.
 

PlayStation.Community

2016.06.26. 20:22 Különvélemény
8 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
A kiválás hatása a videojátékokra.

Június 23-án az angol szavazók nagy része úgy döntött, hogy az Egyesült Királyságnak ki kell lépnie az Európai Unióból. Az eredmény sokkolta a világot, a tőzsdék megbolondultak, a politikusok és az emberek pedig hol örömükben, hol bánatukban sírtak. Óriási következményekkel járhat ez a döntés. Skócia és Észak-Írország, mivel a bennmaradás mellett szavazott, ismét függetlenedését fontolgatja. Rengeteg dolgozó sorsa vehet más irányt, függetlenül attól, hogy milyen szakmáról beszélünk: természetesen a videojáték iparnál is. A Brexit több szempontból is változásokat hozhat, mind a külső-, mind a belső tényezők tekintetében. Jelen írásomban ezt a témát szeretném egy picit körbejárni: hisz ugyanannyira üzlet is mindannyiunk kedvenc időtöltése, mint amennyire szórakozás.

2015-ben az Egyesült Királyság volt a 6. legnagyobb piac a fogyasztói bevételek alapján. Európában csak Németország haladta meg. Ugyanebben az évben £4.2 milliárdot ért az ipar (ami jelenleg kb. 1,64 billió magyar forintnak felel meg), míg 2009 óta több játékot adtak el, mint videót vagy zenét. Sőt, a játékok digitális eladása (£1.5 milliárd) magasabb, mint a videók és zenék kombinált eladása (£1.3 milliárd).

Összesen 1902 videojáték vállalat létezik az Egyesült Királyságban és ez a szám évről évre nő. Az ipar jelentőségéről árulkodik az is, hogy 2014 óta adókedvezményekre jogosult. A vállalkozások 95%-a kisebb méretű, 120 alkalmazottal átlagosan. Felmérések szerint 36.4 millióan játszanak, akik a lakosság 57%-át teszik ki.

A játékszektor £2 milliárdot termel évente és a vállalkozások 95%-a exportálja szolgáltatásainak vagy termékeinek egy részét. A vállalkozásoknak majdnem a fele nemzetközi eladásokból nyeri vissza befektetéseit, azonban Nagy Britannia a befektetések szempontjából is vezető helyszín. Például a Warner Bros. nemrég szerezte meg a LEGO videojátékok fejlesztőjét.

Az oktatás is nagy mértékben támogatja a videojáték ipart, hiszen 2014-es adatok szerint 60 egyetemen tanulhatnak az érdeklődők, 215 videojáték szak van és 40 mesterképzés.

A fent említettek száraz adatoknak tűnhetnek elsőre, de tükrözik a videojátékok jelentőségét a térségben: fogyaszt és termel, betagozódik a videojátékok évről évre növő világába.

A szakemberek egy része az Egyesült Királyság bukásával rémisztgette a polgárokat, míg mások fényes jövőre számítanak, de érdekes az is, hogy a brit játékipar tagjai hogyan vélekedtek erről. Különböző felmérések alapján a megkérdezettek nagy része a maradás mellett állt, szemben a végső döntéssel. Ennek az eltérésnek a legfőbb oka az lehet, hogy a videojáték vállalatok üzleti szempontból tekintenek a helyzetre.

„Az Egyesült Királyságnak nem lehet így beleszólása az európai piac alakulásába. Az EU fogyasztói, a szerzői jogi, adatvédelmi és versenyjoga folyamatosan alakul az audio-vizuális szabályzás mellett, ahol a játékok számára fontos online platformokat állandó támadások és kritikák érik. A jelentős eltérések a határközi kereskedelemben megnehezíthetik az Egyesült Királyságban található vállalatok számára azt, hogy az EU piac számára közvetlenül kínáljon játékokat - hosszú távon problémákat eredményezve az egész iparnak” – nyilatkozta Ian Livingstone, a Sumo Digital igazgatója a GamesIndustry.biz számára.

Konkrét gondokkal nézhet szembe az Egyesült Királyság a Digital Single Market (DSM) tekintetében. A DSM egyfajta „digitális vámunió”, amely még nagyon kezdetleges fázisban van. A célja, hogy a fizikai termékekhez hasonló módon harmonizálja a digitális termékek forgalmazását. Természetesen nem „tiszta, szabad piac” lenne egész Európában, de elősegítené a vásárlókat az árak összehasonlításában, valamint megakadályozhatná a földrajz specifikus korlátozásokat. Ez azt jelenti, hogy egy UK PSN felhasználó korlátok nélkül férhetne hozzá megvásárolt tartalmához például Magyarországon. Mivel Britannia kimarad ennek megformálásából, eredendően korlátozottabb digitális piaca lesz. A vállalatok külön egységként kezelik majd, tovább bonyolítva a rendszert. Talán magyaráznom sem kell, hogy a DSM így hatalmas kereskedelmi korláttá válhat számukra – és számunkra egyaránt.

A gátak újabb szintjét képezheti az adatvédelem is. Mivel Britannia aláírta idén áprilisban az Általános Adatvédelmi Szabályzatot, az EU-hoz való viszonyától függetlenül be kell tartania: tehát az EU diktálta adatvédelmi törvényeknek kell érvényesülnie.

Talán a legjobban a munkatörvény érinti az egyéneket – valamint annak lehető módosulása. Az EU tagállamai számára több törvényt is kidolgozott, amely érinti a diszkriminációt és a munkaviszony jogtalan megszüntetését, de olyan egyszerű dolgokat is, mint a fizetett szabadság. Erősödhetnek a munkaadók jogai, míg gyengülhetnek a munkavállalóké.

A kisebb vállalkozók számára a szerződéskötés és a külföldi munkaerő is komoly kérdés lehet. Míg a nagyobbak nyithatnak egy brancsot az adott országban, az apróbb vállalkozások falakba ütközhetnek az alkalmazottaik terén. És még nem is említettük az utazás, az útlevél, és a vízum problémakört, ami már magától értetődő.

A The Independent Game Developers’ Association (TIGA) egy hivatalos közleményt adott ki az ipar prioritásairól. A TIGA játékfejlesztők és kiadók hálózata, amely kereskedelmi társulatként a videojáték ipart képviseli. Felhívta a figyelmet arra, hogy a brit kormánynak és a parlamentnek továbbra is biztosítania kell a sikereket és a megfelelő körülményeket.

A változások hatására a környezet kevésbé lesz vonzó a befektetők számára – és nem csak a játékiparban. A játékfejlesztők számára eddig is komoly probléma volt a tőkehiány, de most még nehezebb lehet hozzáférni a megfelelő összegekhez.

A kiválással különböző Uniós programoknak sem lehetnek részesei a játékkészítők, mint a Creative Europe vagy a Horizon 2020. Ezen programok célja, hogy elősegítsék és megsegítsék a kreatív munkákat az Uniós tagállamokon belül. A TIGA szerint most a kormány feladata lesz a befektetések elősegítése és a különféle alapok fenntartása a kis vállalkozók érdekében.

A már említett adókedvezmény hihetetlenül fontos szerepet játszott a brit játékipar kitörésében. Ezt muszáj lesz biztosítani fejleszteni azért, hogy a külföldi befektetések jelentős mértékben és zavartalanul áramolhassanak az országba. Az adókedvezmény segített a briteknek felzárkózni egyik legfőbb versenytársukhoz, Kanadához.

A szituáció példátlan jellege miatt jelen pillanatban a legnagyobb probléma talán a bizonytalanság érzése. A Sonynak két londoni irodája is van, valamint az Egyesült Királyságban található a London és a Cambridge fejlesztőcsapat is. A Batman: Arkham játékokról híres Rocksteady számára, amely már a Warner Bros. tulajdona, szintén a szigetország a központ. Ugyanez a helyzet rekordokat szétzúzó Grand Theft Autó sorozatot fejlesztő Rockstar North, valamint anyavállalata, a Take Two esetében is.

Az angol font 1985 óta nem volt ilyen gyenge, ami a játékok és készülékek vásárlására is komolyan kihathat. Ennek hatása inkább a hardvereken lesz érezhető. Emellett a PlayStation Neo már idén várható – a gyenge font miatti hardver áremelkedés pedig nem lenne újdonság.

Mindent összevetve a kilépés komoly anyagi és jogi korlátokkal terhelheti a brit videojáték ipart, hiszen a játékok terén egyre jobban kibontakozó Európai Uniós szférán kívül esik. A nagy vállalatok a veszteségek ellenére könnyebben kikerülhetik a lehetséges problémákat, azonban az állam támogatására szorulnak. Mivel kreatív iparról van szó, súlyos következményekkel járhat a munkaerő áramlásának korlátozása, valamint a külföldi tőke beáramlásának lelassulása. Tehetséges emberek mozgásának szabhat gátat az új szituáció, ami a brit játékipar versenyképességét aknázza alá.

Bár a játékipar mindig átvészelte a gazdasági nehézségeket, de a 2008-as világválság óta jelentősen kiszélesedett a fogyasztói réteg. Ez alapvetően nehezíti a fenntartását. Az, hogy a Brexit milyen hatással van az élet összes többi aspektusára, befolyásolhatja a játékosokat. Teljesen mindegy, hogy a kormány milyen intézkedésekkel segíti a kiadókat és a fejlesztőket, ha a célközönség nincs olyan állapotban, hogy kiszolgálja az ipart. A brit gazdaság romlása szűkítheti a játékosok rétegét, ami a játékipar gazdasági visszafejlődéséhez vezet.

Egy biztos: a játékipar számára – mindenesetre a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján – nem a kiválás volt a legésszerűbb és leghatékonyabb lépés, de nem is jelenti a világ végét. Inkább, ahogy Chris Harris, a Positech Games alapítója mondta: „Talán világvége-lite”.

De úgyis, mint mindig, az idő dönti el, hogy kinek volt igaza.

Források: UKIE, TIGA, GamesIndustry.biz, TechUK, Eurogamer, ERA
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.06.28. 12:55:14
LV9
Válasz 6. soliduss üzenetére:
Az Eszak Irek a tagjai Nagy Britannianak.
Az Irek, ami Republic of Ireland neven fut, egy fuggetlen allam.
A Google, a Dell, az Intel, a Facebook, stb a fuggetlen Ir Koztarsasagban tart HQ-t, nem az Eszak Ireknel.
7. BoroSati  PlayStation.Community tag
2016.06.28. 12:19:32
LV2
Válasz 6. soliduss üzenetére:
Írország független állam (EU tag és marad is az). Az Egyesült Királyság 4 országa: Anglia, Skócia, Wales és Észak-Írország. (meg van 14 úgynevezett tengeren túli terület, ide tartozik Gibraltár is)
Nyugi Dagi, nyugi, nem csak foci van a világon!
6. soliduss  A Krónikás
2016.06.28. 11:19:10
LV25
Válasz 5. rottenbull üzenetére:
Biztosan? Mert akkor ugye ők a britt királyság részei..... nincs ez a kör még lefutva.
5. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.06.27. 15:42:34
LV9
Válasz 4. soliduss üzenetére:
Az Irek maradnak. Nem ertem a logikadat.
4. soliduss  A Krónikás
2016.06.27. 15:19:09
LV25
Nem rossz írás. Annyi szent ,hogy most senki se tudja hogyan tovább.

Én még tovább boncolgatnám ,hogy az Íreknél lévő Google és Facebook is ugye jelenleg tart fent uniós részleget... na most ha dobbannak akkor feleslegessé fog válni a Ír képviseletek, mert adójogi szempontból ugyan olyanok lesznek mint az amerikai anyavállalat.
3. Itachi  PlayStation.Community tag
2016.06.27. 11:54:45
LV2
Vagyis kevesebb lesz a "koca-gamer", mint ahogy volt 80 as 90-es években? Felőlem az jöhet. A többi viszont tényleg gáz, főleg ami a drágulást illeti (mondjuk a forint gyengesége amúgy is lenne, nem kell hozzá Brexit, csak a Kedves Vezetőnk "Csillagszemű juhászának" kreténebbnél kreténebb intézkedései, ötletelései) Összességben a hülyeség győzelme az egész, ahogy ez a videó is mutatja( fake nagy eséllyel, kizárt, hogy ne az legyen)

https://www.facebook.com/212667045793913/vide[...]
ヤレヤレ、ダゼ。
2016.06.27. 01:42:29
LV2
A Bend is angol,ha jòl tudom.De remèlem tèvedek.Mert a Day Gone nagyon felcsigàzott az idei E3-on.
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2016.06.26. 21:39:17
LV28
Nagyon vártam már egy ilyen témájú cikket, köszi!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
23 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
TALES OF VESPERIA: DEFINITIVE EDITION (PS4)
2019.01.22. 08:55 Játékteszt
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Mese a későn érkezett eljövetelről.
ACE COMBAT 7: SKIES UNKNOWN (PLAYSTATION 4, PSVR)
2019.01.21. 13:35 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Határ a csillagos ég.
Arizona Sunshine (PlayStation 4, PSVR)
2019.01.21. 08:58 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Binder
Az UV-sugárzás káros hatásai.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
16 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.