.
 

PlayStation.Community

2016.01.17. 18:00 Kedvcsináló
2 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Te tudnál jobbat?

A Thomas Was Alone a legérdekesebb és legegyedibb indie játékok közé tartozik, így alkotójának, Mike Bithellnek izgatottan vártam legújabb projektjét. A Volume pedig nem okozott csalódást.
Az egész elképzelés a Robin Hood és a modern gaming világ sci-fi fúziója: a főszereplő, Rob Locksley megtalál egy Volume nevezetű készüléket, melyet régen katonák virtuális valóságban való kiképzésére használták. A Volume-ban rengeteg lementett tervrajz, mesterséges intelligencia és egyéb tényező található, mellyel felkészítették a különféle szituációkra a katonákat. Eredetileg a rosszfiú, Guy Gisborne használta, hogy végrehajtson egy puccsot Angliában és kiépítse saját vállalati diktatúráját. Rob a Volume-ban tárolt adatok alapján tervezi meg ellencsapását az elnyomó rendszer ellen, kimutatva a létesítmények és építmények gyenge pontjait ahhoz, hogy a gazdagoktól elvehessen, a szegényeknek pedig adhasson. A Volume-ot irányító Mesterséges Intelligencia pedig Alan, aki létezéséből fakadóan parancsokat kell, hogy teljesítsen, attól függetlenül, hogy egyet ért-e velük.
A Volume tiszta lopakodás. A minimalista környezetben és monokróm színvilágban gyakorlatilag minden jelzés értékű. Az elrabolandó értékeket apró, retró hangulatú lebegő gyémántok jelölik; az árnyékok fekete csíkos mezők; az ellenségek pedig egyen kinézetű „bábnak” keresztelt figurák, akiknek kirajzolt „látótölcsérén” kívül kell maradnunk. A feladat minden pályán ugyanaz: szerezzük meg az összes értéket, majd menjünk a kijárat felé. Idővel különféle eszközöket szedhetünk fel, illetve füttyszóval is elterelhetjük a rosszak figyelmét. (Kifejezetten jópofa, hogy a hangok keletkezésekor a grafika „megbomlik”: szó szerint megtörik a csend.) Néhol vázák, a múzeumokban csontvázak tarkítják itt-ott a terepet, de alapvetően csak az szerepel, aminek funkciója van. Kis szövegeket felszedegetve tekinthetünk a színfalak mögé: mi is történt Angliában, ki is ez a Guy Gisborne, hogyan ébredtek öntudatra a Mesterséges Intelligenciák, és így tovább.
Az említett szövegek és bizonyos pályák elején zajló párbeszédek mesélik el a történetet, Rob és Gisborne párharcát, és hogy hogyan reagál mindenre a nagyvilág. Sőt, talán pont ez a lényeg: a nagyvilág. Rob a Volume segítségével csak szimulálja a rablásokat, nem hajtja végre őket. Ő maga egy zárt szobában ugrál és mászkál fel-alá, de a mai Let’s Play videókhoz hasonlóan közzéteszi az interneten. A cél egy Robin Hoodok sokaságának létrehozása. Az, hogy inspiráljon másokat. Hogy mások menjenek rabolni, és szabotálják Gisborne vállalatait. „De béna ez a gyerek, én jobban csinálnám” – hangzik el sokszor az interneten, és Rob számára ez ugyanúgy kedvez: „Csináld jobban!”. A cél, hogy az emberek képezzék magukat az elnyomás ellen, és maguk tudjanak kivitelezni minden akciót.
A Mesterséges Intelligenciák története nincs annyira kiépítve, mint a Thomas Was Alone-ban, Gisborne emberei pedig gyakorlatilag csak említés szintjén léteznek. Amikor küldetést választunk – pontosabban szimulációt -, mindig egy adott emberhez kapcsolódik a létesítmény. Ezek a figurák névtelenek, szinte feladatkörükkel egyenlők: A Bankár, A Kovács, A Tudós. Tarot-kártyákhoz hasonlóan látható egy rajz róluk, de másképp fel sem bukkannak.
A játék elég gyakran viccel saját egyszerűségével, felhívva a figyelmet, hogy itt a hangsúly a tiszta játék, maga a mechanika. De az egyszerűség itt nem egyenlő a minőség hiányával. A pályák rövidek, ahogy a fő kampány is, és többet nem nyújt azon a rövid, de mégis elgondolkodtató történeten kívül amelyen végighaladunk. De a Volume „csináld jobban” szellemisége természetesen nem csak a narratívában bukkan fel. Ha végigsuhant az ember az egyébként szórakoztató és izgalmas pályákon, belevághat a rajongóközösség pályáiba. A Volume-nak egy nagyon egyszerű, de mégis összetett lehetőségeket biztosító pályatervezője van, mellyel bárki készíthet pályákat és fel is tölthet. „Tetszik az ötlet, de nem tetszettek a pályák”. „Nem volt elég nehéz”. „Túl gyorsan vége lett”. Nem baj! Csinálj jobbat, csinálj nehezebbet, írj jobb történetet. Ahogy a fő játékban is lehet szövegdobozokban tájékozódni a történet múltjáról és jelenéről, a pályatervezőben ugyanúgy lehet létrehozni saját meséket. Sőt, a játék külön felkér rá az elején: tölts fel nyugodtan videókat, hisz ez a lényeg!

A Volume a legelső Metal Gear Solid VR küldetéseit juttatta eszembe, ami nem túl különös, hisz fő inspirációja volt az alkotásnak. A Gyűrűk Ura filmsorozatból Gollumként ismert Andy Serkis kiváló szinkronja a galád Guy Gisborne-nak, ahogy tökéletesen hozza a Mesterséges Intelligencia, Alan karakterét is Danny Wallace (aki egyébként a Thomas Was Alone narrátora volt). A mondanivaló, az elképzelés és az egész mese ötletes és kiváló, és a ma már oly ritka tiszta, tömör lopakodás tovább fokozza. Mike Bithell bizonyított egyszer, most bizonyított még egyszer: alig várom, hogy mit választ következőnek. A Volume nem csak játék, hanem eszköz, hogy magunk is alkotók lehessünk: Mike Bithell ezt hozta ki ezzel az eszközzel.
Te tudnál jobbat?
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
2. vintezis  PlayStation.Community tag
2016.01.19. 10:13:44
LV3
Mekkora mázlista már ez a faszi, hogy játékfejlesztéssel foglalkozik és úgy hívják, hogy BITHELL!! (már ha tényleg ez a neve...)
PSN ID: vintezis-hun
1. Igjoe  Extremely Solid
2016.01.17. 18:57:27
LV3
Kicsit az MGS2 VR misszióira emlékeztet.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
23 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
TALES OF VESPERIA: DEFINITIVE EDITION (PS4)
2019.01.22. 08:55 Játékteszt
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Mese a későn érkezett eljövetelről.
ACE COMBAT 7: SKIES UNKNOWN (PLAYSTATION 4, PSVR)
2019.01.21. 13:35 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Határ a csillagos ég.
Arizona Sunshine (PlayStation 4, PSVR)
2019.01.21. 08:58 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Binder
Az UV-sugárzás káros hatásai.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
16 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.