.

PlayStation.Community

2017.04.17. 14:36 PlayStation Network
11 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
A fekete nap, amikor majdnem megutáltam a cicákat.

A macskák - vagy, hogy polkorrektebb legyen véleményem: a macskafélék - szerintem a világ legkirályabb állatai. Itt mondjuk pár pillanatig agyaltam rajta, hogy milyen jelzőt használjak - mert eszembe jutott a legszebb, legaranyosabb, legizgalmasabb verzió is -, de végül a szlengesített királynál maradtam, mégpedig azért, mert talán ez a legkevésbé szubjektív megoldás, másfelől egy kicsit megfoghatatlan kijelentés is. Hisz a macskák gyönyörűek, majd' minden helyzetben elegánsak, fantasztikusan ügyesek, érdekesek, színes egyéniségek, élelmesek, szórakoztatóak; tulajdonképpen elképesztő módon sokrétű, intelligens állatok.
Jómagam egészen kiskorom óta nagy rajongója vagyok a cicáknak. Ezzel együtt mindig érdeklődve figyeltem, hogy más emberek hogyan állnak hozzájuk, mert nagyon érdekesnek találtam a témában fellépő szélsőségességeket, és egy egészen takaros kis elméletet állítottam fel arról, gyakorlatilag mennyire meghatározza és leírja valakinek a személyiségét az, milyen a macskákhoz való viszonya.
Mert meghatározza, az nem kérdéses. Minimális túlzással élve elég, ha csak megkérdezem valakitől, mi a véleménye a macskákról, és máris többet megtudok az illetőről, mintha órákig beszélgettem volna vele. Számomra ebben az életben minden másnál beszédesebben jellemez valakit - legyen az nő vagy férfi, fiatal vagy idős -, ha rajongja, szereti, nem kedveli, uram bocsá' utálja a macskákat, mert ez egy olyan jellegzetes személyiségjegy, amiben még soha, de soha nem csalatkoztam.

A PlayStation 4-es Rain World tesztelését is csak és kizárólag azért vettem magamra, mert főhőse egy hófehér, cukorfalat lény, mely fejszerkezetét tekintve kisebb részben nyuszira, nagyobb részben cicára hajaz, teste viszont hosszúkás, mint egy csigáé, mozgása ugyanakkor menyétszerű. Ő ugyanis egy Slugcat, azaz egy... Csigamacska. Vagy Hengermacska. (Amennyiben van macskád, óvatosan tekerd bele egy törölközőbe... vagy húzz rá egy kinyúlt, méretes zoknit. Na, az a Slugcat.)
Ez a kis bundás izé boldogan él családjával egy, az intrót látva szó szerint festői, ugyanakkor világvége utáni hangulatot árasztó környezetben. A família-idillbe csak a világot rendszeresen eláztató, özönvízszerű záporok rondítanak bele, melyek etapjai között a csipetcsapat kimerészkedik a vadonba élelmet szerezni, ami - ragadozók lévén - aprócska denevérek befogását és lelkes elfogyasztását jelenti.
Egy nap azonban balul sül el a kirándulás, így a Slugcat elszakad társaitól. Feladatod az lesz, hogy e furcsa világ titkait felfedezve és feltárva túléld a rád leselkedő borzalmakat, egy olyan környezetben, melyben látszólag minden összeesküdött a Csigamacska ellen.
Le merem fogadni, hogy aki korábban, bejelentésekor erre a játékra felfigyelt, az a kimagasló prezentáció miatt tette; és ez nem is véletlen. Ennek a játéknak abszolút a legerősebb pontja a vizuális és audio körítés. Eleve már a kis lény is annyira cuki, hogy nem lehet nem rögtön megkedvelni, de a szokatlanul megjelenített, minden pixelessége ellenére is látványos, aprólékosan ábrázolt, lepusztult világ - a szürreális lényeivel és építményeivel - is megér egy misét. Mindehhez még nagyon atmoszferikus muzsika és narráció is társul.

A Rain world stílusát tekintve akciójáték. Egyaránt tartalmaz túlélő, ügyességi és platformelemeket, kisebb logikai feladatokat, és persze rengeteg felfedezést.
A kissé bizarr, futurisztikus, mocskos, szakadt világra - melybe fura mód semmilyen szinten nem illik bele ez a kis hófehér lény, aki (vagy ami?) ráadásul, meglepő és idegen módon egészen emberszerű tulajdonságokkal van felvértezve (lásd pl.: eszközhasszálat) - minden nap "végén" lecsap a vihar. Alapfeladatod tehát az, hogy a helyszínek felfedezését úgy időzítsd, hogy az éjszaka beköszönte előtt vagy visszatalálj előző menedékedhez (gyk.:Safe House), vagy találj egy újabbat. Ellenkező esetben a Slugcat a tomboló özönvízben elpusztul.
Nagyon fontos és meghatározó funkció emellett az élelemszerzés. A kis lénnyel rendszeresen enned kell (pl. denevéreket), vagy alternatív megoldásként tele kell tömnöd magad és addig akciózni, míg tart a belőlük nyert energia. Egyéb esetben éhen halsz.
Szintén halál vár rád akkor, ha a világban élő számos, nálad nagyobb és vérszomjasabb ragadozó szemet vet rád, és sikeresen el is kap. Ilyen szürreális lényből egyébként sokféle tűnik fel a helyszíneken: vannak köztük állat- és növényszerűek is, figyelemfelkeltően és lesből, meglepetésszerűen támadók egyaránt. A különféle predátorok egyébként egymást is abuzálhatják, betámadhatják, sőt, eme tulajdonságukat egy kis fondorlattal hasznodra is tudod fordítani adott esetben.
A játékmenet nagyjából úgy alakul, hogy labirintushoz hasonló (földalatti) járatokkal, csatornákkal, szétszabdalt platformokkal, megmászható oszlopokkal, rudakkal és kötelekkel telepakolt "képernyőket" bejárod, a layoutot memorizálod, és így lépésről-lépésre felfedezed a világot, miközben igyekszel elkerülni a támadókat és a csapdákat.

És ez az egész így eddig tök jól hangzik, nem?

Nos, nem árulok tovább zsákbamacskát: a Rain Worldre játéktesztelői pályafutásom egyik legkellemetlenebb élményeként fogok emlékezni. Ha nagyon őszinte akarok lenni, akkor a játékkal töltött első fél órám végére nagyjából az fogalmazódott meg bennem, hogy a fejlesztők tényleg elmehetnek a büdös pics@ba, hogy ezt így össze tudták hozni és ki merték adni, mert ekkora csalódás már tényleg régen ért. Tudom, hogy ez így elég erős szubjektív vélemény, de így történt. Nem élveztem a cicázást, egyetlen árva percre sem, olyannyira, hogy első mérgemben valahol az egy csillag magasságában lőttem be az értékelést.
A kiváló külső mögött ugyanis egy kifejezetten idegesítő, frusztráló, nyögvenyelős, unalmas, gépies játékmenet lapul, melynek minden eleme erőszakosan presszionálja a playert. Ahelyett, hogy egy szép ívet leíró, izgalmas, inspiráló, jól pozicionált kihívásokkal dolgozó kalandban lenne részed - amit egyébként a gyönyörű intro előre vetített -, egy rémálomban találod magad, ahol a tereptárgyak megmászásától kezdve a csatornák ki-be pontjainak feltárásáig minden rossz szájízt hoz magával.

A fejlesztők nem vették a fáradságot arra, hogy egy kis segítséggel, magyarázással, fokozatossággal, valamint okos betanítással ügyesen belendítsék a játékost a ritmusba, ehelyett alig kivehető, másodpercekig látható ikonokkal elintéznek például olyan fontos funkciókat, mint az elrugaszkodós nagy ugrás. Megmutatják, hogy egy botot pl. fel lehet venni, de arról már nem szólnak, hogy ezzel az eszközzel az ellenfeleket fejbe is lehet dobni. Túl hülyén van szabva az "egynapos" időlimit is: te még egy oszlop tetején lapulva (közben alul 3 krokodil grasszál fel s alá) izzadva próbálod kiokoskodni, hogy éppen melyik screenről jöttél és innen hova fogsz kilyukadni, de a kép már remeg, és érkezik az özönvíz; nemhogy arról nincs még fogalmad, merre tovább, de már arról sem, honnan jöttél.
Az említett, aprólékos helyszíneken ráadásul nagyon körülményes a járatok megtalálása (már a "betalálás" is): a kis állat minden fals lyukba beleragad, amiről aztán kiderül, hogy nem is járat, mindenbe "belefekszik", ráadásul az is brutál dühítő már pár perc után, hogy a képernyő 50%-át minden esetben tulajdonképpen egy nagy feketeség teszi ki - tök sz@rul lett kihasználva a játéktér ábrázolása, az elpocsékolt koromfekete felületek, ha lehet még jobban lelombozzák még a legnagyobb macskabarátokat is.
És akkor mind e mellé még ott van az állandó elhalálozás, újrakezdés, zápor, halál, újrajátszás végtelen ismétlődése, ugyanazon, egymástól néha alig különböző képernyők sokszori, untató bejárása is...
(Amennyiben most arra kezdtél gyanakodni, hogy a fejlesztők valószínűleg felültek a most annyira divatossá vált, igazából (sajnos) az egyre inkább túltolt státuszban egyensúlyozó "Souls..." stílus vonatára, jó helyen tapogatózol. Ha valamibe, hát ebbe a játékba biztosan nem kellett volna ez a szopatós rendszer.)
Amennyiben egy kicsit objektívebb szemmel, távolabbról nézem a dolgokat, az összkép akkor sem sokkal szebb. Adott egy nagyon ízlésesen tálalt akciójáték, melynek több olyan összetevője is van, ami példa értékű, az alkotóelemek mégsem állnak össze egy jól működő egésszé. Ez a játék szerintem nem tuningol, nem bevonz, nem pozitív formában utaztat, hanem lehúz és taszít. Persze; biztosan vannak olyan playerek, akik megtalálhatják a szórakozást ebben az elpusztulásokkal gazdagon tarkított térképezésben, a memorizáláson alapuló kisakkozásban, de a véletlenszerű, halált okozó események az ő idegeiket is próbára fogják tenni.
Szó ami szó, ez a buli most nekem nagyon nem talált be. Csalódtam. Nagyon sajnálom a dolgot. Jó lett volna végigvinni ezt a kalandot, szerettem volna, ha ez az aranyos kis Slugcat végül révbe ér, akartam látni az egész történetet, a sztori végét, mert a lefestett világot telitalálatnak érzem - de ez nekem most nem adatott meg...
...és ez most utólag talán jobban idegesít, mint előtte maga a játék.

(A szoftvert a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Kiadó: Adult Swim Games
Fejlesztő: Videocult
Megjelenés: 2017.03.28.
Ár: 5990Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 1.6GB
Web: http://rainworldgame.com/
PSN feltöltőkártya: https://www.konzolokszervize.hu/
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. Lucsy  PlayStation.Community tag
2017.04.25. 21:12:31
LV12
Válasz 10. martin üzenetére:
Szerintem a Prey-jel egyutt fogom megvenni valamikor majusban. Vegigviszem a Persona 5-ot, utana Prey + Rain World.
10. martin  Főszerkesztő
2017.04.24. 21:21:06
LV25
Válasz 9. Lucsy üzenetére:
Mikor veszed meg?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. Lucsy  PlayStation.Community tag
2017.04.24. 16:52:43
LV12
Válasz 8. martin üzenetére:
Akkor mar vennem is meg.

Nagyon kivancsi voltam az itteni tesztre, tobbek kozott azert is mert rendkivul megosztonak bizonyult a jatek amikor megjelentek az elso ertekelesek: 4 es 9 pont kozott volt minden. Sajnos inkabb a 4 pontok fele billent a merleg es ugy tunik egyetertes van abban, hogy ez miert nem egy jo jatek. Remenykedem benne, hogy en is a kisebbseghez fogok tartozni es jol szorakozok majd a jatekkal. Valamikor.
8. martin  Főszerkesztő
2017.04.22. 08:41:12
LV25
Válasz 7. Lucsy üzenetére:
De lehet ez a világ legjobb játéka, csak hazudtam.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
7. Lucsy  PlayStation.Community tag
2017.04.21. 23:57:24
LV12
Válasz 6. martin üzenetére:
Nem volt meg szerencsem (vagy balszerencsem?) hozza. Annyi jatek van, hogy nem lehet gyozni idovel es penzzel. Nem sokara jon a Prey, jelenleg a Persona 5 porog, Wildlands-nek sem ertem meg a vegere, szeretnem potolni a Nier-t, a RE7-et es a Dark Souls III-at. Indie-k kozul meg itt van ez es a Night in the Woods.
6. martin  Főszerkesztő
2017.04.20. 20:52:09
LV25
Senki sem játszott vele? Véleményezés?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. PSti  PlayStation.Community tag
2017.04.17. 17:15:56
LV5
Válasz 3. REDALERT99 üzenetére:
Sajnos amúgy ja :)
4. Lucsy  PlayStation.Community tag
2017.04.17. 17:10:31
LV12
Nem hagyhatod cserben a kiscicat! :'(
3. REDALERT99  Uncharted 2 Veterán
2017.04.17. 17:09:35
LV6
+1
Válasz 1. PSti üzenetére:
Pár plusos jàték talán eléri ezt a graf szintet, mint a regi Alley cat xD
PSN ID(UK): Redalert99 -==#1HUN in U2==-
2. Igjoe  Extremely Solid
2017.04.17. 15:55:21
LV3
Kár érte, mert tényleg szépen van prezentálva. Akciósan lehet adok majd neki egy esélyt.
1. PSti  PlayStation.Community tag
2017.04.17. 15:30:02
LV5
Erről az egészről az Alley Cat nevű játék jutott az eszembe még nagyon régről: https://www.youtube.com/watch?v=uZDG4dlU5uY Csak azért ott lehetett látni, hogy mi újság :)
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Rain world
Videocult / Adult Swim Games
CSAK ÓVATOSAN