.
 

PlayStation.Community

2017.11.29. 11:34 Kedvcsináló
14 hozzászólás
Szerző: Chester013
Értékeld a cikket!
Ernest Hemingway írta egyszer, hogy "Szép hely a világ, érdemes harcolni érte". A második részével egyetértek.

Az 1940-es és '60-as évek közötti, a Máltai sólyomtól a Gonosz érintéséig tartó amerikai filmgyártás megkerülhetetlen műfaja a film noir. Bár előtte és utána is készültek noir jellegű mozik, ez a bő húsz év volt, amikor a műfaj legmeghatározóbb alkotásai létrejöttek, megjelenésük korának történelmi, társadalmi és politikai helyzetének ismerete elengedhetetlenül szükséges a teljes műélvezethez, amennyiben mai fejjel próbálunk elmerülni bennük.
A második világháború utáni drasztikusan átalakuló, frusztrált amerikai társadalom sötét és pesszimista tükörképévé lett a klasszikus noir, mint műfaj, ami egyfajta korrajznak is tekinthető már manapság. A hivatalos megfogalmazás szerint "a film noir műfajába azok a hollywoodi bűnügyi drámák tartoznak, amelyekben meghatározó szerepet játszik a sötét és pesszimista világkép, cinikus hozzáállás, az ambivalens erkölcs és a szexuális motiváció".
Érdekes látni, hogy ötven évvel később, egy a filmművészettől teljesen eltérő médium, a videojátékok világa tökéletesen reprodukálta a noir jellegzetességeit. És még érdekesebb látni, hogy az azóta eltelt hat évben ez a videojáték, az L.A. Noire mit sem vesztett értékéből…

Elöljáróban fontosnak tartom hozzátennem, hogy számomra az eredeti 2011-es, előző generációra megjelent L.A. Noire szinte teljesen kimaradt, így a mostani újrakiadás egy abszolút új élménnyel ajándékozott meg engem. Ennél fogva én most nem egy régi kedvenc újra felmelegítéséről fogok nosztalgiával megemlékezni, hanem egy abszolút fantasztikus detektívtörténetről, ami az újoncoknak és régi rajongóknak is felejthetetlen élményeket fog okozni. Vigyázat! A teljes élvezethez azonban nem árt a középfokúnál egy fél fokkal jobb angol nyelvismeret!

Cole Phelps a háborút megjárt veterán közúti járőrként helyezkedik el a Los Angeles-i rendőrségként, ahol tehetségének, kitartásának, és éles eszének köszönhetően szárnyalni kezd a karrierje. Az egykori világháborús tiszt közrendőrből hamar a közlekedésiek nyomozójává válik, ahonnan egyenes út vezet számára a gyilkosságiakon keresztül a legfelsőbb elit piszkos ügyeihez, valamint az angyalok városának alvilágába.
A különböző bűnesetek felgöngyölítésére építő történet teljes mértékben lineáris és epizodikus, egymáshoz maximum lazán kapcsolódó ügyekből áll, amik mögött két átívelő szál is fontos szerepet kap egy újságcímlapokról visszaköszönő pszichiáter és páciense esetében, valamint Phelps traumákkal terhes háborús múltjából, amiktől hiába próbál elmenekülni, az folyton kísérteni fogja őt.

Az L.A. Noire egyébként egy érdekes hibrid. A felszínen egy nyitott világú, nyomozásra építő akciójáték képét mutatja, ráadásul esetenként eléggé középszerűen megvalósított játékelemekkel, míg mélyebbre ásva észrevesszük azokat az elemeket, azt a cinikus és pesszimista atmoszférát, ami miatt az egész egy igazi noir hangulatbombává válva feledteti minden vélt vagy valós gyengeségét.

Szóval egy nyitott világú nyomozásra építő játékkal van dolgunk, ahol bűnügyeket kell megoldanunk. A fő történet több mint két tucatnyi, hosszú nyomozást igénylő esetet kínál, és ezen felül negyven apróbb törvénysértés végére tehetünk még pontot miközben a városban cirkálunk a nagyobb bűnösök után kutatva.
Ez játékmenet szempontjából úgy néz ki, hogy egy a rendőr-főkapitányságon történő eligazítás során megtudjuk az aktuális ügyünk részleteit, úgy mint a bűneset fajtája (ami legtöbbször gyilkosság), a sértett/áldozat személye, a törvénysértés helyszíne. Innen utunk a helyszínre vezet, ahol a szorgoskodó riporterek és kíváncsi nézelődők között utat törve szemügyre vesszük a helyszínt.
A helyszínre kiszálló kollégák eddigre már jó esetben felcímkézték a bűnjeleket, amiket nekünk alaposabban szemügyre kell vennünk, esetleg még továbbiak után is kutathatunk. Kihallgathatjuk a szemtanúkat (amennyiben voltak) és az esetet bejelentőket, valamint az áldozat földi maradványait is átvizsgálhatjuk a halottkém szakmai kommentárjával kísérve.
Noteszunk szolgál arra, hogy minden egyes nyom és füles egy helyen, átláthatóan legyen összegyűjtve, a lapokat tanulmányozva tudjuk összekombinálni a továbbhaladásunkhoz szükséges következtetéseket, szóval a notesz létfontosságú a nyomozásaink során. Ezután az összegyűjtött és lejegyzett nyomokból már el tudunk indulni valamerre. Ez lehet a néhai megboldogult lakcíme, egy hozzátartozó, vagy a helyszín, ahol legutoljára járt az áldozatunk. Így további nyomokat gyűjthetünk, valamint olyan embereket hallgathatunk ki, akik talán segíthetnek az úgy megoldásában.
De ezek a kihallgatások nem csak úgy tessék-lássék módra zajlanak! Annak idején kemény marketing épült a játék legkiemelkedőbb elemére, az akkor forradalminak számító arcmimikára és így az érzelmek hiteles megjelenítésére. Így a kihallgatások során nagyon figyelnünk kell, hogy épp hogyan viselkedik beszélgetőtársunk, mert egy-egy reakciója során nekünk kell rájönnünk, hogy épp igazat mond, tagad, ködösít, esetleg csőbe akar húzni minket. Árulkodó lehet a testbeszéd, az arca, vagy akár a hanglejtése is.
Ezeket a reakciókat pedig saját magunknak kell lereagálnunk! Három lehetőségünk akad: válaszolhatunk jó zsaru, vagy rossz zsaru üzemmódban, esetleg nyíltan megvádolhatjuk hazugsággal az illetőt. Ez utóbbival nem szabad feleslegesen dobálózni, mivel bizonyítékkal kell alátámasztanunk a vádjainkat, ezek hiányában pedig minden további együttműködéstől elzárkóznak vádlottjaink. A játék eléggé segítőkész akkor is, ha nem vagy jó emberismerő, és nem megy annyira az érzelmek leolvasása: a sikeresen megoldott ügyek "megérzés" pontokat adnak, amikkel kvázi segítséget "vásárolhatunk" magunknak: a játék felfedi az összes nyomot, esetleg megmutatja, hogy a Rockstar Social Club statisztikái szerint egy adott kérdésre mi is a leginkább célravezető reakció. Az így kinyert infók és összegyűjtött bizonyítékok, bűnjelek szép lassan körvonalazzák azt, hogy miképp is zajlott le a bűneset, így a megoldáshoz (és egyúttal a bűn elkövetőjéhez) egyre közelebb érünk. Ilyenkor ha akcióra kerül a sor, tudhatjuk, hogy valamit jól csináltunk: néha csak futva üldözzük a gyanúsítottat, néha járműbe pattanva, de extrém esetben ököl-, vagy tűzharc is kialakulhat. Ritkábban megesik, hogy semmi akcióra nem kerül sor, ellenben saját megérzéseink és morális iránytűnk hozhatják el a pontot az ügy végére: több lehetséges elkövető elfogása, majd kihallgatása után az összegyűlt információkból nekünk kell összerakni a teljes képet, és ítéletet mondani felettük.
Ez utóbbi különösen kegyetlen pillanatokhoz vezethet, ami minden jóérzésű nyomozót megviselhet: mi van akkor, ha a bűnös mégis az családapa volt, aki után egy ártatlan és teljesen összetört árva marad, nekünk pedig ráadásul szabadon kell engednünk az iskolásokat molesztáló aberrált pedofil állatot is így, hogy bizonyíthatóan nem ő követte el az emberéletet követelő bűnt? Hiába, megoldás kerülhet az ügyek végére, ám feloldozás nem az emberek bűneire…

Mivel sok és változatos eset szerepel a játékban, így nem fogunk unatkozni. Annál inkább sem, mivel a korabeli Los Angeles egy szép nagy porciója lett lemodellezve, és elég sokat fogunk benne utazni az egyes helyszínek között. Ezt két módon tehetjük meg: vagy mi ülünk a volán mögé, vagy megkérjük társunkat, hogy ő vezessen. Egyik megoldás sem jobb a másiknál: egyrészt amennyiben társunk vezet, akkor lemaradunk a gyűjtögethető tárgyakról, híresebb látványosságokról, és mellékküldetésekről, amiket vezetés közben a diszpécserek adnak (ezek a már korábban említett apróbb törvénysértések, rablások, utcai lövöldözések, öngyilkosságok megakadályozása, stb.), amennyiben pedig mi pattanunk a kormány mögé, szembesülünk a járművek borzasztó fizikájával és irányításával, valamint a város lehangolóan puritán kivitelezésével. Sajnos a járművek irányítása egy jó nagy fekete pontja a játéknak, gyakorlatilag semmi különbséget nem érezni egy teherautó vagy például járőrautónk között, és mivel minden jármű csiga lassú, és dodgemeket idézően túlkormányzott, egyiket sem élvezet vezetni. Ráadásul a méretes nyílt világ is abszolút élettelen: járókelők alig lézengenek, a forgalom pedig nagyjából olyan szegényes, mint Galgamácsán istentisztelet ideje alatt. Ez pedig alapjáraton eléggé hatalmas tökön lövés egy open world játék estében.
A járművek irányításával szemben főhősünk irányítása már jóval barátibb, legyen szó nyomok kereséséről, lövöldözésről, puszta kezes bunyózásról, vagy a gyanúsítottak gyalogosan való üldözéséről. Nagyon igényesen vannak meganimálva a legapróbb mozdulatok is, úgy, hogy közben maximálisan reszponzív marad minden, egyszer sem veszi át az animáció az irányítást tőlünk.
A grafikai megvalósítás a mai napig agyeldobós arcmimikai szekció kivételével eléggé puritán. Nyilván a saját idejében sem volt etalon minden téren, de azóta már nem egyszer láttunk csodát, hogy mire is képes szeretett konzolunk. De az arcok, és a hozzájuk köthető színészi játék teljesen elfeledteti az emberrel a kinézet szegényességét, még ha vicces módon a színészek esetenként hajlamosak is voltak túljátszani a szerepüket egy-egy füllentésnél. Az összhatás pedig még így is bőven az elfogadható kategóriában maradt a mai napig.

A fejlesztő Team Bondi és a Rockstar Games valamire nagyon ráérzett anno, mivel a technikai hiányosságok, és a játék hajlott kora dacára is egy teljesen friss élményt képes nyújtani az L.A. Noire. Ez az élmény pedig nem csak a játékmenetben vagy a grafikai és hangulati prezentációban keresendő (bár opcionálisan autentikus fekete-fehérre is kapcsolhatjuk a képet), hanem a címben is szereplő noir élmény tökéletes átadásában. A hangulat mindig borongós, baljóslatú, amit a kontrasztos képi világ és a hozzá tartozó, szinte állandóan hallható háttérzene is felerősít.
Ahogy a film noirokban, úgy itt sincsenek teljesen jó vagy rossz karakterek, mindenki gyenge és bűnös, egyfajta morális szürkezónában tanyáznak: a legjobbaknak is számtalan negatív vonása van, ahogy a legrosszabbaknak is akad pozitív tulajdonsága. Az esetek során fontos, és gyakran felbukkanó motívum a szexizmus, a nő és férfi társadalmi szerepe, és az ebből sarjadó ellentét, ami veszélyes méretet tudott ölteni a negyvenes években. A társadalom egy (döntően férfi) része veszélyesnek ítélte meg a folyamatot ami a háború alatt lezajlott: a nők jellemzően függetlenebbekké és önállóbbakká váltak a férfiak távollétében, ezt a változást pedig traumaként élte meg a legtöbb háborút megjárt férfi. Ez vezetett rengeteg erőszakhoz a frusztrált, önkontroll nélküli férfitársadalom részéről. Ez pedig félelmetesen aktuális tud lenni manapság, amikor a világsajtó teli van a hollywoodi álomgyárban hatalmukkal durván visszaélő erőszakos férfiakkal. Az "amerikai álom", valamint ennek elérése is szinte mindig csak látszat, és hazugság: a noir maró cinizmussal mesél az összetört álmokról, nagy hangsúlyt helyezve annak hazugságaira és árnyoldalára, valamint hipokritaságára.
Bár főhősünk, Phelps első ránézésre a tökéletes antitézise a noir főhősnek, valójában nagyon is az: bár nem beszél róla, kiscserkészes sztoikusságával és példamutató családi életével valójában csak azt palástolja, hogy folyamatosan múltja elől menekül. De múltja elől senki sem menekülhet, főleg nem egy noirban. És itt újra előjön a noirok gyenge és bűnös, a vesztébe rohanó központi karaktere.

Az L.A. Noire bár külsőségeiben és egyes játékmenetet érintő megoldásaiban talán nem állta ki az idő próbáját, de atmoszférájában ez a detektívtörténet a tökéletes leképezése a második nagy háború utáni noir műfajnak egy modern médiumban. Tökéletesen visszatükrözi a második világháború alatt és után átalakuló amerikai társadalmat, és ezt nagyon sötéten és pesszimistán mutatja be. Ez pedig tökéletes film noirrá teszi videojáték mivolta dacára is. Ezzel pedig messze kimagaslik a videojátékok átlagos képviselői közül, így intelligens műalkotásként messze nagyobb értéket képvisel minden hibája ellenére is, mint egy semmitmondó, de csillogó-villogó, üzletileg sikeres “termék”…

“Mindenkinek megvan a maga bűne. Még neked is Phelps.”

(A játékot a Magyarországon forgalmazó Cenega biztosította tesztelésre. Köszönjük! Ha te is nyomoznál LA-ben, akkor megvásárolhatod a játékot támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve meg is rendelheted.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
14. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.12.01. 14:41:27
LV2
Válasz 10. Onimushaman üzenetére:
Az, hogy ez az egyetlen, nem változtat semmi. A Heavy Rain is szuper, de pl. az írás néha borzalmas. Attól még jó, de ezek a dolgok nagyon kellemetlenek.
13. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.12.01. 14:40:41
LV2
Válasz 12. mentoloshypo üzenetére:
Ugyanez.
12. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.12.01. 06:50:41
LV27
Engem anno egy dolog nagyon zavart, hogy bár az arc animációk nagyon profik voltak de a színészek sok esetben túljátszották a szerepüket. Indokolatlanul sokat grimaszoltak, baromi erőltetett volt jó néhány esetben.
11. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.12.01. 06:48:18
LV27
Válasz 10. Onimushaman üzenetére:
Valóban üres volt a város, de a noir hangulat szerintem nagyon jól átjött. Sokat kocsikáztam, nézelődtem. A Mafia 2-nél is hasonló volt a helyzet ebből a szempontból, kicsi város és bejárható terület az a kornak megfelelő volt.
10. Onimushaman  Szerkesztő
2017.12.01. 04:46:44
LV24
Válasz 9. MolonLave üzenetére:
Olyan sok cucc nem készült a témában szerintem. Az üres, értelmetlen városon túl nem volt bajom vele.
señor
9. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.11.30. 22:08:33
LV2
Válasz 7. Onimushaman üzenetére:
Szerintem olyan volt általában, mint egy középiskolai színjátszó társulat próbálkozása, és nem sok köze volt a valósághoz. (No offence, én is diákszínjátszós voltam :D )
Plusz megint átnevezték a kihallgatási rendszert: most már good cop, bad cop van.
8. Noob  PlayStation.Community tag
2017.11.30. 17:09:43
LV3
Válasz 6. martin üzenetére:
Most beleszóltál, úgyhogy elolvasom.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
7. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.30. 17:05:04
LV24
Válasz 4. MolonLave üzenetére:
Tessék?
señor
6. martin  Főszerkesztő
2017.11.30. 16:27:41
LV26
Válasz 5. Noob üzenetére:
Bánhatod, nagyon hangulatos teszt.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. Noob  PlayStation.Community tag
2017.11.30. 13:26:49
LV3
el se olvasom nincs martin beleszól.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
4. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.11.29. 23:47:47
LV2
Válasz 3. Onimushaman üzenetére:
Én sajnos több szempontból is csalódtam, főleg a most már harmadjára átírt "kihallgatási" rendszerben.
3. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.29. 20:14:50
LV24
Válasz 2. zola0306 üzenetére:
Elindul csak a DLC ügy? Nagyon szerettem ezt a játékot, de semmi öröm nem érne egy újabb végigjátszással. Elsőre zseniális volt, csak ajánlani tudom.
señor
2. zola0306  SonsOfSaRock
2017.11.29. 17:56:15
LV14
Az elején a Hetedik idézet meghozta a kedvem az egészhez...
Ps3-on megvan a Complete Edition,ezt majd kicsit később ha kifutok a címekből... :D
"Nem isten az ami ilyennek teremtett!"
1. jime  non-alcoholic
2017.11.29. 16:32:17
LV28
+1
ezt mindig is pótolni akartam. beleláttak a gondolataimba, hogy kell egy PS4-es verza :D
"wake up, you're dead!"
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Miért az lett a PSC-s nickneved, ami?
2017.12.24. 12:00 PlayStation.Community
103 hozzászólás
Szerző: martin
Mert a Kovács Béla már foglalt volt...
Mozi - Star Wars: Az utolsó Jedik (2017)
2017.12.16. 11:03 Cool-Túra
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A zabolátlan Erő kifürkészhetetlen útja.
Sky Force Reloaded (PS4, PSN)
2017.12.15. 09:58 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: Dzson
Lengyel-magyar két jó barát; Együtt shootol s issza kólát; Vitéz s player mindkettője; Highscore szálljon mindkettőre.
STAR WARS: BATTLEFRONT II (PLAYSTATION 4)
2017.12.14. 20:36 Játékteszt
16 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Ha nagyobb a büszkeség, nagyobb a bukás.
Inner Kung Fu Game (PlayStation 4)
2017.12.13. 16:10 Kedvcsináló
11 hozzászólás
Szerző: Jesus
Spirituális utazás - kicsit másképp.
Hidden Agenda (PS4, PSN)
2017.12.12. 13:10 Kedvcsináló
18 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Látom, hogy valamiben sántikálsz! *MAGYAR SZINKRONNAL!*
Destiny 2 - Curse of Osiris DLC
2017.12.12. 12:36 Kedvcsináló
22 hozzászólás
Szerző: soliduss
Avagy a múlt átka újra lesújt...
Observer (PS4, PSN)
2017.12.11. 10:17 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Digitális pokol.
The Elder Scrolls V: Skyrim VR (PS4, PSVR)
2017.12.10. 13:32 Kedvcsináló
7 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Testközeli kalandjaim egy időrablóval.
HOB (PlayStation 4, PSN)
2017.12.08. 11:29 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: d80
Hob kerültem ide?