PlayStation.Community

2017.05.07. 11:04 PlayStation Network
24 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Isten vállat von.

Mindenki hisz valamiben. Lehet ez a nagybetűs Isten, vagy egy kisbetűs isten. Lehet több isten. Lehet szellem, lélek, angyal. Sőt, nevet sem muszáj adni neki. Lehet csak valami. Vagy valaki.
Hinni bármiben lehet, és kell is. A hit segít átvészelni a nehéz időket, a kimondhatatlan fájdalmakat, a tragikus történéseket. Hit a szebb jövőben. Valami másban.
Ezt a hitet azonban ki is használhatják mások. Intézményesíthetik, kifacsarhatják és a felismerhetetlenségig torzíthatják. Ellenünk fordíthatják. Sőt, a hit így perverz, törött szilánkokban megjelenő tükörképe lehet önmagának.
Amint visszaélnek a hitünkkel, a hit megszűnik menedék lenni. Ekkor lesz fegyver. Ekkor lesz a hit félelem.

Az Outlast 2 hátrahagyja elődje klausztrofóbiás elmegyógyintézetét, és helyette Arizonába, azon belül is a semmi közepébe röpíti rémült főhősét. Lynn Langermann egy oknyomozó riporter, mi pedig férjét, Blake-et irányítjuk, aki asszisztense és operatőre is egyben. Nemrég egy fiatal, terhes lány mezítláb, tele sérülésekkel bukkant fel a vadonból, majd különös körülmények között meg is halt; állítólag öngyilkos lett. Hőseink ezt nem fogadják el, így elindulnak kideríteni, hogy valójában mi is történhetett vele. Kalandjuk azonban rémisztő fordulatot vesz, amikor lezuhannak a helikopterrel, és Temple Gate elvetemült falujában találják magukat. A lakosok, élükön a dübörgő hangú prédikátorral, Sullivan Knoth-tal pedig fejükbe veszik, hogy Lynn az antikrisztussal terhes. Blake így elindul menteni magát és nejét, miközben az undor és a félelem eddig ismeretlen formáival találja szembe magát, és múltja sem hagyja nyugodni.
Játékmechanikailag és tematikailag könnyedén kettéválasztható a game, így ezt a szálat követve mutatnám be.

Az első részhez képest nem sok változott. Blake futhat és bujkálhat, a sorozat védjegyeként szolgáló kamera pedig újból állandó eszköze az életben maradásnak. Az éjjel látó mód mellett azonban egy mikrofonnal is kiegészül a készülék, ami segít kideríteni, merre is járnak épp üldözőink. Egyrészt remekül lehet használni rejtekhelyekből, másrészt fokozza a rettegést. Borzalmasan idegtépő hallgatni a falusiak lihegését, hörgését, vagy mantraként ismétlődő imáikat. Gyakorlatilag a felépítés is maradt a régi, és a látszat ellenére elég szűk területekre vagyunk beszorítva, ahol a haladás egyetlen irányba valósítható csak meg. A fejlesztőcsapat kissé túlzásba vitte a rohanós üldözéseket, és a sokszor nem egyértelműen jelölt útvonalakból bekövetkező halálok miatt a menekülés hatása tompább lesz. Míg elsőre szinte tandemben dobog pániktól gyötört szívünk Blake-ével, pár baklövés után már rutinszerűen vesszük az utunkban heverő asztalokat, fákat, vagy esetenként hullákat.
Az iránymutatás hiánya pedig sokszor bosszantó, ugyanis a jelölések sem túl konstansak. Bizonyos helyekre például egyértelműen feljuthatna karakterünk, de képtelen rá; míg máskor kevés jel utal a valódi irányra, amely elveszik a díszletben.
Az Outlast 2 csodája azonban nem a kimondott, kézzel fogható mechanikus megvalósításokban rejlik, amelyek hiányossága eltörpül amellett a terrort gerjesztő hangulatban és világban, amelyet aprólékosan és gondosan felépített a csapat. Mocskos, bűzös, kelésekkel borított húscafatokból rakták össze, a magjában pedig egy lelket roncsoló förtelem lakozik.
Cinikusan mondhatnám azt, hogy a Red Barrels írt egy listát azokról a dolgokról, amik kiboríthatják az embert, majd egyenként beleszőtte a narratívába. De ennél többről van szó. A már említett Sullivan Knoth – híveinek Papa Knoth – igéző szavakkal használja ki Temple Gate lakosainak belé és Istenbe vetett hitét. Legelkötelezettebb hívei állandóan nyomunkban járnak a történet során, fáradtságot nem ismerve loholnak utánunk vérszag után koslató ebekként. Papa Knoth az egész települést szolgálatába állította, ahol ő maga az isten. De ahol van isten, van Lucifer is, és előbb-utóbb az ellenállás magva gyökeret vet. Léteznek így „istenkáromlók”, akik Knoth ellen vonulva saját cafatot véstek ki a téboly hústömegéből, míg a nemi betegek is egy külön kasztot alkotnak. Blake-et próbáljuk átvezetni a testi és lelki kínokon, ahol Papa Knoth vakbuzgó követői egyszerre félelmetesek és szánalomra méltóak is. Szerencsétlen, gusztustalan teremtmények, akiket egyszerre ráz az elfojtott vagy épp túlhajtott szexuális vágy és kínoznak a belterjességből fakadó deformációk.

Temple Gate az emberi hit megerőszakolásáról szól és ezt tabut nem ismerő módon, vértől, szennytől átitatva tárja elénk a játék. Arcunkba lihegő elmebetegek vagy durvábbnál durvább történések sokkolnak. Az ültetvények, az összetákolt épületek, a hegyvidék és a bányák jelentősen fokozzák az élményt, számos klasszikus regény és horrorfilm helyszíneit és szituációit idézve. (Valami lehengerlő módon félelmetes a kukorica között lihegve menekülni…) A félhomály és a mindent beborító sötétség a magabiztosság utolsó cseppjeit is felitatja, elsőre pedig nehéz haladni, tudván, hogy szörnyű dolgok lakoznak a sötétben. De semmi sem félelmetesebb annál, ami az ember lelkét rághatja.
Ezt az alkotást elődjétől igazán Blake személyes pokla különbözteti meg. Hősünk most már beszél, bár legtöbbször rémült zihálását hallgathatjuk. Míg a kamerával továbbra is rögzíthetjük a jelentősebb történéseket (jegyzetek gyűjtögetése mellett), Blake most már rövid kommentárt is fűz ezekhez a felvételekhez. Elsőre átlagos narrációnak hatnak, de fokozatosan mélyítik a kameraman múltját. Ennek a múltnak pedig szerves része a St. Sybil katolikus iskola, ahova időnként kerülünk. Ez pedig egy másfajta megközelítés, egyfajta visszatekintés Mount Massive elmegyógyintézetére az előző epizódból. Ritkásan megvilágított folyosók, öltözőszekrények és iskolapadok adnak helyet újfajta sikolyoknak. Az egész olyan, mintha koszos, repedezett körömmel vakargatna valaki egy gennyes sebet valaki lelkén, lassan, ütemesen, rendületlenül. Az iskola is a hitről szól, de más módon fordítja ki annak fogalmát. Részletekbe pedig ezen túl nem mennék bele, de idővel ez a történeti szál sokkal jobban érdekelt – és jobban is nyomasztott – mint Temple Gate történései.

A játékmenet tekintetében gyakran frusztráló lehet az Outlast 2, újításai pedig minimálisak. A főbb karakterek esetenként kihasználatlanok, és többet szerepelhettek volna, míg a túlzott kötöttség és linearitás árthat az élménynek. A rejtőzködés és a rohanás, valamint a gyakran kötötten megjelenő ellenségek is elveszik az élét a történéseknek. Fennakadhatunk valami kiálló ágacskán, vagy nem guggol le Blake azonnal a gomb megnyomását követően, újból és újból felesleges halálokhoz vezetve, tovább hosszabbítva az amúgy sem rövid játékot.
Azonban a Red Barrels egy olyan, lélekre telepedő világot alkotott, ahol saját ép elménket is megkérdőjelezhetjük. Mítoszként alakult ki ez az univerzum, ahol mindenki levonhatja saját következtetéseit. Sokszor érezhetjük azt, hogy azért sokkol, mert megteheti. De biztos vagyok benne, hogy lesz legalább egy mozzanat, amellyel a játékos azonosulhat. Amely groteszk, erőszakos megjelenésén átlátva felfedez valamit. Valamit, ami sajnos oly gyakori saját, valós világunkban. És felmerül benne az, ami bizonyára Blake-ben is: ha van is Isten, néha lenéz ránk, látja, mire vagyunk képesek, és egyszerűen vállat von.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható digitálisan a PS Store-ból 8990 Ft-ért, vagy az Outlast Trinity részeként támogatónktól, a Konzolok Szervizétől.)

Kiadó: Red Barrels
Fejlesztő: Red Barrels
Megjelenés: 2017.04.25.
Ár: 8990 Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 18.7GB
Web: http://redbarrelsgames.com/games/outlast-2/
PSN feltöltőkártya: Konzolok Szervize
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
24. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.05.12. 10:13:13
LV21
Válasz 22. Burzum üzenetére:
Na igen, de ahogy lentebb is írták ennek a játéknak ez az irányítás típus a védjegye, lényegében semmi se változott csak a kamera kapott egy zajszűrő funkciót, és ennyi.
(mondjuk engem abszolút nem zavar mert a játék egy totális izgalom bomba nincsenek üresjáratok)
23. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.05.12. 10:11:45
LV21
Válasz 21. mentoloshypo üzenetére:
Csajommal is épp azt beszéltük hogy nem lenne annyi para ha legalább egy lopakodásból ölés mozdulat lenne, simán kinyírnám a kószáló falusiakat mert az értelmi szintjük addig terjed hogy bizonyos szakaszon sétálgatnak, ha van akció annak már több változata van hogyan követnek de a nyitott tereken, egy kisebb futás után nem követnek.
22. Burzum
2017.05.11. 21:10:08
LV2
Válasz 20. Resiskull üzenetére:
Legalább egy félrelökős mozdulatot belerakhattak volna, ami egy ellenfélnél még működött volna, többnél már nem. Legalább illuziónak jó lett volna. Az első részben tényleg kicsit béna volt, hogy állunk egy vézna alakkal szemben, az meg üt, mi meg álljuk.:D
21. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.05.11. 18:36:14
LV28
Válasz 20. Resiskull üzenetére:
Ahogy mondod, teljesen átalakítaná a játékmenetet, sokkal jobban nyeregben éreznéd magad mert tudsz valamilyen szinten védekezni, az meg a feszültségből vesz el értelemszerűen. Ami meg a játék egyik alapja.
20. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.05.11. 08:30:22
LV21
Válasz 19. mentoloshypo üzenetére:
Persze kiből nem.XD

(mondjuk azért elgondolva, tényleg fura hogy semmi védekezésre alkalmatos dolog nincs emberünknél egy kés egy cső darab, persze ez megváltoztatná a játék dinamikáját, de realbe lássuk be ez így lenne, a Resi 7-nek itt sikerült elkapni ezt az egyensúlyt)
19. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.05.11. 07:05:03
LV28
Válasz 16. Greg üzenetére:
Ha egy Arizonai farmon találnám magam ami dugig van elmebeteg perverz gyilkosokkal akkor nem biztos, hogy vasvillát fognék hanem elbújnék a picsába meg menekülnék ahogy csak tudok.
De lehet belőled ilyenkor kijönne Rambo + MacGyver kombinációja.
18. wooltur  PlayStation.Community tag
2017.05.10. 16:40:27
LV16
+1
Igyekszem mihamarabb beszerezni majd. Az első részt nagyon szerettem és is faszának tűnik. :)
R.I.P. Brúnó :-(
17. jasihool  sztrovacsek
2017.05.10. 13:40:02
LV14
+1
Válasz 16. Greg üzenetére:
Ahogy gondolod...
The sweet blood, oh, it sings to me...
16. Greg  PlayStation.Community tag
2017.05.10. 13:33:38
LV25
Válasz 15. jasihool üzenetére:
A valós szituációt úgy értettem hogy ha megtámadnak akkor minden létező eszközzel védekezel (főleg ha ilyen figurák mint amik az Outlast-ben vannak). Értem hogy ez a koncepciója csak ez mindenféle ésszerű logikát nélkülöz.
LV426
15. jasihool  sztrovacsek
2017.05.10. 12:01:42
LV14
+1
Válasz 14. Greg üzenetére:
Persze, nem lehetetlen. A gond az, hogy te "valós szituációkról" beszélsz (egyáltalán mennyire lehet egy ilyen szitu valós)...
Ez viszont egy VIDEÓJÁTÉK, aminek megvan a maga koncepciója.
Ezt rajtad kívül mindenkinek sikerült megérteni, egyedül te nem vagy képes felfogni...
The sweet blood, oh, it sings to me...
14. Greg  PlayStation.Community tag
2017.05.10. 06:53:23
LV25
Válasz 12. jasihool üzenetére:
Miért nem így van ?! Nyilvánvaló hogy valamilyen eszközzel védekeznél...
LV426
13. jasihool  sztrovacsek
2017.05.09. 02:04:48
LV14
+1
Korrekt a kritika. Én az életben nem játszanék vele, de az írásod azért kicsit meghozta hozzá a kedvem.
The sweet blood, oh, it sings to me...
12. jasihool  sztrovacsek
2017.05.09. 02:02:28
LV14
+3
Válasz 11. Greg üzenetére:
Néha olyanokat tudsz írni, ember, hogy hihetetlen...
The sweet blood, oh, it sings to me...
11. Greg  PlayStation.Community tag
2017.05.08. 22:46:18
LV25
Válasz 9. fr3ntzen12 üzenetére:
Az hogy alapjáraton egy valós szituációban nyilván minden közeledben lévő tárggyal védekeznél. Csupán csak ennyi a nonszensz...
LV426
10. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.05.07. 21:10:46
LV28
Válasz 5. VictorVance üzenetére:
Akkor a lemezes verziót neked találták ki, azon minden rajta van. Én az első részt már rongyosra játszottam, szóval várok addig amíg a 2 ára lemegy egy picit.
9. fr3ntzen12  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 18:34:33
LV4
Válasz 3. Greg üzenetére:
Az elozoben sem lehetett. Mi a nonszensz akkor?
8. slama  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 17:54:40
LV1
Válasz 4. Greg üzenetére:
Tudom.
7. Peet04  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 15:08:15
LV1
jovoheten rendeljuk.
6. VictorVance  Szerkesztő
2017.05.07. 13:20:25
LV18
Válasz 5. VictorVance üzenetére:
*végigjátszom
Örülünk?
5. VictorVance  Szerkesztő
2017.05.07. 13:20:11
LV18
Még az első rész sem volt meg, de majd végigjátszottam, ezzel egyetemben.
Örülünk?
4. Greg  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 12:52:11
LV25
Válasz 2. slama üzenetére:
Ötös a skála.
LV426
3. Greg  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 12:43:14
LV25
Ez VR-al milyen komoly lett volna. Az meg érdekes hogy semmilyen eszközzel nem lehet védekezni és odacsapni... nonszensz...
LV426
2. slama  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 12:34:35
LV1
Négyes oké, ha tízes a skála
1. Resiskull  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 11:13:36
LV21
Na "remélem" ma befejezem, nagyon jól elszórakoztatott.:D
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››

MARTIN BELESZÓL
A horror az elme gyilkosa. Egészségtelen termék.