PlayStation.Community

2016.03.17. 09:26 Különvélemény
6 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Rettegés a Batman: Arkham Knight-ban.

(Az alapötletet Jeremy Bentham angol filozófus elképzelése a Panopticonról adta, valamint a Batman: Arkham Knight című videojáték. Természetesen a cikk spoilereket tartalmaz a game-ről.)
Ha bele kéne sűríteni egy szóba, hogy miről is szól a Batman: Arkham Knight története, és valamilyen részben a játékmenete is, akkor a "félelmet" választanám. A félelem köré épül a játék, és Batman személyében megvalósul a Panopticon is. De nézzük meg, mi is az a Panopticon, és mi köze mindennek Batmanhez.
A Panopticon Jeremy Bentham XVIII. és XIX. századi angol filozófus elképzelése a tökéletes börtönről. A szó görög eredetű, és jelentése: mindent látó. A Panopticon a következő: egy kerek épületben tartózkodnak a rabok, míg középen egy őrtoronyból figyeli őket egy börtönőr, anélkül, hogy őt látnák. Természetesen egy személy képtelen egyszerre minden rabot felügyelni, de a rabok nem tudják, hogy egy adott pillanatban figyelik-e őket. Ezzel pszichológiai hatást gyakorolnak rájuk és nem fognak szökést, vagy hasonlót tervezni, hisz az az érzésük, hogy állandó megfigyelés alatt állnak. A cél pedig az állandó félelem attól, hogy lebuknak. A Panopticon nem csak elzárja a bűnözőket, hanem elrettenti őket. Sőt, elrettenti a potenciális elkövetőket is. (Természetesen épültek azóta ezt az elvet alkalmazó börtönök; és a Batman: Arkham Origins-ban is található egy Panopticon a Blackgate börtönben.)

Ez a gondolat természetesen már az ókor óta megfogant az emberek gondolataiban, és a görög mitológiában is találni rá példát. Argosz Panoptész Héra közkedvelt lénye volt, aki számtalan szemmel rendelkezett. Egyszerre azonban sosem aludt az összes szeme, így kiváló börtönőr volt. Halálát követően kedvenc állatára, a páva farkára helyezte Héra a szemeit, és a mitológia szerint így nyerte el a páva a kinézetét.
Bár a Batman: Arkham széria korábbi részeiben is hasonló szerepet töltött be Batman, a befejező részben fonódott igazán össze a félelemmel. Ebben válhatott Batman a félelem segítségével valóban Panopticonná, megváltoztatva azt, ahogy eddig értelmezték őt.
A Batman mögötti személy jelleme alapvetően lényegtelen. (Bruce Wayne tárgytalan ebből a szempontból.) Lényegtelen, hogy ki Batman, hogy az a valaki milyen, és így tovább. Batman a Sötét Lovag, az igazság éjjeli bajnoka, aki folyamatosan figyeli a rosszfiúkat, bűnözőket és egyéb rosszakarókat, lesújtva rájuk az éj leple alatt. Az teljesen mindegy, hogy ki hajtja végre ezt: a lényeg, hogy akikre lecsap, azok Batmant látják.

Az Arkham Knight-ban Scarecrow egy újfajta félelem mérget fejleszt ki és a város beborításával fenyegetőzik. A gáztól mindenki szembesül saját félelmével, amikor pedig Batman szervezetébe kerül, előtör tudatalattijából a Joker. A játék kifejti mindkettejük félelmét: Batman attól fél, hogy olyanná válik, mint a Joker; míg a Joker a teljes feledésbe merüléstől retteg. A játék végére Batman felülkerekedik, de leleplezik: a világ megtudja, hogy ő Bruce Wayne. (Valamilyen szinten az Arkham Asylumban is előjön Scarecrow mérgének efféle hatása. Bruce Wayne újra éli szülei halálát és nem tud segíteni az embereken – Wayne félelme. Ezt követően a játék mintha lefagyna, mentés nélkül – a játékos félelme. Utána a játék bevezetője játszódik le, felcserélt szerepekkel: Joker viszi Batmant az elmegyógyintézetbe. Joker Batman lesz, Batman pedig Joker – előrevetítve Batman félelmét.)
Batman Panopticonként csak addig tud funkcionálni, amíg egy mítosz. Fejlett képességeinek és eszközeinek köszönhetően emberfeletti lényként mozog az éjszakában. Szellőzőnyílásokból villan elő; az égből zuhan alá; lelóg és elkap egy szerencsétlent; a környezetet használja, hogy váratlanul támadhasson a gonoszokra. De sosem öl, csak büntet. A játék FEAR technikája is a félelem faktorra épít: ha valakit csendben elintézünk, kapunk egy felhasználható lehetőséget akár öt ellenség kiiktatására. Ilyenkor az idő belassul, a rosszfiúk pedig pánikolva lövöldöznek össze-vissza, míg Batman egyenként kiüti őket. Aztán újra eltűnünk, és így tovább. Közelharcban is hasonló az elv, taktikus, kalkulálva püföli el támadóit: ideális esetben úgy, hogy hozzá sem érnek.
Az Arkham Knight (címe is kétféleképpen értelmezhető) egy éjszaka alatt játszódik. Batman próbál mindenhol ott lenni, mindenkin segíteni. Míg küzd Scarecrow ellen, tűzoltókat ment, sorozatgyilkosra vadászik, kiszabadítja Catwomant, és így tovább. A legnagyobb csapásokat is túléli, mindenkit elkap és börtönbe zár. Amit csinál, szinte hihetetlen, már-már mitikus státuszú. Szinte, már-már.
Amint kiderül, hogy ki Batman, elszáll a varázs. Ő is ember, senki nem fél tőle. Fél, mint bárki más. Vérzik, mint bárki más. Meg is halhat, mint bárki más. Attól függetlenül, hogy Batman legyőzi a benne lakozó Jokert és Scarecrow-t is, a helyzet nem változik. A világ tudja, hogy Batman hús-vér ember. Majdnem isteni állapotából visszakerült a halandók közé. Ezért hozza meg a végső döntést: a nyilvánosság számára meghal. Felszámolja a Gothamben ólálkodó maradék bűnözőket, majd megsemmisíti villáját, miközben ő is ott tartózkodik. Bárki tehette, a világ számára pedig Bruce Wayne – Batman – halott.
Egy epilógusban egy a saját szülei halálához hasonló jelenet játszódik le, de mielőtt a bűnöző meggyilkolhatná a párt, egy Batmanhez hasonló jelenés súlyt le rá, majd elkezdődik a stáblista. (Hasonlóképp élte meg saját félelmét Scarecrow is, aki Batmantől félt.)

Batman elérte, hogy „már-már” mitikus státuszból valóban azzá váljon. Elérte, hogy Batman, a szimbólum – és nem Batman, a személy – lehessen maga a Panopticon. Innentől kezdve nincs szükség egy emberre, aki magára ölti Batman ruháját. Batman megjátszott halálával elérhette azt, amit életében soha. Természetesen lesz még bűnözés, de minden teljesen más. A bűnözők tényleg úgy érezhetik, hogy állandóan figyelik őket. Batman kísértetté vált, aki visszatérve súlyt le a bűnösökre – akár mielőtt véghezvinnék a bűntettet. Eddig Batman nem lehetett ott mindenhol, de – bár ne egyértelmű, hogy ezt hogyan kivitelezte – most már igen. Állandóan figyel, és felügyel. A Rocksteady méltón fejezte be sorozatát, valódi legendává – és Panopticonná – emelve a Sötét Lovagot. Eddig csak azt a hatást kelthette, most már valóban ott van mindig és mindenhol. És hát így a leghatékonyabb, nem? Ha állandóan félünk a következményektől.
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. PSti  PlayStation.Community tag
2016.03.17. 19:54:00
LV5
Az a gond, hogy a batmanban nem féltek a batmantől. Lehet, hogy az átvezetőkben igen, de amikor batmanként bármilyen csoporthoz odamentem, akkor támadtak, nem elfutottak.
5. VictorVance  Szerkesztő
2016.03.17. 17:21:53
LV18
Annyira elolvasnám, de sajnos még nincs meg a játék, várok egy goty verzióra, alig várom, hogy végigtolhassam.
Örülünk?
4. jasihool  sztrovacsek
2016.03.17. 15:03:27
LV14
Remek kis írás. Már a múltkori Last of Us cikked is nagyon tetszett. Remélem számíthatunk még hasonlókra a későbbiekben is.
The sweet blood, oh, it sings to me...
3. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.03.17. 14:43:30
LV9
Kar volt kihagyni a Tower of Babel-t. Abban csucsosodott ki a paranoia temakor.
2. Nova  vas Normandy
2016.03.17. 12:39:39
LV13
Érdekes volt olvasni, köszi! :]
" I'm my own worst enemy "
1. Onimushaman  Szerkesztő
2016.03.17. 11:15:04
LV24
Kiváló cikk, köszi!
señor
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Véget ért hát a Trónok harca, hogy tetszett?
2019.05.26. 00:00 PlayStation.Community
7 hozzászólás
Szerző: martin
!!SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER!!
ToeJam & Earl: Back in the Groove! (PS4, PSN)
2019.05.20. 15:17 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Azok a '90-es évek...
Venom Nighthawk Chat Gaming Headset
2019.05.19. 10:55 Techno
5 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Kell egy füles?
TEAM SONIC RACING (PLAYSTATION 4)
2019.05.18. 15:42 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Úgy futol', alig érlek utol.
8-Bit Invaders (PS4, PSN)
2019.05.17. 11:02 PSC egyperces
2 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Egy harmadik típusú pofon a gamereknek.
Pode (PS4, PSN)
2019.05.16. 12:07 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: ColdHand
A kis csillag és az apró szikla kalandja.
Hell Warders (PS4, PSN)
2019.05.14. 11:23 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Sanada
Ördög és pokol.
SNOOKER 19 (PLAYSTATION 4)
2019.05.12. 16:58 Játékteszt
19 hozzászólás
Szerző: martin
Inkább nézem a tévében.
GHOST GIANT (PS4, PSVR, PSN)
2019.05.11. 12:50 Játékteszt
17 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szellemtestvér.
Puyo Puyo Champions (PS4, PSN)
2019.05.11. 10:14 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Online pacaviadal.