PlayStation.Community

2015.12.19. 13:45 Kedvcsináló
20 hozzászólás
Szerző: Petunia
Értékeld a cikket!
Folyékony fény.

Mindennek vége

Ismét itt egy újabb cím, amely nem mindenkinek szól. Amelyben nincsenek látványos akciójelenetek, nem folyik benne vér. Amelyben mindössze három gombot fogsz használni. Amelyben az elmesélt történet és az érzelmek jelentik a fókuszt, egy olyan főhős által közvetítve, aki testetlen, azonosíthatatlan, és csak nagyon kevés dologgal tud kapcsolatba kerülni. Egy játék, melyben a popkultúra több műfaja ötvöződik, és már-már természetfeletti síkon keres választ az élet és a halál metafizikai kérdéseire, a horrorból ismert motívumokat is igénybe véve. Egy kódhalmaz, amely ismét aláhúzza a videojátéknak a művészeti alkotással való azonosíthatóságát.

Az Everybody’s Gone to the Rapture ugyanonnan jött az én életembe, ahonnan az Ethan Carter, vagyis a Sony hírleveléből. Ismét elég volt néhány kép és pár sor, hogy gyakorlatilag teszt olvasása nélkül határozzam el magam egy game megvásárlása – ez már bizony női intuíció és az esetek kilencven százalékában megbízhatóan működik. A Rapture ugyan nem nevezhető teljes egészében indie játéknak, mert maga a Sony adta ki, de érdemes jól megjegyeznünk a fejlesztő Chinese Room nevét. Szerintem Angliából túlnyomórészt csak jó dolgok jönnek (Lara Croft, Depeche Mode, Pet Shop Boys, Poirot és a volt főnököm – hogy csak párat említsek), ne is csodálkozzunk hát, hogy a Rapture elkövetői is britek; egész pontosan egy kis brightoni csapat, akik specialitása a megfigyelésre épülő, első személyben láttató játékok. Ugyan csak pár éve vannak jelen, első alkotásuk, a 2012-es Dear Esther nem kevesebb, mint tíz díjat nyert és a BAFTA öt kategóriájában jelölték. Egy évvel később hozták világra a hasonlóan jól szerepelt Amnesia: A Machine For Pigs című játékot, mely műfaját tekintve túlélő horror... Nagy veszteség, hogy mindkettő csak PC-re jelent meg, de ne hagyjuk, hogy a platform természetű különbségek éket verjenek az ilyen minőségű címek és közénk, én legalábbis nem szeretném hagyni.
1984

A Rapture-t a Sony halloweeni akciójában szereztem be. Nem véletlenül kapott ott helyet. A '80-as évek első felében, a festői angol vidéken, Shropshire-ban játszódó sztori egyik főszereplője egy úszó kamera, melynek csak a lépéseit halljuk, a másik pedig egy ide-oda keringő, furcsa hangokat hallató fénygömb. Rajtuk kívül nincs élő ember vagy állat, azaz az élet minden látható jelét nélkülöző, ám ennek ellenére abszolút normálisnak tűnő és csodálatosan szépen megálmodott, zöldellő fűvel, lombos fákkal, érett gabonával, nyíló virágokkal tarkított, már-már idillikus környezetben haladunk előre, amely olyan érzetet kelt, mintha a lakók csak percekkel ezelőtt tűntek volna el. Olyan apokalipszis ez, mint a The Last Of Us-é, csak teljes és máshogy van ábrázolva. Ugyan a fújó szél, az eső hangja és lépteink zaja, no meg persze az időről időre felcsendülő, bámulatosan szép zenei betétek folyamatosan gondoskodnak róla, hogy ne legyen teljes csend, de a madarak egy idő után nem énekelnek a fákon, nincsenek állatok és az emberi életre jellemző összes zaj hiányzik. Természetesen nem vagyunk rákényszerítve arra, hogy kövessük az aranyló gömböt, de a tulajdonképpeni történet, amelynek megfigyelői vagyunk, általa kerül elmondásra. Hogy csak az alapokat vázoljam fel, annyit elárulok, hogy furcsa események hatására karantén alá helyezték a környéket, a lakóknak pedig nehéz döntésekkel kell szembenézniük. Shropshire területe nem túl nagy: két kisebb falucskából, egy erdőből, egy tóból, egy kempingből és egy nagyobb farmból áll. Mindegyik helyszín a sztori főszereplőinek alakja köré épülve alkot fejezetet. Ahogy haladunk előre, az esetek nagy részében az arany fény automatikusan veszi fel emberek alakjait és apró történetek, beszélgetések játszódnak le, sokféle értelmezési lehetőséget kínálva. Egyre erősödik az extrém helyzetben átélt bizonytalanság és félelem érzése, majd minden fejezetet egy megkapó szépségű jelenet zár le, mely bemutatja, az adott szereplő miként szembesült a véggel. Jómagam a Platinához vezető út utolsó, nagy lépéseként kényszerültem rá, hogy a teljes sztorit annak minden apró rezdülésével újra végigkövessem, és mire befejeztem, megfájdult a fejem a bőgésbe, úgy kikészítettek az átélt érzelmek.

Mivel a Rapture lényege a megfigyelés, a tulajdonképpeni interakció kimerül az ajtók nyitogatásában, rádiók bekapcsolásában, és az arany golyóval történő kölcsönhatásban. Bizonyos helyeken a gombóc megáll a levegőben, ilyenkor a kontroller döntögetésével kell a hatását felerősíteni egészen egy robbanásszerű jelenetig, hogy megtekintsünk egy, a sztori szempontjából fontos jelenetet. Az előrehaladás nem gyors; lépteinket szaporázni az R2-vel tudjuk, de ez nem az a játék, ahol rohanni kell, és a fejlesztők meg is tettek mindent azért, hogy a sietést meggátolják, ami valóban teljesen ellentétes lenne a Rapture hangulatával, az általa közvetített hangulattal, mondanivalóval. Ugyan mikor az ember lánya a Platinán dolgozva már vagy hatodjára kell, hogy bejárja keresztül-kasul a teljes területet, a lassú séta olykor idegesíti egy pöppet, de ilyenkor azzal nyugtatja magát, hogy csigavér, a látvány és a sztori mindenért kárpótol. Vannak egyébként térképek, amelyek mindig mutatják, hol állunk éppen, és némi gyakorlással ki lehet tanulni, hol tudunk átvágni a rövid útvonalakon (Backtracker trofi. :)

Bűbáj

A látványvilág jellemzésével bajban vagyok, mert nehéz szavakba önteni, látni kell – sőt kötelező. Ajánlom figyelmetekbe a cikk alján sorakozó képeket. Igaz, hogy emberi animációkkal nem kellett molyolni, de a Chinese Room által alkotott világ közel van az aranysz*ró Naughty Dog által standardként megfogalmazott színvonalhoz. És nemcsak a szinte végletekig kidolgozott részletekről beszélek, de a hihetetlenül realisztikus fény-árnyék viszonyokról is. Minden helyszínen más a nap állása, van, ahol mindig esik az eső, de eszméletlen élmény megfigyelni, hogy milyen különböző hangulatokat közvetítenek a lokációk a nekik megfelelő napszak és időjárási viszony következtében; a Rapture világa maga a dinamikusan eláradó impresszionizmus. Rengeteg screenshotot lehetne csinálni festményre kívánkozó végeredménnyel.

A cucc másik... pontosabban harmadik erőssége a hangzás, a zenei világ. Már pusztán a szinkron is csillagos ötös. Nekem a brit angol az örök kedvenc, úgyhogy mindig zene a füleimnek, ha a klasszikus kiejtést hallhatom, és itt nincs is más. A színészek tökéletes átéléssel, nagyon valószínűleg mo-cappel körítve mondták fel a dialógusokat, és a játékban bár csak az emberek elmosódott alakját látjuk, tökéletesen előttünk van az adott jelenet. Ehhez jönnek a szimfonikus zenekar és élő kórus által előadott zenei betétek, melyek egyike-másika olyan csodás, és annyira illik az adott szcénához, hogy könnyek gyűlnek a player szemébe.

Megint hangsúlyozom, hogy az Everybody’s Gone To The Rapture nem való mindenkinek. Kell hozzá egy stabil idegen nyelv tudás, valamint a vágy a „valami más”, a puszta megfigyelés, egy érdekes és sok kérdést felvető történet megismerése iránt. Az ilyen színvonalú, és csak pár órás cuccok egyrészt felüdülést kínálnak a harminc-negyven órás sandbox platinázás után, másrészt egyediségükből kifolyólag évekkel később is emlékezetesek. Remélem, sikerült kedvet csinálnom a Rapture-höz azoknak, akik még nem hallottak róla, kár lenne kihagyni. Részemről az idei év egyik legkiemelkedőbb, legmaradandóbb darabja.

És még egyszer: a videojáték művészet.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
20. BoroSati  PlayStation.Community tag
2016.04.05. 13:56:22
LV2
Most vettem meg épp az Ethan Cartert amikor megláttam, hogy ez is le van most árazva csütörtökig. Azt hiszem begyűjtöm most ezt is. Köszi a tesztet Petunia.
Nyugi Dagi, nyugi, nem csak foci van a világon!
19. Petunia  Szerkesztő
2015.12.23. 23:33:39
LV12
Válasz 18. Drivolis üzenetére:
Igen, de fix, hogy ezen a játékon a pasik is bőgnek, titokban. :D Főleg, amikor másodszor viszed végig az elejétől, és már mindent értesz.
Endure and Survive
18. Drivolis  Felséges Úrnő
2015.12.23. 01:29:46
LV23
Ki más, ha nem Petu...? :D
Tetszik!
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
17. Petunia  Szerkesztő
2015.12.21. 12:58:34
LV12
Válasz 14. LaXiKa_hun üzenetére:
Köszi, ez volt a cél. :)
Endure and Survive
16. Petunia  Szerkesztő
2015.12.21. 12:56:44
LV12
Válasz 13. Richard üzenetére:
Jaja, zseniális lenne magyar interface-szel, de sajna csak a Ubi és az EA radarján vagyunk rajta.
Endure and Survive
15. Petunia  Szerkesztő
2015.12.21. 12:54:25
LV12
Válasz 12. martin üzenetére:
:D
Endure and Survive
14. LaXiKa_hun  PlayStation.Community tag
2015.12.21. 12:14:33
LV9
nagyon jó írás, mindenképpet meghozta a kedvet. bárcsak idő is lenne rá.
PSN ID: LaXiKa_hun
13. Richard  PlayStation.Community tag
2015.12.21. 10:04:53
LV5
Nagyon utaznék ezzel a történettel, végignézném a lakosság által hátrhahagyott otthonokat. Ezeket de nagyon díjaznám, ha kapnának magyar feliratot! - álmodozzak csak
12. martin  Főszerkesztő
2015.12.20. 14:33:13
LV27
Válasz 9. Petunia üzenetére:
Nem mert félni fogok tőle. :)
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
11. Petunia  Szerkesztő
2015.12.20. 12:23:23
LV12
Válasz 10. jime üzenetére:
Meg a King's Quest, arról is írunk hamarosan. Sztem pont az ilyen játékok miatt nehéz "kiégni." :D
Endure and Survive
10. jime  non-alcoholic
2015.12.20. 07:09:16
LV29
na ezzel is eléggé felkeltetted az érdeklődésem ^^
:D
"wake up, you're dead!"
9. Petunia  Szerkesztő
2015.12.19. 23:11:37
LV12
Válasz 7. martin üzenetére:
Elkezdted? :)
Vannak benne horror elemek, szóval lehet, hogy nem annyire fog tetszeni, de semmi survival horror. :D
Endure and Survive
8. Petunia  Szerkesztő
2015.12.19. 23:09:43
LV12
+1
Válasz 6. Lara üzenetére:
|( ̄3 ̄)|
Endure and Survive
7. martin  Főszerkesztő
2015.12.19. 22:22:26
LV27
Engem picit ijeszt.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
6. Lara  beauty junkie
2015.12.19. 21:55:01
LV26
Ááááááááááá. :)
5. Petunia  Szerkesztő
2015.12.19. 18:40:41
LV12
+2
Válasz 2. seeYOUsoon üzenetére:
Ezért írtam, hogy nem mindenki számára emészthető. :)
Sztem maga a CSODA. :)
Endure and Survive
4. Petunia  Szerkesztő
2015.12.19. 18:39:06
LV12
Válasz 1. HunNicoBellic üzenetére:
Abszolút szabadon választott volt. Írok mindenről, ami tetszik és még nem teszteltük. :)
Endure and Survive
3. Lezlie81  PlayStation.Community tag
2015.12.19. 18:34:35
LV2
+1
Szeretem amit írsz és ahogy írod, mert emberi.
2. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2015.12.19. 17:34:56
LV5
nagyon szeretem a pár órás elgondolkodtató kalandokat, legutóbb az Among the Sleep varázsolt el, de ez a Rapture jelenség abszolút nem érintett meg, szinte kínszenvedés volt a végére érni, számomra teljesen értelmetlen "játék".
..loading, please wait..
1. HunNicoBellic  Mérnök Úr
2015.12.19. 14:48:52
LV17
Ki kondolta volna, hogy Petunia fog erről a játékról írni. :)
trance 'n' progressive
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (PS4, PSN)
2019.10.16. 19:27 PSC egyperces
2 hozzászólás
Szerző: ColdHand
A női lélek lecsupaszításának művészete.
Contra: Rogue Corps (PS4, PSN)
2019.10.16. 12:08 PlayStation Network
7 hozzászólás
Szerző: MrZ
A furcsán öregedő katonák.
River City Girls (PS4, PSN)
2019.10.16. 11:50 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Ebben a városban még Kunio-kun nőjével sem érdemes b@szakodni!
TOM CLANCY'S GHOST RECON: BREAKPOINT (PS4)
2019.10.13. 21:43 Játékteszt
10 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Eltörött a mécses.
WARHAMMER: CHAOSBANE (PS4)
2019.10.12. 12:51 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: Sanada
Tegyél rendet csatabárddal!
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (PS4, PSN)
2019.10.12. 12:39 Kedvcsináló
1 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Legenda újratöltve.
Caravan Stories (PlayStation 4, F2P, PSN)
2019.10.09. 18:41 Kedvcsináló
8 hozzászólás
Szerző: martin
A vándorcirkusz az égbe megy.
Concrete Genie (PS4, PSN)
2019.10.08. 11:43 PlayStation Network
8 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Színes tintákkal álmodni.
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered (PS4, PSN)
2019.10.07. 12:21 Kedvcsináló
4 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Vissza a gyermekkorba…
Mozi - Joker
2019.10.07. 10:22 Cool-Túra
28 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egy megbomlott elméjű kisember vallomásai.