PlayStation.Community

2016.01.31. 11:17 Játékteszt
24 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Tájleíró fejtörő, videojáték formában.

Ha két szóval össze kéne foglalnom, miről is szól Jonathan Blow és csapatának régóta készülő, konzolos vonalon PlayStation 4 exkluzív alkotása, akkor valószínűleg a következőkkel tenném: Zen és perspektíva. Természetesen nem szeretnék filozófiai elemezgetésekbe bonyolódni, de talán a japán esztétika – beleértve a zen buddhizmust is – egyik legalapvetőbb része a minimalizmus. Nehéz a The Witness-ről úgy beszélni és mesélni, hogy ne lőjem le a poént – hiszen a felfedezés és az érzékelés a legfőbb erénye –, de azért megpróbálom.
Egy apró bonsai növény magába foglalja az egész erdőt, az összes fát és növényt. Sőt, a világ összes erdejét. A The Witness pontosan ezt érzékelteti velünk.
Játékmenete roppant egyszerű: egy szigeten botorkálva kell különféle helyeken elhelyezett panelek logikai feladványait megoldanunk, ezzel újabb utakat és feladványokat nyitva meg. A sziget egyfajta kicsinyített, összegyúrt változata világunknak, ahol a színek kavalkádja ugyanolyan fontos szerepet játszik, mint a gondos pontossággal elhelyezett objektumok.
Más élőlények rajtunk kívül nincsenek. Nincs zene sem, nincsenek gyűjthető pontszámok, feliratok a képernyőn, szövegek, meghatározott célok. A sziget feladatainak megoldásaira csak finoman vezet rá a játék, majd gyorsan bevet a mély vízbe.

Emlékeznünk kell a szigeten eltöltött időre, a korábbi megoldásokra. A paneleken található feladványok célja is roppant egyszerű: általánosságban a kiindulóponttól kell a végpontig vezetnünk a „fénynyalábunkat”. Természetesen később ezt fűszerezi és megcsavarja a játék, de a részletekbe nem mennék bele, hisz a felfedezés, és a „Heuréka!” pillanatok a legjobb pillanatok benne.

A játék nem igazságtalan, és bár sokszor késztetést érezhetünk az online puskázásra, ne tegyük! Az internet korában gyakran rohanunk egy videóhoz megoldásért, ha pár percnél többet töltünk el egy problémával. Menjünk el, igyunk meg valamit; szívjunk el egy cigit; sétáljunk egyet: majd térjünk vissza. Talán mindent új szemszögből tekinthetünk meg. Megéri. És eljutottunk a következő kulcsszóig: a perspektívához.
Narratíva és történet híján a The Witness első pillanatától kezdve az utolsó momentumokig saját szemléletünkre alapoz. Azt, hogy mit minek látunk, hogy jelenlétünket a szigeten hogyan értelmezzük, mind mi döntjük el.
Egy félkész kőépületet láthatunk félig épültnek, vagy félig elpusztultnak. A sziget lakatlansága idilli, vagy gyanús. Mind tőlünk függ. Ezt az eszmét a játék pedig kiterjeszti a feladványokra. Előfordulhat, hogy több megoldás is jó; vagy pont, hogy a megszokott megoldási mód nem fog működni. Ha picit megpróbálunk másképp gondolkodni, másképp érzékelni, talán rájövünk: hogyan tovább. Ezért kell szünetet tartani, mert újféle értelmezést kaphatnak a dolgok. Sőt, sokszor gúnyt űz a perspektíváinkból, ellehetetlenítve a megoldást a hagyományos módon.

Ez természetesen az életre általánosságban is igaz, és ezért annyira kiemelkedő a The Witness: ezt tette játékká. A feladatokat tetszőleges sorrendben oldogathatjuk meg, elidőzve a gyönyörű tájban, nézve a folyót, a tengert, vagy a fákat. Majd ha úgy érezzük, mehetünk tovább. A The Witness óriási nyugalmat áraszt magából: a sziget egy gondosan felépített, külön nekünk létrehozott feladvány, amely egyedüli célja, hogy örömünket leljük benne. Megköveteli, hogy gondolkozzunk, és elmélkedjünk. Sőt, hasznos egy kis jegyzetfüzettel játszani, lerajzolva a komplexebb problémákat.
Az idillhez hozzájárul az időtlenség is. Sőt, pontosabban az idők egyvelege: a szigeten különféle korok embereinek szobrait találhatjuk meg, szinte belefagyva a pillanatba. Keveredik jelen, múlt és jövő. Az említett Zen egyik fő alapja a meditáció is, mint út a megvilágosodáshoz.
A Zen nem igényel hosszas tanulást, magolást, szövegelemzést. Az ember elméjén keresztül világosodhat meg akár egy szempillantás alatt is. Ezt érezhetjük a szigeten, és ezt, amikor egy nehezebb feladványon kerekedünk felül. A szigeten gyakran mászkálhatunk el ugyanazon pont mellet, és tűnhet ugyanolyannak. De eljöhet egy pillanat – amikor valami bennünk változott – és másnak láthatjuk az egészet. A sziget – mint említettem – összegyúrt szelete terek és idők közös pillanatainak. De mikor mi megváltozunk, mindezt máshogy élhetjük meg. A megoldás része vagyunk mi is, a sziget is, és a panel is egyaránt.
Különféle gondolkodók és tudósok idézeteit hallgathatjuk meg a szigeten elszórt diktafonokon keresztül – azonban ez teljesen opcionális. (Egyébként híres szinkronszínészek hangján, mint Ashley Johnson – Ellie a The Last of Us-ból –, vagy Phil LaMarr – Vamp a Metal Gear Solid szériából.) Minden újabb hangfelvétel, minden újabb felfedezett zúg vagy szeglet, minden újabb megoldott feladat új nézőpontokat nyit meg.

Maga a világa furcsa, de mégis összeillő párosítása a természeti és építészeti szépségeknek, valamint a modern technológiának. Feladatok után kutatva vezetékek sokaságát láthatjuk, a panelek pedig LCD kijelzők fényével merednek ránk. De mégis minden a helyén van, nem tűnik semmi sem idegennek. És ami talán a legfontosabb, mi sem. Nekünk is itt a helyünk ezen a szigeten. Sokak számára természetesen az említettek fogják értéktelenné tenni a The Witness-t.
A segítség gyakorlatilag nem létező tényező, míg – mint említettem – történet sincs hagyományos értelemben véve. Nincs egy konkrétan megfogalmazott cél, nincsenek szereplők, nincsenek ellenségek, és nincsenek hősök sem. Nincs akció, nincs mozgalmasság: minden mozgás lassú és kimért. Gyakorlatilag paneleken és mászkálásból áll csak a játék, illetve abból, amiként megéljük. Nem való mindenkinek a The Witness, de akinek tetszenek a Journey-höz, a Flowerhez, vagy a The Unfinished Swanhoz hasonló, „más” játékok, annak csak ajánlani tudom.

A „több mint 600 feladat” szlogen nem hazudik: számos órát öltem a játékba és még mindig van mit tenni. A The Witness a logikát művészetté tette. Ritka, hogy ilyen pozitívan lehessen ennyire szubjektív egy videojáték, miközben folyamatosan leköt, és szórakoztat. A The Witness egy kompakt kis mestermű, mely pontosan eléri azt, amit kitűzött célul: éreztetni velünk, hacsak kevés ideig is, a zent és annak szépségeit úgy, hogy folyamatosan élvezzük. Érdemes gyakran nyomkodni a SHARE gombot, gyártva a szebbnél-szebb képeket.

Példátlan élményt fog nyújtani, de csak óvatosan: ez nem való mindenkinek, de ezzel nincs is semmi baj. Ne rémisszen meg senkit a The Witness „indie” mivolta: több lélek és gondosság van benne, mint számos „AAA” játékban. A logika és az elmélkedés szerelmeseinek kihagyhatatlan...
..de most megyek is vissza, mert van még mit tenni a szigeten.
(A játékot a PlayStation biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ról.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
24. csigahaver  PlayStation.Community tag
2016.02.16. 13:13:42
LV1
A grafikára azért nem adnék kiemelkedő minősítést, mert ez sajnos sub 1080p felbontás...
23. csigahaver  PlayStation.Community tag
2016.02.16. 13:11:09
LV1
Sokalltam az árát eleinte, de ennyi sikerélményt a bloodborne óta nem adott nekem játék. Hihetetlen jó érzés megoldani egy-egy olyan feladványt, aminek eleinte úgy megyek neki, hogy fogalmam sincs mi a bánat lehet a kulcs. Aztán körbenézek, visszagondolok a szigeten már megismert dolgokra és beugrik. Tényleg volt olyan, hogy egy feladványnál tudtam a megoldókulcsot, de a megfejtés sehogy sem akart kijönni. 40 percig próbálkoztam, aztán feladtam, elmentem zuhanyozni. A zuhany alatt meg beugrott, hogy a legjobb, ha elfelejtem a megoldókulcsot amit az előző feladványok alapján gondoltam és próbáljam meg másképp megoldani. És egyből sikerült. Néha valóban szivatós, de emiatt annyira sok a sikerélmény végül, ha magától megfejti az ember.
Most ott tartok, hogy időnként direkt abbahagyom a játékot, nehogy hamar vége legyen.
22. ufonauta  PlayStation.Community tag
2016.02.03. 00:21:29
LV15
Na ez aztán tőlem nagyon távol áll , ha leülök játszani nem gondolkodni akarok hanem hentelni :D , majd pont ilyennel fárasztóm amúgy is túlterhelt agyam .
21. martin  Főszerkesztő
2016.02.01. 21:42:57
LV27
Válasz 19. rottenbull üzenetére:
Legalább te nem vagy túlérzékeny, végre.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
20. amstel80  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 20:51:42
LV5
" ez nem való mindenkinek " ezért húztak már le játékot ezt miért mem. 10/10 egy kicsit... Áááá nemhogy sok,de nem reális.
"Megvagy tetvesgörény mostpróbálj meg ugrándozni"
19. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 19:07:21
LV9
Válasz 18. martin üzenetére:
Minden bizonnyal.
18. martin  Főszerkesztő
2016.02.01. 17:53:33
LV27
Válasz 14. rottenbull üzenetére:
Hülye vagy te ehhez, ne is erőltesd.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
17. Bandita1001  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 17:12:17
LV1
Áá....nem jön be. :(
16. HUN_GERGO  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 17:07:25
LV15
Nekem sótlan...
15. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 15:41:16
LV5
Válasz 13. tiNk üzenetére:
szerintem okkal nincs benne zene, a program azt akarja hogy csak a táblákra koncentráljunk :)
..loading, please wait..
14. rottenbull  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 15:39:20
LV9
Azert jo lett volna valami rendszer ami megajandekoz valamivel, ha tuljutunk x fejtoron. Jo tiz ora alatt nagyon rauntam a csigalassu jatekra. Otletesek a fejtorok, csak motivacio nincs a jatekban.
A zene hianya sem segit.
13. tiNk  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 14:06:08
LV18
Válasz 10. Richard üzenetére:
Zene pedig tudtommal nincs benne.
"We don't have to do this. You know that, right?"
12. ScouserHUN  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 12:48:32
LV3
Válasz 10. Richard üzenetére:
2 hét múlva jön a patch és lesz benne magyar felirat!

Egyébként ilyen tudományisztikus videók és hanganyagok vannak benne és a nyelvezetük miatt jó angol tudással is elég nehéz érteni.
You'll Never Walk Alone!
11. ScouserHUN  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 12:47:02
LV3
+1
Kb 330 panelt oldottam meg, úgy 15 óra játékkal. Összesen 650 puzzle van a játékban.

Ami történt ez idő alatt: tele van a telefonon kifényképezett képekkel, a jegyzetfüzetem rajzokkal éjszaka álmomban pedig folyamatosan vonalakat húzok. Teljesen a játék megszállottjává váltam. Olyan megoldások vannak, hogy egész elképesztő.

Javaslom, hogy akkor se nézzetek a neten segítséget, ha nagyon elakadtatok. Nagyon sokszor volt, hogy 10-15 percet szívtam egy panellal, majd abbahagytam a játékot és amikor 2-3 óra múlva bekapcsoltam, akkor szinte egyszerre megoldottam. És ez kurvajó érzés!
You'll Never Walk Alone!
10. Richard  PlayStation.Community tag
2016.02.01. 11:41:28
LV5
A trailer alatt a zene nagyon betalált! Nagy utazásnak tűnik a játék.
Angol tudást menynire igényel?
9. kurogane  PlayStation.Community tag
2016.01.31. 15:52:32
LV6
Szep,ritka gyongyszem es nem fogom gyozni a jatekokat potolni.Kov honapban beyond/heavy rain,mk x xl,gow 3 remastered,killzone,lbp3.Vegyek plusz kontrollert gyepalni,ugralgatni 2 playernek es ahitozom a sony fulesere hangcucc hijan.
8. ColdHand  Szerkesztő
2016.01.31. 14:58:02
LV22
+1
Már a legelső videójával megfogott anno. Eredetileg nem akartam még megvenni, csak pár hónap múlva, de a 10 pont (amit hamarabb elhiszek, mint a jc3 9 pontját:P) meggyőzött, hogy mégiscsak be kell szereznem februárban. :)
...a többit képzeld hozzá.
7. Sakamoto_14  A bölcs
2016.01.31. 14:30:22
LV20
Nekem úgymond már az első videókkal eladták, úgyhogy ezt a tesztet most nem is olvasnám el, minél kevesebbet szeretnék tudni róla. A pontszámra viszont nagyon kíváncsi voltam, és meg is lepődtem, hogy bezsákolta tőletek a tízest. Majd ha lesz rá lehetőség és pénz, megveszem, addig marad a listán.
6. gaccsi  PlayStation.Community tag
2016.01.31. 14:28:09
LV4
Jonathan Blow úgy nézem megint megcsinálta. Wow...
5. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2016.01.31. 13:58:03
LV28
Nagyon alábecsültem magamban ezt a játékot.
4. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2016.01.31. 13:11:00
LV5
életem egyik legjobb játéka, seggre ültem úgy fél óra után hogy milyen mélységekbe repítette el a fantáziám, a feladványok élvezetesen nehezek, mondhtanám azt is hogy a puzzle játékok Dark Souls-a :)) és csodaszép is..
..loading, please wait..
3. DanielBiG  PlayStation.Community tag
2016.01.31. 12:32:01
LV5
Első nap tuti nem, de valamelyik akcióban bezsákolom.
Ghost Recon WILDLANDS Magyar Közössége
2. Szativolution  PlayStation.Community tag
2016.01.31. 11:48:57
LV2
Érdekelt a játék, de nem nagyon tudtam hova tenni. Abban a pillanatban, mikor elolvastam mely játékokhoz hasonlítottad, vált kötelezővé a beszerzése. Kösz a cikket! :)
1. Lotar  PlayStation.Community tag
2016.01.31. 11:32:20
LV17
Nagyon-nagyon kíváncsi vagyok erre a cumóra. Beszerzendő db. Sajnos csak később.
psn/sen id: pcpmate
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
The Witness
Thekla, Inc. / SCE
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
10/10
Pozitívum
Gazdag, kidolgozott, magával ragadó csodaszép világ, ahol a felfedezés, kutatás és feladatmegoldás több tíz órányi örömöt fog okozni. Intuitív irányítás, szimpla elképzelés, komplex kivitelezés
Negatívum
Az „elvont” jelleg nehezen megközelíthetővé, céltalanná teheti bizonyos játékosok szemében, hisz a maga módján öncélú

MARTIN BELESZÓL
Igazi PlayStation gyöngyszem gondolkodó embereknek. Nem véletlen, hogy a nemzetközi szaksajtó is odáig van tőle. Ebben aztán lehet kirándulni meg gyönyörködni, az tuti!