.
 

PlayStation.Community

2018.03.08. 10:24 PlayStation Network
17 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
DurrdEffect.

Akik már régebb óta nyomon követik a PlayStation világát, azoknak biztosan ismerősen cseng a Fear Effect cím. A 2000-ben a Sony első sikergépére (pár hónappal a PS2 megjelenése előtt) kiadott akció-kaland játék, ha játékmenetben nem is, de vizualitásban mindenképpen úttörő volt. Az elsők között volt (ha nem AZ első), mely cel-shaded technikával készült, remek rajzfilmes hatást elérve a 3D-s modelleken, pompás CGI-hátterekkel megspékelve. A körítés ugyanakkor becsapós volt, ugyanis egy korhatáros anyagról van szó sok erőszakkal, kis meztelenkedéssel, és persze némi szexuális tartalommal. Mindezek tetejébe még szórakoztató is volt a game, így sokaknak felkeltette figyelmét.
Rá egy évre már jött is a következő epizód. Úgy tűnt, hogy egy újabb nagy frencsájz van születőben, hisz később neki is láttak a harmadik résznek, immár PS3-ra - de sajnos egy E3-as trailernél többet nem is láthattunk róla, ugyanis a megjelenést már nem élte meg a Fear Effect Inferno.
Azóta úgy tűnt, hogy már sosem fogunk hallani a sorozatról és megmarad szép emléknek a "vén rókák" számára, de - sajnos - egy kis indie csapatnak más elképzelései voltak. Hogy miért nyúltak egy a mai generációnak semmit sem mondó, szép emlékű játékhoz, nem tudom. Mert ha az volt a szándékuk, hogy a maréknyi régi rajongót kielégítsék, akkor... legalább ne mentek volna szembe a régebbi részek játékmenetével.
Bármi is vezérelte őket, sajnos nagyon mellényúltak.
Olyan rossz érzés fog el állandóan, ha látok egy lelkes csapatot, akik eltökélten véghezviszik, amit szeretnének. Sikerrel veszik a Kickstartert, hosszú és kemény munka árán megjelentetik játékukat, aztán jövök én itt pöffeszkedve a klaviatúrám felett, és repül az "egy csillag". Mert itt nagyon nem úgy tűnik, hogy az "adjunk ki egy játékot, azt majd a neve elviszi" mentalitásról van szó. De akkor miért a Fear Effect? Tényleg sajnálom...

A Fear Effect Sedna, szakítva az elődei "residentlike" játékmenetével, ezúttal mint akció/stratégia üzemel. Bár akció van benne rendesen, de a stratégiától olyan messze van, mint én a Pulitzer-díjtól.
Izometrikus nézetben követhetjük "hőseinket". Válthatunk köztük, megállíthatjuk az időt, hogy előre beprogramozzuk a mozgásaikat, cselekedeteiket, puzzle-öket oldhatunk meg. Ez mind jól hangzik, de sajnos az egésznek a legizgalmasabb része, a játék gerincét képező, stratégiázásra szánt "időmegállítás" egyáltalán nem működik.
Úgy kell elképzelni, mint egy real-time X-Comot. A tapipad nyomásával bejön ez a taktikai szünet, ekkor terelgethetjük embereinket. Megadhatjuk, hova menjenek, bújjanak-e fedezékbe, esetleg támadjanak. De mivel nem körökre osztott a játékmenet és nem tudunk pásztázni a képen, szinte mindegy is, hogy így játszunk, vagy rendesen irányítjuk őket. Mire odaérünk, az ellenség addigra úgyis máshol lesz, vagy éppen összefutunk vele és annyi az álcánknak. Mivel embereink csak lőni tudnak maguktól, vehetjük is át felettük az irányítást.
Igazából ez a taktikai rész csak időhúzás, mert egyszerűbb a csapatot hátrahagyva egyedül osonni és lesből gyilkolni, vagy a "sok lúd disznót győz" taktikával lerohanni az ellenséget. Az ellenfelek úgyis rém primitívek, a mesterséges intelligencia legcsekélyebb nyomát sem látni. Nem néznek messzebb öt méternél, ráadásul olyan kis cikkelyben látnak, hogy gyakorlatilag észlelniük kéne, de simán ott állhatok mellettük, akár egy méterre is anélkül, hogy felfedeznének. Ha meglátnak egy holttestet, köré gyűlnek, forgolódnak egy percet, majd visszamennek eredeti helyükre. Aztán megölök még egyet, majd ismét eljátsszák az előzőeket. Taktika meg stratégia... Aham...
Az irányítás is gyenge. Nem látni merre célzol, de ha ott az ellen, akkor elég nagyjából felé pöckölni az analóg kart.
Az izometrikus nézettel sem bántak jól. Az összetettebb pályákon nem látni, mi van fent vagy lent, a karakterek túl picik, messze van a kamera, emiatt is nehéz belőni, hogy hol is vagyunk és mit is csinálunk éppen, vagy honnan és ki támad ránk, és így nem jön át rendesen a grafikai stílus sem.
A hangulatot tovább bombázza az erőltetetten vezetett cselekmény (már az első percben muszáj smárolnia egymással a két női karaktereknek, ráadásul folyton az orrunk alá dörgölik, hogy ők mekkora leszbikusok már, mintha egy kivénhedt perverz írta volna a játékot), a kritikán aluli, minősíthetetlen szinkron, és a túlontúl szoros kötelék az előző részekhez - mintha mindenki annyira emlékezne, hogy mi is történt négy konzolgenerációval ezelőtt. Természetesen nincs játék bugok nélkül, így akár még olyanba is belefuthatunk, hogy embereink nem követik, elfelejtik parancsainkat, ikonok tűnnek el, vagy egész egyszerűen nem megy tovább a játék, nem nyílik egy ajtó.
Technikailag is vannak gondok. Ha kell, szaggat az átvezető, vagy 10 fő esetén az fps-szám is kritikusan zuhanhat, még Pro gépeken is.

Egy dolog miatt mégsem egy csillag az értékelés. Mások szemében ez akár még negatívum is lehet, és már én sem vagyok biztos benne, hogy direkt ilyen a játék, vagy csak ennyire telt a készítőktől, de egyvalamit nagyon jól hoz: mégpedig egy igazi PlayStation "egyes" játék érzetét. Ha ez a game a '90-es évek második felében jelenik meg, talán nem is hasalt volna ekkorát. Olyan címek jutottak eszembe a Fear Effect Sedna nyüstölése közben, mint a Little Big Adventure, a Crusader: No Remorse, vagy a Cyberia. Ez abból adódik, hogy nyoma sincs a mai játékokra jellemző karakterfejlődésnek, a craftolásnak, kutatásnak, tárgyfejlesztésnek, shoppingolásnak, online szegmensnek. Ha lejjebb vinnék a felbontást, senki meg nem mondaná, hogy nem húsz évvel ezelőtti játék. Az átvezetők minősége, az elhalálozások esetében állandóan ismétlődő CGI-animációk és az egy perc alatt tízszer bekúszó Game Over felirat, a puzzle-k felépítései, a csekély inventory is mind ezt az érzetet segítik elő. De legalább nem bonyolult és nincs ránk erőltetve a néha már kötelező számba menő szerepjátékos mélység...

Összességében ennyiért én nem javaslom a Sushee játékát, még ha esetleg elvakult Fear Effect rajongó is vagy, akkor sem. Hagyd meg ezt a címet szép emléknek. Ráadásul még rövid is, nulla újrajátszhatósági faktorral. Bár jobban belegondolva... lehet, hogy ez pozitívum.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Forever Entertainment
Fejlesztő: Sushee
Megjelenés: 2018.03.06.
Ár: 5990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 4.57GB
Web: http://susheegames.com/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
17. tiNk  PlayStation.Community tag
2018.03.09. 21:05:05
LV18
+1
Majd a remake...
"We don't have to do this. You know that, right?"
16. Janinja82  Mérges Sárkány
2018.03.09. 08:12:08
LV2
Válasz 7. Zsolt üzenetére:
Segítek a fejlesztőknek. Vigyék végig a 1-2-őt
15. jime  non-alcoholic
2018.03.09. 07:20:22
LV29
Válasz 14. VictorVance üzenetére:
ugyanez...
"wake up, you're dead!"
14. VictorVance  Szerkesztő
2018.03.08. 19:16:56
LV16
+2
Válasz 10. jime üzenetére:
Amikor megláttam ennek a játéknak az előzetesét, az első néhány másodpercnél majdnem elcsöppentem. Aztán amikor átváltott gameplaybe majdnem sírva fakadtam, és sajnos egyáltalán nem örömömbe.
Örülünk?
13. MrZ  La Peste Noire
2018.03.08. 19:03:29
LV12
A ps2-es 3. rész elkaszálása az univerzum egyik legnagyobb orrba vágása volt.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
12. Attis37  PlayStation.Community tag
2018.03.08. 19:03:12
LV5
Válasz 11. Attis37 üzenetére:
Pontosabban nekifutok...
Az életben legfontosabb a Család.
11. Attis37  PlayStation.Community tag
2018.03.08. 19:02:19
LV5
Válasz 1. VictorVance üzenetére:
Egyetértek. Az újragondolt utódtól elment a vásárlási( és játék)kedvem. Viszont a PS1-es elődöknek sanszos,neki futok ismét emulátoron nosztalgia gyanánt.
Az életben legfontosabb a Család.
10. jime  non-alcoholic
2018.03.08. 16:53:48
LV29
ennyi év után, képesek egy ilyennel előjönni, pffffffffffff.....
"wake up, you're dead!"
9. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.03.08. 14:27:25
LV11
+1
Válasz 8. DrZaius üzenetére:
Ennek fényében (mármint hogy honnan jött a játék, kik csinálták, miért, stb) könnyebb elfogadni/megérteni, hogy miért is lett ilyan sz*r. :) Amúgy, a név eladja a játékot, 1-2 ezerért még talán ki is próbálnám.
8. DrZaius  Szerkesztő
2018.03.08. 14:13:18
LV2
Válasz 7. Zsolt üzenetére:
Köszi a kiegészítést! (Amúgy nem csak erről nem írtam...)
7. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.03.08. 14:04:35
LV11
+2
Egy kis háttérinfó (ha már a cikkíró nem tette meg): ahogy soliduss is írta a SE (konkrétan a Square Enix Collective nevű leányvállalata) segíti kisebb indie fejlesztőknek, hogy megjelentethessék játékaikat. Ilyen fejlesztő a francia Sushee is, akik 107 ezer eurót kalapoztak össze a kickstarter-en a Fear Effect Sednához. A FE franchise és kánon tiszteletben tartásával készítették el az új részt, ami a FE 1 direkt folytatása. Ugyanők dolgoznak az első rész remake-jén is, amiről túl sokat nem tudni egy-két korai képen kívül. Nemrég megerősítették, hogy még folyamatban van a fejlesztés. (De szerintem ez túl nagy falat egy indie fejlesztőnek, és nem túl biztató az sem, hogy a FE-rajongó közösség véleményét kérik jelenleg a további irányról.)
6. TCr64EU  Choose life
2018.03.08. 13:54:43
LV22
Válasz 2. quchy üzenetére:
Csak Xerxszésszel.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
5. Janinja82  Mérges Sárkány
2018.03.08. 13:05:54
LV2
Mondjuk nekem nem szükséges a fejlesztés meg shoppingolás, csak legyen jó a játék.
4. Janinja82  Mérges Sárkány
2018.03.08. 13:01:51
LV2
Miért nem lehet folytatni az eredetit ugyan úgy. Mint annak idején??? Szóval a nosztalgia a játéknak szol vagy a rajongóknak?
3. soliduss  A Krónikás
2018.03.08. 12:45:11
LV24
Válasz 1. VictorVance üzenetére:
A Square enix kezdeni akart valamit a névvel. Volt egy felhívásuk, hogy ingyen vihetők az ip-k ha valaki játékot észít belőlük... ők meg kiadják.

Így az IP-se se haldokik tovább... a kisebb cégek meg nevet/munkát kapnak.

De a fenti teszt alapján szerintem elővették a régi játékokat és arra próbáltak csinálni valami bullshitet.....

A törölközős jelenet 98-ban nagyon kemény volt :D

https://www.youtube.com/watch?v=rQBnYPnJqYw 34 perctől
2. quchy  PlayStation.Community tag
2018.03.08. 12:43:08
LV1
+1
Ollózni lehet benne?
PSN is currently undergoing maintenance.
1. VictorVance  Szerkesztő
2018.03.08. 10:37:55
LV16
+1
Az első két részt imádtam. Ezt az újat viszont egyszerűen nem értem. Miért pont most, miért pont így?
Örülünk?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Fear Effect Sedna
Forever Entertainment
CSAK ÓVATOSAN