PlayStation.Community

2017.11.18. 19:56 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Értékeld a cikket!
Kék halál.

Idén Sonic egy zseniális 2D-s alkotásban tért vissza a köztudatba, valamint a gyökereihez. Sok évnyi bénázás után végre magára talált a kék süni, mert valljuk be, a 3D nem igazán jött be neki. Valami mindig félrement az általa fémjelzett alkotásokban, ezáltal rossz szájízt hagyva maga után.
Próbálok visszaemlékezni, de jó 3D-s Sonic alkotással pályafutásom során nem igazán találkoztam. Lehet, hogy a maga idejében a dreamcastos "Adventures" részek kiválóak voltak, de nagyon rosszul öregedtek. Mikor portolták PS3-ra őket, rendesen beléjük tört a bicskám.
Ugyanakkor 2006 sem volt nevezhető Sonic évének, mert az akkor megjelent Hedgehogot minden idők legrosszabbjának emlegetik (bevallom, én ki sem mertem próbálni). Eljött 2008, majd ránk szabadították az Unleashed förtelmet. Ennek a nappali, klasszikus pályái valamennyire szórakoztatóak voltak, de a minden sebből vérző vérsünös szakaszok megpecsételték ennek is a sorsát.
Nem is igazán készült több ilyen jellegű cím a PlayStation rendszereire. Egyedül a gokartok voltak felettébb szórakoztatóak, abból például elviselnék egy PS4-es harmadik részt! Hiába a folyamatos lejtmenet, a SEGA másképp látta mindezt (vagy nem volt hajlandó tudomást venni a dolgokról), így újra harcba küldte kabala állatát egy világmegváltó kalandban. Arra, hogy sikerre vitték e mindezt a következőkben bogozom ki a választ.

Dr. Eggman 25 éve folyamatosan alul marad Sonic és népes bandájával szemben. Az őrült tudós végtelen gyűlölettől vezérelve véghezviszi a lehetetlent: kiiktatja riválisát, s ezáltal káoszba borul a Föld. Eggman tökéletesíti egyik formuláját: létrehoz egy olyan anyagot, amivel kimeríthetetlen energiához jut, így folyamatosan nyomás alatt tarthatja a vezető nélkül maradt parányi ellenállást.
A Sonic Forces nagy csavarja pedig ebben az ellenállásban rejlik, ugyanis most első alkalommal kreálhatsz saját karaktert, hogy felvehesd a lehetetlennek látszó harcot a karrierje csúcsán álló Eggmannel!
A South Park videojátékhoz hasonlóan te vagy az „új gyerek”, vagy ahogy a többiek neveznek, a "haver". Kezdésnek kiválaszthatod, hogy milyen állatként szeretnél rendet vágni (sün, cica, farkas, madár, stb.), majd a végtelenül egyszerű kreátor módban létrehozhatod avatárodat. A különböző fajok más-más előnnyel bírnak a pályákon felszedhető gyűrűkre vonatkozóan, így érdemes egy picit vacillálni, mit választasz (második avatárt csak a történet befejezése után lehet létrehozni). Pucér hősödet több száz, lassanként megszerezhető ruhadarabbal öltöztetheted, amit egy kicsit túlzásnak éreztem. Az utolsó lényeges dolog pedig a figurád fegyvere lesz, amit gyűjtőnéven Visponként határoz meg a játék.
A Sonic Forces, hasonlóan a korábbi 2.5-3D-s címeihez a sebességre épít, így a pályák többsége 2 percen belül abszolválható. A legtöbb szinten hátulról láthatod futni kedvenceidet (nem nagy titok, hogy Sonic, valamint Shadow is beköszön, mint irányítható hősök) egy "versenypályán". Emellett vannak fix oldalra haladós, vagy függőleges szakaszok is. A legtöbb helyszín ismerős lehet, hiszen a '90-es évek óta láthatóak a különféle Sonic játékokban.
A napraforgókkal és robot piranhákkal tarkított zöldellő Green Hill Zone, vagy a trambulinokkal és sárga csövekkel zsúfolt Chemical Plant tökéletesen fel lett építve. Jó érzés szaladgálni, gyorsulni a hurkokban, még ha a nagy része automatizált is ezeknek a szekvenciáknak. Kezdetben elég kegyes a program, mert a "félcsövekből" nem lehet kiesni, az ellenőrzőpontok pedig sűrűn követik egymást. Fokozatosan emelkedik a nehézség, a hibák pedig később jelentkeznek a nehezebb kihívásoknál.
A dzsungeles, kaszinós, illetve a városi környezet már kevésbé nyerte el a tetszésemet, nem beszélve a doktor halálbolygójáról. Ezeken is akad pár jó ötlet, de már nagyon régóta élnek a Sonic játékok ugyanazokkal az elemekkel (egy avatatlanabb szempár akár DLC-nek is felfoghatná ha játszott egy korábbi epizóddal).
A program képi világa jó, a képfrissítés is stabil, ami az ilyen száguldozós játékoknál elengedhetetlen. Továbbra is a Hedgehog engine fut alatta, szerencsére most hibátlanul. A többszintes pályák jól festenek, az automatizált részek alatt is történik mindig valami (mondjuk sokadik nekifutásra inkább az idegesítő, időhúzó jelzőt használnám). Hozza a Sonic menő, rajzfilmes hangulatát, de ezen kívül semmi kiemelkedőt nem nyújt. Fájó pont, hogy az oldschool dundi Sonic szintjei kevésbé jóra sikeredtek, nehéz elkapni a ritmust a nagy öreggel.
Pedig még a hangeffektek is a '90-es éveket idézik. Amúgy a szoftver elektronikus melódiákat használ, amiből az éneklős részek egész jók. Plusz pontként értékeltem, hogy japán szinkront is lehet állítani, ami szerintem jobban sikerült az angolnál. Teljesen átlagos, a célnak megfelelő zenebona, amik közül 1-2 dal megragadhat a füledben.

Az eddigi kő egyszerű "száguldj és ugrálj" metódust az új figurádnak köszönhetően megfűszerezték a korábban említett Visponokkal. Minden kütyü más elementális erővel bír, de egyszerre csak egy lehet nálad. A pályákon ezek erősségeit lehet kihasználni a hozzájuk tartozó kapszulák felszedésével. Ezek nélkül csupán támadni lehet velük, de a fegyverek hatékonysága brutálisan eltér. Míg a kezdeti lángszóróval a dinamika megtörése nélkül futás közben le lehet szedni a kis robot ellenségeket, addig az elektromos cuccal meg-megáll a karakter egy ütés erejéig. Ugyanakkor az utóbbi extra képességével jobban lehet haladni, mert aktiválva végighúzhatod magad gyűrűk láncain, míg a lángszóróval csak pár löket jetpack a jutalmad (viszont az előnyökkel csak kevés esetben lehet élni, mert a kapszulák ritkán és fix helyen vannak mindig).
A program nagy hibája szerintem, hogy nem lehet váltogatni szabadon az eszközök között (mint mondjuk a LittleBigPlanetben), így a kísérletezgetéshez sokszor végig kell menni a szinteken. Ahogy haladsz előre úgy nő a kihívás mértéke a nehezebb platform elemek miatt, sok esetben pedig a száguldás igazi tötymörgéssé aljasodik, nem lehet rendesen haladni. A vége felé volt olyan szakasz, amit 10 perc kínlódás után oldottam meg, mert Sonic a csúszós szakaszokon nem úgy és arra ment, amerre a fejlesztők eltervezték. Kiestem a vakvilágba, a checkpoint messzesége miatt pedig nagyon sokszor végig kellett vergődnöm azt a másfél percet, mindenféle jópofa lassítós jelenetekkel tarkítva. Nem beszélve arról, hogy a fél szakaszt a levegőben kellett akrobatikázva átkecmeregni az ellenfelek kobakján pattogva a zseniális időzítős támadással.

A szavatosság egy nagyon sarkalatos pontja a stuffnak, amit több szempontból is meg lehet vizsgálni. Maga a 30 kampány pálya 2-3 óra alatt ledarálható, ha hangrobbanás volt a jeled az oviban. Átlagosan pedig két szűk délután alatt végig lehet robogni a játékon. Igazából ez egy gyengét érne, de van újrajátszhatósági faktor, napi kihívások, tonnányi megszerezhető tárgy. Egy pálya akkor lesz valóban teljesítve, ha S rangot érsz el az összesítőben (ez felettébb könnyű), felvetted róla a piros karikákat, majd a következő körben meghatározott sorrendben a színes vackokat, majd végül 3. alkalommal a gyorsan szertefoszló holdköveket. Ezekkel nagyon sok időt el lehet tölteni, ha az embernek erre van affinitása. Továbbá minden szinthez kötve van egy időre történő kihívás is. Az elvégzendő challenge-ek, S rangok után fél tucat ruhaköltemény, fegyver üti a markodat.
De mindezek ellenére nem tudok adni neki átlagosat, mert a későbbi pályák inkább frusztrálóak, és nem hiszem, hogy bárkinek kedve lenne egynél többször neki futni ezeknek. Jómagam valahol a játék 2/3-ánál vesztettem el a lelkesedésem és váltam egyre ingerlékenyebbé, az utolsó szinteken már erőteljesen anyáztam. A törpéknek ettől függetlenül 11/10 pontot érhet még így is (mint ahogy egy szaros wc-kefe is ügyesen fénykarddá változhat még ebben a korban). Szóval a valóságban ez még mindig gyenge.

Egy ingyenes előzmény DLC is tölthető a játékhoz, amiben Shadow-t, a fekete sünit irányíthatod, de nekem addigra tele volt a hócipőm a stuffal, így csak az első városi környezetet néztem meg. Nagyon hamar elfogynak az ötletek és csak ismétlődnek a pályaelemek az egész cuccban, és ahogy írtam a kaland nyúlfarknyi a valódi tartalom pedig erősen gyanús. Az első Assassin’s Creedhez tudnám hasonlítani, aminek az első órája nagyon jó volt, majd rendre elfáradt.
A Sonic Forces még így is hosszú ideje a legjobb önmagához mérten, amivel el lehet szórakozni, de egészen biztosan nem teljes bolti áron. Ezt így még a legelvetemültebb Sonic-fanoknak sem tudom szívből ajánlani.

(A játékot a magyar forgalmazó Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a linkre bökve meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. Kenshinxxx  PlayStation.Community tag
2017.11.19. 11:12:45
LV4
Válasz 1. ColdHand üzenetére:
Az is. A játékidőt én speciel nem rónám fel neki, az ára is tükrözi ezt.
Szerintem teljesen vállalható. Egyedül a végefelé voltak idegesítő pályák. Külön köszönet a választható Normal - Hard módért.
your simple words just don't move me
5. soliduss  A Krónikás
2017.11.19. 10:26:44
LV25
Válasz 2. Onimushaman üzenetére:
Tolod még egy picit és lehet vége is lesz :D majd nézel nagy szemekkel ....
4. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.19. 09:29:47
LV24
Válasz 3. B_Renato97 üzenetére:
Akkor maradt volna 7. :D
señor
3. B_Renato97  Szerkesztő
2017.11.19. 02:18:09
LV4
Válasz 2. Onimushaman üzenetére:
Aztán lefizettek :D
2. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.18. 23:31:36
LV24
+1
Válasz 1. ColdHand üzenetére:
Az első óra után nálam még 7-8 ponton állt.
señor
1. ColdHand  Szerkesztő
2017.11.18. 20:58:00
LV22
+2
Ennyire? A rengeteg videó alapján azt hittem, hogy legalább egy 7 pontos cucc lesz.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
SONIC FORCES
SEGA
Látványosság:
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Gyenge
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
Átlagos
5/10
Pozitívum
Saját karakter generálása; a fegyverek bevezetése jó ötletnek bizonyult!
Negatívum
Pofátlanul rövid, a tartalom pedig csak első látszatra tűnik elfogadhatónak; az elején szórakoztató, majd hamar elfárad és frusztrálóvá válik

MARTIN BELESZÓL
Szegény Sonicot is úgy nyúzzák, mint a rókákat szokták. És persze élve, nem elgázosítás után...