PlayStation.Community

2016.07.25. 20:34 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Chester013
Értékeld a cikket!
A halmozottan hátrányos helyzetű bérgyilkosnő.

Ugyan kinek ne lenne ismerős az érzés, mikor egy szépreményű, ígéretesnek kinéző játékot kap a keze ügyébe, ami aztán nem hogy az előzetes elvárásokat nem teljesíti, hanem egyenesen mérföldekkel azok alatt produkál? Nos, hasonlóképp éreztem a Shadwen esetében, ami egy kis odafigyeléssel az év egyik titkos gyöngyszeme lehetett volna. De végül sajnos szimplán csak egy trágyadombbal egyenlő értékű nem túl minőségi kódhalmazzá állt össze.

A PS3 generáció vitán felül egyik legjobb klasszikus 2D-s platformere a Trine két része volt. A fejlesztők kitettek magukért, a cucc lemászott a képernyőkről, olyan gyönyörű volt, kellemes kihívást jelentett, több különféleképp játszható karakterének hála a változatosságra és újrajátszhatóságra sem volt panasz, na és persze rövidnek sem lehetett éppenséggel nevezni. Ezek után nem is csoda, hogy nagy reményekkel néztem az új játékuk, a Shadwen irányába.
A jelek itt sem voltak épp rosszak, az első infók kifejezetten felcsigáztak: egy taktikus lopakodáson alapuló, több játszható karakterrel operáló, a történet végkifejletét szabadon alakítható, némi időmanipulálással megfűszerezett akciójátékot jelentett be a Frozenbyte.
De mint tudjuk, más valamit beharangozni, és más azt elkészíteni. Nos hát, a kivitelezés sajnos annyira csapnivaló lett, hogy az olyan szinten pofán vágja az élvezhetőséget, mint Piedone a nápolyi bűnözőket.
A történet érdekesen indul: egy középkori városban egy éhező kislányt irányítva a játék megismerteti velünk az irányítás és a játékmechanika alapjait. Az érdekességek már itt elkezdődnek, ugyanis eléggé szembetűnő (akárcsak a Superhot esetében), hogy ha a karakterünk nem mozog, akkor minden más is mozdulatlan marad. Így könnyedén tudunk előre tervezni, ami nem is árt, mert a legkisebb mozdulat is sokat tud számítani. Persze van külön gomb az idő elindítására is, ugyanis eléggé idegőrlő lenne, ha nem lehetne picit „bepörgetni“ az órát néha, és csak lefagyva állnánk egy helyben. Viszont megvan ennek a gombnak a magához illő párja is: ha mégis eltaktikázzuk magunkat, akkor korlátlanul tudunk az időben visszatekerni.
Miután ezt a két képességet elsajátítottuk, itt az ideje, hogy az egyszeri megélhetési bűnöző kislánnyal betörjünk a palotába almát lopni, márpedig ehhez ki kell cseleznünk az őrséget. Dolgunk jelentősen könnyebb, mint Solid Snake kalandjai közben volt, köszönhetően az időmanipulációnak, és annak, hogy az őrök (bocsánat, erre jobb szó nincs) segghülyék. Általában csak egy helyben állnak, de egy kis motoszkálással és zajkeltéssel azonnal rá tudjuk venni őket, hogy a posztjukat elhagyják, mialatt mi elosonhatunk mellettük. Aztán miután semmi gyanúsat nem találnak, mindenféle gondolkodás nélkül vissza is állnak a megszokott helyükre. Hiába, a gondolkodás nem az erősségük, a „nem láttam semmit“ féle struccpolitika annál inkább. Szóval nem lesz túl nehéz a dolgunk. Ha pedig valaki az őrökhöz hasonlóan béna lenne, akkor a korlátlan idő-visszapörgetés megmenti a sikerélményét.

Na, de nagyjából negyed óra alatt sikeresen meg is dézsmáljuk a királyi almafa termését, ahol a narratíva átvált a másik szereplőnkre, a címadó Shadwenre. Shadwen egy nagyon rejtélyes, hallgatag és hidegvérű bérgyilkos, amit remekül érzékeltet az is, hogy kinézetre egy kezdő goth tinicsajjal mutat szembeötlő hasonlóságot. A játékmenet itt kap még egy újdonságot: egy csáklyát, amivel Pókember módjára közlekedhetünk az arra alkalmas faoszlopok és kiszögellések között. És valahol itt kezd el sántítani a koncepció: az eddigi roppant egyszerű kihívás primitíven leegyszerűsödik, de cserébe képbe jön a borzalmas fizika által produkált frusztráció. Ugyanis a hálóhinta egyszerűen nem működik. Random távolságokat tudunk csak áthidalni vele, amiben nem sok logika van, egyszerűen képtelenség ráérezni, hogy milyen táv az, amivel használni tudjuk.
Shadwen ugyan szintén a lopakodás művésze, de ha kell, könnyedén eltakarítja az útjában álló őröket. Hangtalanul becserkészve őket ellenállás nélkül a másvilágra küldhető mindegyikük, azonban a holttesteket nem árt elrejteni. Na mondjuk ez is vicces, mert a mindenütt, még zárt terekben(!!!) is jelenlévő szalmabálákon és magas füvön kívül más lehetőség nincs is arra, hogy megszabaduljunk a hulláktól. Ha ezzel nem törődünk, akkor viszont hamarosan valaki felfigyel arra, hogy valami nem stimmel az átmetszett torkú társával, és riadóztat, ami nekünk azonnali Game Over feliratot, majd percekig tartó ész nélküli idővisszatekereést jelent.

A szálak hamar összeérnek, Shadwen megmenti az almatolvajláson ért kislányt a salamoni kézlevágástól, de ez azt is jelenti, hogy maga mellé kell vennie őt, mert mégsem hagyhat szemtanúkat hátra. Így a kislány jó nagy púpként a hátunkon velünk folytatja a kalandot.
A játék koncepciója leginkább itt kap egy jó nagy nyaklevest a kivitelezéstől: az egyszerűen primitív szintű kihívás ultra nagy szopássá megy át így, hogy még ezt a kis taknyost is pátyolgatni kell. Komolyan, nem lett volna egyszerűbb kikötni valamelyik oszlophoz a városban? Reggelre úgyis megtalálta volna valaki, és akkor Shadwen küldetése, a királyorvgyilkolás is kevesebb idegbajjal járna. Ráadásul mire a kiscsaj köpni tudna, mi már mérföldekre járnánk, mint aki jól végezte dolgát. No hiába, Shadwen csak bérgyilkos, nem egyetemi professzor, ehhez a szakmához pedig nem szükségeltetik sok gógyi. A dolgokat rontja a teljesen felesleges morál-rendszer is: ha túl sok az átvágott gége utunk során, akkor a kis alma tolvajból egy hisztigép válik. A legnagyobb szívás, hogy éppen miatta kényszerülünk életeket kioltani, mert egyszerűen túl buta ahhoz, hogy kihasználja azokat a helyzeteket az előrehaladáshoz, mikor épp eltereltük az őrök figyelmét, és szabadon átcsusszanhatna közöttük. A sztori mondjuk nem változik drasztikusan ettől a morálrendszertől, csak több lesz a felesleges vergődés a kislány részéről.
És a játékmenetnek itt vége is van: ennél nem lesz összetettebb vagy változatosabb: ergo baromi önismétlő lesz az egész már egy óra után. És mivel még csak nem is élvezetes játszani, ez hatalmas probléma. A sors furcsa fintora, hogy ami kifejezetten érdekesnek tűnt koncepció szinten, pont azok a dolgok mérgezik meg legjobban az élvezhetőséget: a mozgás nélkül megálló idő bár elég jó taktikázási lehetőségeket adhatna, valójában csak borzasztóan lelassítja a játékmenetet, a szabadabb mozgást biztosító csáklya egyszerűen nem működik sosem úgy, hogy az a javunkat szolgálja, a bébicsőszködés pedig végeredményben irtózat szívás…
...és nem is nagyon vannak pozitívumok, amik megmentenék a dolog becsületét. Még ha legalább a kinézet lenne szemet gyönyörködtető, de még az sem. Ugyanezt a motort használta a Trine is, de míg ott 2D-s platformer esetében gyönyörűen szépen muzsikált, úgy hogy javarészt távolról láthattuk a dolgokat, addig egy lopakodós TPS esetében már kevésbé szép. Sőt, kimondottan ocsmány dolgokat is tud produkálni: házfalakon átlógó karakterek, megőrülő fényforrások, na és persze egyszínű, mosott textúrázás… Ez utóbbi mondjuk a látványtervezők sara, nem volt épp kimondottan jó ötlet a legsablonosabb, és legmonotonabb sötét középkor kinézetet megálmodni a Shadwen részére. A sablonosság és monotonitás a zenére is áll, ahogy a kritikán aluli (bár a hazai kereskedelmi televíziók szintjénél azért paraszthajszállal jobb) szinkronra is.
Mindent összevetve a Shadwen azért igen jó is lehetett volna, ha a fejlesztői kicsit jobban összekapják magukat, és az egyébként szuper ötleteket a megfelelő minőségben prezentálják. De így sajnos kihagyott lehetőségek tárháza, Shadwen csak egy halmozottan hátrányos helyzetű bérgyilkos lett, szánalmasan gyenge körítéssel. Igazán kár érte…
Csak saját felelősségre!

Kiadó: Frozenbyte
Fejlesztő: Frozenbyte
Megjelenés: 2016.05.17.
Ár: 5.190Ft / £13.99 / $16.99
Játékosok száma: 1
Demo: Nincs
Méret: 2GB
Web: https://www.shadwen.com
PSN feltöltőkártya: https://www.konzolokszervize.hu/
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
3. Greg  PlayStation.Community tag
2016.07.26. 09:37:18
LV25
Válasz 2. cloudi üzenetére:
Annak volt egy gyenge folytatása. ;)
LV426
2. cloudi  PlayStation.Community tag
2016.07.26. 08:43:39
LV1
Hirtelen rápillantva azt olvastam shadowman..!! Már majdnem kiugrottam a gatyámból;)
Néha keverem szavakat a össze!
1. PSti  PlayStation.Community tag
2016.07.25. 21:24:30
LV5
Kár, pedig vártam. A leírást mindenesetre köszi!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Mozi - Ragadozó madarak
2020.02.18. 21:00 Cool-Túra
2 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Erős Nők, Akiknek Nincs Szükségük Férfiakra.
EarthNight (PS4, PSN)
2020.02.18. 20:48 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Bandage_520
Sárkány ellen sárkányfű… akarom mondani Skydive?
Dark Devotion (PS4, PSN)
2020.02.16. 13:31 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Pixeles kereszteslovagok Dark Souls-a.
Képregény - Dredd bíró: Minden birodalom elbukik
2020.02.16. 13:12 Cool-Túra
5 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az előétel után itt a főfogás!
The Princess Guide (PS4, PSN)
2020.02.14. 09:18 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Négy hercegnő, egy tanár.
Mozi - 1917
2020.02.12. 19:23 Cool-Túra
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egy csepp a háború vérmocskos tengerében.
Gris (PS4, PSN)
2020.02.12. 13:16 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Interaktív animációs film.
Coffee Talk (PS4, PSN)
2020.02.08. 14:07 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Visual novel latté.
ZOMBIE ARMY 4: DEAD WAR (PS4)
2020.02.07. 20:20 Játékteszt
7 hozzászólás
Szerző: HTB
Óda egy amfetaminfüggő élőhalott osztrák szobafestőhöz és rothadó társulatához.
Mozi - Jojo Nyuszi
2020.02.05. 17:00 Cool-Túra
8 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Felnőtté válni a Harmadik Birodalom alkonyán.