.
 

PlayStation.Community

2018.01.28. 16:59 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Forró kása. Kemény dió. Nehéz kenyér.

Az 1991-től 1995-ig terjedő időszak mennyország volt azon gémerek számára, akik kedvelték a japán stílusú szerepjátékokat, azaz a JRPG-ket. Virágzó aranykor volt ez, a totális non plus ultra érája, amikor a Square-nek példának okáért volt egy annyira tökéletes rendszere a Super Nintendo Entertainment System támogatásával, mely évente több(!!!), "örök klasszikus" státuszba kerülő szoftver elkészítésére is alkalmas volt.
Indult az egész valahol a Final Fantasy IV-gyel 1991-ben, majd jött a Romancing SaGa és a Final Fantasy V '92-ben, a Secret of Mana és a Romancing SaGa 2 1993-ban, a Breath of Fire '94-ben (a Veres Miki "sztori", ugyebár...), ugyanebben az évben a Final Fantasy VI, '95-ben a Chrono Trigger és a Secret of Evermore, majd '96-ban a Bahamut Lagoon.
Aki érti valamennyire a JRPG-témát, annak e lista láttán szerintem biztosan megdobban a szíve: minden idők legnagyobb, legjobb, legfantasztikusabb japáni szerepjátékai közül több is ebben az érában debütált és természetesen a Square-nek köszönhető. Örök érvényű, soha el nem évülő, csodálatos kalandok ezek, melyek mind tartalmi, mind pedig hangulati síkon mércét állítottak fel, és olyan etalon szintű értéket képviselnek a videojátékok történelmében, ami biztosítja helyüket minden idők legfontosabb JRPG-i között.
E sorozatból most egy, az európai playerek számára kevésbé ismert alkotás PlayStation 4-re (és Vitára) emelve is megszerezhető: ez a Romancing SaGa 2. (E teszt a PS4 port alapján készült.)

A Romancing 2 küllemét tekintve akár ikertestvére is lehetne a zsáner királyát képviselő Final VI-nak, mely amúgy' simán versenybe szállhatna a "valaha készült legjobb JRPG" titulus megszerzéséért. Összességében azonban egy némiképp másféle rendszerű játékról van szó, ahol a fókusz nem egy lépésről lépésre felépülő, a szemünk előtt, a kezeink által fejlődő csapatra vetül, melynek tagjai a történet végére a szívünkhöz nőnek, hanem egy egész uralkodói dinasztiára, akik a főszereplő Varennes-birodalom kalandos sorsát alakítják. (Ez a kissé spoileresen hangzó tény egyébként nem egy most leleplezett titok, a Square a kezdetektől fogva ezzel promózta a Romancing szériát.)
Uralkodó, harcoló, majd az idők homályába vesző, vagy már idő előtt hősiesen életüket áldozó karaktereink évszázadok hosszú során keresztül küzdenek ugyanazon célért: a misztikus Hét Hős legyőzése érdekében. Ami összességében a játék sajátos rendszerének legérdekesebb összetevője tehát, hogy itt nem a figurák állnak a középpontban, hanem a teljes Birodalom, melynek fejlődésére és előmenetelére igen sok játékbeli cselekedetünk kihatással lesz.

A Romancing 2 rendszere és szisztémája felhasználói szempontból meglehetősen jól van kitalálva, ami kifejezetten kellemes tény abból az aspektusból, hogy egy - véleményem szerint - eléggé kemény JRPG-ről van szó. A game meglehetősen hosszú, nagyon sokat és feltűnően gyakran kell benne harcolni, ráadásul a feláldozható, vagyis inkább sajnos könnyen elveszíthető karakterek miatt folyamatos odafigyelést igényelnek a csetepaték.
Van a játékban a szokásos karakterjellemzők között például egy olyan érték, ami azt szabályozza, hogy az adott figura hányszor feküdhet meg a harcok során. Embereink - szerencsére! - minden megnyert csata után automatikusan felgyógyulnak, viszont ha valaki harc közben gyógyíthatatlan státuszba kerül, azaz "letérdel", eggyel csökken életszámainak értéke. Ennél fogva, ha nem figyelünk a gyógyításra, egy idő után sajnos véglegesen elveszíthatjük kis kedvencünket.
Cserébe a meglehetősen kegyetlen rendszerért, a programban van egy halom fantasztikus kényelmi funkció. Ilyen például az, hogy a játék megjegyzi a legutoljára kiadott parancssorozatokat, tehát ha mondjuk 8 mobot kell egy dungeon egyetlen szobájában leverni, nem kell minden lépésnél újra és újra beállítani, hogy ki mit csináljon - csak akkor kell beleszólnunk a csata menetébe, ha valamin változtatni akarunk. Ez szerintem zseniális abból a szempontból, hogy egy jól felállított és megfelelő formációba rendezett csapattal (tank, leader, 2 dps / caster, ranged) nagyon szépen és tempósan lehet abszolválni a már említett brutális mennyiségű pofozkodást.
Idevágó kényelmi szolgáltatás egyébként az is, hogy ha egy csapatot egy bizonyos szintre felhúztunk és felruháztunk, akkor halál vagy generációváltás esetén a szintek megmaradnak, továbbvihetők, a cuccok pedig a királyi fegyvertárból újra felpakolhatók.
A harc egyébként inkább körönkénti, mintsem aktív formában folyik, tehát amíg mi következünk - és nem támadtak pl. hátba minket -, addig kedvünkre agyalhatunk azon, mit lépünk legközelebb. Minden figura kétféle fegyverrel, vagy puszta kézzel támadhat, esetenként (értelemszerűen karakterfüggő) mágiát is elsüthet, ellentámadhat, védekezhet, vagy a megfelelő item felpakolása esetén gyógyíthat.
A Romancing 2 sztorija egy nagyobb "világtérképen" folyik, ahol a különféle fő- és mellékállomások aszerint nyílnak meg, hogy sikerült-e továbbgördítenünk a történetet, vagy megtaláltuk-e azt a személyt, aki olyan információval szolgál, amitől új helyszín nyílik. A felépítés hihetetlen komplexitására jellemző, hogy egy-egy feladatot akár többféleképpen (akár 3 is!) meg lehet oldani, példának okáért frontális támadással, csellel, vagy egy olyan trükkel, hogy az aktuális boss eléréséhez esetleg harcolnunk sem kell.
Vannak ugyanakkor olyan kegyetlen szituk is, amikor tapasztalatlanságunknak vagy oda nem figyelésünknek köszönhetően a game egy kicsit "megszívat" minket, azaz egy rossz ajtón benyitva kikerülünk abból a dungeonból, aminek nagy nehezen már épp feljutottunk a tétjére. (Akinek mond valamit a "térképezés" szakkifejezés, az tudja, miről beszélek...)
A game totális hardcore jellegét tovább erősíti az is, hogy a történet folyásával a következő állomást, vagy állomásokat az ég világon semmi sem mutatja, azaz minden további lépést nekünk kell kisilabizálnunk! Ez a mellékküldetések és al-sztorik szempontjából olyan szituációkat is eredményezhet, hogy ha egy bizonyos ponton nem megyünk el egy adott helyre, és ott nem beszélünk azzal az NPC-vel, akiről korábban valaki egyetlen mondatban megemlékezett, események egész sorozatáról maradhatunk le végérvényesen. Még szerencse, hogy az újdonságként bekerült New Game+ funkció ezeken segíthet.
Szintén érdekes játékspecifikus opció a birodalom sorsának "uralkodásszerű" menedzselése is, mely során monitoroznunk kell a kincstár bevételeit, melyből időnként kiutalhatunk fejlesztésekre (fegyverek, páncélok, varázslatok) vagy egyéb tranzakciókra (területfoglalás). Esetenként párbeszédekbe is keveredhetünk, ahol válaszainkkal hangulatunkhoz mérten befolyásolhatjuk a további eseményeket.

Az új PlayStation 4 verzió grafikailag az eredeti SNES minőséget hozza, azaz a látványhoz nem nyúltak azon túl, hogy 16:9-es képarányt és HD felbontást kapott a játék. Szerintem nagy képernyőn ez a fajta "Square-es pixelesség" szívmelengetően jól néz ki, ráadásul az "ennivaló" sprite-ok ebben a játékban nagyon szépen meg vannak alkotva, úgyhogy kiváló az élmény. Zeneileg egy az egyben a "nyafogós-hősies" Final Fantasy stílus érvényesül. A játszhatóság közel tökéletes, a hangulat pedig sodró lendületű - bár ismétlem, senki ne számítson egy pár délutános sétakocsikázásra.
A PS4 port jó pár újdonságot is kapott: extra dungeon, NG+, és pár friss karakterosztály is került a programba, valamint egy új történeti szál is felfedezésre vár.

Aki kedveli a Square SNES korszakának hangulatát, és nem puhult el az évek során, azaz bírja is a megpróbáltatásokat, annak ez a játék kiváló választás lehet. Persze nem egy olyan meghatározó világklasszisról beszélünk, mint egy Secret of Mana, vagy egy Final VI, de szégyenkezni valója ennek a kalandnak sincs. A rengeteg titoknak és számos meglepő, feltárásra váró lehetőségnek hála simán több végigjátszás is van benne, melyeknél történetesen még guide használata esetén sem csökken az élmény. Fogyasztói ára szerintem abszolút szinkronban van a benne foglalt esszenciális érékkel. Ajánlom!

Romancing SaGa 2
Kiadó: Square Enix LTD
Fejlesztő: ArtePiazza
Megjelenés: 2017.12.15.
Ár: 7690Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 720p
Demo: Nincs
Méret: 1.6 GB
Web: https://eu.square-enix.com/en/games/romancing-saga-2
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
4. edem  PlayStation.Community tag
2018.02.01. 12:05:56
LV1
De jó lenne egy dobozos verzió...
3. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.01.31. 23:51:55
LV11
Válasz 2. Laci üzenetére:
A Metal Gear 5-öt végigvittem, de azóta szinte csak ilyen Pac-Man meg hasonlókkal nyomulok. De bírom a modern indie játékokat is. “Nagy” új címekkel csak elvétve foglalkozom - bár mostanában tervezek bepótolni néhányat (pl Uncharted, The Last Guardian).
2. Laci  PlayStation.Community tag
2018.01.31. 22:34:44
LV1
Válasz 1. Zsolt üzenetére:
Nem játszol semmi olyannal ami kortárs úgymond?
1. Zsolt  PlayStation.Community tag
2018.01.29. 11:32:04
LV11
+4
Elképesztő. Nagyon örülök, hogy ilyeneket kiadnak PS4-re, és főleg hogy Európában is megjelenik. Mostnában szinte csak ehhez hasonló klasszikusokat/remastereket/újrakiadásokat játszok PS4-en, még csak igényem sincs az új AAA címekre, olyan jól elvagyok. :)
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Romancing SaGa 2
Square Enix LTD
REMEK