PlayStation.Community

2016.05.28. 17:34 Kedvcsináló
29 hozzászólás
Szerző: Chester013
Értékeld a cikket!
Egy háború felhőtlenül vidám pokla…

Nem minden játék való mindenkinek, ezt saját bőrömön sikerült megtanulnom nem is olyan rövid, de már megboldogult videojáték-eladó pályafutásom alatt. Az emberek általában szeretnek a biztosra menni, ezért a tömegcuccok fogynak a legjobban, az igazi kincsek nem ritkán elkerülik a figyelmüket. Így esett meg, hogy annak idején beruháztam egy különleges játékra, ami másfél éve hiába várta a boltunk polcán gazdáját, én pedig mivel csupa jót olvastam róla, megsajnáltam, és hazavittem magammal. Ekkor kezdődött a kettőnk meglehetősen viharos kapcsolata. Ez a játék a PS3-as Valkyria Chronicles volt, amivel most - a PS4-es Valkyria Chronicles Remastered segítségével - újra felmelegítettem a régi emlékeket…

Az 1900-as évek derekán járunk, „Európában“. Az öreg kontinens testét évtizedek óta dúló háború tépi, amit két egymással szembenálló nagyhatalom viszálykodása indított el. Történetünk egy semleges nemzet, Gallia földjén veszi kezdetét, amikor Kelet-Európai Császári Szövetség lerohanja a kis hercegséget. A hadművelet legfőbb indoka az ország ásványkincs készletének megdézsmálása, azon belül is egy bizonyos ragnite nevű anyagé, ami a legfontosabb nyersanyag a háború fogaskerekeinek működtetéséhez. A Gallia alatt található ragnite olyan előnyhöz juttatná a Császári Szövetséget régi ellenfelükkel, az Atlanti Államszövetséggel szemben, hogy az egy csapásra el is döntené a Második Európai Háború végkifejletét. Ám a háborúban pártot nem foglaló semleges kis állam derék polgárainak lesz egy-két meglepetése a megszállókkal szemben…
A Valkyria Chronicles le sem tagadhatná gyökereit, egy ízig-vérig japán fejlesztésről van szó. Amíg a második világháborús témát egy videojátékban feldolgozva mindenki rögtön realista megközelítésre gondolna, a SEGA fejlesztői inkább egy alternatív történelemben játszódó világégést álmodott meg.
A Valkyria világa ugyanis egy szépen felépített „mi lett volna ha“ Európában játszódik. A narratíva leginkább a három főszereplőnk szemszögéből mesél a háborúról, ami egyrészt jó dolog, mert velük együtt lépünk be ebbe a világba, másrészt viszont abból a szempontból nem túlzottan szerencsés, hogy így a mellékesebb szereplők személyisége nincs kellően kidolgozva, egyszerű ágyútöltelékké redukálódnak a harci egységeink ahelyett, hogy igazi osztaggá válnának. A Welkin-Alicia-Isara trió a sztori mozgatórugója, a többiek csak statiszták ebben a történetben, ami egyébként a klasszikus japán RPG-k módjára nagyon erős, patikamérlegen kimérten adagolja a drámát, az akciót, a fordulatokat, na és persze időnként egy kis vidámságot is.

A világhoz és a történethez méltón maga a játékmenet sem áll be a sorba, és maximálisan különc marad. Többek között ezért is állt évekig az üzletünk polcán az eredeti PS3-as példány, már maga a műfaj meghatározása nehézségekbe ütközött, mikor pedig az egyszeri instant szórakozást igénylő vásárló felfogta, hogy mit is jelent a körökre osztott taktikai akció-szerepjáték szóbokréta, inkább sikítva menekült egy épp aktuális divat FPS-hez. Nem hibáztatom őket. Ehhez a játékhoz legalább annyira különcnek kell lennie a játékosának is, mint magának a programnak…
Na, de bontsuk is le alkotóelemeire, hogy mit is jelent ez a bizonyos körökre osztott taktikai akció-szerepjáték. Egyrészt nyilvánvaló, hogy a körökre osztott rész mit is jelent: egységeink egy adott harci fázisban meghatározott mennyiségű cselekvést hajthatnak végre, legyen ez harci cselekedet, vagy akár mozgás. A taktikai rész ebből fakad: nem elég ész nélkül lépkedni össze-vissza, pontosan meg kell tervezni minden cselekedetünket, miközben azt is figyelembe kell venni, hogy mindezekre az ellenfél mit fog reagálni, vajon mit fog lépni az utánunk következő körben. Az akció-szerepjáték pedig ott lép a képbe, mikor a körünk cselekedeteit végrehajtjuk, ugyanis ilyenkor egységünk szabadon mozoghat a staminája függvényében, és egyes harci helyzeteknél rögtönöznünk is kell néha. Nagyon érdekes hibrid tehát a játék, de ez nem az a fajta zsánerkavalkád, ami koncepció nélkül összedobált ötletei dacára saját maga súlya alatt összeroskad, hanem inkább olyan, mint egy mesterszakács főztje, amiben az összefőnek az elsőre szokatlanul egymáshoz nem illő ízvilágú összetevők.

Hogy is néz ki a játékmenet? Egy harci körben az akciópontjainknak megfelelő számút léphetünk egységeinkkel. Egy egység a staminájának megfelelő mennyiségűt mozoghat, és egy cselekedetet hajthat végre, ami lehet támadás, gyógyítás, bázisfoglalás, vagy utászok számára akár tank-karbantartás is. Egy körben többször is használhatunk egy egységet, ám ekkor figyelembe kell venni, hogy már csak csökkent staminával, jóval kevesebbet mozoghatunk, valamint a muníció is csak a következő körben töltődik fel. Az effektívebb támadásokért már két akciópontot kell áldoznunk, viszont ekkor irányíthatóvá válik az Edelweiss, a brutális (és fejleszthető) tankunk. A többszöri felhasználás esetén az Edelweiss staminája is lecsökken, így akármennyire is tálcán kínálkozna a könnyű győzelem, nem lehet visszaélni és túlzott előnyt kovácsolni belőle. De létezik még módszer az akciópontok elköltésére: Welkin a sztori előre haladtával egyre több speciális parancsot adhat ki, ezek pedig akciópontért cserébe jó sokszínűek lehetnek: a gyógyítástól elkezdve a támogató egységek behívásáig széles palettáról válogathatunk. Egy harci kör végén az ellenfél kap lehetőséget a saját kis akcióira, ezek számunkra láthatatlanok, amennyiben az ellen nem kerül összetűzésbe a mi bakáinkkal. A csaták, mint már említettem, körökre osztottan működnek, de a cselekedetek valós időben zajlanak.
Apropó bakák: embereink bár a sztoriban szinte semmi szerepet nem játszanak, a harcban igazi egyéniségek. Összesen öt kasztba sorolhatók embereink, felderítők, gyalogosok, páncélöklös nehézpáncélosok, mesterlövészek, valamint az ellátásért felelős utászok. A klasszikus RPG-s tulajdonságtáblázatokat kukázva a fejlesztők mindenkinek adtak 3-4 egyedi tulajdonságot, amik kihatással vannak a játékmenetre, ám lehetnek pozitívak és negatívak is egyaránt, de nem árt észben tartani, minél negatívabb egy ember valamely tulajdonsága, annál pozitívabb egy másik képessége. Ezzel remekül lehet kő-papír-ollózni, ha jól tervezünk a képességekkel, akkor már a haditervet felvázoló briefing képernyőn el is dönthetjük, hogy kit viszünk magunkkal. A vidéki farmer lányát például ne is erőltessük városi ütközetben, mert harmatgyengévé válik a számára nem szimpatikus környezet okozta lelki nyomástól, viszont egy erdős-lankás domboldalon tripla szorzókkal tudja osztogatni a fejlövéseket. Attól nem kell félni, hogy a nem használt embereink nem fejlődnek, a szintlépés nem személyenként, hanem osztagonként történik.
A győztes csaták után tapasztalat és pénz is üti markunkat, előbbit osztagaink fejlesztésére és újabb parancsok megtanulására, utóbbit pedig felszerelésünk és csodatankunk modernizálására költhetjük. Mivel a játék mindkét valutát meglehetősen szűk marokkal méri, érdemes több esélyt adni a skirmish módnak, ahol a történettől különálló csatákban vehetünk részt pénzjutalomért és tapasztalatért cserébe.

A sztori másfél tucat küldetést ad, ami egyenként nagyjából 50-55 percet jelent hasznos játékidőben, így a szavatosságra vonatkozóan egy rossz szó nem érheti a játékot. A küldetések mindegyike tartogat meglepetést: ha nem lenne elég a bicskanyitogató nehézség, akkor is eleget szidnám a fejlesztőket, hogy képesek egy nyertnek tűnő meccs kellős közepén megfordítani annak az egésznek az állását egy kósza scriptelt eseménnyel is akár. Ráadásul vigyáznunk is kell, mert karaktereink immunrendszere nem nagyon tolerálja az ólmot, hamar ki lehet őket fektetni. Ha valaki 0 HP-ra kifekszik, akkor pár kör esély van megmenteni őt, ha össze tudjuk szedni a szanitéc segítségével, különben az örök vadászmezőkre távozik, és attól fogva nem is kehet visszahozni a csapatba... de, ha Welkin vagy Alicia jár így, akkor bizony instant Game Over a jussunk. Mindezek mellé ha nem vagy taktikai géniusz, akkor még a kőkemény AI is szénné szívat. Nem egy trendkövető hozzáállás, és az már csak hab a tortán, hogy az eredeti megjelenés óta nem könnyítettek rajta egy cseppet sem, és bizony közel egy évtizede is a legnehezebb játékok egyike volt a Valkyria.
Sokan egyszerű pénzlehúzásnak érzik a Remastered kiadásokat, pedig szerintem ez egyáltalán nincs így. Egyrészt, így azok is megismerhetnek kivételesen jó játékokat, akik korábban nem rendelkeztek az előző generáció konzoljaival, másrészt a régi rajongók emlékeit nagyon szépen vissza tudják hozni a felújított játékok, amik ráadásul a Valkyria esetéből kiindulva nem is kóstálnak teljes árat. Ez pedig jó biznisz kiadónak és játékosnak egyaránt. Főleg ha a fejlesztők a technikai tupírozáson felül még plusz tartalmakkal is rálicitál a régi kiadásokra. Nos, a Valkyria Chronicles sajnos ebből a helyzetből vesztesként kerül ki, ugyanis pár DLC egy még tovább gyúrt nehézségi fokozat és az opcionálisan választható japán hangsáv kivételével hajszálra pontosan ugyan az, mint eredeti megjelenésekor. Ez nem feltétlenül baj, de azért néhány extra skirmish pálya elkészítése nem okozhatott volna akkora plusz pénzügyi befektetést, ami nem érte volna meg a kiadónak. Cserébe szoftver meglehetősen erős technikai oldala még tovább izmosodott: a PS4 immár 1080P-ben, másodpercenkénti 60 képkockával jeleníti meg a CANVAS engine által mozgatott művészien gyönyörű játékot. A megelevenedett festmény így még gyönyörűbb lett, holott az előző generáción sem volt oka panaszra. Lehet hogy pár animáció mai szemmel nézve már kissé darabos, de bőven kárpótol az összkép, aminél nem sok egyedibb játék látta meg a napvilágot.

Az eredeti játék soha nem kapott nagygépes folytatást, bár a PSP-re megjelent részei szintén nagyon jó játékok voltak, annyira egyik sem vált, nem is válhatott akkora kult-klasszikussá, mint az első rész. Talán a hamarosan érkező negyedik, Azure Revolution alcímet kapó negyedik felvonás, aminek demója sajnálatosan lemaradt a lemezről, miután a japán kiadással kapcsolatban finoman sem voltak elégedettek a visszajelzések.
Akárhogy is alakul a sorozat további sorsa, az első rész örök és megkerülhetetlen mérföldkő fog maradni, amit most a jelenlegi generáción is kiélvezhet az egyedi játékok ízére éhes közönség. Valószínűleg ez a kiadás is hónapokig fog magányosan tengődni a videojáték üzletek polcain, de biztos vagyok, hogy előbb vagy utóbb mindegyik példány szerető gazdára fog lelni, aki megbecsüli és maximálisan kiélvezi őt. Akárcsak én tettem annak idején azzal a magányos PS3 játékkal, ami végül egyszerre cseszett fel nehézségével és okozott örömet és életre szóló élményt egyediségével.

(A játékot partnerünk, a Cenega hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
29. creesy  PlayStation.Community tag
2016.06.05. 11:26:40
LV1
Válasz 11. Ragle üzenetére:
http://store.steampowered.com/app/294860/
20euro szerintem nem 2000ft...
28. martin  Főszerkesztő
2016.06.01. 02:24:04
LV27
Ilyenkor jó ügyetlen játékosnak lenni, nekem ez tök nehéz. :D
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
27. talos86  PlayStation.Community tag
2016.05.31. 09:06:16
LV3
Válasz 20. Ragle üzenetére:
Ha nem akarsz elveszíteni egyetlen katonát sem, akkor bizony alaposan megdolgoztat a játék. Úgy könnyű kivinni, hogy a temető dugig van hősi halottakkal. Pont az lenne a cél, hogy ne haljon meg senki.
26. talos86  PlayStation.Community tag
2016.05.31. 09:01:42
LV3
Én egyetlen dolgot sérelmezek a PC-s és a PS4 kiadás kapcsán: ingyen jár mellé az összes DLC, míg PS3-ra még mindig ki kell őket fizetni.
25. martin  Főszerkesztő
2016.05.30. 22:13:12
LV27
Válasz 22. torreske92 üzenetére:
Már csak a doboz miatt is megéri. :D
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
24. pityesz555  PlayStation.Community tag
2016.05.30. 13:51:31
LV1
Nagyon szép a dobozos kiadás,de szinte észrevétlen a különbség az eredetihez képest.
23. soliduss  A Krónikás
2016.05.30. 09:09:27
LV25
Válasz 18. Ragle üzenetére:
multival.. ja ... mert a single-ben ott se sok taktika kell :D
22. torreske92  PlayStation.Community tag
2016.05.30. 01:47:37
LV7
Nagyon tetszik a stílusa, nyáron beszerzem majd szerintem uborkaszezonra.
PSN ID: Svenike92
21. Itachi  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 22:08:28
LV2
Válasz 20. Ragle üzenetére:
Már mondták korábban: ki hogy definiálja a stratégiai érzéket...Nem csak az a stratégiai érzék amit SC WC ben használ az ember. Ez olyan mintha a FFT meg az említetteket hasonlítanánk össze. A stratégia egy valami amit mindegyik felsorolt játékban alkalmazható. A megvalósulásának mikéntje és kontextusa tér csak el. De attól még az is stratégia.
ヤレヤレ、ダゼ。
20. Ragle  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 21:18:44
LV5
Válasz 19. Kenshinxxx üzenetére:
:D
Mondtam, hogy nem jó?
Nem véletlenül volt meg PS3-ra, és nem véletlenül vettem meg Steamen.
De olyat ne állítsunk már, hogy rettenet nagy stratégiai érzék kell hozzá, mert az egyszerűen nem igaz.
19. Kenshinxxx  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 19:41:24
LV4
Válasz 18. Ragle üzenetére:
Akkor nyomd azt, minek pazarlod itt a drága időd?

Ez egy kiváló játék, persze mindenkinek nem lehet eleget tenni.
Harmadjára nyomom végig, de még mindig olyan izgalmakkal tölt el a csaták alkalmával, mintha először játszanám. Egyedül azt sajnálom, hogy nem kaptunk a fémtokos verzióból.
your simple words just don't move me
18. Ragle  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 19:29:58
LV5
Válasz 15. Itachi üzenetére:
Hasonlítsd már össze egy warcraft 3 / starcraft 2 multival :)
17. heil  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 19:18:47
LV1
Ez jó, kimaradt, beszerzem.
16. Itachi  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 18:20:10
LV2
Válasz 15. Itachi üzenetére:
Nem tudok még olyan hangulatú játékról mint ez, annyira benne van minden. Páratlan gyöngyszem.
ヤレヤレ、ダゼ。
15. Itachi  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 18:18:14
LV2
Válasz 11. Ragle üzenetére:
Azért a Batomys kinyírása után igen csak megnő a nehézségi fok, mondhatni, olyan, mintha addig easy lett volna, után a meg már kezdve a Batomys szal normálon nyomja az ember, sőt egy két küldetés még azok közt is kaphatná a hard megnevezést. Nagyon is kell hozzá, csak nem olyan mint a sok tucat-RTS hez, mivel ez körökre van osztva és így inkább SRPG.
ヤレヤレ、ダゼ。
14. Burzum  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 16:29:40
LV2
Válasz 11. Ragle üzenetére:
Ha jól tudom, PC-re csak digital only. PS4-en meg egy szép díszdoboz, artbook, poszter, 7500 forintért. Oké, hogy remaster kiadás, de pl. a többi minimális kozmetikázású újrakiadáshoz képest sztem totál okés ár.
Hm, meglátjuk mennyi stratégiai érzék kell hozzá, bár előbb-utóbb úgyis átgyűröm rajta magam azért.:)
13. CountofHell  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 15:27:25
LV15
PS3 demónak nekimentem többször is de nem tud megfogni ez a játék, azzal a fehér álomképet sugalló kerettel pedig még a látványt is rontja valamelyest.

OFF :

Majd az Odin Sphere Leithrasir, az nagyon jó lesz. :-)
PSN - CountofHell_HUN
12. soliduss  A Krónikás
2016.05.29. 10:31:39
LV25
Válasz 11. Ragle üzenetére:
Most... de mennyi volt premierkor? Én kb 7000 Ft emlékszem.

Nem sok stragégiai érzék kell..... akkor mi? A-B vagy C rangért már izzadni kell a későbbiekben.

Nem klasszik stratégia ez igaz... de ne vedd már ki az egyenletből a lényegét.
11. Ragle  PlayStation.Community tag
2016.05.29. 10:03:08
LV5
Válasz 8. Burzum üzenetére:
Nem sok stratégiai érzék kell ehhez a játékhoz. Az ár pedig PS4-en minden, csak nem kedvező. PC-re kb 2000 forint :D
10. soliduss  A Krónikás
2016.05.29. 09:13:15
LV25
Hihetetlenül nagy királyság ez a cucc. Anno lehetetlen volt belőle szerezni mert világ szinten 1-1,5 misit nyomtak csak a játékból. Itthon szerezni belőle nagyon nagyon nehéz volt...


Üde színfolt volt ez a ps3 palettáján.... a 2. rész már csak psp-re érkezett de majdnem 100%-ban megtartotta és bővítette az első részt.

https://www.youtube.com/watch?v=INl2NkfKmUo

A 3. rész meg maga a kánaán. Sajnos csak japánban jött ki hivatalosan... de egy okos psp-n tolható a pár hónapja elkészült Angol patchos verzió.... ez a rész teszi fel a koronát az egész univerzumra.
9. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.05.28. 22:44:10
LV9
Válasz 5. Chester013 üzenetére:
Ok, ez kimaradt :)
8. Burzum  PlayStation.Community tag
2016.05.28. 22:41:32
LV2
A kedvező ár, a kiadás, meg a kiváncsiság miatt megvettem a cuccot, de még csak a kibontásig, meg az artwork végiglapozgatásáig jutottam. Finoman szólva sem vagyok egy stratégiai géniusz, de mivel csak jókat olvastam róla, nagyon érdekel, hogy mi fog kisülni belőle. Mondjuk a kipróbálás még odébb van, majd nyugisabb időkre, de érzem, hogy nem lesz baj.:)
7. martin  Főszerkesztő
2016.05.28. 22:30:16
LV27
Válasz 6. Janinja82 üzenetére:
Nem ismerted? Ez egy nagy királyság.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
6. Janinja82  Mérges Sárkány
2016.05.28. 21:26:00
LV3
De kegyetlen jó ez a grafika, hé!!!
Megnézzem a meccset aztán olvasok :)
5. Chester013  Lelkes Amatőr
2016.05.28. 21:20:03
LV3
Válasz 3. rottenbull üzenetére:
"Nos, a Valkyria Chronicles sajnos ebből a helyzetből vesztesként kerül ki, ugyanis pár DLC egy még tovább gyúrt nehézségi fokozat és az opcionálisan választható japán hangsáv kivételével hajszálra pontosan ugyan az, mint eredeti megjelenésekor."
Egyébként tényleg max a trófeák, ami újdonság, bár azokat szerencsére nem köpködi, így legalább azokat kihívás megszerezni. :) Valahogy ezt kifelejtettem, pedig még eszemben is volt, hogy ehhez anno nem volt trophy támogatást hozó patch.
4. martin  Főszerkesztő
2016.05.28. 19:44:02
LV27
+1
Válasz 3. rottenbull üzenetére:
Lehet a trófeák.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.05.28. 19:28:13
LV9
+1
Amugy ezen mi a remaszter ? Mert a leirasban erre semmit sem talaltam.
Miben tobb vagy jobb, mint az eredeti ? A kepek es a video alapjan ugyanaz ujra kiadva.
2. Sora  Kingdom Hearts & Koei Fan
2016.05.28. 18:36:38
LV19
De várom már hogy megjöjjön a példányom, régóta szeretném pótolni.
Mia San Mia
1. Itachi  PlayStation.Community tag
2016.05.28. 18:34:10
LV2
Ez tényleg nehéznek számít? Nekem inkább hosszúnak tűnt anno. RTS ekben holt béna vagyok, de ebben nem volt sok nehézség. Kb. FFT nehézségű, ami szintén nem volt olyan félelmetesen nehéz, ha valaki tápolás fanatikus.
ヤレヤレ、ダゼ。
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Mozi - Ragadozó madarak
2020.02.18. 21:00 Cool-Túra
2 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Erős Nők, Akiknek Nincs Szükségük Férfiakra.
EarthNight (PS4, PSN)
2020.02.18. 20:48 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Bandage_520
Sárkány ellen sárkányfű… akarom mondani Skydive?
Dark Devotion (PS4, PSN)
2020.02.16. 13:31 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Pixeles kereszteslovagok Dark Souls-a.
Képregény - Dredd bíró: Minden birodalom elbukik
2020.02.16. 13:12 Cool-Túra
5 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Az előétel után itt a főfogás!
The Princess Guide (PS4, PSN)
2020.02.14. 09:18 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Négy hercegnő, egy tanár.
Mozi - 1917
2020.02.12. 19:23 Cool-Túra
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egy csepp a háború vérmocskos tengerében.
Gris (PS4, PSN)
2020.02.12. 13:16 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Interaktív animációs film.
Coffee Talk (PS4, PSN)
2020.02.08. 14:07 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Visual novel latté.
ZOMBIE ARMY 4: DEAD WAR (PS4)
2020.02.07. 20:20 Játékteszt
7 hozzászólás
Szerző: HTB
Óda egy amfetaminfüggő élőhalott osztrák szobafestőhöz és rothadó társulatához.
Mozi - Jojo Nyuszi
2020.02.05. 17:00 Cool-Túra
8 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Felnőtté válni a Harmadik Birodalom alkonyán.