PlayStation.Community

2015.11.16. 22:20 Különvélemény
5 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
„Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belőle is szörny váljék”

(Írásom inspirációjául a The Verge következő CIKKE szolgált. Ezen gondolatokat jártam körbe és bővítettem ki a Metal Gear Soliddal.)
A Middle-earth: Shadow of Mordor egy nagyon szórakoztató alkotás lett, összeboronálva és hatékonyan alkalmazva az Assassin’s Creed és a Batman: Arkham szériák mechanikáját. Ezt mind megfűszerezte kis saját elemeivel, majd az egészet belelökte a népszerű és kreatív termőtalajként működő Gyűrűk Ura univerzumba. A Hobbit és a Gyűrűk Ura trilógia között játszódó játék központi mechanikája az, ami kifejezetten érdekes – pláne szembeállítva a klasszikus Metal Gear szériával. Az említett játékokból természetesen lehetnek spoilerek a cikk során; azonban a játék bizonyos részei csak akkor kerülnek bemutatásra és szóba, ha a téma igényli őket. Vágjunk hát bele!

A terrorizmus, mint kifejezés, története izgalmas, és hosszú utat tett meg a jelenlegi politikailag töltött alakjáig. A kimber nép Kr. e. 105-ben intézett támadást Róma ellen, és különböző belső- és külső hatások eredményeképp pusztító csapást mért a rómaiakra. Eluralkodott Rómában a pánik, majd a terror cimbricus (kimber félelem) szállóigévé vált. Több mint másfél évezreddel később a jakobinus Robespierre rémuralma (franciául: la Terreur) alatt precedensként, és hatékony eszközként utalt a terrorra és a terror cimbricusra. A jakobinusuk bukását követően pejoratív értelmet kapott, de az elkövetkező évek alatt voltak, akik büszkén vállalták magukra, és a nép elnyomás elleni küzdelem eszközeként is érveltek mellette. Jelenlegi formáját Bruce Hoffman politikai elemző kísérelte meghatározni és összefoglalni a következő pontokban.

Terrorizmus cselekedetéről akkor beszélünk, ha:
- céljai és szándékai politikai jellegűek
- erőszakosak, vagy erőszakkal fenyegetnek
- a konkrét célponton vagy áldozaton túlmenő pszichológiai hatások elérésére tervezték
- felismerhető parancsnoki lánccal vagy konspiratív sejtstruktúrával rendelkező szervezet hajtja végre (akinek tagjai nem viselnek uniformist vagy azonosító jelet)
- nem állami vagy nemzeti egység hajtja végre.
Fontos kitérni aszimmetrikus és gyakran civileket támadó jellegére is. Ennyi szerintem bőven elég a témához.

A Shadow of Mordor során Talion és Celebrimbor bosszúhadjárata alatt pontosan az említetteket kísérli felhasználni az orkok ellen. A játékban elképzelt Mordor világában az orkok egyfajta szervezett, de korrupt világban működnek, ahol brutális módon kerülhetnek feljebb vagy lejjebb a ranglétrán. Az élén Szauron Fekete Keze és bajnokai állnak, a főhős páros bosszújának tárgyai. Talion bőrébe bújva gyakorlatilag megtapasztalhatjuk a terrorizmus különféle megnyilvánulásait.
A pörgős küzdelem során a brutális kivégzés, legyen az a semmiből előbukkanó, vagy nyílt harc közepén, előny. A már rég halott tetem döfködése és vagdosása elijeszti az ellenségeket, ahogy mérges fenevadak rájuk eresztése is.

A játék központjaként szolgáló mechanika a Nemesis rendszer, amely meghatároz ork kapitányokat, akik kiiktatása a cél a tápláléklánc csúcsáig való haladáshoz. Talion kínzással nyerhet ki információt az áldozatul szolgáló ork csapat egyetlen túlélőjétől. A megszerzett tudás részletezi a vezérek félelmeit, mely szinte az azonnali legyőzésüket eredményezi. Fél a tűztől? Gyújtsuk fel! Retteg a méhektől? Méhkast rá! Fut, ha szörnyet lát? Lovagoljunk be egy fenevadon! Tökéletes lehetőségeknek bizonyulnak az ünnepi torok, ahol az italukat mérgezhetjük meg; vagy a vadászakciók, ahol kihasználhatjuk a káoszt.
A félelemmel kikövezett úton, meggyötörve a rosszfiúkat élhetjük ki bosszúnkat, néhol az árnyékban rejtőzködve, néhol kegyetlen, „publikus” megnyilvánulásokkal. A lényeg, hogy lelkileg tépjük szét a másikat: úgy könnyebb lesz megtörni a testét is. Újabb fényben láthatunk mindent, amint elérhetővé válik a „branding képesség. Ilyenkor Celebrimbor zúzza szét a kiválasztott ork elméjét, átállítva a túloldalra. Azt konkrétan nem tudjuk, mi játszódik le ilyenkor az áldozat lelki világában, így fogadjuk el a „varázslat” magyarázatát.
A „megbélyegzést” követően az orkok egy részének parancsolhatunk, akár egymás ellen uszítva őket. Sőt, ha esetleg megunjuk csatlósainkat, szó szerint egy kézmozdulattal véget vethetünk az életüknek.
Az egész arról szól, hogy megbénítsuk a Fekete Kéz műveleteit a térségben, és kicsalogassuk a bosszú beteljesülése érdekében. A történet végére gyakorlatilag ugyanazt tettük a „bűnös” orkokkal, amit a Fekete Kéz tett az „ártatlan” emberekkel. Félelemmel, kínzással, rabszolga sorsba taszítással ledaráljuk a rendszer fizikai és lelki felépítését, hogy elérjünk a központi szervhez. Terror kontra terror. Bár elcsépeltnek tűnhet a folyamatosan emlegetett Nietzsche idézet a cikk elején, nincs még egy játék, mely ennyire kiemelné az egész folyamatot, és ilyen mértékben adná a játékos kezei közé.

Külön kérdés, hogy a Tolkien által elképzelt komplex világban mennyire lett volna helyes és elfogadott ez a fajta eljárás, illetve maga Tolkien hogyan állt volna hozzá. A következő egy idézet a Középfölde históriája tizedik kötetéből, az én fordításomban:
„Még az orkokkal sem szabad saját kegyetlenségük és árulásuk mértékében bánni. A foglyokat nem szabad kínozni, még akkor sem, ha ezzel információhoz juthatunk a tündék és emberek otthonainak védelme érdekében. Ha bármikor megadja magát egy ork és kegyelmet kér, meg kell adni neki, még ha ennek ára is van.

Szemben áll ezzel a legendás Metal Gear széria és főhőse, Snake módszere. A főként lopakodást előtérbe helyező sorozat, és legfőképp a legfrissebb Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, valamint a hordozható Peace Walker, a gerilla hadviselést alkalmazza.
A guerilla kifejezés spanyolul „háborúcskát” jelent. A XIX. század eleji félszigeti háborúban terjedt el a használata, ahol Napóleon birodalma harcolt a spanyolok, angolok és portugálok alkotta erők ellen. A spanyol nép szembeszállt a fölényben lévő csapatok ellen, a gerilla taktikát alkalmazva. A kicsinyítéssel éreztetik a különbséget a szemben álló erők felkészültsége között. (A helyes kifejezés a gerilla csoportban harcolók számára guerillero lenne férfi esetén, és guerillera nő esetén. Az angolok kezdték használni egyszerűen a guerilla kifejezést a tagok számára is.)
A gerilla taktika önmagában azonban ősi múltra tekint vissza. Szun-ce kínai hadvezér kb. időszámításunk előtt a VI. században meghatározta a gerilla hadviselés módszereit és előnyeit A háború művészete című művében. Az alkotás közvetlenül kihatott a modern taktikákra, és a művet egészében olvassák és tanítják a mai napig.

A gerilla hadviselés lényege, hogy hatékonyan megbénítsuk a fölényben lévő ellenség erőit, infrastruktúráját, rendszerét, stb. Ennek eszközei a rajtaütések, a szabotázs, a gyors akciók, melyek lehetővé tételéhez szükség van egy lojális, összetartó és mobilis csoportra vagy csoportokra. Che Guevara gyakorlatilag szinonimája a modern gerillának, és a sikeres kubai forradalom után a témában írt könyve szintén hatékony kézikönyv. A gerilla hadviselést a következő módon fogalmazta meg: „Az az oldal használja, melyet a többség támogat, de kisebb fegyveres erővel rendelkezik az elnyomás elleni védelem érdekében.”
El Che kiváló példa, hisz az eredetileg 82 emberes landolását követően Kubában megbuktatta a Batista rezsimet. Che előnyben részesítette a nép meghódítását és az őszinteséget. Próbálta tisztán közölni a szándékokat és kárpótlást biztosítani a felhasznált élelemért, szállásért; ha eljön az idő. A foglyok esetén a rendes bánásmódot tartotta helyesnek és sokszor az ellenséges katonákat, ha már nem tudtak mit kezdeni velük, komikus módon levetkőztette, majd útnak eresztette.
A kevés lőszer, élelem és felszerelés érdekében fontos volt spórolni, valamint minél többet megszerezni a rajtaütések során. Szintén létfontosságú a szabotálás, megbénítva a kommunikációt, vagy a közlekedést, továbbá a kémkedés és az információszerzés. Lehetne tovább sorolni, de összességében a lényeg a lakosság és az érintettek megnyerése, és nem megfélemlítése.

A Metal Gear sorozatban Snake kezdetben minimális felszereléssel kerül be az ellenséges területre, ahol magának kell beszereznie a küldetésének teljesítéséhez szükséges felszerelést. A Peace Walkerben és a Phantom Painben társakat is a terepen szerezhet: az ellenséges katonák elszállítását követően meggyőzi őket a céljairól, amit követően csatlakozhatnak a teamhez.
A Metal Gear játékokban a katonák nem gonoszok és nem egyenlők a háttérből irányító vezérekkel: eszközök csupán, akiknek ez a munkája. Snake a befogadásukkal új célt és ideológiát biztosít számukra, mely őket helyezi előtérbe.
Kínzásról szó sincs, mint látjuk. Faggatásról igen, de nem mentális megalázásról és fizikai gyötrelemről. Snake hadviselése a gerilla hadviseléssel azonos: szólóban, vagy kis csapattal vág neki a küldetésnek, stratégiai döntéseket hozva, szabotálva. Nincs abszolút gonosz, aki megérdemelné, hogy a terror áldozata legyen.
A Metal Gear játékok minimális gyilkossággal teljesíthetők; sőt, a sorozat jutalmazza a „tiszta” játékot. A Phantom Painben a gerilla hadviselés még jobban kiélesedik: az afgán és az afrikai terepen egyedül, minimális segédeszközökkel kell teljesíteni a küldetéseket, kihasználva a terep és a természet adottságait, valamint a fontos háttércsapatot. A háttércsapat moráljának szinten tartása nagyon fontos, kihangsúlyozva a „nép” szerepét, és annak meghódítását. A félelem háttérbe szorul; sőt, általában a rosszfiúk használják.

Ironikus módon, az orkok bánásmódjáról szóló sorok nagyobb mértékben valósulnak meg a Metal Gear Solidban, mint egy a Gyűrűk Ura világában játszódó történetben. Interaktív médiumként a hatása még nagyobb és intenzívebb, és érdekes, ahogy létrejött ez a két járható út.
A Shadow of Mordor során ha akarnánk se kerülhetnénk el a terrort, hisz nem biztosít alternatívát. Talion és Celebrimbor az egyetlen megoldásnak látja a félelem alkalmazását a céljaik eléréséhez. A Metal Gearben azonban választhatunk, hogy gyilkolunk-e a kaland során. Snake a világ megmentése érdekében sem öl és félemlít annyit, amennyit Talion személyes bosszújáért. Sokat elárulhat ez a mi világunkról is, hogy mikor jöhet el az a pont, amikor csak egy megoldást látunk megvalósíthatónak.
Kifejező forma ugyebár a videojáték és művészet is, ízig-vérig. Egyfajta tükre a világunknak és a kultúránk személyiségének. A kérdés, hogy milyen hatása lehet még ránk és fejlődésünkre?
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
5. martinigy  PlayStation.Community tag
2015.11.21. 19:44:39
LV2
Zseni vagy.
Nothing is true, everything is permitted.
4. Namika  PlayStation.Community tag
2015.11.17. 23:43:37
LV1
Tetszik a gondolatmenet.
Hakuna Matata!!!!
3. Lotar  PlayStation.Community tag
2015.11.17. 11:23:08
LV17
Like amúgy.
psn/sen id: pcpmate
2. Lotar  PlayStation.Community tag
2015.11.17. 11:22:07
LV17
Most tolom a Mordor-t. :)
psn/sen id: pcpmate
1. Alex  PlayStation.Community tag
2015.11.17. 11:03:49
LV13
De jó kis cikk :)
SouthernPlayalisticCadillacMusic
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
TOM CLANCY'S THE DIVISION 2 (PLAYSTATION 4)
2019.03.23. 18:42 Játékteszt
0 hozzászólás
Szerző: DrZaius
A vég csak a kezdet.
LEFT ALIVE (PLAYSTATION 4)
2019.03.23. 12:41 Játékteszt
10 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Életben maradt, de minek...
Mark of the Ninja: Remastered (PS4, PSN)
2019.03.22. 10:20 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: d80
A ninja összevissza vág.
RIOT: Civil Unrest (PS4, PSN)
2019.03.21. 16:07 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: Bandage_520
Tüntetni vs. Oszlatni.
THE LEGO MOVIE 2 VIDEOGAME (PLAYSTATION 4)
2019.03.20. 07:47 Játékteszt
3 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Most még minden szipi-szuper.
HackyZack (PS4, PSN)
2019.03.20. 07:28 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Egyszerű, de nem nagyszerű.
Trials Rising (PS4, PSN)
2019.03.19. 08:40 PlayStation Network
16 hozzászólás
Szerző: CocytusHUN
Get the balance right.
ONE PIECE: WORLD SEEKER (PS4)
2019.03.18. 17:21 Játékteszt
11 hozzászólás
Szerző: martin
Türelem kalandot terem.
Bionik Quickshot (DualShock 4)
2019.03.18. 07:35 Techno
14 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Ravasztuning?
Achtung! Cthulhu Tactics (PS4, PSN)
2019.03.18. 07:19 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Sanada
Csápok és horogkeresztek.