.

PlayStation.Community

2018.01.08. 12:13 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
A második évad.

(A The Enemy Within a második évad a Telltale Batman sorozatában. Az első évad összegzését ITT találod, ahonnan elindulva akár a korábbi epizódokról is olvashatsz, külön-külön.)

Egy évvel ezelőtt a híres-hírhedt Telltale Games fejlesztőcsapata vállalta magára azt a hálás, ám cseppet sem könnyű feladatot, hogy valami újdonságot mutasson fel Denevérember témában, és bár értelemszerűen a Rocksteady színvonalát nem sikerült megközelíteni (tegyük hozzá, az amúgy is eléggé más kávéház), ha csak a sztorit nézzük, akkor összességében mégiscsak egy hellyel-közzel frissnek mondható szemlélettel toldották meg a lassan 80 éves mítoszt. Persze az a kettősség, mely eddig is erősen megmutatkozott a csapat játékain, itt sem ment szabadságra: gyenge grafika, kellemetlen fagyások, idegesítő akadozások (az utolsó epizód olyan durva laggal kezdett, hogy azt hittem, elkezd visszaszámolni 10-től a PS4), kínos hangcsúszások jellemezték, ráadásul egy idő után már a történet sem volt olyan acélos, mint az várható lett volna. Erős kezdés és folytatás ide-vagy oda, néha kilógott a lóláb a felesleges mellékszálakkal és a szakaszonkénti logikátlanságokkal – kellemes kaland volt, ugyanakkor, mint az epizódokat tesztelő kollégáim nagy része, úgy én sem ajánlottam volna nyugodt szívvel ezt a produktumot az elszánt Batman rajongóknak.
Miután bejelentették, hogy készül a következő évad, rögtön megfogalmazódott bennünk az a megállapítás, hogy lesz mit bőven kijavítani a Telltale-nek, ha nem akar másodjára is ugyanabba a guanóba lépni, és láss csodát, bármennyire meglepő, ezúttal rendesen belenyúltak a tutiba!
Episode 1 - The Enigma

Ezt fejtsd meg!

Oké, a Batman: The Enemy Within című második szezon még csak a legelső részénél tart, szóval egyelőre felesleges komolyabb következtetéseket levonni, azonban a The Enigma névre keresztelt bevezető epizód valami olyan erősen kezdett, hogy azonnal kispadra ültette az előzmény tetemes hányadát, sőt, egy kicsit talán még magát az első évad egészét is.
Ezen leginkább azért lehet meglepődni, mert a Telltale nemigen szorgoskodott a hibák befoltozásán, mikor a hónapról-hónapra megjelenő epizódok ugyanazokkal, vagy inkább egyre több problémával küszködtek. És bár még tényleg korai ítéletet mondani a The Enemy Within felett, az erőteljes pozitív javulás már most tevékenyen megmutatkozik. Először is, nem akad meg folyamatosan a cucc (mondjuk a töltési idők néha elég hosszúra nyúlnak), és frame-rate dropokkal, de még a legapróbb hangcsúszással sem találkoztam. A grafika az továbbra is olyan, amilyen, nem sokat változott az előző évad, de a legutóbbi Telltale produktumok óta sem, bár azt hiszem ennyi idő után ez lassan már alap-elvárás lesz, sokkal többet remélni badarság lenne. Ellenben ezeknek a játékoknak a legjobb tulajdonsága és nívója abban rejlik, hogy a szegényes vizualitást az erős történettel, na meg a kidolgozott karakterekkel kompenzálják. Ebben a Batman első évada nem jeleskedett túlzottan, azonban a folytatás nagyobbat markol a Bőregér univerzumából.

Az előzmény után nem sokkal vesszük fel a cselekmény fonalát: miután hősünk leszámolt az Arkham Gyermekei nevű szervezettel, mely többek közt fényt derített a Wayne-család sötét és korrupt múltjára, folyamatosan azon van, hogy Batmanként megtisztítsa Gotham City-t a várost fertőző bűnös elemektől, miközben civilben a saját nevén esett csorbát is ki kell küszöbölje. Már a legelején belecsapunk a közepébe, Bruce Wayne-ként egy kaszinóban kémkedünk Gotham legnagyobb fegyverkereskedője után, ám az eseményt egy nem várt vendég zavarja meg. Rébusz, az őrült bűnöző-zseni már évek óta nem hallatott magáról, azonban hirtelen feltűnése kevés jóra ad okot: nemcsak hogy újra elszabadul a káosz az utcákon, de több, árnyékban munkálkodó szervezet is megjelenik a városban, melyek még tovább nehezítik Batman dolgát.
Az első évad cselekményét többek közt azért lehetett szeretni, mert mindenféle erőltetettség és hiteltelenség nélkül nyúlt hozzá a karakter eredetéhez. Úgy módosította a felütést, hogy az a saját univerzumán belül maximálisan megállta a helyét, és még a hardcore fanok sem értetlenkedtek, mikor az eddig csupa jóság vezérelte díszpolgárokként ábrázolt Wayne-famíliát velejéig korrupt, maffiával összefogó, már-már pszichopata emberekké formálták át. Érzékeny témákat érintett a Telltale, de működött a koncepció – itt ragadnám meg az alkalmat, hogy minden magára valamit is adó Batman rajongónak bőszen ajánljam a jelenleg is futó, itthon kiadott képregény sorozatot, mely egyébként a játék első évadának alapsztorijához nagy nyomokban hasonlító Bagolybíróság történetét közli, ami nem mellesleg az utóbbi esztendők legjobb Batmanes produktuma. Nézzetek bele, megéri!

Na, de visszatérve a The Enemy Within-re: jó, Telltale-es szokáshoz híven, a kezdés előtt ismét választhatunk, hogy a korábbi mentéseinket felhasználva szeretnénk nekiveselkedni a kalandnak (már ha játszottunk az előzménnyel persze), vagy esetleg teljesen új lappal kezdve akarjuk magunkra ölteni a denevér-gúnyát. Ám a jelmez csak az érme egyik fele, hisz Bruce Wayne-nek is legalább akkora szerep jut, mint titkos alteregójának, ezáltal komoly válaszutak elé kényszerítve a játékost, viszont döntéseink ezúttal jóval többet nyomnak a latba, mint korábban. Mivel az előzmény személyesebb, valamivel elszigeteltebb hangvételéhez képest a folytatás már egy igazi nagyvárosi történet, mely számtalan karaktert mozgat, és sokkal többet ígér, rengeteg szövevényesebbnél-szövevényesebb szállal a középpontban. Jobban oda kell figyelnünk, hogy milyen irányba visszük a kapcsolatainkat a többi szereplővel, kinek az oldalára billentjük a mérleget, és néhány esetben például, hogy két személy közül kinek a javára döntünk. Szinte mindegyik ilyen nagyobb monumentum befolyásolja majd a végkimenetelt. És ezúttal ez nem csak üres duma, valóban összetettebb lett a végeredmény, a fejlesztősrácok tényleg igyekeztek, hogy másodjára már valami sokkal maradandóbbat alkossanak.
A kulcsszó a komplexitás, itt már valamivel komolyabb angoltudásra van szükség, mivel egy Rébusz kaliberű főgonoszhoz természetesen fejtörők sokaságai dukálnak, amiket fel is helyeznek a svédasztalra, még ha a nehézségi szint továbbra sem haladja meg a manapság általános trendeket – különösebb agymunkát egyik sem igényel. A játékmenet a hagyományos Telltale-es mederben zajlik, a nyomozáson kívül Batman a harci tudását is megcsillogtatja, de fizikai fenyegetést nemcsak a sí-maszkos, géppuskás verőemberek jelentenek, hanem maga Rébusz, azaz Edward Nigma is, aki korábbi énjeihez képest elég jól ért a bunyóhoz. Bár azt már megtanulhattuk, hogy Batman ellenségek bármennyire szervezkednek, tervezgetnek, amikor szemtől szemben találkoznak a Bőregérrel, akkor bizony rövid idő alatt csúnyán elbukik mindegyikük – itt sem történik ez másképp, ugyanakkor a sztori végén elhelyezett derült égből villámcsapásként érkező cliffhanger egy, még a bevezető epizódnál is izgalmasabb és körmönfontabb folytatást ígér.

A The Enigma nekem nagyszerűen eladta magát. Képében egy olyan Telltale által készített Batman játék született meg, amit ezúttal most már valóban szemrebbenés nélkül lehet ajánlani a karakter rajongóinak és véleményem szerint azok is tehetnek vele egy próbát, akik már kezdenek kiábrándulni a stúdió egy-kaptafára épülő alkotásaikból. A spanyolviaszt nem találja fel ez sem, de a minőség érezhetően hatalmasat nőtt, szavatosságban is: felejtsük el a durván egy ebédszünet alatt lenyomható szösszenetet, a The Enemy Within első epizódja már jóval tartalmasabb szórakozást nyújt.
Végigjátszva már csak annyi a dolgunk, hogy kényelmesen hátradőljünk, és reménykedjünk, hogy ez a pozitív javulás kitart az évad végéig…
Episode 2 - The Pact

Beépülve

Feljebb nem győztem dicsérni a Batman: The Enemy Within első epizódját, ami kifejezetten kellemes élmény volt, főleg úgy, hogy az előző évad folyton éktelenkedő hibái és történetbeli hiányosságai után tényleg nem vártam sokat a folytatástól. Nagyjából azt az egyenetlen, programozási gondokkal teli, bugos, tinédzserszex-hosszúságú játékidőt, amit már az előzmény is nyújtott, ehhez képest a második szezon minden téren meglepetést okozott számomra, egyúttal szinte megnyugtatott, hogy jó eséllyel talán végre már minden rendben lesz ezzel az egész produkcióval.
Utóbb kiderült, sajnos kár volt előre örömködni.
A The Pact című második rész ugyanis mintha teljesen az előző szezon árnyékából lépett volna elő, már ami a rövid szavatosságot és a langyos cselekményt illeti. A sztori közvetlenül ott veszi fel a fonalat, ahol nemrég abbahagytuk. Amanda Waller, az események sűrűjébe belépő tipikusan szemétláda, körmönfont kormányügynök két szóval szép kis cliffhangert hagyott maga után (mondjuk ez is csak azt érte váratlanul, aki nem ismeri behatóbban a képregényeket), szóval gondolhatná a játékos, hogy most aztán igazán nagyot lendül a cselekmény, és ez az egész valami hatalmas, fordulatos történet elindítója, azonban nem ennyire egyszerű a kép. A The Pact igazából alig-alig lök valamit a sztorin, olyan, mintha egy második próbálkozás lenne arra, hogy felvezesse az alapkonfliktust a karakterekkel együtt és előkészítse a terepet a folytatásoknak.
A hangsúlyt száz százalékig erre helyezik, a szokásosnál jóval kevesebb QTE jelenettel és szabadságérzettel.

Megszokhattuk már, hogy nemcsak Batmannel kalandozhatunk, hanem civilben, Bruce Wayne-ként is kivehetjük a részünket a történésekből (nemegyszer fontosabb státuszban tetszeleghetünk így, mintha álruhában lennénk), ám ezúttal szinte teljesen az utóbbié a főszerep.
Riddler halála után főhősünk tovább nyomoz, és szép lassan rálel a felelősökre, egy titkos társaságra, akik valami nagy dolgot terveznek Gotham City-ben, ám a célig még göröngyös út vezet, melyhez az egyik kulcs Bruce régi „barátja” John Doe (a gyengébbek kedvéért: Joker), akinek a közvetítésével nemsokára be is szervezik a buliba a milliomos csemetét. Denevérjelmez helyett tehát farmert, bőrkabátot és francia sapkát öltünk fel, hogy civilben épülhessünk be a szervezetbe, és kideríthessük, vajon mire készülhetnek ezek a gazemberek. Itt jön némi ellentmondással kevert hiteltelenség, hiszen ugyan miért fogadnának hipp-hopp be egy Wayne-kaliberű személyt egy ilyen bandába, másrészt egyáltalán nem kell majd vért izzadnunk, hogy elnyerjük a tagok nehezen megszerezhető (vagy inkább annak gondolt) tiszteletét. Két illető támogatását kell elnyerni (amellett, hogy egy személy a négyből már biztosítva van), de a végcél, melybe kifut az egész epizód, valahogy túlságosan piti, túl egyszerű, a fordulat pedig köszönőviszonyban sincs a legutóbb látottakkal, pedig az sem volt különösen eget rengető. Mindazonáltal az eddig kissé komolytalan és kiforratlan kapcsolatrendszer itt majdhogynem új szintet lépett: nagyjából minden döntésünk számít, nem mindegy mikor mit mondunk, így a sztori kissé szerteágazóbb méreteket ölthet, mint ahogy azt ezidáig megszokhattuk.

Ami érdekes lehet még, az a Telltale íróinak szokatlan karakterábrázolása, az az egyedinek nevezhető látásmód, mellyel a DC képregények klasszikus, hosszú múltra visszatekintő figuráihoz nyúlnak. Nem állítom, hogy Oswald Cobblepot, alias Pingvin új identitása annyira maradandó nyomot hagyott volna bennem az első évadban, de tény, hogy a játék történetének szerzői remekül alakították át, és integrálták bele a cselekménybe ezeket a több tízéves, ám most szinte gyökeresen más formában tetszelgő alakokat. Ezért is meglepő, hogy Batman legrégebbi és egyben legnagyobb ellenfelét, Jokert most teljesen más oldaláról ismerhetjük meg: szerintem több száz rajongó nevében beszélek, amikor azt mondom, hogy baromi ellentmondásos, nehezen megszokható és érthetetlen, de már-már annyira, hogy érdekes módon kifejezetten vonzó, sőt odáig elmegyek, hogy szimpatikusnak merem hívni. Bár nagy írói bravúrt még mindig nem sejtet ez, viszont különös ízt ad a bűn bohóchercegének új megvilágításba helyezése, és kapcsolata Harley Quinn-nel, ami szintén szembemegy az évtizedes hagyományokkal.
Itt jegyzem meg, sejtek némi turpisságot az előbb felsorolt dolgok mögött, remélem, a fejlesztősrácok kiaknázzák ezeket a lehetőségeket, bár akkor fennállna a kiszámíthatóság veszélye, és az eddig sem volt jellemző a Telltale-re, én örülnék valami köztes megoldásnak, ami egyszerre hozná vissza a klasszikusabb Jokert, és le is ejtené a játékosok állát a földre, valami váratlan fordulattal.

Sajnos, a karakterekkel ellentétben a második epizód többi részéről már nem tudok ilyen pozitívan nyilatkozni. Szerencsére szépen fut, bugok, akadások, belassulások továbbra sem tapasztalhatóak, reméljük ez a maradék további három epizódban is így marad, ugyanakkor a The Pact szavatosságban hatalmas visszalépés. Amíg a The Enigma-nak a szokatlan hossza volt a nagy nívója, addig a folytatás alig több mint 1 órát kóstál, ami kicsit megidézi az első szezon szegényes tartalmát és soványka hangulatát.
Nem borzalmas, de mégis gyenge folytatása lett ez egy kellemesen erős bemutatkozásnak, ami elhinti annak a gyanúnak a magját, hogy az előzmény csupán egy szerencsés véletlen volt.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! A PS Store-ból az epizódok megvásárolhatóak külön-külön 1990Ft-ért, vagy lecsaphatsz a teljes évadra is 9190Ft-ért.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
Elmélkedő - Melyik szerinted a legjobb Assassin's Creed játék?
2018.07.22. 11:00 PlayStation.Community
38 hozzászólás
Szerző: martin
És melyik tetszett legkevésbé...?
Visszatekintő - God of War III (2010)
2018.07.17. 11:07 Classic PlayStation
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
„Én lettem a halál. Világok pusztítója.”
Tacoma (PS4, PSN)
2018.07.16. 08:04 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Petunia
Gone to space.
MXGP PRO (PLAYSTATION 4)
2018.07.13. 14:31 Játékteszt
1 hozzászólás
Szerző: Szativolution
Professzionális sárdagasztás.
Call of Duty: WWII - United Front kiegészítő csomag (PS4, PSN)
2018.07.12. 12:45 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egyesített frontokon.
Destiny 2 - Warmind DLC
2018.07.10. 10:00 Kedvcsináló
17 hozzászólás
Szerző: soliduss
A legnagyobb átverés.
Mozi - Sicario 2: A zsoldos
2018.07.09. 15:02 Cool-Túra
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Nincs szabály, nincs kegyelem.
Elmélkedő - Melyik szerinted a legjobb Grand Theft Auto játék?
2018.07.08. 12:30 PlayStation.Community
47 hozzászólás
...és melyik a leggyengébb?
NEW GUNDAM BREAKER (PLAYSTATION 4)
2018.07.08. 12:16 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: eszg_
A modellezés új dimenziója megérkezett.
THE CREW 2 (PLAYSTATION 4)
2018.07.04. 23:26 Játékteszt
27 hozzászólás
Szerző: Dzson
Salátarekorder!