.
 

PlayStation.Community

2017.03.06. 11:53 Különvélemény
18 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Kézikönyv jelenlegi és jövőbeni játékosoknak.

(A cikket maga a fantasztikus kaland mellett részben az Independent egyik cikke, Frank Herbert, a szerző által fordított alábbi idézete, valamint a jelenlegi világhangulat inspirálta.)
2010-ben, amikor a Guerrilla Games épp befejezte a Killzone aktuális részét, a csapat kisebb csoportokba tagozódva állt neki a következő projekt ötletelésének. Az első egy hagyományosabb, ismertebb, kevésbé kockázatosabb elképzelés volt. A második egy merész, fantáziadús, számukra ismeretlen terep elgondolása.
A szűk, lineáris FPS-ek után a fejlesztők úgy döntöttek, most keményebb fába vágják fejszéjüket. Nem is sejthették, hogy évekkel később ez mennyire jót tesz majd az iparnak. És azt sem tudhatták, hogy az egyik legrelevánsabb játékká áll majd össze az akkor még névtelen, formátlan, kizárólag idea szintjén lebegő Horizon Zero Dawn.

A hatalmas kontraszt és a tehetség megnyilvánulása az, hogy míg a Guerrilla éveken keresztül lineáris, „szűk” és komor játékokon dolgozott, a Horizon ennek szöges ellentéte. Egy hatalmas, színes világba csöppenünk, mely a "múltbéli" műfaj ellenére mechanikai és tartalmi szempontból is kiváló.
Szolgáljon hát ez a cikk egyfajta gondolatokkal és megjegyzésekkel megtűzdelt kézikönyvként az aktuális – vagy jövőbeni – játékosoknak. Részben részletesebb bemutató, részben elmélkedés a felszín alatti dolgokról, a teszteket övező objektivitás béklyóitól mentesen – vagy legalábbis lazábban. Legyen ez kiegészítő olvasmány a teszt mellé azoknak, akik már játszottak, vagy épp játszanak vele, és azoknak, akik szívesen beszélgetnének róla. Értelemszerűen történeti és tartalmi SPOILER egyaránt szerepel benne bőven, külön jelzés nélkül. Lássunk hát hozzá!
Egyedül a világ ellen

Ezer évvel a jövőben járunk, ahol az általunk ismert civilizáció elpusztult. Új törzsek és nemzetek uralják bolygónkat, ahol a jövő és a múlt egyedi módon keveredik. Történetünk főhőse Aloy, egy fiatal lány, akit születésének furcsa körülményei miatt a Nora törzs számkivetettként kezel. Nevelőapja, Rost, szintén a társadalmi hierarchián kívülre került, így befogadja a szerencsétlen kislányt. A játék pár órás „prológusa” után azonban Rost nélkül, egyedül találja magát Aloy a hatalmas, bejárható térben, ahol fantasztikus robotállatok járják a diverz tájakat.

Most akkor ezek állatok?

Ezek a mechanikus lények a kipusztult állatvilágot helyettesítik, amely csak pár hús-vér fajjal képviselteti magát. Búgó gépcsordák, földet rengető monstrumok és szárnyas fémangyalok lepik el a vélhetően egykori Amerikát.
A robotok, vagy, ahogy a játék nevezi, gépek, különböző osztályokba sorolhatóak, amit két oldalról vizsgálhatunk. Egyrészt, hogy eredeti funkcióikat tekintve milyen szerepet játszanak, másrészt pedig, hogy hogyan látja ezeket az emberiség.
A „beszerző” gépek, mint például a krokodilszerű Snapjaw, vagy a keselyű által inspirált Glinthawk, anyagot gyűjtenek az ökoszisztéma és a robotgyártás fenntartásához; a „szállító” kaszt, amelynek tagja a hatalmas Behemoth, vagy a remete-rákot idéző Shell-Walker, ezeket a forrásokat cipeli. A „felderítők”, mint a már kezdetektől megismerhető Watcher, békésebb utakat keresnek, és ellenségek után kutatnak, valamint értesítik társaikat, ha problémába ütköznek; mellettük a „harci” osztály látja el a védelmet ebben az esetben, komplex és pusztító fegyverkészleteivel – aki találkozott már Thunderjaw-val, az pontosan tudja, milyenek.
Egy épp „legelő” Grazer
Egy átállított, lovagolható Strider

Az emberek kívülről, a gépek titkos mivolta, keletkezése és működése ismeretének hiányában máshogy értelmezik jelenlétüket. A „szállítók” kiváló nyersanyag-források, ahogy a „beszerzők” is: komolyabb védelem hiányában egyszerűbb vadakra hajaznak, mint egykor a bölények vagy szarvasok őseik számára. A „felderítők” lopakodást igénylő, bosszantó kémek; míg a „harcik” kerülendő agresszorok, vagy dicsőséget hozó kihívások a veterán és feltörekvő vadászok számára.
A gépek alkatrészei nyersanyagként működnek, amiből számos eszközt alkothatnak, ez pedig a játékban egy barkács-rendszerben (polgári nevén: „crafting”) nyilvánul meg.
Egy fertőzött Watcher
Bikaszerű Trampler csorda

Hús helyett acél

Aloy a robotok különféle alkotóelemeit kilőve juthat hozzá alkatrészekhez, amivel felszerelését erősítheti és fejlesztheti. Maga az arzenál különböző kategóriákba sorolható, illetve jelen van egy kő-papír-olló-szerű szimpla rendszer is. A gépek bizonyos elemi erősségekkel és gyengeségekkel rendelkeznek, amelyek felhasználhatóak ellenük: felgyújthatóak, lefagyaszthatóak, vagy elektromos árammal béníthatóak meg. Ők maguk is ilyen támadásokkal törnek életünkre, ami ellen a boltokban, szintén gépalkatrészekért cserélhető ruhákkal védekezhetünk.
A fegyverválasztó tárcsa különféle lőszertípusokkal

A frontális megütközés helyett azonban a taktika és lopakodás, a kreatív tervezés és megfontolt alkalmazás jelenti a gyors, biztos és örömteli megoldást. A sima nyilakkal a védőlemezek bonthatóak le és gyenge pontok trancsírozhatóak szét. Az említett elemekkel megspékelt vesszőkkel pedig túlterhelhetőek például a gépek energiacellái. A kötéllövő földhöz rögzíti az ellenségeket; a csúzli különféle robbanó töltetekkel fed le területeket; az elcsalt – vagy elüldözött – masinák robbanó normál- vagy drótcsapdákba rohanhatnak; míg az emberi galádak sortüzelő íjakkal ritkíthatóak a legkönnyebben. Bizonyos nehézfegyverzet le is hámozható a gépekről, amelyeket megragadva komoly tűzerővel ütközhetünk meg velük. Ha pedig közelharcba bonyolódnánk, akkor hű lándzsánkkal boríthatjuk fel a felénk rohanó lényeket, egy jól időzített gurulás után.
Nem sokkal a játék elejét követően pedig már a mi oldalunkra átállíthatóak a modern fauna robotikus képviselői. A fegyverzet és lőszertípus dinamikus gyártása és váltogatása a harc közepén izgalmas és jól működő dinamikát biztosít, amely gyorsan válik ösztönszerűvé.
Egy csorda követése

Ember embernek farkasa, avagy ezért tanuljunk történelmet

A játék egyik tagadhatatlan bája, hogy a futurisztikus vadakat ős-,ó- és középkori fegyverekkel terítik le, azonban modern töltényekkel és mechanikával. A visszafejlődés szó a lehető legjobban, eredeti, negatív ellentmondása nélkül alkalmazható: elvégre fejlődés volt, a szó legszorosabb értelmében, de mégis vissza, vissza, vissza. Bár ki tudja...?

A Horizon világát különböző civilizációk népesítik be, saját hitvilággal, világnézettel, valamint a gépekhez való viszonyulással.
Aloy a Nora törzs számkivetettje, amely az amerikai őslakosok kultúráját idézi. Hajviseletük, öltözetük ezen inspirációra hajaz, a törzs élén pedig három matriárka áll. Szigorú előírásoknak megfelelően élnek Szent Földjeiken, ahol a kihágások számkivetettséggel büntetendők. A társadalmon kívüliekkel szóba állni nem lehet, ennek megszegése szintén megtorlást von maga után. Határozottan megvetik a technológiát, pedig, ironikus módon központi istenségük, a Minden-Anya pontosan az „ősi” technológiából eredeztethető. Kiemelt harcosaik a Bátrak (vagy Vakmerők), akik a kevés valódi állatot cserkészik be, mint nyulakat, vaddisznókat, vagy rókákat; valamint növényeket gyűjtögetnek. Aloy szintén mestere ennek, és különféle gyógy-, erősítő- és védelemnövelő-bájitalokat kotyvaszthat a specifikus flórából.
A többi nép ezzel szemben vad amazonokként látja a Nora törzset, ahol minden a feje tetejére állt: nők uralkodnak a férfiak fölött, kihasználatlanul állnak a termőföldek, és a Hold az úr a Nap helyett.
Aloy és a Nora hadvezér-asszony egy Nora „Bátorral”

A Nora fennhatósága alá tartozó erdős, hegyvidékes tájaktól nyugatra található a kopár, napsütötte Napkirályság és az azt uraló Carja törzs. Az azték és római kultúra izgalmas fúziójaként létrejött birodalom épp egy véres trónfosztás után próbálja újjáépíteni a múlt brutálisan felégetett hídjait a környező régiókkal.
A játék kezdetét megelőző pár évvel ezelőtt az eleinte szelídebb, konfliktus kerülő gépek fokozatosan agresszorokká váltak; valamint újabb, rémisztőbb és jobban felfegyverzett fémóriások bukkantak fel. Az aktuális Napkirály apja úgy vélte, hogy ez a mindenható, általuk imádott és tisztelt Nap műve, amely véráldozatot követel. A Vörös Fosztogatások által a szomszédos területekről ejtettek túszul ártatlanokat, majd végezték őket ki – nyilvánvalóan értelmetlenül. Akik életben maradhattak rabszolgákként élték életüket. Így, értelemszerűen, bizalmatlanul fogadja a világ többi része Avad, a frissen trónra került uralkodó közeledését, aki ugyan végzett apjával, csatlósait pedig nyugatra száműzte. A múlt gennyes hegei gyógyulnak a legnehezebben, a népirtás pedig a fertők fertője.
A Carja nép gazdaságilag és infrastrukturálisan is fejlettebb, komplex társadalom jellemzi, talán az általunk ismert történelem legelőrehaladottabb csoportja. Nemesek birtokolják a politikai és vagyoni hatalmat, felszerelt hadsereg tartja fenn a békét, történelmüket pedig lejegyezték. A főváros, Meridian, kulturális és kereskedelmi központként népek sokaságát hozza össze az új király alatt, akinek elődje diszkriminatív és rasszista politikát folytatott. Elvégre, Amerikát (régen is) bevándorlók építették...
Egy Carja Nap-pap
Meridian

Az Oseram nép az észak-európai kultúrkört képviseli, tenyeres-talpas nőkkel és vaskos férfiakkal. Életük a mechanika. Szerelnek, építgetnek: műszaki zsenik. A Napkirály az ő segítségükkel buktatta meg tébolyult apját, így kissé közelebb került egymáshoz a két frakció; főleg azét, mert az ostrom két kulcsfigurája, Ersa és Erend – akik testvérek – hűen kiálltak az új király mellett. Az Oseram férfiak és nők úgy vélik, hogy az ősi emberiség – tehát mi – leszerepeltek, a hátramaradt épületek acélcsontvázai, a fémhalmok és az elhagyatott, földalatti bunkerek erről tanúskodnak. Kohóikban ravasz találmányokat ötölnek ki, a fém, az izzadság és az olaj gyümölcse pedig az életet megkönnyítő technológia.
A békés együttélésnek persze mindig akadnak kiábrándult képviselői, akik a színfalak mögül, áskálódással próbálják megdönteni az aktuális világrendet. A bukott Carja király elzavart követői nyugaton Árny Carja néven élnek tovább, akiket bábként, névlegesen egy gyermek vezet, miközben ténylegesen Bahavas főpap mozgatja a szálakat. Az Oseram oldalon pedig egy hadvezér szervezi az ellenállást, aki Meridian teljes kiirtására számított és nem az új királlyal történő lepaktálásra. Szűk látókörű, gőgös politikusok ők, akik faji tisztaságra, férfi felsőbbrendűségre és erőszakra hivatkozva építik a gyűlölet várát.
Egy Oseram kovácsasszony

Érintőlegesen összeakadhatunk a rejtélyes Banukokkal is, akik a gépekkel való békés együttélés hívei. Gépbe zárt lelkekben hisznek, amelyek dalokkal kommunikálnak egymással. Életüket az állandó kihívás jellemzi: próbára tenni önmagukat, minden egyes nap, bizonyítva mások és maguk előtt. Mivel a kihívás lételemük, egyik tagjuk pár nehezen megközelíthető helyre kis figurákat rejtett el, amelyeket Aloy összeszedhet a játék számos gyűjteni valójának egyikeként.
Egy Banuk sámán

A „régi emberek” hagyatéka között nem szerepel a hatalmas, felhalmozott tudás (aminek okát kifejti a játék). A történelem ismeretének hiányában az emberiség pedig ugyanazon hibákat hivatott elkövetni, újra és újra. De hát azzal együtt is, nem…?

Poszt-apokaliptikus ezermester

Aloy a népek harcosai, papjai, politikusai és polgárai között próbál érvényesülni. Segíteni a bajba jutottakon, támogatni a rászorulókat, és küzdeni az elnyomás ellen. Független, rátermett nőként ritka videojáték karakter. Ritka, de kellemes meglepetés és döntés a fejlesztők részéről. Nem megmentik, hanem ő ment meg mindenkit maga körül. Kiáll magáért, kiáll másokért, és tud nemet mondani. Szépsége jellemében rejlik, és nem vonzó külsejében: nem csak egy „csinos fenék”, amit a férfi játékosok bámulhatnak órákon át.
Aloy lázad a társadalmi hierarchia, a rasszizmus és a hímsovinizmus ellen, gyakorlatilag már születésétől kezdve. Nem fajokat és nemeket lát, hanem egyszerű embereket, akiket nem felmenőik, születésük vagy bőrszínük határoz meg, hanem cselekedeteik és viselkedésük. Míg a játékosok döntéseikkel jellemét minimális módon formálhatják, elbillentve az együttérzés, az ésszerűség vagy az erő valamelyik irányába a mérleget, Aloy alaptermészete állandó.
A jelenetek és a történet mellett a játékmenet is bővíti a hősnő rátermettségét, hiszen a túlélés bajnoka. Számos eszközt képes használni, spontán faragni utánpótlást, csapdákat eszkábálni vagy italokat főzni. A Focus, amelyre gyermekkorában bukkan, taktikai támogatást biztosít számára. Analizálja a környezetét, bemutatja a gépek gyenge pontjait, katalógust biztosít a történésekről: egy kicsi, multifunkcionális kütyü, amely csinosan csücsül fülén. Ugyan előnyhöz jut általa, de nem a Focus határozza meg. A Guerrilla arra is odafigyelt, hogy ne ettől legyen az emberiség és moralitás bajnoka, hanem ezzel együtt. Vagy ettől függetlenül. A Sony a Horizon szponzorálásával egy komplex példakép születését támogatta, aki komoly lépés a videojátékok és nők relációjában.

Segíts magadon, és Isten is megsegít. Vagy legrosszabb esetben Aloy

Míg a fő sztori legfőbb témája a válaszkeresés az emberiség kihalása, a gépek vadulása, és Aloy világban betöltött szerepe vonatkozásában, addig számos mellékfeladat biztosít más kalandokat és gondolatjátékokat. A Banuk babák gyűjtögetése mellett főhősünk rejtélyes, verseket tartalmazó fémvirágokat; egy múltbéli polgár gondolatait tartalmazó időkapszulákat, valamint ősi ereklyéknek hitt hétköznapi kávés bögréket zsebelhet be. Ezek egyrészt különféle jutalmakat biztosítanak, másrészt érdekes kitekintések a múltba és más kultúrákba.
Ma már nincs nyílt világú játék „tornyok” nélkül, a Horizon azonban itt is csavart egyet a sémán. Hatalmas, hosszú nyakú, szelíd Tallneck robotok haladnak át bizonyos helyeken, lépteiktől megremeg a föld. Mivel a gépek adatokat gyűjtenek és feltérképezik a tájat, Aloy kinyerheti rögzített információikat, miután megmászta őket, ami lélegzetelállító kilátást is biztosít. A Cauldronokat – Üstöket – látogatva több gépet állíthatunk át harcolni a mi oldalunk, már ha túljutunk az akadályokon. Ezen gyárak tabunak, vagy túl veszélyesnek minősülnek, így kevesen tudják, hogyan is néznek ki belülről. Mivel Aloyt sem a tabu, sem a veszély nem érdekli, bátran vág neki a feladatnak.
Aloy egy Tallneck tetején
Leugrás egy Tallneckről
Egy Üst közepe

Banditák fosztogatják a régiót, a bázisok visszafoglalását pedig egy kedves, szociopata/pszichopata szövetségessel hajthatjuk végig, aki kissé túlzottan vonzódik a gyilkoláshoz. Másutt pedig fertőzött gépek keserítik meg a lakosok életét, így azok ritkítása is fontos feladata a játékosnak. Ha pedig körítés is kell a tennivalóhoz, ott a számos mellékfeladat egyike.
Egy bandita tábor

A Horizon kiválóan szőtt mini-sztorikkal avat be a mellékkarakterek életébe, ezáltal a moralitás és diverzitás meséit tárva elénk. Átlagos emberek csöppennek szokatlan helyzetekbe, Aloy pedig, sokszor ugyan más-más indokkal, de segítségükre siet. Általuk ő is, mint karakter, formálódik, a játékos pedig történetekkel és információs kirakódarabokkal lesz gazdagabb. Megismerheti a világot, amiben bóklászik már órák óta, valamint annak múltját.
A nyomkövetést a Focus könnyíti meg

Minden feladat teljesítése tapasztalat pontokkal jutalmaz, amelyek elegendő mennyiség után szintlépést eredményeznek. Ekkor nő Aloy élete, valamint egy befektethető képességpontot kap (ami bizonyos feladatok jutalma is). Így fejleszthetjük hősnőnket, alakítva képességeit a lopakodás, a nyilazás vagy a gyűjtögetés/barkácsolás terén.
Kifejezetten érdekes, hogy a fő történet is több síkon mozog. Az általunk átélt vonal Aloy útját kíséri. Ezt fizikai valójában tapasztaljuk, az események ott és akkor következnek be. Rögzített felvételeken és szövegeken keresztül azonban az „ősi emberiség” bukásába bonyolódhatunk bele, ami megér egy külön bekezdést.
A természet lágy ölén…
…és a technológia gyomrában

Sorok között

Míg a kritikus sztori elemeket konkrétan mégsem sütném el, két komoly, ijesztően ismerős világszintű probléma gyötörte a múlt polgárait: az automatizáció és a klímaváltozás. Mivel bolygónkat, ezt a csodás gömböt lassan, de biztosan tönkretettük (tönkretesszük?), a tőkések, tudósok, és tudós tőkések megoldás után kutattak. Ezzel párhuzamosan következett (következik?) be a fokozatos gépesítés, és az ezzel járó következmények.
Ahogy anno az ipari forradalom idején, most érezni igazán újból, hogy mennyi ember válhat hirtelen munkanélkülivé a technológiai fejlődéseknek köszönhetően. Ráadásul az átmeneti generációt viselheti meg talán a legjobban: akitől tegnap még függött valami, ma pedig már a múlt visszhangja csak – ők válnak az első ludditákká. Ez pedig, az ezer évvel későbbi Földön egyedi módon nyilvánul meg. Az emberiség elbukott, a természet csodálatos, az állatok helyett azonban gépek léteznek, míg a Kék Bolygót teljes egészében automatizálták.
Így sikerült hát ennek a pár évvel ezelőtt megálmodott projektnek ennyire relevánsnak lenni. Akkor ezek a kérdések még annyira talán nem jelentettek komoly problémát. Azonban ma ezek mind reális, aktuális gondok, amelyekkel ijesztően keveset foglalkozunk. Igen, a Horizon Zero Dawn a női nem győzelméről (is) szól. Igen, a természetről, és hogy mit is jelent ez nekünk. Igen, a technológia rohamos, kontrollálatlan fejlődéséről. De optimizmusról, odaadásról és jóságról is. És igen, arról is, hogy milyen embernek lenni.

Frank Herbert, a Dűne írója a következőt nyilatkozta a sci-firől:

„Szerintem a sci-fi igenis segít, és érdekes irányokba mutat. Relativista irányokba mutat. Kimondja, hogy van képzelőerőnk ezekhez a más lehetőségekhez, más döntésekhez. Általában lekorlátozzuk magunkat a döntések terén. Azt mondjuk „Hát, az egyetlen válasz csakis…”, vagy azt, hogy „Ha csak azt tennéd, hogy…” Bármi is követi az említett két kijelentést, kizárólag leszűkíti a döntések lehetőségét. Annyira földhöz kötötté teszi az elképzelést, hogy nem látjuk, mi történik odakint. Az emberek nem gondolkoznak hosszú távon. Most már, ezekben a generációkban, igenis szükség van a hosszú távú gondolkozásra, hogy lássuk, miként hatunk a világra körülöttünk. Itt segít, szerintem, a sci-fi. Nem gondolom, hogy kizárólag a megírása egy olyan könyvnek, mint a Szép Új Világ vagy az 1984 elég ahhoz, hogy megakadályozza azon történések bekövetkezését, amelyek ezekben a könyvekben le vannak írva. De igenis hiszem, hogy felhívják a figyelmünket ezen lehetőségekre, és csökkentik a lehetőségek bekövetkezésének esélyét. Felhívják a figyelmünket arra, hogy abba az irányba tartunk épp.”

Nos, hát mi a Horizon Zero Dawn, ha nem egy figyelmeztetés – aktuális problémákról -, és hosszú távú kitekintés?

Meg persze egy rohadt jó játék.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
18. p34c3  PlayStation.Community tag
2017.04.20. 11:36:22
LV1
Rohadt jó írás egy rohadt jó játékról. Éppen a napokban gondolkoztam el a technikai fejlődésről, amikor a kisfiammal a játszótéren voltunk, és én voltam az egyetlen szülő aki nem a rohadt telefonját tapizta... Tizenpár év után felfüggesztettem a facebook fiókomat is egy jó időre, talán örökre? Nagyon nem tetszik, amerre ez a SocialMedia tereli az embereket, de ugyanúgy idegesít, amikor a technokrata hülyegyerekek félévente sort állnak az Apple boltok előtt, hogy nehogy már ne első nap legyen a zsebükbe az új ájfon...
Black Mirror c. sorozatot is ajánlanám mindenkinek, sok kis lépcsőfokot elhint, amivel eljuthatunk idáig.
17. xerox  PlayStation.Community tag
2017.03.16. 19:17:49
LV17
Végére értem a játéknak, és ha nem is bocsátkoztam Mátrix szintű gondolatmenetekbe, de igenis elgondolkodtató volt a Horizon története. (mondanivalója?)
Eszembe jutott egy régi dokumentumfilm, amit agybogarakkal forgattak a Nat Geo munkatársai, a hirtelen felgyorsult technikai fejlődésről. A végszó valami olyasmi volt, hogy egyelőre nem látják az út végét, még csak ötletük sincs, mi lesz a vége.
psn id: zomimi78
16. memora
2017.03.10. 16:52:14
LV1
Válasz 1. bnorbert08 üzenetére:
"De az senkit nem érdekel, h hány munkanélküli lesz majd emiatt."
De igen, erre van (lesz) a feltétel nélküli alapjövedelem.
A géprombolást inkább nem kéne újra divatba hozni...
15. ruszi  PlayStation.Community tag
2017.03.09. 17:58:24
LV2
Válasz 14. Aki23 üzenetére:
Van az amúgy is.pl nálunk kb húsz éve elkezdték ezt a gépesítést,kibaszkodtak pár embert.oszt nekünk joval több meló lett.mint a nagy gépesítés előtt.nem csak az addigi meló,hanem még a szupergépeket is mi csinálhattzk meg stb.
watta qki
14. Aki23  PlayStation.Community tag
2017.03.07. 22:14:14
LV19
Válasz 9. bnorbert08 üzenetére:
Amúgy ez akkora hülyeség, pl nálunk is cégnél robotizálunk és egyáltalán nem kell kevesebb munkás, sőt egy full automata sorhoz több ember tartozik mint a simához, igen 8 általános írni, olvasni sokszor alig, tudó max 2 feladatot kezelni képes emberből kevesebb kell, majd de programozoból, karbantartóból, gép beállítóból meg több, csak ugye ezek magasabb képesítést követelnek.
psn id: raul-23_
13. MrZ  La Peste Noire
2017.03.07. 09:14:47
LV12
Oh hát én ezt el se olvashatom. Basszameg.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
12. Penge70  Veterán PSC tag
2017.03.07. 08:46:01
LV22
Válasz 11. bnorbert08 üzenetére:
na ugye :)
11. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2017.03.07. 08:44:43
LV5
Válasz 10. Penge70 üzenetére:
Na, ezen most jót röhögtem!D
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
10. Penge70  Veterán PSC tag
2017.03.07. 08:41:11
LV22
Válasz 9. bnorbert08 üzenetére:
Norbi, ha folyton morogsz és haragszol rám, hogy leszünk így barátok?
9. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2017.03.07. 08:36:38
LV5
Válasz 7. Penge70 üzenetére:
Látod, ennyire debil vagy, h még el sem olvastad a cikket, mikor már beírtad nekem azt a kibaszott értelmes böfögésed. Hülyegyerek!D
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
8. martin  Főszerkesztő
2017.03.07. 08:07:05
LV27
+1
Válasz 6. bnorbert08 üzenetére:
Soros pénzeli.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
7. Penge70  Veterán PSC tag
2017.03.07. 07:48:09
LV22
Ma reggel elolvastam a cikket, nagyon jó írás, egy-két dolog most már nekem is tiszta, habár még nagyon az elején járok
6. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2017.03.06. 17:09:40
LV5
Válasz 5. Penge70 üzenetére:
Te tényleg ilyen fasz vagy, vagy fizetnek érte?
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
5. Penge70  Veterán PSC tag
2017.03.06. 16:55:33
LV22
Válasz 1. bnorbert08 üzenetére:
Nos hát igen, rátapintottál a lényegre.
Régen lovaskocsi meg lovasvillamos volt, most meg elképesztő, hogy már hibrid és önvezető verdák is vannak.
Arról nem is beszélve, hogy az internet, a facebook, az instagram, a kereskedelmi TV-k, stb, milyen rossz hatással vannak az emberekre, pláne a mai gyerekekre. Elfelejtettük a múltunkat, hogy egykor mi lovasnép voltunk, hogy mit műveltek ezzel a szegény ártatlan néppel az elmúlt évszázadokban (pl Trianon), és kis szeretet hazánkat el akarják foglalni a bőséges vízért, és a termékeny földeinkért. Szomorú ez :(

És hogy ez, miként kapcsolódik a cikk témájához, fingom sincs, de jó volt így megint a múltba révedni.
4. jime  non-alcoholic
2017.03.06. 16:50:48
LV29
majd hétvégén elolvasom, akkor lesz rá időm xD
"wake up, you're dead!"
3. 123456  PlayStation.Community tag
2017.03.06. 16:14:44
LV2
Már alig várom hogy belekezdjek :)
hibakód:123456
2. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.03.06. 14:29:30
LV28
Egyelőr csak bele szemezgettem, de amíg nem játszom végig nem olvasom el a cikket, ettől persze nagyon köszönöm! Vannak, és valószínűleg maradnak is homályos foltok a történetben és úgy ánblokk az egész játékban részemről, szóval nagyon hasznos a cikk.
1. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2017.03.06. 12:34:54
LV5
Remek olvasmány.

Mostanában egyre többet beszélek erről, h túl átadjuk magunkat a technika vívmányainak.
Lassan bejönnek ugye a sofőr nélküli autók, már szállítani is robotpilótákkal fognak. De az senkit nem érdekel, h hány munkanélküli lesz majd emiatt.
Vagy ugye ott vannak a telefonokra, számítógépekre települő programok, amik befolyásolják, irányítják az életet. Ijesztő.
egy idő után nem lesz egyensúly, és minden gépiesítve lesz...
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
17 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
15 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.
Mozi - Űrdongó
2019.01.16. 08:34 Cool-Túra
9 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A Transformers-film, amire vártál - majdnem.
EARTH DEFENSE FORCE 5 (PLAYSTATION 4)
2019.01.15. 09:51 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: eszg_
Egy (repülő csészealjnyi) bogár élete... és halála.
Mothergunship (PS4, PSN)
2019.01.15. 09:38 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Modernkori fegyverkovács.