PlayStation.Community

2016.04.24. 17:22 Cool-Túra
109 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Értékeld a cikket!
Az őrület határán túl...

Mindannyian ismerjük a magyar filmeket. Szívesen mondanánk, hogy a maradandó, makulátlan minőségük miatt, de ez sajnos nem egészen fedné a valóságot. Sőt, semennyire sem. Az igazság, hogy a hazai filmgyártás hosszú idő óta alig-alig képes valami figyelemreméltóval előrukkolni, szinte csak Hollywood majmolásából áll az egész (főleg a vígjáték műfajában), persze előfordul, hogy szökőévente kijön valami olyan, amire jobban odafigyelnek az emberek, és siker lesz (persze szigorúan véve országon belül), de ez nem feledteti el a problémát, hogy a magyar filmek márpedig rosszak. Nem fogok mélyebben belemenni ebbe, mert az érvek a válságban vergődő hazai filmgyártás ténye mellett szinte végtelenek, de mindent összevetve szerintem sokan egyetértenek azzal, hogy úgy kellett már egy jó magyar film, mint egy falat kenyér. És megannyi érdektelen év után a világ szeme (végre pozitív irányban is) Magyarországra figyelt a Saul fia miatt, ami rendre minden kisebb-nagyobb díjkiosztón nyert, és úgy söpörte el a konkurenciát, hogy öröm volt nézni. Egy régi álom vált valóra, és rengeteg magyar nézte árgus szemekkel, amikor szóba került, hogy a film akár még, nemhogy az Oscar-jelölésre, de még magára a díjra is könnyen esélyes lehet. Aztán, mintha egy mesébe csöppentünk volna, amikor a Saul fia valóban győztesként tért haza a világ legrangosabb díjkiosztójáról. A sok szájhúzás ellenére egy biztos: kijárt már ennek az országnak végre egy ilyen elismerés is, mindentől függetlenül. A Saul fia nemcsak ebből a szempontból fontos alkotás, hanem minőségének, és sikerének köszönhetően egy sokkal bizalomgerjesztőbb jövőt is előrevetít a mozgóképgyártáson belül.

A film főszereplője Saul (Röhrig Géza) egy koncentrációs tábor lakója, aki a zsidó foglyokból álló Sonderkommando szolgálatában a deportált sorstársait tereli be a gázkamrába, cipeli ki a hulláikat, majd feltakarít utánuk, segít elégetni őket, végül a halottak hamvait lapátolja bele a folyóba. Nincs már benne semmilyen érzelem, talán félelem se igazán, mert tudja, hogy bár a segítsége jól jön a fogva tartók számára, egyszer ennek a fura „szövetségnek” is vége lesz, és ő is sorra kerül. Egy, számára, és ebben a közegben is teljesen átlagos napon figyelmes lesz egy kisfiúra, aki túléli a gázkamrát, majd egy német orvos nem sokkal azután meg is öli. Saul rég nem látott gyerekét véli felfedezni a halott fiúban, és innentől kezdve ismét lesznek emberei céljai. Elindul, hogy szerezzen egy rabbit, akinek segítségével tisztességesen eltemetheti a holttestet. A mindennapi, normálissá vált brutalitás, és a tábor borzalmainak közepette próbálja meg keresztülvinni akaratát, miközben társai nem hisznek neki, és azzal vannak elfoglalva, hogy a kitörést tervezgetik. Saul számára azonban saját célja mindennél, és mindenkinél fontosabb.
Saul azon törekvése, hogy tisztességesen temesse el a fiút, egyszerre emberséges, és önző is: ebben a borzalomban is szeretne valami olyan dolgot tenni, ami egy békésebb, szebb világra emlékezteti, ami megadhatja a tiszteletet, és a méltó véget egy halott számára, de közben önző módon visszautat akar találni az értelembe a kiüresedettségből. A végig ráfókuszáló kamera miatt gyakorlatilag csak azt látjuk, amit ő. Ahogy tekintete nem állapodik meg egy-egy kivégzésen, és a gödörbe lőtt holttestek tucatjain, úgy mi sem látjuk ezeket konkrétan premier plánban. Ezek az események vagy elmosódnak a háttérben, vagy eleve képen kívül történnek. A cselekmény az Auschwitz-Birkenau koncentrációs táborban zajlik, de ennek ellenére amennyi borzalom, és kegyetlenség leledzik ott, a néző mégis alig lát valamit. A hatás így sokkal erősebb, mintha direktbe nyomnák a képünkbe, és az egész koncepció konkrét mozgóképes eszközként működik. Hiszen, a régi igazság szerint, mindig az tud a legborzalmasabb lenni, amit nem látunk, csak elképzelünk. Sault lehet érzéketlenséggel vádolni, de nem érdemes, a Sonderkommando tagjaként egész nap hullákat pakol, gázkamrákat takarít használat után, és a folyóba lapátolja a krematóriumból kikerült hamut, tudván, hogy előbb-utóbb ő is így végzi. És a legnagyobb bravúr, hogy ezeket a rémes dolgokat egyetlen ember szemszögére szűkíti le a film, és azon keresztül mutatja be azt a mindennél borzasztóbb tényt, hogy a halál már rutin lett a főszereplő számára, a történet pedig mintegy mondanivalójaként az szolgál, hogy az ember csak addig ember, ameddig van célja. Ha nincs cél, akkor mindennek vége.

Többek közt ezért sem az adott történelmi esemény a lényege a filmnek, a holokauszt csak egyfajta váz, háttér, ami elé a főszereplőt, és annak történetét tették, jóval többről szól ez, mint elsőre látszik. Egyedi látásmóddal, és szokatlan rendezői, operatőri megoldásokkal dolgozik, a hitchcocki hagyományokat a végletekig fokozza. Külön érdekesség, hogy a filmet 4:3-as képarányban, 35 mm-re forgatták, amitől csak még hatásosabban sikerül továbbítani a néző felé az eseményeket, a képi és hangmegoldásokon keresztül. Egy dolog, hogy kis túlzással az olyan filmek, mint a Schindler listája, vagy A zongorista mindent elmondott erről a témáról, amit el lehetett, de a Saul fia mégis el tudja mesélni máshogyan az akkor történt rémes dolgokat. Főleg mindezt egy sonderkommandós szemszögéből, ami igencsak kényes téma volt mindig is, ennél fogva pedig bátor vállalkozás Nemes László rendezőtől, hogy ezt a közlési formát választotta. Már a technikája miatt is megéri megnézni. És ahogy a borzalmakat csupán hallani, sejteni, sőt átélni is lehet, úgy a szereplők esendőségeit, és hibáit is meglehet érteni. Egyszerűen csak emberek, akik megpróbálnak életben maradni, közben pedig hibákat követnek el.

A Saul fia nagyszerűségét valahol pont a nagy tanulságok hiányában kell keresni. Nincsenek drámai monológok, könnyek, giccs, párbeszédek is alig, de pont ettől lesz jó, és mert nem rág semmit sem a néző szájába. És pontosan ezzel késztet gondolkodásra: hallod a sikolyokat, a csecsemősírást, a kiabálást, a fegyverek ropogását, a padló súrolását, és a kemencék tüzét. A láthatatlan pusztítás teszi egyedivé, és erőssé ezt az alkotást. Nem az évszázad filmje, és a körülötte rendezett felhajtás egy részéért talán csak az volt okolható, hogy ennyi ínséges esztendő után végre láthattunk egy igazán tartalmas, precízen megrendezett hazai alkotást a mozivásznakon, de a filmes eszközeit, és hatását akkor sem lehet elvitatni tőle. Ezen kívül a Saul fia az utóbbi idők vitathatatlanul legfontosabb hazai produkciója, ami után, nemcsak hogy elismerték hazánkat, de sikeresen kövezte ki az utat a jövőbeli filmeknek, és sikerének köszönhetően végre elindulhat valami minőségi javulás a magyar filmgyártásban is. Itt lenne már az ideje. Akárhogy is, a Saul fiánál nagyon jó helye van annak a csillogó aranyszobornak.
Olvasói vélemények
1 / 3 oldal
‹‹  ‹  1  2  3    ››
109. ATW  PlayStation.Community tag
2016.05.06. 11:17:20
LV1
Válasz 100. bnorbert08 üzenetére:
A magyar népnél van? (szerintünk)
108. Alex  PlayStation.Community tag
2016.05.01. 21:16:05
LV13
Válasz 101. bnorbert08 üzenetére:
Eléd ki rakja azt ami alapján ezt mondod?
SouthernPlayalisticCadillacMusic
107. amstel80  PlayStation.Community tag
2016.05.01. 11:00:40
LV5
Válasz 100. bnorbert08 üzenetére:
Igaz ember!
"Megvagy tetvesgörény mostpróbálj meg ugrándozni"
106. martin  Főszerkesztő
2016.05.01. 00:10:51
LV27
"A részük vagyok. Belőlük vagyok."
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
105. martin  Főszerkesztő
2016.04.30. 22:48:25
LV27
Válasz 104. martin üzenetére:
És egyben ez a válaszom a kérdésedre, ez a film erről szól.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
104. martin  Főszerkesztő
2016.04.30. 22:46:27
LV27
Válasz 103. bnorbert08 üzenetére:
Nem fogod elhinni, de egy olyan filmet nézek, hogy Hitler 2014-ben ébred.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
103. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 21:47:21
LV5
Válasz 102. martin üzenetére:
Arra, h melyik SS. Vagy csak általánosságban SS, vagy Waffen SS? Mert biztos van, aki büszke az öregére, ha SS tiszt volt.
Waffen SS
Algemeine SS
Reiter SS
Germanische SS
Auxiliary SS(szerintem erre gondoltál)
...és még volt pár
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
102. martin  Főszerkesztő
2016.04.30. 21:39:06
LV27
Válasz 101. bnorbert08 üzenetére:
Mire gondolsz?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
101. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 21:19:54
LV5
Válasz 92. martin üzenetére:
Látod itt a baj. Dobálóztok itt, h SS meg ilyenek, azt sem tudjátok mit jelent. Melyik SS, milyen SS? Csak azt látjátok, amit elétek raknak.
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
100. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 21:04:32
LV5
Válasz 99. VictorVance üzenetére:
Azért van ilyen világ amilyen. A zsidó népnél felsőbbrendűbb faj nincs a földön. Szerintük. De olvasgassatok a könyveikből és kiderül. A nácik a kanyarban sincsenek.
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
99. VictorVance  Szerkesztő
2016.04.30. 20:53:23
LV18
Válasz 98. HUN_GERGO üzenetére:
Azt nem, de tény, hogy nem sokat lehet elvárni egy olyan ideológiától, mely szinte az összes más népet alsóbbrendűnek tekintette magánál.
Örülünk?
98. HUN_GERGO  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 20:50:29
LV15
Válasz 97. VictorVance üzenetére:
Az egyáltalán nem biztos... a történelmet csúnyán elferdítik, tele van millió meg egy hazugsággal. Sosem tudjuk meg a teljes igazságot
97. VictorVance  Szerkesztő
2016.04.30. 20:33:12
LV18
Válasz 96. HUN_GERGO üzenetére:
Ha a németek nyerték volna a Második világháborút, mi valószínűleg meg sem születtünk volna.
Örülünk?
96. HUN_GERGO  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 19:00:16
LV15
A lényeg...

" A történelmet azok írják akik felakasztják a hősöket ".

Szóval ha a német birodalom nyerte volna a 2. világháborút, akkor egy teljesen más történetet találtak volna ki csak, hogy a veszteseket legyen mivel elitélni. Ez mindig is így volt és a későbbiekben is így lesz.
95. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.30. 09:01:47
LV7
Válasz 92. martin üzenetére:
Ja szerintem is. De gondolom ez a #86-ra ment.

Sőt olyannyira, hogy a németek össznemzeti bűntudata miatt van most bajban az egész EU, mert azt pl. ezzel a wilkommenskultur-ral kicsit túlkompenzálták.

Kertész Imre, Nóbel-díjas írónk sem véletlenül érezte jobban ott magát valszeg, mint kishazánkban, mert ahogy kb mondta, ott már lezajlott a holokauszttal kapcsolatban a társadalmi szembenézés.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
94. daddy1989  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 22:41:04
LV10
Válasz 93. martin üzenetére:
Neked is javaslom hogy olvasd el újra a 63. Hozzászólást. Lehet hogy segít.

Engem nem zavar a film, félreértesz. én is örülök az oszkárnak. Már nem a témája miatt, mert az... Csak feszültség keltésre jó, másra nem. Gondoltam én is írok, olvastam egy pár(ezer) oldalt a témával kapcsolatban. Csak nem úgy mint a nagytöbbség. Több szemszögből, olvastam zsidó szerzőtől, némettől,lengyeltől, magyartól, stb... Vannak, voltak érdekes írások. A történelem könyvek rengeteget változtak, és még változni is fognak... De mindegy, nem számít. Az emberek Nagy többsége nem hajlandó gondolkodni, ezért ha mondasz valamit ami nem stimmel az ő "meglátásával", akkor bekattan valami és habzó szájjal csapkodja a billentyűzetet próbálva érvényesíteni az "ő igazát".
Ezért fölöslegesnek tartom hogy beszáljak ebbe az ész érveket nélkülöző "vitába"...
Szóval csak azt nem tudom megérteni hogy mondjuk te is miért vagy ennyire kiakadva, ha tudva levő hogy ez a téma mit szül...
Winter is Coming...
93. martin  Főszerkesztő
2016.04.29. 21:51:50
LV27
Válasz 91. daddy1989 üzenetére:
Látom azért csak bassza a csőröd a film, nem vagy képes elfogadni, hogy ennek is van itt helye. Én ezt is elfogadom.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
92. martin  Főszerkesztő
2016.04.29. 21:50:43
LV27
Válasz 87. NEXUS0001 üzenetére:
Szerintem a németekben igen erősen benne van ez a bűntudat, vagy legalábbis annak egy verziója. Bár nyilván nem lehet könnyű úgy bánni, hogy nagyfater snájdig SS-legény volt...
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
91. daddy1989  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 16:29:16
LV10
Válasz 90. FCBARCELONA üzenetére:
63. Hsz.

;)
Winter is Coming...
90. FCBARCELONA  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 16:24:44
LV2
Válasz 77. daddy1989 üzenetére:
Ja, csak ez egy magyar Oscar-díjas film.
Nincs!
89. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 14:00:42
LV7
Válasz 88. NEXUS0001 üzenetére:
Bár így újra átolvasva van néhány mondat benne, amitől épelméjű, identitására büszke ember körül azért fordul néhányat a világ.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
88. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 13:50:16
LV7
Válasz 83. tagor üzenetére:
LOL

Nem azt mondtam, hogy ő nemzetellenes, hanem azt hogy azok a zsidók akik ilyet fogalmaznak meg, valahogy az általad linkelt írásban tetten érhető gondolatmeneten mennek még tovább.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
87. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 13:42:43
LV7
Válasz 82. martin üzenetére:
Persze, hogy nem! Mer a legtisztább éteri szózat, aza hüje aki nemérti!
XD
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
86. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 12:54:28
LV9
Válasz 62. martin üzenetére:
Az a bajom, hogy a Magyarokat, Lengyeleket, Cseheket basztatjak a buntudattal, a Nemeteket meg nem. Ott kuss van. Ez a legnagyobb szalka a szememben. A masodik vilaghaborut befejzve, a lerombolt Nemetorszagot ujjaepitettek a nyertesek, nekunk jutott egy kis kommunizmus ajandekba, meg a Lengyeleknek, Cseheknek, stb.
Az orszagunk lemaradt az ujjaepitett nyugattol kb 100 evet, mentalitasban talan tobbet is. Es nekunk legyen buntudatunk, nemzetileg. Akik pedig kitalaltak es megvalositottak a tomeggyilkossagokat, Europa vezeto nemzete lett megint. De nekunk emlekeznunk kell !!!!!
Nem zsidokat oltek halomra, hanem Magyar, Cseh, Szlovak, Lengyel stb allampolgarokat.

Azokra a cegekre tamaszkodik a Nemet gazdasag, ahol dolgoztattak a szerencsetleneket ingyen, amig meg nem haltak. Kaja minimal, 20 oras munkarend mellett. Az ilyen cegek, mint a Volkswagen pl, adjak a mai napig a Nemet allam gazdasagi erejet.
Szoval a bunosok tronra kerultek, mindenki mas bunhodjon es vegyek az Izraeliek a Golfot meg a Passatot. Importaljak az IBM meg a Xerox gepeiket, meg toljak a koser bratwurst-ot, kb ez a lenyeg.
85. tagor  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 08:58:59
LV3
"Az írás átsiklik áffelett, hogy a Rómái-birodalom mondjuk úgy nemzeti alapon jött létre, a kultúra a nyelv elterjedt a mai napig jellemzi Európát, a mediterrán térséget. A kesztény vallásnak (ami gyak a zsidó vallás nemzetközi változáta) ebben csak kis része volt."

Na ez meg a non plus ultra baromságod, ilyen sem volt benne.
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
84. tagor  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 08:53:09
LV3
Spiró mindig is magyarnak tartotta magát, így lehetet az egyik legnagyobb író. A nyelvében él a nemzet.
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
83. tagor  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 08:50:38
LV3
"Szóval a nemzet, egy nép kultúrája nem feltétlenül XIX. szd-i találmány."

LOL
Ezt hogy sikerült kiolvasni?
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
82. martin  Főszerkesztő
2016.04.29. 08:50:02
LV27
Válasz 80. NEXUS0001 üzenetére:
De ez nem katyvasz, ugye?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
81. tagor  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 08:43:17
LV3
Válasz 80. NEXUS0001 üzenetére:
"Látom már honnan jön sok zsidó értelmiséginek a nemzetellenessége "

Hát nem nagyon sikerült ez neked értelmezésileg. Spiró soha nem volt nemzetellenes.
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
80. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.29. 06:48:37
LV7
+1
Ó nincs azzal gond elopvastam, meg értem én nágyjábóból, és köszönöm mert megvilágít 1-2 olyan dolgot, amit más zsidó értelmiségitől is láttam. Ami ezek ezekszerint általános ideológia.

Namost az írásbán nem csak képletesen összemosásra kerül a vallás címszó alatt minden amit egy történelmi és gazdasági folyamatok hátására egységesülő ember csoport a zászlájára tűzhet, ami az identitását meghatározza. Namost ez az összemosás egyetlen népnél érvényes és ez a zsidóság, A többi népet általábán sok vallás jellemezhet és ez nincs ellentétben a nemzeti identitásával.

Az írás átsiklik áffelett, hogy a Rómái-birodalom mondjuk úgy nemzeti alapon jött létre, a kultúra a nyelv elterjedt a mai napig jellemzi Európát, a mediterrán térséget. A kesztény vallásnak (ami gyak a zsidó vallás nemzetközi változáta) ebben csak kis része volt. A későbbi Európát egyesítő kezdeményezések is nemzetinek tekinthetők (Nagy Károly, Napoleon ...). Szóval a nemzet, egy nép kultúrája nem feltétlenül XIX. szd-i találmány.

Aztán sajnálatosan zsidó pogromok évszázadok ótá voltak, mint ahogy az egyik nép évszázadok ótá irtja a másikat, és minden nép azt érzékelheti, hogy bennünket évezezredek óta üldöznek, de mi fennmaradtunk, mert kiválasztottak vagyunk, mert a Szíriuszról jöttűnk, mert ... Nem a vallás az ideológia miatt írtják egymást és itt a másik tévedése az írásnak, hánem mert ez egy embercsoport élén álló politikai erő vélt vagy valós érdeke. A vallás, az ideológia, a nemzettudat felfokozása a propaganda az, amivel aztán az embercsoportot erre megmozgatják.

Látom már honnan jön sok zsidó értelmiséginek a nemzetellenessége (nem csak nálunk az egész EU-ban) de ez egy hibás történelem szemlélet, ami részben a holokauszt válóságos mértékén felüli túlhájpolásból fákad. Bár asszem ideje nekünk is megcsinálni a tatárkauszt filmünket és a kormányt átküldeni Mongóliábá kártérítést követelni! :)
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
79. tagor  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 22:45:52
LV3
Válasz 78. NEXUS0001 üzenetére:
Már miért lenne katyvasz, persze elismerem, kell egy pici koncentráció, értelemzési készség, olvasási képesség hozzá. ;)
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
78. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 22:28:45
LV7
Válasz 75. tagor üzenetére:
Hát ez egy nagy katyvasz. Mondjuk úgy, nem ezért szeretjük Spirót. ;)
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
77. daddy1989  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 22:25:03
LV10
Válasz 71. martin üzenetére:
Így van. Ugyan úgy mint a barátok közt, Balázs show, Mónika show, big brother, való világ, meg a sok szemét. Ezek kellenek... De erre ott van a Tv, vagy a bulvárlapok...
Winter is Coming...
76. martin  Főszerkesztő
2016.04.28. 22:07:11
LV27
Válasz 72. bnorbert08 üzenetére:
Elég sok filmről írunk.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
75. tagor  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 22:02:29
LV3
+1
"Az “identitás” szavunk a latin “identitas”-ból jön, értelme “azonosság”, szótöve “idem”: “ugyanő”, “éppen ő”, “éppen az”. Az identitás az önazonosság tudatát, az énazonosságot, az önmeghatározást fedi. A 20. századi szociálpszichológia fogalmáról van szó, amely társadalmilag meghatározott, dinamikus jellegű, konzisztencia és kontinuitás egységeként létezik, ám elsősorban a szubjektum énképét fejezi ki.

A 19., 20. és 21. századi magyar történelem az egyéni identitás meggyalázásának története, ennek alesete a magyar zsidók története.

A felvilágosodásig identitásproblémák Európában nem léteznek. Az egyén Európa-szerte beleszületik valamely vallásba és valamilyen társadalmi osztályba, és életét nagy valószínűséggel ugyanabban a vallásban és ugyanabban a társadalmi osztályban fejezi be. A polgári forradalmakkal a statikus feudális társadalom megrendül, az egyén váratlan fordulatokkal teli életre kényszerül, egész osztályok lendülnek ki megszokott életkeretükből, és kell az általuk ismert közeget elhagyva új körülményekhez alkalmazkodniuk. Individuumokká válnak, a korábban természetesnek tekintett objektív és szubjektív meghatározottságuk elvész.

A felvilágosodásig zsidó az, akinek a vallása zsidó; ezen belül lehet szegény vagy kevésbé szegény. A kereszténység ősellenségének tekinti a zsidó vallást, mert belőle származik. A zsidók ezernyolcszáz éven át ellenséges vallási közegben, elkülönülve élnek Európában. Időnként megindul ellenük a hajsza, olyankor vagy sikerül elmenekülniük vagy nem. Rengetegen meghalnak a nyugati és a keleti pogromokban, de az üldözések nem személy szerint, hanem a vallásuk miatt, kollektíve érik őket, azonosságtudatukra nincsenek hatással. A 18. század végéig az egymással hadakozó zsidó vallási áramlatok – például a haszidok és a poricsok – valamennyien a zsidóságon belül állnak, és ez a Sabbataj Cvi mozgalomra is igaz, pedig a vezetőjük kitér. A frankisták a lengyel és az ukrán területeken a 18. század végén már az új kor szellemében keresztelkednek ki, az ő történetük a feudalizmusba ágyazott vallásosság megrendülésével párhuzamos.

Amint a felvilágosodás megengedi, a zsidók rohanvást hagyják oda őseik vallását akár másik vallásért, akár az ateizmusért. Nem lehetett túlságosan kellemes zsidónak lenni az elmúlt négyezer évben, ha egy-két nemzedék alatt a zsidóságot tömegek rázzák le magukról. “Dánia börtön; gondolkodásom teszi azzá”, mondja Hamlet. Amíg nem merült fel, hogy a zsidó élet börtön, ki lehetett bírni. Ahol és amint felmerült, a rabok nagy része kitört a börtönéből.

A 19. század elején a Nagy Francia Forradalom következtében Nyugat- és Közép-Európán végigsöpör a szekularizáció, a feudalizmus radikális eltörlésének programja. Napóleon törvénykönyve 1804-ben megadja a zsidóknak a teljes polgári egyenjogúságot, ezt fokozatosan, néhány évtized leforgása alatt Anglia, a legtöbb német állam és az Osztrák Birodalom törvénykezése is átveszi. A zsidók tömegesen térnek ki, és vagy keresztényekként próbálnak élni új jogaikkal, vagy vallástalanokként, mert a zsidó felvilágosodás, a Haszkala révén immár az is lehetséges. A zsidók alapvetően neológokra és ortodoxokra bomlanak, és ahol a törvények engedik, mind a neológok, mind az ortodoxok az adott nemzet tagjai lesznek. A zsidókat – ezt a nagy létszámú, konkurens tömeget – az egyenjogúsító törvények értelmében vallási alapon már nem lehet távol tartani az addig csak keresztények által elfoglalt állásoktól, a visszacsapás tehát csak új módon valósítható meg, ez az antiszemitizmus. Hibás, ha az antiszemitizmust az ókorig és a középkorig vetítik vissza: akkoriban csak antijudaizmusról beszélhetünk, vagyis a zsidó vallás iránti ellenszenvről. Az antiszemitizmus minden egyes zsidó ellen egyenként irányul, már nem a vallása miatt, hanem mert mint egyén a sémi származása okán hordozza magában a gonoszt, aktuális vallásától és a tetteitől függetlenül.

A származás, a vérség, a fajiság náci eszméje a 19. század közepén kezdi meg máig tartó diadalútját, és a vele párhuzamosan feltalált osztályalapú kommunizmussal együtt az emberiség leggyilkosabb kitalációjává válik.

Mindkét eszmerendszer abból indul ki, hogy az egyént nem egyéni, hanem kollektív tulajdonságai határozzák meg: vagy a vérvonala, vagy a születésekor örökölt helyzete. Mindkettőbe beleszületik, és a saját magatartása e két adottságnak teljesen és kizárólagosan alárendelődik. Az egyén nem rendelkezik szabad akarattal, mert akár akarja, akár nem, akár tud róla, akár nem, a kollektívum érdekét képviseli. Az egyénnek e két felfogásban semmi szerepe, önmeghatározása semmit sem ér, korlátlanul kárhoztatható a felmenői bűneiért hetedíziglen, sőt örökkön örökké. Felel a családjáért, a törzséért, a nációjáért, az osztályáért, a rétegéért, azok minden valós vagy vélt bűnéért évszázadokon, évezredeken át visszamenőleg. A 20. században tízmilliókat kínoznak meg és mészárolnak le azért, mert e két eszmerendszer egyikét vagy mind a kettőt alkalmazzák ellenük a terror igazolásaképpen.

Az 1804-es Code Civil elsődleges intenciója nem az, hogy a zsidók egyenjogú kereszténnyé váljanak, hanem hogy franciává. Napóleon a zsoldosoknál mélyebben, lelkükben nemzetileg motivált katonákat akart gyártani belőlük is, akárcsak az összes franciából. Napóleon létrehozta a történelem első néphadseregét, amellyel máig tartó divatot teremtett. A zsidó egyenjogúsítás a hadművészeti eljárás része. Az egyenjogúság megadása a modern hadművészet szoftverje, a hardver az ipari – technikai – fejlődés. Ha a társadalom tagjai azonos jogokkal bíró polgárok, akkor származásra és társadalmi helyzetre való tekintet nélkül kutya kötelességük, hogy a hazáért a vérüket is egyformán, lelkesen, rajongva, a haza vallásától átitatva ontsák. Válaszul a németek jó németeket faragtak a zsidóikból, az angolok pedig jó angolokat, csak nehogy franciák vagy németek legyenek.

A zsidók vallást vallásra cseréltek, ahol tehették, és a német államocskák példáját követve a század közepére-végére Ausztriában és Magyarországon is megtehették. A zsidók nem voltak tisztában azzal, hogy a nemzetállamban való hit szintén vallás, és kizárólagos jellegű, mint minden igazi vallás. Jó részük úgy vélte, hogy akár a vallásuk egészét, akár egyes részeit, például az étkezési szokásaikat archaikus vagy modernizált formában jó németként, jó magyarként, jó angolként, jó franciaként megtarthatják.

A kelet-európai történet abban különbözik a nyugat-európaitól, hogy a zsidók áttérése nem lett tömeges, csak a felső rétegük tért ki vagy nyert teljesebb polgárjogot. Nem mintha ez sokat számított volna a vészkorszakban: lett, litván, ukrán, lengyel zsidók millióit éppúgy lemészárolták, mint a nyugati asszimilánsokat; a litván, a lett és az ukrán holokauszt arányszámaiban a nyugat-európait – sőt még a magyart is – felülmúlja, nem igaz tehát az a zsidó fundamentalista állítás, hogy a holokausztban a zsidó identitás feladása szerepet játszott volna.

A polgári forradalom megdönti a feudalizmust, nekitámad az egyetemes vallásnak, megalapítja a nemzetállamot, és a más nemzetek elleni háborúskodás törvényszerűségét vallja. A középrétegek osztályhatalma, ami a nemzetállam maga, kiváló érdekvédelmi ernyőként működik a külső hatásokkal és a polgárjogból kizárt saját munkásosztállyal szemben. A kapitalizmusban érdekelt polgárok önvédelmi állama a feudális királysággal, az arisztokrácia államával összevetve szélesebb rétegek számára élhető, mint addig bármikor. A nemzetállam célja a feudális anarchia letörése, az arisztokrácia hatalmának a polgárok önkéntes szövetkezésével való megsemmisítése, a feudális vallásdiktátum vallásszabadsággal való felváltása, és a más nemzetállamokkal való szembenállás. A polgári nemzetállam csak nacionalista lehet. A nacionalista nemzeti polgárállammal egyrészt a polgári osztályhatalomból kirekesztett proletárok nemzetközisége, másrészt a nemzetközivé váló tőke hadakozik (újabban ezt globalizációnak hívják). A Rotschildok Frankfurtban jó németek, Párizsban jó franciák, Londonban jó angolok lesznek, és az európai nemzetek egymás elleni háborúit finanszírozzák, amelyekben a nacionalista eszmékkel átitatott ágyútöltelék hullatja a vérét. Az első világháborút a napóleoni háború folytatásának foghatjuk fel, a második világháborút pedig az első folytatásának; a mai világbéke ugyannak a háborúnak a folytatása, hasonló eszközökkel. Napóleon óta a nemzeteszme logikus következménye a más néphez tartozók legyilkolása.

“Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép”: az első modern etnikai tisztogatás 1848–49-hez fűződik. Szenttamásért – szerb neve Srbobran – négyszer folyt csata, összesen 5000 szerb nőt, gyereket, öreget gyilkoltak meg a magyar csapatok, amire a szerbek hasonló népirtással válaszoltak. A legnagyobb vérengzést a szerb Damjanich János, a későbbi aradi vértanú vezette, aki magyarul egy szót sem tudott, és szerbül átkozta a saját véreit, azt kiabálva, hogy az írmagjukat is ki kell irtani. Ezt nekünk, magyaroknak nem tanítják, a szerbeknek azonban igen, akik mind a 19., mind a 20. században vérontással szoktak válaszolni a magyarok által elkövetett mészárlásokra. A történetnek nincs vége: 2011-ben Budakalász városa egy Damjanich-szobrot ajándékozott Ada városának, amit a szerbek ponyvával letakartak és a felrobbantásával fenyegetőztek. Minket, magyarokat ezúttal sem tájékoztattak, hogy ismét provokáltuk a szomszédunkat, én a Srpske Nedeljne Novine című hetilapból értesültem róla.

A vallásszabadság meghirdetése csak a különböző – addig egymással többnyire ellenséges – vallású polgároknak egy átfogóbb vallás alá való besorolásával lehetséges, ez a nemzetvallás. Napóleon óta a nemzetet megtestesítő vezér, a nemzeti megváltó iránti rajongás a nacionalista eszmerendszerből nem távolítható el, parlamentáris viszonyok között is ott lappang a mélyben. A Biblia tiltásával szemben a népek szeretnek faragott képet csinálni maguknak, és a bálványba életet is lehelnek. A tömegtársadalomban a sztárkultusz és a politika összecsúszik.

A 19. század elején és derekán a nacionalizmus vallásába, majd az internacionalizmus vallásába, a 20. században a kommunizmus vallásába menekültek a több ezer éves hontalanságukból menekülő zsidók. A zsidó vallás bonyolult, a modern korban egyre nehezebben teljesíthető, az egész életet napi 24 órában meghatározó tiltások és utasítások archaikus tömegéből áll, ehhez képest a kommunizmus egyszerű és egyenjogúságot ígér. Az orosz bolsevik párt vezetőségében szinte kizárólag zsidók találhatók az 1910-es évektől a harmincas évek derekáig, amíg a tisztogatásoknak áldozatul nem esik az összes régi leninista. A kommunizmus a Paradicsom földre való lehozatalát ígérte; valláshoz képest túl konkrét cél, és nyilvánvalóan teljesíthetetlen. A nacionalizmus tovább bírja: széles népcsoportoknak valódi előnyt tud biztosítani más rétegek kifosztásával, esetenként a legyilkolásuk engedélyezésével, a polgárháború permanenssé tételével; munkátlanoknak megélhetési forrást, megalázottaknak önbecsülést nyújt. Idealisták meg szoktak lepődni, hogy a nacionalizmus mily könnyen győzi le az internacionalizmust; az első világháború okozta sokk ismétlődik újra meg újra, pedig a nacionalizmus változtatás nélkül ismétli magát.

A faji gondolat és az osztályszempontú gondolkodás a 20. század során Magyarországon meghatározó szerephez jutott. Mindkettőnek lényege, hogy az egyénnek a közösséggel szemben semmiféle autonómiája sincs. Merőben egy-egy ideológiai séma szerint ítélik meg az egyént, aki már attól bűnös, hogy megszületett. Mindegy, ő maga mit gondol és mit cselekszik, ha vére vagy osztálya megvetésre, kitaszításra, megsemmisítésre méltó.

Az antiszemitizmus a tudományosan igazolhatatlannak bizonyult fajelmélet, e mindenre könynyű magyarázatot adó mese révén mélyen beépült a modernizálódásra, kapitalista fejlődésre csak részlegesen képes kelet-európai mentalitásokba, és ahol a társadalom nagy részének súlyos kudarcokat kellett a 20. század során elszenvednie, óriási sikert aratott. Az egyén, ha a környezete megbélyegzi, a bélyeget semmivel sem moshatja le magáról.

Az írott törvényt – mint a történelem során majdnem mindig – legyűri a szóbeli törvény, vagyis a hagyomány, amelyik erősebb. Az írott és a szóbeli hagyomány kettősségét, egymásra való hatását a legtisztább formában éppen a zsidó történelemben tanulmányozhatjuk, a Tórában nyitva hagyott jogi kérdésekből lett a Talmud, amely sok évszázados szóbeli törvénykezés kaotikus rögzítése. Magyarországon az írott törvények megszegését ügyész, bíró, tanúk gyakran elősegítik, és többnyire észre sem veszik, miféle előítéletek – a szóbeli hagyományból vett, meg nem gondolt gondolatok – munkálnak bennük. A mai magyar bíráskodás időnkénti rasszizmusa ebből adódik. Ha a felvilágosult, írott törvényt, amely a rasszizmust kizárja és szankcionálni rendeli, nem alkalmazzák erőnek erejével, akkor a szóbeli – náci, fasiszta és bolsevik – hagyományok a törvénykezésben és a végrehajtásban is diadalmaskodnak.

E hagyományok egyetértenek abban, hogy az egyén a saját identitását nem választhatja meg. Az identitás megszabása a közösség hatókörébe tartozik. Homályos okokból, valamikor valamiért tekintélyessé vált figurák – a nemzet szóvivői – döntik el, kinek miféle identitást tulajdonít a szűkebb és a tágabb közösség; az ilyen ítélet ellen nincsen apelláta. Hasonlóan történik ez a középkori mentalitást megőrző iszlámban, ahol a tekintélyre vergődött, egymásnak nem alá- vagy fölérendelt vallási vezetők bárkire kimondhatják a fatvát – az átkot –, aki nekik nem tetszik.

Amikor a kollektívum valamely kvázi vallásos okból megszabja, hogy kinek milyen lehet az éntudata, közel jutunk a középkori orosz obscsinához és a zsidó kahalhoz. Mind a kettő archaikus faluközösség. Amikor az egyén szubjektív éntudatát kívülről határozzák meg, ami önmagában abszurdum – azt én mondom meg, hogy ki a zsidó –, ami a kulákokra vagy a kizsákmányolókra éppúgy érvényes mondás, akkor a nemzetből állampolgárokat erőszakosan kihajítanak. Hol írott törvényeket is hoznak ellenük, hol elegendő a szóbeli hagyomány, vagyis a meggyökeresedett előítélet. Ahol a szóbeli törvény az erősebb, ott az írott törvény tisztelete szétfoszlik.

Ez a gyakorlat a szekularizált nemzetállam szempontjából végzetes, és minden egyistenhívő vallás számára tűrhetetlen. A hívő egyedül áll szemben az abszolútummal – Istenével vagy Krisztusával –, és az egyház, amelyen belül a hívő meghatározza magát, őt egyedként, egyedüli példányként kezeli, Isten egyik képmását tisztelve benne.

A náci, a fasiszta vagy a bolsevik guru azt mondja embertársáról:

– Én, a közösség képviselője, megmondom, hogy ő kicsoda és micsoda, ő pedig bármit állítson is magáról, szándékosan vagy öntudatlanul hazudik.

Az embertárs nem javulhat meg, nem fejlődhet, eleve rossz, akár a születése, akár az osztályhelyzete miatt. Ilyen fokú eleve elrendelést egyetlen hagyományos vallási dogmatika sem állít. Hívő ilyet embertársáról egyik egyistenhitben sem gondolhat. A végletes rosszhiszeműség két szélsőséges ideológiája a fajelmélet és az osztályelmélet. A fajelmélet annyival rosszabb, hogy az osztályok időnkénti forradalmi vagy reformista átrendeződését és az egyének elvi átnevelhetőségét is kizárja. A fajelmélet alapjában gyilkos, az osztályelmélet a következményeiben az.

Magyarországon az egyén iránti két súlyos rosszhiszeműséget az írott törvények jelenleg nem tartalmazzák, de a szóbeli hagyományban benne vannak. A magyar mentalitást a kollektivizmusnak mind a nacionalista, mind a bolsevik válfaja foglyul ejtette. Az antiszemitizmus és a cigányellenesség egy tágabb lelki elfajulás megjelenése. Nem kizárólag magyar jelenségről van szó, a térségben a hasonló típusú gondolkodás felerősödése csaknem általános. Az identitást úgy fogják fel, mint amely kívülről kikényszeríthető, nem belső dolga tehát az egyénnek, és amennyiben a külső kényszernek az illető nem enged, sőt nem megy elébe önként – noha a követelményrendszer meg sincs határozva, sűrű homály fedi –, az illetőt a társadalomból ki kell zárni. E szemlélet hívei nem tudják, miben is értenek egyet a társadalom jövőjét illetően, de hogy mit és kit gyűlölnek, azt tudni vélik. A kódolt jelképek – jellemzően többnyire valóban képek: címerek és térképek, amelyek mibenlétét szavakkal tisztázni nem is kell – pogány indulatszavakként működnek. Egyetemességet ez a szemlélet semmilyen módon nem ismer. Halálra van ítélve, de előbb ő ítél halálra. Hanyatló társadalmak, a civilizációból a civilizáció előttibe visszaeső társadalmak kvázi vallása ez.

A kollektivista szemlélet tágabb kategória, mint az antiszemitizmus, és tovább is él. A kommunista ideológia nem volt idegen a magyar néplélektől, a faluközösségi szellem a feudalizmusban gyökeredzik, ahol pedig a polgári forradalom nem formálta át az egész társadalmat, vagyis az individuum jogait nem fogadtatta el maradéktalanul, ott a kollektivitás szellemére továbbra is politikát lehet építeni. A nemzetbe való bezárkózás a vereséget szenvedett népek jellemző reagálása.

Magyarországon csak mutatóban maradtak zsidók, az úgynevezett “zsidó közösség” tagjai jószerivel skanzenlakók. “Zsidónegyed” sose volt se Budapesten, se Magyarországon, csak a Szálasi- korszakban, vagyis rendkívüli állapotban, akkor sem negyednek hívták, hanem gettónak. Amíg pénzt adnak az ilyen hazugságra, persze ebből fognak megélni páran, de ez a lényegen nem változtat: nincs zsidó “közösség”, csak apró csoportok léteznek. Egyes ilyen csoportok vezetői a “zsidók” egyetemes képviselőjeként lépnek fel. A kormány kijelöli közülük azt, akivel “tárgyal”, akiknek tehát némi pénzt juttat, hogy a bolsevik típusú álképviselet szép hagyománya ne vesszen ki végleg, a többieket pedig nem tekinti legitimnek. Olyan fundamentális zsidó felekezet felépítése is megkezdődhet és folyhat, amelynek magyarországi hagyománya sose volt. Mindez nem fedi el, hogy a magyar zsidók története valójában véget ért.

Másképp alakult Magyarországon ez a vég, mint a nemzeti bolsevikok szerették volna, akik az 1968-as lengyel (Moczar tábornok által képviselt) recept szerint igyekeztek eljárni, vagyis a kiutasítással. A valóságban lassú kihalás, sporadikus kivándorlás és egyénenkénti beolvadás történt. A magyar zsidókat nem adták el kilóra, mint Ceausescu meg a szovjetek, és nem űzték el, mint a lengyelek. A zsidótörvényeknek volt értelmük, hogy durván fogalmazzak: a magyar nemzeti vagyonnak kb. a harmada volt a lezsidózottaké, volt hát mit elrabolni tőlük; el is rabolták maradéktalanul. Ilyen gazdasági alapja az antiszemitizmusnak ma nincs. A rasszizmus új tárgyat keresett és talált magának. Cigányok valóban vannak, a cigánygyűlölet jelentős, rettenetes következményei vannak és lesznek. A segélyek elvonása révén az állam a rasszizmust cselekvőleg támogatja.

A valóságos társadalmi konfliktusokról való figyelemelterelésre persze jó a parlamentben dúló antiszemitizmus. 2012 április 10-én a miniszterelnök kijelentette:

A kormány garantálja, hogy Magyarországon minden kisebbség biztonságban élhet, meg fogjuk őket védeni, ideértve a Magyarországon élő zsidó kisebbséget is.

Zsidó vallási és kulturális szervezetek vezetői a kilencvenes évek elején úgy döntöttek, hogy nem kívánják a magyar zsidókat kisebbségként meghatározni. Sem az Alkotmány, sem az Alaptörvény és annak sarkalatos törvényei nem tudnak sem zsidó “nemzetiségi és etnikai kisebbségről”, sem zsidó “nemzetiségről”. A kijelentés törvényileg abszurdum, és olyasmit emel a kormányzati politikába, ami az íratlan előítéletekben létezik.

Ezerkilencszázkilencvenkilenc végén a nevezetes Aranyvonatról, amely 44-ben az egyes gazdag zsidóktól elrabolt kincseket szállította Nyugatra, és amelyet Ausztriában az amerikaiak lefoglaltak, a következő hír hangzott el az egyik magyar rádióban: “Az elrabolt zsidó vagyon után hazánk kártérítésre számíthat az USA-tól.”

A zsidók elleni törvények abszurd szóhasználata megmaradt, mintha az elvont “vagyon” körülmetéltté vált volna attól, aki tulajdonolta, és mintha a “zsidó vagyon” mint fogalom a mai törvénykezésnek is bevett fogalma lenne. Amint az elrabolt vagyon egy része visszakerülhet, nem “ők” vagy “örököseik” jogosultak kártérítésre, hanem “hazánk”. Zsidó vagyon, ha elrabolták, magyar vagyon, ha visszaadják. Zsidókról nincs szó – arról sincs szó, hogy kik és hogyan rabolták el a vagyonukat, és velük, a legyilkoltakkal mi történt –, csak a zsidók vagyonáról, amely után “hazánk” számít kárpótlásra.

Ez a gyilkos szemlélet mindaddig érvényben marad, amíg az új nemzedékeket mások személyének és tulajdonának tiszteletben tartására meg nem tanítják."

Spiró György
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
74. Onimushaman  Szerkesztő
2016.04.28. 21:31:57
LV24
Válasz 69. bnorbert08 üzenetére:
Most trollkodsz? Komolyan kérdezem.
señor
73. Onimushaman  Szerkesztő
2016.04.28. 21:29:27
LV24
Válasz 63. daddy1989 üzenetére:
Volt egy frankó kis szavazás, ahol az olvasók többsége a "Hiányzik a PSC-ről a Cool-Túra rovat? Film, zene, könyv, képregény?" kérdésre igennel válaszolt.
señor
72. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 20:54:38
LV5
Válasz 70. martin üzenetére:
Nincs más film? Ráadásul már egy éves ez a "remekmű". Elfért volna blogok között, élménybeszámolóként.
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
71. martin  Főszerkesztő
2016.04.28. 20:31:23
LV27
Válasz 67. daddy1989 üzenetére:
Úgy látom érdekli az embereket.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
70. martin  Főszerkesztő
2016.04.28. 20:15:54
LV27
Válasz 69. bnorbert08 üzenetére:
Nincsenek hírek?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
69. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 19:37:45
LV5
Válasz 67. daddy1989 üzenetére:
Ezt akartam írni. Hadd pörögjön a topik, ha már hírek nincsenek.
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
68. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 19:37:00
LV5
Válasz 62. martin üzenetére:
Miért?
Ha a számok között nem kell különbséget tenni, akkor kiírtások között miért?
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
67. daddy1989  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 19:27:58
LV10
+1
Válasz 65. martin üzenetére:
Tudom. De nem ilyen témájú.
Megértelek Martin, ez kell a népnek. (nameg a 4k :)) dráma, szappanopera...
Mi lesz a következő? Valami politikai téma?! De csak ha ez már lecsengett. (bár ha 70 év nem volt elég...)

;)
Winter is Coming...
66. martin  Főszerkesztő
2016.04.28. 18:42:50
LV27
Válasz 64. NEXUS0001 üzenetére:
Inkább úgy fogalmaznék, aki magyarul gondolkodik. De értem, mit akarsz mondani.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
65. martin  Főszerkesztő
2016.04.28. 18:41:59
LV27
Válasz 63. daddy1989 üzenetére:
Az eddigiekről lemaradtál? Hát volt már vagy ezer filmkritikánk!
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
64. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 18:01:33
LV7
Válasz 57. martin üzenetére:
Magyar az, aki magyarul álmodik.
Szerintem.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
63. daddy1989  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 18:00:01
LV10
Egy "gémer" oldalon mit keres egy "film kritika"?

Viszont ha már itt van, mert magyar az alkotás, és legyünk büszkék az oszkárra akkor miért lepődtök meg ha kijönnek az ellentétek?
Winter is Coming...
62. martin  Főszerkesztő
2016.04.28. 14:49:42
LV27
Válasz 60. bnorbert08 üzenetére:
A két általad említett esemény szerintem sokban különbözik attól, amit a nácik a koncentrációs táborokban műveltek.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
61. Penge70  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 14:35:27
LV22
Válasz 59. bnorbert08 üzenetére:
De vannak Norbi, nem is kevés, csak te a kurucz infó és társairól informálódsz, így ezért szerintem tök meddő a vitánk, és egyben felesleges is
60. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2016.04.28. 11:45:36
LV5
Válasz 56. martin üzenetére:
Miért nem készül egy rakás film pl Hirosimáról, Drezda bombázásáról, vagy az alább említett népírtásokról? Ilyen mennyiségben.
Sőt tegnap este tévézek , egy könyvet reklámoznak, asszem a Felejtés bűne a címe. Témája gondolom sejted, h mi. Miért kell ez a folyamatos bűntudat keltés?
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
1 / 3 oldal
‹‹  ‹  1  2  3    ››
Trüberbrook (PS4, PSN)
2019.12.14. 11:02 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Das Geheimnis von Twin Peaks. Vagy valami ilyesmi…
Narcos: Rise of the Cartels (PS4, PSN)
2019.12.13. 12:37 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: HTB
A csikó lát.
Outer Wilds (PS4, PSN)
2019.12.12. 11:41 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Az élet, a világmindenség, meg minden.
Megalith (PS4, PSVR, PSN)
2019.12.11. 21:38 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Halálosztó fagyi.
THE OUTER WORLDS (PLAYSTATION 4)
2019.12.09. 19:02 Játékteszt
21 hozzászólás
Szerző: MolonLave
A lelkem (és a testem, meg úgy mindenem) a vállalatot illeti meg.
Yakuza 4 Remastered (PS4, PSN)
2019.12.09. 11:59 Kedvcsináló
2 hozzászólás
Szerző: GrayFox
A négyfejű sárkány.
Door Kickers: Action Squad (PS4, PSN)
2019.12.06. 12:18 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Szolgálunk és rád rúgjuk az ajtót!
Paper Dolls Original (PS4, PSN)
2019.12.04. 18:36 PlayStation Network
15 hozzászólás
Szerző: Petunia
Rettegés a Csing-dinasztia korából.
Woodle Tree Adventures Deluxe (PS4, PSN)
2019.12.04. 18:26 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Melyik a legkisebb favicc? A fűrészpor...
TERMINATOR: RESISTANCE (PLAYSTATION 4)
2019.12.02. 14:09 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Trashminátor.