PlayStation.Community

2017.10.25. 11:28 PlayStation Network
7 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
Nosztalgia Csapda.

Az 1990-es években nagy divatja volt az úgynevezett FMV, azaz Full Motion Video játékoknak, melyekben előre rögzített (legyen az videofelvétel, vagy számítógép alkotta mozgó kép) történéseket láthattunk és minimális interakcióval ugyan, de irányíthattuk az eseményeket. Ennek előnye a sok esetben élethű, vagy ahhoz közeli képi világ, melyet más technológiával készült játékoknál nem tapasztalhattunk akkoriban. Hátránya viszont, hogy sok esetben csak megmutathattuk karakterünknek merre menjen, vagy mit csináljon, esetleg mikor lőjön (Pl. Cyberia, amiről írtam már itt, a Classic PS rovatban), de valahol még ennyit sem tehettünk. (Igen, ez a Night Trap)
A mai kor játékainál az "interaktív film" besorolás alatt találkozhatunk hasonló alkotásokkal, csak már technikailag sokkal kiforrottabb köntösben, így jóval játszhatóbban (Heavy Rain és Telltale játékok például). Ha a dramaturgia megkívánja, igenis nagyon jól állhat ez a stílus a játékoknak, és attól még, hogy ilyen a tálalásuk, játékok maradnak. El nem tudnám képzelni a Heavy Raint más játék stílusban, ugyan ilyen erős érzelmi töltettel és atmoszférával.
Igen ám, de mi a helyzet akkor, ha csak és kizárólag csapdák aktiválása a feladatunk? Rá lehet építeni egy egész játékot? Ha a '90-es évek elején vagyunk és megteszünk főszereplőnek fél tucat tinédzser (vagy annak sminkelt) csajt, akkor igen. De ma ez kevés. Sőt nulla.
Hölgyeim és Uraim, következzen a Night Trap: 25th Anniversary Edition!
Mi egy S.C.A.T. ügynököt alakítunk (kapaszkodjatok meg: Sega Control Attack Team), aki eltűnt lányok után nyomozva fedezi fel a Martin pincészetet, ahol is a keresett személyek utoljára szálltak meg. (Martin, lecsapjam a labdát?) Martinék szerint a lányok épségben távoztak tőlük, így a rendőrség tehetetlenségük révén átadja az ügyet a S.C.A.T.-nek (nyílván). Csapatunk, miközben titkon átfésüli a kúriát, kamerákat és csapdákat talál, melyekre ügyesen rá is ál távvezérléssel. Ezután nem sokkal érkezik ismét jó pár tini (vagy annak látszó felnőtt), hogy megszálljanak, köztük egy beépített ügynökkel. Kisvártatva furcsa, csípőficamos emberek hada jelenik meg a ház körül (összesen száz), akikről kiderül, hogy Augerek, amolyan vámpír-szerzetek (persze Martinék is azok) és vérre szomjaznak. A mi feladatunk az lesz, hogy a csapdák aktiválásával megvédjük az eleinte mit sem sejtő társaságot.
Ez a sztori bizony annyira sz@r, hogy már jó, de sajnos magára a játékra csak az egyik jelző illik. Hiába '92-es az eredeti "mű", a felvételek, amelyeket látunk még annál is gagyibbak. És itt most nem a siralmas rendezésre, vagy színészi játékokra gondolok (színészt írtam volna?), mert az legalább ad egy hamisítatlan "B" hangulatot az egésznek, hanem a borzasztó csapdákra és az ellenfelek ábrázolására. Tényleg az a csapda a hálóban, hogy a szekrény kijön a falból, ami rálöki a vámpír izét az ágyra, ami kihajítja az ablakon? A Scooby Doo is keményebben tolta. Amúgy a felvételeket 1987-ben rögzítették, de miután a Hasbro mégsem gyártatta le a VHS alapú konzolját(!), 1992-ben átportolták a sokkal barátibb adathordozót használó Sega CD-re. Ezért is az ósdi körítés.

A játékmechanika roppant egyszerűnek hat, de mégis rendesen meg tud szívatni. Adva van nyolc kamera, amik közt váltogatva tudjuk nyomon követni az eseményeket. Ha látjuk, hogy osonnak be az izék, és a jelzőfény is pirosra vált, aktiválhatjuk a csapdát. Most annyiból szerencsénk van, hogy beállíthatjuk, hogy a kisképek valós időben mutassák az eseményeket (régen nem így volt), így nem kell folyamatosan váltogatni közöttük, hogy hol, mi történik. Néha pedig, ha a megfelelő szobában vagyunk, megtudjuk, hogy milyen színű kód van életben, ugyanis a hozzáférési kód a rendszerhez időnként változik, de ha az adott pillanatban másik szobában vagyunk, sok hibánk lesz, mire kikísérletezzük, melyik a jó kód. Ha sok Auger átcsúszik a kezeink között, a főnökünk bontja a vonalat és Game Over.
Az említett szívatás ott rejlik, hogy vagy százszor le kell játszanunk a jeleneteket, ugyanis mivel real time minden, állandóan lemaradunk valamiről. Ha a sztorira vagyunk kíváncsiak, beosonnak, ha várjuk, hogy valaki a csapdába sétáljon, lemaradunk más eseményekről, esetleg a másik szobába is betörnek, és előbb elhaladnak a csapda mellett. Ha arra figyelünk, hogy a csajok mit hülyülnek, csacsognak és bohóckodnak, vagy csak szemeink legeltetjük rajtuk, lemaradunk mindenről (és még az orrunk vére is elered). Van olyan szituáció, hogy egy másodpercünk van(!) két különböző szobában aktiválni két csapdát. Ezt kikísérletezni, ugyan már...
A játék egyébként, csak kb. 25 perces, de a tökéletes, vagy ahhoz közeli végjátékhoz minden szobát be kéne magolni, hogy mikor, hol és ki jön. Nem túl élvezetes. És azok a csapdák! Csapóajtó, átforduló könyvespolc, átforduló fal, lejtővé alakuló lépcsők, katapultok és ehhez hasonlók.
Ami viszont jól sikerült, az a ráncfelvarrás. Mivel megvoltak az eredeti kópia másolatai, az 1992-es énjéhez képest sokkal jobb a képminőség (persze szemcsés mint állat, de mit vártunk?), és még választhatunk is, melyik régi kiadás kezelőfelületével szeretnénk játszani (a SEGA CD után több gépre is megjelent). Ezeken felül vannak megnyitható kisfilmek (régi dokumentumfilm, új making-of videó), képgaléria, új játékmód (Survival, ahol random és folyamatosan jönnek a vámpírok), törölt jelenetek, és a Scene of Crime játszható verziója. Ami még a szoftver mellett szól, az a játékunktól függő többféle befejezés. Bizonyos karaktereket nem gáz, ha nem mentünk meg, de vannak fontos karakterek, akiknek a halálánál egyből vége a játéknak. Legalább van checkpoint a 13. perc környékén.
Ennek játéknak leginkább kulturális, videojáték-történelmi jelentősége van. Emlékeztek arra, hogy a Mortal Kombat miatt alakult meg az ESRB, a videojátékok korhatár besorolásáért felelős szervezet? Nos, mikor összeült az Egyesült Államok Szenátusi Bizottsága, hogy megtárgyalják a Mortalban fellépő túlzott erőszakot, bizony a Night Trap is ott volt, mert sokak szerint indokolatlanul erőszakos és kiáll a nők sérelmére elkövetett nemi erőszak mellett! Természetesen hatalmas marhaság az egész, de akkoriban még a videojáték egyenlő volt a gyerekes elfoglaltsággal, sokan nem tudták hová tenni ezeket a dolgokat.
A Mortallal ellentétben a Night Trap nem járt valami jól, mert ugyan a hírverés végett hirtelen sokat eladtak belőle, de a nagyobb üzletek gyorsan leszedték polcaikról a játékot. Most erre a 25. évfordulós verzióra az ESRB "Teen" besorolást adott, lévén mai szemmel a történések inkább csak komikusak.

A készítők ígérete szerint az európai verziónak szeptemberben kellett volna jönnie, de lokalizációs problémák léptek fel, így nem tudom mikor lesz esedékes a megjelenés. Bárhogy is alakul, a 15 dollár (kb. 4000Ft) rengeteg érte. Egy esetben látom értelmét a játéknak: összejön egy baráti társaság és ökörködni akarnak egy jót, mikor is észreveszik, hogy a Night Trap, amin lehet jókat röhögni, annyira béna szegény, pont akciós és csak 1500Ft, amit még el is tudnak osztani egymás között. Az értékelőben szereplő egy csillag a játék mai szemmel történő vizslatását mutatja, pontosan megmutatja, mennyire nő fel a mostani elvárásokhoz. Ha egy szelet játéktörténelemre vágysz, akkor viszont deal!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Screaming Villains
Fejlesztő: Screaming Villains
Megjelenés: 2017.08.15.
Ár: $14.99
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 7.1GB
Web: http://www.screamingvillains.com/
PSN feltöltőkártya: Platinum Shop
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
7. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.10.26. 08:21:32
LV21
Válasz 5. martin üzenetére:
Persze arra mindig.XD
(de "csak" virtuálisan, ott úgy tudom ér)
6. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.10.25. 21:13:32
LV28
Van pofájuk 15 dollárt elkérni érte.
5. martin  Főszerkesztő
2017.10.25. 18:25:24
LV27
Válasz 4. Resiskull üzenetére:
A molesztálásra lenne eszed, mi?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
4. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.10.25. 14:55:30
LV21
nekem ez kell, meg pár sör és mehet a party.:D
3. martin  Főszerkesztő
2017.10.25. 14:21:13
LV27
Válasz 2. VictorVance üzenetére:
Sekszi.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2. VictorVance  Szerkesztő
2017.10.25. 14:11:35
LV18
Ez olyan szar, hogy már-már jó.
Örülünk?
1. martin  Főszerkesztő
2017.10.25. 13:53:03
LV27
Régen a lányok is idősebbnek néztek ki...
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Night Trap
Screaming Villains
INKÁBB NE

MARTIN BELESZÓL
Szeretnék ettől a történettől teljesen elhatárolódni. A hölgyek önként érkeztek és mindannyian tizennyolc éven felülinek mondták magukat.