![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
PlayStation.Community |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Heeere's Jason!!!"
Slasher film. Bár nálunk nem nagyon terjedt el ez a kifejezés, de aki szereti a többnyire nőket és tiniket erdőben, elhagyatott helyeken kergető, fejszés-machetés gyilkosokról szóló, alacsony költségvetésű horrorokat, azoknak nyilván nem idegen e szó. Tisztában vagyunk azzal, ha jegyet váltunk egy ilyen filmre, hogy milyen minőséggel találjuk majd szembe magunkat. Az esetek döntő többségében ismertebb, nagy alkotók és színészek ilyennek a közelébe sem mennek, így tudjuk, hogy ócska a forgatókönyv, gyenge a "színészi" játék, és mintha rendezőnk nem is lenne. De nem is ez irányú igényeinket akarunk kielégíteni, hanem valami megmagyarázhatatlan indíttatásból rettegni, megijedni, szörnyülködni szeretnénk, egy kisebb sokknak kitéve szervezetünket. Akár még betegesnek is tűnhet a dolog, de a végeláthatatlan mennyiségű slasher film nem éppen arról árulkodik, hogy csupán pár ember hóbortjáról lenne szó... Jelen cikkünk tárgyául szolgáló játék is egy, mára már tizenkét részes filmsorozat alapján készült, aminek első epizódját 1980-ban mutatták be. A későbbi részek "főhőse", a mészáros Jason Voorhees éppúgy része a popkultúrának, mint Freddy, Chucky, vagy Jigsaw. Ami kérdés foglalkoztat, az az, hogy egy játék lehet-e élvezetes, ha csak azt az igényünket tudja kielégíteni, hogy egy áldozat bőrébe bújjunk, vagy átvegyük az irányítást kedvenc lelki sérültünk felett? A Friday the 13th: The Game ugyanis pont olyan, mint egy slasher film. Technikailag nem kielégítő, de meg tudja adni azt, amire legbelül vágysz. De miért is lenne egy ilyen filmsorozatból AAA-s, nagy stúdió által készített játék, ugyebár? Az IllFonic független fejlesztő stúdió és a szintén független kiadó GUN Media még annál a ténynél is rizikósabbat vállalt be, hogy slasher filmből készít játékot, ugyanis szülöttük aszimmetrikus online játékélményt kínál, amit még a nagyok is kerülnek, pláne az Evolve fiaskó után. Hogy mennyire félnek tőle, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy itt most nem jött egy giga cég, hogy támogassa őket, így kénytelenek voltak saját maguk összelapátolni rá a pénzt Kickstarteren és egyéb módokon, egyébként sikeresen. Sok minimalista, letisztult, esetleg pixelart grafikát használó indie cím könnyedén eléri végső formátumát, mert fejlesztőiknek nincsenek világmegváltó terveik, s tudják, meddig nyújtózkodhatnak a takarójuk alatt. Igen ám, de egy ilyen projektnél, mint a Friday the 13th, nem lett volna jó húzás, ha egyszerűbb köntöst adnak neki, mert elveszti varázsát. Így viszont, hogy sokat bevállalnak, sajnos kibújik karuk, lábuk a takaró alól, olyan eredményt szülve ezzel, mintha egy félkész játékkal játszanánk. Túl lehet ezen lépni, vagy meg lehet bocsátani neki, mert "indie"? A kérdés nem költői, kíváncsi lennék a véleményekre. Adva van egy csapat, aki mert nagyot álmodni és a mechanika is működik, ráadásul ár/érték arányban sincs probléma, de hemzseg a félkész megoldásoktól. Nem azért, mert tesznek rá magasról, hanem, mert ennyi büdzséből, ilyen programozói tapasztalattal ennyire futja. Fel is vázolom az alapszitut, hogy rátérhessek konkrétumokra is. Adva van hét fiatal, akiknek táborozását/weekendjét megzavarja egy olyan apróság, hogy életükre tör az éjszaka közepén egy hokimaszkos sorozatgyilkos. Áldozatként feladatunk az lesz, hogy elmeneküljünk Jason elől, míg annak szerepében pedig, nos... "chop-chop". Azaz minél több áldozatot levágjunk, ablakon átdobjunk, karóba húzzunk, minél többnek fejét tépjük, csontját törjük, szemét kinyomjuk és még sorolhatnám... Ötletes, jól balanszírozott és működő ez a hét vs egy felállás. Friday the 13th: The Game, amikor működik: Jason elöl menekülve kutakodom egy ódon viskóban, fiókokat, szekrényeket átnézve. Heten vagyunk, de teljesen szétszéledve. Nem tudom, a többiek merre lehetnek. Találok egy petárdát és jobb híján, fegyver gyanánt egy palacsinta sütőt. Ezen kívül egy néma telefont találok csak, biztosíték kéne az üzembe helyezéséhez. Továbbállok. Ablakon kimászok, guggolva átosonok egy másik házba az ablakon keresztül. Ajtót belülről reteszelem. Ahh! Gyorsan le is cserélem "fegyverem" egy baseball ütőre. Az egyik fiókban bicskát, másikban pedig térképet találok. Na! Kezd alakulni ez kérem szépen! De a térképet már nem tudom megnézni, mert elmegy az áram a házban, kialszik a fény! Tudja, hogy itt vagyok? Gyorsan bemászok egy ágy alá. Pont rálátok az ajtóra. Ő az! Pár ütéssel miszlikre aprítja az ajtót és bejön. Nem csinál semmit csak áll és néz. Még a lélegzetem is visszafojtom. Odamegy a kétajtós szekrényhez és fejszéjével bezúzza az ajtaját. Bakker, jó, hogy nem oda bújtam. Aztán odamegy a mellettem lévő ágyhoz. Csak a lábait látom. Bumm! A hang alapján kb. kettévágta az ágyat. Na, most kéne kimásznom, mielőtt velem is végez. De nem jön tovább. Egyszer csak semmivé foszlik, eltűnik. Megnézem a térképet, amin nyomon követhetem társaim. Egy kocsi körül vannak négyen. Valószínűleg próbálják megtankolni és az akksit beleszerelni, már ha megtalálták. De egyik pillanatról a másikra szétszélednek a szélrózsa minden irányába. Úgy tűnik, Jason odateleportált. Szegények. Én akkor most legalább biztonságban vagyok. Kimászok és megindulok kifelé az ajtón keresztül. Ahogy' átlépem a küszöböt, fémes csattanást hallok, egyszerre azzal, hogy pokolian éles fájdalom nyilal bele a lábamba! Medvecsapda! Nem ide rakott egyet? Rohadjon meg! Nagy nehezen leszedem magamról, de már nem tudom olyan hévvel folytatni utam, mint eddig. Nagyon lekötheti Jasont a többiekkel való viaskodás, vagy nem hűlt még le a teleport képessége, mert bár tudja, hogy "kapása" volt, nem jön értem. Besántikálok egy újabb házba, ahol egy EÜ spray-vel rendbe is szedem magam, és találok egy biztosítékot is. Bingo! Visszamegyek az első házhoz, ahol nagy nehezen tudom csak beszerelni az alkatrészt, mert nem ez az erősségem, hanem az állóképesség. Na, lássuk. Van vonal! Tárcsázom is a rendőrséget, elmondásuk szerint öt perc helyett három és fél perc, és kint is vannak! Juhé! Volt értelme ezt a perket betenni reggel! Megnézem a térképet. Megkeresem a két lehetséges kijáratot, ahol a zsernyákok feltüntetnek. Oké. Úgy tűnik a slusszkulcs is meglett, mert mozgásban van az autó. Egy csónakot látok a tó közepén. Nem mozdul. Ezek szerint meglett a hajócsavar és meg is tankolták, majd elkötötték, de nem jártak sikerrel. Jason nagyon gyorsan tud úszni, elkapta és lenyomta őket a víz alá. A kocsiban ketten vannak és a mellettem lévő házban még egy barátom. A többiek... a jármű nem keresztezi az utamat. Itt fognak hagyni. Felnézek a térképből, de a vér is kiszalad minden végtagomból. Jason van az ablak túloldalán, engem néz. Biztos az egyik érzékével meglátta, mely' házban lehet valaki. Betöri az ablakot, amitől elkezdek pánikolni, majd úgy átjön az ajtón, mintha kartonból lenne. Ez begőzölt teljesen. Összeszedem minden lélekjelenlétem és állcsúcson penderítem a baseball ütőmmel, amitől megtántorog kicsit. Ledobom a petárdám is, az is összezavarja. Duda! Valaki dudál! Eljöttek értem, látták a térképen, hogy itt vagyok és eljöttek! Az ajtón át nem tudok kimenni, mert a tántorgó gyilkos az utamban van. Átvetődőm a kitört ablakon, de megsérülök a szilánkoktól. Elérem a kocsit. A másik barátomat felvették már. Elindulunk a kijárat felé. Vége! Megmenekültünk! De korai volt az öröm. A semmiből előttünk terem Jason és rávág egy nagyot a motorháztetőre, amitől leáll a motor. Pont felém jön, kiránt az ablakon, egy kézzel és magasra emel! A bicskámat a nyakába vágom, amitől elereszt! Nem kapsz meg! Közben a kocsit beindítják, de mindhiába. A sofőrt is kirántja, de ellenkezni nem tudván őt már nem ereszti el. Kinyomja a szemeit! Megjött a rendőrség! Látom messziről a fényeket. Nem közelednek, arra várnak, hogy kirohanjunk, amit két barátom már meg is tett, míg mi viaskodtunk. Rajtam a sor. Egy ut'só sprint. Nekilódulok, hátra-hátra nézve közben. Szépen, lassan lehagyom a cammogó Jasont. Szúrás a hátamba! Megdobott egy késsel, amitől lelassulok. Majd nem a teleportrot, hanem egy gyorsan suhanó képességet használva utolér és elkapja a nyakam. Térdre kényszerít és fojtogat. Nincs már semmim, meg fog ölni. Szép lassan elhomályosodik minden... Pedig csak pár méter volt a kijáratig. Egy hatalmas dörrenés térít magamhoz. Valaki vadászpuskával fejbe lőtte Jasont, amitől, ha meg nem is hal, de kiterül pár másodpercre. Ki volt az, ki segített? Tommy Jarvis. Valaki kihívta CB rádión, hogy segítsen nekünk! Megköszönöm és kitámolygunk a rendőrség felé. Megmenekültünk! Friday the 13th: The Game, amikor nem működik: Ne aggódjatok, most nem megyek át olcsó horror-sztoriba. Sok esetben a béna, esetleg tahó játékosok tesznek keresztbe az élménynek. Van, hogy kimenekülnek egyedül a térképről egy négyszemélyes autóval. Van, hogy ott állok, de még csak le sem lassít, továbbhajt, de még rosszabb, mikor direkt halálra gázol, vagy megáll, mintha felvenne, majd a gázba tapos, hogy ne tudjak beszállni, majd megint megáll. És mit csinál vajon utána? Aztán, mivel indie cím, nincs dedikált szervere, hanem az egyik játékos a host. De van, hogy ő meghal, és ilyenkor előszeretettel kilép, ilyenkor meg kidob mindenkit a játék a meccsből. Van, hogy nem csinálnak semmi értelmeset, fel sem veszik a kijutáshoz kellő tárgyakat, és még sorolhatnám. Nagyon sok bosszúságot tudnak okozni, ha nem működnek közre. Aztán ott vannak a technikai hibák és bugok tömkelegei. Befagyó animációk, tárgyakon átlógó, vagy tárgyak közé beszoruló karakterek, a "hiába nyomom a gombot, nem csinálja, amit kéne", és ezekhez hasonló nyalánkságok színesítik a játékmenetet. És, ha esetleg klappol minden, tehát nincsenek gyökér társak, és valami misztikum folytán nem futsz bele bugba, akkor az olyan dolgok lesznek illúziórombolók, hogy míg egy ablakon be tudunk mászni, de egy kisebb kő, vagy kerítés már gondot okoz hőseinknek. Arról már nem is beszélve, ha az ajtót és falakat is át tudja törni Jason, miért kell kergetőznöm egy rohadt asztal és szék körül az áldozatommal, mint valami idióta Chaplin filmben? Az animációk is a legtöbb esetben szörnyen darabosak, nincsenek szépen összefűzve, és sok esetben a tárgyakkal sincsenek megfelelően szinkronban. Azt érezni, hogy szívvel lélekkel készült a program és segítettek a filmek alkotói is, hogy minél inkább Péntek 13 hű legyen, de sajnos az ócska megvalósítás folyton pofán vág. A grafika is sajnos olyan semmilyen. Nem vészes, de nagyon messze a jótól. Nagyon sajnálom, hogy nem állt mögéjük egy tőkésebb (és tökösebb) cég, mert ez egy nagyon jó játék is lehetne, így viszont sajnos csak az menti meg a dolgot, hogy egyedi, és néha klappol minden. DE! Nagyon jókat szórakoztam vele és még jó sokáig is fogok szerintem, mert a sok negatív összetevője ellenére szórakoztató, valamint jó érzés és igazi élmény tenni valami érdemlegeset a játékban, s nem mellesleg izgalmas is. A készítők, pedig, ahogy tőlük telik, toldozzák-foltozzák a játékot folyamatosan. A megjelenése óta új térképet, új karaktereket, új Jasont is adtak már hozzá ingyen, és még fogják is bővíteni a jövőben bőven, ugyanilyen tartalmakkal, valamint offline botokkal, új játék- és kampány móddal is. A szoftver júniusi megjelenése óta, októbertől elérhető lemezes formátumban is. Ha továbbra is kétségek között vagy, hogy beszerezd-e, akkor nyugodtan várj egy akciót vele, addigra úgyis még jobb lesz a game. (A játékot beszerezheted támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából egyszerűen meg is rendelheted, a megadott linkre bökve.) 32. Resiskull PlayStation.Community tag
2017.12.21. 09:30:53
31. VictorVance Szerkesztő
2017.12.20. 21:55:29
30. DrZaius Szerkesztő
2017.12.20. 15:15:09
29. mentoloshypo Az indie fóbiás
2017.12.20. 14:32:56
28. DrZaius Szerkesztő
2017.12.20. 12:28:07
27. Murlacs PlayStation.Community tag
2017.12.20. 12:16:55
26. Prince PlayStation.Community tag
2017.12.19. 18:14:20
25. Resiskull PlayStation.Community tag
2017.12.19. 15:36:22
24. HunNicoBellic Mérnök Úr
2017.12.19. 12:14:32
23. VictorVance Szerkesztő
2017.12.19. 11:50:57
22. Ayame90 PlayStation.Community tag
2017.12.19. 10:11:18
21. Greg PlayStation.Community tag
2017.12.19. 09:12:08
20. VictorVance Szerkesztő
2017.12.19. 00:50:51
19. Onimushaman Szerkesztő
2017.12.19. 00:43:25
18. VictorVance Szerkesztő
2017.12.19. 00:39:58
17. Onimushaman Szerkesztő
2017.12.19. 00:36:04
16. VictorVance Szerkesztő
2017.12.19. 00:33:37
15. Onimushaman Szerkesztő
2017.12.19. 00:29:21
14. VictorVance Szerkesztő
2017.12.19. 00:11:25
13. PSti PlayStation.Community tag
2017.12.19. 00:07:35
12. PSti PlayStation.Community tag
2017.12.19. 00:07:18
11. martin Főszerkesztő
2017.12.18. 23:57:50
10. Onimushaman Szerkesztő
2017.12.18. 23:52:43
9. DrZaius Szerkesztő
2017.12.18. 23:50:14
8. PSti PlayStation.Community tag
2017.12.18. 23:50:03
7. Onimushaman Szerkesztő
2017.12.18. 23:49:22
6. DrZaius Szerkesztő
2017.12.18. 23:47:43
5. Onimushaman Szerkesztő
2017.12.18. 23:37:43
4. PSti PlayStation.Community tag
2017.12.18. 23:19:14
3. DrZaius Szerkesztő
2017.12.18. 23:07:31
2. PSti PlayStation.Community tag
2017.12.18. 22:38:20
1. Greg PlayStation.Community tag
2017.12.18. 21:55:15
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PlayStation.Community Statisztika![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
---|