.

PlayStation.Community

2017.08.11. 16:20 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Földönkívüli Föld.

A szimulációs és stratégiai játékok műfaja mindig is érdekes helyet foglalt el számomra a videojátékok szerteágazó, tarka-barka palettáján. Az egyértelműen a tábla- és társasjátékokra visszavezethető stílus egy roppant érdekes és kutatandó megnyilvánulása a videojátékoknak, amely mindig kuriózumként szerepelt konzolokon, de annál lelkesebben PC-n. Alapvetően azért tartom érdekesnek ezeket az alkotásokat, mert főhősük, központi karakterük nem egy egyén, hanem egy egység: egy város, egy hadsereg, vagy esetleg mindkettő. A játékos saját jellemét a játékstílusa fejezi ki. Az, ahogyan menedzseli a rábízott felelősséget. Éppen emiatt tartom kifejezetten izgalmasnak a „békeidőben” játszódó városépítős játékokat: ahol a cél alapvetően nem harcegységek kitermelése, majd az ellenség elpusztítása, hanem egy város, vagy jelen esetünkben egy földönkívüli gyarmat fenntartása. A nyersanyagok kezelése, a politika, a kereskedelem pedig – csak hogy párat említsek – sokkal árnyaltabban tükrözi, még ha csak leegyszerűsítve is, azt a világot amiben élünk. Az egyszerűsítés azonban inkább előny, mint hátrány: csupaszon áll így előttünk, hogy mennyire „szimpla” alapokon nyugszik az emberi társadalom.

Az Aven Colony alapkoncepciója az, hogy az emberiség hátrahagyta a Földet, és nekilát élhetővé tenni a távoli Aven Prime bolygót. A játékos feladata, mint Kormányzó az, hogy ezt megvalósítsa, kihasználva a természeti adottságokat és technológiai vívmányokat, megbirkózva az idegen környezettel. Rosszindulatúan „SimCity az űrben”, de ennél azért többről – és sajnos kevesebbről is – van szó.
Kolóniánk virágzásának alappillére a nyersanyag-menedzsment és a társadalmi tényezők megfelelő kezelése. Városunk egy kis bázissal, és az építkezést végző limitált hatósugarú drónokkal nyit, amit követően megkezdhetjük a meglepően kötött terjeszkedést. Az épületek felemeléséhez a bányászásból kitermelhető Nanite-okra van szükség, működésükhöz pedig energiára és munkaerőre. Az elektromosság keringésének és a munkások haladásának kettős feladatát látják el a hermetikusan lezárt alagutak, amelyek leemelik a játékos válláról a szimulációkban oly gyakran megjelenő problémát, amit a közlekedési rendszer kiépítése jelent. Helyette egy egyszerűbb, dinamikusabb és pörgősebb játékmenet teszi élvezhetőbbé az élményt.
Szerencsére két rövidebb oktatópályával és egy rendes, de inkább gyorstalpalónak tervezett küldetéssel hamar bele lehet jönni a fő játékmechanikai elemekbe. A munkásoknak elvégre szállásra, ételre és vízre van szüksége, majd egészségügyre és kikapcsolódási lehetőségekre. A túlzott iparosítás szennyezi a levegőt, a téli szezon pedig egyrészt az ételek termesztésére hat ki, másrészt természeti katasztrófákat vonz magával meteorzáporok és villámok formájában. A felsoroltakhoz még hozzácsapódnak problémaként az Aven Prime-on honos életformák, amelyek az épületeket és a polgárokat célozzák meg, állandó védelmi rendszereket, készültséget és egészségügyi ellátást követelve meg. Plusz, feldobva a sémát újabb ételeket és szereket fejleszthetünk ki, befolyásolva lakosaink morálját, munkaképességét és termelékenységét. Ezek pedig azért is fontosak, mert adott időközönként választásokra kerül sor, ha pedig elveszítjük, akkor véget ér karrierünk.
És ezt kellett volna jobban kihasználnia a Mothership egyébként jópofa játékának. Ezzel aktuális és egyedi lehetett volna a program, ha kihasználja a politikai tényezőket, mert az építkezés elég gyorsan válik sematikussá, ahol a felfedezett járható út gyakorlatilag az egyetlen járható út. Határozottan érdekes, hogy ezen aspektus alapjai megtalálhatóak: a munkanélküliség tüntetéseket és bűnözést vonz magával; Kormányzóként szükségállapotot rendelhetünk el, betilthatjuk a bevándorlást vagy a kivándorlást; a már említett szerek tudatmódosító hatása elég durva jövőképet fest; az iparosítás tönkreteszi a levegőt; és így tovább. De ezek befejezetlen mondatok inkább, mint valós tényezők: csírájukban elfojtott remek gondolatok. A választási rendszer így az össznépi boldogságot méri, a gyenge értesítési rendszernek köszönhetően pedig sokszor fel sem tűnik, hogy a szavazófülke döntötte el, folytathatjuk-e a játékot.
Ez a hiányosság fokozottan kiemelkedik ha elindulunk a statisztikák és adatok útvesztőjében. Az Aven Colony kezelőfelülete egyszerű, intuitív és kiválóan adaptált konzolokra, aminek köszönhetően pár gombnyomással hozzáférhetünk a kulcsfontosságú adatokhoz. Azonban ennél sokkal több információba mélyedhetünk bele, az egyéni lakosok megvizsgálásától a színekre lebontott grafikonokig. Ezek azonban különösebb célt nem szolgálnak az érdekességen kívül, mélyebb fontolgatásra és elmélkedésre pedig soha nem lesz szükség, pláne ha az ember normál fokozaton vág bele a játékba: ugyanis unalmasan könnyű egy önműködő, életképes kolóniát kiépíteni, amihez már hozzá se kell nyúlnunk.

A sematikusságot hivatott feldobni a különböző feladatok és célok teljesítésén alapuló kampány, ahol egy csapat tudós és kutató kíséretében próbáljuk egyrészt teljesíteni fő küldetésünket – az Aven Prime terraformálását -, másrészt kideríteni mi történt előző lakosaival. Itt komolyabb, de továbbra is elhanyagolható szerepet kap a kereskedelem, valamint a különféle expedíciók. Előbbi – szintén normál nehézségi szinten – teljesen felesleges, ugyanis nagyon egyoldalú: valójában soha nem lesz szükségünk semmire, amit partnereink kínálnak. Utóbbinál pedig felfegyverzett, fejleszthető űrhajóinkat küldhetjük különböző felfedezőutakra a bolygó felületén, kiiktatva a potenciális veszélyeket és bezsebelve a nyersanyagokat (amikkel addigra nagy eséllyel amúgy is tele leszünk). A sztori pedig fantáziátlan, unalmas és súlytalan, amit a középszerű szinkron sem tesz érdekesebbé. Megbocsájthatatlan hiba azonban a bénító technikai problémák jelenléte.
A játék dinamikáját kiadó, már felsorolt tényezők – például étel, víz, szennyezettség, bűnözés – mind egy speciális „felületi módot” is magába foglalnak. Ilyenkor a konkrét, vizsgálandó elemmel kapcsolatos információ jelenik meg a pályán: terméseknél a termőföld minősége, víznél a földalatti víz mennyisége, rendőr-drónoknál az adott terület bűnözése és rendfenntartói lefedettsége, és így tovább. Ez mélyebbé és komplexebbé teheti az élményt, és minden alkalommal történik egy „felületi váltás”, akárhányszor egy konkrét épületet el akarnánk helyezni. Ez azonban önmagában is pár másodpercbe telik, plusz egyszerre csak egy létesítményt lehet elhelyezni, ami fárasztóan hosszúvá teszi a folyamatot. Plusz minél nagyobb a város, annál nagyobbak a fagyások – gyakorlatilag 10 kerek másodpercet vártam azért, hogy letegyek egy dinnyefarmot. Ez sajnos elfogadhatatlan ilyen gyakoriságban, és csak kigáncsolja az egyébként a pörgésen alapuló játékmenetet.

Alapvetően azonban egy jópofa és aranyos játékról van szó, amely gyönyörű tájaival, futurisztikus dizájnjaival és gyorsan elsajátítható játékmenetével az első pár órában még kifejezetten szórakoztató. Legnagyobb hátránya a technikai tényezők mellett azonban a benne rejlő, kihasználatlan lehetőségek jelenléte. A politikai töltet egy sokkal diverzebb és mélyen szántóbb élményt kölcsönözhetett volna, amely ironikus tükörképeként szolgálhatna a Föld és az emberiség helyzetének. Helyette azonban repetitív feladványok és hamar kifulladó játékmechanika várja a játékost, ahol az unalom akkor kezdődik, amikor a gyarmat működni kezd. Bár, így belegondolva, talán tényleg minden ennyire egyszerű, minden más pedig csak megtévesztő szemfényvesztés…

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Menedzserkednél az űrben? A játékot egyszerűen megveheted támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy webshopjából meg is rendelheted e linken, 7990Ft-ért.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. panelproli  PlayStation.Community tag
2017.08.14. 15:11:01
LV1
Ha igazi RTS-t akartok akkor Sudden Strike 4, ha meg városépítést, akkor most jön a Cities: Skylines.
5. rottenbull  PlayStation.Community tag
2017.08.14. 14:33:32
LV8
Válasz 4. TCr64EU üzenetére:
Arra mar nem is emlekszek.
4. TCr64EU  Kanalas Optimuszprájm
2017.08.14. 14:13:24
LV21
+1
Válasz 2. rottenbull üzenetére:
A játék (Dune 2000 volt talán a címe?) viszont nem volt unalmas.
"Mert a kamion a miénk és el akarunk menni vele!"
3. Re-tech  PlayStation.Community tag
2017.08.12. 08:41:49
LV7
Èn abban bízom,amit Martin beleszólt!
Forza Bianconero!
2. rottenbull  PlayStation.Community tag
2017.08.11. 17:08:55
LV8
Válasz 1. VictorVance üzenetére:
Kb annyi ido ezt megunni, mint a Dune filmeket megnezni.
1. VictorVance  Szerkesztő
2017.08.11. 16:27:16
LV15
Az index-kép alapján én azt hittem, hogy ez valami Dűne-szerű játék.
Örülünk?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
AVEN COLONY
Team17
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
6/10
Pozitívum
Gyönyörű tájak, könnyű kezelhetőség, szórakoztató alapkoncepció
Negatívum
Kihasználatlan lehetőségek, borzalmas technikai hibák, gyorsan kiismerhető

MARTIN BELESZÓL
Eléggé megindult a stratégiai-zsáner PS4-en, lassan jön a Sudden Strike is!