.
 

PlayStation.Community

2015.10.23. 18:54 Kedvcsináló
7 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Meg kell hagyni: A Katasztrófa gyors munkát végzett!

A Transistor PS4-es debütálását követően alig vártam, hogy szintén a Sony konzolján játszhassak a Supergiant Games első, eredetileg 2011-ben megjelent alkotásával: a Bastionnel.
Hála a Transistor óriási sikerének, áprilisban bekövetkezett ez a pillanat, és egyáltalán nem csalódtam.
A Bastionben a Kölyköt (Kid) irányítjuk küldetése során. Egy lebegő házban való ébredését követően szembesül a ténnyel, hogy a házzal együtt az egész világ repül és libben körülötte, a polgárok pedig mind hamuszobrokká váltak. Elindul hát a Bástya (Bastion) felé, ahova gyülekeznie kell mindenkinek vész esetén. A „mindenki” rá és a játék narrátoraként is szolgáló Rucksra redukálódott, akik ketten belevágnak felépíteni a Bástyát, hogy helyreállhasson a világ rendje.

A játékmenet tekintetében a Bastion egy egyszerűen tanulható, de annál változatosabb akció game. A Bástya megjavításához kristályokat kell megszereznünk, amik az adott pályák végén találhatók. Járva a terepet különféle kreatív elnevezésű ellenségekkel küzdünk meg (Scumbag, Windbag, stb.), pusztítva a rosszfiúkkal együtt a környezetet is. A küzdelemhez két fegyvert vihetünk magunkkal és egy különleges eszközt, mely limitáltan alkalmazható „Fekete Tonikokért” cserébe. Életünket „Élet Tonikokkal” pótolhatjuk. (Választható egy szuperkönnyű mód, ahol gyakorlatilag halhatatlanok lehetünk: kiváló azok számára, akik csak a történet és az élmény kedvéért játszanak, és a kihívás nem kifejezetten érdekli őket.)
Az izgalom a különféle fegyverekből, és azok kezeléséből fakad: a közelharci és távolsági eszközök mind más taktikát és megközelítést követelnek meg, amit egy pajzs és a fejlesztések lehetősége tovább fűszerez. A győzelmekből összegyűjtött vagyonból fejleszthetjük felszerelésünket, hatékonyabbá téve az arzenált.
A világot hajtó kristályokat pedig a korábban említett javítási munkálatokba fektethetjük, és általunk kiválasztott sorrendben fejleszthetjük bázisunkat. A különböző építmények más-más funkcióval bírnak, melyek egy része ismerős lehet a Transistor rajongói számára is.
A Szeszfőzdéből italokhoz juthatunk, melyek passzív tulajdonságokkal ruháznak fel (érintkezéskor sebzés, több élet, stb.); a Szentélyben hódolhatunk az istenségek előtt, akik extra jutalmakért cserébe megnehezítik a játékunkat; míg az Emlékműnél plusz kihívásokat tekinthetünk meg.
A Bastiont bűn lenne csupán játékmeneti szempontból vizsgálni és bemutatni, hisz szépsége a narratíva és a játékmenet egybefonódásában tűnik ki igazán.
Rucks búgó hangja állandóan kíséri a néma Kölyköt kalandja során, betekintést nyújtva múltba s jövőbe, kommentálva a történéseket, cselekedetek, döntéseket. Mondanivalója nem egy lineáris törtetés, hanem a körülmények és események függvényében alakul. Megjegyzést fűz az adott fegyverkombinációhoz, az ellenségek elpusztításához, a választott alkoholokhoz, és így tovább. Az információszerzés fő forrása a játék során Rucks, mely tény valamilyen szinten meghatározza az egész cselekmény értelmezését. A karakterekről, lényekről, eszközökről többet saját tapasztalatainkon kívül azon a lencsén keresztül tudhatunk meg, melyet Rucks képez.
A Bastion grafikai stílusa meseszerű, kézzel rajzolt hatást idéz. Az ellenségek, a fegyverek, a karakterek, és gyakorlatilag minden egy csodálatos, színes összképet ad. Haladva a lebegő terepen, lábunk előtt épül fel az út – vagy épp esik szét. A semmiből röppennek fel házak, járdák, szökőkutak, utak, fák, mintha az alkotók szárnyaló képzeletébe csöppennénk bele. Minden ott elevenedik meg, és Rucksot szinkronizáló Logan Cunningham minden szava nyomot hagy ebben az élénk álomhoz fogható fantáziában. A zenébe ismét komoly munkát fektettek, és hetekkel a játék befejezését követően is visszacsengtek a dallamok fülemben – a soundtrack megszerzése szinte kötelező.
A történetéről többet viszont nem szeretnék mesélni, mert a játékmenet, a narrátor, a zene és a karakterek együtt adnak egy precíz, komplex és kompakt narratívát, ami csodálatosan megállja a helyét, minőségében és mennyiségében is.
A többre szomjazóknak a „New Game+” lehetősége és a plusz aréna jellegű pályák bőven adnak játéklehetőséget, a kétszeri végigjátszás pedig jól jön a történet teljes átlátásához.

A Bastion egy igazán elgondolkodtató, elmés történetet mesél el, kihasználva minden adottságát: hihetetlen érzelmi mélységeket képes elérni minimális eszközzel. Úgy gondolom, kiváló útmutatás az indie-k számára.
A Supergiant Games eddig két valódi mesterművet alkotott: alig várom, hogy megtudjam, hová tovább. Csak ajánlani tudom mindenkinek!
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
7. Onimushaman  Szerkesztő
2015.10.26. 01:16:47
LV24
Válasz 4. Komplex üzenetére:
A fejlesztő az írt idén. Cross-buy lesz!
señor
6. GONDOCS  PlayStation.Community tag
2015.10.25. 21:39:09
LV1
Igazán gyönyörű a képi világa és tartalomra se lehet panasz.
5. pityesz555  PlayStation.Community tag
2015.10.25. 02:37:49
LV1
+1
A Transistor nem igazán jött ben,de ez a játék megvett kilóra.
Ilyen erős OST-t AAA+ játékoknál se nagyon találok.
https://www.youtube.com/watch?v=_ZduC-OCXB8
és ismét egy remek kedvcsináló :)
2015.10.24. 20:55:41
LV6
Vitára mikor várható? EU store-on nem látom.
3. lopnijottem  PlayStation.Community tag
2015.10.24. 11:13:07
LV5
egyik kedvencem volt annakidejen
most nincs aláírásom
2. Onimushaman  Szerkesztő
2015.10.23. 19:51:29
LV24
Megvettek kilóra a Transistorral, ugyanakkor sajnálom, hogy nem ezt játszottam elsőként. A történet remekül kiteljesedik a négy challenge arénában, a totemekkel hatványra emelhetjük a nehézségi szintet stb. Aki igényes PSN játékra vágyik fizessen be rá.
señor
1. PSti  PlayStation.Community tag
2015.10.23. 19:12:07
LV5
Köszi a leírást, valami videóból emlékeztem rá, hogy ezt majd egyszer jó lenne játszani, de mostanra már elfelejtettem. :)
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
23 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
TALES OF VESPERIA: DEFINITIVE EDITION (PS4)
2019.01.22. 08:55 Játékteszt
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Mese a későn érkezett eljövetelről.
ACE COMBAT 7: SKIES UNKNOWN (PLAYSTATION 4, PSVR)
2019.01.21. 13:35 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Határ a csillagos ég.
Arizona Sunshine (PlayStation 4, PSVR)
2019.01.21. 08:58 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Binder
Az UV-sugárzás káros hatásai.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
16 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.