PlayStation.Community

2018.01.02. 10:52 Különvélemény
21 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
A „teljes játék” modern mítosza. (II. rész)

(Ez az írás a mikrotranzakciókkal kapcsolatos elmélkedésem második része. Ha érdekel az első rész, azt ITT olvashatod el.)

Értjük, hogy mik is a mikrotranzakciók, és értjük, hogy milyen formában vannak jelen a játékokban. De hogy jutottunk idáig?
A válasz egyszerűen összetett: mert sokba kerül játékokat csinálni.
Az EA mellett az Activision Blizzard (Call of Duty, Overwatch), a 2K (NBA 2K, Grand Theft Auto Online) és még a Sony is (Uncharted 4: A Thief’s End) – csak hogy pár példát említsek – él valamilyen formában ezzel a lehetőséggel. Azonban az EA vágott neki határozottan és kürtszóval a „videojátékok, mint szolgáltatás” irányának. (Angolul „Games as a Service”, röviden „GaaS”.) A cél: a videojáték maga legyen egy platform, amivel évekig játszanak az emberek. Visszatérnek, költenek és időt töltenek, amit állandó frissítések és opciók tesznek lehetővé.
Még véletlenül sem mondom, hogy ez egy helyes, vagy megfelelő járható út: sőt, mint korábban is kifejtettem, szerintem önmagában egy téves és „rosszindulatú” megközelítés. Azonban kétségtelen, hogy a videojáték ipar jellegzetessége, és a játékok fejlesztési költségeinek megemelkedése vezetett ide.

A videojáték ipar egyik alappillére – szemben a filmekkel – a technikai és grafikai kiválóság. Minden évben elvárás, hogy az új játékok szebbek és élethűebbek legyenek. Naponta vitatéma fórumokon a felbontás és az „fps”; egy „csúnya” játék kinézete negatívum egy kritikában; és a konzolgyártók is kihangsúlyozzák a grafikai előnyöket, aminek eredménye a PS4 Pro és az Xbox One X.
Ha egy játékban van valamennyi lélegzetelállító, adrenalin fűtötte jelenet, akkor a folytatásban ezek száma meg kell, hogy duplázódjon. A látványos helyszínek, a színészek alkalmazása és mozgásuk rögzítése, a komplex vizuális effektusok vagy az élő zenekaros aláfestő zenék mind növelik a költségeket. Ehhez hozzájárul az ipar kiszélesítése, ahol fokozatosan a fejlesztők és a színészek már becsültebb munkaerőnek minősülnek és jobb béreket kapnak, különféle jutalékokkal.
Egy általános becslés szerint az Amerikai Egyesült Államokban egy videojáték elkészítése 10 ezer dollár per fő per hónap. Ami több, mint 2.63 millió forint egy főre. Fontos kiemelni, hogy ez nem kizárólag a bérezés, és nem ennyit keresnek a fejlesztők: egyszerűen mindent összegezve körülbelül ennyire lehet lebontani alkalmazottanként. Ha egy 400 fős cégről beszélünk, akik 3 évig dolgoznak egy játékon, akkor ez a szám 144 millió dollár. (10000*400*36=144000000)
Ami közel 38 milliárd forint. Ebben pedig nincsenek benne a marketing költségek. Sőt, a játék késhet, bővülhet a csapat, és így tovább.
A játékok ára – maradva az amerikai példáknál – azonban már nagyon régóta 60 dollár, ami kb. 16 ezer forint (lenne).

Ezen aránytalan helyzethez próbált meg igazodni valamilyen formában az ipar. Megjelentek a kiegészítő csomagok, a fizethető, letölthető tartalmak (vagy DLC-k), a szezonbérletek és most a mikrotranzakciók – ezek mind a különbséget igyekeztek ellensúlyozni.
Egyébként a „fizess többet” annyira nem új a játékok világában: a játéktermekben új életet lehetett venni érmék bedobásával, a nehéz játékokhoz pedig végigjátszások is készültek. Mindig próbáltak többet kiszedni a játékosokból.
A mai helyzetben pedig már egyre ritkábban találkozni „teljes játékkal”, amely megjelenik, és kalandja ott véget is ér. Őszinte leszek: még azért nem játszottam végig a Wolfenstein II: The New Colossust, mert várom, hogy az összes sztori elérhető legyen. A Final Fantasy XV-höz pedig hozzá se nyúltam, mert fogalmam sincs, mikor éri el „teljes változatát”.
Az internet lehetővé tette a fejlesztőknek a frissítések eszközölését, azonban ezáltal jelentek meg a „csonka” élmények is. Az extra tartalmakkal önmagában nincs gond, de határozottan kijelentem: a 60 dolláros, „teljes” játékok már csak egy modern mítoszt tesznek ki. Ha kijön egy alkotás, szinte biztos, hogy készül még mellé valami.
Ehhez társult a modern „akciós mentalitás”, amelyre a legjobb példa szintén a Star Wars Battlefront II. Az EA nyíltan bejelentette, hogy a Star Wars: Az utolsó Jedik film megjelenése környékén lecsökkentik a játék árát. Ehhez társul még a Black Friday, a Cyber Monday, a Summer Sale, és így tovább. A fogyasztók – teljesen jogosan – várják a következő leárazást, hogy költséghatékonyan jussanak hozzá ahhoz, ami érdekli őket.
És ha már költenek, akkor inkább olyanra ruháznak be, amivel többet lehet játszani. Emiatt a fejlesztők a nyílt világok és a „szolgáltatások” felé mozdulnak el, és ez az oka annak is, hogy a multiplayer olyan játékokban is felbukkan, ahol nem vártad volna.
Egy „tartalmasabb és tartósabb”, jó szavatosságú élményre szívesebben ruház be az ember, és kisebb eséllyel cseréli be vagy adja el, miután végigvitte. A fogyasztó elvégre a tárcájával beszél, és kizárólag azzal tud nyilatkozni. Hiába szidod a mikrotranzakciókat, ha már vásároltál egyet: a statisztikában te vagy az, aki belement a „játékba”, és aki belemehet máskor is. Hiába kommenteled, hogy „de bizony van igény a lineáris vagy egyjátékos játékokra”, ha nem veszed meg őket.
Kiindulva az elmúlt évek adataiból, egy lineáris, egyjátékos játék sem volt kiemelkedő siker, vagy ha igen, sikere eltörpült a más jellegű játékokhoz képest.

Talán arra jó a jelenlegi helyzet, hogy valamilyen szinten észbe kapjon a videojáték ipar, és elkezdje szabályozni önmagát, mielőtt mások teszik meg helyette. Míg az EA a kiemelkedő „főbűnös” a témában, cégek százai fordulnak ezekhez a megoldásokhoz, mivel a piaci kontextus látszólag nem ad nekik más lehetőséget. Sajnos ez ebben a formában tarthatatlan, és a kreatív szereplők nagy része csak pár évig bírja ezt a lélekőrlő munkát.

Az iparnak el kell döntenie, hogy mi akar lenni: csupán üzlet, vagy kultúra is?
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
21. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2018.01.04. 08:37:38
LV9
Válasz 17. talos86 üzenetére:
miért ne jött volna át. teljesen értem amit írtál, viszont én nem összehasonlítottam a két játékot, hanem azt mondom ez a szisztéma tetszett meg az EA-nek. és ahogy mentol is írja, tőlük simán ki is telik, hogy ugyanezt megtegyék a későbbi játékaikkal, hogy olyan szinten megnehezítik, hogy mikrotranzakció nélkül szinte lehetetlen legyen tovább jutnod.
PSN ID: LaXiKa_hun
20. Vagner_3  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 22:16:21
LV1
Válasz 17. talos86 üzenetére:
Hidd el hogy lehet a candyket is penz nelkul jatszani! Szemely szerint csak napi 10-15perce(wcn toltott ido) lepek be es mar 2500 szint folott jarok...soha nem koltenek ilyen fajta mobilos sza*okra, mert egyik sem lehetetlen.Meg ha neha 1-2hetig is csinalok 1 palyat... :)
19. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.03. 17:24:39
LV28
Válasz 17. talos86 üzenetére:
Alábbi neked ment talos.
18. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.03. 17:24:13
LV28
És azzal már be kell érnünk, hogy játszható lootbox vásárlás nélkül is? Ne legyen az már mellékes, hogy emiatt szándékosan meg van nehezítve (hogy ezzel ösztönözzék a népet a további vásárlásra, elvégre ez a kiadó érdeke) az alapjáték. Pont ez a legkomolyabb gond az egész rendszerrel. Nem az a baj, hogy jelen vannak, hanem hogy meg van nehezítve minden, hogy vásárolj vásárolj és vásárolj.
A Battlefront 2-nél is megjelenéskor elképesztően nevetséges mennyiségben kellett farmolnod, hogy elkészíts egy fegyvert vagy módosítót, ha nincs az össznépi lázadás ez még mindig így lenne, értelem szerűen.
A Division-ben sokkal normálisabb a rendszer. Premierkor ott se voltak lootboxok, valamikor később tették bele (mert ezek szerint nem lehet ma már játék lootbox nélkül) de ott legalább kizárólag külsőségeket lehet vásárolni. Azt mondom ez még elfogadható. De sokan mások ezen már túlmentek, és hidd el ez csak a jéghegy csúcsa.
17. talos86  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 17:06:10
LV3
Válasz 14. LaXiKa_hun üzenetére:
Akkor nem jött át amit írtam. Egy Candy Crush típusú játékban mindenféle képen fizetned KELL, hogy egy bizonyos szint után továbbra is játszhass vele(anyám pontosan ezért hagyta abba, nem tud egy rohadt pályát megcsinálni, mert az energia mennyisége nincs annyi, mint ami a következőhöz kellene... vegyél 3000 pénzért + energiát és akkor az adott pályát megnyithatod). A BF2 lootbox nélkül is játszható. Igaz a fél életed végig grindeled, de játszható.
16. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 14:34:44
LV9
Válasz 15. mentoloshypo üzenetére:
hasonlóképp látom, ezért is félek ettől az egésztől.
PSN ID: LaXiKa_hun
15. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.03. 14:15:13
LV28
Válasz 14. LaXiKa_hun üzenetére:
A mostani mikrotrabzakciós és lootbox-os helyzet csak a jéghegy csúcsa, bőven van még hova süllyedni.
Az a játék meg egyértelműen nem teljes értékű amit már eleve így terveztek meg.
Már a season pass rendszerrel is kezded elszaladni a ló a nagy kiadóknál (a teljes árú alapjátékok évek óta egyre kisebb tartalmakkal jelennek meg, nyilvánvalóan a kiollózott tartalmak miatt) erre itt van ez is. Mindig van egy határ, kíváncsi vagyok itt mikor és hogyan fog eljönni.
14. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 13:21:21
LV9
+1
Válasz 13. talos86 üzenetére:
teljes értékűnek semmiképpen sem neveznék egy játékot, amit egy az egyben a loot box rendszerre alapozva építettek ki. a játék egy hulladék, grindtemető. nem viccből adta el mindenki max egy hónap után. kb az elvakult fanatikusok képesek vele hosszútávon játszani, mert semmi kiemelkedőt nem tud nyújtani. a candy crush-t meg a szisztéma miatt hoztam fel, teljesen állja is a helyét, mivel játszhatsz a bf2-vel persze, de ha vki televásárolta magát lott boxos fejlesztésekkel, akkor sokszoros előnnyel indul egy grindolós ember ellen, ami meg mások játékélményét teszi tönkre. Amúgy hidd el, ha így halad ez az egész, hamarosan a AAA játékoknál is ez lesz, hogy nem tudsz tovább jutni hacsak nem fizetsz ha a játékosok hagyják meghülyíteni magukat. az EA terve konkrétan az, hogy minden játékuk games as a service-ként működjön, és ezt teljesen nyíltan nyilatkozta le pár éve az EA fejes.
PSN ID: LaXiKa_hun
13. talos86  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 10:04:44
LV3
Válasz 12. LaXiKa_hun üzenetére:
De egy Candy Crusht ne hasonlítsunk egy SW:BF2-höz. Az előbbi kb játszhatatlan egy bizonyos szint után, mert annyi Energiát(mobilos f2p stuff) fogyasztanak a pályák, hogy napi 1 kör, azt jóccakát, ha nem veszel pluszba kp-ért... magyarul akkor tudtál vele játszani, ha fizettél. Egy BF2 esetén adott volt a lehetőség a lootbox nélküli játékra béta alatt, csak hamar szétkaptak. Ettől még játszhattál a játékkal, teljesértékű volt a játék, bizonyos progress után megkaptad azt, ami a lootboxokkal hamarabb elérhető volt.
12. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 08:51:54
LV9
egyáltalán nem értek egyet a szöveggel, hogy nagyon drága játékot készíteni, és emiatt van mikrotranzakció egy olyan játékban amit alapból megveszel (free to play-ben hadd legyen elvégre csak ebből van pénzük). tény, hogy nem olcsó, de ha egy ekkora kiadó nem tud ezekkel számolni, akkor inkább ne kászítsen játékot. érdekes módon egy független fejlesztőcsapat egy hellblade:Senua's sacrifice-al 500 000 eladott példény után már nyereségről beszélhetett, akkor nehogy már akkora giga kiadók, mint az ea vagy az acti vagy a take two ne legyen erre képes. egyszerűen csak meg akarják fejni a játékosokat és ennyi. ilyen egyszerű. meglátták azt, hogy egy candy crush 1 év alatt 680 millió dollárt (lehet többet már nem emlékszem a számra) hozott a mikrotranzakcióival, és ők is meg akatják ezt lovagolni.
PSN ID: LaXiKa_hun
11. ALF22  Son of Liberty
2018.01.02. 16:29:46
LV26
mikroval nincs bajom
csak skinrol szoljon szoljon,ne statot javitson
ha vmi tetszik beruházok: virtua fighterbol azt a karaktert vettem amit hasznalok es annak vettem ruhakat. Most wantedben tetszettek a festett kocsik es megvettem (rajt elott mindig odajottek bamulni mert kituntem a sablon kocsik kozul),stb
Ha meg tetszett egy multi vettem pluszba pályákat. Egy jo multival elvan az ember honapokig es massal ugyse jatszik, akkor meg pont jo szavatossag kitolasnak.

na ezzel nincs bajom
sztori modba is el tudom képzelni a skines mikrokat
10. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 14:32:50
LV10
Na azt a Gombásat nem tudom, mert én a Blahán szoktam a Mekinél, mert akitől jön jóféle leesett cumó az a 99-es busszal jár a másik meg a 28-as vilivel. Ami nagy királyság, hogy tudnak gyári tokot digitális játékokhoz is! Ha érdekel valami csak szólj!
9. martin  Főszerkesztő
2018.01.02. 14:25:53
LV27
Válasz 8. Ruzsi üzenetére:
És ha mindezt a Hardveraprón veszem, esetleg többet is nyerhetek? Mer' azt kurvára szeretem, Nyugatinál a Gomba alatt vásárolni, okosba.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
8. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 14:20:07
LV10
Válasz 7. martin üzenetére:
Kis trükk, hogy jobban kigyertek. Vegyétek dollárért goldot, abból meg ugye az eu-s előfizut, nyertek minden dolláron fejenként 20 forintot pluszba az árfolyamkülönbségen!
7. martin  Főszerkesztő
2018.01.02. 12:54:22
LV27
Válasz 3. Ruzsi üzenetére:
És ha felesbe veszem haverral, akkor mennyit spórolok!!!44!néyg
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
6. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 12:45:38
LV10
+1
Válasz 4. mentoloshypo üzenetére:
Par eve volt egy foto az IW parkolojarol. Hat nem csak a kiadóhoz megy a zsuga. Nem egy Ferrari állt ott.
5. Greg  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 12:24:24
LV25
Kb 38 milliárd forint egy játék elkészítése ?! Az igen.. én mondjuk mikrotranzakciók nélkül sem passzolom el a játékaim. Ami jó az jó... újra és újra lejátszva is....
LV426
4. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.02. 12:14:11
LV28
Nemár, hogy egy Call of Duty akkora költséggel jár, hogy "kénytelenek" season pass-t meg loot boxokat alkalmazni, hogy ne zsíros kenyér+lilahagymán éljenek az Activision fejesei. Oké elbagatelizáltam, de érti a lényeget mindenki. Még az új rész se indokolná, amint kinézel 2 méterre a pályától már PS2-es színvonalon vannak a textúrák, a papírzsebkendő méretű multi pályákkal se lehetnek olyan nagy munkálatok. Amikor már az első hétvégén fél milliárt dollárt hoz a játék ne takarózzunk már a magas fejlesztési költségekkel...
Nem a cikk írónak szolnak a fenti sorok, terndi ma a magas fejlesztési költségekkel takarózni.
Még az AC Origins-nél elfogadnám mert kb 100szor több munka volt vele minden szempontból. A határtalan pénzéhesség és a naiv játékosok miatt tart itt a piac, nem kell ezt mély szinten elemezgetni.
3. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 12:04:08
LV10
Válasz 2. martin üzenetére:
Szerencsére nem tudom, évek óta lejöttem a cuccról, de gugli azt mondja, hogy igen, ráadásul már talán előfizut is vehetsz goldért és tuti, hogy akár havi 1 dollárt is megspórolhatsz ha előfizu helyett goldot veszel külsőstől...
2. martin  Főszerkesztő
2018.01.02. 11:15:03
LV27
Válasz 1. Ruzsi üzenetére:
A WoW-ban árulnak még goldot a farmerek?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. Ruzsi  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 11:13:14
LV10
Az egész gyökere a "játékosok" műve. Még az ősrégi Lineage és WoW időkben kezdődött, amikor valós pénzért lehetett venni neten item-eket, goldot, aztán mikor már ez nagyon elharapódzott, akkor elkezdett rohadtul fájni a kiadóknak, hogy ebből ők nem látnak egy petákot sem, csak az akkorra nagyüzemben működő ázsiai maffiák, akik emberek százait foglalkoztatták játékon belüli farmolásra. Aztán szépen megjelentek a "legális" real money shopok, meg a free-to-play rendszerre átváltott megbukott fizetős MMO-kban a mikrotranzakciók. A WoW jelenleg is olyan, hogy fizetni kell érte, van havi előfizu, meg még csengethetsz ha akarsz ezeken felül is.
Engem nem zavar a mikrotranzakció. Ha miatta paytowin egy játék, akkor ez egy olyan ok, ami miatt már nem is érdekel. A skinek, emote-ok vagy akár a gyorsabb fejlődés meg nem zavarnak, ezekért sosem fizetnék. Ha egy free-to-play játékkal sokat toltam, akkor mindig vettem valami támogatói csomagot amivel megköszöntem a készítők munkáját. Nálam a DLC nagyobb lehúzás, mint a mikrotranzakció. Amúgy meg elnézve a jelenlegi játékosokat a népszerű multikban, nem is értem, hogy miért sírtak az EA ládái miatt, mert szerintem tökmindegy, hogy szar cuccban vagy jó cuccban szarja le egy feladatorientált játékmódban a feladatot és TDMezik, kádéhuszárkodik ész nélkül.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Virtuális Futballigazság Döntő
2019.07.25. 22:00 PlayStation.Community
12 hozzászólás
Szerző: martin
...azaz csapatért játékot, vagy játékért csapatot?
Slay the Spire (PS4, PSN)
2019.07.19. 09:42 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Na még egyszer, utoljára.
DRAGON QUEST BUILDERS 2 (PS4)
2019.07.17. 17:06 Játékteszt
7 hozzászólás
Világokat építünk!
18 Floors (PS4, PSVR, PSN)
2019.07.16. 09:47 PlayStation Network
9 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Négyemeletnyi borzalom.
Képregény - A sötét lovag visszatér
2019.07.14. 10:35 Cool-Túra
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az utolsó szuperhős-képregény.
Vaporum (PS4, PSN)
2019.07.14. 10:21 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Egy elfeledett zsáner feltámadása, ráadásul magyar nyelven!
Sorozat - Stranger Things: Season 3 (2019)
2019.07.13. 18:10 Cool-Túra
5 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Végtelen történet.
BLOODSTAINED: RITUAL OF THE NIGHT (PS4)
2019.07.12. 13:34 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Klasszikus képlet, komoly vérfrissítés.
Irony Curtain: From Matryoshka With Love (PS4, PSN)
2019.07.11. 11:27 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Oroszország anyácskában point and click játszani végig téged.
F1 2019 (PLAYSTATION 4)
2019.07.10. 09:16 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Újabb esztendőnyi formaautózás.