.
 

PlayStation.Community

2018.05.17. 16:20 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Szativolution
Értékeld a cikket!
Szeretnék a Marson meghalni - de nem hirtelen halállal. - Elon Musk

Az új, ismeretlen planéták felfedezése már hosszú ideje foglalkoztatja az emberi elmét, és bolygónk jelenlegi állapotát nézve ez a probléma sosem volt még aktuálisabb. Ám megtalálni valamit, majd eljutni oda csupán egy dolog. Életben maradni rajta, na az már egy egészen más tészta.
Ezzel a megoldandó szituációval szembesít minket a Madruga Works játéka, a Planetbase, melyben egy apró kolonizáló csapat lépéseit kell terelgetnünk, hogy ügyködésük közben ne halljanak bele az oxigénhiányba fél nap elteltével, vagy egy elektromos viharba egy hónap múlva…

De kezdjük az elején: New Game indításánál négy bolygót látunk, melyek igazából a négy nehézségi szintet és az ezekkel járó kihívásokat szimbolizálják. Első nekifutásra csupán az első, vöröses színezetű égitest érhető el és a rajta folytatott ténykedésünk során, úgynevezett mérföldkövek elérése után léphetünk tovább. Ezek lesznek igazából a feladatok, mint például adott számú lakó elérése, robot építése, vagy energia termelése. De nem kell sietni, bőven lesz szerencsétlenkedés a legelső, könnyű fokozaton is.

A landolóegység megérkezik a felszínre, kiszáll belőle a technikusokból, mérnökökből, valamint robotokból verbuvált banda, és innentől rajtunk áll minden. Hogy milyen épületet milyen sorrendben húzunk fel, hogyan pakoljuk egymás mellé és hogyan rendezzük be azokat. Nagy vonalakban ezeket a különböző funkciójú létesítményeket fogjuk egymás mellé helyezni. Egyedül a felszín korlátozhat minket a hegyekkel és tavakkal, amúgy bármit összeköthetünk bármivel.
Kétféle menüből válogathatunk, az úgynevezett külső és belső létesítményekből. Az első csoport az energiaellátásért és külsőleg érkező erőforrásokért felelős objektumokat tartalmazza, mint különböző erőművek, ezekből nyert javak tárolói, landolóegységek, bányák, antennák, teleszkópok. A másik, belső egységek menüjében megtalálhatjuk a kantint, pihenő körletet, laborokat, keltetőket, raktárakat.
Ezen utóbbiakat kupolák formájában legózhatjuk össze, de egyetlen gombnyomással eltűntethetjük a falakat, hogy lássuk, mi folyik odabent. Erre szükségis van, ugyanis a belső kialakítás is a mi dolgunk lesz. Nekünk kell bepakolni az ágyakat a részlegekbe, az asztalokat és étel adagolókat, de még a vízcsapot is az étkezőbe. A laborokba mi helyezhetjük el a különböző nyersanyagokat vagy robotokat készítő gépeket, a Bio-részlegben pedig rajtunk áll, hogy a sok-sok lehetségek növény- és zöldségtípusból mit akarunk termeszteni.
Az energiákért felelős részlegekkel szintén lehet és kell is trükközni, hogy mekkora szél és vízerőművet, mekkora energiatárolót építsünk és ezekből is mennyit. Habár első pillantásra meglehetősen egyszerűnek tűnik a cucc, a leírtak alapján már sejthető, mennyire mély stratégiai és menedzsment rendszer mozog alatta, mely nem tűri a hibádzást.
Nevezhetnénk "bukásnak" is, de nekem jobban tetszik a "tapasztalatszerzés". – Andy Weir, A marsi

Ugyanis a játék nehéz. Nem cicózik, nem ad esélyt. Elég egyetlen rossz döntést meghozni még kalandunk elején, és egy óra múlva fogjuk szépen megszívni. Ugyan kapunk egy rövid tutorialt az alapokról, kezdésnek abszolút ajánlatos is végigtolni, ám igen hamar elengedik kezünket és utalnak rá minket, hogy saját hibáinkból okulva fussunk neki az újabb és újabb próbálkozásoknak.

Kezdjük azzal, hogy eleinte igencsak szűkölködni fogunk az alapanyagokban, melyen ideiglenesen dobhat, ha beáldozzuk landoló hajónkat, de sokáig így sem húzzuk. De persze mindenhez kell minden. Amihez szintén kell valami más is. Karbantartó robotokhoz elektronikai eszköz, amihez egy gép, amihez kell fém, amihez kell ásvány, melyhez a bánya…
A bányát értelemszerűen a hegyoldalba kell rakni, amihez jó lenne közel egy bejárat, és akkor már a raktár és a labor is abban a szárnyban lenne hasznos. Nem mindegy milyen növényeket termesztünk, szükséges a jó arány az ételek elkészítéséhez. Kolóniánk létszámát kizárólag landoló-pontok lerakásával növelhetjük, ahol sorra fognak érkezni az újabb jövevények, illetve kereskedők. Itt beállíthatjuk, hogy az új arcok foglakozásukban milyen arányban helyezkedjenek el, illetve a kereskedésbe is belenyúlhatunk.

Apropó emberek: érdemes a bárral is foglalkozni, de legalább egy TV keel a kajáldába, mielőtt mindenki bedepizik és leáll a melóval. A különböző részlegeket priorizálhatjuk is, és akkor kolóniánk arra fog összpontosítani.
Pár óra játék után, az alapokat létrehozva rájöttem, hogy kevés a munkaerő, de nem tudtam már mást építeni. Újrakezdve igen hamar lepakoltam a leszállópályát, de akkor a túl sok ember miatt mindenki éhezni kezdett a kevesebb lakóra kalibrált ételmennyiség miatt. Volt, hogy a kórházat hagytam el, természetesen mindenki megsérült. Amikor netán minden sikerült, folyamatosan elment az energia. Azután azokból építettem erősebbet és nagyobbat, de az többe is került…
Később jöhetnek a természeti csapások is, meteorzápor, homok- vagy elektromosvihar, de külső támadásoktól is tarthatunk. Ilyenkor jó ha van egy parancsnoki központ, illetve egy fényújság, melyen tájékoztathatjuk munkásainkat a riadókészültségről és annak szintjéről. A napszakok, valamint az időjárás is folyamatos körforgásban van, így nem elég napelemekkel körbepakolni űrvárosunkat.
Ezek csak kisebb, kiragadott példák, így ezekután el lehet képzelni, mennyivel bonyolódik a történet, ahogy bővítjük kis űrvárosunkat. De ha ez nem lenne elég, belecsaphatunk a Challenge módba is, ahol adott feltételek mellett kell elérni a kitűzött célokat.

Ehhez az összetettséghez a legfontosabb az irányítás, főleg konzolon. A fejlesztőknek viszont jár a taps, tökéletesen oldották meg a dolgot. Remekül működik a minimális kezelőfelület, alig pár gombra van csupán szükség, amit szinte azonnal sikerül majd elsajátítanunk.
Audiovizuális szempontból az egyszerűség jellemzi az anyagot. A jól ismert Unity motor tökéletes alap erre, nem túlozták el a dolgot, cserébe minden egyszerű és átlátható. Igény szerint néhány épületbe be tudunk kukkantani a biztonsági kamera által, de egyfelől csak közelebb hozza a nem túl szép látványt, valamint értelme sincs sok. A bolygók minden indításnál random módra változnak, így sokadszorra is láthatunk valami újat. Funkcióját ellátja, némi bája is van, ám demózni nem ezzel fogjuk a PS4 Pro-t, az is biztos.
Utunkat kellemes gumizene kíséri majd, pont hozza a hangulatot és idegesítővé sem válik. Amikor pedig egy meteor csapódik be bázisunk mellé, fel fogjuk kapni fejünket az effektet hallván.

Hiánypótló alkotással van tehát dolgunk, mely igencsak nehéz, viszont van annyira addiktív, hogy egy-egy hiba után ismét nekifusson az ember, vagy visszaüljön egyengetni a már felépült bázisát. Hátast ugyan nem fogunk dobni a körítéstől, de egy kis hétvégi bolygó-hódításra tökéletes élmény!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Madruga Works
Fejlesztő: Madruga Works
Megjelenés: 2018.01.05.
Ár: 5990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 433.26MB
Web: http://planetbase.madrugaworks.com/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. PDHiv  PlayStation.Community tag
2018.05.20. 09:25:49
LV1
Tetszetős menedzselős szöszmötlős játék
2. HUN_hatrix  The Saboteur
2018.05.18. 17:25:21
LV29
Most pont akciós a Store-on... 3090.-Ft
1. talos86  PlayStation.Community tag
2018.05.18. 15:04:24
LV3
Nem rossz kis játék. El lehet vele szórakozni. A nehézsége nagyon el van találva, sokszor már túl kényelmesre veszi az ember a játékot és akkor bumm... nem a Chocapic jön, hanem a káosz és az éld túl a szerencsétlenséget című mutatvány. Buktam már be néhány bázist amiatt, hogy túl lazára vettem a dolgot. Nekem nagyon tetszik a móka.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››