.

PlayStation.Community

2018.06.28. 13:39 Classic PlayStation
21 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
Régi idők exkluzívja.

2000 nyarán egy kisebbfajta csodát élhettünk át az addig csak közepes bunyós anyagokról "elhíresült" Kronos Digital Entertainment fejlesztőstúdió jóvoltából. A cég minden akkori konzolra adott ki - ahogy' mi anno hívtuk őket - "verekedős" játékot. A Criticom, Dark Rift, vagy Cardinal Syn címek persze akkor sem biztos, hogy mondanak valamit, ha volt régen Nintendo 64-ed, Sega Saturnod, Sony PlayStationöd. Tipikus 5-6 pontos stuffok, és bár a Fear Effect előzetes anyagai bizakodásra adtak okot, nagy fenntartásokkal közeledtem felé. Ennél kellemesebbet viszont aligha csalódhattam volna!
Emlékeztem rá, hogy igencsak kellemes darabról van szó, de most, hogy újrajátszottam, meg kell mondjam, nem számítottam rá, hogy ennyire bitang jó. Az általam igencsak lehúzott, nemrég tesztelt Fear Effect Sedna hozta meg hozzá a kedvem újra, és nektek is inkább a 2000-es felvonást ajánlom inkább, mert a mai indie dömpingben is simán megállná a helyét.
A Kronos-nál azonban hiába jöttek rá a receptre, amivel megnyerhetik maguknak a kritikusokat és gamereket is, ha egyszerűen nagyon kevés fogyott a játékból. Igaz, akkoriban csúnyán burjánzott a feketekereskedelem, és kapcsolatok révén akár tizenöt másolt játékhoz is hozzá lehetett jutni egy eredeti áráért - de még ennek fényében is kevés a világszinten eladott hétszázezer példány, hiszen az egy évvel korábban megjelent Resident Evil 3-ból például kerek hárommillióval adtak el többet. Bár a zombi-mészárlás kevésbé jól sikerült része már egy bejáratott frencsájz új epizódja volt, azért mint új IP, lehetett volna kelendőbb a Fear Effect. És, miután az egy évvel később kiadott Fear Effect 2: Retro Helix a kétszázezres példányt sem érte el, nem is csodálkozom azon, hogy a már fejlesztés alatt lévő és a PlayStation kettes rendszerét megcélzó folytatás, a Fear Effect Inferno munkálatait leállította az Eidos a költségvetésük csökkentése érdekében. E3-as videók őrzik még, hogy mennyire szép is lett volna az új felvonás; de nem baj, helyette vigasztalódhattunk a botrányos minőségű Tomb Raider: The Angel of Darkness-szel.
Na, de miért annyira baba a játék? Olyan, mintha a Resident Evil (bár nem újszerű, de remekül továbbfejlesztett) játékmenetét összegyúrták volna egy jóféle rajzfilmmel és a látványvilágot grátiszba még fel is turbózták volna. A játék nem csak abban meríti ki a felnőtteknek szóló kategóriát, hogy gyilkolászni kell benne, fröcsög a vér, szakadnak a végtagok, hanem a szexuális tartalom felé is lép egyet bátran, amit akkoriban előszeretettel kerültek, nem is annyira fejlesztők, mint inkább a kiadók. Bár "olyan" jellegű "akció" nincs a játékban, de fülledt helyzeteket, lenge öltözeteket és meztelenséget azért kapunk. Bár ilyen szempontból inkább a férfi gamerek járnak inkább jól...
Maga a megvalósítás bámulatos! A cel-shaded technológiát karon öltve a Jet Set Radio-val nemhogy elsőként, de remekül is alkalmazzák. Igaz, csak a karakterek készültek ezzel a megoldással, de pompásan festenek a képernyőn, részletesek, jól megkülönböztethetőek egymástól. A háttér annyiban tér el az akkoriban megszokottól, hogy állóképek helyett full-motion video-kat kapunk, így keltve életre az egész játszóteret.
Mindig mozgásban van a háttér, és most nem csak a pislákoló fényekre meg árnyékokra gondolok, hanem az egész élő atmoszférára. Reklámok villognak, ventilátorok pörögnek, áramlik a levegő, ami mozgatja a tárgyakat, úszik a köd, egyszóval érezni, hogy élő, lélegző világban vagy.
És mikor aztán beindulnak a dolgok, akkor koppan csak igazán az áll! A kamera megelevenedik és pásztázik a képen, miközben mi megyünk vagy akciózunk, de van, hogy egy ránk támadó helikopter van FMV videó formájában megoldva, valamint a száguldó vonat tetején lévő akciózás is páratlanul látványos így.

A művészeti megvalósításra tehát egy rossz szavunk sem lehet, ellenben, ha valamibe bele lehet kötni, azaz irányítás. A stílussal együtt járó, jól megszokott "tank" irányítással még nincs is probléma, és még a célzást is segítik rendesen a külön megjelenő célkereszt ikonok, de az item menedzselés már katasztrofális. Előre, hátra lehet csak scrollozni cuccaink között, ráadásul elég lassan, ami sokszor ellehetetleníti a játékmenetet az akciók hevében. Volt, hogy az átvezetőben fegyverrel a kézben osztottam az érveimet, de mire átadta a játékot, már semmi nem volt a kezemben, de a nyakamon ott volt már három zombi. A tizedik(!) betöltésnél tudtam csak felülkerekedni rajtuk.
De! Ez talán az egyetlen olyan hibája a Fear Effectnek ami szót érdemel! Lehetne belekötni a nehézségbe, mert sokszor csak a saját bőrünkön tapasztalhatunk meg dolgokat, a legtöbb esetben fix kamerának, vagy túlontúl hirtelen történő eseményeknek hála, de nem érdemes, mert ezt a történetet, ilyen látványosan elmesélni csak így lehet.

Igen, a történet is a jobbak közé tartozik, ugyanis míg azzal kezdünk, hogy a hongkongi triádvezér eltűnt lányát keressük zsoldosainkkal (saját szakállra, a váltságdíj reményében), addig a játék démoni lényektől ittas felétől már nem a pénzre, hanem a túlélésre hajtunk, és még a poklot is megjárjuk közben!
És, ha ez nem lenne elég, kapunk többféle befejezést is a négy CD-n tespedő játéktól. Noha nem a hossza miatt ekkora a mérete, mert 7-8 óra alatt végigvihető (ha nem halsz meg egyszer sem, akkor akár a fele is lehet...), inkább a fent taglalt technikai bravúrnak köszönhető. Persze ez az idő lehet több is, mert egész jó kis puzzle-ökkel toldották ki a Fear Effectet, ami nem egyszer adhat okot masszívabb gondolkodásra.

Ha ez egy mostani indie cím lenne és jóval nagyobb lenne a grafika felbontása, simán kapná az öt csillagot az biztos. A Sedna merénylőitől készül egyébként a Fear Effect újraalkotott verziója Reinvented alcímmel, de csak azért pislákol bennem egy kicsit is a remény lángja, mert a Kronos sem a kiválóságáról volt híres eme mesterművük előtt. Ki tudja? Talán sikerül újraélnünk ezt csodát...
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
21. VictorVance  Szerkesztő
2018.06.30. 11:24:28
LV17
+1
Válasz 20. martin üzenetére:
Akkor majd a remake!
Örülünk?
20. martin  Főszerkesztő
2018.06.30. 11:14:14
LV26
+1
Válasz 19. Attis37 üzenetére:
Bástya, én már akkor sem dugnám össze a PS1-et, ha meglenne ez a game.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
19. Attis37  PlayStation.Community tag
2018.06.30. 11:10:05
LV5
Válasz 16. martin üzenetére:
Talán nem ártana pótolni vagy feleveníteni az emlékeket,Főnök :)!
Az életben legfontosabb a Család.
18. Onimushaman  Szerkesztő
2018.06.29. 19:52:16
LV24
Válasz 13. xerox üzenetére:
Nem tudok még egy olyat mondani, amit ennyiszer végigjátszottam volna. Sőt, semelyiket sem toltam végig többször.
señor
17. dzsesz  PlayStation.Community tag
2018.06.29. 12:53:04
LV2
Nagyon jó játek egy kicsitt olyan Nagy zűr kis Kínában csak játékban.
16. martin  Főszerkesztő
2018.06.29. 10:59:24
LV26
Egyáltalán semmilyen szinten sem emlékszem erre a játékra sajnos.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2018.06.29. 10:32:54
LV2
+1
Ez volt a játék amiben még meghalni és élvezet volt a videók miatt :)
14. Attis37  PlayStation.Community tag
2018.06.29. 10:05:09
LV5
Imádtam ezt a játékot anno,s a cikket olvasván azt hiszem,semmi nem menti meg attól eme gyöngyszemet,hogy ha emulálva is,de újra átéljem az élményt ;) . A TR:AoD egy borzadály :( Már Lara mozgását elnézvén is oylan érzetem támadt,mintha be lenne nyugtatózva kedvenc sírrabló hölgyikénk :/
Az életben legfontosabb a Család.
13. xerox  PlayStation.Community tag
2018.06.29. 08:59:18
LV17
Válasz 12. Onimushaman üzenetére:
Ezzel mondjuk tudnék vitatkozni, de hát megint csak ízlések és pofonok.
Ha mindenképp ki kell emelni egyet ebből az érából, akkor a legjobb jrpg szerintem a Valkyrie Profile.
12. Onimushaman  Szerkesztő
2018.06.28. 22:52:25
LV24
Válasz 11. DrZaius üzenetére:
CC szerintem a legjobb jrpg.
señor
11. DrZaius  Szerkesztő
2018.06.28. 22:50:10
LV2
+1
Válasz 10. Onimushaman üzenetére:
A PS érából a Chrono Cross, Parasite Eve II és a Vagrant Story a pótolanivaló. Az utóbbi tudtommal erősen javallott...
10. Onimushaman  Szerkesztő
2018.06.28. 22:05:01
LV24
Válasz 9. DrZaius üzenetére:
Hármat írj le azért.
señor
9. DrZaius  Szerkesztő
2018.06.28. 20:53:53
LV2
Válasz 8. Onimushaman üzenetére:
Nekem is lenne mit pótolni... Le sem merem írni, hogy mik maradtak ki... :(
8. Onimushaman  Szerkesztő
2018.06.28. 20:46:30
LV24
+1
Válasz 7. DrZaius üzenetére:
Remake érdekel, amúgy nekem a Medievil is ilyen picit nyomtam téma volt... Sosem késő pótolni, nem olyan régen kezdtem el az FFVII-t.
señor
7. DrZaius  Szerkesztő
2018.06.28. 20:44:50
LV2
Válasz 5. Onimushaman üzenetére:
Igen, lehetett benne fel-alá rohangálni, ha nem jöttünk rá valamire, az biztos... :D
6. DrZaius  Szerkesztő
2018.06.28. 20:43:19
LV2
Válasz 2. jime üzenetére:
Úgy látszik a remake-nél beleadnak mindent, aprólékosak:
https://youtu.be/uvn1J9-39y0
A motion capture is bizakodásra ad okot:
https://youtu.be/_n5RFsHMmU8
5. Onimushaman  Szerkesztő
2018.06.28. 20:35:52
LV24
+1
Csak a 2. részhez volt szerencsém, de masszív elakadás volt az első harmadában. Tankos irányítást nem sírom vissza.
señor
4. Janinja82  Mérges Sárkány
2018.06.28. 20:10:23
LV3
+1
Olyan klasszikus amit már régen remakelni kellett volna!!!
3. VictorVance  Szerkesztő
2018.06.28. 17:23:58
LV17
+1
Az egyik kedvenc játékom a PSX-es időszakból.
Örülünk?
2. jime  non-alcoholic
2018.06.28. 16:32:46
LV29
+1
ez a játék az egyik legnagyobb játékélményem ami volt az életben.
konkrétan rám tukmálta a játékot, egy számomra ismeretlen srác, telefonon, amikor én egy Vandal Hearts 2őt rendeltem :D
mondja nekem, hogy most van valami új játék, és rohadt jó, igy úgy amúgy, addig dumált, hogy mondtam OK, akkor csapja hozzá ezt is.
soha többet nem hallottam a gyerek felől, de azóta is áldom a nevét, hogy rám beszélte.

teljesen padlót fogtam ettől a cucctól anno, a történetvezetés, honnan hová jut fut ki a sztori, áhh, meg azok a loop-olt mozgó hátterek, bokán fosatós volt. milliószor végigjátszottam, a mai napig szerintem fejből el tudnám mondani mi merre :D

a folytatás viszont nekem annyira nem adta, szerettem azt is, de szerintem közel sem volt ennyire ütős, mint ez.

a Sedna-ra csak köptem egyet, (ennyi év után egy ilyen szarral előjönni...)
a Remake-et meg nagyon, naggggggggyon várom :D
"wake up, you're dead!"
1. Lackooo  Hackerman
2018.06.28. 16:28:55
LV16
+1
Egyik nagy kedvenc, mai napig előveszem mindkét részt és évente végigjátszom őket.
PSN ID: Lacek84 -==#1HUN in Dead Nation==-
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Hová utaznál legszívesebben?
2018.09.23. 09:00 PlayStation.Community
50 hozzászólás
Szerző: martin
Ha bárhova mehetnél a világon. És hová semmiképp?
SHADOW OF THE TOMB RAIDER (PS4)
2018.09.22. 12:20 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Sírrabló születik.
Sword Art Online: Fatal Bullet - Szezonbérlet tartalmak (PS4, PSN)
2018.09.22. 10:45 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: Masamune
A fegyverem a legjobb barátnőm...
Symmetry (PS4, PSN)
2018.09.21. 20:11 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Rettentő szimmetria.
Classic PS - Star Wars: Rebel Assault II
2018.09.21. 12:21 Classic PlayStation
10 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A Felkelést a remény élteti.
NBA 2K19 (PLAYSTATION 4)
2018.09.20. 10:44 Játékteszt
1 hozzászólás
Szerző: Szativolution
Jó fejlesztő holtig tanul.
VALKYRIA CHRONICLES 4 (PS4)
2018.09.19. 12:00 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: HTB
Szelekkel suttogó.
Mozi - Predator - A Ragadozó
2018.09.19. 09:14 Cool-Túra
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A sportvadászat és a gerinckitépés filozófiája.
NARUTO TO BORUTO: SHINOBI STRIKER (PS4)
2018.09.18. 12:13 Játékteszt
0 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Felérhet a nagyokhoz?
MUV-LUV ALTERNATIVE (PLAYSTATION VITA)
2018.09.18. 09:16 Játékteszt
1 hozzászólás
Szerző: eszg_
Az év legepikusabb játéka megérkezett… PlayStation Vitára!