PlayStation.Community

2016.04.29. 22:00 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: HTB
Értékeld a cikket!
Poszt-apokaliptikus útikalauz nukleáris túlélőknek.

Nem mai történet ugyan (ahogy ez a teszt sem, aminek cca. fél éve kellett volna megszületnie), de az 55,000 dolláros krumpli saláta mellett bizony másra is jó a Kickstarter, ahogy azt a PC-kre kiadott Wasteland 2, valamint most (ejtsd cca. fél éve) a konzolokra is megjelent és ráncfelvarrott Wasteland 2: Director’s Cut is bizonyítja.

Azt hiszem ha valaki egyszer megkérdezné tőlem, hogy mik a legkedvencebb-kedvenc játékaim, a Deus Ex valamint nagyjából a régi LucasArts összes point and click mellett a Fallout első és második részét említeném. Ezredfordulóhoz közel járunk, mindenki kint kergeti a lepkéket a réten, vagy tudom is én mit csinálnak az értelmes tizenévesek, jómagam besötétített ablakok mögött a gép előtt görnyedve töltöm vissza negyedjére a játékállást, most sikerülni fog kilőnöm az idióta szupermutáns szemét harminc méterről! Placcs. És tényleg sikerül.
Az InterPlay seperc alatt szerettette meg velem a CRPG-k világát a mocskos, brutális és mindeközben végtelenül cinikus poszt-apokaliptikus világot (New Reno-ra emlékezik még valaki? Brrrr.). A ’90-es évek Falloutjai viszont nem az égből pottyantak a játékosok elé, az 1989-es Wasteland szellemi folytatásai voltak. Az InterPlay haláltusája után a Bethesda kitűnő érzékkel csapott le a Fallout jogaira, és a szerintem zseniális Fallout 3 után a New Vegas-szal és a Fallout 4-gyel mind a zsánert, mind a Fallout nevet szembeköpve korcsosította el a szebb időket is megélt frencsájzt. Na, itt jön a képbe az eredeti Wastelendet is megalkotó Brian Fargo, a Kickstarter, egymillió dollár, és végül tesztünk alanya.

Jó poszt-apokaliptikus játékhoz méltóan az itteni nukleáris apokalipszis 1998-ban következik be, Texas államában pár túlélő Chuck Norris tiszteletére megalapítja a Desert Rangers osztagot, az egyik ilyen ranger, Ace halálával, valamint egy rejtélyes rádiójellel ("ember és gép egyesül") indulnak el az események szerény személyünk számára, hogy aztán végigaprítsunk minden torz radioaktív micsodát, tegyünk igazságot egymással rivalizáló csoportok között, látogassuk meg a szovjet rakéták által megkímélt Los Angeles alternatív megfelelőjét, és tegyünk pontot az események mozgatórugójára. Masszív, több tízórás kalandra vállalkozik a programra beruházó tisztelt játékos, és a Wasteland 2: DC minden pontjából sugárzik a régi iskola, mely hol kifejezetten előnye, hol kifejezetten hátránya a játéknak.
Mivel nem egy hőst, hanem egyből egy négyfős (később akár hét főre duzzasztható) csapat tutujgatása lesz ránk bízva, már az első lépésnél, a tagok megalkotásánál iszonyatosat lehet szopni. Rutintalanabb játékosok természetesen előre meghatározott tulajdonságokkal rendelkező sztereotípikus, quasi kasztokat is válogathatnak, de aki szeret kísérletezni, úgy a harmadik, negyedik újraindításra már egy egész életképes csapatot buherálhat össze. Tekintve, hogy érzésem szerint a gépkarabélyok és a mesterlövész puskák erőn felül teljesítenek, érdemes ebbe az irányba elindulni, megspékelni némi közelharccal és robbanóanyaggal kapcsolatos tudással. Ami a Falloutban a SPECIAL, itt azt a CLASSIC (coordination, luck, awareness, strength, speed, intelligence és charisma) hivatott megtestesíteni – ezek olykor egymásban átfedésben lévő dolgokat befolyásolnak, sajnos azonban a véletlenszerűen varázslatos pillanatokat eredményező szerencse itt vajmi kevés befolyással bír (inkább a kritikus sebzés, mintsem a kettes szinten talált bivalyerős lézerfegyver köszönhető ennek), valamint a karizma sem a klasszikus dolgot jelenti, hiszen a párbeszédek befolyásolására más, karizmától független, passzív képességek tökéletesen alkalmasak, szépségünkbe fektetett pontjaink a menetközben csatlakozni kívánó NPC-ket, valamint azt befolyásolja, hogy ezen NPC-k milyen eséllyel kerülnek ki irányításunk alól, és rohannak ki a csatamező közepére, miközben mi épp széttaktikáznánk az adott helyzetet.

Amikre tényleg fontos figyelni, az az erő (inventory-nk miatt, valamint ha valaki közel kerülne, ez befolyásolja, milyen erővel csaphatjuk pofán), a figyelmesség (mely gyakorlatilag azt befolyásolja, hogy a harcban ki lép először), a sebesség, mely akció pontjainkat befolyásolja, valamint az intelligencia, mely a szintlépéskor szerzett elosztható pontjainkat predesztinálja. Főképességek mellett fontosak a különféle specializáltabb skillek is, itt lehet fegyverekre, gyógyításra, zártörésre szakosodni. Fontos, hogy egy jól balanszolt csapatot alkossunk: én két mesterlövésszel és két gépkarabélyos jómadárral vágtam neki a kalandoknak, szépen meghatározva, hogy ki fogja a csatában elesetteket felnyalni a földről, ki fog robbanószereket hatástalanítani, és ki zárt ajtókat nyitott ajtókká alakítani. Tovább szofisztikálják a helyzetünket a perkek (ezek specializációnktól függően megnyíló lehetőségek, pl. bombaszakértőm egy idő után már a bombák hatástalanítása mellett jó eséllyel lootolhatott is valami fincsi robbanószert a piros sárga madzag elnyisszantása után), és a quirkek, melyek között olyan gyöngyszemeket találhatunk, mint a „seggfej”, aki párbeszédek során képes olyan nyomást gyakorolni a diskurzusban részt vevőkre, hogy alapból megdobjuk beszélgetést és ezzel befolyásolhatjuk kényünk-kedvünk szerint a másik felet. De választhatod azt is, hogy véletlenszerűen villámok csapjanak bele vagy egyik csapattársadba, vagy az ellenségbe, illetve választhatsz úgy is, hogy nem választhatsz, mivel a quirkek csak opcionálisak – mégis érdekes színpalettát adnak a játéknak, mely néha anyázásban, néha hangos neszebazmegolós kacajban csúcsosodnak ki.
Említettem, hogy régi vágású harcos a Wasteland folytatása, ezt támasztja alá az izometrikus nézet: bő három-négy méter magasról szemléljük rangereinket, illetve emellett tesznek tanúbizonyságot a körökre osztott csaták is. Először nehezemre esett elképzelni, hogy egy ilyen, egér és billentyű kombinációra kitalált valami irányítását hogyan lehet sikeresen átültetni a PlayStation kontrollerére, de a hátsó gombok lenyomásával felbukkanó menüsor minden igényt kielégít, intuitívra sikerült az irányítás és muszáj kalapomat emelni; egy percig sem éreztem, hogy amit kaptam, az az egér hiányában született kompromisszum, inkább egy teljesen hatásos alternatívaként tekintettem az egészre.
Maguk a fegyveres összetűzések erősen alapoznak csapatunk tagjainak okos elhelyezésére, a fedezékekre, valamint a láthatatlan kockadobásokra is. Lehetőségünk van célzott lövéseket/ütéseket leadni: a fejlövés összezavarja ellenségeinket, valamint erősen felszorozza a sima találatok erejét, de lábra célozva belassíthatjuk ellenségeinket, kézre célozva pedig redukálhatjuk találati esélyüket; torzóra leadott lövéseknél páncéljukat gyengíthetjük meg, ezzel utat nyitva bájos kivégzésükre. Főleg nehezebb fokozatokon érdemes megfontoltan lövöldözni, ügyesen kitalált taktikával még azelőtt szétszedhetünk bárkit, mielőtt azt mondhatná, habakukk.

A harcok mellett legalább ugyanolyan fontos a világ felfedezése, egyfelől adva van a nagy térkép, ahol véletlenszerű találkozások lassíthatják csapatunkat (bár megfelelő fejlesztéssel van lehetőség, hogy nagyobb eséllyel lógjunk meg az ilyen ad hoc szituációkban), illetve a különböző városok/települések lakott részei, ahol gyakorlatilag küldetéseket vehetünk fel, illetve megismerkedhetünk az adott helyiség történetével, konfliktusaival, melyekben értelemszerűen nekünk kell majd döntést hoznunk. Bár próbálták döntéseink következményeit cizellálni, hogy azok túlmutassanak a szokásos jó és rosszon, soha nem csöpögött a verejték a homlokomról, mint pl. a Witcher esetében, ahol aztán tényleg bármi megtörténhetett, de értelemszerűen a világhoz való hozzáállásunk befolyásolni fogja a végső konklúziót, többféle befejezés – és megoldási lehetőség – biztosítja, hogy legyen újrajátszási faktor a Wasteland 2: DC-ben. Súlyos témákban azonban így sincs hiány: rabszolgaság, drogfüggőség, prostitúció, ezek kombinációja, valamint úgy en bloc, világvége (másfelől szemlélve egy új világ kezdete) van, a 10. szülinapját ünneplő Ödönkének (már csak ezért sem) nem ajánlott ajándék a Wasteland; érett gondolkodást és látásmódot igényel a program, illetve kismillió geg és utalás is mosolyt fog csalni az azokat ügyesen kiszúró emberek arcára (számos kincset rejt a sivatag, pl. több ezer elásott ataris ET kazettát...).
A Director’s Cut odabiggyesztés nem véletlen: a PC-s grafikát megpiszkálták, új textúrák, környezeti tárgyak színesítik a bájosan kipusztulásra ítélt sivatagi látványt, illetve több szereplő is kapott szinkronszínészt maga mögé, ezzel is könnyítvén a beleélést az eseményekbe.
Magát a látványt se szépnek, se csúnyának nem tudnám egyértelműen kategorizálni, viszont előnyére szól, hogy stílusos és karakteres, illetve nagyot dobnak rajta az olyan apróságok, mint a fedezékünk pusztulása és a brutális elhalálozások. Egyedül az apró feliratok bosszantottak a végtelenségbe, 40 inches TV-n hagy ne kelljen egy méterre megközelítenem az ojj'ektumot, hogy lássam, mi a szent tehenet készülők kérdezni éppen valakitől.

Hibái (és itt leginkább gondolok a felesleges képességekre, a sablonosabb döntéshelyzetekre, illetve az olykor bénácska útvonalkeresésre, amit az MI tud produkálni) ellenére egy kellemes időutazás a Wasteland: DC; mindenkinek nyugodt szívvel ajánlom, aki csalódott a Bethesda féle Falloutokban, aki szerette azokat, de megnézné, hogyan lehet a témát másképpen tálalni, vagy aki a '90-es évek végén beleszerelmesedett a körökre osztott CRPG-kbe és lövöldözne, virtuálisan kalandozna egy jót a zsebre vágott Geiger-Müller számlálójával.

(A játékot partnerünk, a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük, és a türelmet is... Megvásárolható partnerünk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, illetve webshopjából a linkre bökve meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
9. Lotar  PlayStation.Community tag
2018.07.04. 14:32:28
LV18
Válasz 8. MazaHUN üzenetére:
Nemsokára tolhatod . :) Grat !
psn/sen id: pcpmate
8. MazaHUN  PlayStation.Community tag
2018.07.03. 17:43:58
LV7
+1
Válasz 7. Asmodyus üzenetére:
Jó is;)
independent
7. Asmodyus  PlayStation.Community tag
2018.07.03. 10:28:28
LV2
Jónak tűnik :)
PSN ID: Asmodyus
6. jime  non-alcoholic
2018.07.02. 19:54:13
LV29
hmn..most hallok először erről a cuccról.
"wake up, you're dead!"
5. Lotar  PlayStation.Community tag
2018.07.02. 12:42:16
LV18
Nagyon bejönne . Király cucc . :)
psn/sen id: pcpmate
4. martin  Főszerkesztő
2016.05.02. 18:18:37
LV27
Válasz 1. Ragle üzenetére:
Jobb, mit ez?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. HTB  Szerkesztő
2016.04.30. 14:22:04
LV6
Válasz 2. CountofHell üzenetére:
egyszer nem fagyott le a... félév alatt, ez ne tartson vissza!
Just another freak in the freak kingdom
2. CountofHell  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 13:19:54
LV15
Nagyon érdekelt, imádom a stratégiát de sajnos nem patchelték meg a játékot és nagyon sokan írják, hogy fagy nekik, így inkább megvárom hátha kap javítást.
PSN - CountofHell_HUN
1. Ragle  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 08:53:02
LV5
Megvan ez is, meg a Divinity is (plusz PC-re PoE), de e három közül egyértelműen a Divinity a legjobb.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
WASTELAND 2: DIRECTOR’S CUT
Deep Silver
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Régi vágású CRPG hatalmas tartalommal
Negatívum
Nehezen olvasható feliratok; bosszantó apró dolgok (útkeresés, kisebb bugok)

MARTIN BELESZÓL
Na, ez szerintem egy durva jó játék, brutál királyul dizájnolt világgal, igazi stratégia-geekeknek való csemege. Vedd meg, ez ennek az ősi szerepjáték-kategóriának talán a legjobbja PS4-en.