.
 

PlayStation.Community

2017.06.07. 14:53 Játékteszt
20 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Célközönség.

(Ez a játék kizárólag PSVR-ral játszható, a teszt pedig a PSVR Aim - opcionális - kontrollerrel készült.)

A videojátékok központi aspektusa, amely minden más médiumtól megkülönbözteti őket, az interaktivitás. A játék folyamata parancsok és visszajelzések egyre komplexebb, egyre kidolgozottabb, és valamilyen formában egyre rejtettebb váltakozása: pillanatok alatt reagál a program tevékenységünkre, a lehetséges variációk száma pedig egyre több. Bizonyos játékok a történetmesélést magától a játékmenettől külön kezelték, így egy sor „akciót” követően egy adag sztori következett. Idővel a narratíva összefonódott magával a játszás folyamatával, és nagyon sok alkotásban ritkábban szakítja ki az irányítás állapotából a játékost a program egy-egy összekötő-jelenet kedvéért. Helyette az interakció állandó, és a haladás alatti dialógusok, telefonbeszélgetések, vagy a fellelt jegyzetek ugyanannyira kihagyhatatlan részei a történetmesélésnek, mint a hagyományos értelemben vett, kötött jelenetek. Sőt, pont emiatt kissé furán, mondhatni ódivatúan hat, ha egy játék sterilen szétválasztja a kettőt.
A Farpoint pontosan így közelíti meg a videojáték médiumát, így én is hasonlóan készítem el ezt a cikket.
Piff-puff, dirr-durr

Talán már az elején leszögezném: alapállapotban egy teljesen átlagos belső nézetes lövöldéről van szó. Ami felemeli, az a PSVR és a PSVR Aim kontroller. (Hagyományos vezérlőkkel borzalmas a játék, de mivel a promotálás szerves részét az Aim tette ki, nélküle nem is értékelhető vagy értelmezhető a program.)
Figuránkkal egy idegen bolygón, fájdalmasan lineáris útvonalon haladva kell megvédenünk magunkat különféle életformáktól. Ezek kezdetben kisebb, a Half-Life szörnyeit idéző, pókszerű lények, majd egyre komplexebb, más taktikát igénylő ellenségek alakját öltik. Hagyományos fegyverek mellett – gépfegyver, shotgun, távcsöves puska – pár erőltetett ötlettel is irthatjuk a butácska, teljesen kiszámítható rosszfiúkat.
Egyszerűen leírhatatlan érzés azonban, amikor a puska távcsövén keresztül akartam nézni, és egyszerűen csak az arcomhoz emeltem a kívülről bizonyára nevetségesnek ható kontrollert. Ezután lehunytam a jobb szemem, céloztam, és szét is loccsantottam egy épp az arcom felé vetődő kis galádot.
Lehet, hogy nem csinál mást az ember, csak megy és lő. Lehet, hogy a fegyvereknek csak a fele igazán hasznos és jó. Lehet, hogy fájdalmasan egyszerű a mesterséges intelligencia. De az, hogy beleélheted magad az egészbe, teszi igazán szórakoztatóvá a Farpointot.
Ez az én puskám

Maga az Aim gyakorlatilag egy sima kontroller, természetesen más gombelrendezéssel. A célzás értelemszerűen a mozgatásával történik, ami sokkal hitelesebb, pontosabb és élvezetesebb, mint a hagyományos megoldások. Lövésre a valódi ravasszá átalakított R2 szolgál, míg a bal kéz ügyébe eső joystick a mozgás eszköze. Körülötte van az Options és a Share is, így könnyedén elérheti őket a játékos. Míg a hüvelykujj kezeli a haladást és az említett két gombot, addig a többi ujjal a fegyverek speciális funkcióit lehet üzemelni. A jobb kéz hüvelykujja pedig a jobb joysticken nyugszik, ami jelen játéknál csak külön opciók árán kerül használatra; mellette pedig praktikusan került elhelyezésre az X és társai. Az egész kényelmes és könnyen kezelhető, a vezérlőkre pedig természetesen áll rá az ember keze.
Kívülről ugyan egy világító sisakban szorongat a játékos egy fehér, műanyag furcsaságot, belül azonban egy ellenséges világ vad tájain rohangálunk, kezünkben egy gépfegyverrel. Megforgathatjuk a fegyvert, megvizsgálhatjuk apró részleteit, a hátralévő töltények számát. Belenézhetünk a távcsőbe vagy szemlélhetjük a világot a célzón keresztül. A fegyverváltáshoz a vállunkhoz kell emelni a kis kütyüt, vagy akár csak lenyomhatunk egy gombot. Hihetetlenül izgalmas és adrenalin fűtötte – sőt, hosszabb időtartam után fizikailag fárasztó – pillanatokat eredményez a játék, hiszen a célzás, az újratöltés és a váltogatás mind manuálisan történik. A Farpointot állva kell játszani, de vigyázzunk: a fizikai térben haladni még nem lehet, és nem is kell.

Aki átküzdötte magát a második harmadban már frusztrálóan nehéz és igazságtalan, és összességében elég rövid kampányon, az belevághat a játék igazi szépségeibe. Egyrészt az online co-op küldetések hatalmas élményt jelentenek. Másrészt a Challenge mód a klasszikus „na még egyszer” megközelítéssel cibál vissza újra és újra. A cél a pályaszakaszok teljesítése adott idő alatt, a lehető leggyorsabban, összekötve fürgén az ellenségek kiiktatásával, amivel folyamatosan nő a pontszorzó. Ez az árkád megközelítés sokszorosan meghosszabbítja a program élettartamát, jóval a már-már bevezetőként ható sztori mód után is. Fantasztikus élmény a fegyver fizikalitása, és meglepően jó társasági időtöltés lehet belőle. Mivel nem komplex gombkombinációkra épít a rendszer, olyanok is lelkesen kipróbálták a környezetemben – igen drága Nagyapám, itt rád is gondolok –, akik egyébként bajban lennének. Ösztönszerű az egész, és gyors, körítés nélküli, átélhető akciót jelent: a fegyver és a sisak körbeadogatása pedig külön szépséget kölcsönöz a csomagnak. No, de hát van egy precízen, gondosan izolált sztori módja is a játéknak…
A túlélők soha nem adják fel

A Farpoint a történetét alapvetően lejátszott felvételeken keresztül, valamint a lövöldözést megszakító jelenetek által tárja elénk. Hősünk két tudós nyomába ered, akikkel együtt köt ki ezen az ismeretlen helyen. Ahogy haladunk, különféle sziluettek szkennelésével játszhatunk le rögzített felvételeket, míg a pályák között egy hosszabb összekötő-jelenetbe csöppenünk. Kissé furán hat, hogy mennyire kiragadja a kontrollt a program a kezünkből, és tapogatózhatunk, hogy letegyük addig az Aimet valahova. Azonban – kiszámíthatósága ellenére is – egy meglepően emberi sztori született, ami komplex érzéseket és gondolatokat dolgoz fel a magányról és az életben maradásról. Míg tematikailag a haladás, a fel nem adás tökéletesen beleillik a narratívába, addig a játékmenetben ez inkább ócska és lelketlen. Ettől függetlenül érdekes, jól előadott karakterekkel lep meg a Farpoint, ahol az átlag lövöldözős forgatókönyvek helyett egy emocionálisan is komplex élményben lehet részünk.
Ugyan központi karakterünket egy néha valamit makogó háttérfiguraként kezeli a játék, mégis ő az egyik mozgatórugója a cselekménynek. Ez egy érdekes kontrasztot hoz elő, ahol próbálják éreztetni velünk, hogy fontosak vagyunk, de mégsem érezzük magunkat annak. Ezzel áll szemben a többi szereplő, akik mögött – a rövid kaland ellenére – átgondolt és kidolgozott személyiségek állnak. Sajnos a fő konfliktusok és a vezérszál nem kerül megfelelő kibontásra, így kicsit érdektelennek hathat a végére az egész. Azonban ebben az esetben kétlem, hogy lenne vevő, aki a sztori miatt vágna bele: fogjuk fel inkább egy kellemes extraként, ami elvenni semmiféleképp nem vesz el az élményből, de váratlanul többdimenzióssá teszi azt.
Vegyem? Ne vegyem? Mi legyen?

A Farpoint értékelése nem egyszerű, így a pontszám gyors ellenőrzése után legalább ezt a búcsúparagrafust olvassátok el. Először is: sima, hagyományos kontrollerrel még véletlenül sem ajánlanám, úgy ugyanis borzasztó az irányítás. Az Aim használata azonban észbontóan fenomenális, és a következő szintre emeli a VR potenciálját. De megéri-e? Aki megvásárolja, gondoljon rá egyfajta befektetésként, optimista előretekintésként a jövőre: elvégre majd valamikor, remélhetőleg a nem is oly távoli jövőben, más játékok is kihasználják majd. (Ugye kihasználják majd?! Légyszi…)
Maga a játék pedig minden hiányossága, furcsa játéktervezésbeli megoldása, brutálisan bonyolult menükezelése ellenére bebizonyítja, hogy van helye rendes, hagyományos FPS játékoknak is a VR-on, és egy jó csapat felejthetetlen és zsigeri élményeket kovácsolhat. A jövő alkotói tanulhatnak hiányosságaiból, követhetik precedensét. Építhetnek előnyeire és orvosolhatják hibáit. Addig a pillanatig azonban, ha lövöldözésre és átélésre vágysz, jobb lehetőségre nem lelsz: csak akarj és tudj rá áldozni, mert az egyik a másik nélkül nem megy.

(A játékot a Sony biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható külön, a kontrollerrel együtt, vagy egy PSVR csomag részeként támogatónk, a Platinum Shop üzleteiben, vagy akár meg is rendelhető webshopjából IDE kattintva.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
20. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.06.08. 17:13:24
LV2
Válasz 17. Richard üzenetére:
Ja a két régió nem függ össze. Mármint más megközelítés.
19. acelmgs  PlayStation.Community tag
2017.06.08. 13:11:12
LV1
Az Aim controllerrel tényleg nagyon nagy :) remélem érkeznek majd dögivel hozzá gamek :)
Ha valaki szeretné co-op ban kipróbálni (én szeretném) vegyen fel thx :)
psn id: acelmgs
istenletezik.hu
18. river
2017.06.08. 12:59:44
LV1
Skacok! A ps3-as Move Sharp shooter-el is használható a fagyi ebben a game-ben? vagy csak az Aim Controller-el?
17. Richard  PlayStation.Community tag
2017.06.08. 09:37:11
LV5
Válasz 3. MolonLave üzenetére:
Ha ott most fekszenek rá, hogy kitegyenek pár készüléket, akkor mi nagyon messze vagyunk még tőle.
Vidéekn van egy konzolbolt, pénzért kipróbálható...
16. Richard  PlayStation.Community tag
2017.06.08. 09:35:34
LV5
Válasz 6. Greg üzenetére:
Le lehet azt fertőtlenítő sprayvel meg egy darab papírral takarítani, a másik, hogy biztos mindenkivel előfordult, hogy kapaszkodott a buszon és utána hozzányúlt az arcához. Az se sokkal higiénikusabb, de előfordul.
Szóval kibírnám, hogy más után kelljen felvennem.
15. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.06.07. 22:44:41
LV2
Válasz 5. Onimushaman üzenetére:
Igen! Pont emiatt a demók reneszánsza sem lenne butaság a VR korában.
14. Shamat_Otaq  PlayStation.Community tag
2017.06.07. 22:01:41
LV2
Ma megvettem én is a fegyverrel együtt. Kedvenc!
M52TUB28
13. Penge70  Veterán PSC tag
2017.06.07. 21:11:41
LV22
Jó lenne kipróbálni, biztos szuper lehet :)
12. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2017.06.07. 18:42:39
LV21
A játékhoz kapcsolódva: engem is érdekelne a cucc, főleg, ha jönnek az Aim Controllerhez játékok, bár már a Capcom a Resi 7-hez is patchelhetné, ha akarná.

Nagyon remélem, hogy ezt a Capcom nem nagyfaszoskodjael egy Resi 7 Aim Controller Edition személyében !
11. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2017.06.07. 18:37:23
LV21
Én azt javaslom, hogy aki a VR felé kacsingat egyrészt valahol mindenképp próbálja ki, ha van rá lehetősége !

Legfőként azért, hogy megtapasztalja mennyire bírja a szervezete !
Az ismerőseim közül volt olyan,aki odáig volt tőle meg vissza, de 15 percél tovább még kis szünetekkel sem bírta, és még nem is a Rush of Blood szellemvasútját próbáltattam ki vele.

Másrészt kezdésnek az első játékai között legyen- akár a FarPoint mellett- a Resident Evil 7 !

Ja, és igen: TV-n játszva hagyományosan és VR-ban játszva az élmény ég és föld.
10. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.06.07. 17:09:41
LV2
Válasz 8. jime üzenetére:
Pontosan erről van szó. Amint kipróbálod, teljesen más élmény.
9. B_Renato97  Szerkesztő
2017.06.07. 17:08:17
LV4
+1
Válasz 1. Greg üzenetére:
Csatlakozom hozzád Greg, ha egyszer összejön a VR akkor ez alap vétel lesz.
8. jime  non-alcoholic
2017.06.07. 17:07:21
LV29
Válasz 3. MolonLave üzenetére:
nem egy hülye ötlet.
én pl videók alapján messzire elkerülném ezt a játékot, pénzt meg pláne nem adnék érte. VR-ban persze lehet, hogy más :D
"wake up, you're dead!"
7. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.06.07. 16:14:31
LV2
Válasz 6. Greg üzenetére:
Dehogynem. Pontosan ezt fogják tenni. Amikor az Árkádban ki lehetett próbálni, a kedves hölgyek-urak mindenki után lefertőtleníteték és lepucolták.
6. Greg  PlayStation.Community tag
2017.06.07. 16:13:20
LV25
Válasz 2. Richard üzenetére:
Macerás a dolog. A VR olyan ami az arcoddal érintkezik, nyilván te sem akarnád olyan ember után felvenni akinek valami fertőző bőrbetegsége van. Senki nem fog ott állni és minden ember után 3 percig törölgetni.
LV426
5. Onimushaman  Szerkesztő
2017.06.07. 16:11:47
LV24
Válasz 3. MolonLave üzenetére:
Amit nyomtunk hétvégén kis játékot VR-ban is milyen prémium kategóriás élőben és élvezetes, viszont képek/vid alapján semmi nem jött át. :O
señor
4. Onimushaman  Szerkesztő
2017.06.07. 16:10:09
LV24
+1
Ma hívtak a Platinum Shopból, hogy holnap hozza a futár muhahaha!
señor
3. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.06.07. 16:09:19
LV2
Válasz 2. Richard üzenetére:
Ez tipikusan az a dolog, amit képek, videók nem tudnak átadni. Ahhoz viszont drága, hogy az ember vakon belevesse magát. Japánban most pont erre gyúr majd rá a Sony: kihelyeznek egy csomó PSVR-t.
2. Richard  PlayStation.Community tag
2017.06.07. 16:06:20
LV5
Még mindig röhejesnek tartom, hogy a boltok nem képesek kitenni egy kipróbálható VR-t. Pedig biztos sok ember rácuppanna, ha megtapasztalná az élményt. Sajnos nekem sem volt még alkalmam kipróbálni.
1. Greg  PlayStation.Community tag
2017.06.07. 16:05:18
LV25
Káprázatos már a képeken is. Ha majd lesz VR-om ez lesz az első hozzá...
LV426
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
FARPOINT
Sony Interactive Entertainment
Látványosság:
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
Kiemelkedő
7/10
Pozitívum
Észbontó élmény, meglepően emberi történet, a PSVR Aim használata szavakkal leírhatatlan...
Negatívum
...de nélküle borzalmas az irányítás, a játékmenet elavult, a sztori és a játék precízen kettéválik

MARTIN BELESZÓL
Jó lenne, ha minden PlayStation gémer kipróbálhatná a PSVR-élményt. Ez egy olyan dolog, amiről csak utána lehet érdemben nyilatkozni, előtte nem.