PlayStation.Community

2017.10.28. 13:45 Kedvcsináló
21 hozzászólás
Szerző: Binder
Értékeld a cikket!
A-tól Z-ig minden, amit a GTS-ről tudni akartál.

Tartalomjegyzék:

1 - Telepítés (és a kezdetek)
2 - My Menu (profil/statisztikák/eredmények/megosztott tartalmaink)
3 - Pályák
4 - ARCADE (offline versenyek, időfutamok, drift, VR)
5 - CAMPAIGN (jogsik, kihívások, pályaküldetések)
6 - SPORT (official online)
7 - BRAND CENTRAL (autók)
8 - LOBBY (public/private online)
9 - SCAPES (fotótúra)
10 - HOME (garázs)
11 - LIVERY EDITOR (matricaszerkesztő)
12 - MY LIBRARY (képeink, videóink, matricáink)
13 - MILEAGE EXCHANGE (online áruház)
14 - DISCOVER (mások által kreált cuccok felfedezése)
15 - HUD
16 - Fizika
17 - Vezérlők
18 - PIT
19 - Hangok
20 - Replay
21 - Látvány


1 ***Telepítés (és a kezdetek)

Arra mindenki készüljön fel, hogy a játék közel 50 gigát pakol a gépre, majd azonnal kapjuk is a már szokásosnak mondható, első napos javítócsomagokat, ami már a megjelenés napján több mint 20 giga plusz volt! Egy év múlva simán meghízhat a játék 100, vagy akár több gigásra is, főleg, ha hihetünk az előrejelzéseknek, amiben rengeteg DLC-t ígérnek.
Sajnos ezt a szoftvert is elérte a "full online" marhaság. A mentésünket felhőben tárolja, a gépen csak a beállításaink vannak. Ha nincs net, csak az árkád mód érhető el, de ennek sincs sok értelme, ugyanis az offline futott eredményeinket - egyelőre - nem szinkronizálja utólag a program.
Egyébiránt a hivatalos FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) online versenyek miatt van ez az egész (hogy ne legyen csalásra lehetőség a mentések machinálásával) - bár azt nem értem, miért nem érhető el offline módban legalább a fotózás, a garázs, vagy a matricaszerkesztés? Főleg annak fényében, hogy ha elcsesződik a szerver, de én éppen fotózok, akkor gond nélkül elvagyok, amíg ki nem lépek onnan, a képeim mentésre kerülnek a rendszerben, csak feltölteni (megosztani) nem tudom őket.

A játék főmenüje gyönyörű és nagyon gyors. Direkt elindítottam a GT6-ot a napokban és azt kell mondjam, már képtelen lennék azzal játszani. Bármit akarok, ott rengeteget kell rá várni. Itt minden szinte azonnal megtörténik. A töltési idők sem vészesek. A zárt bétához képest is gyorsabb lett a loading, ami bevallom, engem fel is bosszantott, mert így nem tudom rendesen végignézni az autók animációit a futamok előtt. :)

2 ***My Menu (profil/statisztikák/eredmények/megosztott tartalmaink)

A főmenü vékony felső sávjában, baloldalt találunk egy GT logót. Ennek a főmenüben nincs sok funkciója, de ha olyan helyen vagyunk, ahonnan sok lépésben tudnánk csak visszalépni a főmenübe, akkor válasszuk itt az utolsó menüpontot, és az egy szempillantás alatt a fő képernyőre tesz minket.

Ugyanitt az első menüpont a My Menu. Ezt közvetlenül is elérhetjük a kontroller vagy a kormány Options gombjának megnyomásával, akár verseny közben is (pályára lépés előtt).
Itt találjuk a profilunkat és mindent, ami hozzánk tartozik. A statunkat, a haladásunkat, az általunk megosztott tartalmakat (képek, visszajátszások, matricák, stb.), és az Achievmenteket, azaz az eredményeinket, ami egy fantasztikus újítás.
Itt mindenféle célokat tűznek ki elénk. Levezetett km, gyűjtött és elköltött pénz és Mileage pont. Fényképek és matricák készítése, lájkolása, elért helyezések, stb. Összesen 20 ilyen feladat van. Mindegyiknél 3 szintet kell elérnünk. Minden szintlépéskor egy adott mennyiségű XP és Mileage pont a jutalmunk.

A stat-oldal közepén áll az avatarunk, az általunk választott pózban és versenyöltözetben. Mögötte a garázsban készített fotóink láthatóak. Alatta egy színes címert látunk egy titulussal. Ez 10 szintenként változik. Kicsiben a profilképünk felső sarkába is bekerül, így messziről is jól látni, ki mennyire menő arc. Sőt, akár az autónkra is felrakhatjuk. (De erről majd később.)

Barátaink haladását, megosztott dolgaikat és az értesítéseket, valamint a híreket is itt követhetjük nyomon.
Itt találjuk továbbá a beállításokat is. Mondanom sem kell mennyire hasznos, hogy végre ezáltal verseny közben is tudjuk variálni a gombkiosztást, vagy bármi egyebet.
3 ***Pályák

A pályák miatt elég sokan karmolásszák az arcukat (hozzáteszem, talán jogosan), ugyanis a GT6 több mint 40 pályájának több mint 100 variációja után, a GTS-ben mindössze 17 kapott helyet, 39 variációban, olyan klasszikusokat kihagyva mint Tsukuba, Autumn Ring, vagy LeMans.
Érdekes húzás a fejlesztőktől, hogy ilyen brutálisan megnyúzták a játék ezen részét. Nem tudni, a későbbiekben mennyi plusz aszfaltcsík kerül bele, de reményeim szerint idővel az összes régi pályát visszakapjuk.

Az egyetlen pozitívum talán az, hogy a Nürburgring Nordschleife végre megkapta a Tourist, más néven a BTG verziót. Ez az a nyomvonal, amit a nyílt napokon lehet használni. (2015-ben volt szerencsém ezen a verzión csapatni ott élőben.)
Itt a hosszú egyenes kimarad, mivel annak közepén, a parkolóból hajtunk fel. Pontosabban a parkolóba itt nem lehet behajtani, mint pl. az Assetto Corsa-ban, de a lehajtó megvan - kimegyünk, aztán mehet is a következő kör.
A gond az, hogy ezt csak időmérőre használhatjuk, így online semmi értelme, mivel nem tudunk futamot indítani rajta, így az ott futott km-eket elbukjuk, továbbá visszajátszást sem menthetünk online. A másik probléma, hogy jelenleg hibás a mérő, mivel teljes körnek értelmezi.
A híd alatt elindul az időmérés és nem az egyenes elején, az "Audi-kapunál" áll le, hanem ott, ahol a kör indult, így beleszámolja a köridőnkbe azt is, hogy lehajtunk a pályáról, átsuhanunk a sorompós beengedő kapukon, és a bóják közt szlalomozunk.

Szintén a Nürburgringhez köthető még egy érdekes furcsaság. Mégpedig, a Nürburgring GP csak egy verzióban van benne a játékban. Ez azért furcsa, mert a GT6-ban ennek több verziója is volt, ahogyan a 24h nyomvonal (Nord+GP) mellett akadt egy VLN változat is (Type-V). Nos, ez utóbbi sem került bele. Érthetetlen számomra, ha ezek itt vannak, amazok miért nem?

Kaptunk pár új pályát is, de úgy hiszem, ez senkit sem fog kárpótolni a sok klasszikus elhagyásáért.
Arról nincs konkrét infó, hogy mely pálya van lézer-szkennelve. Elvileg mind az kell legyen.
Annyi bizonyos, hogy kormánnyal nagyon részletes infókat kapunk vissza az erő-visszacsatoláson keresztül az aszfalt egyenetlenségeiről.

4 ***ARCADE (offline verseny, időfutam, drift, 2P, VR)

Itt találjuk az offline módot. Szerverleállás vagy netkapcsolat hiányában ez lesz a legjobb barátunk, hiszen ez az egyetlen dolog, ami működik ilyen esetekben. A gond csak az, bármi, amit ilyenkor csinálunk, az nem kerül mentésre.

A pályákat a Driver Level szintlépésivel oldhatjuk fel. Két szintenként nyílik meg néhány új aszfaltcsík.
Az árkád mód legnagyobb újítása, hogy pályán is tudunk autót, vagy akár pályát cserélni! (A képernyő bal felső részében az apró betűs menüt keressétek.)

- A Single Race blokkban 38 pályán, 2-3 körös versenyekben kell elsőnek lennünk, az általunk választott autókategóriában és nehézségi szinten, a középmezőnyből indulva. Minden pályán nyernünk kell a legnehezebb fokozaton, így pipálhatjuk ki mind a 3 nehézségi szint jelét, mint egy feladatot. Elég izgalmas versenyek futhatóak itt, mivel az AI kiemelkedően jól lett.
Sajnos a telemetria eltűnt, helyette viszont van egy Lap Chart nevű cucc, amit a versenyek végén, az eredménylista mellett találunk meg. Itt azt látjuk egy grafikonon, hogy a verseny alatt miként alakultak a helyezések (ki mikor kit előzött meg).

- A Time Trialban minden autókategória külön táblázatot kapott. Az eredménytáblák 20 sorosak és most már nem csak egyben, hanem egyesével is tudunk eredményeket törölni onnan.
A legjobb körünk, azaz a szellemautónk továbbra is menthető/betölthető, sőt megosztható barátainkkal (vagy a nagyvilággal), viszont sajnos ezt letöltés után nem tudják berakni maguk elé. Reméljük, erre később lesz lehetőség, mert így kizárólag a saját köridőinket kergethetjük.
Itt érjük el amúgy a legtöbb, azaz 39 pályát.

- A Drift módból sajnos az egész pályás karcolás itt kimaradt, csak a játék által felkínált 33 pálya bizonyos szakaszain elhelyezett blokkokban lehet a pontokat gyűjteni. Ugyanitt az árkád módban nincs kitűzött cél, de a jogsiknál/challenge-eknél most sem mertek komolyabban kicentizni semmit. A Time Trial feladatok esetében vannak perfektül kiszámolt limitidők, ahol ezredekért harcolunk, de a Drift továbbra is alul van pozícionálva. Mondjuk azt beismerem, hogy kontrollerrel itt jóval nehezebb az úton tartani az autót, mint az előző részekben. De némi setup után azonban megy, mint az álom. Fantasztikus az autó mozgása!
A pontozás továbbra is az ideális ívet követi, ami baromság. De úgy látom ez már így marad örökre...
Továbbá azért is bánatos vagyok, mert a GT5-6-ban elképesztően brutál füstöt lehetett csinálni drift közben. Itt a füst elég minimál lett.
A GT5-GT6-ban online bajnokságokat és drift-sulit is szerveztem. Számomra a GT5 szinte kizárólag a driftről és a fotózásról szólt, ezért sajnálom, hogy ez a része így el van hanyagolva a GTS-nek.

- Custom Race: Itt találjuk meg az offline rész szabadon variálható szegmensét. Ugyan a sztori eddig ismert fix versenyes része eltűnt, de helyette egy olyan elképesztően összetett és jól variálható árkád módot kaptunk, hogy csak lestem. Rengeteg lehetőségünk van a lehető legjobb élményt összerakni magunknak. A nyeremény pénz és XP, melynek összege több mindentől függ. Viszont több dolgot tudunk állítani, mint amennyi befolyásolja az összeget. Így leginkább azokat emelném ki, amelyek kihatnak a végösszegre.
Először is megadhatjuk a verseny típusát. Körversenynél 1-200 körig, hosszú távú futamokon pedig 10 perctől 24 óráig (igen 24 óra) állíthatjuk.
A résztvevők száma maximum 20 fő lehet (velünk együtt). A rajtpozíciónkat is megadhatjuk. Minél hátrébbról indulunk, annál többet kapunk.
Állítható a Boost is (aki lemarad, az kissé gyorsabb lesz). Értelemszerűen itt akkor kapjuk a legtöbbet, ha kikapcsoljuk. Viszont fura, hogy a szélárnyék állítása és a mechanikai sérülések engedélyezése nem növeli a végösszeget, ahogyan a gumi és az üzemanyagfogyás aktiválása sem.
Az ellenfeleink nehézsége sokat nyom a latba, de akár kategóriát is állíthatunk. Ugyanis először pályát, majd autót választunk. Így itt a futam beállításainál lehetőségünk van az általunk választott verdánál erősebb, vagy akár gyengébb kategóriás járműveket választani ellenfeleinknek.
Így lehetséges elvben akár közel 10.000.000-s nyereményt is összehozni. Persze ezt a gyakorlatban sosem zsebelnénk be, hiszen semmi esélyünk sem lenne egy 100 lóerős utcai autóval LMP, vagy GT3-as vasak ellen. De beállítható. A legmagasabb reálisan nyerhető összeg valamivel több, mint 3 millió kredit.
Megadhatjuk a büntetési rendszert is, de ez már nem befolyásolja a nyereményeket.
A BoP-t a verseny előtt, az autón tudjuk aktiválni, így kissé szorosabb lesz a futam.
Természetesen itt is tudunk a már kész futamon autót és pályát cserélni.
Az általunk beállított kritériumokat viszont sajnos nem menti el a program. Pedig jó lenne pár menthető összeállítás.
Még egy apróság: ha időlimites futamot csinálunk, az idő lejártával befejezhetjük az utolsó körünket!

Az AI kiváló, bár néha tud érdekeseket alkotni, de alapvetően az egyik legjobb, amivel valaha dolgom volt. Legnehezebb fokozaton teljesen életszerű, ahogyan velük megy az ember: védekeznek, zárják az íveket, de nem fékeznek irreálisan korán, ha pedig a seggükben vagyunk, akár hibáznak is.
A nehézség 3 fokozatban állítható. A legnehezebb a Professional szint, ami egész kellemes, bár én egy picit itt ott gyengének érzem (pl. raliban), így elkélne egy nehezebb fokozat a gyakorlottabb pilóták számára.

- 2P Split Screen: Ez a szokásos osztott képernyős móka, ahol két kontrollerrel tudunk megmérkőzni egy pár körös futamon. Annyiban változott, hogy a kép már nem vízszintesen van elfelezve, hanem függőlegesen. (Szerintem jobb így.)
Nagyjából ugyanazt tudja, mint a Single Race, az összes pályát elérjük és a garázsunkból is választhatunk autót.

Van egy dolog, amit nem tudtam hova írni, végül rájöttem, ide való. Továbbra is működik a kormány mellett a kontroller. Ha benyomjuk a DS4-et, a kormányzást leszámítva minden működik rajta. Tudunk gázt adni, fékezni, váltani, és nézelődni.
Hogy ezt miért említem meg itt? Nos, amikor mi összeülünk a haverokkal, a legnagyobb buli az, hogy az egyikünk beül a kormány mögé és vezet, a másik meg mögötte ül és minden mást Ő kezel! Elképesztő összhang kell hozzá, de akikkel régóta együtt vezetünk, megdöbbentően jól fogunk így menni. Próbáljátok ki. Hatalmas móka. Örülök, hogy ezt benne hagyták.

- VR Tour (Clyde): Mivel nekem nincs VR-em, így beszéltem minap egyik fórumtársunkkal. Clyde-dal átnéztük, mit érünk itt el, milyen lehetőségeink vannak, közben pedig megosztotta velem a tapasztalatait is.
A játék ezen része eléggé limitált. Ugyan elérjük szinte az összes pályát (Nord Touristot nem), de kizárólag verseny módban, mindössze 1 gépi ellenféllel a pályán, limitált napszak-választékkal nyomulhatunk. A nehézséget itt nem állíthatjuk, de vihetünk saját autót is.

Nincs túl sok autós cím jelenleg konzolon, ami támogatja a VR-t, így engedjétek meg nekem, hogy a DriveClubbal összevessem. Clyde-nak csak ez van meg. (A másik a Dirt Rally lett volna.)
A GTS grafikailag sokkal szebb mint a DC. A DC-ben 50 m után már alig látni az ellenfeleket, szétesik a kép, de a GTS nagyon szép tiszta képet ad, így nagyobb a látótávolság is.
Vezetés közben a DC-ben csak egy pár kesztyűt látunk, a GTS-ben pedig, ha lenézünk, ott az egész ember. Mozog a lába, lenyúl és kezeli a H-váltót (rendesen beteszi a fokozatokba), stb.
Mindkét játékban van Showroom funkció, ahol körbejárhatjuk az autót.
A DC-ben kültérben (verseny előtt) nézelődhetünk, de nem sétafikálhatunk az autó körül szabadon, kizárólag fix külső kameraállások közül választhatunk, viszont be is tudunk ülni.
A GTS-ben nem ülhetünk be, viszont körbesétálhatjuk a verdát és kapcsolgathatjuk a lámpákat. Ellenben itt csak egy sötét, üres, zárt tér van körülöttünk.
A képfrissítés, a bevilágítás, a 3D és az élmény nagyon jó. Ezt egyszer ki kell próbálni! Tavasszal, ha Magyarországon járok, valahogy megoldjuk.
5 ***CAMPAIGN (jogsik, kihívások, pályaküldetések)

Minden blokkban a betöltés alatt, egy videón nézhetjük meg, mi lesz a feladatunk.

- Driving School (jogsi): Régi jó GT-s szokás a jogsikkal kezdeni a játékot. Itt összesen 48 feladattal kell megküzdenünk. Az alapoktól kezdve elindulás, megállás, kanyarvétel, szlalom, tankolás, előzés, offroad, drift, lesz mindenből egy kicsi. Bemelegítésnek pont jó.
Előbb csak a kezdő szint lesz nyitva, azaz az első 24 feladat. Ha ezekkel végeztünk, akkor nyílik meg a következő 24. Itt kizárólag sorban haladhatunk. Minden sor végén, ha minden feladatban megszereztük minimum a bronz érmet, kapunk egy nyereményautót, majd a végén, ha az összes feladat sikerül ezüst és arany fokozatra, szintén 1–1 különleges járgány kerül a garázsunkba. Itt összesen 8 autót zsebelhetünk be.

- Mission Challenge (kihívások): Itt vegyes feladatokat kell megoldanunk. Előzés, bójadöntögetés, vagy azt előző részből ismerős Time Rally, ahol úgy kell időre beérni, hogy közben kerülgetjük az előttünk haladó járműveket, lehetőleg kontakt nélkül. A 30mp-es feladattól a több mint egy órás, 30 résztvevős, 30 körös versenyig lesz itt minden. Összesen 64, egyre nehezedő feladat vár ránk. Soronként itt is kapunk nyereményautót, viszont egy soron belül azt csinálunk, amit akarunk, nem kell sorban haladnunk. Az összes ezüst és aranyéremért cserébe itt is kapunk két extra autót, így 10 verdával leszünk gazdagabbak.

- Circuit Experience (pályaküldetések): Itt tanulhatjuk meg a pályákat. Mindet felszeletelték rövidebb szakaszokra, majd a végén a teljes pályán is bizonyítanunk kell.
Összesen 22 full körön és 82 szakaszon kell megfutni a szintidőt. Minden blokk fullos aranyozása után kapunk egy autót, azaz 22 paripával lesz népesebb a garázsunk. Az ezüst és a bronz érmekért a pálya matricáit kapjuk meg a matricaszerkesztőbe.

6 ***SPORT (official online)

A GT6-ban is voltak már gyors versenyek, de ott csak az autókat szabták meg: beléptél, összedobott pár random emberrel, se kvalifikáció, se semmi. Full káosz volt az egész.
Ez az új SPORT mód meglátásom szerint leginkább a GT Academy teljes beolvasztása a fő játékba. Ez magában foglalja mindazt, amit a GT Academy képviselt. E-Sport eseményként versenyzőket nevel és az új AMS (Advanced Matchmaking System) rendszernek köszönhetően jóval komolyabb hangvételt ad a publikus online játéknak.
Ez két fő részből áll: a DR és az SR szintből. Ezeket kizárólag itt, a hivatalos online részben (SPORT módban) tudod fejleszteni és folyamatosan változnak. Igen, akár negatív irányban is! Akkor is ha meccs közben kilépsz!
- A DR (Driver Rating) egész egyszerűen azt figyeli, milyen helyezéseket érünk el.
- Az SR (Sportsmanship Rating) pedig az nézi, hogyan viselkedünk a pályán. Pályaelhagyás, levágás, lökdösődés miatt levonást kapunk. Ha szépen megyünk, akkor pedig fejlődünk.
- E mellé jön még ugye a Kvalifikációs időnk.

A zárt béta alatt ezt az egyet tudtuk csak tesztelni, de azt hónapokig, így azt tudom mondani, ez a rendszer működhet. Végre bármikor felmehetek egy online meccsre, vadidegenek ellen, anélkül, hogy attól kéne rettegnem, kilöknek az első kanyarban, ugyanis a rendszer figyeli, hogyan vezetünk, mennyire vagyunk agresszívek és ha sokat hibázunk vagy lökdösődünk, akkor ilyen emberekkel fog minket összerakni. Ha viszont jól csináljuk a dolgokat, egyre magasabbra szintre jutunk, így nagyon izgalmas és tiszta versenyeken vehetünk részt, hozzánk közeli kvalifikációs időt futó és hasonló vérmérsékletű játékosokkal.
Természetesen ehhez sok idő, kitartás és önuralom kell. Az eleje nagyon nehéz. Sok a kellemetlen alak, aki kilök, vagy telever féktávon. Ilyenkor az a legbosszantóbb, ha még a végén te kapsz büntetést. Meg kell próbálni kimaradni a bunyóból, így idővel magasabb szinten, tiszta versenyeken találjuk magunkat. Nekem nagyon jó tapasztalataim vannak. Elképesztően jó meccseken vettem részt.
Viszont most a végleges játékban valamiért nem alulról, hanem nagyjából közepes szinten kezd mindenki.
A besorolásunk betűvel van jelezve. A legjobbal kezdve: S-A-B-C-D-E
Kezdetnek mindenki DR.E és SR.B szintről indul.

Kicsit hiányolom a Seasonal eventeket, bár erre most még nincs szükség, de később remélem visszatérnek ezek a hetente/kéthetente frissülő, offline Time Trial és Drift kihívások, ahol a barátaink eredményeivel tudtunk megmérkőzni. Régen itt látni lehetett azt is, ki mivel nyomja (konti/kormány/H váltó/kuplung, stb.), meg azt, hogy milyen segítségeket használ. De az is megeshet, hogy ez is az itt található lehetőségekbe olvadt bele, így sosem tér vissza...

A Sport módnak amúgy több része van:

- Első a Daily Races. Itt folyamatosan vannak versenyek, 12-24 résztvevővel, 3 pályán, 3 kategóriában. Néha saját, néha fix autóval.
Kvalifikációt bármikor futhatunk, de akár kvali nélkül is beléphetünk. Ez esetben az utolsó helyek egyikéről fogunk indulni.
A pályákat nagyjából hetente cserélik.

- FIA GT Nations Cup: A nemzetek kupájában adott kategóriájú kölcsönautókkal indulunk, hazánk színeiben.
Mondjuk a barátlistámon több az angol és az amerikai zászló, mint a magyar, pedig kizárólag a honfitársaimmal játszom.

- FIA GT Manufacturer Series: A kedvenc autógyártónkkal a BRAND CENTRAL-ban, az adott márkakereskedésben aláírhatunk egy szerződést egy adott szezonra, ha szeretnénk indulni a márkakupákon. Így kapunk egy GR3-as és egy GR4-es szponzorautót. Ezeket külsőleg nem módosíthatjuk, és amint vége a szezonnak, vissza is kell adni őket. Szerződést csak azzal köthetünk, akinél van ez a két kategória. Arra figyeljetek oda, hogy ez a döntés végleges, vissza nem vonható, nem módosítható.

- Polyphony Digital Championship: Ez egy fixautós, fix setupos versenysorozat, a PD gondozásában. (Az autót ők adják hozzá.)

Utóbbi három csomagra jellemző, hogy választanunk kell egy időpontot, amikor versenyezni szeretnénk. Este 20:00-24:00-ig, óránként van start.
Hogy miként zajlik ez, még nem teljesen tiszta. 2017 november elején indulnak az előszezonok/tesztfutamok. Gyakorolni lehet, de azt nem tudni, hogy ezek az időeredmények bármilyen módon beleszámítanak-e majd a rajtrácsra kerülésbe, ugyanis nem kvalifikációként, hanem gyakorlásként van feltüntetve. Barátaink, vagy a nagyvilág 10 legjobbjának eredményeit is megnézhetjük. Ez támpontnak jó.

7 ***BRAND CENTRAL (autók)

Itt találjuk az autógyártókat. Nem egyszerűen csak egy kereskedést tettek ide, hanem ha belépünk, nézhetünk videókat a márkával kapcsolatban, és itt érjük el a múzeumot is, rengeteg vonatkozó adattal és leírással.
Néhány gyártónál találunk speciális Scapes fotóhelyszíneket is (Related Spots), viszont ide saját verdát nem rakhatunk, kizárólag az általuk felkínált gyári paripákat fotózhatjuk ezeken a különleges helyszíneken. A színüket legalább mi választhatjuk ki.

De lássuk, mit kínálnak számunkra a kereskedések.

Az autók száma drasztikusan lecsökkent. Úgy néz ki, fullosan elölről kezdték az egészet. A GT6-ban 1.500 autó volt. Ebből 800 standard, azaz elképesztően alacsony felbontású, korábbi részekből származó modell. Már a GT5-ben is bután néztek ki, mindenki fel volt háborodva, mikor a GT6-ban is megkaptuk őket. Az egyértelmű volt, hogy ezektől meg kell szabadulniuk a PS4-es részben, ahogyan az is, hogy ez sokaknak fájni fog, mert ezekkel sok olyan alap utcai modell tűnik el, amitől a GT egyedi volt. Ugyanakkor ez a lépés érthető és egyértelműen szükséges volt.
Viszont nem csak ezek, hanem a közel 700, korábbi prémium modell is ment a levesbe, így most nagyjából 160 szuper-prémium verda várja, hogy a nyálunkat csorgassuk rájuk. Tényleg elképesztően részletesek lettek, de hatalmas árat fizettünk érte, mivel az a 160 is nagyjából csupán 90 autó, különféle kategóriában (utcai/GT4/GT3/rali).
Ezt most le kell nyelni, mint a keserű pirulát, ami rossz ízű, de végül is ettől jobb lesz nekünk. Reméljük a jövőben sok szép új autót kapunk majd helyettük.

Autókat venni pénzért tudunk, továbbá a napi levezetett 42km után és a Campaign bizonyos pontjain is kapunk egyet-egyet ajándékba. Ezeket a gép sorsolja nekünk, több lehetőség közül. A sorsolás látványos (jogsi: https://youtu.be/8tCxdLrblos) (napi feladat: https://youtu.be/obxfxgz2vL0), de sajnos nem veszi figyelembe, hogy mink van, így megeshet, hogy olyat kapunk, amivel már rendelkezünk.
Ha nem kellenek, eladhatjuk a felesleges autóinkat, de csak azt, amit mi magunk vásároltunk! A nyereményautókat csak kukázni lehet.
Ja, és itt említeném meg azt az apró figyelmességet, amit megtartottak az előző részekből: a szülinapunkon kapunk egy ajándék autót.

Az autó beállítása továbbra is módosítható, van külön Road, Dirt és Drift setup, mindenhol 7 beállítást menthetük.
A törés még mindig minimális, leginkább karcolások látszanak az autón, apró horpadások és berepedt lámpaburák jelzik, ha kontakt volt. Ezeket sajnos offline továbbra sem tudjuk kikapcsolni, csak online. (Ugye ez a fotózás miatt lehet érdekes.)
Az árkád módban továbbá koszosodik is az autónk. Ez (és a karcolások) egészen addig az autón maradnak, amíg online futamon meg nem járatjuk őket!

Ebben a videóban (https://youtu.be/RyCDmg1JXcQ) gyönyörűen össze van szedve, milyen kategóriákat vonultat fel a játék.

- Gr.N - Utcai
Ide a gyári verdák tartoznak. Ez a kategória elég tág, így további bontást kapott, lóerő szerint, N100-N1000-ig.
- Gr.4 - GT4
Itt a gyári autókat találjuk, versenypályára való módosításokkal (bukókeret, versenyülés, plusz légterelők).
- Gr.3 - GT3
Ezek a paripák már csak nyomokban tartalmazzák az utcai változat vonásait. Ezeket már konkrétan a pályára építették.
- Gr.1 - LMP
Ez a prototípusok kategóriája. Ide került néhány reálisabb Vision autó is.
- Gr.X - Egyéb
Ide kerültek azok a járművek, amelyek sehova máshová nem illenek. A felvezető autók, a GoKart, meg a Vision GT elmebeteg kreálmányai.
- Gr.B - Rally
Ezt gondolom nem kell magyarázni. Itt a terepen járó autók, azaz a rali-vasak vannak.

Hivatalos autólista: http://www.gran-turismo.com/hu/products/gtsport/carl...

Az előző részekben lehetőségünk volt motor tuningra és a kaszni könnyítésére. A gond az volt vele, hogy ezek végleges változtatások voltak.
Nos, ez sem tűnt el, csak kissé átalakult. Most ezeket az autó beállításainál találjuk és lényegében a BoP rendszer lehetőségeit tolja ki.
Mondok egy példát, hogy érthetőbb legyen. Egy adott autó, mondjuk 200 lóerő és 1300 kiló, azaz N200-as kategória. A BoP ezt tudja módosítani +/-, hogy az adott kategóriában összelője a többi autóval. A 200 lóerőt alapból 150-250-ig lehet állítani. Ha ezt a részt tuningoljuk, akkor 100-300-ig is el lehet menni vele. Ugyanez a súllyal is.
Nagyjából így kell elképzelni. Tehát nem egy egyszerű tuning, hanem az autó lehetőségeinek kiterjesztése. Ez azért jó, mert ha van egy kedvenc autónk, így akár több kategóriában is versenyképes lesz.
A fejlesztésért cserébe pár száz Mileage pontot kérnek. (Lentebb elmondom, mi ez.)

A külső tuning viszont tényleg eltűnt. Itt már nem rakhatunk spoilereket vagy komplett versenymodifikációkat az utcai autókra, ahogyan a beltérbe sem helyezhetünk el plusz kijelzőket. Ennek oka, hogy a Gr.N-Gr.4-Gr.3-Gr.X kategóriák összeforrnak, ugyanis a legtöbb utcai autóból van a többi kategóriás változat is. Ezeket nem mi tuningoljuk, hanem így vásároljuk meg.
Az egyedüli cserélhető alkatrész a felni, ami bizonyos darabok esetében 1-2 collal lehet nagyobb méret is.
Felnit a MILEAGE EXCHANGE (online áruház) részben vásárolhatunk, 100 Milleage pontért. Azt nem árt tudni, hogy autónként változó, melyikre melyik felnit tehetjük fel.

A Vision GT autók is folytatják útjukat. Ezek az autógyártók álmait bemutató koncepcióautók játékbeli megvalósulásai, melyet a GT6-ban vezettek be. Ott sajnos nagyjából csupán a tervezett autók fele érkezett meg, így most itt folytatódik a dolog. Sajnálatos, hogy a már meglévőknek csak egy része lett áthozva a GT Sport-ba.
8 ***LOBBY (public/privát online)

Aki játszott az előző részekkel, annak minden ismerős lesz. A jól bejáratott alapok maradtak és jól is van ez így.
Maximum 16 fős, publikus vagy privát, pontosabban Friends Only szobákat is tudunk készíteni, vagy kereshetünk a szűrők segítségével mások szobái közt.
A Friends Only lényege ugyanaz mint régen. Csak a barátaink léphetnek be, ők pedig csak úgy, ha a keresésben, a szűkítéseknél bepipálják a "csak a barátok szobái" opciót.
Sajnos a régi hibáit is magával cipelte a rendszer. Néha az egyik ember nem látja a másikat, vagy az általunk kreált szobát nem látják a barátaink, vagy mi magunk nem tudunk kreálni, mert egyszerűen, mindenféle különösebb indok nélkül kivág a program a főmenübe.
Jó volna egy Invite gomb, amivel be tudunk hívni bárkit.
A korábbi TP/PP rendszer helyett a FIA hivatalos BoP (Balance of Performance) rendszere lépett életbe, ami nagyon jól összelövi az autókat a motorerő és a súly egymáshoz igazításával.
A szobákat tudjuk korlátozni DR és SR pontokra is. Úgy érzem, ez hasznos lesz a későbbiekben.
Ahogyan a régebbi részekben, itt is menthetőek szobabeállítások és a már megkreált publikus, vagy privát (Friends Only) szobában is tudunk pályát és autót váltani, vagy a verseny beállításain módosítani. Viszont itt már akár a szoba típusát is meg tudjuk változtatni (régen ehhez új szobát kellett kreálni). Mondjuk itt jóval kevesebb lehetőségünk van. Lehet sima, vagy hosszú távú verseny gyakorlással, esetleg szabadedzés. Ennyi.
GT6-ban volt Time Trial és Drift szoba, továbbá volt lehetőség kvalifikációra is.

(Tipp: Ha ki akarod kerülni a pályák szinthez kötését, online mindent elérsz, akkor is, ha nem vagy még lvl20.)

9 ***SCAPES (fotótúra és a fotózás)

4K képeim eredeti felbontásban: https://flic.kr/s/aHsm7sLGGd

Az egyik nagy újítás a fotózásnál történt. Elképesztően életszerű képeket lehet összehozni! Az állunk folyamatosan a földön lesz, miközben azt mormoljuk: "Hogy a bánatba mer ez így kinézni?"
Sajnos azonban itt is komoly árat kellett fizetnünk az újításokért. Konkrétan elvették az eddigi részekből ismert, szabadon bejárható fotóhelyszíneket, helyettük pedig megérkezett a SCAPES, ami nagyjából olyan, mintha egy valódi fotóra utólag odamontíroznánk egy autót.
Persze továbbra sem árt, ha az ember tudja, mit csinál, de itt már nagyon sokat segít nekünk a program. Alapvetően egy jó beállítással lépünk be, így akár mindenféle állítgatás nélkül is tudunk jó képet lőni.
Az egyetlen (és hatalmas) negatívuma a rendszernek az, hogy nem lehet mozgatni a kamerát, csak az autót tudjuk rakosgatni a képen és limitált mértékben használhatjuk a zoomot.
Persze egy elég bonyolult rendszerről van szó, ahol az autó megkapja a helyszín adatait (bevilágítását, tükröződéseit, stb.), sőt az autó lámpáinak fényei is hatnak a környezetre. Egyenként megvilágítják a macskaköveket vagy a korlátot. Még sebességet is adhatunk a képen az autónak!
A nagy kérdés az, mennyire van értelme ennek így. Mert amellett, hogy van több mint 1000 háttér, túlzottan egyedi képeket nem lehet lőni. Sokszor fogunk belefutni a neten ugyanabba a képbe, ugyanazzal a beállítással, csak más autóval.
Én úgy gondolom, ennek csak egy plusz opciónak kéne lennie. Egyszerűen szükséges a régi szabad mozgást biztosító rendszer, hogy az általunk elképzelt legjobb szögből fotózhassuk az autót. Most erre jogosan mondhatja bárki, hogy erre ott a visszajátszásból elérhető fotómód. De ott viszont nem pakolászhatjuk az autót oda, ahova akarjuk, nem állíthatunk annyi mindent, továbbá a pályára egy alacsonyabb felbontású modell kerül, a matricák is sokkal rosszabb minőségűek. A Scapes módban pedig sok esetben elég komoly megkötésekkel mozgathatjuk csak az autót, vagy limitáltan használhatjuk a zoomot.
Autóból legalább annyit rakhatunk fel a képre, amennyi elfér a hasznos térben. Régebbi részekben max. 2 verdát lehetett behívni, plusz a karakterünket. Utóbbira itt egyelőre nincs lehetőség.
Ja, és sajnos belteret megint nem lehet fotózni.

(Tipp: Keressetek rá Magyarországra. Öt helyszín is van a Scapes képek között kis hazánkból!)

A fotómód a visszajátszásokban ugyanúgy működik, mint eddig, szuper képeket tudunk lőni az offline vagy online replay-ekből.
Ráadásul már jóval több lehetőségünk van, hiszen rengeteg effektet és képmódosítást tudunk eszközölni a fotózás közben is.
Továbbra is utólagos rendereléssel dolgozik a program, így gyönyörű 4K-s képeket tudunk kimenteni a játékból. Jóval gyorsabban számol már, mint az előző részekben, de sima PS4-en még így is 20mp az, ami PS4 PRO-n 5mp alatt elkészül.

(Tipp: Ha sima PS4-en fotózol, az előképekhez használd a kisebb felbontású képet, az 5mp alatt elkészül. Amikor már minden tökéletes, csak akkor állítsd át 4K-ra.)

Itt most komolyabban nem mennék bele a fotózás témájába. Akit ez a része érdekel a GTS-nek, az a cikk elején található linken eléri azt a blogot, ahol majd erről egy külön egész estés mesefilmet teszek közzé.
Annyit viszont még fontosnak tartok megemlíteni, hogy a képeket kimenteni kizárólag közvetlenül USB-re tudjuk, ráadásul csak egyesével. Tehát, ha a PS4-re háttérnek szánjuk, érdemes a renderelés után csattintani róla egy Share gombos képernyőfotót.

10 ***HOME (garázs)

Itt 3 dinamikus hátteret kapunk a garázsunkhoz, ahol a játék demózgatja nekünk az épp aktuális autónkat. Elég menő!
Az első egy bemutatóterem-szerű épület, külső/belső terekkel, a második egy versenygarázs, a harmadik pedig egy vörös téglafalas, sötét belső tér, rengeteg neonnal a falon. Itt elképesztően jól néz ki az autó, ahogy a sok fényreklám tükröződik a fényezésen. Hosszú percekig tudom bámulni. Hipnotizál a menüben felcsendülő kellemes dallamokkal.
Ezeken a helyszíneken tudunk készíteni egy-egy fotót. Sajnos nem a fotómóddal, hanem csupán egy gomb megnyomásával. Az így elkészült kép a profilunkhoz kerül. Ott a karakterünk mögött találjuk meg a képernyő közepén. Arra viszont figyeljetek, hogy mindössze 5 kép lehet egyszerre ezen a részen. Ha készítünk egy újat, az utolsó automatikusan törlődik. Érdemes őket kimentegetni a PS4-re a Share gomb megnyomásával.
Később, ha beindul majd a GT Sport weboldala, ott gond nélkül le tudjuk menteni a képeket az asztali számítógépünkre.
Reménykedek benne, hogy egyszer eljutunk oda, hogy majd ezekben a terekben szabadon fotózhatunk! Nem lenne rossz.

Itt tudjuk továbbá átöltöztetni az paripánkat és a karakterünket is. Utóbbi esetében a vásárolt pózokat is itt tudjuk aktiválni.
Ja, és tudjuk demóztatni is az autót. Bizonyos Scapes fotóhelyszíneken gurulgat az autó, ugyanúgy, mint a vásárláskor, csak itt nincs HUD.
Itt egy videó. Ezt a garázsban és az autóvásárlásnál vettem fel. No, ezt képzeljétek el HUD nélkül. Ez mind fotóhelyszín: https://youtu.be/YTeO7Pqif7Y
11 ***LIVERY EDITOR (matricaszerkesztő)

Ez a másik nagy újítás. A GT történetében először van erre lehetőségük. Ráadásul nem csak a paripánkat, de a verseny-overálunkat/sisakunkat is módosíthatjuk, ami természetesen a csapatunk ruházatára is kihatással lesz! Sisakunkra felkerül a magyar zászló (már, ha magyar account alatt játszunk) és a saját rajtszámunk. (Az Arcade módban az általunk választott, online versenyen a kvalifikációs helyezésünk szerinti.)
Az így elkészült dolgokat mind megoszthatjuk barátainkkal, vagy akár az egész világgal. Ők ezeket leszedhetik és használhatják is, de csak arra a járgányra, amire készült. Utólagos szerkesztés a letöltött matricáknál jelenleg nem lehetséges.
A járművek pingálása az első pillanattól nyitva áll előttünk, de a ruházatunkat csak a Driver Level 5-ös szintje után módosíthatjuk.

Nos nézzük, hogy is megy ez az egész.

A kiválasztott autót (a szponzorvasak kivételével) bevisszük a Livery Editorba. Itt 3 háttérben tudunk szerkeszteni. Van egy fehér, egy fekete, és egy kültéri napos helyszín, ami egy hatalmas betonteknő.
Először is itt festhetjük le az autót. Végre olyan színt használhatunk, amilyet csak akarunk. Van egy fix kínálatot biztosító színpaletta, de beléphetünk a teljes szabadságot nyújtó árnyalatpalettába is, ahol aztán bármit kikeverhetünk. A színnek lesz egy H.S.V. kódja is, ami alapján bármikor újra megkreálhatjuk.
A használt színeket eltárolja a paletta alsó részében, így azokat bármikor felhasználhatjuk a szerkesztés alatt, matricákra vagy a felnikre is.
Itt választhatjuk ki a festék típusát is, ami lehet Solid, Metallic, vagy Pearl. Emellett a Mileage pontjainkból vásárolt speciális festékeket (Candy Metal, Chrome, Color Shift, stb.) is itt találjuk. Ezek fix színű festékek, nem festéktípusok.

Ugyanitt tehetjük fel a szintén Mileage pontokért vásárolt felniket is. Nem minden felni megy fel minden vasra, de ami felmegy, az akár 1-2 collal nagyobb méretben is felrakható. Sok utcai autót vihetünk a földútra is, így a Dirt felniket külön kell kiválasztani. Annyi megkötés van, hogy ez utóbbit nem lehet méretezni. Viszont már a gyári felniket is át lehet fújni más színűre.
Versenyautóknál a gumi oldalfalára is kerülhet felirat.

A következő opció a Racing Items, ahol elsőként a rajtszámunkat és annak matricáját adhatjuk meg, továbbá itt tehetjük fel a szélvédőre a Gran Turismo matricát, ami minden versenyautóra kötelezően felkerül. Rátehetjük még a tetőre az ajtó fölé a nevünket (PSN ID és az account nemzetiségének megfelelő zászlócska), végül pedig az első lámpa is fóliázható (csak versenyautóknál) sárgára.

Maga a matricázás viszonylag egyszerű, de persze kicsit bele kell szokni hogy mi hogy megy. Ehhez idő kell.
Túlzottan nem fogok belemenni, mert amíg nem látjátok, úgysem lehet elmagyarázni. Lényeg, hogy az autó különböző részeire több mint 300 réteg helyezhető el. Ez szerintem bőven elég.
Vannak különféle formák, betűk, számok, és a Circuit Experience ezüst és bronz érmeiért nyert pályarajzokat is itt találjuk meg. Ezeket kedvünk szerint forgathatjuk, tükrözhetjük, méretezhetjük, torzíthatjuk, színezhetjük. Pofonegyszerű, csak meg kell szokni, melyik gombkombinációval mit csinálunk.
Vannak még márka és média logók, továbbá a szintünkért járó színes izét is felrakhatjuk. Annyi, hogy ezeket nem színezhetjük és nem torzíthatjuk.
Lehetőségünk van az autó egyik oldalára felkerült matricát a másik oldalra is átküldeni/tükrözni.
A gond az, hogy ez csak egyesével lehetséges. Jó lenne egy felület (akár itt a játékban), ahol összedobhatunk egy matricát, amit aztán egy réteggé gyúr össze, amit utána egyben tudunk mozgatni, méretezni, stb.
A matricák textúráját is meg tudjuk adni (gloss, semi gloss, matte) a képernyő bal alsó sarkában lővő csillag alakú ikonnál.

(Tipp: Ha azt szeretnétek, hogy ugyanazon szín használata esetén a matrica beleolvadjon a fényezésbe, válasszátok a matricánál a Gloss textúrát, a fényezésnél pedig a Solid festéktípust.)

Később lesz még egy nagyon jó lehetőség: mi magunk készíthetünk olyan matricákat, amit a GT honlapján feltöltünk. A gond az, hogy egyenlőre ez nem működik, mert az oldal még nem él.
A file kiterjesztése amúgy .SVG (Scalable Vector Graphics), ami egy vektorosított formátum, ami emberi nyelven azt jelenti, hogy akármekkorára nagyítjuk, mindenképpen éles lesz a kép minősége. A probléma csupán annyi, hogy az emberek jó részének fingja sincs, hogy ez mi és hogyan tud ilyet alkotni.
További probléma, hogy mondjuk én hiába tudom ezt megoldani, ha a feltölthető file maximális mérete nagyon alacsony! Így eléggé nehéz lesz "bármit" megalkotni.
Nem ártana, ha a PD a weblap beindulása után elérhetővé tenne ott egy SVG szerkesztőt, ahol minimál dolgokat meg lehet valósítani. Alapformákból összerakni ezt azt, vagy legalább egy adott szöveget, mert most egy feliratot is betűnként kell megcsinálni, majd egyesével tükrözni az autó túloldalára, ráadásul mindössze egy alap betűtípus van.

Ha megvagyunk a matricával (vagy akár egy egyszerű átszínezéssel), körbejárhatjuk az autót a Preview menüpont alatt. Itt nincs HUD, így megsúgok egy apró trükköt: az R1-et nyomva tartva, a bal analóggal tudtok elmozogni oldalra és fel/le. Továbbá javaslom, hogy nézzétek meg többféle háttérrel a produktumot, mert más fényviszonyok között más lehet az eredmény.
Ha elégedettek vagyunk a végeredménnyel, mentsük el. Itt adhatunk egy nevet a kreálmányunknak, de ami fontosabb, a kis előnézeti ikonjának a színét is megváltoztathatjuk. Itt maximum 3 színt használhatunk.

A rendszernek van egy hatalmas hibája: a rajtszám és a vezető neve a matrica részét képezi. Más által készített matrica így nem nagyon használható, mert ha más van beállítva rajta, azt nem változtathatjuk meg, ha pedig nincs rajta, nem rakhatjuk rá. Ezeket és a felnit is ki kellene venni ebből a blokkból.

(Tipp: Ha olyan matricát készítesz, amit meg szeretnél osztani másokkal, akkor figyelj arra, hogy mindenképp legyen a matrica alatt egy alapszín. Ugyanis, ha te pl. egy gyárilag fehér autóra fekete matricát raksz, de alatta nincs általad választott festék, csak a matrica, akkor én felrakom a kreálmányodat a saját autómra, ami tegyük fel gyárilag fekete, akkor semmit sem fogok belőle látni.

12 ***MY LIBRARY (képeink, videóink, matricáink)

Itt találjuk az összes képet, visszajátszást, matricát és autófestést, ruhát, sisakot... mindent, amit mi készítettünk, vagy lementettünk másoktól. Innen tudjuk kimenteni, törölni, vagy megosztani őket, sajnos egyelőre csak egyesével. Anno a GT6-ban is így volt eleinte, aztán egy későbbi update-ben jött a multi-kiválasztás. Úgy látszik, ezt most elfelejtették.
Továbbá ide kerültek a játék hivatalos videói (nyitóvideók) és a zenék.

13 ***MILEAGE EXCHANGE (online áruház)

XP/Pénz/Mileage pont és az online vásárcsarnok, avagy, hol költhetjük el a nehezen megkeresett kreditjeinket és mire? Mi az a Mileage pont?
Nos, kissé átalakult a rendszer. A GT6-ban anno újítás volt, hogy eltűnt az XP, így akár az első pillanattól megvásárolhattuk a legdrágább autókat is.
Az XP most visszatért, de az autóvásárlásunkat nem kötik ehhez. Ha valamire van kreditünk, azt bármikor megvehetjük.
Az XP-vel most csak szintet lépünk, amivel 5-ös szinten a matricaszerkesztést, később sisakokat, verseny-overálokat, és 2 szintenként pályákat oldhatunk fel az Arcade módban (az utolsót lvl20-nál).

Minden esemény után kapunk négy dolgot:

- Első a pénz. Ezt kizárólag autóra költhetjük. A nyert összeg, leginkább a verseny/feladat hosszától és a nehézségtől függ, de ha egy versenyen tisztán megyünk, nem ütközünk, nem hagyjuk el a pályát, +50%-os bónusz üti a markunkat.

- Második a Mileage pont. Ez minden megtett mérföld (1.6km) után +10 pont. Ebből tudunk vásárolni a főmenüből elérhető Mileage Exchange blokkban, ami egy hetente frissülő online áruház. Itt vehetünk olyan speckó cuccokat, amikhez másképp nem juthatunk hozzá. Autókat, amik a kereskedésekben nem kaphatóak, felniket, speciális festékeket, matricákat, sisakokat és pózokat.
Ez azért jó így, mert ösztönöz minket, hogy minél többet vezessünk a játékban. Ugyanakkor nem is köt meg túlzottan, hiszen mindegy, milyen formában, csak játsszunk, hogy ezáltal egyedi dolgokhoz jussunk hozzá. Persze sietnünk kell, mert a frissítés után eltűnnek a régi kínálat darabjai (így csúsztam le pl. a Gold Chrome festékről). Szerintem hatalmas ötlet ez a bolt!

- Harmadik dolog a megtett km, ami a napi feladatunk, azaz a 42km levezetése miatt fontos, ezért ugyanis minden nap egy autót zsebelhetünk be.

- Utolsóként pedig az XP-t kapjuk, amivel szintet lépünk és a fent leírtakat tudjuk megnyitni.

Sajnos a limiteket nem tudták elhagyni. Egy interjúban, a háttérben látni lehetett a játék "kiütött" verzióját. Ott 20.000.000 kredit, 99.999 Mileage, és lvl50 volt a maximum.
14 ***DISCOVER (mások által kreált cuccok felfedezése)

Itt találjuk meg a mások által megosztott SCAPES és versenyképeket, visszajátszásokat, matricákat és komplett autó/sisak/versenyruházat dizájnokat.
A képeket lájkolhatjuk és tovább oszthatjuk, a matricákat vagy kész festéseket/ruhákat pedig letölthetjük és használhatjuk is.
Azt nem árt tudni, hogy a letöltött matricát kizárólag arra a verdára tehetitek fel, amire készült. Továbbá nem lehet szerkeszteni őket.

15 ***HUD

Ez a része is jócskán átalakult a játéknak. A kijelzőn a számlapok és az egész elrendezés új. Sokaknak ez nem tetszik. Nekem személy szerint mondjuk bejön...
Látjuk a gázt/féket és a kormánymozgást is, de a legjobb, hogy került egy kicsi, több oldalas HUD a képernyő aljára, középre is.
Itt találunk egy kis térképet (jobb fenn van a nagy egész pályás), ha lapozunk (d-pad jobbra/balra), akkor jön a legnagyobb móka, az időmérő, ami miatt egy sima TT-t sem fogsz tudni otthagyni. Ugyanis ez mutatja a szakaszidőidet és minden mérési ponton látni fogod, mennyivel mentél jobbat, vagy rosszabbat a legjobb szakaszidődnél. De nem ez a legjobb benne, hanem hogy legalul, kiszámolja neked a legjobb szakaszidőkből az álomidődet! Így tisztán látod, mennyit hagytál benne, mire lennél képes, ha összeraknád a legjobb kört. Gondolom nem kell ecsetelnem ez mit jelent!
Ezt követően jönnek a dedikált gombok (fékerő, TC, benzin, 4x4). Ezek a GTS hivatalos kormányán, a Thrustmaster T-GT-n fizikai gombként (tekerentyűként) is jelen vannak, de egy szimpla kormányon vagy kontrolleren is működtethetőek, csak ott a d-paddal kell lapozgatni köztük jobbra/balra, majd fel/le állíthatjuk őket.
Annyi segítségünk van, hogy ami épp nem kell (pl. nincs benzinfogyás aktiválva egy futamon, vagy nem 4x4-es vasat vezetünk), az nem kerül a listába.

Sok esetben hiába állítjuk át a sebességmérőt km/h-ra, az autó kijelzőjén ez nem változik és marad a MpH.
Sokan jeleztétek, hogy gondot okoz számotokra, hogy a HUD eltüntetésére nincs dedikált gomb. A menüből ez ugyan kikapcsolható, viszont eléggé mélyen van, így egy online futamon nem lehet ki/be kapcsolgatni futam közben. Így ez egy jogos felvetés.

Futam előtt, pályán is elérjük már a beállításokat, így akár a zenét akarjuk levenni, akár a gombkiosztást akarjuk megváltoztatni, immár megtehetjük. Emiatt nem kell kilépnünk a főmenübe, mint az előző részekben. Apró, de annál fontosabb újítás!

16 ***Fizika

A fizika a lényeget tekintve eddig is rendben volt a Gran Turismo játékokban, így apróbb dolgok finomhangolásán kívül semmi eget rengető nem történt. Teszi a dolgát.
Az irányítás továbbra is a megszokott. Kormánnyal az igazi, de kontrollerrel is kiválóan terelgethetőek a vasak. Picit melósabb lett a kontisok dolga is, és ezt nem rossz értelemben mondom.
Viszont belső nézetben továbbra sem tekeri el rendesen a kormányt a pilóta, se kontrollerrel, se kormánnyal. Csupán negyed fordulatot mozdul, mindkét irányba.
Kigyorsításra jobban érzékenyek a vasak, viszont ennek köszönhetően a TC fontossága túlzottan is előtérbe került. Sok autó TC nélkül szinte már vezethetetlen, továbbá konkrétan a jogsi-feladatoknál egyértelművé vált, hogy a GT Sport-ban TC-vel gyorsabbak vagyunk. Ez bevallom, számomra annyira nem jön be.
A gumik is sokkal jobban csúsznak, lehet ez is az oka a fent említett TC "problémának". Sport/Hard gumikkal úgy driftelek, mint régen a Comfort/Harddal. Sőt...
A gumifizika amúgy sokat javult. Visszajátszás közben fantasztikusan néz ki, ahogyan terül az abroncs, vagy épp deformálódik a kanyarban terhelés alatt, meg a bukkanókon.
Kormánnyal is nagyon szépen átjön az a pillanat, amikor elkezdi elveszíteni a tapadását. Még azelőtt tudok korrigálni, mielőtt baj lenne belőle.

Az autók állítása (Setup) jobban előtérbe került, mint az eddigi részekben. Itt már egy jobb köridőhöz kötelezően bele kell nyúlni a beállításokba. Ehhez persze kapunk segítséget. Mindenhol leírják és kis képecskénken is bemutatják, mivel mit állítunk.

Javult viszont a sebességérzet, leginkább belső nézetben. Sokkal jobb lett a játék ezen része. Komolyan mondom, itt már jobban szeretek így menni, mint az eddigi epizódokban. Nagyon dinamikusan mozog a kaszni (a háttér viszont nem remeg be), így sokkal jobban átjön minden bukkanó és mozdulat. Hogy még szuperebb legyen az élmény, a beltér kameráját is tudjuk állítani, előre/hátra, fel/le. De a külső nézetnek is van egy közelebbi és egy távolabbi állása is.

További újítás, hogy Driving Line immár 3-féle van:
- Corner Indicator (lebegő hologram ikonok a pálya szélén, a kanyarok érintési pontjain)
- Corner Marker (bóják a pálya szélén, a kanyarok érintési pontjain és fékezési pontokon)
- Driving Line (ez a klasszikus, pályára vetített ideális ív)
17 ***Vezérlők

Konzolon az emberek jó része kontrollerrel játszik. Persze egy szimulátor kormánnyal az igazi, de sok embernek nincs rá pénze, vagy nincs hová tenni, nincs hely egy rendes beülőnek, stb. Így marad a DS4. Ezt tudják a fejlesztők is, és a GT-nél a cél mindig az, hogy mindenki jól szórakozzon, függetlenül attól, kormánnyal vagy kontrollerrel játszik-e, így aki DS4-el tolja, nem kerül feltétlen hátrányba, semmilyen szempontból. Teljesen versenyképes lehet, mind időeredmények, mind élvezeti faktor szempontjából.
Ennek fényében több beállítási lehetőséget is felkínál a program.
Irányítás szempontjából vezethetünk a baloldali stickkel, az iránygombokkal (d-pad), vagy Motion Sensorral is.
A gyorsítás/fékezés pedig lehet R2/L2 kombó, Négyzet/X, vagy a jobb oldali stick előre/hátra.

A kormánytámogatással sincs baj, a GTS támogat mindent, ami jelenleg a piacon van és kompatibilis PS4-gyel. T80-T150-T300-T500-T-GT, G29.
A Fanatec PS4-es perecéről egyenlőre nincs hír, de elvileg azzal is kéne mennie.
Ha valaki most szeretne beszállni a kormányos játékba és komolyan gondolja a dolgot, én a T300-at ajánlom.
A kuplung továbbra sem valami jó. Az előző részekben is sokat szenvedtem vele, nagyon lent fog (emiatt sokszor fogunk ürest rakni), és lényegében egy gombként kell elképzelni, mert vagy működik, vagy nem. Nem lehet csúsztatni, mint az Assetto Corsa-ban. Ha valaki így szeretne vezetni, akkor ez nem biztos, hogy az ő játéka. Arra ott az AC. Mondjuk nincs túl sok kuplungos autó...
A H-váltó továbbra is úgy működik, hogy ha kormányon váltunk a fülekkel, utána a H-váltóval is tudunk váltani kuplung nélkül, de ha egyszer lenyomjuk a kuplungot, akkor utána használnunk kell, egészen addig, amíg újra rá nem váltunk a váltófülekkel. Tehát semmiféle külön menüpontot nem kell bepipálni emiatt, szabadon variálhatjuk a váltási módokat, menet közben is.

A kontrolleres irányítás finomhangolása (Controller Steering Sensitivity) és a kormány FFB beállításai (FFB Max. Torque, FFB Sensitivity): a főmenüben (verseny előtt) a Driving Settings-ben (vagy menet közben Option gomb), legalul Detailed Settings, majd itt is tekerjetek legalulra.
A pedálok és a kormány kalibrálása és finomhangolása viszont kissé hiányzik. Eddig sem volt, de más szimulátorokban ez megszokott és hasznos dolog.

18 ***PIT

A box-kiállások is tovább finomodtak. Sokkal szebbek lettek az animációk. Készítettem is egy kis videót róla: https://youtu.be/tic2a7BgCes
Kiválasztjuk, milyen gumit kérünk (ha kérünk). Az üzemanyag tankolása közben alul mutatja azt is, hány körre elég a nafta, így ha elég, bármikor leállíthatjuk a betöltést. Ha a gumi még bírja, érdemes csak a tankolásra nyomni, ezzel 2mp-et spórolhatunk.

19 ***Hagok

A hangok nagyon sokat fejlődtek. A korábbi részekben nagyon sok (jogos) bírálatot kapott az autók hangja.
A mostani részben már a zárt bétában is szépen szóltak a verdák. M6 Nord: https://youtu.be/3c9qG6Ptx84
Csörög, zörög, hörög, röfög, föttög, durrog, brummog. Minden nézetben más a hang és annak összetétele.
Az ütközés hangjával sokan továbbra sincsenek megelégedve. Tőlük kérdezném, ütköztek-e már autóval a valóságban? Mert én igen. Nincs vele baj.
A szalagkorláton, ha meghúzzuk a kasznit, fémes csikorgást hallani. A sóderból visszajövet csörögnek a kavicsok a kerékjárati ívben. Mindenre odafigyeltek.
A váltás hangja is kiváló lett, H-váltós autóknál is. Akkor is, ha kontrollerrel váltunk, kuplung nélkül. Ezt eddig nagyon hiányoltam. Rendesen hallani, hogy kuplung, váltás és gáz. Végre!
A zenék továbbra is nagyon kellemesek. Külön tudjuk állítani a verseny, a visszajátszás, a menü és a verseny végi örömóda hangerejét.
20 ***Replay

A visszajátszások továbbra is pazarul néznek ki. Elképesztően életszerű az autók mozgása. Jók a kamerák.
Hatalmas újítás, hogy végre nem szakaszonként léptethető a replay, hanem előre/hátra, +/- 10mp-enként.
Továbbá kapott egy léptetés gombot is, amivel a megállított képet apránként tudjuk léptetni.
Visszajátszás közben, belső nézetben tudunk nézelődni, de a kamera kezelése maradt olyan, mint az előző részekben. Iszonyú darabosan indul meg (ugrik egyet), amikor kimozdítjuk az alaphelyzetből, vagy visszaengedjük oda. Ha ezt megoldanák, lehetne olyan belsőnézetes videókat rögzíteni, mintha VR-ban mennénk.
Számomra nagy öröm volt, mikor a bétában megláttam, külső nézetben is lehet forgatni a kamerát az autó körül. Viszont ezt egy hét után elvették és most, a végleges játékban sem kaptuk vissza. Az indok annyi volt, hogy így is hatalmas előny a külső nézet (több mindent látunk magunk körül), így ott oldalra sem lehet nézni!
(Az mondjuk már csak az én személyes véleményem, hogy egy szimulátorban semmi keresnivalója a külső nézetnek.)
Mivel már a visszajátszásainkat is megoszthatjuk, így nem kell körülményesen kimentegetni és küldözgetni azokat.
Méretük továbbra is baráti. Egy átlagos futam 1-2MB, de a 20 perces replay is 10MB alatt van. A legdurvább nekem egy több mint 1 órás visszajátszás volt, az 519MB-ot foglalt.

21 ***Látvány

Grafikailag nagyon rendben van a játék. A standard autók kukázásával egységes lett az egész.
A pályák és a környezet sem rossz, bár itt ott azért találunk még szögletes hegyet a háttérben, de összességében ez is sokat fejlődött.
A bevilágítás csodás, bár az árnyékok és a tükröződések továbbra is elég silányok néha.
Az élsimítás még néha renderelés után (fotómód) sem tökéletes, főleg a fehér autóknál!
Én sima PS4-en tolom, sima 1080-as LCD TV-n. Kíváncsi lennék, mennyivel másabb a GTS képi világa PS4 PRO-n, 4K-ban, HDR-rel, kutyafülével.
A láthatatlan falak sajnos továbbra is megvannak, a földúton a semmiről, vagy egy laza kis kötélről, vagy szalagkerítésről is visszapattanunk.
A standard autók ugyan eltűntek, de a nosztalgia nem maradhat el. Most kaptunk prémium/standard közönséget. Nem viccelek. Nézetek szét visszajátszás közben, fotómódban, a pálya szélén! Ismerős arcokat fogtok találni. Az előző részek (leginkább a GT6) közönségét és fotósait is felhasználták. Ez csak azért ilyen kirívó, mert az új pálya menti alakok nagyon szépen animált, jó minőségű 3D-s modellek. A régiek meg lapokból állnak össze. Már, amikor összeállnak...
A pályák mellett a lelátókon elég sok ember látható. Mászkálnak összevissza. Már nem olyan statikusak mint régen.

PSC Gran Turismo Sport teszt
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
21. WeNoM  PlayStation.Community tag
2017.11.27. 21:37:17
LV2
+1
Ezer köszönet az írásodért , nekem nagyon hasznos volt . :)
PSN ID : WeNoMTeaM
20. Richard  PlayStation.Community tag
2017.11.17. 15:33:57
LV5
+1
Köszi ezt a sok-sok hasznos infot!
19. Binder  Drift & Photo
2017.11.02. 21:44:15
LV22
Válasz 17. Lomex üzenetére:
Sajna nálam is eltünt pár napja. :(
18. MazaHUN  PlayStation.Community tag
2017.11.02. 16:34:53
LV6
+1
Köszi! Szupi volt, A-Zig;)
independent
17. Lomex  PlayStation.Community tag
2017.11.01. 21:46:05
LV1
Sziasztok, kérdésem lenne valakinek van hasonló gondja a Polyphony Digital Championship nekem egyáltalán nincs az online lobbyban.
Youtuben láttam csak meg itt olvasom de nekem nincs csak az első 3 lehetőség. Disc verzióm van.

Köszi előre is.
2017.10.30. 19:10:40
LV1
+1
Köszönjük a részletes leirást!
15. Binder  Drift & Photo
2017.10.30. 12:40:40
LV22
Válasz 14. ikaralyos01 üzenetére:
Igen 180-ig követi, de utána blokkol, tehát nem fordul továb...pont ugy mint régen. A Driveclub-ot emiatt imádtam. Ott meg tudták csinálni, ráadásul gyönyörűen.

A motion infót köszi. Jó tudni. Mondjuk alapgép birtokában sokra nem megyek vele. De legalább anélkül is sokat javult a sebességérzet az előző részekhez képest. Sokkal inkább érzem mennyivel megyek.
14. ikaralyos01  PlayStation.Community tag
2017.10.30. 11:53:09
LV2
+1
Annyit helyesbítenék, hogy a belső nézetben rendesen elfordul a kormány és a pilóta keze, tökéletes összhangban a külső(vezérlő kormánnyal) max. 180fokban. Plusz nekem nagyon hiányzott eddig a szinte minden más autós játékban jelen lévő motion blur vezetés közben ami bizony megdobja a sebesség érzetet. És végre Ps4 pro-n, kizárólag 1080p-ben + frame rate módban van motionblur és nagyon jól néz ki. Sajnos alap gépen egyáltalán, pro-n pedig 4k-ban nincs.
13. Sparrow  CasualJunkie
2017.10.29. 20:41:35
LV18
+1
Komoly guide! Kösz!! ;)
"Véletlenül rúgtam be megint."
12. Peter  PlayStation.Community tag
2017.10.29. 16:02:54
LV2
+2
Most teljes a teszt! Köszönet és tisztelet érte Bindernek!
11. KAMIKAZE-HUN  Az utolsó cserkész
2017.10.29. 16:00:39
LV7
+2
Nagyon aprólékos mindenre kiterjedő tájékoztató írás, tökéletes mint a játék maga, köszönjük!
"Örökké nem eshet"
2017.10.29. 08:15:48
LV1
Válasz 5. martin üzenetére:
Köszönöm!
2017.10.29. 08:13:28
LV1
+1
Válasz 4. Binder üzenetére:
Köszönöm a segítséget!
8. snike  PlayStation.Community tag
2017.10.28. 18:49:57
LV1
+2
Köszönjük!
7. Binder  Drift & Photo
2017.10.28. 18:19:01
LV22
+1
Válasz 5. martin üzenetére:
Igazából a nagy kérdés a Fanatec...mert nemigazán került bele ugye a hivatalos listába...de most utánanéztem...és ezt találtam...

"GT Sport has been released and it works great with the Fanatec CSL Elite Racing Wheel. Due to time constraints, Polyphony was not yet able to fully implement our wheel in the controller options menu but you can enjoy full force feedback and support for the rev lights and the ClubSport Shifter if you install the latest firmware v335 (which is included in the driver v293) on your wheel.
This firmware has a revised compatibility mode which now adds compatibility to:
GT Sports
F1 2016
WRC6
DriveClub
Polyphony assured us that they will fully implement our wheel and that they are working on it. In the meantime you can already enjoy the game with the compatibility mode."

Eszerint megoldották hogy működjön vele, sőt a DC-vel is...valami kompatibilitási móddal...a PD pedig dolgozik rajta hogy belekerüljön a fullos support (ottlegyen a gombkiosztá állításnál ez is a többi közt).
6. Tevez11  PlayStation.Community tag
2017.10.28. 17:55:00
LV23
+1
Kifogástalan cikk, elképesztően részletes, köszi.
"A fakezemmel,lekaszabolok pár Baszadékot"ArgFan75
5. martin  Főszerkesztő
2017.10.28. 17:01:57
LV27
Válasz 3. gyuszi76 üzenetére:
A G27 nem PS4 kormány.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Binder  Drift & Photo
2017.10.28. 16:32:57
LV22
Válasz 3. gyuszi76 üzenetére:
Nem. Az egyetlen PS3-as kormány ami megy PS4-en, az a Thrustmaster T500, de az sem 100%-osan kompatibilis.
Nekem is G27-em van, most vettem pár hónapja T300-at. A G27 pedálsort megtartottam, DB9 átalakítótt a Thrustmaster oldalán vehetsz ha kell. 10€.

Ha mindenképp meg akarod tartani a G27-est, M4 Converterrel és hasonló konverterekkel rá lehet mókolni PS4-re, barátom sokáig használta eképpen PS4-en a DFGT-jét...nézz utána.
2017.10.28. 15:50:15
LV1
Valaki tud imformációt,hogy a G27 használható lesz a GT sportal?Köszönöm!!!A leírás tökéletes!Köszi!
2017.10.28. 14:15:00
LV1
+2
Válasz 1. mentoloshypo üzenetére:
ez igy igaz köszi
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.10.28. 14:12:15
LV28
+4
Elképesztő, hogy mennyire egyedi és összetett a GTS, és az is hogy ennek feltárásba mennyi munkát fektettél Binder, hatalmas gratuláció és köszönet!
A legrangosabb nemzetközi oldalak "sztár" tesztelői tized ennyi munkát nem tettek a tesztjeikbe és a guide-okba.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
TOM CLANCY'S GHOST RECON: BREAKPOINT (PS4)
2019.10.13. 21:43 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Eltörött a mécses.
WARHAMMER: CHAOSBANE (PS4)
2019.10.12. 12:51 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: Sanada
Tegyél rendet csatabárddal!
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (PS4, PSN)
2019.10.12. 12:39 Kedvcsináló
1 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Legenda újratöltve.
Caravan Stories (PlayStation 4, F2P, PSN)
2019.10.09. 18:41 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: martin
A vándorcirkusz az égbe megy.
Concrete Genie (PS4, PSN)
2019.10.08. 11:43 PlayStation Network
8 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Színes tintákkal álmodni.
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered (PS4, PSN)
2019.10.07. 12:21 Kedvcsináló
4 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Vissza a gyermekkorba…
Mozi - Joker
2019.10.07. 10:22 Cool-Túra
22 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egy megbomlott elméjű kisember vallomásai.
GREEDFALL (PLAYSTATION 4)
2019.10.05. 17:56 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Diplomatikusan fogalmazva: nem rossz, de lehetne jobb is.
The Sojourn (PS4, PSN)
2019.10.03. 15:50 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Meditatív életpálya.
FIFA 20 (PLAYSTATION 4)
2019.10.02. 15:20 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Hozza a kötelezőt.