.
 

PlayStation.Community

2018.03.10. 13:22 Játékteszt
31 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Értékeld a cikket!
Amikor maga a játék a legnagyobb túlélő.

Bevezető 4.0

Sokadszorra – és remélhetőleg utoljára – gépelem le bevezető gondolataimat, de valahol mindig kisiklanak. Mindenki ismeri a Metal Gear Survive körül létrejött hangulatot, de valahogy nem bírom megérteni, hogy ez miképp alakulhatott ki. Szidják írásban, szóban, videóban, ahogy csak lehet, pedig nagy valószínűséggel egy percet sem játszott az illető a produktummal, vagy ha nyomta is, akkor csak pár fejezet erejéig. Ez a tömeghisztéria lavinaszerűen keletkezett, majd erősödött addig a pontig, hogy már a cím láttán pavlovi reflexkén indult meg a savas nyáltermelés.
Pedig szerencsétlen játék semmi rosszat nem tett. A Konami épphogy bejelentette új gyermekének érkezését, mire a (semmin) feldühödött tömeg körbeállta a várandóst és nekiállt késeivel hasba szurkálni a szerencsétlent. A magzat ugyan túlélte a megpróbáltatásokat és sikeresen megszületett, de még a bölcsőjében is csak vasaltcsizmás taposást kap.
Miért ez a hozzáállás? Miért ez a megvető gyűlölet a kezdetektől fogva? Mert nem a magasságos félisten Hideo Kojima írta, rendezte, programozta, szerkesztette, szinkronizálta, és csomagolta? Vagy az egész egy kicsinyes, gyerekes bosszú a Konamin, amiért megvált tőle?
Mi van akkor, ha a mester által készülőben lévő Death Stranding a legjobb dolog lesz a videojáték-történelemben, ami valaha is világot látott? Nem történne meg, ha a Konami nem adta volna ki Kojima útját. Másrészt sokan a fél karjukat odaadnák egy olyan szintű MGS, vagy MGS3 remake-ért, amilyen a nemrég kiadott Shadow of the Colossus volt. Ha egy olyan újrahúzott játékért képesek lennének az emberek pénzt adni a Konaminak, akkor még sincs akkora utálat a cég iránt, nem?
Felesleges tovább szaporítanom a szót, mert még oldalakon keresztül tudnám írni, különben is Gray Fox bajtársam remekül körbejárta a témát a BLOGJÁBAN, aminek olvasását erősen ajánlom a teszt előtt.
Új történet, új világ, új fenyegetés

Egy dolgot tisztázzunk az elején: a Metal Gear Survive nem folytatás, hanem egy spin off! Nem akarja folytatni a Solid sorozatot, nem akarja bővíteni Kojima univerzumát, egyszerűen csak a maga útját szeretné járni. Voltaképpen a történet kiindulási pontján, a játékmechanikán, meg pár fanservice dolgon kívül semmi más MGS-es nincs benne. Simán lehetett volna Survive, vagy akármi a címe. Nem mennék bele, hogy miért is szerepel akkor a nevében a Metal Gear szópáros, szerintem mindenki nagyon jól tudja...
A történet a Ground Zeroes végénél kezdődik, amikor a XOF-t csapást mért az MSF bázisára. Kreált főszereplőnkkel egy Dite nevű világban ébredünk, majd a hangszórókon keresztül a magát Goodlucknak nevezett tag elmagyarázza a helyzetet, majd megbíz minket, hogy találjuk meg a Charon Corps osztag tagjait, akik egy fenyegetés felszámolásán munkálkodtak, azaz egy fertőzést készültek megállítani, ami a vietnami háborúban egyszer már megjelent a Földön. Ez a fertőzés az embereket zombiszerű szörnyekké, vagy ahogy a játékban is nevezik őket, Vándorokká változtatja.
Nemsokkal ezután belefutunk egy túlélőbe, akivel megérkezünk az elhagyatott bázisra, ahol aktiválódik a helyet üzemeltető, Vergil névre hallgató, tudathasadásos AI és segít, hogy teljesítsük feladatunkat, ami után hazatérhetünk. Innentől – valójában már az első megtett lépésektől – egy hosszas betanulómód következik, ami segít az alapok elsajátításában, hogy miképpen maradhatunk életben Dite világában, és higgyétek el, szükség lesz a tanulásra.

Zord körülmények között

Mint a címéből is kikövetkezhető a Metal Gear Survive egy túlélőjáték, ami a MGSV játékmechanikájának némileg módosított változatával operál, amibe belekevertek némi RPG-esszenciát is. Itt nem ellenséges bázisokba kell behatolnunk szabotázs, vagy információszerzés céljából, hanem egyszerűen csak vitális értékeinket kell szinten tartani azzal, hogy folyamatos folyadék, valamint táplálék utánpótlást biztosítunk saját magunk, illetve később a táborlakók számára, miközben a soron következő feladatot teljesítjük. Mindeközben természetesen nagyon ügyelünk arra, hogy ne terheljük túl karakterünket, ne nyaljunk be komoly sérüléseket, vagy fertőzéseket a nyers húsok elfogyasztásával, és a piszkos vizek elszürcsölgetésével, mert a fertőzések megszámoltatják velünk, hogy hány ingerünk is van. A környezet nem túl gazdag (ne szépítsük, rohadt szegény) vízben, vagy táplálékban, éppen ezért folyamatosan ügyelni kell a pótlásra azzal, hogy levadászunk minden utunkba kerülő vadat. Az éhség, illetve a szomjúság állapotát egy százalékos érték mutatja, ami 20% alatt látásromláshoz, 0%-nál pedig életerő csökkenéshez, azaz a halálhoz vezet. Emellett ezek az értékek determinálják, hogy életerőnk, valamint kitartásunk milyen szintig regenerálódhatnak vissza. Tehát, ha folyadékbevitelünk bőséges, akkor a stamina a maximum értékig képes regenerálódni, de ha 20% körül szomjazunk, akkor kitartásunk nagyjából az egyötödéig fog csak visszatöltődni. Éhünk, illetve szomjunk csillapítására meg kell nyitnunk az inventory-t, és el kell fogyasztani a kívánt étket, vagy italt.

Már szinte érzem a gondolatokat, hogy ez mekkora egy baromság, meg hogy mi a fenéért kellett belerakni egy Metal Gear játékba. Egyrészt a rendszer remekül ellátja feladatát, azaz arra kényszeríti a játékost, hogy folyamatosan mozgásban legyen, felfedezzen, kutasson, begyűjtsön. Másrészt ott van az, amit már egyszer leírtam. Ez egy túlélőjáték! Don’t Starve megvolt? Esetleg a The War of Mine? Netán valamelyik How to Survive? Ezen zsánernek az egyik jellemzője az, hogy a rendszer a játékost folyamatosan nyomás alatt tartsa, ezáltal kényszerítve arra, hogy ne álljon le egy percre se. Frusztráló érzés annyi szent, de annyival édesebb a siker íze. Harmadrészt az éhezés, és a táplálékszerzés már jelen volt egy Kojima rendezte Metal Gear Solid játékban, igaz ott a környezet gyakorlatilag egy terülj-terülj asztalkám volt. Ha anno ez nem jelentett problémát, akkor itt most miért is baj?

Említettem a túlterhelést. Akik kalandoztak már Skyrim vidékein, azoknak ismerős lesz a dolog. Karakterünknek van egy megadott teherbírása, a játékban pedig mindennek – azaz a sapkától kezdve a vizes kulacson át, a felszedhető alapanyagokig – mindennek megvan a súlya. Amint kezdjük túlpakolni a karakterünket egy újabb százalékos érték jelenik meg a HUD-on, aminek növekedésével először a sprint, majd a futás, végül pedig a helyzetváltoztatás képességét veszítjük el. Ekkor meg kell nyitni az inventory-t és kidobálni minden kacatot, ami nem annyira szükséges, mert leterhelt állapotban a harc is sokkal nehezebb.

Por uralta dimenzió

Dite világa nem sokban különbözik a miénktől. A nap ugyanúgy kel és fekszik, az eső is esik néha-néha, növényevő állatok heverésznek lustán az aljnövényzetben, valamint ragadozók járják a vidéket prédára vadászva (azaz kóvályognak jobbra-balra). Ezt az idilli képet törik meg a szétszóródott járműroncsok, épületmaradványok, vasszerkezetek, amik már-már egyfajta poszt-apokaliptikus hangulattal árnyalják be az összképet. A helyre folyamatosan érkeznek a világunkból a véletlenszerűen megnyíló féreglyukakból a különféle tárgyak, valamint az emberek, akiket elszállásolhatunk bázisunkon, és munkát adhatunk nekik, hogy szolgálják a kommunát.
Kicsit előreszaladtam…

A túlélőjátékokban általában fontos szerepet kapnak az éjszakák, amikor is drasztikusan leromlanak a látási viszonyok, illetve előbújnak a veszélyesebb fenevadak vadászni. Na, a Survive-ban nincs ilyen, az éjszakát annyi különbözteti meg a nappaltól, amennyit a MGSV-ben tapasztaltunk. De van egy sokkal izgalmasabb dolog a játékban, ami némi parát is visz a játékba, valamint döntési helyzetek sorozatai elé állítja a playert. Ez pedig a por által uralt területek. A terepnek nagyjából 80%-a – de lehet, hogy több – olyan terület, amiben úgy száll a por, hogy sötétebb van benne, mint a natúr terepen éjszaka, hemzseg a Vándoroktól, gyorsabban fogy a stamina, valamint és nem utolsó sorban a levegője destruktív hatással bír az életerőnkre. Egészen addig nem is érdemes lábunkat tenni a veszélyes területre, amíg a tutorial el nem vezet az Air Tank (gyk. levegőtartály) nevű szerkezetig, amit hősünk azonnal magára applikál, amint belépünk a por birodalmába. Igen, ez az éhség és a szomjúság mellett egy harmadik százalékos érték bevezetésével jár, amit megint csak figyelni kell a túlélés érdekében. Szerencsére némileg újratölthető az úgynevezett Kuban energiát tartalmazó ércekkel, de minden ilyen újratöltés rongálja a szerkezetet. Amúgy a bázison automatikusan újratöltődik a cucc, valamint a munkapadoknál megjavíthatjuk.
Ez az egész por uralta vidék, illetve az abba való betérés bennem előhozott egyfajta stalker érzést (nem, nem a játékra gondolok, hanem magára a fogalomra), ahogy az életemet kockáztatva behatolok a veszélyes területre, csak azért hogy némi nyersanyagot szerezzek, vagy hogy jobb felszerelést rejtő konténert nyissak ki (aminek ha elrontjuk a minijátékát a környék összes réme a nyakunkra jön), vagy hogy aktiváljak egy új portált (ami rövidíti az utat a portálok és a tábor között). Hátráltató tényező még az is, hogy csak azokon a területeken jelöli ki az iDroid a pozíciónkat a térképen, vagy a jelölt célunkat, ahol korábban már jártunk. A felfedezetlen területeken kvázi vakon haladunk. Ilyenkor nem árt, ha az ember jobb térképismerettel rendelkezik, jó a tájékozódási képessége, vagy hogy ha előző életében költözőmadár volt. A vakon botorkálásból a távolból is jól látszódó fényforrások segíthetnek ki, amik egy-egy létesítményhez, például a kijutást jelentő portálhoz tartoznak, de már messziről kiszúrhatóak az említett konténerek fényei is.

Maguk a terepek egyébként – mint az várható volt – az MGSV-ös térképekből lettek kivágva (SPOILER: nagyjából a játék felénél az afganisztáni környezetről átkerülünk a dél-afrikaira), de hiába a több 100 órás tapasztalat Kojima utolsó MGS játékából, alig ismerni fel a helyszíneket, mivel rendesen átalakították a környezetet. A bejárható terület egy része teljesen új, de lesznek helyek, amik jellegzetességük miatt egyből felismerhetőek, viszont azokat is átdolgozták (értsd: változtattak a domborzaton, szétszórták a roncsokat, portálokat, kisebb létesítményeket, stb.). Így az afganisztáni rész jóval nyitottabb lett, mint amilyen az MGSV-ben volt. Szóval jóval többről van itt szó egy egyszerű copy-paste eljárásnál.

Túlélőtábor

Mint azt már említette lehetőségünk nyílik majd egy kisebb bázis-menedzselésére, ami a különféle létesítmények (pl. víztároló) építésétől kezdve a felhalmozott javak a közösbe történő bedobásán át az expedíció indításáig magába foglal mindenféle tevékenységet. Nem kell megijedni, a dolog jóval kevesebb időt emészt fel, mint a Mother Base irányítása az MGSV-ben.
Munkaasztaloknál kraftolhatunk magunknak új fegyvereket, felszereléseket, gyógykészítményeket, vagy ételeket. Megjavíthatjuk a megkopott eszközeinket, szétszedhetjük anyagaikért a felesleges tárgyainkat, vagy felfejleszthetjük őket, valamint testre szabhatjuk a kinézetüket. Építhetünk olyan objektumokat, amikkel termelhetünk alapanyagot az ételekhez, vagy a gyógyeszközökhöz, illetve a begyűjtött élelmet, vizet, és gyógyszereket bedobhatjuk a közösbe. Embereinkből összeállíthatunk egy expedíciós csapatot, akiket kiküldhetünk küldetésekre, berakhatjuk a megszerzett zenekazettákat a lejátszóba, és hallgathatjuk a táborban a régebbi Metal Gear, vagy más Kojima által készített játékok zenéit.

Végül ott van az egyik legfontosabb dolog, karakterünk fejlesztése. Ha már karakterfejlesztés, akkor térjünk vissza kicsit ahhoz a Kuban nevű energiához. A dolog voltaképpen a tapasztalatpont, amivel emberünket a következő szintre emelhetjük. Szintenként jár egy képességpont, amivel fejleszthetjük tulajdonságainkat (erő, kitartás, ügyesség, stb.), vagy új képességeket (spéci mozdulatok az egyes fegyvertípusokhoz, ellentámadás, oldalirányú kitérés, stb.) oldhatunk fel. A Kubant nem csak karakterünk fejlesztésére használhatjuk, egyfajta fizetőeszközként is szolgál, ami szükséges a különböző tárgyak előállításához, javításához, vagy a bázis építéséhez. Ezt az energiát a leölt ellenfeleinkből, vagy a terepen található ércekből nyerhetjük ki.

A poszt-apokaliptikus világ Vándorai

Ha már ellenfeleknél tartunk tisztázzunk egy dolgot. A játékban szereplő ellenfelek kb. annyira zombik, mint a Resident Evil 4 falusijai. Tény, hogy viselkedésükben, valamint mozgásukban hasonlítanak az élőhalottakra, de ezek nem megenni akarnak, hanem péppé verni. Valamint a levegőben hébe-hóba megnyílt féreglyukakhoz sietnek, és kétségbeesetten nyújtózkodnak a kapu hűlt helye felé, mintha csak haza szeretnének jutni. Sokan felhörögtek, amikor meglátták, hogy mik ellen is kell hadakozni, holott már Kojima is belecsempészte a dolgot három MGS játékba.
A Vándorok alapverzióin túl vannak még páncélozott gumófejűek, akik haláluk után felrobbannak, és visznek maguk körül mindenkit. Vannak gyors, ugráló rémek, nagyobb gépfegyveresek, akik gránátokat is képesek vetni, őrszemként funkcionáló mutáns óriásszúnyogok, falakon pihenő túlméretezett pókok, vagy a föld alatt lesben álló, idegesítően sziszegő rovarféleségek. Hiába a sokszínűség, leginkább a mezei Vándorokkal fogunk tengelyt akasztani, akik egy minimális létszámig szinte veszélytelenek, nagyobb tömeg ellen viszont elkelhet a nyúlcipő. Az intelligenciájuk nem túl nagy, ha gyanúsat látnak, hallanak, akkor sietnek a forrás felé, és miután beazonosítottak már riasztják a környéken lévő társaikat. A por uralta területeken nem egy helyen fekszenek a földön teljesen inaktívan, tetszhalott állapotukból pedig ritka hirtelen képesek felkelni, és támadni. És nem restek a bozótok, vagy a víz takarásában várni a gyanútlan áldozatra, akinél egy kisebb taktikai szívmegállást képesek produkálni a hirtelen mozdulattal, és vérfagyasztó hörgéssel járó ébredésükkel. Jelzi ugyan a gép, hogy az adott irányban van valami, de ha nem figyelünk kellően, akkor képesek belénk fagyasztani a szarkazmust. Többször ijedtem meg ebben a játékban, mint bármelyik Resident Evilben. Mindemellett imádják az energiát, mint repülő rovarokat a fény, úgy vonzzák őket a beindított portálkapuk, és wormhole diggerek motorjainak zúgása, vagy az említett féreglyukak. Ezt a tulajdonságukat csalikkal ki is használhatjuk, hogy eltereljük a figyelmüket. Egy erősebb fegyverrel végtagjaikat amputálhatjuk is, így lelassíthatjuk, vagy harcképtelenebbé tehetjük őket.

Mindennapi élet Dite világában

Miután elértük a játék elején a bázist a gép elengedi a kezünket, de ezzel nem ér véget a betanító mód. Mondhatni a játék fele egy nagy tutorial, de szerencsére a jobbik fajtából, ami szabad utat enged a játékosnak, hogy a maga útját járja, ha kedve tartja. A menet úgy néz ki, hogy Vergil (a bázis AI-je) a térképen bejelöli a célt, amit el kell érnünk, hogy a történet tovább gördüljön. Ez kezdetben memóriamodulok kereséséből, és begyűjtéséből áll, amik után új lehetőségek nyílnak meg a bázison. A fő célon túl jelölve lesznek a térképen más területek is, azokon a helyeken mellékfeladatokat teljesíthetünk. Aki nem szereti ha a gép mondja meg neki, hogy mikor-mit csináljon (mint pl. én), annak tetszeni fog a rendszer. Ha kedvünk úgy tartja, akkor elmehetünk felfedezni a terepet, hogy enni-innivalót, valamint alapanyagokat szerezzünk, új recepteket tartalmazó konténereket nyissunk ki, inaktív portálkapukat aktiváljunk, vagy hogy csak simán farmoljuk a Kubant a következő szintlépéshez. Persze ehhez gyomrunknak is lesz egy-két keresetlen szava. Kezdetben, amíg nincsenek meg a fix források nagyon be leszünk határolva kaja szempontjából. Számomra legalábbis a játék fele az éhezésről szólt. Volt hogy csak egy darab krumpli tartotta bennem a bioritmust, mire szinte haldokló állapotban levadásztam egy birkát. De később lehetőség lesz juhokat tartani, akik tejjel, illetve hússal látják el a tábor lakóit, veteményes kerteket alakíthatunk ki, vagy víztisztítókat építhetünk a bacimentes folyadék előállításáért.
A játékmenet fő iránya innentől nem nagyon változik, a szorgosan teljesített főküldetésekkel előbb-utóbb elérünk a játék lezárásához, de nem mindig ezeknek a feladatoknak a teljesítése fogja jelenteni a kihívást, hanem a célhoz való eljutás. Nem egyszer kerültem olyan kilátástalan helyzetbe, hogy vissza kellett térnem a bázisra, amíg kicsit összeszedem magam, felkészülök, majd újra próbát teszek. Egyik ilyen eset az volt, amikor egy folyóvidéken mászkálva belefutottam egy Vándorba. Az riasztotta a haverjait, és a víz takarásából felemelkedett vagy 15, addig tetszhalottat játszó kollégája, valamint a távolból is csak jöttek folyamatosan. Annál kilátástalanabb, kétségbeesett harcot csak a játék legvégén vívtam.
Nagy ritkán (kb. 2x) lesznek olyan főküldetések, amik jóval lineárisabbak, valamint szkriptekben gazdagabbak, hogy valamivel mozisabb élményt biztosítson a játék. De vannak sajnos gondok is a rendszerrel.

A Mester nélkül

Hideo Kojima hiánya több helyről is visszaköszön. Egyrészt biztos vagyok benne, hogy ezt a történetet jobban is el tudta volna mesélni. Jómagam azt az elméletet vallom, hogy „nincs rossz történet, csak rossz tálalás”. Ergo, ha az adott sztori cselekményei normálisan meg vannak írva, nincsenek első látásra levágható logikai bukfencek, jók a karakterek, akik ki vannak bontva, és mindez a megfelelő mélységben, valamint formában kerül tálalásra, akkor egy szuper történet kerekedik ki az egészből. Na most a Survive-ból ezek szinte mind hiányoznak. Az alapfelállás (akármit is mondjanak a véresszájú gyűlölködők) jó, érdekes, és teljesen rendben van ahhoz képest, hogy a kezdés után szinte hermetikusan elzárja magát Kojima univerzumától.
Na, de ott vannak a karakterek. Főhősünk bár szabadon kreált karakter – aki lehet nő is – két mondaton kívül egy büdös szót nem szól az egész történet alatt. Láthattunk már ugyan néma főszereplőket (Gordon Freeman, Claude), de a Mass Effect óta elvárható, hogy a hero ne burkolózzon a némaság szerény leplébe egy olyan sorozat címe alatt, ami már a PS1-es generáció óta magán hordja a profi történetvezetés jegyeit. A többi karakter pedig egysíkú mind, különösebb személyiséggel nem igazán rendelkeznek. Számomra a legkiemelkedőbb szereplő a tudat hasadt Vergil, akinek a személyiségei remekül elvitatkoznak egymással, de még ez az AI is képes olyan hosszasan és unalmasan dobálni a monológokat, hogy a bealvás veszélye fenyegetett. Valamint ott van Goodluck, aki a legjobban összetett karakter, érdekes, és rejtélyes figura, mi több a játék elején elég Metal Gear-esen adja elő az eligazítást, de ő meg rohadt keveset szerepel. És ha már monológok, akkor jöjjön a legfájóbb pont.
Rengeteg beszélgetés van a játékban, amiket a karakterek lezavarnak egymással. Az egy dolog, hogy a monológok fogalmazásai – a szinkronnal együtt – nem ütik meg az MGS sorozat szintjét. Na de az, hogy a párbeszédek 95%-a olyasmi formában megy végbe, mint a régi codec beszélgetések, azaz egy elsötétedett képernyőn megjelenik egy ablak az éppen megszólaló karakter fényképével, és dialógjának szövegével, az valami vér-lusta munkára utal. Megértem a készítőket, hogy minimális szinten kellett tartani a büdzsét, meg hogy rengeteg idő lett volna mindet in-game átvezetőnek megcsinálni, de ha anno a Platinum Games vette a fáradtságot és rendesen tálalták a Metal Gear Rising monológjait, akkor a Konami brigádjának is illett volna.
Ja, és főellenségek sincsenek a történetben, illetve csak egy, de valójában az is egy izmosabb Vándor tuningolt formája.

Ezentúl abban is biztos vagyok, hogy Kojima nem hagyta volna, hogy a látványvilág minőségi szintje az MGSV alá essen. Ugyanaz a grafikus motor, ugyanazok a fejlesztők, és képesek voltak alámenni az előző játékuk színvonalának. Kezdetben úgy voltam vele, hogy a látvány simán csak jó, de később észrevettem a framedropokat, a távolban előtűnő tereptárgyakat, a gyenge árnyékokat, az objektumokon átlógó testeket, vagy a levegőben lebegő köveket, fűszálakat. Nem túl zavaróak, de gyakran tapasztalhatóak. Hogy meglocsoljam némi napalmmal a tábortüzet, a végigjátszás után beraktam az MGSV-öt, és leszakadt az állam, hogy az mennyivel jobban néz ki. Ezen is dolgozni kellett volna még egy csöppet.
Amin még tetten érhető a mester hiánya, az a marketing. Nem csoda, hogy a közönséget nemhogy meggyőzni, de még csak lecsillapítani sem tudták azokkal a trailerekkel, amikkel promózták a játékot. Rossznak egyiket se mondanám, de az MGS sorozat legendás bemutatóihoz képest elég gyenge előzeteseket kaptunk. Viszont szerintem a legjobban a nyílt bétákkal lőttek mellé, amik a főjáték helyett a multiplayert mutogatták, a sok tájékozatlan pedig azt vette le belőlük, hogy az egész egy tower defense játék lesz. No comment.

A dimenzió anomáliái

Ezeken túl adódnak még problémák Dite vidékein. Például hogy kevés feladatfajta van, amik mellékküldetések formájában csak ismétlődni tudnak időszakosan. Ám ott a buta AI, amik leginkább a vadállatoknál jönnek elő, de a Vándoroknál is történnek furcsaságok (például, hogy gyakran vakok), vagy ott vannak a táborlakók, akik céltalanul álldogálnak, vagy öntözik a veteményest (esőben is). A játékmechanika közelharci része sem lett tökéletes. Egyrészt a szúró-vágó fegyverekkel történő sebzést a Vándorok ignorálják, azaz ha életerőt vesztenek is lendületet nem, és az indított csapásaik simán betalálnak két hit között. Emellett még zavaró az is, hogy olyan szögből mutatja a kamera a történéseket, amivel nehéz megsaccolni mekkora a távolság közte és közöttünk. Ennyi luftot szerintem még egy játékban sem ütöttem, mint ebben. Mindenesetre kellő gyakorlással megtanulható, és szokható a dolog.

De amit a legjobban hiányolok a játékból az a kampány kooperatív módja. Pont azt beszéltük páran a beharangozás után, hogy legalább lehet majd csapatban játszani, amiért szinte ordított az MGSV. Nem, a kampányba nem hívhatjuk be a haverokat, őket csak a Staging Area-ra keresztelt virtuális lobby-ba hívhatjuk be, ahonnan indíthatunk egy küldetést, amivel farmolhatujuk a Kubant, illetve bezsebelhetjük a lootokat, amiket visszavihetünk a kampányba. És igen, csak azt az egy fajta, tornyot védős, hullám-visszaverős küldetést nyomhatjuk kooperálva. Pedig mennyi lehetőség lenne…

Megemlíteném még a mikrotranzakciókat is, de teljesen feleslegesnek tartom, mert a játékmenetre, és az élményre semmiféle kihatással nincs a vásárlás, vagy annak hiánya. Az az egy character slot több mint elég, ahogy az az egyetlen csapat is, amit kiküldhetünk küldetésre (a többi csapatot nyitni kell), valamint a boosterek vásárlása is teljesen felesleges. Szóval az egész dolognak kb. annyi értelme van, mint az MGSV-ben. Egyetlen egy dologra jó, hogy a jutubereknek klickbaitként szolgáljon.
Valamint ott van még a sokakat kiakasztott folyamatos internetkapcsolat szükségessége, ami azt vonzza magával, hogy a program nem játszható net nélkül. Nos, ez igaz, a játék valóban nem indul el a világháló nélkül. De van a dolognak egy jó oldala is, ami megkönnyíti a túlélést. Mivel a játékban az idő úgy is telik, hogy közben nem játszunk, ez ahhoz vezet, hogy a termelő létesítmények folyamatosan dolgoznak. Három napnyi elhanyagolás (értsd: cikkírás) után annyi alapanyaghoz jutottam, hogy egy ideig nem volt gondom az ellátmánnyal.

Nem olyan sötét a helyzet

A sok negatívum leírása után egy közepesnél rosszabb játék körvonalazódhat ki, pedig a Survive nem rossz játék! A sztoriban haladva a rendszer folyamatosan nyitja meg előttünk az új lehetőségeket, amik segítenek a túlélésben, és a harcokban. Számtalan fegyver, ruha, kütyü receptje zsebelhető be, ráadásul a fentebb említett staging area-ban kipróbáljuk az előállított eszközöket, vagy elsajátítsuk a speciális mozgásokat. De a behívott barátainkkal is kedvünkre elmarhulhatunk. Akadálypályákat építhetünk, baseballozhatunk (gránáttal!), vagy összeméregethetjük karakterlapjainkat, hogy kinek van jobb cucca, vagy nagyobb szintje. Végigvitel után lehetőség adódik a kampányban elindítani egy multiplayer-féle menetet is, amit ha sikeresen túlélünk, akkor szintén esik a loot, illetve megnyit egy olyan opciót, amiről nem tudom eldönteni, hogy jó, vagy rossz döntés volt-e a stáblista utánra tenni. Ez a sub-class rendszere, ami arról szól, hogy a karakterfejlesztő gépben lehetőségünk nyílik al-kasztot (orvlövész, lopakodó, közelharcos, stb.) rendelni a karakterhez, ami újabb, és ritka brutális képességek felé nyitja meg az utat. Ezt igazán betehették volna a kampány második harmadába, amikor önmagukat ismétlik a feladatok, és több újdonság már nem nagyon nyílik meg. Viszont úgy valószínűleg túl könnyű lett volna a végjáték, ami életem egyik legizgalmasabb, és legkilátástalanabb harca volt. Egyedül, egy szál bozótvágóval szembeszállni több mint ötven(!) Vándorral a túlélés legcsekélyebb esélye nélkül...priceless!
Sok mindent írhatnék még ide, talán majd egy videóban sokkal részletesebben bemutatom a játékban rejlő lehetőséget.
Nem ezt a Metal Geart vártuk, de ez az a Metal Gear, amit megérdemlünk

A Metal Gear Survive egy nagyon jó mechanikára épített, lehetőségekkel teli, tartalmas, izgalmas túlélőjáték, ami sajnos a nevével ellentétben csak nyomokban tartalmaz bármiféle Metal Gear esszenciát, illetve gazdag a programozói figyelmetlenségekben, a kidolgozatlanságban, valamint az önismétlésben. Biztos vagyok abban, hogy ha azt a globális méreteket öltő gyűlöletet nem kapja meg a játék, és a készítők legalább minimálisan érezték volna a sorozat rajongóinak támogatását, akkor sokkal jobb állapotban lenne Dite világa. A Survive-nak van miért szégyenkeznie mint Metal Gear játéknak, de büszkén húzhatja ki magát, mint túlélőjáték, mert a zsáner jellemzőit hozza tokkal-vonóval. És mint ilyen nem sok akad tripla-A kategóriában.

Szóval csak annak ajánlom a játékot, aki le tudja tenni előítéleteit – ha van –, és 100%-osan el tud tekinteni, vagy figyelmen kívül tudja hagyni a Metal Gear címet (azaz nem vár Hollywood-gyilkos sztorit, remek karaktereket, még remekebb átvezetőket, stb.), illetve véletlenül sem fogja összehasonlítani Kojima játékaival, viszont szereti a túlélőjátékokat, és a zombiszerű ellenfelekkel való hadakozást. Mindenki másnak teljesen felesleges hozzányúlnia, mert a negatív előítéletekkel amúgy sem fogja élvezni. Azt a gyűlöletet, megvetést, szidalmazást, amit a bejelentés óta kap, azt pedig végképp nem érdemli meg. A készítők sem, akik eddig nem csináltak mást, mint a világ egyik legjobb videojáték-sorozatát.

(A játékot partnerünk, a PlayON.hu biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve kényelmesen meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
31. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.15. 01:11:13
LV25
Válasz 30. Greg üzenetére:
*hogy az emberek hogyan reagálnak a trailer-re....
LV426
30. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.15. 01:08:15
LV25
+1
-1
Válasz 14. ColdHand üzenetére:
Coldy ha ez így van akkor fordítva ülnek a lovon. Nehogy már azon múljon egy játék végső állapota hogy az emberek hogyan reagálnak rá ?! Ha egy normális életképes produktumot állítanak elő akkor nyilván majd a fogadtatás is más lesz. Nem is igazán értem mire számítottak... vajon mi lesz a következő hasonlóan nagyszerű ötlet ?!
LV426
29. BandiSecurity86  PlayStation.Community tag
2018.03.13. 20:04:11
LV1
+2
Válasz 28. mentoloshypo üzenetére:
Ja szerintem is jó olcsó lesz!!Annyit meg simán megér majd nekem :)
28. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.03.13. 13:50:44
LV28
+1
Válasz 26. BandiSecurity86 üzenetére:
Szerintem 2 hónap se kell, hogy 50%-os leárazást kapjon. Nyáron 3-4 ezerért fogják hozzád vágni.
27. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.13. 09:46:35
LV22
Válasz 26. BandiSecurity86 üzenetére:
Köszi! :)
...a többit képzeld hozzá.
26. BandiSecurity86  PlayStation.Community tag
2018.03.13. 08:47:06
LV1
+2
Nekem már az első videok óta bejön a játék mozgás közben.Idővel tutti megveszem majd kb mikor 6000 lesz a storon.
A teszthez meg gtatulalok!Jól észrevehető7 hogy sokat foglalkoztál a játékkal,meg a teszt megírásával is.Tele van saját gondolatokkal.
25. Onimushaman  Szerkesztő
2018.03.12. 20:26:08
LV24
+1
Válasz 18. ColdHand üzenetére:
Úgy tudom a töküket vakarják. Lehet azért ilyen jó, mert be vannak kábszízva közben, de így meg az idő máshogy telik arra.
señor
24. TCr64EU  Choose life
2018.03.12. 19:15:44
LV22
+1
Válasz 23. mentoloshypo üzenetére:
Bocsi, itt csak én lehetek a beépített embere.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
23. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.03.12. 17:13:06
LV28
+1
Válasz 22. TCr64EU üzenetére:
Be tudnál ajánlani engem is az öregnél?
Olcsón lefikázok bárkit és bármit.
22. TCr64EU  Choose life
2018.03.12. 16:51:23
LV22
+3
Válasz 21. Frenzy_G üzenetére:
Persze.
Miután ma reggel elolvasta, egyből felhívott telefonon.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
21. Frenzy_G  PlayStation.Community tag
2018.03.12. 16:47:09
LV5
-1
Válasz 16. TCr64EU üzenetére:
Kojima mester téged lefizetett, hogy olyat láss a tesztben, ami nincs is?
V for victory! P for platinum!
20. ALF22  Son of Liberty
2018.03.12. 14:38:15
LV26
+2
Csak hogy a kiadó védelmében: ő adja a pénzt, ő finanszíroz. Ez már csak így működik.
Konami magától nem tud jó mgs játékot készíteni. Ez tény. Nem ért hozzá.
Mint ahogy Kojima se tudná saját ötleteit finanszírozni, mert nincs annyi pénze.
19. TCr64EU  Choose life
2018.03.12. 14:01:20
LV22
Válasz 18. ColdHand üzenetére:
Helyes-helyes! :)
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
18. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.12. 13:52:41
LV22
+1
Válasz 16. TCr64EU üzenetére:
Már javában készítik a negyedik évadot. :) Sajnos valamiért nagyon lassan haladnak vele.
...a többit képzeld hozzá.
17. TCr64EU  Choose life
2018.03.12. 13:46:08
LV22
+1
Válasz 15. ColdHand üzenetére:
Ne is nyúljon.
Ahogy Quentaro is írta, hullagyalázás.
Csinálni akartak kispénzből egy zombis túlélő játékot, amit a Metal Gear címmel akartak eladni.
Úgy érzem, hogy ez szemenköpése a rajongóknak, ami saját maguknak köszönhetően a visszájára fordult.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
16. TCr64EU  Choose life
2018.03.12. 13:42:26
LV22
-1
Válasz 14. ColdHand üzenetére:
1.
"Egyébként honnan tudod, hogy én milyennek szerettem volna a játékot?"

Hogy milyennek szeretted volna, azt nem tudom, de abból az írásodból egyértelműen átjön (amit bemásoltam), hogy ennél jobbnak.

2.
Ne haragudj, de nem olvasom el újra csak azért, hogy bemásoljam az erre vonatkozó mondataid.

UI: én is most nézem a Rick és Morty-t, a 3. évad közepénél járok. :)
Lesz még a későbbiekben, folytatják?
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
15. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.12. 13:10:13
LV22
+2
Válasz 13. Lomex üzenetére:
Egyszer valahol már leírtam, de szerintem a Konami innentől félve fog a címhez nyúlni. Bár ha a MGS3-ból képes volt félkarú rablót készíteni, akkor lehet hamarosan kijönnek egy Metal Gear Karttal.
Nem tudom mennyire lett bukás a cucc anyagilag, de azt tudom, hogy még Japánban sem fogyott valami jól. A mikrótranzakció pedig nem fogja behozni a lemaradást, mert teljesen felesleges fizetni bármiért is.
...a többit képzeld hozzá.
14. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.12. 13:05:57
LV22
Válasz 12. TCr64EU üzenetére:
1. Nem tudom mennyire követted az eseményeket anno, de már az első trailert elmosta a köpködés. Meg is nézheted fent, a legelső trailernél, hogy míg a dislike-ok száma 11 ezer körül mozog, addig a like épphogy 3 ezernél küszködik. Nem sokkal ezután jött a Konami bejelentése, hogy nyomott áron fog kijönni a cucc. Számomra ez azt jelenti, hogy a "kereslet igényét" látván visszavettek a büdzséből, ami meg is látszik a végeredményen, mert technikai szinten lejjebb van, mint a TPP. És igen, szerintem ha ez a negatív hullám nem ütött volna be, akkor valószínűleg a Konami jobban támogatta volna a projektet, valamint a készítők is lelkesebben dolgoztak volna, ergo a végeredmény is jobb lett volna. Technikai szinten legalábbis. Erről, vagy ennek az ellenkezőjéről lehetne vitatkozni, de minek? Csak akkor tudna bármelyikünk is biztosat mondani az állítása mellett, ha nyitnánk egy féreglyukat egy párhuzamos világba, ahol nem úgy alakultak a játék körüli események, mint a mi világunkban.
(ejj, kicsit túl toltam a Rick és Morty-t. :) )

Egyébként honnan tudod, hogy én milyennek szerettem volna a játékot? Egy szívfájdalmam van a cuccal kapcsolatban, hogy a kampányt nem lehet kooperatívban tolni. Valószínűleg meg tudták volna oldani, de nem tették. Hogy a negatív fogadtatás miatt sz*rtak rá, vagy sem, az már más kérdés. Minden egyéb hibája ellenére (vagy mellett) én jól szórakozok vele.

2. Az egész tesztet átitatja a "mindenkinek a kurva anyját, akinek nem tetszik a játék" "ellengyűlöltem? Ezt fejtsd már ki légy szíves, mert nem vágom, hogy hol adtam jelét, hogy gyűlölöm azokat, akiknek nem tetszik a játék!
...a többit képzeld hozzá.
13. Lomex  PlayStation.Community tag
2018.03.12. 12:50:14
LV1
Válasz 6. ColdHand üzenetére:
Mert itt más a helyzet. Az Acid psp-re jött ki és kb akkor indult a sony kézi konzol és habár nem értettem miért lett olyan az Acid amilyen, elfogadtam mert mint rajongó semmi gond VAN másik MGS amit szerethetek.
Ugyan ez a helyzet a Risingnél is.
De itt nincs ilyen alternatíva, a széria véget ért. Hát ezért olyan dühítő.
Annak aki megvette élvezze,de a konaminak kívánom hatalmas anyagi bukás legyen a játék ,hogy elmenjen a kedve és többet hozzá ne nyúljon az MGS-hez.
12. TCr64EU  Choose life
2018.03.12. 09:18:44
LV22
+3
-1
Csak azért nem adok 5*-ot (egyébként szoktam, de lepontozni viszont nem), mert az egész tesztet átitatja a "mindenkinek a kurvaanyját, akinek nem tetszik a játék" "ellengyűlöleted".
Ezt sokkal szánalmasabbnak tartom, mint azt, ami miatt ez kialakult benned.


"Biztos vagyok abban, hogy ha azt a globális méreteket öltő gyűlöletet nem kapja meg a játék, és a készítők legalább minimálisan érezték volna a sorozat rajongóinak támogatását, akkor sokkal jobb állapotban lenne Dite világa."

Jézusom, ezt ugye te sem gondoltad komolyan?
A játékos társadalom hibája az, hogy nem lett olyan jó a játék, mint amilyen jónak Te szeretted volna?
Nem tudom, hogy ezen sírjak, vagy nevessek.


A játékot majd olcsón beszerzem, mert hiába a nyomott árcédula, nekem az eddig látottak (pl. béták) alapján a felét sem éri meg.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
11. Penge70  Veterán PSC tag
2018.03.12. 07:07:51
LV22
Jobban bele gondolva, a Phantom Pain is egy 7 pontos cucc.
Erre meg nincsenek szavaim.......
10. ralphcliff75  PlayStation.Community tag
2018.03.11. 16:07:31
LV2
Csak videókat láttam és maradok is ennyiben. Az a kerítéses bökdösés mindenesetre szánalmasan néz ki.
9. Quentaro  PlayStation.Community tag
2018.03.11. 15:03:11
LV5
+2
Szerintem nagyon sok olyan ember kezd el "megmondani" a játék kapcsán, akinek szerelme volt az MGS sorozat, de a Kojima nélküli részekkel nem fog játszani. Én is közéjük tartozom.
Lássuk a cikk témába vágó alapvetéseit:
1.) Gyűlölködés van
2.) Ez nem Metal Gear

Talán nem lehet, hogy azért fikázzák a játékot, mert nem MGS? Szóval a 2-esből következik az 1-es? Mi lett volna, ha a Konami ezt a dolgot egy új márkaként vezeti be? Hiszen Kojima csak egy ember... és mégis bevállalja, hogy folytatja a játékgyártást az Ő MGS-e nélkül. A Death Strandingnek semmi köze nem lesz az MGS-hez. Akkor ugyanezt a Konami is megtehette volna - ráadásul óriáscégként, nem? Szerintem simán (ha elég tökösek voltak hozzá, hogy sürgessék, majd kivágják a legjobb emberük - ezek után egy új márka beindítása semmiség)! Az MGS egy kerek sztori, vége van, ámen.
Rögtön nem lett volna ilyesmi.
(Nem játszottam spinoffokkal, mert nem érdekeltek.)

A fő gond szerintem a dolog hullagyalázás jellegében van. Minden emgéesben jól voltak elosztva a furcsaságok, passzolt a hangulathoz, helyszínhez. Ezenfelül mindig volt valami mögöttes tartalom, amely a jelenkor működésére is vonatkoztatható. Ha ezeket kivesszük, és csak úgy random szórjuk a hülyeséget, akkor annak lenni nem értelme vanni. :D

Ha a Konami sok-sok évnyi siker után egy kicsit tűrt volna még, és aztán békében válnak el, azzal mindenki jobban járt volna, szvsz.
PSN: Quentaro81 http://bit.ly/GTSklubFB
8. kurogane  PlayStation.Community tag
2018.03.11. 10:18:34
LV6
Válasz 6. ColdHand üzenetére:
A Ghost Babel egy gameboyos jatek volt mig az Acid egy vr missionnek felelt meg kartyakkal. A Rising pedig egy nagyon hack n slash porgos zenekkel es bossokkal.
Ha Kojima is jelen lett volna a survive fejlesztesenel akkor is ra vagom hogy egy szar jatek meg ha a teljes jatek tenyleg egy survive kategoria es nem tower defense amit a betaban lattam.
Ha nem lenne ott a Metal Gear cimszo elotte meg kevesebben vennek.
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.03.11. 07:55:23
LV28
Válasz 6. ColdHand üzenetére:
A Rising-al kapcsolatban én is elgondolkodtam. Tényleg nem nagyon hallottál olyat akkoriban, hogy "de ez nem is igazi Metal Gear fúj..." valahogy mindenki elfogadta a spin-off jelleget, de itt nem.
Szerintem nagyban befolyásolja a Kojima körüli balhé a Survive megítélését.
6. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.11. 04:16:14
LV22
+1
Válasz 4. Greg üzenetére:
Akkor a Metal Gear Babelnél, a Metal Gear Acidnél, és a Metal Gear Risingnél miért nem gyűlölködött a nép? Egyiket se Kojima csinálta, és az Acid, valamint a Rising teljesen más műfajban indult.
...a többit képzeld hozzá.
5. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.10. 22:16:42
LV25
Válasz 4. Greg üzenetére:
*hát majd kiderül...
LV426
4. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.10. 22:15:14
LV25
Nem lett volna ez a gyűlölködés ha nincs ott hogy Metal Gear és az egészet teljesen lecsavarják róla. Akkor még azokat is érdekelné akik fikázzák... de persze úgy gondolták így könnyebb eladni há majd kiderül...
LV426
3. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.03.10. 21:03:59
LV28
Válasz 2. VictorVance üzenetére:
Engem csak az érdekelne, hogy mi a kubai energia.
2. VictorVance  Szerkesztő
2018.03.10. 20:45:05
LV17
Na hol marad a heves szakértés?
Örülünk?
1. Onimushaman  Szerkesztő
2018.03.10. 20:35:38
LV24
Egy harácsolós játékban nincs felesleges kacat. :D A világ végéről visszamászok törpe járásba ha kell az utolsó lyukas láboskával.
señor
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
METAL GEAR SURVIVE
Konami
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Túlélő játéknak jó...
Negatívum
...Metal Gear játéknak gyenge

MARTIN BELESZÓL
Csak videókat láttam belőle, azok tetszettek...