.
 

PlayStation.Community

2016.01.11. 09:34 Cool-Túra
14 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Sorozatelemzés mítoszokkal, spekulációkkal, és történelmi tényekkel.

(Ez a cikk természetesen spoilereket tartalmaz az Uncharted fő trilógiájából. A játékmenet, a történet és a karakterek bemutatására csak akkor kerül sor, ha témába vág.)
A már óriási sikernek örvendő Uncharted széria eddig egy fő trilógiával, egy PS Vita melléksztorival, valamint egy könyvvel és egy képregénnyel rendelkezik, továbbá idén érkezik a várva várt negyedik rész, és forgatják a filmadaptációt is.
A sorozat egyértelmű inspirációi az Indiana Jones filmek és a Nemzet Aranya, az első bemutatók alapján pedig a Tomb Raiderhez való hasonlósága miatt nevezték gúnyosan „Dude Raider”-nek. Ennek az hamisságáról azonban már többször is meggyőzött a Naughty Dog, hisz az Unchartedet az egyik legminőségibb és legkiemelkedőbb videojáték sorozatnak tartják.
Az említett filmeken kívül természetesen különféle korok kaland- és ponyvaregényei is megihlették a sztorit. Jelen cikkemben azt vizsgálnám, hogy a történelem és a legendák mely szegmenseiből és mekkora mértékben merített a Naughty Dog a játék elkészítése során, valamint hogy formálta át egy egyedi történetté, saját mítoszvilággal.

Uncharted: Drake’s Fortune

A nyári akciófilmekhez gyakran hasonlított első rész során a világjáró kincsvadász, Nathan „Nate” Drake megszerzi Sir Francis Drake híres angol felfedező naplóját, mely elvezetheti rejtett kincsekhez és helyszínekhez. Hivatalosan Sir Francis Drake nem hagyott utódot, de az Uncharted kontinuitásában Nate egy házasságon kívüli gyermekének leszármazottja. Ennek tudatában érzi a motivációt és a lelkesedést magában, hogy felmenője nyomdokaiba lépve vágjon neki a világnak, mint kincsvadász.
Nate egy Sir Francistől öröklött gyűrűre vésett koordináták segítségével megtalálja a Panama menti óceán fenekén Sir Francis koporsóját, ám az csak egy általa írt naplót rejt, mely a híres El Doradohoz vezeti el a megtalálóját. De ki is volt Sir Francis Drake, mi (vagy ki) volt El Dorado, és mi köze mindehhez a náciknak?
Sir Francis karrierjének iróniáját tökéletesen ábrázolja a két szemben álló ország megítélése: az angolok számára hős, a spanyolok számára kalóz. Az 1540-ben született Francis Drake élete és „munkássága” rengeteg kalanddal, néhol morálisan megkérdőjelezhető döntéssel tarkított, és hűen a kor kalandori mentalitásához, rejtélyek és érdekességek által övezett.
Francis Drake ifjúként, 23 évesen utazott először Amerikába, majd egy spanyolokkal való ütközetet követően rendszeresen vívott ellenük harcot. A folyamatos rajtaütéseket követően 1577 és 1580 között körbehajózta másodikként a világot, majd fűszerekkel, spanyol zsákmányokkal és tömérdek információval tért vissza. Kalandjait az angol királynő, I. Erzsébet titoknak nyilvánította; figyelemreméltó és kiemelkedő tetteiért, többek között lovagi címmel jutalmazta meg.
„Lovagi címmel jutalmazta meg” és nem „lovaggá ütötte” – ugyanis a folyamatot nem maga a Királynő hajtotta végre. Jelen volt ugyanis egy francia diplomata, aki épp tárgyalásokat folytatott Erzsébettel egy lehetséges házassággal kapcsolatban a francia uralkodóval. Erzsébet a „lovaggá ütés” tettét átruházta a diplomatára, ezzel – bár közvetetten – elfogadottá tette a franciák számára is Drake spanyolok elleni akcióit. A viktoriánus korban a nacionalizmus eszményének keretében kezdték el úgy mesélni a történetet, hogy maga Erzsébet ütötte lovaggá. Így lett hát Francis Drake Sir, a lovaggá ütési rítus pedig a politika áldozata.

Bár a Naughty Dog a narratíva érdekében Sir Francis Drake dicső, lovagias oldalát vette elő, mint minden történelmi személy, ő sem volt csupán egyoldalú. A spanyolok elleni rajtaütések mellett a rabszolga kereskedésben is kipróbálta magát, mely erkölcsi mivoltát gondolom, nem kell magyaráznom. Ezen kívül részt vett egy ír mészárlásban Rathlin szigetén, ahol több száz férfit, nőt és gyermeket mészároltak le megadásukat követően.
Emellett eltörpül az a bizarr incidenssorozat, amikor társ-parancsnokát, Thomas Doughty-t valószínűleg személyes problémák miatt boszorkánysággal és árulással vádolva kivégezte, megtagadva előtte a rendes tárgyalás lehetőségét Angliában. Amikor később a hajó lelkésze megemlítette, hogy talán az utazás nehézségeinek okai közé tartozhat a spontán kivégzés, Drake kiláncolta és ki is átkozta ugyanazzal a lendülettel. 1596-os halála óta a mai napig Anglia hősként emlékszik rá, a popkultúra izgalmas kalandorként. A spanyolok pedig nem tudták kiosztani senkinek sem a II. Fülöp által kitűzött 4 millió fontos vérdíjat.

Az Unchartedban a Sir Francis Drake által fellelt kincsek közé tartozik El Dorado is, melynek meglelésére ered főhősünk és kis csapata. El Doradóra mindenki „Az Arany Városként” gondol, de ez a szókapcsolat eredeti jelentésének és tárgyának torzulása és módosulása.
Az „El Dorado” jelentése „az arany személy, arany ember”. Eredetileg a kolumbiai Muisca törzs vezetőjét egy rituálé során aranyporral vonták be, amit később a Bogotá közeli Guatavita tóban mosott le magáról. A mosakodás során követői különféle ékszereket és értékes tárgyakat dobáltak utána. Itt kanyarodott el a történet az „arany város” irányába a következő okfejtés alapján: ha van egy király, aki képes bevonni magát aranyporral, alattvalói pedig csak úgy dobálják az ékszereket, akkor:
1. Rengeteg vagyonnal rendelkezhet az egész királyság, amit meg is lehetne szerezni,
2. Fogalma sincs az embereknek, hogy mekkora értékkel is bírnak ezek a tárgyak, tehát meg is lehetne szerezni.

És szép lassan így lett Aranyemberből Aranyváros, és így rohant vakon a vesztébe rengeteg kalandvágyó, lelkes és bátor felfedező, keresve azt, ami sosem létezett.
Az Unchartedben, míg Nate-ék eleinte egy város kutatására indulnak, hamar rájönnek, hogy az „ember” jelentését hordozó El Doradó egy óriási arany szobor, pontosabban szarkofág. Az út során egy német tengeralattjáróval és torz lényekkel is szembesül főhősünk, mely elvezet a harmadik kérdés válaszához.
Hitler, elmélete alátámasztása érdekében spirituális és okkult igazolást is keresett, mely kutatását a miszticizmus iránt érdeklődést tanúsító Heinrich Himmler vezetett. Az árja nép világuralmi státuszának igazolásához például egy bizarr elképzelés alapján a nácik nekivágtak a világnak. Az erre a célra létrehozott Ahnenerbe Atlantiszt kutatta, valamint az Atlantisz bukását követő túlélőket, akik egy süllyedő városból hova máshova menekülhettek, mint egy magas helyre, tehát Tibetbe. Nyilván. A fődíj a Szent Grál lett volna, de mind tudjuk, mi történt.
A Naughty Dog kiegészítette ezeket a kutatásokat egy fiktív El Dorado utáni kereséssel, ami az arra járó Náci katonák vesztét okozta végül, ugyanis szembesültek a szobor „átkával”. Idézőjelben az átok, ugyanis a Naughty Dog direkt kitért arra, hogy az Uncharted világának rejtélyeit nem emberfeletti, földöntúli erőkkel kell magyarázni: az arany szarkofág nem átkozott, hanem a benne található mumifikálódott tetem olyan vírust tartalmaz, mely torz, mutáns ösztönlényekké változtatja azokat, akik belélegzik. A spanyolokból így jöttek hát létre a szörnyek, akik később a németeket is meggyilkolták. Drake anno rájött az „átokra”, és ezért hozatta a szigetre El Doradot: hogy elrejtse.
Így sikerült hát a Naughty Dognak egy szép füzérre fognia az egyébként laza kapcsolatban álló történelmi jelenségeket és figurákat, létrehozva egy igazán egyedi, izgalmas és jópofa történetet. És egyébként is: mennyire hihetetlenebb ez annál, mint hogy a világot uraló szuperfaj a süllyedő übervárost követően felfutott a hegyekbe?
Uncharted 2: Among Thieves

A várva várt folytatásban a világjáró Nate valóban világjáró oldalával szembesülünk, hisz több változatos és színes helyszínre vándorolhatunk Marco Polo nyomában, felkutatva Shambhala mitikus helyszínét, menekülve a gonosz balkáni zsoldosok elől.
Szemben az első rész nyugati helyszínével, a második epizód fókuszában a misztikus Kelet áll, és a XIII. század egyik legnagyobb felfedezője, Marco Polo. Marco Polo egyik mondata szolgált a játék inspirációjául, mely elkészítése során a Naughty Dog ismét alapos munkát végzett, mesterien szőve egybe történelmi tényt és legendát – „Felét sem árultam el annak, mit láttam, mert tudtam, nem hinnének nekem.”

Az intenzív in medias res kezdést követően Nate a hóban botorkálva eljut egy phurbához (vagy kīla), mely visszaemlékezések sorozatát váltja ki belőle, de mielőtt mi is arra tévednénk, nézzük meg mi is az a phurba.
A phurba egy rituális tőr, melyet főként az indo-tibeti buddhizmus alkalmaz. A „tőr” itt félrevezető lehet, ugyanis inkább spirituális (értsd: szimbolikus) jelentősége van. Egyrészt az ikonográfiában fordul elő gyakran a Hindu és a Vajrajána istenségeknél, ahol képes a gyűlöletet és erőszakot magába szívni, majd megsemmisíteni a csúcsán keresztül.
A gyakorlatban szintén hasonló funkciókat tölt be: áldásokat, rossz lelkek űzését képes végrehajtani vele az arra érdemes. Az eszköz gyógyító hatással is bír a felsoroltak mellett. Ebből is látni, hogy szimbolikus értéke kiemelkedő az adott kultúrában, és bár az Uncharted 2 során nem közvetlenül ez a haszna, állítólag az juthat el a rejtett királyságba, aki a birtokában van.
A visszaemlékezés során Nate régi csatlósaival egy konstantinápolyi múzeumból igyekszik ellopni egy olajlámpást, mely eredetileg Marco Poloé volt. A lámpás trükkje egy gyúlékony kék gyanta, mely felfedi Polo Borneóban hajótörést szenvedett flottáját. A flotta szállította elvileg a Cintamani követ, mely a mitikus utópiából, Shambhalából származik. De haladjunk sorba, hogy összeálljon a hátteret képező összes darab.
Marco Polo az 1200-as évek közepén Keletre utazott és számtalan beszámolóban örökítette meg az ott látottakat, izgalmas betekintést nyújtva a Nyugat embere számára. A történet szempontjából azonban kifejezetten fontos a találkozója Kubiláj kánnal, a Mongol Dinasztia egyik legnagyobb uralkodójával (aki egyébként a kínai Jüan-dinasztia megalapítója is). A már amúgy is spekulációra és izgalmas történetekre érett termőtalajt kihasználva iktatta be az Uncharted 2 a lámpást a kék gyantával, mely elvezeti hősünket a flottához.
Borneoban nem találják meg a Cintamani követ ugyan, de rájönnek arra, hogy Nepálon keresztül juthatnak Shambhalaba a phurba segítségével, ahol még midig ott a kő.
A „keleti Bölcsek Köveként” is értelmezhető Cintamani kő a hinduizmusban és a buddhizmusban tölt be különféle szerepeket. A Buddhista tanokban egyfajta vágybeteljesítő metaforája Buddha bölcsességének és tanításainak, mely bármiként manifesztálódhat, legyen szó akár triviális dolgokról, mint az ételek vagy ruhák, vagy sorsdöntő cselekedetekről, mint a szenvedés és betegségek megszüntetése. Hasonló szerepe van a hinduizmusban is. Bár az Unchartedben a sors egyfajta iróniájaként jelenik meg, de erre később térek ki. A Dragon Ball rajongók számára ismerős lehet, ugyanis a széria címét képező Sárkány Gömbök pontosan ennek felelnek meg: aki megszerzi őket, bármilyen kívánsága valóra válhat.
A vad kalandokat és a vonatbalesetet követően a visszaemlékezések beérik a jelenkori szálat, ahol Nate sérülései miatt rövid kómába esik, majd egy tibeti falucskában tér magához, ahol megismerkedik Schäferrel, egy német felfedezővel.
A játék kifejezetten idilli és kellemes pillanatai közé tartozik, amikor Nate bejárja a falucskát, körbenézhet, megfigyelheti környezetét. (A Tale of Tales The Graveyard című elvont kis művészjátéka szolgált inspirációul. Egy rövid, furcsa élményt nyújt egy idős hölgyről, aki távozik egy temetőből.)
Schäfer a már korábban említett Ahnenerbe által szervezett expedíció keretein belül indult el társaival, hogy megtalálja a Cintamani követ. Nate egy helyi segítségével megtalálja az expedíció maradványait, de útközben rejtélyes szörnyetegek támadják meg.
Mikor végre visszaérnek, a rosszfiúk ostrom alatt tartják a várost, és az eseménysor kulminációjaként Nate egy kis kolostor alján a phurba segítségével végre eljut az áhított Shambhalába.
Shambhala a buddhizmus csodaföldje, mely hindu szövegekben is megjelenik. Mint ahogy kiderült, és általában jellemző a buddhizmusra, Shambhala inkább spirituális, és a lélek számára elérhető; nem kizárólag egy fizikai helyszín, melyet hosszas kutatás után megtalálhatunk. Ez természetesen nem fogta vissza se a pop kultúrát, se a – leginkább nyugatról érkező – kutatókat és érdeklődőket az expedíciók indításától. Ebből a buliból ugye a nácik sem maradhattak ki, melyet a játék is reflektál Schäfer személyében. Shambhalaból alakult ki később Shangri-La is, mely néhol szinonimaként, néhol egy másik utópiaként jelenik meg. A legfőbb különbség, hogy míg Shambhala hosszú múltra tekint vissza, Shangri-Lat James Hilton találta ki 1933-as regényében, a Lost Horizonban (Elveszett Horizont). (Egyébként Shangri-La nevezetű település létezik is Kínában: vajon oda hányan vándoroltak el boldogság és kincs reményében?)
A játék csattanójában érezni igazán a Naughty Dog-féle értelmezést a felsoroltakban, akik keserű iróniájukkal dolgozták fel mindent.

Shambhala egy ősi, óriási „élet fájának” ad otthont a játékban, melynek nedűje csodálatos erővel ruházza fel azt, aki elfogyasztja. A Cintamani kő így nem egy „kő”, hanem egy darab borostyánkő gyanta a fáról. Ez a valódi érték, mely ismét borzalmas körülményeket vonz maga után. Az elfogyasztást követően szinte sérthetetlenné válhat az ember, de elveszíti emberi mivoltát is. Így lettek hát azok a szörnyek, akik megtámadták Nate-et, és ezért nem akarta elhozni se Marco Polo, se az öreg Schäfer. Természetesen Drake ismét legyőzi a gonoszt, és úgy dönt, túl szörnyű titok ez a világ számára – Shambhala örökre megsemmisül.
A Naughty Dog a széria második részével ebben a tekintetben is felülmúlta elődjét, frappánsan és intelligensen szőtte a történetbe a keleti spiritualizmust, megőrizve annak tartalmát, de mégis átitatva saját stílusával és egyfajta nyugati materializmussal.
Uncharted 3: Drake’s Deception

A nyugati és távol keleti kalandozásainkat követően Nate harmadik nagy útja a világ körüli turnét tovább bővítette, és a soros legendás város és híres felfedező ebben a részben a „Homok Atlantisza” és Arábiai Lawrence.
Jelen történet során Nate és a csapat próbál túljárni egy gonosz szervezet eszén, megelőzve őket a rejtélyes, de – ahogy azt illik – veszélyes kincs fellelésében. Egy visszaemlékezést követően, melyben megtudjuk, Nate és mentora, Sully hogyan találkoztak, megkaparintják T. E. Lawrence naplóját, mely Sir Francis Drake titkos arábiai útját fedi fel. Sir Francis Drake azt a megbízatást kapta I. Erzsébettől, hogy találja meg Ubar elveszett városát, másik nevén Iramot. De mielőtt hősünk eljuthatna oda, és megfékezhetné a rosszfiúkat (és lányt), Franciaországtól kezdve Szírián át egy hajótemetőn keresztül egy repülőgép katasztrófát átvészelve jut el végre a Rab-el-Háli sivatagba, ahol Ubar feltételezett helye található. Míg ő odaér, nézzük meg, ki is volt T. E. Lawrence, és mi is az az Ubar.

T. E. Lawrence a XIX. század végén és a XX. század elején élt és tevékenykedett archeológusként, kutatóként, felfedezőként, és gyakorlatilag korabeli rocksztárként. Részt vett az első világháború során a palesztin fronton, ahol az angolok küzdöttek a németek által támogatott Ottomán birodalom ellen; valamint szerepet játszott az Ottomán-Török uralom elleni arab felkelésben is. Az amúgy is lenyűgöző repertoárt izgalmasan és szenvedélyesen mesélte el, így ragadt rá az Arábiai Lawrence név. Motorbalesetben halt meg, amikor elrántotta a kormányt, hogy ne ütközzön két biciklis kisfiúval. Érdekes adalék, hogy az egyik idegsebész, aki próbálta megmenteni életét, emiatt az incidens miatt vágott bele kutatásaiba, melynek eredménye a bukósisak elterjedtebb használata lett.
Az Uncharted univerzum Arábiai Lawrencen keresztül hozza vissza a képbe Sir Francis Drake-et, akinek már említett titokként kezelt kalandjai közé tartozott egy rövid kitérő a Föld körbeutazása során. A kitérő célja volt a több néven is ismert Ubar, mely a játék nagy fináléjaként szolgál.

„6. Hát nem láttád-é hogyan tett Allah Aád (törzsével)
7. S a sokoszlopos Iram-mal
8. Amilyen nem teremtetett a földön,
9. S Thamud törzsével, kik a követ zúztak a völgyben,
10. S a Fáráóval, a hatalom birtokosával
11. S (azokkal), kik fellázadtak (Allahhal szemben)
a földön
12. S felszaporiták azon a rontást?
13. Hát kitölté Urad rajtuk a veszedelmét.
14. Lám! Urad az Éber.”


(Dr. Miháffy Balázs fordításában)

Így szól a Korán a „sokoszlopos” Irámról, melynek értelmezése vitatott. Vannak, akik úgy gondolják, hogy ez egy helyszín; míg mások úgy vélik, egy törzsről van szó, és az oszlopok a sátrakra utalnak. Az egyik értelmezés – melyből a Naughty Dog is merített – Irámot egy Isten akaratát megtagadó király városának tartja, melyet a mindenható büntetésként süllyesztett a homokba, örökre eltüntetve a föld színéről: innen a „Homok Atlantiszta” elnevezés is. (Mi leginkább az Ezeregyéjszaka Meséiből hallhattunk Iramról.)

Mondanom se kell, hogy sok írót ihletett meg a történet, és egy kis kutatócsoport 1992-ben azt állította, hogy megtalálta azt a helyet, ahol egykor állt Iram, vagy ahogy ők nevezték, Ubar.
St John Philby, Lawrence „kortársa”, szintén kutató, tanácsadóként szolgált a térségben, és egy beduintól hallott a városról –, ami egyértelmű párhuzam Nate és a beduin között. Az ő változatában is Isten pusztítja el büntetésként a várost, csak ő a Wabar nevet preferálta ( hisz nem volt már így is elég neve ennek a legendás helynek).
Az unchartedes változatban azonban nyoma sincs Istennek: Salamon Király foglyul ejtett egy gonosz lelket, egy Dzsinnt, akit egy bronz tárolóba és Ubar mélyébe vetett. Miután Nate bejut a városba, megtudja a történet mögötti igazságot: A Dzsinnt valójában egy hallucinogén anyag hatása miatt érzékelik az emberek. Salamon a bronz „börtönt” a város vízellátásának szívébe hajította, ezzel megmérgezve és az őrületbe kergetve a lakosságot. Erzsébet Királynő – felismerve az óriási potenciált egy ilyen eszközben – a megszerzésére küldte Sir Francis Drake-et, aki azonban megértette, hogy ez mekkora veszélyeket rejt.
Egyfajta párhuzamot vélek felfedezni a görög Delphoi jósda jósnője és az Uncharted-féle Ubar között: kiderült ugyanis, hogy a jóslatok és látomások azért következtek be, mert a Delphoi templom alól hallucinogén gázok szivárogtak fel.
Természetesen a Naughty Dog iróniája ebben a részben sem maradhatott ki: Nate ellenségei meg akarják szerezni maguknak ezt az anyagot, mely megakadályozása során Nate lesz „Isten”, amikor beindítja a város tényleges homokba való süllyedését, igazából a „Homok Atlantiszává” téve Ubart.
Ahogy eddig megszoktuk, a csapat ismét ügyesen fonta össze a különféle forrásokat a saját, egyedi hangjuk kialakításával. Amellett, hogy eszméletlenül szórakoztató játéksorozat, rengeteget is tanulhat belőle az ember.
Végül a Drake gyűrűjébe vésett mottó igaznak bizonyult, mind a sorozat, mind a mögötte rejlő háttér tekintetében: a nagy dolgok igenis kicsiként indulnak.

(A három főjátékot magában foglaló Uncharted: The Nathan Drake Collection PlayStation 4-es szoftver megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető.)
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
14. kiralygyozo  PlayStation.Community tag
2016.02.04. 16:20:16
LV2
Köszi, jó, és érdekes olvasmány, gratula :-)
A nagyképûség: -õl, butít, és nyomorba dõnt.
13. fr3ntzen12  PlayStation.Community tag
2016.01.27. 09:00:38
LV4
Köszi. Ez remek volt. Remélem a 4. részből is csinálsz egy ilyen kis összefoglalót. :)
12. Pufi_HUN  PlayStation.Community tag
2016.01.17. 15:24:16
LV12
Ma is tanultam valamit! Köszi! :)
11. Vince_Suga  PlayStation.Community tag
2016.01.15. 10:27:12
LV1
Zseniális olvasmány, a játék többszöri végigjátszása ellenére is szolgált újdonsággal! Még sok ehhez hasonlót!
Sic Parvis Magna
10. Zozo8  PlayStation.Community tag
2016.01.14. 17:53:11
LV24
Tök jó:) Köszi az írást:)
T.függő és -.len blog: http://zar-ido.blogspot.hu
9. G-men  PlayStation.Community tag
2016.01.12. 23:50:44
LV11
királyos!
SicKLy SaVaGe
8. solid  PlayStation.Community tag
2016.01.12. 23:33:50
LV12
Nagyon tetszett az írás, köszönjük! Nem ismertem ezeket így egyben, részletesen pedig érdekelt! Most megkaptam és még a kutatást, utánajárást is megsporoltam. :)
"Game has changed"
7. VictorVance  Szerkesztő
2016.01.12. 13:35:46
LV17
Király, nemsokára el is olvasom!
Örülünk?
6. Don-Atello92  PlayStation.Community tag
2016.01.12. 13:03:45
LV6
5. jime  non-alcoholic
2016.01.11. 21:58:39
LV29
ez tök fasza, kössze ;)
"wake up, you're dead!"
4. MrFox  PlayStation.Community tag
2016.01.11. 11:56:57
LV2
Anno én is utána olvastam a háttérlegendáknak, de ennyire nem mélyedtem bele. Köszi, jó látni az összképet :)
3. Drivolis  Felséges Úrnő
2016.01.11. 11:20:52
LV23
Köszönjük az olvasmányt. :)
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
2. soliduss  A Krónikás
2016.01.11. 11:14:41
LV25
1. w1ggly  PlayStation.Community tag
2016.01.11. 10:53:24
LV11
Szeretem az ilyen olvasmányokat.
Nagyon jó!
Vigyázat! A komment véleményt tartalmazhat.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
23 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
TALES OF VESPERIA: DEFINITIVE EDITION (PS4)
2019.01.22. 08:55 Játékteszt
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Mese a későn érkezett eljövetelről.
ACE COMBAT 7: SKIES UNKNOWN (PLAYSTATION 4, PSVR)
2019.01.21. 13:35 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Határ a csillagos ég.
Arizona Sunshine (PlayStation 4, PSVR)
2019.01.21. 08:58 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Binder
Az UV-sugárzás káros hatásai.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
16 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.