PlayStation.Community

2018.01.01. 14:58 Különvélemény
16 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Akarsz beszélni róla? (I. rész)

(A cikket hétköznapjaim ihlették, amelyek során nem tudtam úgy híreket olvasni, hogy valamilyen formába ne ütközzek a mikrotranzakciókkal kapcsolatos cikkekbe. Így hát írtam egyet én is.)

Fogjuk a nyuszira. Vagy ahogy ezúttal hívják: Electronic Arts. A szezon legnagyobb videojátékos felháborodása idén párban érkezett. Először jött a hír, hogy az EA bezáratta a sztori központú, lineáris Star Wars adaptáción szorgoskodó Visceral Gamest, majd elkaszálta a Ragtag kódnévre hallgató projektet. Azonnal beindult az internet, majd kollektívan megszületett a magyarázat: azért pusztult el az említett játék, mert a sztorira és az egyjátékos élményekre fókuszált. Ez persze árnyaltabb ennél, és ha érdekel, elolvashatod részletesebben az erről készült oknyomozó riportot IDE kattintva.
A sokkoló hírek után pedig megérkeztek a Star Wars Battlefront II első kritikái, amelyek gyakorlatilag egyöntetűen fogalmazták meg a milliók által várt játék központi problémáját: a mikrotranzakciók az élmény rovására mentek. Erre reagálva számos kormány és szerv indítványozta a téma körüljárását, felvetve a kérdést: szerencsejátékról van szó?
Jelen cikk egy tényeken alapuló szubjektív elmélkedés, amely után talán érthetőbb lesz, hogy mi is zajlik valójában a videojátékok világában. Vágjunk hát bele!

A „mikrotranzakciók” fogalma ugyan nem új, de kissé zavaros lehet. Az alapvető elképzelés az, hogy a játékosok különféle dolgokra költhetnek pénzt, azt követően, hogy megvásároltak egy letöltött játékot. Maga a jelenség először azonban az ingyenes, free-to-play alkotásokban merült fel, a kiadók bevételszerzésének egyetlen módjaként. Biztosan mindenki látott már okostelefonján olyan játékot, ahol a folytatáshoz várni kell pár órát, de a tétlenséget ki lehet váltani egy kisebb összeggel.
A modell sikeresnek bizonyult: az apró összegekbe könnyedén belementek a játékosok, és a bevételük hamar túlszárnyalta „egyszer vásárlós” társaikét. Egy tanulmány szerint az Android és az iOS platformok bevételének 92%-a 2013-ban ingyenes játékokból származott. A Candy Crush Saga megalkotásáról híres King egyik tagja, Tommy Palm 2014-ben kifejtette, hogy szerinte a jövőben minden videojáték ingyenes lesz. (Ami valljuk be, egy félelmetes jövőkép…)
Ideális esetben kizárólag vizuális módosításokat vehetünk, amelyeket a játékban való haladással is ki lehet váltani: például egy új külsőt, vagy egy új fegyverszínt. Kevésbé ideális esetben a játékbeli teljesítményt lehet valódi pénzzel kiváltani: ha például egy adott órányi játék után feloldható fegyver egy adott összegért is beszerezhető. Peter Moore, az EA vállalati alelnöke 2012-ben felvetette, hogy 5-10 éven belül már minden játék mikrotranzakciókkal üzemel. Nos, itt vagyunk 5 év múlva, és mi a helyzet?

A „nagy”, milliókból készülő, úgynevezett „AAA” videojátékok nagy része valóban alkalmazza a mikrotranzakciókat, a fogalom pedig összefonódott a loot boxok jelenségével. Utóbbi lényege, hogy a játékos jutalomként kinyithat egy digitális ládát, amely különféle játékbeli tartalmakat rejt. Ez alapvetően az emberi kíváncsiságra és a „na-még-egyet” érzésre alapoz, létrehozva egy digitális zsákbamacskát.
A loot boxok gyökere az online és – meglepő módon – az ingyenes mobil játékokban keresendő, valamikor 10 évvel ezelőtt. A ládák valódi népszerűsítéséhez talán a legjobban a 2016-os Overwatch járult hozzá. Fontos kiemelni, hogy a loot box önmagában nem a fizetéshez van kötve – ez később alakult ki. Ennek a rendszernek egy továbbgondolt, rafinált változata az, amikor loot box maga kerül valódi pénzbe: tehát amikor fizetek, de nem tudom biztosra, hogy miért. Lehet, hogy olyat kapok, ami nem érdekel. Lehet, hogy olyat, ami nem annyira értékes. Lehet, hogy olyat, ami már megvan. Na és itt jutunk el a mikrotranzakciók mögött rejlő alapvető problémákra, amelyek – legalábbis a szememben – károssá és ragadozó jellegűvé teszik az egész rendszert, negatívan befolyásolva a videojáték fejlesztés folyamatát.

A játéktervezés egy nagyon komplex, izgalmas, üdítő és feloldozó folyamat, amelyen keresztül kommunikál a játékfejlesztő a játékossal. Akadályok, feladványok elé állítja, míg a gamer belemegy, hogy ezeket teljesíti. Egy logikai probléma, egy főgonosz csata mind egy kapocs a fejlesztő és a játékos között – egy kimondatlan szövetség az, ahol mindkét fél játssza a saját szerepét. Lehet, hogy egy adott kihívás nehéz. Sőt, valószínűleg úgy tervezték, hogy többször belevágjon az ember: kiismerje a taktikákat, a sémákat, a felépítést. Magát a rendszert. De mi van akkor, ha ezt az egészet átugorhatja egy kisebb összegért? Mi van, ha 1000 forintért azonnal a jutalomnál lehetne, egyszerűen átlépve a problémán?
Az egyik gond, hogy beveti a mézes madzagot: elvégre 1000 forint nem nagy pénz. És amúgy is más dolgod lenne. Miét ne? És ha egyszer „miért ne”, akkor nagy eséllyel többször „miért ne”. És vannak emberek, akik fogékonyabbak erre, és pontosan ezen emberek kihasználása a cél.

Ami azonban, véleményem szerint, még súlyosabb következmény, az a gyakorlatot követő „bizalmatlanság” a fejlesztők és a játékosok között. Tegyük fel, hogy rendben van, ha pénzért a fejfájást okozó sárkány eltűnhet az életemből. De mi van, ha pontosan ezért volt annyira nehéz? Ha a cél az volt, hogy én fizessek a győzelemért? Ha feltesszük ezt a kérdést, onnantól kezdve minden fejlesztésbeli döntést megkérdőjelezhetünk: mi van, ha ez is azért van így, hogy fizessek? Ez pedig a „bizalom” tönkremenését eredményezi. És a Star Wars Battlefront II-vel a EA pontosan ezt tette.
A játék multiplayer aspektusa – ami mellesleg a fő eleme – egy bizarr összevisszaság, amiről lehet bőven olvasni a tesztekben. Ugyan a megjelenés napjára ideiglenesen kiiktatta a mikrotranzakciók lehetőségét a kiadó, mégis érezni, hogy erre épült a rendszer. Fizess, hogy jobb lehess; fizess, ha nem azt kapod amit szeretnél; fizess, fizess, fizess.

De leginkább a videojáték kultúra fizet.
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
16. rottenbull  PlayStation.Community tag
2018.01.04. 18:44:44
LV9
Válasz 15. KyserSoze576 üzenetére:
Vannak, akiknek a dlc is szivfajdalom es termeszetesen az ordogtol valo. Rajuk gondoltam. Nekik kell majd 20 ev, mire atallnak.
Mindenki mas felfogta vagy 10 eve, hogy ez van.
15. KyserSoze576  PlayStation.Community tag
2018.01.03. 21:29:45
LV2
Válasz 9. rottenbull üzenetére:
Őskorban ragadtak???
Ezt hogy érted?
14. taron  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 14:56:03
LV5
Válasz 11. HUN_hatrix üzenetére:
Egyetértek Hatrix Mesterrel!!

Egyébként ha "csak" alapból is megnyitható cuccokat árulnak plusz pénzért, azért hogy előbb kinyisd és a türelmetlenek fizetnek ilyesmiért akkor az engem nem zavar, fizessen aki nem bírja kivárni(valszeg nem lesz nálad tapasztaltabb mert alig játszott az adott játékkal, max egy kis előnyt kap ideiglenesen a jobb cucc miatt)......vagy ha ilyen kozmetikai baromságok hogy pokémonos ruha, szivárvány fegyver skin stb. kerülnek pénzbe az sem zavar, mert érdemi ráhatása nincs a játékélményre. Azonban ha majd eljön az ideje(lehet már eljött, de amiket én játszok ott még nem láttam ilyet)annak, hogy a CSAK pénzért megvehető cuccok miatt aláz valaki szét másokat az online csatatéren na ott majd érdemes lesz elgondolkodni az egész multi létjogosultságán........

A másik téma, season pass..........régebben tényleg megkaptál MINDEN vagy szinte MINDEN extra tartalmat ha megvetted a szezonális jegyet valamihez. Most pedig kiírják hogy ami benne van kettőspont, a többi nincs. Egy csomó esetben kisebb DLC-k és skinek tömkelege nincs benne és még fizess a passen kívül értük(lásd Driveclub, The Division stb.). Azért ez így tényleg pofátlanság. Aki kicsit is járatos a játékok világában és nem akarja első nap tolni az adott új címet azoknak mindig érdemes megvárni a GOTY verziót, abban általában a DLC-k meg pár skin benne szoktak lenni, bár ma már itt sem mindent kapsz meg feltétlenül.

Summa summarum a jelenlegi szint még szerintem az elfogadható felső határát súrolja(bár biztos kilettem volna a SW:BF2 dologtól ha érdekelne)de ha ennél durvábban szeretnének plusz pénz költésre ösztönözni az alap játékélményért akkor már biztos zavarna a dolog.
Ar0nka
13. talos86  PlayStation.Community tag
2018.01.02. 11:14:10
LV3
Válasz 9. rottenbull üzenetére:
Nem véletlenül adóztatja meg Németország a német streamereket. Volt egy cikk róla anno, hogy akár ezres nagyságrendű is lehet az összeg.
12. HUN_hatrix  The Saboteur
2018.01.02. 09:58:13
LV29
A mikrotranzakció egyetlen pozitív példája jelenleg a GTA5 online része.
Kicsit drágábbak a cuccok online, ezért mikrotranzakcióval csak játék creditet vehetsz.
Viszont cserébe minden DLC-t ingyen megkapsz a játékhoz.
PSN ID: HUN_hatrixx ... Nincs hiszti! ;)
11. HUN_hatrix  The Saboteur
2018.01.02. 09:50:06
LV29
Engem az zavar a mikrotranzakcióval, hogy miatta a Szezon bérlet mint olyan elvesztette korábbi értelmét, már régen nem az aminek indult.
Mert mi is volt kezdetben a "Szezon bérlet" = megkapsz minden tartalmat ami a játékhoz később érkezik.
Mi most? ... hát nem kapsz meg mindent.... lassan már ott tartunk, hogy semmit.
És ez miért van? Mert ami anno a szezon bérlet része volt annak a 3/4 része átment mikrotranzakcióba.
------------------------------------------------------------------------
Ami engem kellemetlenül érintett:

Ghost Recon Wildlands:
Megvettem a Gold Edition-t a szezon bérlettel és a megjelenés napjáig egy árva szó nem esett arról, hogy lesz mikrotranzakció. És rengeteg extra tartalmat Ruhát, járművet, festést, ...stb. pakoltak oda.

Mi tartozik a Szezon bérlethez ?
- A két sztori dlc és multiplayer semmi más.
Mi tartozott volna anno a szezon bérlethez?
- Sztori dlc-k és minden mikrotranzakciós cucc.

Ui1: igen, kicsit vicces, hogy a multiplayer sem a játék része, hanem egy fizetős letölthető tartalom. :P Persze megjelenés után egy 3/4évvel érkezett, de akkor is vicces. (ugyan ez a FFXV-ben.)

Ui2: Ok, a sony store hibáját kihasználva végül sikerült annyi creditet zsebbe tenni, hogy megvettem minden mikrotranzakciós cuccot ingyen és még mindig van 20000credit a zsebemben... utólag sem bántam meg ezt a csekély 180.000.- forint értékű lopást... ez nekem a szezon bérlethez járt. ;)
PSN ID: HUN_hatrixx ... Nincs hiszti! ;)
10. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.01. 23:38:21
LV28
Válasz 8. B_Renato97 üzenetére:
Ja igen, az 5 dolláros dudaszó.
Ez az a pont amikor azt mondom, hogy jól csinálja a kiadó! Ha vannak hülyék akiket le lehet húzni ilyen marhaságokkal akkor miért ne tennék meg.
9. rottenbull  PlayStation.Community tag
2018.01.01. 23:26:37
LV9
Egy ilyen temaju cikknel kihagyni a cs:go loot box rendszert es a kore epulo dollar milliardos item marketeket az nagyon amator.
Nem az a problema, hogy kicsi beluska unlockolja e aproert darth vadert, meg megnyitja a medic class-t elso nap. Ezek max idegesitik azokat, akik az oskorban ragadtak, vagy nincs ra eleg aprojuk.
Amikor egy kesre vagy fegyver skinre megy az 5-8 ezer dollaros licit, vagy azert fizetnek a jutuber szupersztar celebnek masodpercenkent 5 dollart, hogy nyisson meg egy ladat rare skinre vadaszva, az a kemeny. Ott mar nem lehuzasrol van szo, hanem profi szerencsejatekrol. Ami annyit termel mint nehany top jatekkiado eves bevetele osszesitve.
8. B_Renato97  Szerkesztő
2018.01.01. 23:25:10
LV4
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
Most jut eszembe, hogy a NFS Payback tesztelését is a mikrotranzakció keserítette meg mivel a megjelenéskor alig lehetett fejlődni. Szerencsére azóta ezt orvosolták.
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.01. 23:15:11
LV28
+1
Válasz 6. B_Renato97 üzenetére:
Nem csak multis játékokba rakják bele a "teljesen opcionális, abszolút hanyagolható" mikrotranzakciókat. Legutóbb pl a Shadow of War-ba raktak ládákat, de az AC Origins-nél is van lehetőséged még pénzt költeni az alap játék teljes árán felül.
6. B_Renato97  Szerkesztő
2018.01.01. 21:48:37
LV4
Teljesen elszomorít amit néhány kiadó a játékok multis részlegeivel művel. Ahogy halad az idő, úgy fest Peter Moore nevű úriembernek igaza lesz és lassan kötelező játékelemmé válik a mikrotranzakció.
5. Noob  PlayStation.Community tag
2018.01.01. 18:27:21
LV5
Ingyenes játékoknál megértem a mikrotranzakciót, mert mobilon szinte csak úgy van, és ez a warez következménye. Na de egy játékba rakni, melyet amúgy is sok ezer forintért veszünk, az probléma.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
4. Greg  PlayStation.Community tag
2018.01.01. 18:10:08
LV25
Eleve engem a multi sem érdekel úgy hogy ezek a mikrotranzakciók sem érintenek. Csak a single (kampány) foglalkoztat amíg ezt a részét nem darabolják fel hogy pl minden fejezetért külön fizess addig minden oké.
LV426
3. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2018.01.01. 17:51:54
LV28
Köszi a cikket MolonLave! Érdekes téma, kíváncsi vagyok ki milyen véleményen van ezzel kapcsolatban.
2. talos86  PlayStation.Community tag
2018.01.01. 17:37:50
LV3
Sajnos MMO-knál is erősen jellemző ez a rendszer. Először csak kozmetikai cuccok kerülnek abba a bizonyos Item shopba, aztán szépen lassan jönnek a lootboxok is. Az egészet megfejeli a kiadó, hogy oké lásd milyen rendesek vagyunk így x naponként kinyithatsz egy prémium dobozt is a trash loot dobozok mellett.
Lassan eljutunk arra a szintre, amikor nincs értelme multi játékokkal játszani, mert a lootboxokal tömik tele őket. Jön randomsznájperxxx618vérpistike és anyuci/apuci bankkártyájával bevásárol, azt szétcseszi más játékosok játékát a hozzá nem értésével.
1. PSti  PlayStation.Community tag
2018.01.01. 15:50:20
LV5
Amíg ki lehet ingyen is szedni addig nem zavar. Itt inkább az zavar szerintem sok embert, hogy fizet a játékért, aztán DLC1,DLC2, DLC sok, szezon bérlet, jelmez, új pálya, stb-stb. Szóval persze, nem kötelező megvenni, de akkor most alapból csak fél játékot kapok a teljes árért, mert majd a maradékra lerántjuk a játékost újabb dollárokkal. Na ez gáz.

Régen, amikor még minden jobb volt :) is voltak kiegészítők PC-n játékokhoz, de azok komoly tartalommal rendelkeztek, nem csak jelmez a karakterre. Manapság még az egyszemélyes, sztorizós DLCk is nagyon rövidek.

Pl. Bayonettára nem tudom, hogy ki emlékszik, eszméletlen sok kiszedni való volt benne, ingyen. Persze jó nehéz volt mindegyik, szóval sok embernek nincs meg, de volt ott minden. Ez a követendő példa, csak ez ugye nulla extra dollárt hoz a készítőnek.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Véget ért hát a Trónok harca, hogy tetszett?
2019.05.26. 00:00 PlayStation.Community
36 hozzászólás
Szerző: martin
!!SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER!!
Life is Strange 2 - Episode 3 (PS4, PSN)
2019.05.24. 15:30 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Petunia
California Love.
RAGE 2 (PLAYSTATION 4)
2019.05.23. 16:25 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Ismerős utakon.
FutureGrind (PS4, PSN)
2019.05.22. 14:42 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: JediEco
Futurisztikus csúszó-bigyó izé...
Giga Wrecker Alt. (PS4, PSN)
2019.05.22. 14:36 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: CocytusHUN
Pikachu! Téged választalak! - hangzik az ikonikus mondat, amint a széria egy újabb ta… he? Hogy mi? De hát a kiadó? Ez nem? Tényleg? Hm bocsánat.. khm akkor újra…
Sorozat - The Punisher, második évad
2019.05.21. 06:33 Cool-Túra
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Elcseszett életek vérmocskos panoptikuma.
ToeJam & Earl: Back in the Groove! (PS4, PSN)
2019.05.20. 15:17 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Azok a '90-es évek...
Venom Nighthawk Chat Gaming Headset
2019.05.19. 10:55 Techno
5 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Kell egy füles?
TEAM SONIC RACING (PLAYSTATION 4)
2019.05.18. 15:42 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Úgy futol', alig érlek utol.
8-Bit Invaders (PS4, PSN)
2019.05.17. 11:02 PSC egyperces
2 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Egy harmadik típusú pofon a gamereknek.