.

PlayStation.Community

2017.02.17. 08:37 PlayStation Network
14 hozzászólás
Szerző: JediEco
Értékeld a cikket!
A négy mesterlövész.

A 2016-os év shooterek tekintetében igencsak bőkezű volt. Jöttek a jobbnál-jobb shoot’em up-ok, roguelike típusú lövöldék, f*sza kis bullet hell gyöngyszemek, és így tovább, szóval a golyózápor-kedvelőknek egy szavuk sem lehet. Pláne, hogy a tavaly november is tartogatott számukra meglepetést a PlayStation Networkön, mégpedig Xenoraid címre keresztelve. Úgyhogy nézzük is meg, hogy ez a shooter miben különbözik zsánerbeli társaitól, és hogy érdemes-e egyáltalán beruházni rá, vagy netán indie jellege miatt, már eleve lőttek-e a szórakozásnak?
Finn alkotásról van szó egyébként, és már a promóciós kód felhasználása után kicsit félve tekintettem a letöltendő file méretére, mert hát nem mondhatnám nagynak, ellenben legalább kicsi. Drága nyelvrokonaink egy vertikálisan scrollozós shoot’em up-ot dobtak össze, néhány egész élvezetes játékmechanikai megoldással, sablonos (már-már klisés) űrháborús háttérsztorival, és minimál dizájnnal (amire meg ráfogták, hogy retrós). De egy jó lövöldénél mindig is a mechanika az ami számít, nem a körítés, úgyhogy evezzünk mélyebbre, mitől is élvezetes.

A történet, mint már említettem, a szokásos. Jön az alien horda, nekünk földlakóknak pedig fel kell tartóztatnunk őket, hogy ne csesszék szét a bolygónkat (jó, ennél azért szebben van mindez cizellálva a játékban, de ki a fenét érdekel, nemde?!).
A Xenoraid fő egyedisége abban rejlik, hogy minden pályán négy űrhajóval veselkedünk neki az ellenséges armadának. Nem egy időben vannak jelen a hajók, hanem tetszőlegesen válthatunk közöttük, mikor a helyzet úgy kívánja. A négy spaceship más-más fegyverekkel, tulajdonságokkal rendelkeznek (illetve, ezt mi is tovább boostolhatjuk), így ha egy olyan ellenfél jön felénk, melyhez combosabb tűzerő kell, máris átválthatunk a dedikált gépre. Ám a súlyosan sérült masináinkat is jobb idővel pihentetni, és célszerű átváltani egy kevésbé szétlőtt egyedre, mivel ha az egyiket kilövik, onnantól már csak hárommal folytathatjuk tovább a küldetés, ha pedig az összeset leszedték, akkor game over. A hajók közti váltogatás emellett némi taktikázásra is lehetőséget ad. Sajnálatosan folyamatos sortűznél túlmelegszenek fegyvereink és ilyenkor rövid ideig várni kell míg újra lőni tudunk, és ekkor lehet hasznos egy hirtelen hajóváltás. Továbbá manőverezésnél is előnyös lehet a váltás, mivel ilyenkor pár másodpercig sértetlenek vagyunk.

Az ellenfelek mindig más-más helyzetből támadnak, így a memorizálás kizárva, hogy egyes pályákat betanuljunk, ami egyébként nem rossz megoldás, ha ezt a nehézség, ill. szavatosság terén nézem. Összesen 5 fejezetre van bontva a játék, melyeket csak úgy lehet abszolválni, ha a bennük rejlő összes pályát (kb. 6-10 db) egy huzamra végigvisszük. Ezáltal kapott némi roguelike jelleget a játék, és nincs is annál „kellemesebb” pillanat, mikor az utolsó küldetésre már csak egyetlen űrhajóval érkezünk (ráadásként az is több sebből vérzik), és az utolsó pillanatban azt is kilövik, melynek következtében buktuk a fejezet teljesítését. Na jó, a chapterek felénél adnak ugyan egy checkpointot, de még így is meggyűlhet a bajunk a játékkal. Egyébként már régóta szerettem volna kipróbálni azt, hogy ha a folyószövegben elrejtek néhány tök felesleges mondatot, böszmeséget, akkor az egyáltalán feltűnik-e valakinek. Úgyhogy eme bekezdés további része egyáltalán nem kapcsolódik a játékhoz, csak tesztelem ki is az, aki becsületesen elolvasta a tesztet. Akár még a paprikás krumpli receptjét is leírhatnám ide. De üzenem azoknak, akik ráleltek eme sorokra, hogy a kommentekben ne spoilerezzétek el, hanem ha tudomásomra akarjátok hozni, hogy megtaláltátok, akkor a hozzászólásotoknál két pontot tegyetek mondatvégi írásjel gyanánt, és akkor tudni fogom. Ilyet, mint ennek a vége.. Szóval jól vagytok, minden oké? Ha igen, akkor folytatom tovább a tesztet.
A lövöldözés közepette power upokkal nem fogunk találkozni, maximum kis zöld kristályokkal, melyek felvételével tovább nő a pénztárcánk tartalma. Ugyanis minden pályán gyűjtenünk kell a zsét, hogy a stage-ek teljesítése után tovább fejleszthessünk gépeinket, valamint kijavítsuk a sérüléseket, hogy a kövi' szakasznak ismét full HP-val indulhassunk neki. A Xenoraid játékmechanikája leginkább erre a pénzzel való fejlesztgetésre épül, hiszen ha nem vagyunk óvatosak harc közben, jócskán lesérülnek a hajóink, így akkor azok karbantartására megy el a della, és nem marad elég a keményebb fegyverekre, láthatatlan kiegészítőkre, melyek nélkül a fokozatosan nehezedő pályák már tényleg kemény diók lesznek. Érdemes megfontolnunk, hogy most inkább vegyünk egy új hajót, hogy ne csak hárommal kelljen nekimennünk a folytatásnak, vagy inkább azt a hármat pakoljuk teli izmos kiegészítőkkel. Egyébként egész jóra sikeredett ez a fajta fejlesztési megoldás, hiszen mi tudunk mérlegelni, hogy mivel tudunk hatékonyabbak lenni, ha egy pálya nem megy. Költsünk inkább az elsődleges, másodlagos fegyverek tűzerejére, vagy szívesebben vennénk valamilyen mellék kiegészítőt, amitől mondjuk erősebb lesz a pajzsunk. Egy bibi van csak. Ha végeztünk egy fejezettel, az összes megvásárolt upgrade-ünk megy a lecsóba…
Játékosként, ezen a megoldáson módfelett dühöngtem, hiszen egy csomó jó cuccot megvettem egy adott chapterben, majd a folytatásban megint kaptam négy tabula rasa gépet, és kezdhettem elölről azok feltápolását. Viszont ha fejlesztői fejjel nézem eme a megoldást, akkor megértem őket miért is választották ezt, mivel ha fejezetenként nem wipe-olját az upgrade-eket, akkor kvázi a második felvonás végére már legyőzhetetlen harci gépezetek lennénk, ami által tök könnyű lenne onnantól a játék. Számomra kimondottan idegesítő volt még a fegyverek túlmelegedéséből fakadó leállás, mivel én szeretek shoot’em upokban folyamatosan lőni. De szintén megértem, miért is tették ezt bele a játékba, mivel ezzel sikerült nehezebbé tenni a játékot, plusz a hajók, objektumok mozgását picit lomhának mondanám, folyamatos sortűzzel viszont kábé mindenkit azonnal kipucolnánk a képernyőről, esélyük sem lenne az ellenfeleknek. Szóval vannak zavaró tényezők, de idővel megszokhatóak, plusz legalább logikus a játék felépítése. A pályák hátterének puritánsága az, ami inkább felb*szta a chi-met, mert azok inkább ilyen semmilyenek. A hajókat, az ellenfeleket, a lövés patterneket tök szépen kidolgozták, de egyes flash-es játékok is komplikáltabb háttérrel rendelkeznek, mint a Xenoraid.

Összességében egy jóval formálisabb shoot’em upról van szó. Ha egész képernyőt betöltő robbanás tsunamikra vágysz, akkor ez nem az a játék. Egyszerű dolgokra épít, de azok meglepően jól és összhangban működnek, szóval remek, átgondolt fejlesztés eredménye a Xenoraid. Nem csak az számít, hogy mennyire jók a shoot’em up készségeid (pl. reflex, precíziós irányítás, stb.), hanem az is, hogy milyen kiegészítőket pakolsz be az útra, és azokat válogasd össze, amelyek a te játékstílusodnak megfelelnek. Egyszerűsége ellenére kellő nehézséggel van ellátva a játék, és habár egy idő után talán picit monotonná tud válni, azért a boss fightok sokat javítanak ezen a dolgon. Persze, lehetne nagyobb, illetve még több lehetőséggel felszerelve a Xenoraid, mert ha szemét lennék, simán rásütném, hogy nem sokban különbözik egy mobilos játéktól (ettől a titulustól csak a 4 fős local co-op multi opciója menti csak meg). Ám ha első ránézésre még csak egy aprócska, jelentéktelen indie fejlesztésnek is tűnik, ha valaki jobban beleássa magát, akkor hamar észre fogja venni, hogy egy igazán jó játék bújik meg a mélyben.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

Fejlesztő: 10tons Ltd.
Kiadó: 10tons Ltd.
Megjelenés: 2016.11.09.
Ár: 3090Ft
Játékosok száma: 1-4
Kép: 720p / 1080i / 1080p
Hang: sztereó
Demo: nincs
Méret: 65.4 MB
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
14. JediEco  Szerkesztő
2017.02.20. 20:27:07
LV3
Válasz 13. prototype üzenetére:
Így van, külön gombokra.
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
13. prototype  PlayStation.Community tag
2017.02.19. 18:13:38
LV11
Hogy váltasz az űrhajók között? Gondolom külön gombokra vannak kiosztva..
"Brave. Not particularly clever, but brave."
12. martin  Főszerkesztő
2017.02.19. 08:16:17
LV25
Válasz 11. JediEco üzenetére:
Kár, hogy az elolvasás itt sem ment pár esetben. :(
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
11. JediEco  Szerkesztő
2017.02.18. 19:11:35
LV3
Válasz 9. talos86 üzenetére:
Nincs mit!
Épp gyártom a következő mini lövöldözősről a tesztet (kicsit más jellegű, de faja), úgyhogy készülhetsz a következőre. ;)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
10. JediEco  Szerkesztő
2017.02.18. 19:09:25
LV3
Válasz 5. AGY74 üzenetére:
Köszi!
Pedig jöhetnél gyakrabban. Nem harap senki. :)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
9. talos86  PlayStation.Community tag
2017.02.18. 15:21:25
LV3
Köszi a tesztet. Mindig is szerettem az ilyen játékokat, szóval rálesek majd..
8. Richard  PlayStation.Community tag
2017.02.18. 14:32:57
LV4
Annyi ilyen "mütyür" játékról van teszt, miért nincs értékelő?
7. Noob  PlayStation.Community tag
2017.02.18. 14:09:19
LV2
Ezek voltak a kedvenc lövöldözős műfajaim a játéktermekben. PSP-re is volt pár hasonló, azokat is szétnyüstöltem.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
6. martin  Főszerkesztő
2017.02.18. 08:01:21
LV25
Válasz 5. AGY74 üzenetére:
Már csak ezért megérte!..
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. AGY74  PlayStation.Community tag
2017.02.18. 05:37:23
LV1
+1
Jó teszt! Köszönöm. Én ritkán jelentkezem be, de rendszeresen olvasom a teszteket. :)..
4. JediEco  Szerkesztő
2017.02.17. 14:08:15
LV3
Válasz 3. sleki666 üzenetére:
Szívesen. :-)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
3. sleki666  PlayStation.Community tag
2017.02.17. 12:55:49
LV1
Köszi a tesztet, :-) ..
PSN: sleki666
2. JediEco  Szerkesztő
2017.02.17. 09:20:10
LV3
Válasz 1. martin üzenetére:
De nem ám! :) Látom azért idővel te is megtanulod a különbséget! ;) :P
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
1. martin  Főszerkesztő
2017.02.17. 08:39:00
LV25
Esse' bullet hell..
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Sublevel Zero Redux (PlayStation 4, PSN)
2017.04.26. 10:00 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az aszteroida fogságában.
YOOKA-LAYLEE (PLAYSTATION 4)
2017.04.24. 21:33 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Időgép.
Semispheres (PS4, PSN)
2017.04.24. 07:51 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: eszg_
Megérkezett az év logikai játéka? Boncasztalon a Semispheres.
LEGO® CITY UNDERCOVER (PLAYSTATION 4)
2017.04.23. 20:57 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
GTA Lego City Stories.
Hunter's Legacy (PS4, PSN)
2017.04.22. 12:50 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Cirmos cica, halj!
The Flame in the Flood: Complete Edition
2017.04.22. 08:39 PlayStation Network
7 hozzászólás
Szerző: eszg_
Út a vadonba.
Exile’s End (PS4, PSV, PSN)
2017.04.20. 20:46 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Chester013
Ezt mintha már láttuk volna huszonegynéhány éve…
Mafia III - Faster, Baby! DLC (PlayStation 4)
2017.04.19. 21:31 Kedvcsináló
4 hozzászólás
Szerző: Petunia
Louisiana legbékésebb közössége.
PERSONA 5 (PS3, PS4)
2017.04.17. 17:39 Játékteszt
38 hozzászólás
Szerző: Sanada
Tiniszerelmek és haláldémonok.
Rain World (PlayStation 4, PSN)
2017.04.17. 14:36 PlayStation Network
11 hozzászólás
Szerző: martin
A fekete nap, amikor majdnem megutáltam a cicákat.