PlayStation.Community

2016.08.25. 09:06 Különvélemény
2 hozzászólás
Szerző: HTB
Értékeld a cikket!
Élet az élet után.

Mivel nem is olyan régen véget ért az Overwatch kompetitív mókájának az első szezonja, valamint a Blizzard nem volt rest megpiszkálni a választható hősöket a május végén megjelent szoftver karakter-felhozatalában, engedjétek meg, hogy összegezzem a legelső évad tapasztalatait, spekulálgassak egy kicsit a második szezonról, illetve szakértgessek itt magamban, hol és hova tart a játék kedvenc konzolunkon, hiszen sokan a mai napig döntésképtelenek, megéri-e a játékot megvenni, illetve van-e elég tartalom és vérfrissítés, ami miatt érdemes nap mint nap visszatérni ebbe a furcsa univerzumba. In-depth guide-nak ugyan nem nevezném a lentieket, de remélem a veterán OW-játékosok is találnak benne érdekes és értelmes tanácsokat és infokat, adott esetben pedig megosztják velünk saját tapasztalataikat, akár a játéknak dedikált fórumtémában, akár itt, e cikk alatt is. (Legszarabb és statikusabb, tenyérbe mászó cikk-kezdés evör, tudom, de ez most ilyen lesz.)

Nem titkolt, hogy a Blizzard az Overwatch-csal szeretett volna betörni a profi e-sport világába – erre minden esélye meg is van, azonban, hogy ez meg is valósuljon, van még mit kalapálni a játékon, hiszen mindegyik profi OW-klán jelenleg szigorúan követi a meta változását és gyakorlatilag ugyanolyan csapatfelállásokkal püfölik egymást a pályákon. Ez egyrészt köszönhető annak, hogy magasabb szinteken a defenzív hősöket egyáltalán nem használják, hiszen offenzív hősökkel prímán le lehet hozni egy védekezést is (sőt, még jobban is a magasabb, koncentráltabb DPS miatt), másrészt bizonyos hősöket nem nagyon, vagy egyáltalán nem buherált meg a Blizzard, másoknál pedig átesett a ló túlsó ötven százalékára. Nyilván, az OW e-sportosádása főleg a PC-s közösséget érinti, de a játék sikere és jövője az asztali számítógépeken a konzolos kistesók élettartamát is nagyban befolyásolja. Ilyen szempontból mi, PlayStation tulajok szerencsések vagyunk, hiszen kb. másfélszer annyian vettek részt az első szezonban, mint a rivális konzolon (PC-n pedig a PS-en lövöldözők cca. négyszerese játszott, csak hogy meglegyenek az arányok).
Mi jött le mindebből nekem, a mezei Átlagos Joe-nak? Az Overwatch még mindig egy kurcudarjó csapatalapú game, utoljára a nem kicsit rétegjáték M.A.G. ragadott ennyire magával, bár ott a koncepció teljesen más volt; ami közös mind a kettő szoftverben, hogy itt tényleg sok múlik a taktikán, a megfontolt játékon és pár egyszerű íratlan szabály betartásán.
Kezdjük talán ezekkel: az Overwatchban ugye 6 hős küzd másik 6 ellenében és bizony ebben a játékban nem ritkán érvényesül a sok lúd disznót győz elve. Főleg támadóként, amikor a spawn pontok a céltól távolabb vannak, mint a védekezőknek, nagyon nem mindegy, hogy egy (támadó) csapat belemegy egy 5, adott esetben 4(ésígylejjebb)v6-ba. Leggyakrabban elkövetett hiba, hogy ostoba kis zerglingek módjára, halál után a támadók szaladnak vissza egyesével megint meghalni, ezzel fenntartván egy folyamatos hátrányt a védekezőkkel szemben. Lehetsz bármilyen ügyes, célozhatsz bármilyen precízen, az Overwatch elsősorban nem erről szól. A megoldás nagyon egyszerű: tessék szépen bevárni egymást, érdemes adott esetben 10-15 másodpercet beáldozni arra, hogy csapatként együtt zakatolhassunk a cél felé, megtörve a védekezőket és egy rohamban bedárálni a célojjektumot.

Szintén sokan esnek abba a hibába, hogy választott hősükkel egyszerűen nem töltik be az annak szánt szerepet, illetve nem tudják, milyen egy-az-egy elleni csatákba érdemes belemenniük. Egy villámgyors, közelharcban erős, azonban minimális életerővel rendelkező Tracerként például fölösleges 1v1-ezni a nagy HP poolal rendelkező tankokkal, inkább a szembenálló csapat gyógyítóit kell idegesíteni és kivonni a játékból, valamint folyamatosan, hátulról basztatni ellenfeleinket, le-lecsippentgetve életerejüket. Szintén sokaknak nem esik le: ha látsz egy Reinhardtot a kivont pajzsával, akkor ne előtte rohangálj szétspeedezett muslica módjára (kivételek itt is vannak, pl. Reaper, Tracer)! Állj be a rohadt pajzs mögé és onnan lövöldözz. Nem egy nagy varázslat, a kétezer HP-s pajzsa pedig elég időt fog biztosítani rosszakaróid megfingatására. Ugyanígy, gyógyítóként nem a frontvonalon a helyed, sokkal többet érsz a csapatodnak, ha adott esetben kevesebbet sebzel, de életben maradsz és életben tartod csapattársaidat.

Ugyan a játék nagyvonalúan már a csapatösszeállításnál jelzi, hogy milyen hősből van sok/kevés, sajnos a jelenlegi metában a védekező hősök nem rúgnak labdába és könnyen helyettesíthetőek támadó jellegű, sebzésre szakosodott kasztokkal – a „too few defensive heroes” (túl kevés védekező hős) szöveg ignorálása javallott ilyen esetekben, egy (jól használt) Soldier76 védekezésben sokkal többet érhet egy Torbjörnnél vagy Junkratnél.
Szintén fontos megtanulni, hogy a fokozatosan megnyíló ultimate képességet mikor használja az ember, hisz kis odafigyeléssel, némi önelemzéssel ez is tanulható: nem érdemes ülni a már használható képességen, de egyből elpocsékolni sem szabad azt. A többi hőssel való szinergia, illetve ellenségeink végső képességének kontrázása hozza a legizgalmasabb és látványosabb összecsapásokat.
Mivel az Overwatch a kő-papír-olló elvre lett kihegyezve és gyakorlatilag minden hősnek megvan az ellenszere, merj bátran hőst váltani! Némi tapasztalat ugyan szükséges ahhoz, hogy ne ess túlzásba, hiszen az sem tesz jót a csapat dinamikájának, ha valaki kétpercenként változtat karaktert, de ha az összes tököd kivan már a csapatodat állandóan miszlikre katanázó Genjiből, egy Zenyattával, illetve az ő sebzést növelő debuffjával máris nem olyan ijesztő a robot-nindzsa.
Az első rangsorolásos szezon amúgy felemásra sikeredett és nem egy menet közbeni változtatás törte azt meg, vagy adta vissza a reményvesztett (főleg magányos) játékosok hitét a daráláshoz.
Mint minden ranglétrás játékban, szerintem az Overwatchban is létezik az Elo-pokol (fun fact: az Elo a mi sakkmester Élő Árpádunktól származó, eredetileg sakkban használt rangsorolási metódus; expressis verbis nem ennek hívja a játék, de a kompetitív pontok gyakorlatilag ennek felelnek meg). Amennyiben – akár önhibádon kívül is – bizonyos rating alá süllyedsz, onnan nagyon nehéz a kiút. Jómagam kalandos utat jártam be a 39-es rank (kifejezetten kaka) és az 56-os finisem (felső egyharmad) között 90%-ban szólózással: a fenti poklot én olyan 44-46-os rating körülre lőném be (itt már csapatjátéknak, vagy arra való törekedésnek nyoma vajmi kevés van), míg 52-es rating környékén vannak az átlagos játékosok, 65 felett pedig a creme de la creme szerepel. (Zárójelben: szezonvégi végelszámolásnál a szezon alatt elért legmagasabb, nem az aktuális rating volt mérvadó, illetve ha a szezon bármelyik időpillanatában valaki a top 5%-hoz tartozott, egy speckó tag és játékos ikon üthette markát).
Az Overwatch hátterében döcögő algoritmusok minden meccs elején átlagolják a két csapat rangsorolását, a kapott/elvesztett pontok is ennek fényében kerülnek kalkulálásra. Ugyan az egyéni teljesítmény is fontos, a legfontosabb mégis az, hogy csapatunk győzött, avagy kikapott. Sokan visszaéltek ezzel/bosszantották a nyerésre álló csapatot, hiszen ha valaki menetközben kilépett, a játék újrakalkulálta a maradék játékosok alapján ezen esélyeket, a Blizzard viszont engedett a nyomásnak és eltörölte ezt, valamint kőkemény szankciókkal (kizárás a szezonból, banhammer) sújtja a notórius kvittereket. Szintén felhasználóbarát húzás volt a fejlesztők részéről, hogy kompetitív módban egy hőst csak egyszer lehet választani, így elkerülvén például azt az agyfaszt, amikor 6 Torbjörn 6 telepített gépágyúval várta a mit sem sejtő támadó csapatot és hasonló aberrációkat. Picit lassan ugyan, de végül kapcsoltak a fejlesztők, illetve nagyon szimpatikusan folyamatosan tájékoztatták a játékosokat a kezelt, vagy kezelni kívánt helyzetekről.
Helyesen felismerték például, hogy konzolokon, ahol PC-vel ellentétben a célzás macerásabb, a telepíthető ágyús törpe gonosz mechanikus szerkezeteinek sebzését csökkenteni kell, hiszen annak darabokra cseszése, valamint automatikus célzása erősebbé teszi őt a gamepades népségek körében. Voltak viszont visszás változtatások is: a Túl a barátságon egyik főszereplője, a káuboj McRee például egy igen erős nerf után gyakorlatilag újra ereje teljében pompázik, az alig használt Zenyatta kapott egy hatalmas buffot (megnövelték a sebzést erősítő debuffját, gyorsabban lő), már tervbe is van véve, hogy valamelyik következő patchben ismét legyengítik szegény robot-szerzetest. Új hős is került a játékba, a MILF Ana: érdekes hibrid karakter lehetne, hiszen egyszerre mesterlövész és gyógyító, azonban a jelenlegi metában neki sincs helye: túl gyengére/pálya specifikusra sikerült szegénykém.

Ilyesmi változtatások, finomra hangolások közepette zajlott le az első (végül is pilotnak is felfogható) szezon, az eddigi információk alapján a második felvonás sokkal jobb lesz. Egyrészt el lehet felejteni az 1-100-as ratinget (sokaknak nem tetszett, hogy ezen a skálán a nem túl vonzónak tűnő 65 feletti helyezés már a top 5-10%-ot jelenti és a skála nincs jól kihasználva), ehelyett jönnek a különböző (bronz, ezüst, arany, grandmaster, stb.) tierek: ha egyszer bekerülsz valamelyik csoportba, onnan már nem mehetsz lejjebb (ezzel kiküszöbölvén az Elo-poklot), csak feljebb léphetsz. Kivétel ez alól a legmagasabb tier lesz, ahol heti bizonyos mennyiségű befejezett meccsre lesz szükség, ezzel buzdítván a legjobb(nak minősített) játékosokat az aktív jelenlétre. Szintén eltörlik az egyik legidegesítőbb részét a rangsorolt játéknak, a döntetlen esetén felmerülő fej vagy írást (egy védekezőknek kedvezőbb pályán szívás volt szoros meccs után támadóként nekiindulni a végső rohamnak és vica versa), illetve elviekben lehetőség lesz döntetlen meccsekre is.
Mivel a frissítések, új hősök, új pályák mind-mind ingyen jönnek, a Blizzard az extra bevételt a különféle kozmetikai termékekből reméli: az Olimpiára rájátszva most zajlottak le a „nyári játékok”, több, Olimpia ihlette skin, tag, logó, győzelmi póz, emote rejlett az ideiglenesen nyitható ládikókban, volt közöttük egy-két pofásabb is, egyszer nekem is megremegett a kezem és majdnem vettem 32 fontért egy 50-es ládacsomagot, de aztán rájöttem, hogy támogattam én már a Blizzardot eleget a WoW előfizetésemmel és inkább vettem sört (a címben szereplő, olykor már-már cinikusnak ható mondatot előszeretettel hangsúlyozta a Blizzard a WoW kapcsán, ezzel tisztelegnék előttük!). Megerősítették a fejlesztők továbbá, hogy több ilyen ünnephez, eseményhez kötött ideiglenes mókára lehet számítani.
A nyári játékokhoz kapcsolt szezonális játékmód is mostanság ért véget: kétszer három Lucio kergethette a lasztit egy Rocket League szerű játékmódban - ez mondjuk engem pont nem hozott annyira lázba, de dicséretes, hogy a Blizzard a dobozon kívülről is mer gondolkodni és ilyen újításokkal is változatosabbá teszi a programot (ejtsd: pofátlanul lemásolja a Rocket League sikerét).
Milyen újdonságokat hoz még a jövő? A Gamesconon demózva volt egy az eddigieknél jóval nagyobb új pálya (Eichenwalde), illetve a Blizzard jópofa kriptikus in-game utalgatásokkal célozgat egy új hős eljövetelére (Sombra, akiről egyelőre az a mondás tartja, hogy egy kém/szabotőr jellegű karakter lesz). Lesz még itt kérem egy újragondolt második szezon is, mely lassan útnak indul (szeptember 6-ot emlegetnek) és reményeim szerint egy egyre növekvő játékos-bázisa is lesz az Overwatchnak. Ugyan nem a konzolokat szánták fő platformnak, de szavamra, piszok jókat lehet lövöldözni majdnem négy hónappal a megjelenés után is, a tervezett újításoknak köszönhetően lassan nem csak állandó csapattal, de magányos farkasként is! Hogy ez így maradjon szükséges persze a megújulás/újítás tendenciája (főleg az alig használt defenzív hősök esetében), illetve szerintem egy gyorsabb reakcióidő szükséges a Blizzardtól az adott hibák, kiskapuk, megbillent erőviszonyok kiküszöbölésére - én bízom bennük.

Nem marad más, mint találkozni a Season 2-ben! (Hogy keretet adjak a középszar bevezetésnek...)
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
2. noozi  PlayStation.Community tag
2016.08.26. 17:56:14
LV17
Válasz 1. martin üzenetére:
Pc-n még rosszabb a helyzet mint ps4-en ,egyszerűen olyan gyors ,hogy soha többé nem kerül a gépembe.
PSN ID; No_Ozi_
1. martin  Főszerkesztő
2016.08.25. 21:07:54
LV27
Megnéztem a két gameplay trailert és epilepsziás rohamot kaptam.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Mozi - Bad Boys - Mindörökké rosszfiúk
2020.01.23. 11:35 Cool-Túra
8 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Rosszfiúkból öregfiúk.
VASARA Collection (PS4, PSN)
2020.01.22. 14:16 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Szamurájok versus tankok jöhet?
Arise: A Simple Story (PS4, PSN)
2020.01.22. 14:06 PlayStation Network
12 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Ez csak egy egyszerű történet, semmit nem akar…
Képregény - Az Új Bosszú Angyalai: Ostrom
2020.01.20. 16:55 Cool-Túra
1 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az Angyalok epikus és csodálatos hattyúdala.
SNIPER GHOST WARRIOR: CONTRACTS (PS4)
2020.01.18. 17:20 Játékteszt
2 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Ötödjére csak sikerült
Sorozat - Love, Death & Robots Volume 1. (2019)
2020.01.16. 16:14 Cool-Túra
8 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Az erőszak és nemi szervek dala, időnként gondolatokkal.
Lapis x Labyrinth (PS4, PSN)
2020.01.16. 15:57 PSC egyperces
1 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Drágakő iksz labirintus.
Tools Up! (PS4, PSN)
2020.01.16. 13:51 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Ne habozzál, tatarozzál!
Retrospektív - Watchmen - Az őrzők
2020.01.14. 12:03 Cool-Túra
13 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Zack Snyder megosztó képregényfilmje, több mint tíz év távlatából.
Romancing SaGa 3 (PS4, PSV, PSN)
2020.01.13. 13:47 Kedvcsináló
3 hozzászólás
Szerző: martin
Miss. Miss. Miss. Na, találd már el te fakezű...