.

PlayStation.Community

2018.01.11. 13:43 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
Még az Istennők is béta-tesztelnek néha.

Van egy olyan póló felirat, hogy "Gamer vagyok. Nem azért, mert nincs életem, hanem azért, mert úgy döntöttem, hogy többfélét választok!". Lehet közhelyes és lehet, hogy azok, akik meg kéne, hogy értsék, úgysem tudnak mit kezdeni ezzel az információval, de az biztos, hogy ez a mottó teljesen igaz. Annyiféle és annyi különböző stílusú videojáték van már piacon, hogy nem hiszem el, hogy van olyan ember, akinek valamelyik produktum nem fedi az ízlésvilágát.
Mindenkinek megvannak a maga kis zsánerei, amikkel képes úgy játszani, hogy teljesen megszűnik számára a külvilág. Azt a stílust pedig, ami nem kedvünkre való, egyszerűen parlagon hagyjuk, elmegyünk mellette, esetleg vetünk rá egy pillantást, majd magunkban meghozzuk felette az ítéletet. De azért, mert nekünk esetleg "nem fekszik", még lehet jó természetesen.
Így vagyok én például a GTA és Metal Gear Solid szériákkal. Ideig-óráig mindegyikkel elvagyok, de egyszerűen nem az én stílusom egyik sem. Ugyanakkor tisztában vagyok érdemeikkel, látom és értem, hogy miért vesznek meg értük emberek. Technikailag - és úgy általában hangulatilag - nagyon erősek, igazán pompás alkotások, egyértelműen 9-10 pontosak. De ezeknek a címeknek már a popkulturális jelentőségük is igen nagy, a videojátékos iparon kívül is sokan ismerik őket.

Viszont mi a helyzet akkor, ha egy játék csak és kizárólag különc és szélsőséges stílusával próbál meg érvényesülni, mindenféle technikai odafigyelés vagy gondoskodás nélkül? Akkor születnek meg az olyan címek, amiket még a tájékozott gamerek sem biztos, hogy ismernek, de keményvonalas rajongóik valószínűleg elalélnak tőlük. Olyannyira pontozhatatlan termékek keletkeznek ekkor, mint például cikkünk tárgya, a Cyberdimension Neptunia: 4 Goddesses Online. (Mely címet így copy-paste-elve is utoljára voltam hajlandó leírni. Hihetetlen, hogy még ez a megjegyezhetetlen cím is hátráltatja a munkát.)
Azért "pontozhatatlan", mert a célközönségnek csont nélküli 10-est érnek, de mindenki másnak még a közepesnél is rosszabbat. Sokkal rosszabbat. Pedig volt rá már példa a játéktörténelemben, hogy egy nehezen emészthető játék utat tört magának, de ehhez kellett az igényesség, esetleg a "csiszolatlan gyémánt" attribútum is (Demon's Souls). Most pedig kapunk egy csak és kizárólag a fanservice-re építő akcó-RPG-t.
Viszont ezt a stílusjegyét legalább hibátlanul hozza (na nem az RPG-re gondoltam, hanem az öncélú szexuális tartalomra). Már az első öt percben bugyiknak, leszbikus megmozdulásoknak, és orrból spriccelő vérnek lehetünk szem- és fültanúi. De, hogy miről is szól a 99%-ban csak nőket felvonultató videojáték alibi-története?
A Cyberdimension Neptunia egy, a még PlayStation 3 rendszeren indult Hyperdimension Neptunia sorozat spin-off része. A történet karakterei egy párhuzamos világban élnek, amit Gameindustrinak hívnak. Ezt a világot négy istennő védi. Hőseink itt szembesülnek vele, hogy kiválasztottak: a legendák istennőit kell felébreszteniük, és meg kell védeniük a világot a gonosztól, Demon King Jestertől. (A játékon belül.) Ez tehát egy játék a játékban (amihez korai hozzáférést kaptak).
A game nem csak a történtével, hanem például az ellenségek dizájnjaival is próbál fricskát mutatni más neves RPG-knek. A párbeszédek is jócskán tele vannak iróniával, amik ezt a műfajt jellemzik, így kicsit könnyedebb felfogásra késztetnek, hogy ne vegyünk semmit komolyan, de számomra tűnik ez inkább kibúvónak egy normális megoldás alól, mert annyira trehány a végtermék nagyja. Viszont attól, hogy én kimegyek az utcára és a telefonommal felveszek egy elszáguldó rendőrautót, még nem forgattam újra a Ronin autós üldözését, és fricskát sem mutattam neki.

Miért is írtam, hogy "trehány"? Nézzük a képi megjelenítést. Mindenki beleesett már abba a hibába, hogy emlékei megszépítettek játékokat, és mikor újra találkozunk szeretett címünkkel rácsodálkozunk, mennyire maradi, ósdi már. Az is tipikus, hogy egy mai játékra "ráböfögjük", hogy "PS2 színvonal". Hát barátaim... A karaktermodellek még TALÁN közepesnek mondhatóak a mai viszonylatokhoz képest (és csakis az általunk irányíthatóak), de minden más valahol a PS2 ás PS3 között helyezkedik el, hadd ne mondjam, melyik rendszerhez közel... Egyszerűen kritikán aluli a "látvány". És itt most nem csak a nevetésre késztető textúrákról és kritikán aluli poligonszámokról van szó, hanem bármilyen, épkézláb dizájnról és az értelmes pályatervezés teljes hiányáról. Hogy érzékeltessem: egy adott dungeon termei csak és kizárólag kocka alakúak, semmi ív, vagy esetleg beomlott fal, vagy bármi más elem sincs semerre, csak és kizárólag 1-2 lámpás díszíti a termeket, ami vagy ég, vagy nem - és ennyi! Csak a csúnya, elmosott, és egyforma textúrák, meg a harminc méter belmagasság, óriásoknak való, elnagyolt kapukkal. De a nyitott terek is borzalmasak. Élettelen és élhetetlen, a valóságra cseppet sem hajazó flórával. A kifeszített háttér pedig TÉNYLEG a PSP napjait idézi minőségileg. Egyes dolgokra ráugorhatunk, míg kisebb bokrokat már nem tudunk átugrani, hogy esetleg levágjuk utunkat. Ha ez gy indie játék lenne, háromfős programozó csapattal, és ehhez mért árral, akkor azt mondanám, hogy oké. De ez így, ebben a formában ELFOGADHATATLAN.
A HUB-ként szolgáló város képe (igen, csak egy nagy kép, nem bejárható) is trehány munkára vall, grafikai és tervezési hibákkal, pedig, ha egy ilyen alap dolog hibádzik, akkor joggal érezhetem azt, hogy ez a szoftver "dobjuk össze, aztán a manga-csöcsökre kiéhezett playerek úgyis megveszik" szellemiséggel készült.
"De ha már ennyire ósdi, akkor legalább jól fut, nem?" - kérded. Hát nagyon nem. Folyamatos az fps-szám ingadozás, sok esetben meg is áll egy-egy pillanatra a játék (pl. mikor a lemaradt társainkat tölti be mellénk). Ráadásul egészségtelen is, mert cigizésre buzdít azzal, hogy minden egyes alkalomkor, mikor elindítod a játékot, két perc húsz másodpercet tölt, plusz ott az átnyomhatatlan készítők és közreműködők hada (plusz egy perc). Nem vicc, mértem.

Bár' azt mondhatnám, hogy itt véget ér a negatívumok sora. Az animációk gyengék, az irányítás (már ami a platformelemekre hat) elnagyolt, mindenféle precíziós ugrást, mozgást felejtsünk el, mintha futószalagon futna a föld alattunk. De ez még nem minden: volt, hogy az óriásrobot lábai közül nem tudtam kijönni, mert "beszorultam", pedig vagy öt méteres körzetben semmi akadály nem volt körülöttem.
A játék online co-op része is folyamatosan laggol (a hostot kivéve), játszhatatlanná téve az egészet; komolyan, a hányinger kerülgetett közben (a hiba nem az én készülékemben van). Ráadásul partnerünket is úgy fel tudjuk húzni, ha kisebb szinten van, hogy röhej lesz számára utána a játék egy jó darabig.
Ezek után evezzünk békésebb vizekre, nézzük, mi lett legalább közepes vagy annál egy leheletnyivel jobb színvonalú. A játék zenéi, amiből jó sok van, és az angol lokalizáció elfogadható (a japáni folyamatos túltolt nyivákolástól mondjuk herótom van, de ez személyes ügy). Valamint a varázslat- és tárgymenedzsmenttel is meg voltam békélve. Átlátható, egyértelmű, és annak ellenére egyszerű, hogy sok a változó. De minden adja magát, nem ijeszt el, és nem lesz teher a kezelése. A boltokban potikat, fegyvereket, ruhákat, páncélokat, varázsköveket, nyersanyagokat is vehetünk vagy adhatunk el, de gyakorlásra és fegyverfejlesztésekre is van lehetőségünk.
Kb. minden itt van, amit egy ilyen jellegű játéktól várnánk, és bár harc közben szinte semmit sem látunk majd a sok effekttől, de minden egyszerűen és ésszerűen használható, kezelhető (ezért kétélű az irányítás, mert mint írtam, a platformrész buta). A játék kb. felénél megnyíló Goddesses támadások viszont egész jól néznek ki, még látványos "kameraállásokat" is kapunk hozzájuk.
Két dolog viszont abszolút javára írható produktumnak. Az egyik a rengeteg és gyönyörű artwork, legalábbis saját műfaján belül. Sok szép csinos lány van, és sikerült megszámlálhatatlan variánsukat létrehozni. A másik említésre méltó dolog a tonnányi, lootolással és vásárlással szerezhető kiegészítő, amit bármilyen szögben, méretben, tartományban a karaktereinkre aggathatunk, így teljesen egyedi megjelenéseket létrehozva.

Összegezve: ha szereted a sorozatot, nyilván már meg is vetted és jól elvagy az eddigi legjobb Hyperdimension Neptunia játékkal, melyben van annyi tartalom, hogy nagyjából huszonöt órára lekössön, ugyanakkor, ha eddig sem jött be a csak és kizárólag a fanservice-re építkező (mondjuk ki: csöcsökre, cicikre, bugyikra) tartalom, ezt is kerüld messziről. Az értékelőben szereplő 4 ponton nem kell megsértődni, hiszen pontozási rendszerünk tökéletesen lefedi: "Nem zárjuk ki, hogy lesz olyan gémer, akinek ez a játék bejön. De a többség tutira kidobott pénznek tartja majd, amit kiadott érte. Necces."

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Ha téged is érdekel, akkor megvásárolhatod a PS Store-ból 14990Ft-ért.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.01.18. 08:38:51
LV14
Válasz 5. martin üzenetére:
Nekem mindegy more csak ne furgyon le.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
5. martin  Főszerkesztő
2018.01.18. 08:06:41
LV26
+1
Válasz 4. Masamune üzenetére:
Fene a gusztusod báttya.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.01.18. 08:05:18
LV14
Válasz 3. martin üzenetére:
Es ha en nem akarok dugni, csak nyalni?
"Na de Gyurma Gyuszi!"
3. martin  Főszerkesztő
2018.01.17. 08:46:49
LV26
Válasz 2. Masamune üzenetére:
Szekszi ikszboksz háromhatvan.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.01.15. 16:56:03
LV14
Jo indexkep.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
1. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.01.15. 16:55:35
LV14
Informativ review.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CYBERDIMENSION NEPTUNIA: 4 GODDESSES ONLINE
Idea Factory International, Inc.
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
Gyenge
4/10
Pozitívum
Szép artworkök; összetett, mégis egyszerűen kezelhető menedzsment, valamint harc; a testre szabhatóság végtelen tárháza
Negatívum
Grafikailag, pályatervezésileg, technikailag elfogadhatatlanul gyenge

MARTIN BELESZÓL
Felhívnám a figyelmet az értékelő indexképére...