.
 

PlayStation.Community

2018.03.21. 19:52 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
(Mesterséges) gondolatok a (mesterséges) tudatról.

A PS4-re körülbelül két és fél éve kiadott The Fall nagyon intelligensen, szájbarágás nélkül tárt a játékosok elé egy elgondolkodtató történetet, körbejárva az azonosság és a tudat témáját egy mesterséges intelligencia alakulásán keresztül. A kőkemény csavarral nyitva hagyott sztori most végre folytatódhat, építve és kibontva az előd tematikáit és gondolatait, de kibővítve számos egyéb ötlettel is.
Míg az első rész a szabályokról és a kötöttségről szólt, addig a The Fall Part 2: Unbound – ahogy azt címe is sejteti – a felszabadulás állapotát vizsgálja. Mindezt azzal a remek, néhol ördögi fekete humorral, ami kísérte A.R.I.D. korábbi kalandját. Mivel a játék akkor üt igazán nagyot, ha a player a történetmesélést maga éli át, így inkább az általános koncepciókról, valamint a játékmechanikai elemekről beszélek nagy vonalakban.

A történet ott folytatódik, ahol az előző véget ért: A.R.I.D., miután fokozatosan úgy csűri csavarja a dolgokat, hogy áthágja saját direktíváit, annak érdekében, hogy megmentse pilótáját, megtudja, hogy nincs is ember a harci ruhában. Szétszedik, majd nem sokkal később magához tér, és észleli, hogy egy távoli felhasználó egy vírussal próbálja megfertőzni. Mesterséges intelligencia révén szüksége van egy szabályra ahhoz, hogy működjön, így létrehoz egy szimpla, de annál nagyobb jelentéssel bíró dogmát: megmenteni önmagát. Elindul hát – mint tudat a virtuális térben – kideríteni, hogy ki próbálja őt megfertőzni, és útközben más entitásokkal is találkozik.
A játékmechanika így két részre bontható. Az alkotás jelentős részében mászkálni kell, felfedezni a környezetet, és a megfelelő eszközök használatával túljutni a feladatokon, így szinte minden megegyezik a korábbi epizóddal. A narratív csavart és az egyedi ízt az adja, hogy A.R.I.D. a virtuális térből gyakran belép a fizikai valóságba, azonban egy másik tudat mellett helyezkedik el ilyenkor – tehát valaminek a testébe bújik. Ez adja a sztori és a karakterfejlődés gerincét, ami körbejárja a nemi szerepek és a szexualitás kérdéskörét, az egyén pozícióját a „mindenki” vonatkozásában, valamint az alárendeltségi kapcsolatokat. Mindennek a csírájáig kőkemény humor és fenomenális párbeszédek vezetik el a játékost, amit a kiváló teljes szinkron pedig még hatékonyabbá tesz. A narratíva így globálisabb szintre emelkedik, de fókuszban továbbra is A.R.I.D. és jellemének alakulása áll, amitől nem lesz túlbonyolított az egész.
A feladványok diverzebbek lettek, és mivel több helyszín és helyzet jelenik meg, komplexebb témákat jár közbe. Kiválóan simul egymáshoz a mondanivaló és a feladványok teljesítése, illetve a rendelkezésre álló eszközök, még akkor is, ha – és ez műfaji sajátosság – néhol nagyon el kell vonatkoztatni a probléma megoldásához, ami feleslegesen komplikálja és gáncsolja a folyamatosságot. Összességében azonban nagyon ötletes és ravasz kihívások elé állítja a gondolkodó játékost, és minden egyes megoldás egy kis fricska is.

A The Fall Part 2: Unbound mestere a történetmesélésnek és prezentálásnak, amit az egyszerű, de mégis kifejező grafika, a színkombinációk és a tervezésbeli felépítés tükröznek. A feladatok prímán illeszkednek ebbe az egészbe, így a két aspektus egymást táplálja, és egymásból táplálkozik. Épp emiatt bosszantó, hogy a játék harcrendszere egészen gagyinak hat a príma egészhez képest – ami ironikus, ugyanis elődjének gyenge pontja is pont a harc volt. A fedezékalapú akciókat most egy mobilisabb változat cserélte le, ahol zárt helyeken kell kikerülni a vírusok támadásait, majd megsemmisíteni őket. (Egyébként van egy sztori-orientált mód, amely ezek jelentős részét kiiktatja.) Az egész kissé feleslegesnek hat, és csak felületesen, erőltetetten duzzasztja az amúgy is jópár órás élményt. A játék tartalmaz azonban olyan szegmenseket, amelyek kibontása sokkal célszerűbb lett volna – de nem lőném le senkinek.

Az alkotás remekül épít előzményére, kiválóan alkalmazva – esetenként pedig kifordítva – annak tematikáját, ezáltal elmesélve egy nagyon izgalmas, és annál elgondolkodtatóbb történetet. Egyrészt kiválóan jár körbe aktuális társadalmi kérdéseket, másrészt pedig a jövőt illetően is egyfajta figyelmeztetés. Ezen kívül pedig egy remek elmélkedés a tudatról. Arról, hogy mi határozza meg az egyént, és mikortól vonható felelősségre egy gondolkodó lény. A feladatok néha túl vannak bonyolítva, a harc pedig szinte felesleges, de ezek nem tartják vissza attól, hogy egy minden értelemben sikeres folytatás lehessen a The Fall Part 2: Unbound. Remélem azonban, hogy talán egy picivel kevesebbet kell várnunk a befejezésre…

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Over the Moon
Fejlesztő: Over the Moon
Megjelenés: 2018.02.13.
Ár: 3490 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret:
Web: https://www.overthemoongames.com/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Kapcsolódó tartalom
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
1. Sakamoto_14  A bölcs
2018.03.21. 20:55:16
LV20
Kívánságlistára felvéve.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
The Fall Part 2: Unbound
Over the Moon
REMEK

MARTIN BELESZÓL
Egyre többször veszem észre, hogy az indie játékokban olyan egészen sötét, agyalós témákat is mernek pedzegetni, amikiet AAA-kban szinte sosem.