PlayStation.Community

2017.11.01. 09:56 Játékteszt
26 hozzászólás
Szerző: Petunia
Értékeld a cikket!
A fáraó javára a Maatnak szolgáltam holtomig.

Szerintem senki nem dédelgetett magában történész-régész ambíciókat anélkül, hogy az egyiptológia, mint felveendő szakirány, vagy legalábbis izgalmas egyiptomi ásatások, ne lebegtek volna lelki szemei előtt. (És / vagy a tibetológia.) Bár továbbra is egyfajta veszteségként tekintek vissza arra, hogy legalább a töri-szakot nem abszolváltam egyetemi éveim alatt, hobbiból azóta is igyekszem minél több szakirányú könyvet elolvasni, melyek legalább nyolcvan százalékát az ókori Egyiptom teszi ki. Persze még csak amatőr egyiptológusnak sem érzem magam, de egyik kedvenc elfoglaltságom, amikor tematikus képeket látok, annak megállapítása, hogy az pl. mely isteneket ábrázolja – és ha nem tudom, akkor kiguglizom. Nincs is hasznosabb dolog, mint az olvasottaknak a vizuálissal történő megerősítése, s ebben az egyik legkiválóbb eszköz az interaktív videojáték.
Számomra mindig is nagy problémát jelentett, hogy az egyiptomi helyszínű, vagy témaválasztású címek száma elég kevés, a jókat pedig egy kezemen meg tudom számolni. Még a gamerré avanzsálásom hajnaláról szép emlékeim közé tartozik az Age of Empires és a Pharaoh stratégiai játékok, konzolon pedig azóta is csupán az első Tomb Raider egyiptomi pályái, az etalon Tomb Raider: The Last Revelation, a Tomb Raider: Anniversary ugyancsak egyiptomi pályái, illetve természetesen a Lara Croft and the Temple of Osiris jelentették és jelentik ez irányú élvezkedésem forrásait. Nem meglepő hát, hogy amióta értesültem róla, hogy a kifejezetten a különböző történeti korokra szakosodott Assassin’s Creed sorozat következő installációja végre az ókori Egyiptomban fog játszódni, a megváltó eljöveteléhez hasonlóan vártam a cucc megjelenésére. Pontosan tudtam, mire számítsak: legalább 40-50 óra, vegytiszta szimuláció a kedvenc témámban, mely technikailag a lehető legmodernebb, amelyben minden szenvedélyemet a legmesszemenőbbekig kiélhetem, és korlátlan számban újrajátszhatom a későbbiekben. Így, ebben a formában megadatott, és eljött az Assassin’s Creed Origins!

Méghozzá szinte napra pontosan két évvel követve az utolsó, teljes értékű részt, a meglehetősen jól sikerült Assassin’s Creed: Syndicate-et. Én mondjuk nem érzem azt, hogy hosszabb időt töltöttem volna AC nélkül, mert a mai napig is küzdök a Platináért a gyűjteményes formában tavaly debütált, oldalra scrollozós és csak szuperlatívuszokkal jellemezhető Assassin’s Creed Chronicles Trilogy-ban. De a végeredmény tekintetében mindenképpen üdvös, hogy a Ubi az Origins megalkotására több időt szánt, mint a korábban évente jelentkező felvonásokra – és ezt azzal együtt is ki merem jelenteni, hogy jelen cikk megírásának idejére levettem és elzártam a fiókba az Egyiptom-imádat rózsaszín szemüvegét.
”Engem maga Ré választott királynak, és saját fejéről helyezte az enyémre a koronát... homlokomra illesztette az ureuszkígyót... Felékesített minden dicsőségével és eltöltött a mennyei bölcsességgel. Megkoronázott és személyesen ruházott fel tisztségeimmel... Megengedte, hogy kövessem őt Alsó- és Felső-Egyiptom trónján.” (III. Tuthmózisz koronázási díszfelirata)

Amint azt a címből sejteni lehet, az Assassin’s Creed Origins egyfajta eredetmonda, mely az Asszaszinok és a Templomosok több évszázados küzdelmének gyökereit tárja fel. A hellenizmus korában, a Ptolemaioszok birodalmában vagyunk az i.e. 3. században, és olyan izgalmas történeti személyekkel fogunk megismerkedni, mint többek között Julius Caesar, Octavianus, és persze maga a Nílus Királynője, Kleopátra. Egyiptom trónján az utolsó és mindössze tíz esztendős XIII. Ptolemaiosz ül, aki tizenhét éves féltestvérével, egyben feleségével, Kleopátrával uralkodik. Főhősünk Bayek, aki a kor elit „rendőrségét” jelentő, vagyis elsősorban a fáraó és körének védelméért felelős medjayok rendjének neves képviselője, de az egyszerű emberek iránt is felelősséget érez. Szerepe különösen nagy terhet ró rá egy olyan zűrzavaros időszakban, melyben egyrészt az uralkodói pár torzsalkodik egymás ellen, másrészt pedig a rómaiak is betörni készülnek Egyiptomba Caesar parancsnoksága alatt. Bayek a véres események mögött álló, titkos erőkkel kapcsolatba kerülve lesz az első Asszaszin, és megtudjuk azt is, hogyan alakult meg, kikből állt a Templomosok elődjének tekinthető Ősi Rend.

A sztori nekem nagyon tetszik. Bayek szerintem nagyon jól sikerült figura, remek jellemrajzzal és hihetetlenül emberközeli, meleg személyiséggel. Olyan valaki, akinek a helyébe abszolút bele tudjuk magunkat képzelni, és átélni a vele történteket. Nem akarok semmilyen spoilert elárulni, ezért nem hozok fel példát, de az emberi kapcsolatok ilyen mélységű ábrázolására én még nemigen láttam példát a sorozatban. Vagyis Bayek talán rögtön a második kedvencem lett Ezio után. Kleopátra ugyancsak kiválóan sikerült, szerintem pont olyan lehetett a valóságban, amilyennek a játék mutatja.
Hagyományosan nyitott világban kalandozunk, fő-és mellékküldetések rendszerében, de már az első perctől fogva láthatunk változásokat a megszokott szisztémához képest. Vegyük rögtön a térképet, amely a domborzati viszonyokat is láttató, szép színes megjelenést kapott. Viszonylag könnyű rajta eligazodni, és szerencsére nem mutat semmi olyan rejtett begyűjtenivalót, amit a player nem akar látni. Sok az ismeretlen, felfedezendő terület, ezeket egy kérdőjel mutatja. Szerencsére a csilliónyi begyűjtendő tárgy már a múlté, helyettük a helyszínek nagy részén 1-3 kincset, táblát vagy papiruszt kell megtalálnunk. Az utóbbi az igazán érdekes, ugyanis a papiruszok olyan titkos területekről szolgáltatnak információkat, melyeket a térkép sehogy sem jelöl, tehát tényleg nekünk kell venni a fáradtságot, hogy rájuk bukkanjunk, pl.: „Siwában találj meg engem egy akkora edény alján, ami egy istennek is elegendő.” A küldetéseket nem csak az eredeti séma szerinti rendszerben vehetjük fel, de vannak véletlenszerűek is, mint pl. a nomád Reda különleges tárgyakat árusító bazárjához köthető feladatok, amikor többek között sírrablókat kell nyakon csípnünk, és ezt időre kell teljesítenünk. Némileg ellentétes ezzel, amikor mi vagyunk a tombraiderek, és sírokban mászkálunk, pl. a hiénák elől oda elbújt gyerekeket vezetve ki, ám ha már ott vagyunk, akkor kincseket is összeszedünk. A világban közlekedve az érdeklődésünkre számot tartó helyek (pl. kovács, szabó, vagy állatkereskedő) ikonjai a képernyő tetején egy vízszintes vonalon látszódnak, és a távolság függvényében mozognak – ez váltotta fel az eddigiekben megszokott mini térképet. Nem mondhatnám, hogy üdvözlöm ezt az újítást, nekem a korábbi interface sokkal jobban használható volt, de még lesz időm megszokni.
Ugyancsak újítás Senu, a sólyom, aki tulajdonképpen az Eagle Vision „őse”; vagyis amikor egy megvizsgálandó területhez érünk, és meg kell találnunk a célpontunkat, átváltunk a madarunkra, és vele a magasból a földet pásztázva, sárga, koncentrikus körök segítségével azonosítjuk azt. Senut is szokni kell, de miután belejöttünk, sokkal érdekesebb rendszerrel dolgozunk, mint a gombnyomásra aktiválódó Eagle Vision esetén, már csak a varázslatos látványvilág miatt is. Nagy kedvencem, a nyomozás ugyancsak visszaköszön. Ha nem is olyan méretekben, mint amikor az ifjú Doyle-lal karöltve derítettünk fel több lokációra kiterjedő, írásos anyagokkal megtámogatott bűnügyeket a Syndicate-ben, most is kell helyszíneket megvizsgálva egyszerűbb esetekre fényt derítenünk, vagy szimplán következtetésekre jutnunk.
”És íme, a szívekben erőszak fészkel, az országot vihar tépázza, mindenhol vér és halottak, számosan... idegen íjászok érkeztek Egyiptomba...” (Ipawer, az írnok Egyiptom biztonságának és békéjének elmúlásán bánkódik)

Amiben az Origins talán a legerőteljesebben megreformálta a tradíciókat, az a harcrendszer. Szerintem nem csak nekem volt eddig tutibiztos és számtalan mennyiségű ellenfél akár egyszerre történő rohama visszaverésére is alkalmas kombóm a védekezésből történő ellentámadás, mely ugye idővel baromi unalmassá vált, a filmszerű kivégzéses jelenetek ellenére is. Nos, ezt most felejtsük el. Egy meglehetősen esetlen kezdettől fogunk felfejlődni egy szuperhős szintjére, és a tanulás útja nem zökkenőmentes. Nem túl kézre álló, de érdemes begyakorolni, hogy az R3-mal tudunk az ellenfelekre fókuszálni, mely több opponens esetén automatikusan ugrik a soron következő emberre. A pajzsot az L1-gyel kezeljük, de amíg gyengék vagyunk, nemigen véd meg a csapásoktól. Az R1 a sima, míg az R2 egy erőteljesebb támadás gombja. Most már van adrenalin mérőnk is, amelynek feltöltődésekor aktiválhatjuk a más játékokból ismert, extra erős öldöklő módot.
Egy-egy küldetés teljesítéséért tapasztalati pontokat kapunk, melyekkel fejlődünk. Szintlépéskor sebzési képességünk és életerőnk is növekszik, de rajtuk kívül a szerzett fegyverek minősége, és pl. a saját páncélunknak különböző bőrökkel vagy fémekkel történő megerősítése is számít. Nem csak karddal, de íjjal, és ezek kombinációival, illetve jó néhány extrával (pl. méreggel, vagy füstbombával) ellát a játék, csak gamer legyen a talpán, aki átlátja, éppen milyen új lehetőségek, kombinációk állnak a rendelkezésére.
Az Origins RPG jellegét erősíti a vadász, harcos és látó szekciókra felbontott képességfa, melyeken újabb és újabb mozgásokat, extra fegyvereket nyithatunk meg, a tapasztalati pontokért cserébe. Összességében jól sikerült ez a rendszer, csak szerintem kicsit nehéz átlátni, főleg annak, aki – hozzám hasonlóan – nem rajong a karakter-tápolásért. Meg nekem a harcok során voltak problémáim a kamerával is.
Természetesen a lopakodást ugyancsak használnunk kell a helyszínek egy részén, itt nincs különösebb változás: a magasabb aljnövényzetben vagy szénásszekérben el tudunk rejtőzni, és még az opponenseket magunkhoz csaló fütyülés is megmaradt. De akinek kényelmesebb, hogy inkább a magasban a tetőkön mászkálva és gerendákon guggolva sújt le az ellenségre, minden számítását megtalálja, mert gyakorlatilag bárhova, és viszonylag könnyen fel tudunk kapaszkodni. A kilátókról történő szinkronizálás is megmaradt, melynek gyakorlati haszna elsősorban a fast travel pontok aktiválása. Bayek számára a kereskedőknél egy divatőrült számára is elegendő mennyiségű ruhát tudunk beszerezni, és lovainkat, tevéinket is kedvünk szerint adhatjuk-vehetjük, de ugyanez igaz a fegyverekre is – minden eladó, és mindenre van kereslet.

A látványvilágra szerintem nem lehet panaszunk. Ha nem is olyan részletesen kidolgozott, mint az etalon fejlesztőstúdió játékaiban, nagyon szép, színes a környezet, és akár városban, akár faluban, akár a sivatagban kalandozunk, a változó napszakoknak is hála mindig találunk megbámulnivalót. Az épületek szerintem eszméletlenül szépek, és a szobrokat, meg a kis apró dísztárgyakat is imádom. Most már van egy viszonylag egyszerűen használható fotó mód is, ami, ha nem is annyira profi, mint az etalon fejlesztőstúdió játékaiban, tök jó képeket lőhetünk vele. A karakterek ábrázolása nagyjából a szokásos Ubi-minőséget hozza, vagyis láttunk már szebbet, de a célnak tökéletesen megfelel, és – mint már említettem – Bayek szuperjó lett. A zenei háttér ugyancsak minden igényt kielégít; a tematikus betétek tökéletesek, és a szinkron is hozza az elvárt színvonalat. Többjátékos mód szerencsére nincs. Bár az Origins tartalma szerintem így is izmos, a jövőben még számíthatunk letölthető tartalmakra. Hibákat nemigen találtam. A harcok közben a kamera ugrálását már említettem, továbbá nekem kétszer volt olyan, hogy egyszerűen megállt a tevém pár pillanatra, de más semmi, nem fagyott ki.
Úgy összegezném a játékról elmondhatókat, hogy a széria rajongói mindenképp szerezzék be az Originst, az Egyiptom-fanatikusok meg adjanak hálát, hogy végre nyakig merülhetünk kedvenc történeti korunkba. Élet, üdv, egészség Nektek!

(Az egyiptomi bérgyilkos-kalandot a magyar forgalmazó PlayON.hu biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
26. macilaci  PlayStation.Community tag
2017.11.10. 12:00:37
LV1
Nekem még valahogy kimaradt mindeggyik assassins de be kell hogy valljam azért ez nagyon tetszik.A megvàsàrolandó game-k közé biztos be fog férni.
25. Peet04  PlayStation.Community tag
2017.11.04. 11:21:19
LV1
Karacsonyra jo lesz. Nemreg vegeztem a syndicate-el.
24. martin  Főszerkesztő
2017.11.03. 10:55:01
LV27
Válasz 5. Onimushaman üzenetére:
Isten ments.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
23. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.11.02. 20:06:33
LV28
Válasz 21. VictorVance üzenetére:
Az volt az egyetlen AC amit nem játszottam végig, semmi sem hajtott előre. Talán még a Revelation volt ennyire sótlan, de az Altair szál miatt azt végigvittem.
22. martin  Főszerkesztő
2017.11.02. 20:06:01
LV27
+1
Válasz 18. ALF22 üzenetére:
Hát nem egy Call of Duty, az biztos.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
21. VictorVance  Szerkesztő
2017.11.02. 16:54:17
LV18
Válasz 15. mentoloshypo üzenetére:
Nem mondom, hogy hú de jó dicsérő szavakat olvastam róla, de pl. Petu anno pozitívan nyilatkozott róla a tesztjében. Forradalmat nem várok tőle, hiszen alig-alig fejlődött valamit az évek alatt a széria, viszont az adott korszak nálam mindig sokat tudott dobni a hangulaton. Kivétel ez alól a harmadik rész, azon még annak ellenére is többször elaludtam, hogy imádom az amerikai függetlenségi háború témáját.
Örülünk?
20. Petunia  Szerkesztő
2017.11.02. 16:38:04
LV12
Válasz 6. mentoloshypo üzenetére:
Objektíve 8, szubjektíve nekem 12. :)
Endure and Survive
19. Petunia  Szerkesztő
2017.11.02. 16:37:05
LV12
Válasz 2. KAMIKAZE-HUN üzenetére:
Tényleg sallangmentes. :P Vannak még csodás egyiptomi idézeteim onnan, ahonnan a fentiek jöttek. Pl. ezen sokat ingadoztam, elsősorban a sólyom miatt: "Legyen ez a felirat olyan maradandó, mint a hegyek, és ragyogjon a napkorong sugara királyi címeimre. Magasodjon örökké a sólyom királyi oszlopomon." (Hatsepszut-felirat Beni Hasszánban)

De azért köszönöm, szinte egy teljes nap munkája volt. :)
Endure and Survive
18. ALF22  Son of Liberty
2017.11.02. 16:35:39
LV26
Harmadikat meg elveztem. Azota nem hoz lazba egy AC sem. Videok alapjan ez se.
Mar reg uj sorozatot kellett volna inditaniuk.
17. ralphcliff75  PlayStation.Community tag
2017.11.02. 16:18:40
LV3
Én megcsömörlöttem az AC játékoktól. És ahogy erre az epizódra nézek, nem látok semmit ami vissza tudna engem húzni a tv elé. A helyszín az egyetlen ami egy kicsit vonz, de ennyi. Kár, hogy szinte minden Ubisoft játék ugyanolyannak hat.
Köszönöm de kösz nem.
16. soliduss  A Krónikás
2017.11.02. 16:04:02
LV25
Válasz 15. mentoloshypo üzenetére:
Ne írj ilyet ....

Pont most akartam kérdezni ,hogy a jelenre mennyit fektettek... mert az unity után bottal sem nyúltan AC játékhoz.


Egy AC-hoz kell a jelen.... a múlt önmagában nem elég... kell a story ami hajt minket. Mert az unity és a syndikátusban pont a két legtöbbet kritizált dolog a történet súlytalansága volt.
15. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.11.02. 13:40:59
LV28
Válasz 8. VictorVance üzenetére:
Nem tudom milyen sok jót hallottál róla. Dettó ugyanolyan mint a többi korábbi rész, a jelenkort is teljesen fölöslegesen erőltetik továbbra is, egy deka új ötlet nincs benne. A viktoriánus London nagyon hangulatosan van tálalva, az tényleg megérdemli a dicséretet, a grafika is egész jó. De maga a játékmenet ugyanaz az ezerszer lerágott. Ha már megvan azért told majd végig mert egy kört megér, pláne ha hosszú ideje nem volt a gépedben AC.
14. Noob  PlayStation.Community tag
2017.11.02. 11:22:05
LV6
Nálam a legjobb rész a Black Flag, főleg történetre. Lehet, hogy ez még annál is jobb.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
13. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.02. 11:12:10
LV24
Megjött az 1.03-as patch, ismét rengeteg minden javítottak. Tegnap sírva fakadtam, hogy a fontos átvezető alatt nem volt szinkron, de még a felirat is lekerült, Majd az egész játék alól elment a hang, csak a háttérzene szólt.
señor
12. probi  PlayStation.Community tag
2017.11.02. 10:06:27
LV8
+1
Utolsó AC-m a brotherhood volt szerintem ez lesz a következő valamikor a közeljövőben.
11. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.11.02. 09:41:25
LV22
+1
Na a kávé már a mikróban, most látom hogy kikerült a teszt Petu jegyzi, így reggel indításnak ez a szellemi termék jó is lesz.XD
(eddig csak a pontozást néztem szerintem korrekt, de a töretlen fanoknak +2)
10. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.02. 08:53:41
LV24
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
Akkor ez az AC is unalomba fulladhat számodra. Mindent láttál már máshol, a W3 után meg csak mint helyszín tűnik érdekesnek.
señor
9. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.02. 08:51:29
LV24
Válasz 6. mentoloshypo üzenetére:
Pedig tökéletes 8 pont ez.
señor
8. VictorVance  Szerkesztő
2017.11.02. 08:14:52
LV18
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
A Unity csak a francia forradalom miatt érdekel, a Syndicate is a témája miatt vonzott be engem, de arról azért hallottam sok jót is.
Örülünk?
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.11.02. 06:48:16
LV28
Válasz 3. VictorVance üzenetére:
Nem veszítesz sokat ha kihagyod azt a két részt. A Unity nekem is kimaradt, a Syndicate szerintem csodálatosan semmilyen lett, dugig önismétlő és ezerszer látott küldetésekkel és játékmenettel.
6. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.11.02. 06:46:07
LV28
A teszt elolvasása után 9 pontot sejtenék.
Nekem a Mikulás fogja hozni, addig el vagyok havazva rendesen.
Azt meg nehezen hiszem el, hogy nem csap át egy idő után unalomba a tonnányi melléküldetés ezen a nagy térképen, de majd kiderül.
5. Onimushaman  Szerkesztő
2017.11.02. 05:46:04
LV24
+1
Martin, ez az első AC játék, amit tudnál élvezni. Kirándulós, kicsit Far Cry-os.
señor
4. Sakamoto_14  A bölcs
2017.11.01. 20:16:12
LV20
A Black Flag-ig voltam rajongó. A Unity-be még belekezdtem, ott is hagytam, majd ha hangulatom lesz hozzá, folytatom. A Syndicate-ről meg erről is néztem a gameplay tarilereket, és már nem fogtak meg.
3. VictorVance  Szerkesztő
2017.11.01. 15:33:38
LV18
Az Unity és a Syndicate is itt porosodik a polcon már legalább egy éve. Valahogy nem volt hangulatom elkezdeni, szerintem egy ideig még nem is lesz. Viszont ez a rész iszonyatosan tetszik már a képek alapján is, a tesztet olvasva pedig főleg nincs afelől kétségem, hogy valamikor beszerzem majd a közeljövőben.
Örülünk?
2. KAMIKAZE-HUN  Az utolsó cserkész
2017.11.01. 10:51:37
LV7
Be kellene már fejeznem a Syndicatet utána majd ez is beszerzésre kerül, addigra legalább már ez is pénztárca barát árban lesz:)

A teszt pedig a szokásos minden felesleges sallangtól mentes, lényegre törő igazi Petuniás lett, köszönjük!
"Örökké nem eshet"
1. Szativolution  PlayStation.Community tag
2017.11.01. 10:01:08
LV2
Most nincs idom elolvasni a tesztet, csak az iro nevet lestem meg es megnyugodva lattam Petunia nevet. Mar tudom, hogy jo olvasnivalo lesz.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
ASSASSIN’S CREED ORIGINS
Ubisoft
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Jó sztori; autentikus hangulat; a harcrendszer megreformálása
Negatívum
Az újításokat gyakorolni kell; az RPG-rendszer kissé túlbonyolított

MARTIN BELESZÓL
Láttam screenshotokat, melyeken zseniálisan fest a játék, és olyanokat is, melyeken komikusan béna.