PlayStation.Community

2016.09.04. 21:20 Játékteszt
27 hozzászólás
Szerző: HTB
Értékeld a cikket!
Robotlábakon csehül állni.

Sokáig azon gondolkoztam, hogy fogom a PS3-ra is megjelent Deus Ex: Human Revolution tesztjét, átemelem úgy, ahogy van, dörzsölten átírok benne pár tulajdonnevet, majd várom, feltűnik-e valakinek. Aztán rájöttem, hogy Martin valószínűleg meghackelné a gépemet, csinálna valami vállalhatatlan böngésző keresési-előzmény tsunamit, jól eltenne láb alól, aztán hívná a Blikket, nézzétek milyen aberrált dolgokra keresett ez a jómadár.
Mindesetre nagyon optimistán láttam hozzá a Deus Ex: Mankind Divided teszteléséhez. Az előző rész, a PS3-ra is megjelent Human Revolution egy ügyes előzmény-story és újragondolása volt a frenchise-nak, a Deus Ex kánonba tökéletesen illeszkedő történettel és játékmenettel, mindezt az új igényekhez és elvárásokhoz igazítva. Ettől függetlenül nagyon szerettem a quasi tiszta lapként is felfogható Human Revolutiont és annak főhősét, Adam Jensent – tekerjünk előre öt évet: az Eidos Montreal újra elővette az FPS/TPS/RPG hibrid lopakodós programot, kíváncsian vártam hát, milyen újdonságok várnak rám a legújabb cyberpunk kalandban...

Gyakorlatilag semmilyenek.
Alapvetően, ami jó, azon nem is nagyon kell változtatni, de a legutóbbi rész óta eltelt öt év alatt azért történt egy s más. (Kijött például a PS4, amire – PC és XOne mellett – a játék is megjelent, illetve hiába volt jó játék a DE:HR, akadt benne bőven polírozásra szoruló szépséghiba.) Itt van például az új, Dawn Engine névre keresztelt motor, mégis, a DE:MD gyakorlatilag ugyanúgy néz ki (korrigálnám magam: a kortól ugyanúgy elmaradt technológiát használ, mint anno a HR, cserébe még így is bitang stílusos tud maradni), mint a Crystallal hajtott előzmény. Ugyanazokkal a gyermekbetegségekkel is küzd: a szinkronhoz időzített szájmozgás még mindig csak akkor találja el a megfelelő hangot, amikor én az ötös lottó számait. A különböző hullák/kiütött ellenségek hajlamosak beakadni és átlógni tereptárgyakon, illetve nem egyszer kapott egy élettelen test epilepsziás rohamot és rángatózott fel-alá, amikor próbáltam elrejteni valami csendes sarokba, avagy jó cseh szokáshoz híven kidobni valami ablakon. Legjobban akkor fogtam a fejemet, amikor valakit hátulról megközelítve, azt leütve az animációban Jensen 20 centire az illető feje mellé ütött, mint valami (Isten nyugosztalja) gagyi Bud Spencer filmben. Megmaradt az előző részben debütált hackelős minijáték is: különféle nehézségű pontokat kell elfoglalni anélkül, hogy beriasztanánk a rendszert és kitiltanánk magunkat, semmi változtatás nem történt ezen szegmensében a játéknak.
Az előző rész főhőse is maradt, a jó öreg Adam Jensen (hiába nem jött be annyira a történet – erről majd később –, a rá vonatkozó szál a játék végén nagyot ütött): a HR eseményei után két évvel (2029-ben, egy bizonyos JC Denton születésének évében), a Panchaea-incidens következtében a feszültség a lakosság augmentált és érintetlen része között a tetőpontján van. Egy balul sikerült dubai küldetés után Jensen Prágába érkezik, ahol rögtön egy terrortámadás gondoskodik a kirobbanó hangulatról. Jensen ezúttal kettős ügynök szerepében tetszeleg, egyszerre próbál egy titkos társaság, a Juggernaut és egy állami szerv, a Task Force 29 tagjaként (illetve a TV2 tényfeltáró riportereként, ha már illuminátusok) fényt deríteni a háttérhatalom, az illuminátusok világuralmi törekvéseire. Minden adva van tehát egy jóféle cyberpunk összeesküvéshez: titkos társaságok, államok fölött álló megavállalatok, tapintható feszültség és megkülönböztetés a mechanikusan megpiszkáltak és érintetlenek között, egy már az első részben is feltűnő szereplő (David Lynch óta tudjuk, hogy akit Bobnak hívnak, jó fej nem lehet) – az összkép mégsem áll össze.
A történet fő vonala eléggé érdektelen és összecsapott (főleg a játék vége), viszont az apró információmorzsákban, emailekben, e-bookokban fellelhető utalások ügyesen vetítik elő az első Deus Ex főbb konfliktusait és érdekcsoportjait (Szürke Halál, UNATCO, Mandarley, stb.) és kifejezetten élveztem, hogy ezekre az információkra vadásszak. Szintúgy jobban lekötöttek a főszálnál a különböző másodlagos küldetések: hol egy underground újságíró csoportnak segítettem az igazság hajszolásában, máskor egy halálos drogot árusító hálózat nyomába eredve nyomoztam Prága utcáin, megint máskor egy elhunyt sorozatgyilkos módszereit másoló imposztor után kutakodtam. Ezekben a rövidke elbeszélésekben sokkal több kohézió és jobb dramaturgia volt, mint a főszálban, ami szomorú, hisz a Deus Ex kánon egy igen gazdag és érdekes táptalaja lehetett volna egy ennél sokkal korrektebbül összerakott történetnek.

A cselekmény játékstílustól függően 7-30 óra alatt abszolválható, nyilván aki ismeri és szereti a Deus Ex-et, minden sarokba be fog kukkantani. Deus Ex újoncok esetében már nem ilyen egyszerű a helyzet, hisz az összetett és bonyolult világ és a sok utalás sokakat elijeszthet, szerencsére új játék indítása előtt lehetőség van egy közel negyedórás videóban feleleveníteni a HR történéseit és ennek fényében nekiállni a felfedezésnek.
Említettem, hogy a fő helyszín Prága városa lesz, de három másik helyszínre is ellátogathatunk nyomozásunk során. Sajnos a prágai helyszín magában rejti a nem kicsit túltolt szláv akcentust, illetve sok komolytalan szöveg is került a játékba, ami valahogy nem illett a komorabb, sötét hangulathoz. Akárcsak a főellenség (az előző rész boss fightjai eltűntek a sok negatív visszajelzés miatt, én bírtam őket mondjuk), akiről már az első találkozáskor tudjuk, hogy vele kell majd megküzdenünk, hiába próbálja a játék nem annak beállítani, aki.
Utaltam már arra, hogy az MD egy FPS/RPG/TPS hibrid: a történet egész jól elmagyarázza a tutorialként is felfogható első küldetés után, hogy Jensennek miért kell szinte a nulláról kezdenie augmentjei pimpolását, illetve új, kísérleti képességeket is felfedeznek hősükben. Ezek közül talán a Dishonored Blinkjéhez hasonló Icarus Dash sikerült a legjobban, a többinél azért érezni az izzadságszagot, illetve például a sokkolás teljesen fölösleges, hiszen nem sokkal nyújt többet, mint mezei sokkoló pisztolyunk.
A játékot alapvetően lopakodásra találták ki és a kevés újítás egyike a fedezékek közötti gyorsabb rohangálás: ennek kombinációja a láthatatlanságot biztosító képességgel gyakorlatilag megöli a kihívást még nehezebb fokozatokon is, illetve nekem például már a játék elején sikerült túltápolnom magamat és felhalmozni annyi energiatöltőt, hogy a nagy basszájba finálét, illetve az utolsó prágai vizitet röhögve teljesítettem.
Ha valaki erőszakosabban játszaná a Deus Exet, annak jó hír, hogy egy fokkal jobb és irányíthatóbb lett ilyen szempontból a játék (illetve pár új képesség is erősíti ezt a vonalat), de ennek inkább a breach játékmódban lesz szerepe, ahol bizonyos szekvenciákat kell teljesítenünk időre és versenyezhetünk helyezésünkkel a többi játékos ellen. A szavatosságot kitolja ugyan, de inkább tekintettem erre egy jópofa pluszként, mintsem valami nagy kunsztként.
A történet során fegyvereinket fejleszthetjük, illetve menet közben is változtathatunk a felszerelt extrákon, hogy az adott szituációnak megfelelő arzenállal és hozzáállással pusztíthassuk az ellent (már ha a gyilok mellett tesszük le a voksunkat, a Deus Ex ezúttal is végigjátszható úgy, hogy senki nem hal meg kezünk által).

Sajnos a mesterséges intelligencia az előző részhez képest ugyanolyan maradt, itt is nem egyszer eljátszottam, hogy valami tiltott hely előtt húsz centire aktiváltam a láthatatlanságot (senki meg sem lepődött, én azért rendesen becsokiznék egy ilyen szituációban) és úgy törtem fel valami számítógépet, vagy hatoltam be oda, ahol keresnivalóm nem lenne. A kedvenc „trükköm” az volt, amikor egy nyitott ajtó előtt aktiváltam a láthatatlanságot, majd az ajtót becsukva az ajtó tolt át nesztelenül a megközelíteni kívánt helyszínre. Egy másik esetben a vörös lámpás negyedben a szláv maffiahálózat matriarchája oktatott ki arról, hogy figyelik minden mozdulatomat, ezt konstatálva felhajtottam a pókerasztalukon lévő összes alkoholt és bezsebeltem az összes pénzt, arca nem rezzent senkinek – félek tőled nyanya, tényleg...
Amibe viszont nem tudok belekötni, az a pályadesign: mindent többféleképpen közelíthetünk meg (visszatérnek a jó öreg szellőzők is, mint univerzális közlekedési mód), érdemes nem csak horizontálisan, de vertikálisan is gondolkozni. Hol egy kukát elpakolva lelünk rá a szellőzőre, máskor az őröket hidegre téve, a biztonsági berendezéseket módszeresen kikapcsolva haladhatunk előre, megint máskor a fal egy gyenge pontját szétütve nyílik meg a továbbjutás, de tetőkön ugrálva, ablakokon bemászva is számtalan eddig nem látott helyszín nyílik meg a felfedezni vágyók előtt.
Nehéz helyzetben vagyok a pontozással és végszóval, hiszen egyrészt tudom, hogy valószínűleg soha az életben nem lesz olyan élményben részem, mint 16 évvel ezelőtt, a Deus Ex első részét nyüstölve, de az öt évvel ezelőtti reboot ügyesen butította a kor elvárásaihoz a sorozatot; ezúttal azonban pofátlanul kevés az újítás és az előző epizódra jellemző hibák zöme újból elkövetésre került, emellett pedig nem lehet szó nélkül elmenni.
Akik szeretik a sorozatot és figyelemmel követik annak alakulását, az árnyékokban sunnyogva értékes információkra tehetnek szert és azt nem tudom hibaként felhozni, hogy figyelni kell minden apró részletre és információra, de az összkép ezúttal (talán pont azért, mert a kevés újításnak köszönhetően inkább volt olyan érzésem, hogy a HR kiegészítőjével, mintsem folytatásával játszom) gyengébb, mint öt évvel ezelőtt. Az Invisible War után ezt érzem a második leggyengébb Deus Exnek, de ettől még jó a játék, csak sokkal jobbnak kellett volna lennie – pusztán a név kötelez alapon.

(A játékot a forgalmazó Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy a linkre bökve meg is rendelhető, akár gyűjtői változatban is.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
27. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2018.07.03. 14:47:16
LV4
Imádtam a Human Revolutiont, és ez a rész is hozza nálam azt a hangulatot!
I love games!
26. ColdHand  Szerkesztő
2016.09.06. 12:12:02
LV22
Válasz 23. talos86 üzenetére:
Annyi a szerepe, hogy pozicionálja a karaktereket a környezethez, hogy az animáció gond nélkül legördüljön, nehogy egy dobás, vagy hasonló megakadjon egy fal, vagy bármilyen objektum miatt, illetve hogy a játékmenet és az animáció közti éles és képileg nem megegyező váltást elfedjék némileg. Itt pl. a két delikvenst rakja közelebb egymáshoz, ami elsötétedés nélkül még furábban nézne ki.
https://youtu.be/bcSQ943wLOQ?t=176

Valami olyasmi lehet a háttérben, hogy szépen felvették az animációkat mocap-pal, majd amikor összefűzték a játékmenettel ráeszméltek, hogy sok esetben az animáció kezdése inkompatibilis azzal a pillanattal, amikor a játékos megnyomta a gombot a takedown-hoz. Így rögtönzött megoldásként ezt választották, hogy besötétítenek.
Mindenesetre az egy vicc, hogy a folytatásra ezt nem javították, vagy hogy más játékok gond nélkül gond nélkül tudják kezelni a dolgot, mint pl. az Arkham játékok.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
25. ymmoTS  PlayStation.Community tag
2016.09.06. 11:59:46
LV4
Most vittem végig Kill nélkül. Nagyon imádtam, tényleg nem jobb mint a HR, de ha a manapság megjelenő játékokhoz viszonyítjuk, ez bőven kiemelkedő élményt nyújt.
So.. this is what it feels like
24. martin  Főszerkesztő
2016.09.06. 08:26:23
LV27
Válasz 23. talos86 üzenetére:
Persze, hogy nincs értelme. Egy, a keresztkompatibilitás miatt szarul programozott, PC-re optimalizált, majd onnan több-kevesebb sikerrel PS4-re butított szoftver, amit nagyjából kipofoztak, hogy konzolon is fusson.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
23. talos86  PlayStation.Community tag
2016.09.06. 07:16:28
LV3
Válasz 22. ColdHand üzenetére:
Nekem úgy tűnt, hogy előre lettek elkészítve. Akkor viszont így tényleg semmi értelme annak a fekete képernyőnek a takedown előtt.
22. ColdHand  Szerkesztő
2016.09.05. 21:00:25
LV22
Válasz 15. talos86 üzenetére:
Azt vágod, hogy ha igaz lenne az, amit leírtál, akkor egy BR lemez nem lett volna elég a játékhoz? Vagy ennél a takedown-nál is csináltak egy olyan fmv, ahol pont leesik a poroltó?
https://youtu.be/bcSQ943wLOQ?t=142

A takedown-ok ugyanúgy realtime 3D-s grafika, mint a játékmenet bármelyik része.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
21. ColdHand  Szerkesztő
2016.09.05. 20:49:32
LV22
Válasz 15. talos86 üzenetére:
Mivan!? Renderelt videók a takedown-ok? Ez nekem új.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
20. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2016.09.05. 17:07:21
LV28
A karakterek arcai tényleg nagyon gázok.
Adam torokrákos szinkronhangjától meg már az előző részben is a falra másztam, iszonyú erőltetett.
19. Adamska  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 16:01:39
LV2
Válasz 17. talos86 üzenetére:
igen, de 2016 van.
18. Richard  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 15:56:06
LV5
Brugge-be kellett volna vinni, Brugge-be ba*dmeg!
17. talos86  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 15:46:32
LV3
Válasz 16. Adamska üzenetére:
Akkor ezek szerint már a 90-es években béna volt a játékkészítés, mert ez a megoldás nem mai találmány. Kb a PS1-el egyidős. Rengeteg játék használta már akkor az FMV-t.
16. Adamska  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 15:07:29
LV2
Válasz 15. talos86 üzenetére:
vágom én, attól még béna.
15. talos86  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 13:52:55
LV3
Válasz 13. Adamska üzenetére:
Mivel be kell töltenie az előre elkészített cutscenek ezrei közül azt, ami éppen kell az adott jelenetbe. Ugyan így volt a HR-be is. Egy SSD-vel orvosolható valamennyire a dolog, de egy kis szakadás mindig lesz, mivel a játék akkor vált át videó módba. A visszaállás azért zökkenőmentes, mert a játék szimplán bezárja a video playert, amit a stealth takedownhoz nyitott meg, míg a játék továbbra is fut a háttérben.
14. KAMIKAZE-HUN  Az utolsó cserkész
2016.09.05. 13:48:14
LV7
Válasz 10. DoberMann üzenetére:
Nagyon felemás a grafika, van ahol nagyon szép de van ahol ocsmány szó szerint:( Maga a játék viszont még mindig hangulatos nagyon, de nem tudott túllépni a Human Revolution-on sajnos, pedig kis odafigyeléssel és ha több időt szenteltek neki akár az év játéka is lehetett volna, de így ebben a formában csak egy átlagos stuff lett, sajnos:(
"Örökké nem eshet"
13. Adamska  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 13:01:37
LV2
technikailag vicc ez, a stealth takedownok előtti fekete képernyő külön mulatság
2016.09.05. 10:35:51
LV3
Válasz 2. jime üzenetére:
Az ehhez kèpest okàdèk,azon tènyleg nem tudom mièrt ültek èveket.
11. ALF22  Son of Liberty
2016.09.05. 09:13:26
LV26
Válasz 10. DoberMann üzenetére:
Jóindulattal azt adnák én is. De személy szerint nekem az ilyen kartondobozos megjelenítés a fapados okádéknak felel meg.
10. DoberMann  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 08:40:57
LV8
Grafika csak átlagos? A gameplay videókból nekem nem ez jött le...
Shut Up, Crime!
9. martin  Főszerkesztő
2016.09.05. 08:28:05
LV27
Válasz 7. Dark-Fu üzenetére:
Pont az? :D
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
8. VictorVance  Szerkesztő
2016.09.05. 08:12:38
LV18
A Blade Runner-es hangulat miatt nálam ez még mindig nyerő játék.
Jók azok a képek a falon :D
Örülünk?
7. Dark-Fu  PlayStation.Community tag
2016.09.05. 03:33:16
LV4
Ez a Prágás dolog üt :D, de azért van kivétel: Casino Royale !
Gőg és Magőg fia vagyok én!
6. HTB  Szerkesztő
2016.09.05. 00:42:23
LV6
Válasz 2. jime üzenetére:
Esetleg meg hasonlitsuk ossze a gran turismoval is44!!1

Elozo resz sikeresen - gyakorlatilag - rebootolta a DE-t. Ez meg... persze, hozza a hr szintjet, csak eltelt 5 ev.
Just another freak in the freak kingdom
5. SecondStriker  PlayStation.Community tag
2016.09.04. 23:16:22
LV1
+1
Egyébként abból a szempontból örülök, hogy nagyon copy-ja az előzőnek, mert az előző nagyon király volt, ezért meg is fordult a fejemben, hogy hosszú idő után újra végigviszem, de így nem lesz rá szükség, mert itt van ez, ami valamennyire azt adja. :)
4. SecondStriker  PlayStation.Community tag
2016.09.04. 22:39:06
LV1
Válasz 2. jime üzenetére:
LOL pedig az legalább 2 ponttal rosszabb játék, mint ez. :D
3. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2016.09.04. 22:25:07
LV28
Válasz 2. jime üzenetére:
Mi több, én szívem szerint 9-et adnék neki. ;)
2. jime  non-alcoholic
2016.09.04. 22:21:21
LV29
Válasz 1. mentoloshypo üzenetére:
8at csak egy No Man's Sky kaphat!! :D
"wake up, you're dead!"
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2016.09.04. 22:10:06
LV28
Ha az előző rész megért 9 pontot akkor ez simán kaphatott volna egy 8-ast, mert ezt a szintet hozta. Tényleg fájdalmasan kevés újítás, viszont nem vett el semmit az előző részből. Igaz túl mélyen még nem mentem bele, de nekem ez jött le eddig.
Prága pedig gyönyörű, az életben meg a Deus Ex-ben is!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
DEUS EX: MANKIND DIVIDED
Square Enix
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Kiváló pályafelépítés, stílusos világ, rengeteg felfedezni való, háromszögek mindenütt
Negatívum
Grafikai anomáliák, nagyon kevés újítás, a történet hagy kívánni valót maga után

MARTIN BELESZÓL
Több éves megfigyeléseimre alapozva merem állítani, hogy ha egy film- vagy videojáték-sorozat eljut arra a pontra, hogy új epizódjának cselekményét Prágába viszik, az nagyon, de tényleg nagyon ritkán jelenti a megszokott minőséget. Prága egyenlő azzal, hogy a cím még nagy költségvetésű, de a produktum már nem teljes egészében az.