.
 

PlayStation.Community

2015.10.19. 20:55 Kedvcsináló
11 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Értékeld a cikket!
Az Altaïr dosszié.

Ma az Assassin’s Creed a videojáték ipar egyik legnépszerűbb, legfelismerhetőbb és legsikeresebb videojáték sorozatai közé tartozik. Számos stúdió szorgoskodik állandóan, hogy évente jelenhessenek meg újabb részek. A széria szinte minden platformon debütált már, történetét képregények, regények, élőszereplős- és animációs rövidfilmek bővítették, sőt jelenleg is készül az egész estés mozifilm (nemrég forgattak Máltán). Ez természetesen nem volt mindig így.
A Ubisoft szintén multimédiás, ma már – sajnos – lassan feledésbe merülő klasszikusa, a Prince of Persia egy „Assassin” alcímet viselő epizódban bontakozott volna tovább. A „Herceget” a Prince játékokból azonban unalmasnak ítélték, így a főhős egy bérgyilkos lett volna, aki a Herceg megmentésére indul. A gyakorlatilag „Hercegtelen” Prince of Persia viszont nem igazán tűnt vonzónak a vezetőség számára, így ejtették az egész Prince-vonalat, és külön sorozatot faragtak belőle.

A történet alapjának két fő inspirációja volt.
Az első az az elképzelés, hogy a DNS-ünkben nem csak felmenőink fizikai tulajdonságai található meg, hanem emlékeik is. Ez megmagyarázza az ösztönök létezését, melyet az élet kezdete óta örökítenek tovább generációról generációra – a konkrét emlékek azonban gyakorlati célt nem szolgálnak, így azok nem is érhetők el számunkra. De mi lenne, ha egy géppel képesek lennénk hozzáférni ezekhez az emlékekhez, sőt át is élhetnénk őket? Számtalan lehetőség bontakozhat ki: önmagunk fejlesztése mellett történelmi kérdésekre, vitákra adhatnánk választ, rég elveszettnek hitt ereklyéket, tárgyakat, személyeket találhatnánk meg.
Az információ pedig hatalom. A játék „rosszfiújaként” szolgáló Abstergo vállalat ezekkel az elképzelésekkel rabolja el a sorozat egyik főszereplőjét, Desmond Miles-t, aki leszármazottja az assassinok rejtélyes rendjének – ami pedig átvezet a második inspirációhoz.

A Nizairi rend a 11. század környékén jött létre, miután kivált a síita iszlámhoz tartozó izmaelitákból. Hassani Sabbah vezetésével a rend komoly veszélyt jelentett a Perzsiában tartózkodó szeldzsuk törökök számára, valamint a később érkező keresztes lovagok számára is. A nyugatiak által Hashshashinként nevezett csoport kis létszámával hódított meg várakat, majd fordította saját hasznára. (A Hashshashin szó etimológiai vitájába nem szeretnék kifejezetten bekapcsolódni: legyen elég annyi, hogy nagy valószínűséggel ellenségeik ragasztották rájuk ezt a nevet, ami különböző negatív jelentésekkel bír. Ebből fejlődött ki az angol assassin szó, valamint az assassinate ige is.)
A rend központjául az Alamut nevet viselő, legendák övezte vár állt. A rend vezetője innen irányította lojális követőit, akik közül a „Fida'i” (önfeláldozók) végezték a „piszkos” munkát. A Nizairi rend politikai ellenfeleit gyilkosságokkal, megfélemlítéssel, zsarolással próbálta destabilizálni. A „fida’i”-ok ártatlanokat nem bántottak, azonban a merényleteket üzenetküldés céljából fényes nappal, emberek között hajtották végre. A rend szinte mitikus státuszt ért el, legendák szóltak róluk és rettegtek tőlük. Az 1200-as évek végén bekövetkező mongol invázió során a rend elvesztette teljes hatalmát, és hatalmának központját, az Alamutot. A maradék túlélő szétszóródott, tanításaikat, történelmüket pedig a könyv- és iratégetéseknek köszönhetően csak kritikusaik és ellenségeik által írt feljegyzések alapján ismerhetjük – melyeket, természetesen, előítéletek terhelnek. (Érdekesség, hogy egy csoportjuk Magyarországra menekült a 10. és 13. század között – csak itt Böszörményeknek hívták őket. Könyves Kálmán és a katolikus egyház inkvizíciói azonban teljesen megsemmisítették közösségeiket.)
Vladimir Bartol szlovák írót ez a történet vitte rá arra, hogy megírja az 1938-as (ma már magyarul is kapható) Alamut című regényét, mely a történelmi események mellett inspirációul szolgált a videojáték számára: kulcsmondata ugyanis az, hogy „semmi sem igaz, és mindent szabad”. Ez lett az assassinok egyik fő dogmája.
Ezeket az elképzeléseket, eszméket és gondolatokat egybegyúrva született hát meg az Assassin’s Creed, ahol Desmond Altaïr Ibn-La'Ahad nevezetű felmenőjét irányítjuk a templomosok és az assassinok közötti vég nélküli küzdelemben. Altair az assassinok etalonja főhadiszállásukon, Masyafban. Pont emiatt bízza meg egy fontos ősi ereklye megszerzésének feladatával mentora, Al Mualim. A küldetés során azonban túlzott magabiztossága miatt megszegi az assassinok három alaptételét:
I. Óvd pengédtől az ártatlanok testét;
II. Rejtőzködj szem előtt, légy egy a tömeggel;
III. Soha ne sodord veszélybe az Assassin Testvériséget.
Al Mualim büntetésből lefokozza, és rangja visszanyeréséhez kilenc Templomos ellen kell merényletet elkövetnie. A történet során megtudjuk, hogy az ősi ereklye egy „Éden almája” nevezetű különleges eszköz.
A történet párhuzamos szálakon fut és a múltban játszódó események között Desmondot is irányítjuk, ami alatt fokozatosan bontakozik ki a jelenkori szál – ez azóta védjegye lett a sorozatnak. Desmond minél nagyobb szinkronba kerül felmenőjével, annál jobban sajátítja el képességeit – természetesen az eredeti időtartam töredéke alatt.
Desmond mellett az Abstergo egy tudósa, Vidic, valamint egy alkalmazott, Lucy teszik ki a jelenkori szereplőgárdát. A vállalat sötét múltjáról és a korábbi kísérleti alanyokról is többet tudhattunk meg, ami egy intrikákkal teli történelmi-sci-fi thriller hibridet eredményezett – bár a karakterek történetének befejezését csak a következő részekben ismerhettük meg.

A 2007-es alkotás rengeteg innovációt és újdonságot hozott a játékok világába. Altair szabadon futhat és mászhat a három bejárható városban (Jeruzsálemben, Damaszkuszban és Akkóban), valamint lovagolhat városok között. Az adott merényletek előtt információszerzésre szorulunk, így ki kell hallgatni embereket, vagy kizsebelni hasznos jegyzetekért. Lehetőségeink két „feltűnési” csoportba sorolhatók: a rejtőzködés, sétálás, tömegbe való beolvadás nem hívja ránk a figyelmet, szemben a küzdelemmel, rohanással, épületeken való mászással. A szénakazalba való vetődés is itt jelent meg, amit azóta előszeretettel használtak az elkövetkező játékok.
Kissé bizarr jelenség volt – amit a jövőben orvosoltak –, hogy gyakorlatilag mindenki más is kiváló fizikummal és agilitással szökken fel az épületek oldalán, libben keresztül a tetőkön. Az „assassin-tudat” érzésén rontott, hogy az ellenség bárhova képes utánunk jönni. Ráadásul elég nehéz volt legyőzni az ellenséget, pontos időzítést igényelt, kevés helyet adott a hibának. A széria folyamatosan próbálja belőni az egyensúlyt a harc nehézségében: néhol túl nehéz; néhol elpusztíthatatlan gyilkológépként taposunk áldozataink hullahalmain – a túl könnyű harc sem mindig jó.
Altaïr képes alkalmazni „Eagle Vision” képességét, mely kiemeli a célpontokat, és megkönnyíti az ellenfelek megkülönböztetését, továbbá láthatóbbá teszi a gyűjthető zászlókat.
Rengeteg megszerezhető zászlót helyeztek el a játék világában, melyek levadászása inkább leterhelő volt, mint élvezet.
Ahogy halad a történet, új eszközökhöz juthatunk hozzá, bővítve lehetőségeinket ellenségeink kiiktatása vagy épp a rejtőzködés tekintetében. Az Assassin’s Creed szimbólumaként szolgáló csuklóra erősíthető rejtett penge az egyik leghatékonyabb módja a gyilkosságnak, bár itt még az assassinok egyik ujját követelte a fegyver használata.
A játék az „élet” kérdését kreatívan oldotta meg: mivel ez egy szimulációja már megtörtént eseményeknek, így az „életcsík” gyakorlatilag a „szinkronizációt” ábrázolja Desmond és felmenője között. Ha Altair civileket öl, megsérül, a szinkronizáció csökken: ugyanis ő ilyen dolgokat nem tett akkor. Hasonló magyarázatot kapott az úszás lehetőségének hiánya. Mivel a készülék, melyen keresztül megéljük Desmond emlékeit, egy komplex számítógép, előfordulhatnak benne hibák, és nem mindig működhet tökéletesen. Így az úszás hiánya egy később kijavított „bug”; a váltakozó angol és arab beszélt nyelv a fordítószoftver hiányossága; a képi zavarok „glitchek”; és így tovább. Később pontosan erre építve magyarázzák meg az évszakok és az időjárás változását is.
A játék első próbálkozásnak kiváló volt, a kritikusok és playerek is kedvelték. A történet, a karakterek, a játékmenet, és a játék egész hangulata hozzájárult ehhez. Az Assassin’s Creed játékok a következő szöveggel nyitnak: „Ezt a játékot különböző hitű és vallású emberek multikulturális csapata készítette”. Ennek a hatását pedig érezni az egész játék során: a helyszíneken hiteles anyanyelvi beszélők szinkronizálják a lakosokat; a városokat korabeli térképek alapján készítették el. Sajnos a felirat lehetőségének hiánya pont, hogy megnehezíti a nem angol nyelvű párbeszédek megértését.
Külön érdekesség, hogy a sorozatban a madár szimbolika szinte állandóan jelen van. Főhősünk teljes neve, Altaïr Ibn-La'Ahad, arabul azt jelenti: „Senki madár fia”. A csuklyája madárfej és csőr sziluettjét teszi ki; és minden vetődésnél sas hangját halljuk.
Bár a részletekre nagyon odafigyeltek, és aprólékosan szerkesztették meg a bejárható világot, a valódi forradalom a folytatásban jött el. Sokak számára sajnos az első Assassin’s Creed ki is maradt, és a többihez képest elég lassúnak, kezdetlegesnek és lomhának tűnhet. De nem szabad elfelejteni, hogy ez indította el a szériát, és a későbbi részek folyamatosan visszautalnak Altairra és az itt történtekre.

Altair történetét tovább bővítették egy Nintendo DS-es előtörténettel, mely az Altair’s Chronicles nevet kapta, valamint a PSP-re megjelenő Bloodlines-szal, ami már a fő cselekmény után játszódott – bár egyik sem nyerte el kifejezetten a közönség tetszését. Az Assassin’s Creed első része nyitott befejezéssel végződött a jelenkori és a múltbéli szál tekintetében is: Altair történetének konklúziójához még jó pár évet kellett várni, Desmondénak pedig még annál is többet…
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. bnorbert08  PlayStation.Community tag
2015.10.20. 19:35:16
LV5
Ez a trailer fogott meg, azóta kitoltam mindegyik részt:

http://www.youtube.com/watch?v=RjQ6ZtyXoA0
amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten
10. w1ggly  PlayStation.Community tag
2015.10.20. 16:26:23
LV11
Válasz 8. soliduss üzenetére:
Adom, kivéve a hármat, az ott nagyon félrement szerintem.
Vigyázat! A komment véleményt tartalmazhat.
9. w1ggly  PlayStation.Community tag
2015.10.20. 16:25:46
LV11
Kétszer is végigvittem, előszörre PC-n, ahol nagy keservesen, de eldöcögött. Ezután lett meg a PS. Fú de tetszett. A világ, a feladatok, a látvány és a story is. Persze most már biztos nem adná annyira az Ezio saga után, de abban az időben a legjobbak között volt.
Vigyázat! A komment véleményt tartalmazhat.
8. soliduss  A Krónikás
2015.10.20. 14:44:48
LV25
Válasz 7. mentoloshypo üzenetére:
De ez fektette le az alapokat a király 2- brootherhood-revelation -3... és a 4 résznek... majd visszatért az unityvel az "Unalmas, koncepciótlan szar." kategóriába.
7. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2015.10.20. 13:21:51
LV28
Unalmas, koncepciótlan szar.
6. soliduss  A Krónikás
2015.10.20. 09:44:00
LV25
Egy korszak amikor még jelentett valamint az AC... amikor még volt benne misztikum és felfedezés... nem csak céltalan gyűjtögetés
5. MrFox  PlayStation.Community tag
2015.10.20. 06:46:37
LV2
Sajnos én a 2. résszel kezdtem, így utána az 1. részt nem is tudtam végig vinni, annyira untam egy idő után. Pedig nagyon tetszett a kor és a környezet. A hátralévő részt inkább végigpörgettem youtube-on.
Az írás nagyon tetszett, főleg a készítés előzményei.
4. Citroll  PlayStation.Community tag
2015.10.20. 00:06:24
LV1
Első rész nálam egy 7 pontos játék. A játékmenet ötlet 10 pontos, de a tartalom egy nulla. Ismétlődő, monoton, unalomba fulladó, kb feléig bírtam, vagy addig sem. A második rész ezután megváltás volt, mert megtöltötték tartalommal, normálisabb sztorival. Na azzal robbant be a széria igazán, nekem máig az a kedvencem.
3. jime  non-alcoholic
2015.10.19. 22:54:35
LV29
Válasz 1. Drivolis üzenetére:
majdnem én is így jártam :)
már megvolt a 2. rész, csak még előtte valamit be akartam fejezni, így még húzódott vagy 2-3 napig.
időközben egyik havernak meséltem, hogy mennyire várom, hogy kezdjem, erre meg ő, hogy mennyire nem jött be neki, és nekem adta az első részt xD
"wake up, you're dead!"
2. jime  non-alcoholic
2015.10.19. 22:53:14
LV29
nekem piszkosul tetszett ez a korszak, a városok, a sztori, fasza hangulata volt.
csak ne lett volna olyan rohadt unalmas egy idő után...
"wake up, you're dead!"
1. Drivolis  Felséges Úrnő
2015.10.19. 21:34:51
LV23
Én csak a 2. rész után játszottam vele, így kissé monotonnak tetszett, de a történelmi világa ennek is nagyon ott volt. A kedvenc sorozatom. Köszi az összefoglalót!
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Mi lesz a Death Stranding nagy titka?
2019.01.27. 12:00 PlayStation.Community
23 hozzászólás
Szerző: martin
ÉN aszt TUDOM, ilyen gokartos izé lessz.
TALES OF VESPERIA: DEFINITIVE EDITION (PS4)
2019.01.22. 08:55 Játékteszt
2 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Mese a későn érkezett eljövetelről.
ACE COMBAT 7: SKIES UNKNOWN (PLAYSTATION 4, PSVR)
2019.01.21. 13:35 Játékteszt
9 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Határ a csillagos ég.
Arizona Sunshine (PlayStation 4, PSVR)
2019.01.21. 08:58 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: Binder
Az UV-sugárzás káros hatásai.
1979 Revolution: Black Friday (PS4, PSN)
2019.01.20. 12:56 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Szocio-politikai doku-játék.
Silent Hill - A láthatatlan epizódok
2019.01.19. 08:54 Különvélemény
16 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Hiányzó tébolyok.
The Midnight Sanctuary (PS4, PSVR, PSN)
2019.01.18. 09:50 Komment
0 hozzászólás
Szerző: Angyalkus
Szellemekkel suttogó.
YIIK: A Postmodern RPG (PS4, PSV, PSN)
2019.01.17. 16:42 PlayStation Network
6 hozzászólás
Szerző: martin
Posztmodern számítástechnikai műalkotás.
Warhammer: Vermintide II (PS4, PSN)
2019.01.17. 13:44 Játékteszt
8 hozzászólás
Szerző: Sanada
Patkányirtás csatabárddal.
Leap of Fate (PS4, PSN)
2019.01.17. 09:58 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: Andras_01
Életem értékes értelme.