PlayStation.Community

2018.01.28. 11:16 PlayStation Network
15 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
Megszoksz, vagy megszöksz? Inkább az utóbbi…

Még véletlenül sem állítanám teljes mellszélességgel, hogy maximálisan nagy rajongója lennék a ma igencsak divatos indie stílusirányzatnak, ha videojátékokról van szó, ám azért egyre sűrűbben fordul elő (főleg az utóbbi időben), hogy olyan ínyenc címek jönnek velem szembe, ami már-már hasonló mértékű élményt nyújt, mint egy-egy tripla-A kategóriás cucc. A részletekbe most nem mennék bele, egyrészt nem is annyira fontos, másrészt a PSC tagjainak nagyobb részét mind a mai napig érzékenyen érinti az indie játékok témaköre.

Az első bekezdésben olvasható okfejtésemet azzal indokolnám, hogy jelen teszt tárgyának korábbi epizódja pontosan azok közé a stuffok közé tartozik, ami ha nem is vette fel a versenyt a műfaj igazi nagyhalaival, mindenképpen egy olyan minőséget prezentált, amiből bőven volt mit tanulniuk a százmillió dollárokból gazdálkodó fejlesztőcsapatoknak. Korántsem hibátlan, ámde szórakoztatóan kreatív mivolta miatt vonult be a The Escapists a videojátékok történelmébe, és egy kisebb, The Walking Dead kiegészítő-kitérő után megszületett az igazi folytatás is: a The Escapists 2 az első epizódhoz hasonlóan tárt karokkal várja a potenciális, virtuális börtöntöltelékeket, akik nem bírják ki a négy fal között, és inkább szabadulnának onnan – a feladat ezúttal sem lesz könnyű, ránk van bízva hogyan pattanunk meg.

Új játékot indítva rögtön négy pályával találjuk szembe magunkat: a laikus, mezei player nyilván a legelsővel, a Precinct 17 nevű büntetés-végrehajtási intézettel kezdi, ami gyakorlatilag egy oktatómódként funkcionál, amelyben kvázi a kezünkbe adják a megoldásokat, nagyon nem kell magunkat megerőltetni a siker érdekében. Élvezzük ki, amíg lehet, mert mindez csupán egyszeri. A továbbiakban minden csak rajtunk áll. Milyen eszközöket szerzünk meg, és használunk arra, hogy hozzásegítsen minket a szabaduláshoz, milyen kapcsolatokat építünk ki, hogyan tévesztjük meg az őröket, mennyire simulunk bele a hétköznapi mintarab szerepébe – egyedül csakis rajtunk múlik, hogy milyen mértékben használjuk ki a lehetőségeket, nemcsak simán ügyesnek, hanem kifejezetten éles eszűnek és kreatívnak kell lennünk, ha sikert akarunk elérni.

Egy valami azonban még hiányzik a tökéletességhez. Méghozzá a türelem. A The Escapists 2 kőkemény türelemjáték, ahová kellenek az idegek, a logika, és a kitartás a siker igazi záloga. A látványos akciókat és a spontaneitást nélkülözve kell megtervezni, majd pedig kivitelezni a szökéseket, egy sor megfontolt cselekedeten keresztül kell magunkat kijuttatni a kóterből, mely egyébként nagyfokú és viszonylag hosszú ideig tartó felfedezést igényel. Ehhez pedig értelemszerűen a szépen kidolgozott pályák jelentik az alapot, és a körülményekhez képest nagyfokú szabadság számtalan lehetőséget nyújt számunkra, melyek miatt a várva várt szabadulás semmihez sem hasonlítható eufóriát válthat ki a játékosból.
Ugyan a grafikai megvalósítás még mindig erősen retro-szinten mozog, a pixelek végtelen tengerében azonban meglepő, hogy mennyire remekül prezentálták a fejlesztők a behatárolt lehetőségekhez képest a sanyarú börtönéletet. Ez a pozitívum azonban könnyen lehet negatívum is. Mert voltaképpen milyen a börtönélet valójában? Igen, jól tudjátok, önismétlő és monoton. Ez gyakorlatilag a játékmenet nélkülözhetetlen velejárója, hiszen alkalmazkodnunk kell a börtön unalmas rendszeréhez, ha előrébb szeretnénk jutni. Ez pedig azt jelenti, hogy nem szabad felesleges feltűnést keltenünk, részt kell vennünk az olyan kötelező programokon időre pontosan, mint a reggeli-esti létszámellenőrzés, az étkezések, a konditerem, egyébiránt a ránk osztott munkákat is erősen ajánlott elvégezni. Ha ezek valamelyikét kihagyjuk, akkor máris felkeltjük az őrök figyelmét, rosszabb esetben még a riasztó is megszólal, de ha tartjuk az ütemet, és mindenhol felbukkanunk, akkor igazából egy lépéssel közelebb leszünk ahhoz, hogy végül szabad levegőt szívhassunk.
Persze a napi rutint sokszor elég nehéz összeegyeztetni a szökésünk kitervelésével, de ha jól keverjük lapjainkat, minden apró lehetőséget ki tudunk használni. Igazából már ezek is nagy előnyhöz juttathatnak minket, hiszen a többi rab által felkínált melók segítségével beszerezhetők bizonyos cuccok alapanyagai, amiket aztán krafoltni is tudunk (a rendszer mondjuk eléggé túl lett bonyolítva), ami szintén nem megy könnyen, mivel a karakterünknek ehhez megfelelő statisztikákkal kell rendelkeznie. Képességeinket például az edzőtermekben fejleszthetjük, de voltaképp a legfontosabb intellektusunk dédelgetése lesz, amit tanulással lehet a megfelelő szintre csiszolni.

A monotonitást azért némiképp feledtetik a változatos pályák. Összesen 10 börtönből lehet megszökni, egy helyszínt sem lehet összetéveszteni egyik másikkal sem, a szanatóriumtól kezdve a sivatag közepén álló kőfejtőn át, a folyton mozgó, rabokat szállító vonatig (ahol egy megadott időn belül kell megszökni, különben Game Over) bezárólag izgalmas helyzetekkel és komoly kihívásokkal nézhetünk szembe. Mindennek a csúcsa pedig egy űrben lévő, hiperbiztonságos védelmi rendszerrel felszerelt high-tech börtön.
A The Escapists 2 ezen kívül nem csupán egyjátékos móddal, de immár multiplayerrel is rendelkezik. Mind az interneten keresztül, és mind lokálisan is játszhatunk, maximum négyen egymás ellen, vagy éppen egymással szövetkezve. Előbbi esetében az nyer, aki előbb tud meglógni a börtönből, utóbbiban pedig az a cél, hogy ügyesen összedolgozva, elsősorban az olajozott csapatmunkára kihegyezve oldjuk meg a különböző feladatokat.

A második epizód egyszerre licitál rá kihívásban, kreativitásban és változatosságban is az elődjére. Amennyire fapadosnak és régimódinak tűnik első látásra, annyira komoly lesz, amikor jobban beleveti magát az ember. Mehetne itt a sírás, meg a rinya, hogy egy ilyen témájú játékot jobb lenne AAA-köntösben látni, ami részben igaz is, ugyanakkor a The Escapists 2 ezzel együtt egy remek stuff, ami még azoknak is nyugodt szívvel ajánlható, akik nemigen szeretnek indie cuccokat elindítani a PS4-en.
Börtönből megszökni ritkán ennyire élvezetes, mint ebben a játékban.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Team17
Fejlesztő: Mouldy Toof Studios
Megjelenés: 2017.08.22.
Ár: 6590Ft
Játékosok száma: 1-4
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 3.6GB
Web: https://www.team17.com/games/the-escapists-2/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
15. Bandage_520  PlayStation.Community tag
2018.01.31. 06:18:49
LV5
Válasz 11. martin üzenetére:
Na ezt nem tudnám megmondani, de Alf22 megtalálta. Azt tudom, hogy tesztet olvastam róla, de nem játszottam vele. Nem az én stílusom a lopakodás, inkább fejjel megyek a falnak a játékokban. Viszont akkoriban újszerű volt ez az ötlet azt hiszem, és ebben is mintha hasonló lenne a játékmenet (emlékezetem szerint).
14. Bandage_520  PlayStation.Community tag
2018.01.31. 06:13:58
LV5
Válasz 13. ALF22 üzenetére:
Ez lesz az, köszönöm. Akkor csak nem emlékeztem rosszul.
13. ALF22  Son of Liberty
2018.01.31. 00:02:02
LV26
Válasz 10. Bandage_520 üzenetére:
Az a The great escape volt ps2-n..sztem
12. Hidari_HUN  PlayStation.Community tag
2018.01.30. 22:40:04
LV17
Válasz 4. mentoloshypo üzenetére:
Elfernek egymas mellett, nem vesznek ossze ;)
11. martin  Főszerkesztő
2018.01.30. 22:02:20
LV27
Válasz 10. Bandage_520 üzenetére:
Erről nem ém irtam?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
10. Bandage_520  PlayStation.Community tag
2018.01.30. 21:30:16
LV5
Válasz 8. martin üzenetére:
Azt nem mondhatom, hogy ennyire nem vagyok öreg, de én ebben az időben kazettás, német nyelvű Enterprise 128 - Junoszty kistévé (természetesen fekete-fehérben) kombóban nyomultam.
Talán még az 576Konzol időszakban tesztelt valaki ilyet, de csak halványan emlékszem rá...
9. ALF22  Son of Liberty
2018.01.29. 21:45:42
LV26
Válasz 8. martin üzenetére:
Egyszer "sikerult" kiszoknom. Azt jott egy felirat,hogy az iratokat,utlevelet nem vittem magammal es elkaptak.
Kezdhettem elolrol.
8. martin  Főszerkesztő
2018.01.29. 16:40:41
LV27
+1
Válasz 3. Bandage_520 üzenetére:
https://www.youtube.com/watch?v=NrqIsEtDKyY
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
7. martin  Főszerkesztő
2018.01.29. 16:40:10
LV27
Imádom ezeket a figurákat.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
6. ALF22  Son of Liberty
2018.01.29. 13:33:20
LV26
Sztem zsenialis jatek. Szabadsag, valtozatossag ennyi eleg.
5. ALF22  Son of Liberty
2018.01.29. 13:32:09
LV26
+1
Válasz 1. Hidari_HUN üzenetére:
Krafthoz leszedtem egy guidet a telora. Sose jottem volna ra fontos dolgokra.
4. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.29. 12:31:16
LV28
+1
Válasz 1. Hidari_HUN üzenetére:
Maradjunk annyiban, hogy meghagyjuk neked az ilyen csodálatos pixel art alkotásokat, mi meg megyünk God of War 4-ezni. ;)
3. Bandage_520  PlayStation.Community tag
2018.01.29. 07:13:52
LV5
Korábban volt egy ilyen szökéses játék, ami - ha jól emlékszem - talán a 2. Világháborúban játszódott, az jutott erről eszembe. Maga az ötlet érdekes...
2. Hidari_HUN  PlayStation.Community tag
2018.01.28. 21:24:43
LV17
Es egyebkent ne higyjetek kerlek, hogy azert, mert nem kommentelnek ide, nem eri meg irni ezekrol a jatekokrol!! :) szerintem kiraly dolog
1. Hidari_HUN  PlayStation.Community tag
2018.01.28. 21:23:08
LV17
Akik sirnak hogy indie igy indie ugy, azok befejezhetnek mar igy 2018ban. Ideje lenne raeszmelni mekkora kiraly cuccok kerulnek ki a ubifos meg az ea add ide a penzed mentalitas/fejlesztesu jatekok mellett is. Kesobb lehet ezt beszerzem, csak az elso resze van meg, ott az volt az egyetlen problemam, hogy a kraftolasra magadtol kellett rajonn, ha minden igaz. Maga a koncepcio remek volt mar ott is. Kulon tetszett, hogy a raboknak a nevet te magad adhatod meg. :) :D jo poen
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››

MARTIN BELESZÓL
Szerintem videojátékos pixel-art látványban ez az egyik legjobb stílus.