.
 

PlayStation.Community

2018.04.02. 11:05 PlayStation Network
8 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Felismerhetetlenségig plasztikázott remekmű.

Valamivel több, mint 10 évvel ezelőtt még egyfajta bizarr ritkaságnak számított, ha a bulvársajtóban néhanapján felbukkant egy-egy hír olyan személyekről, akik extrém mennyiségű plasztikai műtétet végeztettek el magukon, melynek eredményeképpen egyáltalán nem hasonlottak eredeti önmagukra. Ezzel szemben manapság már szinte mindennapos, hogy teljesen szétműtött emberekről látunk képeket, akik általában dollármilliókat öltek abba, hogy valakire hasonlítsanak - ami persze szinte soha nem sikerül, ellenben felismerhetetlenné válnak.
Ennek a trendnek a szele most úgy tűnik elérte a videojáték ipart is. A Square Enix "újrafeldolgozó hadjárata", mely során régi nagy klasszikus JRPG-it hozza át SNES-ről PS4-re, új fejezetéhez érkezett azzal, hogy megjelent a Secret of Mana, ami ezúttal nem simán csak nagyfelbontásba húzott látványvilágot kapott, hanem teljes mértékben újrarajzolt, 3D-s "pixelmentesített" grafikát, valamint újrakomponált zenei- és hanganyagot. (A szoftver egyébiránt megjelent lemezen is, de volumene miatt értelemszerűen PSN kategóriában teszteltem.)

Én hála Istennek ott voltam 1993-ban, amikor a Secret of Mana megjelenése után nem sokkal megérkezett Magyarországra. A játék, bár az akkori nyugati gémer-lapok hamar az egekig magasztalták, hazánkban jóval kisebb lépésekkel indult el a siker útján, mint általában véve más Squaresoft játékok: kevés példány jött belőle, problémás volt beszerezni, drága volt, emiatt nem is nagyon forgott közkézen, s több mint egy évig csak kereste önmagát.
Az óvatos és mérsékelt magyar érdeklődést emellett az is táplálta, hogy a Secret of Mana hangulatát tekintve merőben eltért a Square addigi munkáitól, legfőképpen persze a közkedvelt Final Fantasy epizódoktól. Első blikkre egy gyerekes, cukimuki, tündibündi mesének tűnt szivárványszínű pluttyogó gömböcökkel, amiben nem voltak gótikus, cirádás, steampunk Magitek Armorok, sem toronymagas, epikus Summonok, ráadásul játékmechanikája is nagyban eltért a megszokottaktól.
Aztán persze a JRPG-rajongók megérezték a csodálatosan mesés utazás ízét, rákaptak a játékra, és onnantól kezdve a Petőfi-csarnok bolhapiacának kereskedői körében a Secret of Mana lett a legkeresettebb használt-cikk...
A Secret of Mana egy kedves árva hősről és két kis barátjáról szól, akik egy legendás hős legendás kardjának véletlenszerű meglelése után a titokzatos, ősi Mana-erőd felkutatására vállalkoznak abból a célból, hogy a világra leselkedő gonoszt legyűrjék. (Nagyon érdekes "játéktörténelmi" adalék egyébként, hogy ez a game már címében is hordozza a varázsitalokra általában használatos "mana" szót, amit magyarul igazából "mannának" lehetne frappánsan fordítani. Volt idő, amikor Veres Miki kollégámmal, a klasszikus JRPG-k magyar pápájával mi is megpróbáltuk ezt a manna-dolgot áttolni a köztudatba, de nem igazán sikerült, így maradt a korabeli végigjátszásokban is a mana...)
Eddig ez mondjuk annyira nem is korszakalkotó megoldás, azonban ez a game hozta el a JRPG-k körében annak előtte teljesen szokatlannak számító valós idejű, aktívan püfölős harcrendszert (a körönkénti lépkedős helyett), amivel egyébként a mai akció-RPG-k alapjait rakta le a Square. Szintén érdekesség volt a szoftver látványvilágának megoldása, melyre rámondható, hogy talán egy fokkal aprólékosabban és mindenképpen sokkal színesebben volt kivitelezve, mint a Square korábbi kalandjai - bár a cég védjegyének számtó gyönyörűséges pixelvilág maradt a régi.
Azoknak, akik a szavak helyett a mozgóképet részesítik előnyben, tudok ajánlani egyébként egy mókás felzárkóztatót is a Secret of Mana alapsztorijából - mindössze egy percben.

A játék 25. évfordulója alkalmából megjelent újrafeldolgozás tehát technikai megoldásait tekintve egyértelműen "remake"-nek aposztrofálható. Jómagam mondjuk erősen meg voltam szeppenve az új grafika láttán, mert hát nem ez a "valami" maradt meg szép emlékeimben, hanem az a tipikusan Square-es pixelvilág, melynél minden esetben a dobozképek csodálatos, festményszerű illusztráció alapján képzeltem bele az elnagyolt sprite-okba a karaktereket. Most a figurák már inkább modern animációs filmekből kilépett szereplőkre hasonlítanak, sprite-ok helyett poligonos megoldással, amitől ez a hajdan volt világhírű szuperklasszikus inkább hajaz egy D-kategóriás televíziós csatorna vasárnap délelőtti matinéműsorából kilépett bugyuta mesére, mintsem a JRPG-történelem egyik legnagyobb kalandjára.
Ami számomra ezzel kapcsolatban egyébként a legnagyobb szívfájdalom, hogy sajnos nem találtam meg az opciók között az eredeti grafika átkapcsolásának lehetőségét. (Remélem, nem én voltam a vak és mentem el mellette.) Ez már csak azért is fura, mert a nemrégiben szintén általam tesztelt Romancing SaGa 2 brutálisan gyönyörűen festett a HD-sített pixeleivel, így marhára nem értem, miért nem lehetett a régi rajongók kedvére tenni egy ilyen apró funkcióval?
A Secret of Mana másik komoly ütőkártyája a csodálatos zenéje, amiből a cikkebe illesztett Launch Trailer már ad némi ízelítőt. Ezt szintén átdolgozták a remake-ben, azonban itt legalább van lehetőség az eredeti dallamok átváltására.
Nagyon érdekes egyébként, hogy a Squaresoft már az 1993-as verzióba is épített helyi kooperatív multiplayer funkciót, amit a Multi-Tap adapter használatával akár hárman (hisz 3 hősünk van) is űzhettünk. Ez szerencsére benne maradt az új változatban is, bár én csak a kétjátékos megoldást próbáltam ki a teszt során...
Ezek után persze joggal kérdezhetik mindazok, akik nem ismerték az eredeti Secret of Manát, hogy ha valakinek nincsenek érzelmi kötődései az 1993-as változathoz, azok milyen élményt kapnak ettől a remake-től?
Nos, igazándiból a kiváló sztori maradt a régi, a játékmenet is többé-kevésbé eredeti, így maga a kaland elviekben nem "rosszabb". Kifejezetten érdekes és újszerű élmény egy olyan Squaresoft JRPG-t kipróbálni, amiben aktív a harcrendszer, amitől a játék egy kicsit amolyan "zeldás" hangulatú. Mégis azt kell mondanom, hogy a végeredmény a gyakorlatban valahogy nem áll össze olyan szintre, hogy az reprodukálja az eredeti magas minőséget.
A látványvilág már eleve meghatározza a mese hangulatát, így ezeknek a meglehetősen bugyuta fizimiskájú, modernizált poligon-karaktereknek "hála" valahogy olyan súlytalan, komolytalan, semmiképpen sem klasszikus és epikus a hangulat. Másfelől, van az irányításban, egészen pontosan kardozáskor az ütésnél egy fura "késés", amikor luftot, azaz mellé ütsz, amitől valahogy szakadozottá, ügyetlenné válik az akció, és ez baromi hülyén néz ki, főleg ebben a felújított környezetben. De ez mondjuk legyen az újrafeldolgozás legkisebb hibája...

Összességében tehát a "remake" státusz szerintem legalább annyit elvett a Secret of Mana eredeti értékeiből, mint amennyit hozzátett, így az értékelőben kiosztott csillagok számát is eszerint csökkentettem. Félreértés ne essék, a game nem lett rossz, de hogy csak a lábnyomát csókolgatja az originál' Super Nintendo verziónak, az hót'ziher. Ezért olyan nagyon bátran ajánlani sem merem ezúttal, főleg ezzel az árcímkével.

(A játékot a magyar forgalmazó Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Square Enix
Megjelenés: 2018.02.15.
Ár: PSN 12490 Ft, Platinum 11890 Ft
Játékosok száma: 1-3 players
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 2.71GB
Web: https://store.eu.square-enix.com/eu/product/464483/se...
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. CortezCorleone  PlayStation.Community tag
2018.04.03. 12:29:10
LV5
Én ugyan elég későn találkoztam az eredeti játékkal, sok-sok Final Fantasy után, de nagyon elragadónak találtam az atmoszférát. Ezek a 3D "se nem chibi se nem rendes" karakterek nekem sem jönnek be - hasonló karakterdizájnt használnak a Dissidia Opera Omnia mobiljátékban is, és ott sem túlzottan kedveltem ezt a fajta megvalósítást.
Beszerzem majd valamikor az ősszel, de nem bánom, hogy nem lett első napos.
物の哀れ
7. Sora  Kingdom Hearts & Koei Fan
2018.04.03. 07:51:11
LV19
Ránézésre tetszik, majd olcsón beszerzem. :)
Mia San Mia
6. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.04.02. 20:24:18
LV11
Válasz 4. martin üzenetére:
Nekem bejönnek, aranyosak! Igazából már eddig is fenn volt a játék a bevásárlólistámon, szóval nem is kérdés, hogy megveszem-e, inkább csak az, hogy mikor kerül sorra. :)
5. zodiac55  PlayStation.Community tag
2018.04.02. 20:22:56
LV11
Válasz 2. martin üzenetére:
Meglesz, de még nem most. Iszonyatosan el vagyok havazva, ráadásul egy csomó játék vár a sorára - múlt héten megjött az Order, de még a gépemben sem volt.:(
"Si vis pacem, para bellum."
4. martin  Főszerkesztő
2018.04.02. 19:43:28
LV27
Válasz 3. Zsolt üzenetére:
Ha nem zavarnak ezek a figurák, ne habozz!
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.04.02. 16:12:27
LV11
+1
Én az eredetit nem ismertem, így talán nem lesz gond nálam ezzel. Így ránézésre jobban is tetszik, mint a nemrég megjelent Saga.
2. martin  Főszerkesztő
2018.04.02. 15:18:20
LV27
Válasz 1. zodiac55 üzenetére:
Ismétlem, a játék nem rossz, még mindig egy remek kaland, csupán annyi történt, hogy egyet léptek előre, kettőt hátra.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2018.04.02. 12:50:42
LV11
+1
Vártam nagyon ezt a remake-et. Sokáig első naposnak gondoltam, de amikor a csetfalon megláttam, hogy elég negatívan nyilatkozol róla, letettem róla, és nem bántam meg. Remélem ilyen formában nem folytatja a Square a remake-ek sorát.
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Secret of Mana
Square Enix
KÖZÉPSZERŰ