PlayStation.Community

2016.09.20. 10:12 Kedvcsináló
2 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Munka a munka kedvéért.

A videojátékok egyik hihetetlen csodája, hogy bennük olyan dolgokat csinálunk szívesen, amelyeket a való életben mérhetetlenül tudunk unni. Hétköznapi, unalmas tevékenységek válhatnak önfeledt szórakozássá. Vannak játékosok, akik történelmi korszakokban háborúznak inkább, míg mások virtuális tanyákat gondoznak. Vannak, akik elfeledett kincsek kalandoraként élik ki magukat, miközben mások inkább digitális szakácsok szeretnek lenni. A monotonitás üdítő lehet, a rutin örömforrás.
A PS4 exkluzív The Tomorrow Children ezt testesíti meg. Az épületek, a tárgyak, a városlakók, a feladatok, még a betűtípusok is, gyakorlatilag minden egyes képi-, hang- és játékelem a Nagy Testvér korszakát idézi. Te pedig a leghűbb követő kell, hogy legyél. Az, aki igazán hisz a rendszerben. No, de kezdjük az elején...
A játékos egy klón szerepét ölti magára a megszámlálhatatlan közül, akin keresztül áll neki szorgosan feladatának. Az individuum megfosztásának első fázisa ez, ugyanis pár ruhán kívül semmilyen különbség nincs a karakterek között. Mindegyik arcából sugárzik a boldog, tudatos lojalitás, amelyet bizonyára leolvashattunk annyi évvel ezelőtt a hű hívek orcájáról.
A Nagy Katasztrófa utáni szép új világ felépítése fokozatosan zajlik, városról városra, apránként. Karakterünkkel először egy csupasz településen találhatjuk magunkat, miközben izgatottan várjuk, hogy tehessünk valamit a Hazáért. A minden égtájba terjedő mélységből „szigetek” bukkannak elő, amelyek számos alakot ölthetnek: jártam már sushik között, másztam meg színes gömböket, barangoltam egy almákkal tömött kék malacban, vagy lófráltam egy óriási, propaganda-posztereket idéző emberi arcon. A szigetekhez a néhol kissé zavarodottan közlekedő bányászbusz juttat el, az út hosszának enyhítése érdekében pedig propaganda videókat nézhetünk.

Ezeken a szigeteken feladatunk kettős: nyersanyagokat kell bányászni, illetve a még megmenthető emberiséget életre kelteni. A rövid oktatórész alapján már pontosan tudjuk, mit kell tennünk. Nekimegyünk egy szimpatikus falnak és csákányunkkal munkához látunk. Ha sikerül vasat, szenet, vagy esetleg kristályt szereznünk, azt szépen belegyömöszöljük hátizsákunkba, majd várjuk a vissza-buszt. Az anyagokat felpakolhatjuk a buszra, vagy vissza is utazhatunk. Kis városunkban pedig szépen elbattyogunk a kijelölt helyre, és oda szépen elhelyezzük a nyarsanyagot. Aztán újra. És újra.
De annyira azért mégsem egyszerű. Mint minden valamire való Free to Play játéknál, a tevékenységek időbe telnek. Bányászás közben nézhetjük, ahogy töltődik a karika. Azonban egy idő után a csákány is tönkre megy, ekkor szerezhetünk újat. A táskánkba pedig minimális anyag fér, így arra is érdemes figyelni.
Természetesen ebben a kommunista utópiában minden közös. A városban tevékenykedő elvtársak mind hozzáférhetnek a nyersanyagokhoz, így mindenki létrehozhat városelemeket. Szeretnél házat építeni? Hajrá! Fákat ültetnél? Nyugodtan! Járművet barkácsolnál? Csak így tovább! De a ház nem a tiéd, a fáról nem csak te eszed a gyümölcsöt. A pszeudo-futurisztikus autóból pedig amint kiszállsz, valaki elviheti. És nem ellopja, egyszerűen ő használja. Hiszen nem a tiéd. A Hazáé. Mindenkié. Érted? Értsd.

Gyakorlatilag minden hasznos tevékenységet a játék „fáradozásban” (toil) mér, amely más játékok tapasztalati pontjainak felel meg. Egy bizonyos összeg után szintet lépsz és fejlesztheted a kis klónodat: lehet erősebb, gyorsabb, munkaképesebb. De a játék célja nem az, hogy te erősebb, gyorsabb vagy munkaképesebb légy. Hanem, hogy helyrehozd a városokat. Ahhoz pedig a már említett megmenthető emberiségre lesz szükség. Az emberek „lelke” matrjoska babákba szorult, amelyet gondosan el kell vinned az erre a célra kijelölt „keltetőbe”. Egyszerre csak egy csatolható a hátizsákodra, így ez is egy hosszú, vontatott folyamat. Ha elejted vagy eldobod, akkor összetörik: gyakorlatilag meggyilkoltál egy leendő elvtársat. Egy városnak el kell érnie az ötszáz fős lakosságot, hogy a helyreállítás véget érjen. Ha ez megtörtént, akkor gratulálnak, majd mehetsz a következő városba. A különféle helyeket egyébként egy metrórendszer köti össze, így nyugodtan vándorolhatsz és eldöntheted: egy fejlett városnak adod meg az utolsó lökést, vagy egy vadonatúj települést próbálsz feltornászni?

A helyzet természetesen tovább bonyolódik. Energiát és ételt kell biztosítani a lakosoknak, illetve megvédeni őket a különböző bóklászó szörnyetegektől, amelyek az Izverg nevet viselik. (Egyébként az Izverg szörnyet jelent.) Ezek óriási Godzillák formájában zúzhatják szét az előttük lévő terepet, elpusztításukhoz megannyi lőszer szükséges. A kisebb, szúnyogszerű undormányok a polgárokra vadásznak, a hatalmas, repülő rájákra hajazó lények pedig békésen szállnak a semmi felé. Fegyverben sem túl nagy a választék: a sörétes puska a kis lények ellen hatékony, a rakétavető, valamint az elhelyezhető turretek a nagyobbak ellen. Persze lőszert is gyártani kell, és csak limitált ideig használhatja egy elvtárs az állványos halálosztót. Ha esetleg a pusztító titánok egyikét sikerült legyűrni, akkor teteme bányászható felületté válik, tele értékes nyersanyagokkal.
Ha eleget szorgoskodsz, akkor már lakossági kártyával saját kuckót hozhatsz létre. De, mint annyi más, ez is csak egy illúzió. Az egyetlen valódi előnyöd, hogy szavazhatsz a felkínált polgármesterek egyikére, aki valamilyen módon megkönnyíti majd a robotolást: gyorsabban ásol majd, vagy hatékonyabban bánsz a lőszerrel.
A játék multiplayer eleme szintén egy fricska. Bár egyszerre több tízen is tartózkodhattok egy helyen (sőt, ez a cél), csak akkor látod elvtársaidat, ha azok aktívan csinálnak valamit. Sőt, még tiszteleghetsz is előttük, dicsérheted munkájukat. Ha pedig úgy gondolod, hogy a Haza ellen ügyködnek, vagy nem elég hatékonyak, akkor azt is kifejezheted. Normális kommunikáció hiányában a cselekedetek beszélnek a szavak helyett, ami határozottan megnehezíti a koherens várostervezést. Ettől függetlenül azonban eszméletlenül összeszedett, kreatívan és tudatosan kiépített településekkel találkoztam, amelyek úgy működtek, mint egy jól olajozott gépezet. Ahogy kellene működniük...
Na és itt jön be az internet csodája: a Redditen már vadul szerveződnek a csoportok, egymással osztanak meg tippeket, és megkérik a tagokat, hogy egy adott városra összpontosítsanak. Sőt, a cikk írásakor már öt települést helyre is pofoztak. És el is jutottunk az egyik fő csavarhoz.
Elég sok pont jár azért, ha például te viszed a matrjoska babát a helyére és több pontot kapsz, ha a raktárba pakolod a dolgokat. Az egyéni fejlődésed érdekében zsebre vághatod a nyersanyagokat és leszállíthatod őket ahelyett, hogy kevésbé jövedelmezően, de hatékonyabban a buszra pakolnád, majd mennél vissza dolgozni. Ha a munka minden fázisát te végzed el, több pontot is kapsz. Ha több pontot kapsz, te mint karakter, fejlődsz, és akár jobb dolgokat is használhatsz. De azért annyira nem jobbak azok a dolgok.
Ezzel szemben a következő szituáció is lejátszódhat. Valaki nyersanyagot bányászik és dobálja ki. Egy másik klón felpakolja a buszra, majd egy harmadik elviszi a portékát a megfelelő helyére. Ezt szorozd be öttel és minden megy, ahogy mennie kell. A város gyorsan épül, haladhatunk tovább. Mindenki végzi a számára kiosztott (vagy általa felvállalt) szerepet, ami hatékonyabb.

Azért itt is lehet csalni, már ha hajlandó vagy fizetni érte. A kapitalizmus és a korrupció a legelkötelezettebb szocialista országokba is előbb-utóbb bekúszik, erre bőven találunk példát. A The Tomorrow Children marxista utópiája sem kivétel. A Freeman dollárok valódi pénzért vásárolhatóak meg, vagy csak úgy szanaszét hevernek, és hatékonyabb eszközökhöz biztosítanak hozzáférést. A feketepiac bármikor elérhető, így közvetlenül hozzád kerülnek az eszközök. Míg a sima láncfűrésszel 10 másodpercig is eltarthat egy fa aprítása, addig a speckó felszereléssel pillanatok alatt kész.
Az építkezéshez és barkácsoláshoz kirakós játékokat kell elvégezned. Nincs kedved? Pár dolcsi és kész, más megcsinálta helyetted. A Haza néhol felkér, hogy végezz el egy speciális feladatod. Legyen könnyebb? Mehet is a kenőpénz. Rosszalkodtál és lecsuktak? Tudod mire van szükség. Akarsz valami új ruhát? Esetleg új mozdulatokat? A feketepiacot keresd. Ha azonban a becsületes elvtárs útját járod, akkor az elvégzett munka függvényében a Munka Minisztériuma kuponokkal lát el, amelyet beválthatsz további munkaeszközökre.
A The Tomorrow Children brutális paródiája és megvalósítása a Free to Play-nek. Monoton, rutinos, lassan de biztosan kúszik a tárcád felé. De közben egy eszméletlen társadalmi kísérlet és kritika, amely primitív és leegyszerűsített, de mégis működő kommunista közösségeket teremt. Ami az életben nem jön össze, a videojátékban még fizetnek is érte.
A The Tomorrow Children eszméletlenül hangulatos, amiben a látványelemek és a fényhatások óriási szerepet játszanak. A semmi közepén körvonalazódó hatalmas jelenségek pedig csak tovább fokozzák az érzést: te csak egy apró fogaskerék vagy a nagy gépezetben.
Természetesen azt sem szabad elfelejteni, hogy közel egy hete fut a játék. A számos hibát, hiányosságot és problémát bőven lesz idejük kiküszöbölni. Jelenleg a kemény mag egyengeti a terepet, hogy majd az ingyenes fázisban minden hatékonyan működjön. A potenciál óriási: akár ezen a vonalon haladnak, akár valós, folyamatosan bővülő tartalommal egyengetik az útját. Egy biztos: egyedi alkotás született a Q-Games által!

Tehát bányászol, rakodsz, lövöldözöl, építgetsz és… és ennyi. Ezt csinálod, a Hazáért. És élvezni fogod, mert jó ezt csinálni a Hazáért. Van egyfajta bája ennek az egész rendszernek. Munka a munka öröméért. Sztahanov büszke lenne.

(A The Tomorrow Children Founder’s Pack jelenleg 5990Ft-ért megvásárolható a PS Store-ból IDE kattintva. A teszt ez alapján készült, így bizonyos előnyökkel indulhattam. A játék még idén ingyenesen játszható lesz.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
2. REDALERT99  Uncharted 2 Veterán
2016.09.20. 15:38:10
LV7
Ingyé se. Ty
PSN ID(UK): Redalert99 -==#1HUN in U2==-
1. Onimushaman  Szerkesztő
2016.09.20. 10:43:59
LV24
Még nem éreztem rá az ízére sajnos. A cikket jelenleg jobban élveztem, mint a játékot. Azért még nem mondok le róla.
señor
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Bionik Quickshot (DualShock 4)
2019.03.18. 07:35 Techno
10 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Ravasztuning?
Achtung! Cthulhu Tactics (PS4, PSN)
2019.03.18. 07:19 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Sanada
Csápok és horogkeresztek.
Blacksea Odyssey (PS4, PSN)
2019.03.16. 23:06 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Petunia
A Fekete-tenger kalózai.
A 10 legfontosabb PlayStation Vita exkluzív játék
2019.03.15. 13:15 Classic PlayStation
19 hozzászólás
Megemlékezés a kézikonzol legjobbjairól.
Mozi - Marvel Kapitány
2019.03.14. 08:28 Cool-Túra
34 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A film, amiben egy macska a legvagányabb karakter.
The Hong Kong Massacre (PS4, PSN)
2019.03.13. 17:57 PlayStation Network
13 hozzászólás
Szerző: MolonLave
John Woo iskolája.
Pipe Push Paradise (PS4, PSN)
2019.03.13. 17:49 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Csövezésem története.
Resident Evil 2: The Ghost Survivors (PS4, PSN)
2019.03.11. 20:42 Kedvcsináló
16 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Puska a nyomiknak, kés a profiknak.
DIRT RALLY 2.0 (PLAYSTATION 4)
2019.03.11. 12:15 Játékteszt
30 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Első osztályú raliszimulátor!
Shadow of the Tomb Raider - The Price of Survival kiegészítő csomag
2019.03.10. 15:21 Kedvcsináló
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A túlélés ára.