PlayStation.Community

2017.12.23. 10:44 Classic PlayStation
8 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Üdvözöllek dicső lovag, szép a szemed, szép a fogad!

A MediEvil – a szerethetően ostoba Sir Daniel Fortesque főszereplésével – 1998-ban jelent meg, és lopta be magát a PlayStation játékosok szívébe, beleértve az enyémet is.
Mondjuk akkor még nem igazán nevezhettem magam „PlayStation játékosnak”, vagy úgy egyáltalán „játékosnak” a szó „gamer” értelmében. Édesapámmal iskola után – otthoni konzol híján – meglátogattuk a PlayStation birtokában lévő Keresztanyámat, aki kifejezetten kedvelte a MediEvilt. Bele-bele kukkantgattam és ki is próbáltam néha, sőt azonnal beleszerettem. A rajzfilmszerű vonások angol nyelvtudás hiányában is elég komikusak és szórakoztatóak voltak ahhoz, hogy pár éves fejjel is örömömet leljem a játékban.
Amikor évekkel később PS állt a házhoz, igyekeztem hozzájutni az oly kedves emlékekkel gazdag játékhoz. Természetesen nem csalódtam és újból beleszerethettem. Idősebb fejjel és bővebb angol tudással pedig teljesen újszerűen hatott az egész, és újra felfedezhettem – most már értelmet is látva az egészben – Sir Dan hóbortos kalandjait. (És megtanultam rendesen kiejteni a játék címét is.)

1286-ban – a már a neve alapján is gonoszul hangzó – Zarok Gallowmere királyságát fenyegette. A csatát Sir Daniel Fortesque, a királyság legnagyobb bajnoka nyerte meg Gallowmere királyának, mielőtt belehalt volna sérüléseibe – szól a történet az utókor számára. Valójában Sir Dan volt az első halott a csata során, amikor szemét egy kósza nyílvessző átlyukasztotta. A király eltussolta a kellemetlenségeket, és mivel Zarok bujkálásra kényszerült, így a történelem Sir Dant hősként tartotta nyilván.
No, de száz évvel később az ördögi varázsló visszatér, és bűbáj segítségével élőholt sereget támaszt, majd nekiindul Gallowmere élőinek. Sir Dan, aki – bukása miatt sose juthatott el a Hősök Csarnokába – kap az alkalmon, és nekivág legyőzni Zarokot, immár valójában. Az évek, és leginkább halott mivolta, egy alsó állkapcsától és a csatában elvesztett szemétől megfosztott csontvázat faragott belőle, amelyek miatt beszéde érthetetlen gügyögéssé redukálódott.

Az alapvető elképzelés a klasszikus videojáték hősök inverze volt. A főszereplők általában izmosak, valamint jóképűek férfiak, vagy megfelelően vonzóak nők esetén, amúgy is önzetlen és hősies jellemükkel tandemben. Ezzel szemben Sir Dan a hősiesség teljes ellentéte: egy sarlatán és hazudozó, aki pozícióját eltúlzott történeteivel nyerte el.
Sir Dant irányítva különböző pályákon próbáljuk teljesíteni az aktuális feladatot, közelharci és távolsági fegyverek használatával. A fegyverek rejtett helyekre is eljuttathatnak bennünket, de rendes eszköz híján Dan képes letépni a karját és azzal a zombik serege közé csapni, míg muníciót és életet pedig Vízköpőktől vásárolhatunk.
Minden pályán – ha a megfelelő számú ellenséget elpusztítjuk – elérhetővé válik egy Lélekkehely. Ha megkaparintjuk, a pálya végén rövid ideig ellátogathatunk az áhított Hősök Csarnokába, ahol a különböző brit humorral fűszerezett nevű hősök egyike jutalmaz meg minket. Az összes kehely megszerzésével a játék végén látni a valódi befejezést, úgyhogy duplán megéri.

Bár a képi világ és hangulat terén Tim Burton, a zene terén pedig a rendezővel gyakran együttműködő Danny Elfman egyértelmű inspirációul szolgáltak, a játékmenet első fázisaiban nagyon is eltért a véglegestől. A Millenium Interactive – mielőtt a Sony megszerezte és átkeresztelte volna SCE Cambridge-é – egy árkád shootert álmodott meg, Dead Man Dan névvel. A projekt fejlődése során változott át azzá, amit szívünkbe zártunk az évek során. A Sony-val való társulás anyagilag kisegítette a csapatot, de a még mindenki számára oly újszerű 3D játéktervezés ugyanúgy kihívást okozott – mesélte később Chris Sorrell, a MediEvil alapelképzelésének atyja (aki a kevésbé ismert James Pond játékokat hozta létre). Külön kuriózum volt a csapat számára, hogy az akkor még új, analóg PS kontrollerre kellett szabniuk a programot.
Természetesen sikerült megbirkózniuk a feladattal, és a MediEvilre – bizarr humorával, komikus karaktereivel és a szerethető Sir Daniel Fortesque-val együtt – mint a PlayStation klasszikusainak egyikére tekintünk mindannyian vissza, játékosok és kritikusok egyaránt. Továbbá, kifizetődőnek is bizonyult az óceán mindkét oldalán, karakteres angol humora ellenére - vagy épp annak köszönhetően?

2007-ben, majdnem 10 évvel az eredeti megjelenés után, MediEvil: Resurrection néven remake formájában megjelent a PSP-re is. Azonban egy egyszerű átültetés helyett a komplexebb, de izgalmasabb utat választották, és egy kicsit átszervezték a játékot. Az alapvető történet és játékmenet maradt a klasszikus, de beépítettek új történeti szálakat és más extrákat. Talán a legkiemelkedőbb aspektusa a zene és hang lett: a Doctor Who széria kedvelői számára ismerős Tom Baker adta például hangját a Zord Kaszásnak és narrálta az egész eseménysorozatot. Az eredeti zene egy részét új számok váltottak fel, de az egészet zenekarral vették fel, fokozva a hangulatot. Bár kisebb-nagyobb technikai problémák rontották a játékélményt, és az eredeti team töredéke vehetett csak részt benne, a Resurrection kellemes emlékeket idézett fel a régi játékosok számára, míg az újak megtapasztalhatták a PlayStation család már-már lassan feledésbe merülő egykori kis kedvencét.

2000-ben azonban, amikor még gondolatban sem volt a remake, a csapat Sir Dan újabb kalandjait mesélte el az őt megkedvelő játékosoknak.
MediEvil 2

A MediEvil sikere lehetetlenné tette Anglia örök békéjét és nyugalmát. A szintén nagyon britül hangzó varázsló, Palethorn, felfedezi Zarok varázslatokkal teli könyvét 1886-ban a viktoriánus kori Londonban. Az élőholt varázs újbóli megidézése azonban szétszórja a könyv lapjait, démoni kinézetet eredményezve Palethornnak. Továbbá, feltámad kedvenc hősünk is egy közeli múzeumi nyughelyén, és nekivág, hogy egy időutazással, románccal és Hasfelmetsző Jackkel teli kaland során ismét megmentse a szigetországot és a világot.

A folytatás játékmenete és az alapvető dizájnja, valamint humora, nem sokat változott az eredetihez képest: maradtak a közeli és távoli fegyverek – bár természetesen számuk megnőtt –, a Lélekkelyhek, és úgy alapvetően minden egyéb. Sir Dan a már nem középkori környezetet kis szellemsegítőjével, Winston Chapelmounttal járja végig, aki néhol nehezen érthető tanácsokkal és a játékmenet elmentésének lehetőségével látja el. (Neve nagy valószínűséggel a híres angol miniszterelnök nevére utal: Church ↔ Chapel Templom ↔ Kápolna Hill ↔ Mount Domb ↔ Hegy)
Az egyik nagyon érdekes kis új funkció, ami talán a legjobban megmaradt anno, amikor először játszottam vele, a Dan-Hand.
Sir Dan ugyanis rá tudja rakni a fejét rohangáló, zöld kezekre, és a modern, távirányítható kameráknak megfelelő módon bemászhat nehezen hozzáférhető helyekre és körbe is nézhet. Ami izgalmassá teszi, hogy ilyenkor válthatunk a testetlen fej és a fejetlen test között, irányítva őket felváltva. A fejet a fészkükbe repíthetik madárkák, melyet vissza kell szereznünk; míg a testre polipszerű förmedvények tapadhatnak, leszívva életünket.
A történet konklúziója itt is annak függvényében alakult, hogy összeszedtük-e vagy sem az összes Kelyhet. A nagyobb, bejárható pályák, az új funkciók, a szebb grafika és az elvárt humor méltó folytatássá tették, és a PlayStation életének utolsó, kellemes emlékeinek egyikévé. (2000-ben BAFTA díjat kapott, mint legjobb konzol játék.)

A később Guerilla Cambridge néven futó csapat sajnos nem tért vissza a MediEvilhez, és a már kultuszjátéknak minősülő MediEvil, valamint Sir Daniel Fortesque, csak itt-ott jelent meg vendégként más játékokban. A PlayStation All-Stars Battle Royale-ban való felbukkanása reményhullámot indított el, hogy talán valami készülőben van, de útközben a Guerilla Cambridge-et bezáratták.
Chris Sorrel a következőt nyilatkozta egyszer a Retro Gamer magazinnak:
„Fiatal, főként tapasztalatlan csapat voltunk, akik azalatt ismertük meg egymást, hogy próbáltuk az általunk lehetséges legszórakoztatóbb és legkarizmatikusabb játékot létrehozni. Összességében, úgy gondolom, a MediEvil lelke és vonzereje ezen őrült tapasztalatok és tiszta jókedv tükröződése, amibe részünk volt a készítése során. Szomorú tény, hogy ma már nem bevett szokás így létrehozni játékokat.”

Reményre ad okot azonban a nemrég bejelentett remaster. Ha a sorozat nem is folytatódik, legalább újból átélhetem ezt a számomra oly kedves mesét. És ne felejtsük el, hogy valaki csak most találkozik először Sir Dannel...
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. BIOlogic  PlayStation.Community tag
2017.12.27. 13:10:36
LV1
Válasz 5. MolonLave üzenetére:
Oblivion,Skyrim,Fallout3,vegas,4 ezekbe nekem mind sikerült a mentés utáni azonnali halál. ;D
The Dark Brotherhood still alive...Hail Sithis....
7. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.12.25. 11:19:08
LV2
Válasz 6. Old_Raiden üzenetére:
Mekkora csalódás volt amikor kiderült, hogy csak rajongói :D
6. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2017.12.25. 00:04:35
LV21
A Crash Bandicoot Remaster valahogy hidegen hagyott, ráér majd egyszer...ez viszont első napos lesz !

Pár éve volt már fent egy fanmade video: https://youtu.be/yd80uokktUY?t=33s

Részemről kinézhetne így ! :)
5. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.12.24. 14:28:47
LV2
Válasz 3. Richard üzenetére:
Örülök :)

Én hasonló módon szívtam meg az Oblivionnal. Sikerült olyan helyre mentenem, hogy utána pont meghaltam, és nem volt más mentésem :D
4. talos86  PlayStation.Community tag
2017.12.24. 12:28:01
LV3
Válasz 2. ColdHand üzenetére:
Garantált szabadság a megjelenés napjára. Mekkora buli volt már a második részben, mikor a fejével kellett "mászkálni". :D
3. Richard  PlayStation.Community tag
2017.12.24. 08:58:57
LV5
Köszi ezt a nosztalgiázást, jól esett!
Elsők között volt amit megismertem PS-en.
Sajnos nem tudtam végigvinni gyerek koromban, de ha lesz remaster, megveszem majd.

Viszont fájó pont nekem a Resurrection, mert egy mentés után hangyányi élettel kellett folytatnom egy pályaszakaszt és annyi élettel lehetetlen volt túljutni, így elakadtam.

Ilyen azelőtt a Conker-el fordult elő Xboxon velem, hogy mentés utan nem tudtam tovább jutni.
2. ColdHand  Szerkesztő
2017.12.24. 01:57:11
LV22
Az első részt kimaxoltam a megjelenéskor, és kb. nyolc évvel később. Hatalmas kaland! A második résznek csak a demója volt meg. Ha remasterelik őket, akkor üvegszilánkokon térdelve fogom végigvinni!
...a többit képzeld hozzá.
1. taron  PlayStation.Community tag
2017.12.23. 22:38:38
LV5
nagyon nagy játék......imádtam!!!!!
Ar0nka
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Skyworld (PS4, PSVR, PSN)
2019.05.27. 09:00 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Félkész terepasztal.
Beat Cop (PS4, PSN)
2019.05.25. 16:12 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Új seriff jött a városba.
Life is Strange 2 - Episode 3 (PS4, PSN)
2019.05.24. 15:30 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Petunia
California Love.
RAGE 2 (PLAYSTATION 4)
2019.05.23. 16:25 Játékteszt
13 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Ismerős utakon.
FutureGrind (PS4, PSN)
2019.05.22. 14:42 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: JediEco
Futurisztikus csúszó-bigyó izé...
Giga Wrecker Alt. (PS4, PSN)
2019.05.22. 14:36 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: CocytusHUN
Pikachu! Téged választalak! - hangzik az ikonikus mondat, amint a széria egy újabb ta… he? Hogy mi? De hát a kiadó? Ez nem? Tényleg? Hm bocsánat.. khm akkor újra…
Sorozat - The Punisher, második évad
2019.05.21. 06:33 Cool-Túra
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Elcseszett életek vérmocskos panoptikuma.
Elmélkedő - Véget ért hát a Trónok harca, hogy tetszett?
2019.05.20. 22:00 PlayStation.Community
51 hozzászólás
Szerző: martin
!!SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER!!
ToeJam & Earl: Back in the Groove! (PS4, PSN)
2019.05.20. 15:17 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Azok a '90-es évek...
Venom Nighthawk Chat Gaming Headset
2019.05.19. 10:55 Techno
5 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Kell egy füles?