.
 

PlayStation.Community

2018.03.09. 08:00 PlayStation Network
5 hozzászólás
Szerző: Chester013
Értékeld a cikket!
K***a jó lenne ez a meló, ha nem lennének vevők...

Állás a kereskedelemben. Kevin Smith Stop Shop filmjei óta tudjuk, hogy ez az összes protekcióban hiányt szenvedő, szerencsétlenül járt friss diplomás, és egyéb pályakezdő fiatal önkéntes börtöne legszebb fiatal évei idejére. Szerencsés esetben sikerrel tudsz váltani pár évvel később valami teljesen újra, szerencsétlenebb esetben egész életedre benne maradsz; egy dolog azonban biztos: hiányozni nem fog, és soha többet nem fogsz úgy tekinteni az emberekre, mint előtte. Ha valami oknál fogva mégis, és ráadásul fantasy rajongó is vagy, akkor van egy jó hírem a frissen diagnosztizált akut tébolyod mellé: van egy játék, amit pontosan neked találtak ki!

Fantasy köntösben sok videojáték-zsáner világot látott már, teljesen hétköznapi egy páncélos lovag, tolvaj, mágus, vagy szörnyvadász bőrében tengetni a fantasy mindennapokat, ám ki gondolt már bele abba, hogy milyen lehet annak az árusnak egy-egy napja, akitől a héroszok beszerzik a felszerelésüket? Pontosan ez volt az alapgondolata a Shoppe Keep című középkori fantasy-bolt szimulátor piciny litván fejlesztőcsapatának. Szóval sejtheted: légy az a kereskedő, aki az egész kalandozó társadalmat ellátja varázsfőzetekkel, gyógyitalokkal, karddal, pajzzsal.
A szimulátorok mindig is furcsa játékok voltak számomra, ha valami túl reális volt, akkor már túl sterilnek éreztem őket, ám a Shoppe Keep a szenzációsan elborult körítésével játszi könnyedséggel éri el, hogy az összetett játékmechanikája ellenére ne fulladjon unalomba. Az alapfelütés szög-egyszerű: megnyitottad kicsiny boltod a világ legsztereotípabb középkori fantasy városkájának főterén. Nulláról kezdve az üzletelést, ha van egy kis kereskedői vénád, akkor hamar rájössz, mit szeretnek a népek vásárolni, és még gyorsabban kitapasztalod, hogy mit is mekkora haszonnal adj tovább. Gyorsan rutinná válik az, hogy a megrendelt árud szép kis haszonkulccsal értékesítsd tovább, ami idővel elkezdi a hasznot termelni. A haszonból egyre értékesebb és kelendőbb árukat rendelhetsz, vagy akár magára az üzlet fejlesztésére is fordíthatod: kisvállalkozóból multivá is nőhetsz, ahogy egyre terebélyesebb méreteket ölt az eladótér.
Kezdetben ez úgy néz ki, hogy a kicsiny pénztartalékunkból éppen hogy tudunk rendelni egy-két varázsitalt, ami mindig kelendő, és rápakolva vagy harminc százaléknyi hasznot, még vissza is tudjuk forgatni újabb adag áruba. (Pro tipp: guberálj sokat az üzlet előtti szemétlerakókból, ott is találni olyan cuccokat, ami egyeseknek szemét, másoknak kincs.) Így elég sűrűn kell rendelgetni, de idővel egyre több tárolót, polcot és vitrint beszerezve egyre több árut helyezhetünk ki a vásárlóknak. Vannak cuccok, amik mindig fogynak, de kevesebb haszonért tudunk túltenni rajtuk, illetve vannak drágább áruk is, amik iránt nincs hatalmas kereslet, de a haszon hatalmas lehet rajtuk. Itt jön a képbe a leleményes kufár gógyija: mi lenne, ha nem csak a bolton belül árulnánk, hanem az üzlet előtt leszólítjuk az arra járó vásárlókat? Ugyanis vannak, akik épp a ritka felszerelésekre vágynak, de a boltba már nem mennének be érte. Náluk kicsit házalni kell, és rábeszélni őket "életük legjobb ajánlatára". Ez a féle árukészlet-menedzsment nagyon élvezetes tud lenni, mert okosan kell tervezni és cselekedni, ugyanakkor rögtönözni is muszáj hozzá.

És ha már rögtönzés: akár a való életben, a játékban is olyan a kereskedelem, hogy mikor minden a legflottabbul megy, akkor bizony beüt a szar. Az egy dolog, hogy folyamatosan söprögetni kell a nézelődő és vásároló tömeg távozását követően, mert irtó nagy kuplerájt hagynak maguk mögött (mindig, minden nap van minimum egy sáros túrabakancsos személy, aki után konstans söprögetni kell, míg az üzletben tartózkodik), de a rengeteg tennivalóban meg is oszlik az ember figyelme, és ilyenkor beindulnak az "áruházi szarkák". Polc és árutöltés, esetleg egyéb bolti teendőid közepette akad pár személy, aki fizetés helyett inkább angolosan távozna. A való életben ez esetben sajnos a jó öreg BTK idevágó paragrafusai miatt nem szolgáltathatunk instant igazságot, ám a Shoppe Keep középkori fantasy világában picit jobban tolerálják az önbíráskodást a törvény éber őrei: a salamoni törvényeket alkalmazva a tolvaj után eredve vagy kardélre hányjuk az illetőt, vagy pedig egy kiadós villám-varázslattal a húst is leégetjük a lator csontjairól. Bár vevőkörünk így csökken (naná, ezek már tuti nem fognak újra betérni hozzánk), de legalább az árut visszavehetjük, és nem szenvedünk kárt. (Kíváncsi lennék, hogy a vásárlók könyvét hányan mernék habzó szájjal követelni, ha a magyar rögvalóság is a játékhoz hasonló formát öltene.)
Ráadásul a legdurvább még hátra is van: ha egyszer egy bolt beindul, akkor híre megy a jónép között, és elkezdenek özönleni az emberek. Ezt pedig értsd szó szerint, a középkori Glamour és Joy napok alkalmával a barbárok hordája megrohamozza az üzleted, és bár rendesen bevásárolnak és lefosztják a polcokat, egyúttal durván le is amortizálják a helyet, de annyira, hogy a vaskos haszon számolgatása helyett minden időd a bolt renoválása fogja kitenni.
Akadnak még küldetések is, amik leginkább arról szólnak, hogy épp mit adj el vagy akciózz le, és mihez mit is próbálj pluszba értékesíteni kiegészítő termék jogcímen.

Unalomban tehát nem lesz hiány, az események kiszámíthatatlanok tudnak lenni, jól kell rögtönözni, ugyanakkor bizonyos mértékben előretervezést is igényel a dolog. Egyenlő szerepet játszik a szerencse, és a piacos mentalitás is. A folyton változó körülmények, és a dinamikusan növekvő bolt szerencsére elűzi az unalmat, így nem válik túl könnyen unalmassá ez az egész boltosdi, még így történet híján sem.
Az összképet viszont árnyalja a technikai megvalósítás, ami mondjuk érthetővé válik, ha tudjuk, hogy ez az egész cucc, egy egyszemélyes projekt volt. A grafika pusztán funkcionális szerepet tölt be, csúnya, és nem is fut szépen, bár legalább vicces a bolondos stílusa, az irányítás pedig a PC gyökerekhez maradt hű: túlbonyolított, és irreszponzív. A menüben pedig iszonyú kényelmetlen, hogy a menüpontok közötti léptetés helyett egy dög lassú kurzort mozgatva kell a PC-t idéző, ocsmány kezelőfelületen interakcióba lépni a menüpontokkal, amik vagy túl nagyok, vagy láthatatlanul picik.

A végszó pedig legyen az, hogy ha valami perverz okból indítva élveznéd a bolti eladók életét digitálisan is, esetleg rutinos fantasy játékosként mindig is érdekelt, hogy milyen a kard másik végén állni a pultban, akkor bátran tégy egy próbát a játékkal, mert egy mókás kalandban lesz részed, a kereskedelem való életbeli árnyoldalainak lehető legminimálisabb jelenlétével. Na és persze, ha akármikor ráunsz a boltos digitális szerepére, akkor feszültséglevezetés gyanánt bármikor lekaszabolhatod és porrá égetheted a boltod összes látogatóját. Ha dolgoztál valaha kereskedelemben, akkor tudod, hogy ez a fantázia már önmagában megéri a játék árát…

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Excalibur Games
Fejlesztő: Strange Fire Studios
Megjelenés: 2017.09.19.
Ár: 3990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 421MB
Web:https://www.excalibur-publishing.com/products/shoppe-...
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
5. Richard  PlayStation.Community tag
2018.03.12. 14:09:16
LV5
Nekem nem jön át ez a játék, valahogy nem vágyok rá.
4. Attis37  PlayStation.Community tag
2018.03.11. 14:31:12
LV5
Mint kereskedelemben dolgozó,az utolsó mondattal abszolút egyetértek ;)
Az életben legfontosabb a Család.
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2018.03.09. 11:39:22
LV11
+1
Jabu játéka!
"Si vis pacem, para bellum."
2. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.03.09. 09:29:49
LV11
Tök jó az ötlet. De sajnos FPS nézetből semmit nem tudok játszani, szóval így kimarad. :(
1. VictorVance  Szerkesztő
2018.03.09. 08:11:18
LV17
Ez az ötlet egyszerűen zseniáliás. Viszont a grafikai megvalósítás így a képek alapján hagy némi kivánnivalót maga után.
Örülünk?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Shoppe Keep
Excalibur Games
SZÍNARANY

MARTIN BELESZÓL
Ez tényleg egy zseniális játékötlet! Számomra 5 év plázaboltozás után mondjuk kicsit ijesztő volt a tesztet olvasni, mert időnként úgy tűnt, egy saját napomat írja le. Tovább árnyalja az amúgy is bizarr helyzetet, hogy valójában pont Chester állt a kasszában, én meg kint a tánctéren, és tényleg Glamour-napok voltak...