.
 

PlayStation.Community

2017.10.10. 16:44 Játékteszt
7 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Értékeld a cikket!
Vajon a labda idén is gömbölyű?

Az alapvető kérdés minden FIFA rész esetében ugyanaz: idén is marad minden, ahogy tavaly volt, néhány új stadionnal és keretfrissítéssel, vagy végre megembereli magát az EA Sports?
A FIFA 17 esetében kijelenthettük az elmúlt évben, hogy a Frostbite Engine és a Journey mód hozott elég újdonságot, amiért érdemes volt megvenni minden rajongónak a szoftvert. Az idei rész kapcsán már sokkal nagyobb dilemmában lehetnek a sorozat iránt érdeklődők, mivel a hangzatos szalagcímek elmaradtak. Nincsen új játékmód, a sokak által várt Street-szekció sem került bele a repertoárba, helyette viszont kaptunk egy kidolgozottabb Journey módot, finomított játékmotort, és német 3. osztályú bajnokságot.
Aki úgy gondolja, hogy ez így, első körben kevésnek tűnik, az nem téved annyira, hiszen idén még az EA marketing gépezete sem úgy szuperált, ahogy azt a korábbi epizódoknál megszokhattuk. Azonban, ha az unalmasnak tűnő döntetlent kicsit kielemezzük, akkor már nem annyira borús az összkép. Aki még így, megjelenés után sem tudja eldönteni, hogy ebben az évben melyik focis játék mellett tegye le a voksát, az tartson velem az elemzői irodába és nézzük meg, mit tud a FIFA 18!
A teszt első felét a sportjátékok legfontosabb elemével szeretném kezdeni, vagyis magával a játékmenettel. Ahogy a bevezetőben említettem, az új motor sokat javított az összképen, ez viszont immár a múlt. Az idei FIFA lesz a második, amely a Frostbite Engine-t használja, így a fő hangsúly a finomításon volt.
A cselek dinamikája és a játékosok mozgása még élethűbbnek hat, ami azért mindenképpen hozzátesz az összképhez. Talán a legkomolyabb újítás az ütközésrendszerhez köthető: ha két jó erőben lévő játékos csap össze a labdáért, akkor igen komoly testi kontaktok tudnak kialakulni, viszont egy kisebb termetű játékost irányítva, labdafedezés helyett érdemes a trükkökre és a gyors irányváltásokra hagyatkozni. A mezrángatás, a birkózás, a kemény becsúszások mostantól ugyanúgy a játék fő elemi közé tartoznak, mint a lövés és a passzolás.
Hibák sajnos továbbra is előfordulnak, és a YouTube is valószínűleg tele lesz bakiparádéval, ellenben a fejlődés megkérdőjelezhetetlen, ha a mértéke még nem is üti meg mindenki számára az elvárható szintet.

Ami a rögzített szituációkat illeti, nem sok változás történt. A tavalyi szöglet és tizenegyes reformok folytatódtak, mostantól a büntetők esetében a magasságot a hátsó karok segítségével tudjuk állítani, ezáltal még több mindenre kell figyelni. Én, mint átlagos FIFA játékos, a régebbi, egyszerűbb lövés és irányadás szisztémát jobban kedveltem, viszont el tudom képzelni, hogy a profibb játékosoknak jobban fekszik az új rendszer. A szöglet és szabadrúgás elvégzése továbbra sem nagy ördöngösség, a nehézséget inkább az jelenti, hogy a lehetőségekből valóban gól is legyen, és ne csak egy ígéretes helyzet. Ami a legszembeötlőbb, hogy a középkezdések elvégzése is megváltozott, így az idei FIFA rész hűen követi a szabálymódosításokat, miszerint a bogyó útjára indításához elég egy ember is. Maga a játékmenet ezektől a módosításoktól nem lesz se jobb, se rosszabb, viszont én még is értékelem, hogy a fejlesztők próbálják felkavarni az állóvizet, ami egy évenként megjelenő sportjáték esetében elvárható lenne.
Szerencsénkre az elvárásoknak megfelelően ennyivel nem ért véget az újítások sora, mivel egy igen kreatív, ámbár régóta indokolt fejlesztést hoztak be az idei részben. Ez a kis frissítés nem más, mint a gyors cserék lehetősége, amit nem muszáj használni, hisz továbbra is fennáll a kilépés, cserélés, visszalépés metódus, viszont aki unja ezt a játékmenetet megszakító módszert, annak ez az apróbb változtatás sokat számíthat. Amikor megláttam, hogy a gép automatikusan felajánl egy cserét az elfáradt játékosom helyére, elsőre hülyeségnek tartottam. Miért akarnék egy gyors jobbszélső helyére egy lassú középpályás behozni, amikor a padon több posztra azonos gyors játékos ül még? A következő snittben aztán már az általam kigondolt játékost ajánlotta fel cserének a gép, és kihasználva a lehetőséget gyorsan lezajlott a pacsi, majd már a friss játékos húzott el az ellenfelek mellett egy szép beadás-fejes kombóval, megszerezve a mérkőzést eldöntő gólt. Valószínűleg a menüs rendszert alkalmazva se lettem volna hátrányban, viszont ez az apró újítás kellemesen befolyásolja a mérkőzések hangulatát, főleg ha egyszerre többen játszotok, és nem kell hatszor megállítani az eseményeket.
Grafikai szempontból némi előrelépés tapasztalható az idei részben, viszont hatalmas változásra nem kell gondolni. Javultak a fények, az izzadságcseppek, fűszálak részletessége. Maga a játék simán hozza az elvárható szintet, a híresebb játékosok arcai könnyen felismerhetőek, csupán az újdonságok nem ütnek akkorát, mint tavaly. Tulajdonképpen semmi olyan újítást nem vettem észre, ami játék közben is kijön, egyedül a bejátszásokban látni némi fejlődést, ami a külcsínt illeti.
Kissé humorosan hangzik, de a legnagyobb tetten érhető fejlődés talán a nézőseregnél tapasztalható. Több egyedi reakció érkezik a nézőtérről, ha gólt lövünk és kirohanunk a szurkolókhoz, akkor azok odatódulnak a kerítéshez, lehet velük pacsizni, ölelkezni, minden, ami jól esik. Egyre több variációjú-feliratú zászlót lengetnek vagy tűznek ki a csapat hívei, így egy rangadón tényleg meccshangulat uralkodik, és még a Magyar Válogatott mögött álló tábor is egész jóra sikeredett. Ennél többet már nem nagyon lehetne kihozni ebből a részből, hacsak nem egy DLC keretében megvásárolhatóak lesznek a véletlenszerűen pályára berohanó meztelen férfiak és a lemondásunkat követelő drukkerek.

A tavalyi rész talán legjobb eleme a show, avagy a Journey folytatódik tovább. Ismét Alex Hunter életét követhetjük végig, a tavalyinál sokkal több extra eseménnyel, sztárral, interjúval, és bajnoksággal.
Óriási spoilerezésbe nem szeretnék belemenni, de aki a tavalyi részben szerette ezt a játékmódot, az most idén imádni fogja, mert hangulatosabb és részletesebb lett. Az aprólékosság persze nem csak annyiból áll, hogy mostantól személyre szabhatjuk Alex külsejét, hanem a történet alakulása is nagyban függ a döntéseinktől. Átigazolási botrányok, családi viszályok, és sok foci, amik az idei évad fő elemei.
A FIFA 17 után Alex és a játékosok igényei is nagyobbak lettek, így pánikra semmi ok. Az EA odafigyelt a kérésekre és most már nem kell kizárólag az angol Premier League csapataiból válogatni.

Az idei FIFA rész tehát egyáltalán nem lett gyenge, a karriermód is tartogat néhány újdonságot, mint például az újragondolt átigazolási rendszer, amely során egy kinézett játékos leszerződtetése nem csak a papírmunkából áll, hanem valós tárgyalásokat kell lefolytatni egy-egy játékos megszerzése érdekében. Ettől függetlenül a legnépszerűbb játékmód már hosszú évek óta FIFA Ultimate Team. A siker és a tartalom mennyisége megkérdőjelezhetetlen, a legjobbak idén is részt vehetnek hétvégi kupákon, online bajnokságokon, de még a kezdő játékosok is biztosan megtalálják a helyüket. A korábbi részben behozott Squad Building Challenges nevű csapatépítős játékmód idén még több lehetőséggel tér vissza, illetve az új rész fejlesztése, a Squad Battles részleg is nagyon szórakoztató, ahol offline mérkőzéseket lejátszva kell legyőzni más emberek csapatát, vagy akár híres focisták álomkerete ellen is kilehet állni. A focis kártya gyűjtögetésre hajazó csomagok bontogatása továbbra is szórakoztató, főleg, hogy mostantól PlayStation konzolon is elérhetőek a Legendák, avagy új nevükön Icon kártyák. Sajnálatos módon Puskás Ferenc nem került a megszerezhető veteránok közé, azonban még így is olyan nagy nevek bukkannak fel, mint Ronaldo Nazário, Herny, vagy a zseniális Pelé. Annak, aki szereti az ilyen gyűjtögetésen alapuló dolgokat, annak telitalálat a FUT, de azoknak se lesz unalmas az idei EA Sports játék, akik csak az offline tartalmak iránt érdeklődnek.
Összességében tehát a FIFA 18 hozta azt, amit egy évenként megjelenő sportjátéktól ellehet várni, azonban ennél többet nem nyújtott. A zenék, a hangok kiválóak, mint ahogy a tartalom és a játékmenet is szuper elegyet alkot. Viszont a fő probléma, hogy ez már tavaly is megvolt, és csak az igazán elkötelezett rajongóknak tudnám azt mondani, hogy vegyék meg a belépőjüket az idei részre. Aki úgy van vele, hogy több évnyi kihagyás után most újra próbálkozna egy focis játékkal, annak bátran tudom ajánlani, mert semmit nem fog vele veszíteni.
A PES kontra FIFA fanoknak ugyanakkor csak azt tudom mondani, hogy tegyenek egy próbát a demo programmal, mert már ott is kijön, hogy a két játék az alaptémájukon kívül teljesen más. Míg a FIFA tartalmi szempontból és tálalásból ver köröket a Konami játékára, addig a PES játékmenet és dinamika szempontjából hagyja maga mögött az EA termékét.
Én valahogy sosem voltam az az ellenségeskedő típusú ember, így annak is igazat tudok adni, aki nem tud dönteni, ezért egymás mellett figyel a polcon a két nagy labdarúgó játék.

(A játékot megvásárolhatod támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából könnyen meg is rendelheted a kék linkre bökve.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
7. VictorVance  Szerkesztő
2017.10.15. 14:27:10
LV15
Válasz 6. zodiac55 üzenetére:
Úgy csökken a FIFA-nal a kommentek száma, mint a Call of Duty szériánál. Egyre kevesebb embert érdekel.
Örülünk?
6. zodiac55  PlayStation.Community tag
2017.10.15. 09:07:53
LV11
Számomra az a legérdekesebb, hogy az idei teszthez milyen kevés hozzászólás jött. Egyébként pedig nem csodálkoznék, ha a játékosok egy idő után "tüntetnének" a focis programok ellen, mert annyira nincs nagy változás bennük. (Igen, tudom, a PES2018 és ez is csodás lett, meg minden, de eget verő nagy nóvum nincs bennük - és mondom ezt úgy, hogy imádok focival játszani.)
"Si vis pacem, para bellum."
5. jones  PlayStation.Community tag
2017.10.13. 16:06:38
LV1
Válasz 4. zoli12i üzenetére:
Nem egészen. Megváltozott az igazolás menete ami kivételesen most jó is lett. Mi tárgyalhatunk a csapattal, játékosokkal az összegről, fizetésről, bónuszokról, szerződés hosszáról, kivásárlási árról és aláírási pénzről. Már nem telik hetekbe egy igazolás akár 1 nap alatt is megvan. Ebben az évben pedig a Német 3. ligát is belerakták a szurkolók kedvéért. Bár némi negatívum számomra, hogy a liga nélkül a "Rest of World" csapatok száma egyre kevesebb. Több Közép,- Kelet-európai csapatot várnék egy ilyen játékba.
4. zoli12i  PlayStation.Community tag
2017.10.13. 10:43:37
LV10
Majd karácsonykor akciósan jöhet. De láttom a karrier módot megint hanyagolták, mert csak a Fut számít....
3. B_Renato97  PlayStation.Community tag
2017.10.10. 19:35:56
LV3
Válasz 1. mentoloshypo üzenetére:
Játékmenet terén, a PES sokkal dinamikusabb, könnyedebb és ezáltal a mérkőzések is élvezhetőbbek. Ha a FIFA is elmozdulna ebbe az irányba lehet, még nagyobb sikernek örvendene. Így értettem a fejlődési lehetőséget.
2. martin  Főszerkesztő
2017.10.10. 18:27:51
LV25
Válasz 1. mentoloshypo üzenetére:
Cselezés, beadások kezelése / fogadása, kapus, ilyeneket szoktak emlegetni.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.10.10. 18:24:55
LV27
+1
Játékmenet terén még van hova fejlődni? Ez komoly? Egy olyan játéknál ami 2 évtizede minden évben megjelenik?
PSN ID: Nemesis_HUN
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
FIFA 18
EA Sports
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Izgalmasabb Journey, fejlesztett Frostbite játékmotor, apróbb újítások…
Negatívum
…kevés igazi újdonság, játékmenetet terén még van hova fejlődni