PlayStation.Community

2017.08.24. 21:10 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Értékeld a cikket!
Összetevők: Contra (15%), Megaman (20%), Outland (25%), Resogun (40%), Housemarque (100%).

A Housemarque játékainak valahol az a titka, hogy nincsenek felesleges sallangok, átvezetők, szkriptek, vagy bármi más, egyszerűen csak megadják a játékosoknak a különféle lehetőségeket, eléjük tolják a kihívásokat, a többi meg megy magától. Mindezt persze némi árkád beütéssel, és olyan hangulati elemekkel megfűszerezve, hogy elhalálozás esetén instant jön a „na, még egyszer” érzés – a cifrázott anyázások kíséretével. Színtiszta játék mind, nem is beszélve arról, hogy látványilag, illetve hangzásilag (is) a lehető legtöbbet hozzák ki a programokból.
A fentiek alól a Matterfall sem kivétel, mert ugyan egy kisebb történeti felvezetéssel kezdődik a káosz, de a játék megmaradt annak, aminek a készítők szánták. Egy árkád-szerű, bullet-hell platformjáték, ami a kezdőknek ugyanakkora örömöt, illetve sikerélményt képes nyújtani – kezdetben –, mint a hardcore veteránoknak kihívást.

A történet nagyjából annyi, hogy a távoli jövőben egy még távolabbi planétán az emberiség egy idegeneredetű, vöröses anyaggal kezdett játszadozni, fegyverkísérleteket folytattak vele, illetve robotokon használták. Mint azt tudjuk, a dolgok valahol mindig kisiklanak, és ez itt sem történt másképp. A kristályszerű anyag elszabadult, a vele érintkezett harci gépek életre keltek, és vad tombolásba kezdtek. Míg a lakosok igyekeztek elhagyni a bolygót addig a Fixerek nekiálltak a fenyegetés felszámolásának.
Egy ilyen tisztogató hölgy, név szerint Samus Aran Avalon Darrow páncéljába fogunk belebújni, a feladatunk pedig az idegen anyag hatása alatt álló gépek felszámolása, valamint a foglyul ejtett emberek kiszabadítása lesz.

A twin-stick shooterek hagyományát követve az egyik analóg-kar a mozgást, a másik pedig a 360°-ban történő lövést biztosítja, illetve ezeken túl (duplán) ugorhatunk, valamint egy strike névre keresztelt vetődést hajthatunk végre, ami több dologban is hasznos. Egyrészt négy irányba suhanhatunk vele sérthetetlenül, a művelet végén pedig erőteret generál páncélunk egy pillanat erejéig, ami rövid időre lebénítja az ellenséget, valamint semlegesíti az életünk kioltására küldött lövedékeket. Másrészt a kék anyag alkotta falakon csak ezzel a mozgással haladhatunk át.
A strike általi lebénítás több előnnyel is jár. Egyrészt a lenyugtatott ellenfelekbe kevesebbet kell belelőnünk, hogy elpusztítsuk őket, másrészt így több pont jár értük, harmadrészt nagyobb az esélye, hogy bombát hagynak maguk után, amit az anyaggeneráló sugárral szétlőve szép kis tömegoszlatást rendezhetünk. Ezzel a sugárral az inaktiválódott, korábban már említett falakat újrahúzhatjuk egy rövid időre, illetve kiszabadíthatjuk a kristályosodott anyag fogságába esett embereket is. A kék matéria alkotta falak felfogják a lövedékeket – a miénket nem, azt átengedi –, feltartóztatják az ellenfeleket, illetve platformként használhatjuk, de bármikor átvetődhetünk rajta a strike-kal. A rendszer kicsit olyan, mint az Outlandben, amiben az ellentétes színek hatnak egymásra, míg a megegyezőek nem. Lehetőségünk van még a feltöltődése után elsütni a szinte minden Housemarque játékban szereplő szuper-fegyvert, az overcharge-ot, amivel pillanatok alatt lesöpörhetünk minden ellenséges entitást a képernyőről.
Van még egy augmentációs menü, amiben némileg módosíthatjuk hősnőnk tulajdonságait. Egyes megmentett emberek után egy fejlesztő modul a jussunk, amiket beépítve másodlagos fegyvert használhatunk, vagy csak passzívan tuningolja a képességeinket, tulajdonságainkat. Egyszerre három modul lehet aktív, de játék közben bármikor variálhatunk a kiosztáson. Összesen 12 tuningot szerezhetünk be, amiből 4 másodlagos fegyver (gránátvető, shotgun, stb.), a maradék pedig passzív képességfokozó (több energia, nagyobb erőtér strike után, tovább tartó overcharge, stb.).
Minden pályán annyi a feladatunk, hogy eljussunk a kijáratot képző portálig, közben irtsuk a fertőzött gépeket, és kiszabadítsuk az embereket. A szintek teljesítése után a szerzett pontokhoz még hozzáadódik az idő, a nulla elhalálozás, és a megmentett emberek után járó bónusz, majd megleshetjük a helyezésünket a leaderboardon. A játékmenetet leginkább a készítők két korábbi játékuk keverékeként írható le. Az Outland-szerű pályákon kell futkározni-ugrándozni, miközben a Resogunból ismerősnek tűnő ellenfeleket porrá lőjük. A hagyományos side-scroll részek mellett gyakran kell majd nullgravitációs mezőkben lebegve haladni, azokban jobban átjön a Resogun érzése. A pusztítások után járó pontokkal – jól bevált Housemarque szokás szerint – a szorzónk is emelkedik, ami sérülés esetén csökken, de nem sztornózódik, legfeljebb ha több találatot nyelünk be. Elhalálozás után az utolsó érintett checkpointról folytathatjuk a kalandot, ráadásul számtalanszor újrapróbálkozhatunk, mivel életeink száma nincs korlátozva. A többszöri elhalálozással csupán az időeredményünket rontjuk, valamint kicsengetés után búcsút inthetünk a szorzónak, és az overcharge töltöttségének.

A game grafikailag hozza azt a szintet, amit egy Housemarque játéktól elvár az ember. Gyönyörűek a pályák és az effektek, változatosak a hátterek, minden egyes pályán van valami, amin megakad az ember szeme. Egyszer a háttérben éppen felszálló gigantikus űrhajón, majd a hatalmas növényeken az épület aulájában, a lángra kapott folyosón, vagy a lámpák fényein a parkban. Valamint ott vannak az olyan kis apróságok, mint a fényvisszaverődések a padlón, a kitörő üvegkorlátok egyes platformok szélén, a strike-ra elmozduló ládák a háttérben, vagy ahogy Avalon kisasszony átgázol az elhullott ellenfelek maradványainak darabkáin, és azok tovaszóródnak. Mindezt pedig stabil 60fps képfrissítési sebességgel és 1080p-s felbontáson (sima PS4-en).
A kezelés már egy másik téma. Alapvetően addig nincs nagy baj, amíg a harc nem vegyül a platformer elemekkel, de ha ez megtörténne – márpedig sűrűn megfog –, akkor el kell a rutin, és a gyors reflex. A készítőktől már megszokhattuk, hogy igen fontos, az életben maradáshoz nélkülözhetetlen funkciókat raknak a DualShock hátsó gombjaira, amiket sűrűn kell használni. Nos, itt folyamatosan használatban lévő mozgásokat pakoltak hátra, mint például az ugrást, a strike-ot, és az anyaggeneráló sugár használatát. Már a kezdetekkor számtalan olyan szituáció van, ahol ezeket majdnem hogy egyszerre kell használni (plusz képeket készíteni a cikkhez), és ha hibázunk, akkor az energiánk, valamint a szorzónk egy része megy a levesbe. Baromi sokat kell nyomni, hogy az ember belerázódjon. A tesztelés után egy-egy menet erejéig visszatértem a Resogunhoz, valamint az Alienationhöz, és több hónapnyi kihagyás után ugyanúgy ment minden, mintha abba se hagytam volna őket. A Matterfallnál már pár óra kihagyással kopott a rutinom, egy napnyi játék után meg komoly gondjaim adódtak. Sajnos átvariálni se tudjuk a kiosztást, hogy jobban a kezünkre álljon a dolog.
Sajnos tartalmilag nincs megtömve úgy a játék, ahogy azt elvárnánk. Összesen 9 pálya és 3 főellenség várja, hogy megtisztítsuk őket a vörös matéria átkától. A nehézség szépen, fokozatosan emelkedik, valamint egy pályán elsőre nagyjából 10-15 percnyi idő alatt verekedjük át magunkat, de ez is csak pár órányi játékot jelent. Mindennek tetejében nincs más játékmód, amiben jeleskedhetnénk, nincs semmi ami kicsit is motiválna a nagyobb pontszám elérésére, és még az augmentációkat sem fejleszthetjük. Van a három (plusz egy) nehézségi szint, a megmentendő emberek, és a 12 pálya, amiből három bossfight. Némileg elmarad a készítők előző munkáinak tartalmától.
Hangzásilag nincs mit kifogásolni, hozza a megszokott szintet tokkal-vonóval. A hangok szinte már ismerősök lesznek, a zenék pedig zseniálisak. Leginkább a Resogun stílusára hajaz, és baromira illik az eszeveszett daráláshoz. A második főellenségnek többször is nekiestem az ott hallható muzsika miatt.

A látvány, a pörgős játékmenet, és a jó kis háttérzene együttesen garantálják a remek hangulatot. Lehet lesz pár anyázás (én konkrétan a harmadik bossfight megálmodóját suhintanám tarkón egy szívlapáttal), és lehet úgy fogjuk érezni, hogy rövid volt a kaland, de mint más utazásnál, itt se a végcél a lényeg, hanem az odáig megtett út. Az pedig ugyan kissé vegyes, de összességében rohadt jó hangulatban fog telni.
A fenti hibákkal együtt sincs miért szégyenkeznie a Housemarque-nek, mert a Matterfall így is egy remek játék lett, amit bátran ajánlok az akciójátékok szerelmeseinek. Remélhetőleg a jövőben kapni fogja a bővítéseket, mert van benne még lehetőség bőven!

(A játékot partnerünk, a PlayStation biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható digitálisan a PlayStation Store-on, vagy lemezen támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban. Klikk a linkre!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. ColdHand  Szerkesztő
2017.08.28. 18:54:11
LV22
+1
Válasz 10. mentoloshypo üzenetére:
Ha tetszene, akkor nem számít, hogy kevés vagy-e hozzá, vagy sem. Majd belejössz.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
10. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.08.28. 11:05:50
LV28
Az a keserű igazság, hogy ehhez a műfajhoz én édes kevés vagyok, pedig tetszene.
9. ColdHand  Szerkesztő
2017.08.25. 16:02:12
LV22
Válasz 6. jime üzenetére:
πcsába! :D
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
8. ColdHand  Szerkesztő
2017.08.25. 16:00:18
LV22
Válasz 3. zodiac55 üzenetére:
"szabadidejében"

Bár lenne ilyenekre időm mostanában. :D
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
7. ColdHand  Szerkesztő
2017.08.25. 15:59:27
LV22
Válasz 1. alucccard üzenetére:
http://platinumshop.hu/product/8082/PlayStati[...]
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
6. jime  non-alcoholic
2017.08.25. 15:06:37
LV29
+1
ja izé, a Leaderboard-os kép már nem aktuális, már csak 338.ik vagy xDD
"wake up, you're dead!"
5. jime  non-alcoholic
2017.08.25. 13:50:52
LV29
+1
szuper játék, én nagyon ráfüggtem, már CSAK a masteres végigjátszás kéne a platinához, de arra még pihenni kell :D

a kezelés nekem egyenesen kaotikusnak tünt elsőre, de aztán nagyon rá lehet érezni. igazság szerint jobban nem lehetett volna megoldani, ha az ugrást a gombokra teszik, képtelenség lenne lőni a jobb karral.

ami hiányzik nekem az egy statisztika, melyik pályán sikerült halál nélkül végigmenni, vagy megtalálni az összes gyüjthető kis szar kavicsot stb.
de összességében a Housemarque most is hozta amit kell. első nap megvettem mindenféle teszt vagy gameplay nézegetése nélkül, most sem kellett csalódnom.
"wake up, you're dead!"
4. Lotar  PlayStation.Community tag
2017.08.25. 12:12:49
LV18
Kell. :)
psn/sen id: pcpmate
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2017.08.25. 10:52:25
LV12
+1
Válasz 2. martin üzenetére:
Coldy szerkesztette szabadidejében, tuti.:D
"Si vis pacem, para bellum."
2. martin  Főszerkesztő
2017.08.25. 10:11:21
LV27
Válasz 1. alucccard üzenetére:
Szerinted a cikk elején az a doboz micsoda?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. alucccard  A retkes
2017.08.25. 08:51:35
LV22
Jol lattam, h ebbol van lemezes verzio? Dead Nation 2 mikor lesz?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
MATTERFALL
Sony Interactive Entertainment
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Gyenge
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
8/10
Pozitívum
Igazi "nem látok semmit, akkora a darálás" Housemarque akció
Negatívum
Macerás a kezelés, kevés a tartalom

MARTIN BELESZÓL
A Housemarque shooter-szinten most már fullra kimaxolta a felülnézetet és az oldalnézetet is. Marhára kíváncsi vagyok, mit lépnek ezek után.