PlayStation.Community

2016.10.05. 08:26 PlayStation Network
10 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Értékeld a cikket!
Rozsdás húsdaráló.

Mi, a XXI. században élő emberek el nem tudjuk képzelni mindazt a borzalmat, ami az I. Világháború lövészárkaiban uralkodott. Olvashatunk könyveket, nézhetünk filmeket, de ezek minden bizonnyal meg sem karcolják azt az embertelen környezetet, amiben a fronton szolgáló katonák éltek és haltak száz éve. Ennek a több mint négy évig tartó pokoljárásnak a második legvéresebb összetűzése volt a verduni csata, ami három nap híján tíz hónapig tartott és negyedmillió katona életét követelte. E csatának nyolc helyszínén játszódik a M2H Game Studio és a Blackmill Games játéka.
A Verdun az I. Világháború környezetébe helyezett, csapatalapú, multiplayer FPS játék, ami hosszú utat járt be, hiszen legalább tíz éve kezdték a fejlesztését. Ez idő alatt több grafikusmotor váltáson is átesett szegény, de mindvégig a készítők szeme előtt lebegett a cél, egy olyan háborús játék, ami hűen ábrázolja az egy évszázada uralkodott pokoli körülményeket és realisztikusabb játékmenetet biztosít a játékosoknak. Alapvetően PC-re lett fejlesztve, de átportolták PS4-re is, mert ott sem dúskál a nép világháborús játékokban.

A játék indítása után állóképek formájában átesünk a tutorialon, majd a korabeli morálnövelő zenével átitatott főmenüben választás elé állít a program, hogy online, vagy offline módban kívánunk-e hadba vonulni, de megtekinthetjük elért eredményeinket, vagy beállíthatjuk a szokásos dolgokat.
Az online szekció négy játékmódot ajánl fel nekünk, melyek között a nem túl hagyományos területfoglalós Frontlines, a mindenki-mindenki ellen összetűzésről szóló Rifle Death Match, ennek a csapatalapú verziója, az Attrition, valamint a gépi botok ellen vívott Squad Defence szerepel. Magában a kezelésben és az abból adódó lehetőségekben nincs sok újdonság, aki nyomott már CoD-ot, vagy BF-t és legalább egyszer megtekintette a Verdun gombkiosztását, az otthon fogja magát érezni.
A Rifle Death Match-t és az Attritiont nem részletezném, menetük a klasszikus DM és TDM szabályokon alapul. A Squad Defence voltaképpen egy túlélőmód, amit offline is játszhatunk egyedül. Annyi a lényege, hogy a terepen kijelölt helyet kell védeni az egyre nagyobb hullámokban támadó gépi ellenfelektől. Ha az ellenség elfoglalta a területet, vagy csapatunk minden tagja elesett, akkor elvesztettük pozíciónkat és hátrébb ad ki a gép egy új pontot védésre. Amennyiben a harmadik állást is elveszítjük, akkor vége a dalnak.

Végül ott a grandiózusabb Frontlines, amiben adva van egy hatalmas lövészárok-labirintus, aminek a felénél húzódik a frontvonal. Ennek a közelében a gép ad egy pontot, amit meg kell támadnunk, ami nagyjából úgy megy, mint bármely hasonló játékban, azaz a jelzésnél addig gubbasztanunk, míg meg nem szerezzük a területet. Természetesen az ellenséges csapatoknak ugyanez a pont van kijelölve védésre. Amennyiben elfoglaltuk, akkor már csak tartanunk kell az állást pár percig, míg ellenlábasaink próbálják visszaszerezni. Ha sikeresen átvészeltük a támadást és megvédtük a pozíciót, akkor a frontvonal eltolódik az ellenség irányába és egy újabb pontot jelöl ki nekünk a program támadásra. A folyamat addig ismétlődik, amíg el nem fogy a Központi hatalmak, vagy az Antant csapatok területe, illetve amíg le nem jár az idő. Ha az idő telne le, akkor az a csapat győz, amelyik nagyobb területet tud magáénak.
Ami nagyon fontos ennél a módnál, az a csapatjáték. Nem csak azért mert magányos Rambóként annyi az esélyünk, mint egy rohamot kapott asztmás betegnek a mustárgázködben, hanem azért is, mert a program külön kis osztagokba rendezi az embereket, akik, ha összefognak, akkor nagymértékben hozzásegíthetik seregüket a győzelemhez. Egy osztag négy emberből áll, melyből az első a parancsnok, aki képes légi, vagy tüzérségi támogatást kérni, valamint a közelében tartózkodva több pontot kapunk cselekedeteinkért, de ki is adhatja a parancsot, hogy mely területet védjük, vagy támadjuk. A maradék háromban a szokásos kasztok szerepelnek, amik leginkább a rendelkezésre álló gyilkoló eszközökben különböznek.
Összesen tizenkét, a valóságban is létezett sereg tagjaként ölthetjük magunkra a korhű uniformist, amik szerepenként három felszerelés-kiosztást – hagyományosabb értelemben tiert – tartalmaznak. Például a Brit Tommies osztagban a Gunner katonák első csoportja még csak sima Lee Enfield Mark III puskával és egy Webley Mk. VI Revolverrel vannak felszerelve, de a második szettben a puskát felváltja az 1914-es Lewis, a harmadiknál pedig a Hotchkiss M1909-es gépfegyver. A második és harmadik tier eleinte le van zárva, de a szorgosan gyűjtögetett karrierpontokkal megnyithatjuk őket. Szemmel láthatóan a készítők törekedtek arra, hogy a seregek egyenruhái és fegyverei minél jobban hasonlítsanak az eredetiekre, ráadásul bizonyos tulajdonságokban hasonlóságot mutatnak a száz éve használt eszközökkel. Például egyes puskák újratöltésénél, nem mindegy, hogy mikor kívánjuk felfrissíteni a skuló-garnitúrát. Ugyanis, ha például a maximum töltényszám tíz és kilőttünk négyet, akkor érdemes a következő lövés után rátölteni, mert akkor egy mozdulattal helyezünk be öt lőszert az acéllemezből készült tár segítségével, nem pedig egyesével négyet, ami időigényesebb művelet. Nem mellesleg vannak olyan fegyverek, amiket csak a tár kiürülése után lehet újratölteni. Ezt a harcmezőn hamar megtanulja az ember, ugyanis farkastörvényként érvényesül a „ha elsőnek lősz hős vagy, ha másodszor hősi halott” mondás, mivel egy bekapott lövés is a halált jelentheti. Lényegtelen, hogy száz méterre szúrnak ki minket, vagy egy kanyarban botlunk bele az ellenségbe, ha ellenfelünk lő először, akkor feldobjuk a bakancsot. Ha pisztollyal sebeznének meg, akkor még van egy töredezett hajszálnyi esélyünk, hogy fedezékbe vonulva felgyógyuljunk, de a puskák és gépfegyverek egy lövéssel képesek jobb létre szenderíteni katonánkat. Ebből fakadóan nincs Rambo, vagy Terminátor harcmodor, mindenki a legnagyobb körültekintéssel fog haladni a lövészárkok útvesztőjében, vagy féregmódon fog csúszni a felszínen, ha nem akar rövid időn belül respawnolni.

Sajnálatos módon több apró, de súlyos hiba kavar bele a játékélménybe, amik majdnem, hogy élvezhetetlenné teszik a programot. Például az, hogy a Frontlines mód csapatjátékra kényszeríti a játékosokat nagyjából ott hibázik, ahol anno az Evolve című játék másfél éve. Ha már egy tag nem tölti be rendesen a szerepét, akkor értelmét veszti a játék, mivel szinte esélytelen lesz sikeresen végrehajtani egy védést, vagy támadást, és így abszolút feleslegessé válik minden erőfeszítés. Elég, ha csak az osztag vezetője nem áll a helyzet magaslatán, mert akkor nincs tüzérségi támogatás, se gáztámadás, vagy bármilyen stratégiai műveletnek a kivitelezése, egy szál pisztollyal meg biztos nem fog labdába rúgni. Gyakran hiába mentem az NCO után, mivel azt hitte, hogy sima team death match-en vagyunk, de kíméletlenül ledaráltak minket az összeszokott játékosok. Rajtunk kívül kell még legalább két haver, hogy értelmet nyerjen a dolog és igazán élvezetessé váljon. De bárcsak ez lenne a legnagyobb probléma...
Sokkal nagyobb gond, hogy a gép félreszámolja a találatot. Sokszor meg mertem volna esküdni, hogy pontosan céloztam és elsőként lőttem, mégis én kerültem a virtuális hullazsákba. Hála a PS4 videorögzítő lehetőségének visszajátszottam és tüzetesen megvizsgáltam a lövésem pillanatát. Az eredmény az volt, hogy puskám szálkeresztje tényleg az ellenfél mellkasán pihent a lövés pillanatában, de a gép úgy számolta, hogy a töltény a pár centivel arrébb pihenő farúdba fog fúródni. Hogy ezután mi történt, gondolom nem kell ecsetelnem. Számtalan ilyen esetem volt. Lehet a programban dübörgő ballisztikai algoritmus tehetett róla, ami a lövés ívétől kezdve a töltény súlyán át a csillagok állásáig mindenféle adatból próbálja megjósolni a becsapódás helyét, de ha pontosan is számol dühítő tud lenni.
Másik gátló tényező a fegyvereink újratöltésének lassúsága. Nem elég, hogy a puskák tölténykapacitása öt és tíz között mozog, emellett emberünk szemmel láthatóan nem sieti el az újra tárazásukat. Nagyjából olyan nyugalommal és alázattal zajlik a dolog, mintha csak a reggelihez kenné a vajas-lekváros kenyeret. Nagyon meg kell gondolni, hogy mikor töltünk újra, mert a művelet alatt védtelenek vagyunk. Hasonló probléma a gázmaszk felvétele. Az ellenséges szakaszvezetők képesek különböző gáztámadásokat indítani. Ekkor, ha meglátjuk a méregzöld ködfelhőket, ajánlatos felhúzni a gázmaszkot. De ez is olyan csigalassúsággal megy, hogy mire a fegyverünkhöz nyúlnánk, addigra simán kilyuggatnak, ráadásul, ha elindítottuk a fel-, vagy levétel folyamatát, akkor azt nem tudjuk megszakítani. Mindenképpen meg kell várni, míg az animáció befejeződik.
Ha ezek a problémák nem lennének, akkor egy élvezhető játékot kapnánk, így viszont több bosszúságot okoz, mint amennyi örömöt szerez.

Ezek mellett vannak még olyan dolgok, hogy a karakterek átmehetnek egymáson, legyenek azok szövetségesek, vagy ellenségek, ami baromi hülyén és elavultnak hat. Bosszantó még a fejünkben lakó komisszár is, aki azért felel, hogy ne hagyhassuk el a harci zónát, mert azt fejbelövéssel díjazza. Számomra érthetetlen módon öngyilkosságnak bélyegzi a program a dolgot és pontelvonással jár. Ha ennek csak az lenne a szerepe, hogy a pályaszélről visszarántson a játék, akkor semmi kivetni való nem lenne, de indokolatlan esetekben is végeztek már ki. Amit még érdemes megemlíteni, hogy elhalálozás esetén soha a büdös életben nem fogjuk megtudni, hogy honnan szedtek le minket, ergo semmi információt nem fogunk kapni, hogy hol hibáztunk és így a tanulás folyamata is megreked. Rengetegszer haltam meg abban a tudatban, hogy tökéletesen védve vagyok, de mivel golyót kaptam, valamit elszámolhattam és a gép nem kötötte az orromra, hogy mit és hol. Ezek mellett már a lényegtelenség mocsarába süllyed a szódával épphogy elmenő grafika és animáció, az elhalálozáskor életbelépő, eszméletlen béna ragdoll effekt, vagy az, hogy gyakran kell újraindítani a programot, ha nem sikerül kapcsolódnia a szerverhez. Azt már meg se merem említeni, hogy kezdetben hiányoltam egy offline módban is játszható kampányszerűséget, amiben időrendben végigharcolhatjuk a nyolc helyszínt. Aztán kipróbáltam az egyedül is játszható Squad Defence módot és már valahogy nem is hiányzott a dolog annyira, hála a gyatra AI-nak, a víz alatt futó ember érzetét keltő animációnak és a korábban felsorolt hibáknak. Talán a legmegfelelőbb kifejezés az lenne, hogy félkész állapotban van a játék.

A zenék hellyel-közzel rendben vannak, bár csak a meccs utolsó percében szólal meg valami ösztönző muzsika és maga a hangeffektek is teljesen átlagosak. Azok, akik rákattannak egy jó ideig ellesznek mire megnyitják mind a 96 egységet, vagy megszerzik a 69 medált és kimaxolják a statisztikát. Hangulatilag pedig adja a program a lövészárkok könyörtelen és kilátástalan érzését, már ha a fent említett hibáktól eltekintünk.
A csataterekre leginkább a káosz a találó kifejezés. Sebtében összeeszkábált lövészárokrendszerek alkotják a kiismerhetetlen harcmezőket. Rozsdás tank és ágyúroncsok, valamint szögesdrótkerítések – amikben prímán halálunkat lelhetjük – törik meg a horizontot. Elhullott és rothadásnak indult katonák, illetve lótetemek tarkítják a mezőket. A bombatölcsérek pedig úgy lepik el a felszínt, akár az üszkös fekélyek a pestises hulla képét.
Mindezt leírva sajnálom, hogy pár amatőr hiba miatt – némi túlzással élve – egy játszhatatlan játékot kaptunk. Kicsit úgy érzem, hogy a realisztikusabb irányba vitt szimuláció fordítva sült el. Ebben az állapotban csak és kizárólag a téma szerelmeseinek tudom ajánlani a programot, de lehet ők is jobban járnak, ha megvárják október 21-ét.

Fejlesztő: M2H & Blackmill Games
Megjelenés: 2016. 08.30.
Ár: 5.990Ft
Játékosok száma: 2-32 (online)
Kép: 1080p
Demó: nincs
Méret: 2.51GB


(A játékot a kiadótól kaptuk tesztelésre. Köszönjük!)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
10. HUN_BANDI  PlayStation.Community tag
2016.10.16. 11:28:51
LV2
Válasz 9. mentoloshypo üzenetére:
inkább a fegyverek hitelességére koncentráltak és jobb is nagyon jó verdun , red orchestra stílusba nyomja és nagyon fasza na persze inkább pcn mint ps4en
PSN: HUN_BANDI
9. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2016.10.07. 22:41:28
LV28
+1
Nincs egy néger se ebben az első VH-ban, nem hiteles.
8. HUN_hatrix  The Saboteur
2016.10.05. 13:18:28
LV30
Válasz 7. probi üzenetére:
Hááát igen.
Nem most volt WWII játék a piacon.
Mostani látvánnyal egy partraszállás... kellemes lenne.
Na meg ott a VR... hujujujujujjj!
PSN ID: HUN_hatrixx ... Nincs hiszti! ;)
7. probi  PlayStation.Community tag
2016.10.05. 11:08:44
LV8
Nem tudom melyik stúdió fog először észbe kapni és csinálni egy igazi next-gen minőségi ww2-es játékot de az biztos, hogy kasszát fog robbantani. Sajnos nem erre várt a gémerek jelentős része.
6. martin  Főszerkesztő
2016.10.05. 10:29:54
LV27
Válasz 5. VictorVance üzenetére:
Gondolom a PC verzához készült.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
5. VictorVance  Szerkesztő
2016.10.05. 10:26:45
LV19
Válasz 4. martin üzenetére:
A kép a teszt elején.
Örülünk?
4. martin  Főszerkesztő
2016.10.05. 10:24:44
LV27
Válasz 2. VictorVance üzenetére:
?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. Greg  PlayStation.Community tag
2016.10.05. 09:56:53
LV25
Jól néz ki... tetszik.
LV426
2. VictorVance  Szerkesztő
2016.10.05. 08:32:02
LV19
Verdun 1918-2014? :D
Örülünk?
1. VictorVance  Szerkesztő
2016.10.05. 08:31:42
LV19
Nagyon érdekel a téma, szóval számomra kötelező lesz valamikor a beszerzése. Szeretem a világháborús játékokat, filmeket, könyveket.
Örülünk?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Hardver - DualShock 4 Back Button Attachment
2020.02.24. 11:16 Techno
1 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Pssz! Haver! Kell két új gomb a DualShockodra?
Mozi - Úriemberek
2020.02.24. 11:06 Cool-Túra
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az igazi gengszterek tényleg öltönyt viselnek.
Untitled Goose Game (PS4, PSN)
2020.02.23. 18:17 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Petunia
Minden idők legnagyobb rémsége.
Lornsword Winter Chronicle (PS4, PSN)
2020.02.23. 18:09 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Az unalmas tél közeleg.
Dragon Ball FighterZ - FighterZ Pass 2
2020.02.21. 19:39 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Folytatódik a küzdelem.
Beholder 2 (PS4, PSN)
2020.02.21. 16:39 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: nadasurf
"Leugrani egy szikláról és zuhanás közben szárnyat építeni."
Patapon 2 Remastered (PS4, PSN)
2020.02.20. 16:00 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Ritmikus harci dobok háborúja.
Mozi - Ragadozó madarak
2020.02.18. 21:00 Cool-Túra
10 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Erős Nők, Akiknek Nincs Szükségük Férfiakra.
EarthNight (PS4, PSN)
2020.02.18. 20:48 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Bandage_520
Sárkány ellen sárkányfű… akarom mondani Skydive?
Dark Devotion (PS4, PSN)
2020.02.16. 13:31 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Pixeles kereszteslovagok Dark Souls-a.