.
 

PlayStation.Community

2017.07.19. 18:41 Játékteszt
17 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Szoktál te még egyáltalán JÁTSZANI?

2013 novemberében a PlayStation.Community - eszgé kolléga remek tálalásában - a maximális 10 ponttal díjazta a Media Molecule PlayStation Vita exkluzív játékát, a Tearaway-t.
Nem is véletlenül.
A Tearaway nem csak egy eszméletlen mértékben zseniális, hihetetlenül stílusos, szerfelett ízléses, és nem mellesleg zavarba ejtően intelligens MŰREMEK (igen, csupa nagybetűvel), de a maga nemében minden idők egyik legjobb, vagyis inkább egyik legtökéletesebb videojátéka.
A Tearaway úgy ahogy van, egy gyönyörűség. Ő az egy a millióból, ő az a "bizonyos", ő a játékok játéka, a szerencsés csillagzat alatt született csodagyerek, ki szülei minden jó tulajdonságát örökölte.
A Tearaway a Media Molecule fejlesztőstúdió mesterműve.
A sors furcsa fintora ugyanakkor, hogy a Tearaway egyáltalán nem lett akkora durranás, mint minden emberi számítás szerint kellett volna lennie. Igazából még azt is lehet mondani, hogy a Tearaway nem egy minden szépségek atombombájaként tarolta le a videojátékos világot, hanem inkább csak robbant egyet, nagyobb mértékben a kritikusok, kisebb formában pedig a gémerek körében. A játék nem lett kasszasiker, nem döntött rekordokat: az interneten fellehető adatbázisok szerint alig több, mint 600 ezer darab fogyott belőle, holott Metactitic átlaga 8.7 ponton áll, ami nem mondható rossz eredménynek.
Ha most történetesen 2007-et írnánk, és nem 2017-et, minden bizonnyal nyakig mennék annak boncolgatásába, hogy ez a szánalmas tény mit is jelent. Manapság azonban egy ilyen sarkos vélemény együtt járna alsó hangon 300 faszbúkos lájkolónk elvesztésével, valamint legalább 8-10 olyan hangnemű kommenttel / privát üzenettel, melynek hatására szegény édesanyám biztosan fordulna egyet a sírjában - legalábbis, ha annak idején nem döntöttünk volna a hamvaszás mellett.
Maradjunk inkább egyszerűen annyiban, hogy így működik a világ. Pont. Egy zsinórban gyártott hollywoodi popcorn-mozira százszor annyian váltanak jegyet, mint egy elgondolkodtató művészfilmre, a kommersz ruhamárkából ezerszer annyit adnak el, mint egy stílusos, kisebb szériás brandből, és igen, a számtalan alkalommal kritizált gyorsétteremek is tízezer-szám gyártják le formátlan hamburgereiket, míg a gusztusos szendvicseket kínáló kis kaja-manufaktúrák örülnek neki, ha egyáltalán el tudják tartani magukat.
De tudod mit mondok? Szerintem ez így van jól. Vagyis, mit is beszélek, dehogy van ez így jól, de olyan nagy tragédia azért nincsen. Mert igazándiból az a lényeg, hogy a lehetőség legalább megadatik mindenkinek, hogy válasszon. Hisz valahol mégis a választásaink írnak le legjobban minket, embereket. Igen, még az is, hogy milyen videojátékot választunk magunknak...
A 2015 szeptemberében kissé váratlanul PlayStation 4-re megjelent Tearaway Unfolded még akkorát sem ment, mint vitás elődje. Nagyjából 300 ezer darabot adtak el belőle.
Megjegyzem, semennyire sem voltam meglepve. Emlékszem, akkoriban hetekig könyörögtem a PlayStationnek, hogy szánjanak meg ugyan már egy nyomorult tesztpéldánnyal, de játék helyett csak valami homályos választ kaptam, mondván "nem kiemelt címről van szó". Pár hónap után aztán, amikor - valószínűleg azért, hogy szabaduljanak már meg tőlem - végre hajlottak volna rá, hogy kifizetnek egy terméket, vegyem meg boltban, a kedvem is totál elment az egésztől, mert arra gondoltam, hogy tulajdonképpen mi a tökömért kínlódok én ezzel a dologgal, ha úgysem érdekel senkit...?
...és akkor 2017 márciusában odaadták puszira az Unfoldedet a PlayStation Plus IGC keretein belül.
Mondanom sem kell, a PS+ történelmének talán legkevésbé felemlegetett címe lett belőle, mintha az emberek észre sem vették volna, mi hullott az ölükbe. Talán nem is vették. Legyen ez az ő bajuk?

A Tearaway Unfolded az eredeti szoftver kissé átdolgozott, nagygépre ültetett verziója. Az, ami a PS Vita verziót zseniálissá tette, 80%-ban megvan benne és szerencsére működik is, ugyanakkor a nagyképernyő és a fotelből játszás lehetősége számomra nagyban megemelte a komfortélményt.
A nagy, részben nyitott papírvilág ugyanúgy gyönyörűséges. A kis bolondos lények ugyanannyira cukorfalatok. A butuska párbeszédek mögött megbúvó, nüansznyi utalások, melyek a legősibb emberi érzelmek húrjait pengetik mesteri módon, pontosan annyira szívbemarkoló hatásúak, mint korábban. És a hangok, a zenék... nos, azok ha lehet ilyet mondani, azok még varázslatosabbak azáltal, hogy a nagyobb hangszóróknak hála' dinamikusabban és elemibb erővel áradnak szét a térben.
Egy kis nevenincs lény, a Hírvivő terelgetése és a minden zegzugában kalandra, felfedezésre csábító világ bejárása közben teljesen más érzésem volt, mint általában játék közben. Valami megmagyarázhatatlan, leírhatatlan, zsigerből jövő, gyermeki félelem tartotta a markában a szívem, pedig ebben a játékban alapvetően semmi ijesztő mumus nincs. Egyszerűen csak tudtam, láttam, éreztem, hogy ebben a szerethető, ártatlan világban valami nincs rendjén, de ezzel együtt nagyon akartam, hogy ha csak egy kicsit is tudok segíteni nekik, akkor az történjen meg, és tényleg segíthessek.
Ez vitt előre, ez vezetett, amikor minden egyes komor, monokróm újságpapír-szeletkét a zseblámpámmal színes ívekké változtattam át.
Ez hajtott, amikor egy kedves origami-malacka hátán vágtatva szétpuffanó konfetti-felhővé tiportam gonoszul gügyögő ellenfeleimet.
Ez inspirált, amikor szelet generáltam és szalagokat hajtogattam ide-oda, hogy szakadékokon átjussak.
Ez adott ihletet, amikor rajzoltam, amikor kivágtam, vagy amikor illesztettem.
Ez mozgatott, amikor mozgó platformokon ugráltam tova, és amikor lényeket dobtam a DualShock 4-be, hogy aztán fülig érő szájjal hallgassam, ahogy a kezeim között vergődnek és dühöngenek, míg el nem eresztem őket.

Tudod, rájöttem... egy picit istennek éreztem magam. Egy érinthetetlen kívülállónak, egy felettük állónak, akinek a kis küldöncön és a mindenféle fizikai hatásokon keresztül valós hatalma van a tévében leledző kedves világ felett, és aki erőfeszítései árán tényleg megsegítheti ezeket a kis esetlen lényeket.
És isten lássa a lelkem, segítettem őket, amennyire csak tudtam. És meglett eredménye. Minden egyre jobb lett, egyre szebb lett, mindenki egyre boldogabb lett, és a kis naiv, butuska, mindentől tartó és rettegő kis izék hálásak voltak nekem érte.
Minden kihívás, minden ügyességi feladat vagy logikai fejtörő leküzdése után egyre jobban éreztem, hogy ezt a minden szomorkássága mellett is vidámsággal teli papírvilágot meg lehet menteni, és szinte láttam magam előtt egy megmagyarázhatatlan célt, amiről csak annyit tudtam, hogy ott van - hisz mindvégig ott volt - valahol az égen, a felhők felett, egy furcsa, idegen lyukban.
A beteljesülés pediglen nem maradt el. Utazásom minden pillanata felejthetetlen élménnyé aranyozódott. Hogy maradandóan, vagy csak idei-óráig, nem tudom - de egy kicsit talán jobb ember is lettem.

(A Tearaway Unfolded megvásárolható a PlayStation Store-on, ára most éppen 3690Ft 38%-os kedvezménnyel. Többet nem segíthetek...)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
17. martin  Főszerkesztő
2017.07.22. 12:26:19
LV27
+1
Válasz 16. mentoloshypo üzenetére:
Mivel ott minden kéznél van, persze.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
16. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.07.22. 10:42:34
LV28
Válasz 6. martin üzenetére:
Akkor Vita-n megérdemli?
15. Matild  PlayStation.Community tag
2017.07.21. 18:08:46
LV3
Válasz 12. Richard üzenetére:
Persze rétegjáték, de hogy ennyire...
PSN_ID: Travis_HUN
14. rottenbull  PlayStation.Community tag
2017.07.20. 20:19:42
LV9
A varjas resz kozepen meguntam. Majd egyszer lehet megint elokerul.
13. eandre  PlayStation.Community tag
2017.07.20. 20:05:08
LV11
Nekem PS4-en jobban tetszett, mint Vitan. Mintha lett volna benne pár új fejezet is.
12. Richard  PlayStation.Community tag
2017.07.20. 17:02:48
LV5
Válasz 2. Matild üzenetére:
A facebookon a PS4 adás-vétel csoportban szoktam nézelődni (csendben megfigyelni a játékos igényeket) és sajnos eléggé a béka segge alatt van a videójátékos kultúra.
Ezt a gamet 2500 Ft-ért adta egy konzolbolt, kutyának nem kellett.
11. Richard  PlayStation.Community tag
2017.07.20. 16:59:58
LV5
Ez ott volt jó Vitán. De ott nagyon!
Az Escape Plan-nél éreztem irányításban, hogy ami Vitan kényelmes volt, az a PS4 kontrollerén már nem esett úgy kézre.
10. Igjoe  Extremely Solid
2017.07.20. 15:11:08
LV3
Vitán nagyon elvarázsolt és összegyűjtöttem mindent, viszont a ps4-en már eluntam, mert lényegében a sztori ugyan az és a játékban sincs számomra elég kihívás. Egy kamera valszeg javított volna az élményen, de mindezek ellenére, lehet előveszem majd még egyszer.
9. Matild  PlayStation.Community tag
2017.07.20. 14:55:05
LV3
Válasz 3. Onimushaman üzenetére:
Na, ha a Gravity Rush megkaphatta az esélyt (és pénzt) a folytatásra (egy szimpla Remaszti mellett), akkor ez miért nem?
PSN_ID: Travis_HUN
8. soliduss  A Krónikás
2017.07.20. 13:18:20
LV24
Válasz 3. Onimushaman üzenetére:
vitán alapművek.... nemrég toltam ki platinára a játékot és hihetetlen mennyire király fejlesztők dolgoznak az MM-nél.
7. Lotar  PlayStation.Community tag
2017.07.20. 11:24:53
LV17
Mindenképp végigjátszom majd . Nagyon hangulatos . :)
psn/sen id: pcpmate
6. martin  Főszerkesztő
2017.07.20. 08:13:32
LV27
Válasz 5. mentoloshypo üzenetére:
Igazából nem, mert a hang- és kamera-feladatok külső eszköz hiányában egyszerűen nem üzemelnek.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.07.20. 06:43:05
LV28
Megérdemelné a 10-es pontszámot.
4. jime  non-alcoholic
2017.07.20. 05:53:17
LV29
a világból ki lehetne kergetni ezzel a játékkal..
"wake up, you're dead!"
3. Onimushaman  Szerkesztő
2017.07.20. 03:17:22
LV24
+1
Válasz 2. Matild üzenetére:
Ez és a Gravity Rush is remek játékok, de Vitán jobban működnek, élvezhetőbbek.
señor
2. Matild  PlayStation.Community tag
2017.07.19. 20:44:21
LV3
Az, hogy miért hasalt egy sokkal sikeresebb gépen nagyobbat a játék, mint tette azt Vitán az szerintem a Sony-nak inkább köszönhető, mint a rossz ízlésű kocajátékosoknak.
Ha arra volt jó az Unfolded, hogy adjanak egy nyilvánvalóan remek játéknak még egy esélyt a sikerre, akkor nem kellett volna lekezelően kezelni, marketinget nem alá rakni és a megjelenését a legnagyobb darálóba tenni...

És ami talán az eredeti rajongóit is visszatartotta, az az, hogy hiába tettek minden kreativitást bele a Molecule-nál, csak annyi pénzt kaptak, hogy átdolgozzák, remakeljék a Vitásat, ahelyett, hogy egy új játékot, egy folytatást összehozzanak.

Nekem elsődleges szempont volt egy Vita vétele a Tearaway miatt (is), és amikor ezt megláttam inkább húztam a számat, mintsem örültem.
PSN_ID: Travis_HUN
2017.07.19. 20:34:50
LV3
+1
Minde szempontból fantasztikus játék!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
TEARAWAY UNFOLDED
Sony Interactive Entertainment
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
9/10
Pozitívum
Mintha a világ legfinomabb mannájával kenegetnék az összes érzékszervedet, olyan gyönyörű az élmény; a maximálisan unortodox irányítási formula nagygépen is üzemel kontrollerrel
Negatívum
Vannak Vita-specifikus elemei, melyek csak PS Vitán működtek igazán jól, hisz arra lettek kitalálva