.
 

PlayStation.Community

2017.05.07. 16:10 PlayStation Network
13 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Ez az út, mely a szülőszobában kezdődik és a krematóriumban ér véget, nevezhető életnek.

* Első figyelmeztetés: az Eveything egyáltalán nem egy klasszikus értelemben vett videojáték. Sőt, igazából nem is játék! *

** Második figyelmeztetés: az Everything maximális élvezetéhez elengedhetetlen az angol nyelv ismerete! **

*** Harmadik figyelmeztetés: attól, hogy az Everything a PSC ötcsillagos, maximális indie-értékelését kapta, még nem igaz rá a kitétel, miszerint "ez az, amivel minél több embernek kell játszania, és amelyből mindenki pozitívan meríthet". Ehhez a szoftverhez nem tartozik ajánlás senki számára! ***
Gülüszemű, kiscsoportos óvodás rajzra, vagy egy kitömött zokniállatra hajazó mackó gurul lefelé egy pasztellszínű domboldalról. A maci - nemlétező animációját tekintve - nem lépked vagy nem cammog; úgy bucskázik tova, mint egy eldöntött dominó, a tengelye körül forogva.
"Öt csillag, mi? A k*rva anyátokat!" - mondja HunFeri, és mérgesen kikattint a Youtube-os trailerből...
Az emberiség legnagyobb tragédiája véleményem szerint már a civilizáció hajnalától, az értelem, a gondolkodás megjelenésétől fogva az, hogy soha nem tudtuk, és még a mai napig sincs fogalmunk róla, miért élünk. Mi lehet életünk, létezésünk célja, valódi értelme? Mert nagyon érdekes, sőt izgalmas azt boncolgatni, hogy mi van a születés előtt, vagy a halál után. Mindkettő annyira elvont, annyira megfoghatatlan. Annyira juj, jaj, és hűha. De, hogy az e kettő közé tehető, minden élő ember számára a leghúsbavágóbb, legkézzelfoghatóbb időszakot sem sikerült eddig még senkinek sem hitelt érdemlően megmagyarázni, meglehetősen ijesztő. Annyira ijesztő, hogy rengetegen vannak, akik nem is képesek ezt az egészet feldolgozni. És ez okozza, okozhatja a tragédiát.
A nagy kérdésre az évezredek folyamán persze már számos tudományos, áltudományos, vallási, spirituális, politikai, vagy akár elviccelt alapokon nyugvó válasz és magyarázat született, melyeknek egy közös pontja biztosan van: egyikre sincs megdönthetetlen bizonyíték. Úgy tűnik, hogy minden élő ember teljes mértékben magára, másokra, vagy bizonyítatlan feltevésekre van utalva azon kihívás megugrásában, hogy önnön életének értelmét meglelje.
És ez igazából abban az esetben nem is tragédia, ha legalább sikerül. Mivel egyetemes magyarázat a lét értelmére máig nem létezik - vagy mondjuk úgy, nem ismert -, majdhogynem mindegy, ki mit választ személyes megoldásnak. A lényeg, hogy legyen valami kapaszkodónk. Hogy legyen legalább egy biztos pontunk. Az élet - az, aminek értelmét tulajdonképpen keressük - előbb vagy utóbb úgyis eldönti és igazolja a döntést.
Ezzel mondjuk előrébb nem feltétlen vagyunk... de legalább vagyunk. Mert szuperjól hangzik a bölcselet, miszerint gondolkodom, tehát vagyok, de a léthez a gondolkodás egyáltalán nem alapfeltétel.
A gondolkodás csak egy amolyan... kis extra.
everything
USA: e'vriː·θɪ"ŋ
UK: evrɪθɪŋ

1. minden
2. minden, az összes


A PlayStation 4-re nemrég megjelent Everything messze nem egy klasszikus videojáték, sőt, nem is játék. Ez inkább csak az a kis bizonyos extra.
Fejlesztői persze nem intézték el ennyivel meghatározását: ők úgy mondják, az Everything egy "nyitott végű és lefolyású interaktív élmény és valóságszimuláció", melyet "nem lehet jól vagy rosszul játszani".
Az Everything egy hihetetlenül komplex rendszer, melynek a felhasználó (már majdnem azt írtam zsigerből, hogy "játékos") aktív része.
Az Everything az életről szól, a lét értelméről. Alapkérdése az, amit nagyon sokan feltesznek maguknak, akár többször is: mi vagyok én, ki vagyok én? Nem szól ugyanakkor direktben az emberi létről, sokkal inkább a létezésről úgy en bloc, összességében.
Az Everything egy zseniálisan kitalált interaktív eszköz ahhoz, hogy gondolkodj a létről, a saját létezésedről.
Az Everything erőssége az, hogy nagyon sok mindent megtehet célja elérésének érdekében. Akármilyen túlzás, bármilyen megoldás elfogadható benne, mert mindennek haszna van. Minden a nagy egész felé mutat.
Az Everythingben valójában minden, amit a képernyőn megjelenítve látsz, csak szimbolikus jelentésű, és amint ezt felfogod, megérted, majd elfogadod, azonnal értelmet nyer a domboldalon lebucskázó mackó, vagy a dróton húzott formában a városban közlekedő telefonfülke.
Az Everything ugyanakkor nagyon segítőkész. Fáradhatatlanul azon dolgozik, hogy amit sugallni akar, azt valóban megértsd a magad módján. A rébuszok, az elvont utalások, a sejtelmes és kezdetben értelmetlennek tűnő apróságok egy hatalmas, tulajdonképpen végtelennek ható kirakósnak a darabjai, mely teljes kép nem más, mint a minket, élő és élettelen(?) dolgokat körülvevő, de mégis belőlük felépülő univerzum.
Az Everything a világ, sőt a mindenség egészét modellezi le.
Az Everythingben "bármi" lehetsz. Mivel a minden, semmi és bármi nagyon relatív fogalmak, itt is nagyon szabadon értelmezhető ez a nyitottság. Utazásod során nagyjából 2000 (kétezer) "dologba" költözhetsz bele, hogy átalakulásod segítségével más-más perspektívából szemlélhess összefüggéseket.
Az Everythingben a látvány, a hangok, a zene és a narráció is arra szolgál, hogy terelgesse, de ne irányítsa gondolataidat. Miközben az ének, a tánc, a gyarapodás, a haladás, vagy akár a egyedüllét lehetőségeit kihasználva utazol a mindenségben, apróbb személyes üzenetek formájában megismerkedhetsz az egyén, az ÉN, és a közösség, a MI szülte gondolatokkal.
Az Everythingben minden lépés egy felismerés.
Az Everything mindeközben mesél is. Mesél, de milyen elmondhatatlanul hangulatosan! Szinte megbabonáz, sőt egyenesen sokkol az, ahogy Alan Wilson Watts (1915. január 15. – 1973. november 13.), az angol származású író-filozófus előadó - akár több évtizeddel ezelőtt rögzített - monológjait és előadásait hallgatod az emberről, a világról, és a mindenségről.
Mindegy, hogy egód akkora-e, mint a Kanton Torony csúcsa, vagy valahol a bányászbéka segge alatt lakozik. Watts hangjának hatására, az Everything segítségével ez elmondhatatlanul kicsi és a leírhatatlanul nagy pozícióját, perspektíváját is meg- és átélheted, hogy minden kétséget kizáróan rájöjj, mit jelent az pontosan: minden relatív.
Ahogy hallgatod ezt a hihetetlenül intelligens embert - aki egyébként nem rendelkezik csalfa, hamis, kompakt, félrevezető, kész válaszokkal arra vonatkozóan, hogy akkor mi is a lét egyértelmű értelme -, egy dolgot mindenképpen felfogsz: itt valószínűleg egyszerre van szó rólad és a mindenségről. És, ha ezt az Everything segítségével megérezted, egy lépéssel már közelebb kerültél a talán nem is létező válaszhoz.
Az Everything súlyos. Sok. Kemény. Nehéz. Filozofikus. Ugyanakkor könnyed és egyszerű. Vicces. Laza. Elámító. Meglepő. Inspiráló. Az Everything egyszerre szól mindenről, de semmiképpen sem a semmiről. Leginkább valamiről.
De mégis, hogyan tehető ez a könnyű feladatként semmiképpen sem értékelhető útkeresés maximálisan szórakoztatóvá? Hogy ne érezd magad elveszve egyetlen pillanatra sem, ha akarod, az Everything kezébe veszi az irányítást. Az általad megadott irányelvek szerint halad, és neked nincs más feladatod, csak hátradőlve befogadni a látottakat és hallottakat.
Az Everything megmutatja neked a sivatagi homok, a fűben lapuló, elejtett fülbevaló, a szamóca, a malac, a fenyőfa, a piramis, az építkezési daru, az idegen kontinens, és akár a szupernóva állapot érzését is. Minden folyik a maga útján... HA akarod.
Az Everything élvezete közben, kedvenc foteledben hátradőlve olvashatsz egy jó könyvet. Ragaszthatsz makettrepülőt. Festhetsz csendéletet. Megfőzhetsz egy jó ebédet. Társasjátékozhatsz barátaiddal. Beszélgethetsz partnereddel a félhomályban. Az Everything közben teszi a dolgát. Bármikor beleavatkozhatsz, bármikor közbeléphetsz, amennyiben feljebb vagy lejjebb akarsz menni, vagy máshol lenni. Mást látni. Mássá válni. Nem kötelező fizikailag is ott lenned az utazásban, ugyanakkor a lehetőségeket és a megjelenített helyzeteket te is beszabályozhatod. Minden tőled függ, vagy semmi sem.
Elmerülhetsz hangban, beszédben, képben, érzésekben, gondolatokban. Bármelyiket is válaszod, új gondolatokat ébreszt majd benned.
Az Everything tehát igazából egy... gondolatébresztő segédeszköz. egy szemléltető példa. Egy illusztráció. Egy mankó. A lenyelendő pirula. Egy élmény. Egy élmény, amihez most aztán tényleg nem jár ajánlás.

Az Everything készítői:

Tervező - David OReilly
Programozó - Damien Di Fede
Hangok - Eduardo Ortiz Frau
Zene - Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano

Az Everything fogadtatása a szakmédiában:

Polygon (9/10)
Glixel - "Álomszerű mestermunka"
Washington Post - "Hihetetlenül sikeres projekt"
The Guardian (5/5)
South China Morning Post (4.5/5)
Game Respawn (85/100)
Game Informer (8.5/10)
Horror Geek Life (5/5)
PC World (4/5)
MONG (8.6/10)
GameSpace (8.2/10)
Otaku Gamers (9/10)
PSN Stores (4.5/5)
PS4 Blog (9/10)
Brash Games (9/10)
The Gamers Lounge (4.5/5)
Digitally Downloaded (5/5)
Anait Games [ES] - (9/10)
Vandal [ES] (86/100)
GamePark [CZ] (89/100)
Gamer.nl (9/10)
COGconnected (85/100)
(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Maximálisan köszönjük!)

Kiadó: Double Fine Presents & David O'Reilly
Fejlesztő: David O'Reilly
Megjelenés: 2017.03.21.
Ár: 4590Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 1.7GB
Web: http://www.everything-game.com/
PSN feltöltőkártya: https://www.konzolokszervize.hu/productlist.php?platf...
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
13. Richard  PlayStation.Community tag
2017.05.16. 14:15:52
LV5
Ez nagyon érdekes! Kár, hogy ki kell hagynom az angol miatt.
Kaphatna több játék magyar vonatkozást, mert feltételezésem szerint nem volna egy nagy lóvé kis hazánkban a fordítást elkészíttetni.
12. Masamune  PlayStation.Community tag
2017.05.12. 12:19:39
LV14
A pewdiepie fele teszten szarra rohogtem magam, de tetszett a koncepcio. :)
"Na de Gyurma Gyuszi!"
11. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2017.05.08. 11:53:28
LV8
Basszus de kíváncsivá tettél ezzel a teszttel Martin!!!! amúgy is érdekelt a téma, de így már tutira kelleni fog ez is. hogy a franc esne bele miért van ennyi eszméletlen fasza cucc az utóbb időben (ironikusan értem nagyon is jó ez csak idő nincs elég sajna)?
PSN ID: LaXiKa_hun
10. martin  Főszerkesztő
2017.05.08. 08:05:36
LV27
Válasz 5. ColdHand üzenetére:
Remélem beválik!
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. MolonLave  Főszerkesztő-helyettes
2017.05.07. 23:05:23
LV2
Válasz 1. PSti üzenetére:
Ha csak a PSC-s cikkeket nézed, rájössz, hogy ez nem igaz.
8. Dzson  Szerkesztő
2017.05.07. 20:31:26
LV5
+1
Van egy régi ötletem, a ShitMan, a Sony igyenes SDK-jával lehet, hogy lassan elkezdem fejleszteni.
"Miféle mű kutyakaki...?" (Top Secret)
7. tagor  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 20:15:27
LV3
"Hoppá! Hello röfi."
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
6. martin  Főszerkesztő
2017.05.07. 19:14:34
LV27
Válasz 1. PSti üzenetére:
Látva az indie játékok kínálatát, az biztosan nem tolódott el ebbe az irányba. Másfelől, ennek a szoftvernek semmi köze a "művészalter" stílushoz, bármi is legyen az. Alan Watts nem művész, hanem tudós-filozófus.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. ColdHand  Szerkesztő
2017.05.07. 18:17:54
LV22
+1
Fizu után húzom lefele, kíváncsi lettem rá.
...a többit képzeld hozzá.
4. ColdHand  Szerkesztő
2017.05.07. 18:16:58
LV22
Válasz 1. PSti üzenetére:
Miért esnek pofára? Majd játszanak mással. Van bőven miből választani.
...a többit képzeld hozzá.
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 18:09:42
LV11
+1
Élmény - valakinek pozitív, valakinek negatív. A "minden relatív" gondolata itt aztán húsba vágóan igaz. Kell.
"Si vis pacem, para bellum."
2. slama  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 18:00:06
LV1
Hahhhhahahahhaaahahah!
1. PSti  PlayStation.Community tag
2017.05.07. 17:51:14
LV5
Valahogy úgy érzem, hogy PS4 eltolódott indie vonalon ebbe a művész/alter irányba. Na most evvel az ilyenre érzékenyek baromira jól járnak, csak a többi, sajnos nagyobb százalék pofára esik.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Everything
Double Fine Presents & David OReilly
SZÍNARANY