.
 

PlayStation.Community

2017.01.29. 13:26 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Nehéz a tankok élete.

(A Battlezone kizárólag a PlayStation VR-ral játszható.)

Az eredeti, 1980-as Battlezone valamilyen formában az első VR játékok egyike volt, így érdekes, de egyben érthető, hogy miért ehhez a klasszikushoz nyúlt vissza sokadszor is a játékipar, ezúttal a Rebellion képében.
A PlayStation VR-os Battlezone egy lövöldözős, brutálisan nehéz tankos játék, amely játékmenetében alig fedezhető fel az eredeti, játéktermi klasszikus, azonban esztétikájában, stílusában és rengeteg apró, felszíni elemében igen. Már a kezdőképernyő is egy kicsavart nosztalgia-cseppel indít, ugyanis az indításhoz be kell dobnunk egy C.O.I.N.-t, azaz egy Combat Operative Identification Nexust. Ekkor elénk tárul a tank pilótafülkéje, ami remekül átadja a monstrum tank nagyságát és hangulatát, kidolgozott belsejével és a különféle villogó lámpákkal, gombokkal és kijelzőkkel. Körbetekintve fiktív híreket nézegethetünk, valamint innen bonyolíthatjuk le tankunk fejlesztését is a már aktív játékmenet során.

A játék kezdetekor egy hatszögekből összeálló, véletlenszerűen generált térkép tárul elénk, ahol mezőről mezőre hódítva kell eljutnunk az ördögi Rotberg Corporation egyre erősödő mesterséges intelligenciájához, amely egy hatalmas vulkán közepéről irányítja katonáit.
Ed Rotberg egyébként a klasszikus Atari játék egyik tervezője, míg a vulkán egy állandó háttérjelenségként szerepelt benne: városi legendák és titkos (ál)trükkök keringtek arról, hogyan lehetne eljutni a – természetesen – csak díszként megjelenő tűzhányóhoz.
Nos, itt átküzdve magunkat tankseregeken, lőtornyokon és esetenként kisebb repülőkön próbálunk pontosan oda elérni. Egy mező kiválasztásával kezdetét veszi egy küldetés, amely feladata véletlenszerűen kerül kiválasztásra: bázist támadhatunk vagy védhetünk, kiiktathatunk ellenséges célpontokat, vagy védhetjük saját társainkat.
A kezelés és a játékmenet roppant egyszerű. A cél állandóan ugyanaz: szétlőni mindent mielőtt szétlőnek minket. A három választható tanktípus mind előnyökkel és hátrányokkal rendelkezik, a megszokott kiosztásban: fürge de gyönge, lassú de erős, vagy a kettő közötti egyensúly gépe.
A kontrollerrel irányíthatjuk gépünket és azzal is célozhatunk: a headset a hangulathoz járul hozzá inkább, kevésbé funkcionálisan. Ettől függetlenül nagyon vagány érzést tud biztosítani a tank és annak irányítása. Az előttünk elterülő digitális harctér, óriási épületekkel, szüntelenül pörgő szélmalmokkal, jeges gleccserekkel vagy épp izzó felületekkel: sokszor szinte érezni a hőmérsékletet. Ez a hatás azonban sajnos elég gyorsan alábbhagy, amint szembesülünk a viszonylag kicsi bejárható térrel. A harc megkezdésével pedig aligha akad kedvünk és időnk az egyébként ideillő táj felmérésére.
Ugyanis a Battlezone egyik kulcseleme, hogy a játék meredeken és gyorsan nehezedik, amibe bele kell tanulni.
Viszonylag kevés lőszerrel és fegyverrel vágunk neki a feladatnak, a célkeresztet csak függőlegesen mozdíthatjuk, az ellenségek pedig gyorsan és határozottan ki tudnak iktatni minket röpke másodpercek alatt – csak hogy párat említsek. A játék kiismerése a teljesítés egyik fő mozzanata.
A már említett mezők a küldetésen kívül két egyéb formát is ölthetnek. Ha egy üzlethez jutunk, ott új eszközökhöz és fegyverekhez férhetünk hozzá, gondosan és megfontoltan elköltve megtakarított pontjainkat. A pontokból extra életekkel is növelhetjük a túlélés esélyeit, valamint fejleszthetjük magát a tankot: de természetesen az sem ilyen egyszerű.
Vasdobozunk négy pajzzsal van felszerelve, és ezek állóképességét külön-külön lehet csak javítani: így nagyon keményen megfontolandó, hogy hova és mennyire összpontosítjuk erőforrásainkat. Sőt, a pajzsok mellett az újratöltés minőségét és a gyógyítás hatékonyságát is fejleszthetjük. A pontokkal pedig nem bőkezű a játék, így okosan gazdálkodva maradhatunk csak életben – ha elfogyott az összes élet, akkor a bukás jutalma a játék teljes újrakezdése.
A kisebb-nagyobb sikerekkel erősebb fegyvereket nyithatunk meg, de ezek mind a meglévők hatékonyabb változatai. Egyrészt ez nagyon gyorsan nagyon limitálttá, és ezáltal unalmassá teheti a felhozatalt, másrészt a jobb fegyvereket ugyanúgy meg kell venni a játék újrakezdését követően.

A küldetések és a boltok mellett pedig a haladás harmadik formája a „szöveges mező”, ahol a hagyományos szerepjátékokat idéző leírással találkozva kell eldöntenünk, hogy hogyan cselekszünk az adott szituációban. Itt akció nélkül, csupán olvasgatva javíthatjuk vagy ronthatjuk a túlélés esélyeit, a válaszok függvényében.
A mezőről mezőre történő minden egyes lépéssel az ellenség ereje is nő, így számban, erőben és képességben is hamar rettenetes veszélyt jelenthetnek. Ha pedig ez mind nem lenne elég, egy bizonyos pont után már „Nemesis” járműveket is gördít elénk a program, amik brutális gyorsasággal képesek tönkretenni minden eddigi teljesítményünket. A Nemesisek ellen a túlélés egyedül szinte esélytelen, ugyanis újra és újra csak a bukást jelentő összetört üvegen keresztül szemlélhetjük a világot.
A leírtak alapján így már körvonalazódhat, hogy egy kőkemény roguelikeként született újjá ez az egyedi, játéktörténeti darab. A multiplayernek köszönhetően azonban sokkal elviselhetőbbé válhat az élmény: egyrészt együtt mindig jobb, másrészt sokkal taktikusabban és hatékonyabban lehet eljárni. A játékmenet egyszerűsége miatt idegenekkel is gördülékeny a folyamat.
Természetesen ilyenkor az ellenségek száma is megsokszorozódik, a játékosok függvényében. Ebből idővel hatalmas, átláthatatlan katyvasz keletkezik, ahol egymásra tapadva próbálják a tankok életben tartani a csapatot, valamint ezzel párhuzamosan kiiktatni az ellenséget. Elsőre egy hatalmas őskáosz kerekedik az egészből, de fokozatosan tisztul a kép, és egy meglepően szórakoztató élménnyé formálódik.
A permanens halál azonban a felszerelés monotonitása miatt ennyire keserű: míg más, hasonló játékokban legalább valamilyen mértékű haladást érzékelhetünk az újrakezdés ellenére is, addig itt saját tapasztalaton kívül nem sokkal leszünk gazdagabbak. Új tankokat is csak a játék nehézségi szinthez kötött teljesítése után oldhatunk fel, ami már önmagában egy óriási teljesítmény. Azonban míg egy furcsa, de meglepően funkcionális játékmenetet választott a csapat, amely gyakrabban bünteti játékosait, mint jutalmazza, addig a grafika és a prezentálás szempontjából az eredetiből merítettek.
Az ellenség mind az eredeti rosszakra hajaz, amelyek ha szétrobbannak, akkor sokszegletű geometriai alakzatokká hullnak szét. A Tron-szerű képi világ és zene mind a digitális kort idézi, miközben az állandóan egyhangú segítőnk diktálja az aktuális szituációt és feladatot. Sőt, még az eredetiben sok pontot jelentő UFO is visszatért valamilyen formában, amely jelentőségét a klasszikust ismerők értékelik igazán.

A Rebellion elég merészen döntött, amikor ezt az utat választotta. A Battlezone teljes áron kapható a boltokban, azonban könyörtelen, sokszor igazságtalan nehézsége visszatartja attól, hogy széles körökben is népszerű legyen. Ezen felül a headset az irányításban nem játszik szerepet, hanem a kontrollerrel irányítjuk az akciót, ami kizárja az egyszerűen csak érdeklődő rétegeket. Azonban az online multiplayer hatalmas élménnyé teheti ezt a fárasztóan játékost gyötrő élményt, ha vállalja az ember a vele járó, sokszor jogtalan csalódást és idegeskedést.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy webshopjából a megadott linkre bökve meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
5. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2017.01.31. 13:12:39
LV8
Válasz 4. Greg üzenetére:
oké de nem is került 100 plusz ezerbe :D
PSN ID: LaXiKa_hun
4. Greg  PlayStation.Community tag
2017.01.30. 21:05:44
LV25
Válasz 3. LaXiKa_hun üzenetére:
Még PS2-n volt valami bunyós játékhoz valami zsinóros kontroller na az csak ahhoz a játékhoz volt. ;)
LV426
3. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2017.01.30. 14:57:29
LV8
és a resin kívül, csak ilyen "játékok" jönnek vr-ra ezért fog ez is meghalni mint az összes eddigi apparát, mert azokra sem volt épkézláb játék.
PSN ID: LaXiKa_hun
2. fr3ntzen12  PlayStation.Community tag
2017.01.29. 17:55:23
LV4
VR... nevetség tárgya. :D:D:D
1. Greg  PlayStation.Community tag
2017.01.29. 14:44:40
LV25
+1
Ez mi ez ?! De most komolyan ?! Ez a műanyag környezet soha nem vesz rá a játékra. Bocs de nekem ez 2 pontot sem ér....
LV426
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
BATTLEZONE
Rebellion
Látványosság:
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
Kiemelkedő
7/10
Pozitívum
Remek "tankban ülök" hangulat, hódolat a múltnak, egyedi megközelítés, szórakoztató online multiplayer
Negatívum
Fájdalmasan nehéz felépítés, kevés lehetőséggel, ami egyedül gyorsan monotonná válhat és kiirtja a lelkesedést a játékosból

MARTIN BELESZÓL
Én valahogy mást vártam: inkább egy árkádosabb, lendületes, de nem túltolt mechanikát.