PlayStation.Community

2017.08.16. 21:52 Játékteszt
7 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Értékeld a cikket!
Egy szétszakadt világ hősei.

Szerintem a Minecraftot nem kell senkinek se bemutatni, hisz 2011-es megjelenése óta rengeteg platformon – a tablettől kezdve a könyvesbolt polcáig – megvetette a lábát. Jómagam sose tudtam megbarátkozni vele, mert az a látvány, amit prezentált, az már taszított. Két dimenziós testvére, a Terraria jóval barátságosabb volt számomra, valamint ott van még a Dragon Quest Builders, ami a demo alapján tetszett ugyan, de a vásárlásig már nem jutottam el.
Aztán jött a Keen Games, és a 505 Games kiadó segítségével megmutatta, hogy egy ilyen építős játéknak hogyan is kellene kinéznie.

A Portal Knights készítői igyekeztek kijavítani a Minecraft ordító hibáit és próbálták némileg kiegészíteni, hogy új ízt adjanak a műfajnak. Ennek köszönhetően a játék át van itatva némi RPG-esszenciával, így első dolgunk a karakterünk megszerkesztése lesz. A kaszt kiválasztásán túl személyre szabhatjuk még az arcot, meg a szokásos dolgokat, majd ha minden megvan már csak a pályák méretét (kicsi, nagy) kell meghatároznunk.
Az első helyszín fog szolgálni otthonunkként, valamint itt taníttatja be velünk a program az alapdolgokat. Szerencsére a tutorial nem az a szájbarágós típus, figyelmen kívül is hagyható, de érdemes végigmenni rajta, mert a rendszer nem a legegyszerűbb fajta. A történetről elég annyit tudni, hogy a békés birodalmat darabokra szakította egy Fracture névre keresztelt jelenség, és onnantól az elszigetelt, lebegő földrészeket csak az ősi portálkapuk kötik össze. Feladatunk természetesen a világ újraegyesítése lesz.
Aki a következő pályára kíván jutni, annak balra (vagy jobbra?) a második ajtó

Maga a játékmenet abból áll, hogy minden pályán megkeressük a portálokat, aktiváljuk őket a megfelelő színű portálkövekkel, majd a kapun áthaladva elérjük a következő pályát, és így tovább egészen a játék végéig. Ez eddig nem túl izgalmas, de pár dologgal meg van csavarva a folyamat. Az említett portálköveket nekünk kell összeraknunk az ellenséges lényekből, ládákból, blokkokból, vázákból kivert töredékekből, illetve az alap, kék köveken túl később más színű aktiválókat is követelni fognak az átjárók. Vannak pályák, ahol több kapu is fellelhető, és mindegyik más pályára vezet, de olyan is előfordulhat, hogy egy helyszínen nincs kapu, ilyenkor kénytelenek leszünk manuálisan visszateleportálni egy már megnyitott pályára. Valamint azt is tudni kell, ahogy haladunk, úgy nő az ellenfelek fejlettségi szintje, tehát ha nem fordítunk kellő figyelmet karakterünk, valamint felszereléseink fejlesztésére, akkor előfordulhat, hogy egy pályát képtelenek leszünk leküzdeni, mert a túlzott szintkülönbség miatt a mezei ugráló zselégombócok is levernek minket egyetlen csapással. Amúgy elhalálozás esetén csupán némi aranyat veszítünk, és visszakerülünk a pálya startpontjára, ahova bármikor visszateleportálhatunk, így kizárva azt, hogy beragadjunk.
A pályákat – a Minecrafthoz, vagy a DQB-hez hasonlóan – úgynevezett blokkok alkotják, amik teljesen szabályosan helyezkednek el egymás mellett, illetve egymáson, azaz a terepet egy képzeletbeli kockarács alkotja. Ezek a blokkok – pár kivétellel – eltávolíthatóak, és felvehetőek, hogy később máshol rakjuk le őket, vagy hogy nyersanyagként feldolgozva előállítsunk belőlük valami mást. Ezáltal kedvünkre alakíthatjuk át a pályákat, ráadásul a kivágott növények az alapanyagokon túl magokat is adnak, amiket elültetve erdőt telepíthetünk, vagy különböző haszonnövényeket termeszthetünk aratásra.

A játékot játszhatjuk TPS vagy FPS nézetből is, mindegyik más szituációban jön jól. TPS-ben átláthatóbb a harc, illetve könnyebb a mászkálás, míg az FPS nézet leginkább a pályaelemek lerombolásánál, illetve építésénél jön jól. Az alapértelmezett beállításnál amint megtámadunk egy agresszort, a gép automatikusan célba veszi és addig rajtamarad, amíg a delikvens ki nem fekszik, vagy fel nem oldjuk a befogást. Ebben a lock-on módban ugrás helyett csak félrevetődni tudunk. Ez ha valakinek nem tetszik, az kikapcsolhatja a funkciót, vagy meghatározhatja, hogy befogásnál melyik szemszögre váltson a nézet.
A leölt kreatúrák egy kisebb lootot hagynak maguk után, ami általában aranyat, portálkő-darabot, tapasztalatpontot (igen, az exp-t is fel kell venni), és egyéb nyersanyagokat tartalmaz. Az exp-vel a megszokott módon szintet léphetünk, ami után tulajdonságainkat tuningolhatjuk, illetve extra képességeket oldhatunk fel. Hébe-hóba NPC-ket is találhatunk, akik ellátnak valami apró feladattal, vagy vásárolhatunk tőlük, de általában csak elmakognak pár mondatot. Ha esetleg unnánk a kapukeresgélést, akkor ráúszhatunk a véletlenszerűen generált kihívásokra. A világtérképen jelöli a program, hogy mely pályán található ilyen esemény, amiknek teljesítésére több órányi – egyes esetekben több napnyi – idő áll rendelkezésünkre. Általában pár szörny levadászásáról, egy láda megtalálásáról, vagy egy táposabb gennygóc legyűréséről szól a dolog.

Gyűjtöget, kraftol, épít, ismétel!

Mint más, hasonló játékban itt is tiszteletét teszi a tárgyalkotás folyamata, amit nem túl magyarosan, úgy hívnak, hogy kraftolás. A dolog lényege, hogy a megszerzett tárgyak, illetve nyersanyagok kombinálásával új tárgyakat kreálhatunk. Ehhez természetesen szükség lesz a megfelelő munkaállomásra is, mert például széket nem állíthatunk elő kemencében. A munkapadra rábökve előugrik a menü a létrehozható tárgyak listájával, ami több csoportra osztottak, mint például blokkok, fegyverek, ruházatok, vagy bútorok. Ha a kiválasztott kategóriában egy adott tárgyhoz megvan minden nyersanyag a kellő mennyiségben, akkor azt előállíthatjuk, majd pakolhatjuk is a puttonyunkba. Egyébként az inventory-ban hiába van rengeteg hely, a megannyi felszedhető mütyürnek hála képes hamar megtelni. Ekkor a feleslegesebb holmikat kidobhatjuk a pályára, megsemmisíthetjük, vagy eltárolhatjuk a ládákban, ahonnan egy másik karakterünk kiveheti, vagy egy barátunké, akivel kooperálva játszunk. Lehetőségünk van még a munkapadok fejlesztésére, amivel új, és erősebb cuccokat, fegyvereket, vértezeteket készíthetünk. Egyes tárgyak receptje automatikusan elérhetőek a megépített, vagy felfejlesztett dolgozóasztaloknál, de akadnak olyanok is, amiknek az elkészítését az itt-ott fellelhető tekercsekből tanulhatunk meg.
A rendszer ugyan nem tartalmaz annyi lehetőséget, mint például a Minecraft, de ami van, az is több, mint elég.

A Portal Knights grafikailag a legszebb a maga kategóriájában. A talaj felszínét sűrűn fedi a növényzet, de nagyszerűen festenek a lombkoronák, a napfelkelték, az egész tájra ráboruló fényhatások, és minderre még rásegít a depth of field effekt, ami a távolabbi objektumokat elhomályosítja. Egy ilyen játéknak minimum így kell kinéznie!
Sajnos pár gikszernek azért sikerült belerondítania a csodás összképbe. Ahogy haladunk a térképen, úgy kell egyre nagyobb pályákon bandukolni, és azokon már képtelen tartani a gép a 60 képkocka/másodperces képfrissítést, osztott-képernyőnél meg pláne. Ott van még a vízfelszín nem túl pontos tükröződése, illetve maguk a karaktereknek a kinézete is hagy némi kívánnivalót maga után. Ezektől eltekintve a látványvilág totálisan passzol a játékhoz.
A játszhatósággal nincs sok gond. A karakterek egész jól kezelhetőek, egyedül a lock-on módban történő csatározás okozhat problémát azzal, hogy ugrás helyett vetődik a figuránk. Az építkezés, és amortizálást jócskán megkönnyítették azzal, hogy – nem túl reálisan – nagyjából 10 méterre tőlünk is képesek vagyunk alakítani a terepet, bár ez egy ház felhúzásánál kifejezetten hasznos. A menü kezelése viszont rendszeresen gondokat okozott, mert rendre mellé nyúltam a hátsó gomboknak, és így nem azt a menüt lapoztam arrább, amit szerettem volna.
Hangok terén is teljesen rendben van a program. Minden típusú terepnek megvan a maga aláfestő zenéje, amik szépen szolnak ugyan, de egy idő után monoton tud lenni. Szerencsére ezt némileg megtöri az, amikor például napszakváltásnál, vagy egy dungeonbe leérve témát vált a muzsika. Magában a hangokban semmi kiemelkedő nincs, viszont igazodik a visszhangzás a terephez.
A műfaj már alapból garantálja a rövidnek semmiképp se nevezhető szavatosságot, pláne ha az ember multiplayerben nyomja a kalandot a barátaival. De aki csak megerőszakolni végigrohanni szeretne a játékon, az sem ússza meg pár órányi játékkal, ugyanis a három világ 40 megnyitható, véletlenszerűen generált pályáiból minimum 17-et be kell járnia, plusz még ott a három főellenség is. Szóval nem lesz rövid a kirándulás.
A hangulat is magával tudja ragadni az embert, amennyiben nyitott a kicsit gyerekesebb külcsín, valamint a műfaj felé. De önmagában már a látvány felér egy hangulatbombával, valamint a napszakváltásból adódó napkelték, illetve napnyugták csodálatosak. Erre rájön még a kilenc különböző pályatípus (sivatag, dzsungel, vulkáni, stb.), amiknek a változatossága tovább amortizálja a monotonitást. Perverz módon én még a katakombák elárasztását is élveztem, sőt sportot űztem abból, hogy a tavak felé alagutakat ástam, majd örömmel néztem a betóduló vizet, ahogy szépen, lassan birtokba vette a folyosórendszert.
Kalandra fel!

Leginkább azoknak tudom ajánlani a Portal Knights-t, akik – hozzám hasonlóan – szívesen építgettek volna a Minecraftban, de annak látványa inkább elriasztotta őket. A csapatban kalandozók is megtalálják vele a számításaikat, akár online, akár localban kívánnak mászkálni. A játék méltatlanul radar alatt kúszott a boltok polcaira, holott minden apró hibájával együtt egy remek kis játék, amely tárt karokkal várja a lelkes, kreatív, építészlelkületű, tájformáló kalandorokat.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti üzleteiben, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
7. rottenbull  PlayStation.Community tag
2017.08.18. 10:17:36
LV9
Válasz 5. Onimushaman üzenetére:
Igen, engem nem csak a coop erdekel, hanem egyeb ujitasok is.
Abban latom a gondot, hogy nem egy nagy DLC-t csinalnak az elsohoz, hanem egy teljes aru uj jatekot adnak ki. Igy nem teremtenek egy platformot, ahol vegig megmarad a kozosseg belefektetett munkaja, hanem az van, hogy ezt felejtsuk el, vegyuk az ujat es mehet minden ujra, csak, picit jobban.
Ebben rejlik a minecraft ereje, hogy az egy alap platform, ami megkapott az evek soran mindent. De a megjelenes utani elso blokk, amit leraktam, az ugyanott van most is. Nem kellett minecraft 2-t vennem.
Szoval ezek nem is igazan epitkezos, " minecraft stilusu " jatekok egyeb extrakkal, hanem pont forditva. Ilyen olyan kaland jatekok, minecraft szeru extrakkal. Igy feleslegesnek is erzem a parhuzamot, ami valahogy mindig felbukkan. Persze, hogy jobb annal, mert tok mas :D A Fortnite es a conan is jobb igy mint a minecraft, foleg grafikara.
6. Onimushaman  Szerkesztő
2017.08.17. 21:58:37
LV24
Válasz 3. ColdHand üzenetére:
Hiába a nagy név, sokat kellett győzködni hogy elvállaljam. Nagyon kellemeset csalódtam DQ-ban, de egy ideig nem építkeznék ha egy mód van rá. :D
señor
5. Onimushaman  Szerkesztő
2017.08.17. 21:57:11
LV24
Válasz 4. rottenbull üzenetére:
Engem a co-op érdekel a folytatásból.
señor
4. rottenbull  PlayStation.Community tag
2017.08.17. 19:07:54
LV9
Válasz 3. ColdHand üzenetére:
A DQ is kicsinalva. Az elso resz mar keves, de semmi nem jon hoza, de jon a masodik, amiben lesz 3 uj ficsor. Es az a fasza jatek. Az epitkezest szeretok kozott biztos nem.
3. ColdHand  Szerkesztő
2017.08.17. 15:56:31
LV22
Válasz 2. mentoloshypo üzenetére:
A Souls játékoknál valaki ránéz, látja, hogy sötét, komoly, kipróbálja, és nagy eséllyel beszippantja. Ennél ránéz, szép, de gyerekes, talán leszedi a demo-t (ha még fent van), kipróbálja, majd elteszi a "majdvalamikoregyszertalán" rekeszbe a fejébe. Vagy megveszi a gyereknek, ha van. Írtam is, hogy "karaktereknek a kinézete is hagy némi kívánnivalót maga után". Ha kicsit felnőttesebb lenne a külcsín, vagy egy másik, nagyobb múltra visszatekintő játéksorozatból emelték volna át a világot, és a karaktereket (tudom, ez egy kis stúdiónál lehetetlen), mint példáúl az említett Dragon Quest Builders, akkor fogyaszthatóbb lenne. Meg ha az embert abszolút nem érdekelt ebben az építgetős/kraftolgatós témában, akkor szinte semmi más nincs (pl. karakterek, történet, stb.), ami megfogná. Maximum az atmoszféra.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
2. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.08.17. 13:48:41
LV28
Az, hogy réteg játék és emiatt kevesebb emberhez jut el miért negatívum? Ez maximum a kiadó problémája.
A Souls-ok is rétegjátékok mégse hozták fel ezt negatívumként, de lehetne hosszasan sorolni a példákat.
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2017.08.17. 09:56:38
LV12
Nekem a DQ Builders jobban tetszett, annak a játéknak mintha jobban lenne lelke.
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
PORTAL KNIGHTS
505 Games
Látványosság:
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Mesés látványvilág, magával ragadó hangulat, remek többjátékos élmény
Negatívum
Túlságosan is rétegjáték ahhoz, hogy nagyobb népszerűségre tegyen szert; apróbb technikai hibák