.

PlayStation.Community

2015.08.31. 14:13 Classic PlayStation
22 hozzászólás
Szerző: Sanada
Értékeld a cikket!
1999 felejthetetlen gyönyörűsége.

Az Úr 1998-as esztendeje kétségkívül egy fantasztikus év volt minden PlayStation tulaj számára. Olyan, mára már kultikus számba menő játékok jöttek ki ebben az évben, mint a Resident Evil 2, a Tenchu, a Tekken 3, vagy éppen a Metal Gear Solid. És ott voltak a JRPG rajongók, akik még szinte fel sem ocsúdtak a Final Fantasy VII csodájából, megkapták a hírt, hogy a Square boszorkánykonyhájában már javában hegesztik a folytatást.
Nehéz visszaadni szavakban mindazt a hype-ot, ami a készülő produktumot övezte, azt az örömet, amit minden egyes aprócska információmorzsa nyújtott a játékosoknak, legyen az akár csak egy kikerült artwork, vagy egy új bejelentett karakter. A Final Fantasy VIII pedig 1999-ben jött, látott, és… győzött, bár ez a győzelem nem volt olyan fényes és egyértelmű, mint az FFVII esetében. De ne szaladjunk ennyire előre.
Az biztos, hogy aki csak abban az időben elindította a programot, az percek múlva az állát keresgélte a földön, gondolok itt konkrétan annak intrójára. Tudniillik a Square ekkoriban ért fel a csúcsra a CG animációk gyártásában, valami olyan brutális minőségű filmekkel varázsolva el bennünket ebben, és a rá következő játékaikban, amikről aztán a cég hosszú évekig nevezetes volt. Más fejlesztők produktumainak CG animációi még csak a nyomukba sem érhettek, olyan magasra tették fel azt a bizonyos lécet. Ennek megfelelően a Final Fantasy nyolcadik részének bevezető animációja (vagy bármelyik másik, amelyik a játékban található, csak ugye ezt látta az ember először) felért egy kisebb sokkal, annyira nagyon „ott volt”. A zene, a rendezés, a CG minősége, az érzelmek megjelenése az arcokon, egyszerűen minden klappolt. Emlékszem, jómagam is több tucatszor tekintettem meg egy akkori demo CD-n, szinte lehetetlen volt betelni vele. Ifjonti lelkesedésemben legszívesebben az orra alá dörgöltem volna minden anti-gamernek, akik szerint a játékok csupán erőszakos, infantilis és primitív elfoglaltságok, hogy „nesztek, ilyen minőséget is tudnak képviselni a játékok, még jobbat is, mint amilyen szarokat néha ti néztek a tévében meg a moziban”.
Az intrón túllépve maga a játék későbbi minősége sem okozott csalódást, tartotta a hasonlóan magas színvonalat minden téren. A grafika technikailag szinte mindent kipréselt a kis szürkéből, a zenék Nobou Uematsunak köszönhetően ezúttal is varázslatosak voltak, és a történet is hozta a szokásos nagy ívű, grandiózus jelleget. Megfelelő ütemben, kellő intenzitással és érzelmi töltéssel hömpölygött végig a négy CD-n keresztül. Fantasztikus volt szemlélni, ahogyan antiszociális főhősünk, Squall és kadéttársai világa szó szerint és átvitt értelemben is kitárul, igazi jellemfejlődéseknek lehettünk tanúi. A karakterek egyébként ez úttal is remekre sikeredtek, mindenki megtalálhatta a maga kedvencét, akár a főszereplők, akár a mellékszereplők, de akár még az ellenségek közül is.
Változásokra is sor került, ami főleg a harcrendszert érintette: megszűnt a klasszikus „tapasztalati pontokért szintet lépek és úgy leszek erősebb” szisztéma (pontosabban lehetett szintet lépni, csak éppen sok értelme nem volt, mert az ellenfelek is mindig a játékos erősségéhez igazodtak). Helyét a GF és a Junction rendszer vette át, ahol is GF (Guardian Force) a helyi eidolonoknak – azaz megidézhető szörnyeknek, istenségeknek – felelt meg, amiket az ellenfelektől lopott mágiákkal tehettünk erősebbé, s egyúttal a fő karakterek statisztikáit is ez által. Emellett megjelent a kártyázás, egy jópofa mini játék, ami a puszta szórakoztatás mellett szintén fontos tényező volt, ha az ember komolyan rá akart menni a fejlesztésekre vagy netán a titkok és melléküldetések teljesítésére. És persze ne feledkezzünk meg a megváltozott művészeti stílusról sem, itt lépett be elsőként a köztudatba Tetsuya Nomura designer, akinek azóta is a Square jellegzetes, szinte már védjegyként szolgáló tüskés hajú-sokláncos-bőrcuccokban feszítő karaktereit köszönhetjük.

De, ahogyan azt a bevezetőben is említettem volt, minden pozitívuma ellenére ez a felállás nem mindenkinek jött be egyformán. Sőt, ami azt illeti, annak idején elég sok vérbeli rajongót meg is osztott a game, hiába kelt el belőle több példány, mint a hetesből. Volt, akinek a túlságosan modern, „cyber” világ nem nyerte el a tetszését, mások a megreformált harcrendszerrel nem tudtak kibékülni, megint mások túl nyálasnak találták a sztorit, és voltak olyanok is, akik az előző részhez kevesebb irányítható szereplőt és a titkok megcsappant számát rótták fel neki. Azonban ha jól megnézzük, ezen kritikák többsége abszolút szubjektív, így sokan pontosan ugyanezekért az okokért zárták a szívükbe a nyolcadik epizódot, amiért mások lehúzták. Az eltelt idő pedig a rajongókat igazolta: a fanyalgók eltűntek, csak a játék iránti szeretet maradt meg, a program pedig szép lassan klasszikussá vált. És miért ne tehette volna? Minden olyan tulajdonsággal rendelkezett, ami a széria többi tagját is naggyá tette. Ahogyan az Final Fantasy VII esetében, innen is bármikor föl tudok idézni több olyan jelenetet, amik örökre beivódtak az emlékezetembe. Ott van például a partraszállás a Seed vizsgán Dollettnél, Squall és Rinoa megmosolyogtató tánca a banketten, kettőjük érzelmes egymásra találása az „Eyes On Me” felejthetetlen dallamaira (amitől még ma is kellemes borzongás fog el, valahányszor csak meghallom), vagy akár a két Garden csatározása, ahol a CG és az in-game elemek oly mesteri szinten olvadtak egybe.
Imádtam emellett a játék finom humorát, ami legfőképp Squall szarkasztikus megjegyzéseiben és néhol japánosan elvont poénjaiban nyilvánult meg. Igen jókat derültem például azon, ahogyan Quistis a különböző ellenfelektől lopta el az erejét: ehhez ugyanis előbb meg kellett ennie őket, de mivel a játék szerint túl explicit látvány lett volna, ahogyan egy törékeny nő két pofára felzabál mondjuk egy elefánt nagyságú szörnyet, ezért a kérdéses jelenteket nyugtató természetképekkel (például virágokról, pillangókról, és egyebekről) takarták ki. Bájos! 
Ó, és ha már nosztalgia és emlékek: arra különösen büszke voltam, hogy ez volt az első FF, amiben minden titkot sikerült behoznom. Sőt, voltak olyan pro trükkök is, amikre magamtól jöttem rá, és azóta sem olvastam mástól ezt a módszert: ha a megnyert Laguna kártyát egy GF segítségével tárggyá alakítottuk, akkor a játék 100 darab Hero-t adott érte. (A Tekken 3-ban pedig én unlockoltam Pandát először az egész világon! - DK) A Hero az FFVIII legerősebb potion-je, használatával az azt elhasználó karakter pár percre sebezhetetlen lesz. Mondanom sem kell, ekkora mennyiséggel felszerelkezve már egyetlen kihívást jelentő küzdelem sem marad a játékban. Nemhogy az egyébként igen szívós uccsó boss is játszva leküzdhető így, de még a játék legnehezebb kihívásának számító Omega Weapon is minden nehézség nélkül két vállra fektethető… ( Utóbbiban mindössze az volt némileg illúzióromboló, hogy annak legyőzésért a játék mindössze csak egy szürke kártyával „jutalmazott”, amire villogó, színes betűkkel „A te vagy a legnagyobb harcos a világon” szöveget írták. Köszi, ezért aztán tényleg megérte szenvedni vele.)
Ennél sunyibb – bár a gépnek nem kifejezetten egészséges – trükk volt, ha a nehezebb harcok közben kivettük a játéklemezt a gépből, amit így megállítva már volt elég időnk Selphie limit breakjei közül kikeresni a játék legerősebb támadását, a The Endet, ami instant halál bármelyik ellenfél számára…

Végszóként: a Final Fantasy VIII él. Akárcsak a széria többi klasszikus része, ez sem merült idővel feledésbe. Van egy erős rajongóközössége, aminek tagjai mind a mai napig írják hozzá a különböző fanfictionöket, cosplay-elik a szereplőit, gyártják hozzá a fan artokat, és állnak elő újabb és újabb érdekes történetbeli teóriákkal. Utóbbiak közül érdekességképpen kiemelnék egyet, a leghíresebbet és legijesztőbbet, ami mostanra már annyira széles körben terjedt el, hogy még külön oldal is készült belőle annak igazolására: http://squallsdead.com/

(SPOILER ON. Squall az első CD végén meghal, amikor Edea/Ultimecia egy jégvarázslattal átszúrja, a játék egész további része onnantól kezdve csak álom. SPOILER OFF).

A fentebbiek fényében pedig csakis hasonlóan tudok róla nyilatkozni, mint a nemrég bemutatott Final Fantasy VII-ről: örök darab, egy igazi klasszikus, amit minden magára valamit is adó PlayStation gamer végigjátszik legalább egyszer az életében. Akik csak most kezdenének hozzá először, azoknak azt javaslom, hogy valami olyan gépen lássanak neki – mondjuk PS2-ön vagy PS3-on –, ahol be lehet kapcsolni a régebbi játékokra a pixel blurös („pixelelmosós”) effektet. Így amellett, hogy közel a PC verzió felé tendál majd a grafika minősége, a program kap egy igen egyedi és szerintem roppant stílusos vizuális pluszt is. Akármilyen formában is lássunk hozzá azonban, a játék érdemi részét sem az idő, sem a technikai korlátok nem befolyásolják, így semmi akadálya nem lehet annak, hogy a Liberi Fatali klasszikus dallamai ismét betöltsék a játékosok szobáját.

Dragonken beleszól:
Igaz a mondás, miszerint az elsőt sohasem felejti el az ember – és számomra a FFVIII volt ez a gyönyörű jelenség. Itt vesztettem el a JRPG szüzességem, addig sohasem használtam el egy Potiont vagy Phoenix Downt sem, itt tanultam meg mindent, amit tudni kell egy FF-játékkal kapcsolatban. Egyáltalán nem volt taszító a játék nehézsége, szinte örömmel vetettem bele magam a Junction System rejtelmeibe. Természetesen mindez nem érdekelt volna, ha nincsen lebilincselő sztorija a game-nek. Azóta végigjátszottam már jó pár cuccot ebben a stílusban, és bátran állíthatom, hogy ez az egyik kedvencem továbbra is. Az antiszociális Squall története és jellemfejlődése számomra teljesen egyedülálló élményt nyújtott, ehhez hasonlót pedig azóta sem találtam. Ahogyan Sanada is írta: ez egy időtálló klasszikus, amit mindenképpen érdemes pótolni. Aki esetleg a látvány miatt rettegne, azt megnyugtatom: grafikailag is állja a sarat, hiszen még mindig nem számít csúnyának a cucc.
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
22. Sanada  Szerkesztő
2015.09.05. 20:33:33
LV4
Válasz 19. Red13 üzenetére:
Valamelyik korábbi podcast alkalmával említettem ezt én is, hogy bár manapság is rengeteg élvezetes játék születik, de olyan igazán hangulatos darab, aminek atmoszférája is van, már csak nagyon ritkán. Tekintve, hogy hová jutott mára a széria, ez hatványozottan igaz a Final Fantasy sagára...
21. Sanada  Szerkesztő
2015.09.05. 20:25:48
LV4
Válasz 18. persuid üzenetére:
Mmm, nem hiszem, hogy a játékkal vagy a társasággal lenne a gond, ha megnézed, egy-két kivételtől eltekintve a legtöbb retros cikkhez ennyi hozzászólás szokott jönni, vagy még kevesebb, játéktól függetlenül. Az egyéni nosztalgiázáson kívül sok mindent nem lehet sajnos hozzájuk szólni, ez van. Az igazi siker inkább az lenne szerintem, ha valaki egy ilyen cikk hatására pótolná be ezeket a remekműveket, hogy aztán x év elmúltával ugyanolyan kellemes szájízzel gondoljon vissza rájuk, mint mi most tesszük ennyi év távlatából.
20. Sanada  Szerkesztő
2015.09.05. 20:16:46
LV4
Válasz 14. Alex üzenetére:
Srácok, ne rontsátok már el a gyermekkoromat, én anno kissrácként meg voltam győződve, hogy milyen ügyes vagyok, hogy minderre magamtól jöttem rá... :D

Amúgy köszi! :)
19. Red13  PlayStation.Community tag
2015.09.05. 16:23:29
LV4
Válasz 18. persuid üzenetére:
Eddig háromszor próbáltam ide írni, de nem sikerült egyszer sem elküldeni. Mivel nincsenek szavak, amivel leírhatnám mennyit jelentett nekem ez a játék anno, és az a megfoghatatlan hangulat ami körül lengi máig kísért. Bárki bármit mond, az én részemről a játékok régen igenis jobbak voltak, lelkük volt, érdekes, kidolgozott karakterekkel, és történettel, hogy magát a világot már meg se említsem.

Nagyon érik az újrajátszási faktor, viszont annyira elkényelmesedtem, hogy én ezt már csak PS4-en szeretném újból végigtolni. Trófeatámogatással, 16:9 képaránnyal, nagyobb felbontással. De ha a 7. rész steames átiratára is 1 évet kell várni, akkor minek álmodozok én?
18. persuid  PlayStation.Community tag
2015.09.05. 07:38:22
LV3
+1
Remek írás lett egy kultikus,nagyszerű játékról.

Sajnálatos,hogy ez a játék 18 hozzászólást ér a mai játékostársadalomnak 2015-ben.
Éljenek a körökre osztott harcú JRPG-k!
17. danteneverdie  PlayStation.Community tag
2015.09.02. 19:44:04
LV2
miatta vettem meg a PS1-et, FF7-et annak idején még PC-n toltam, de már nem bírtam kivárni a FF8 PC portot, igaz kb 1-1.5 évvel később PC verziót is megvettem:) nálam ez a játék FF sorozatban a TOP3-ban van.
less talk, more screams!
16. ati7hun  PlayStation.Community tag
2015.09.01. 13:46:38
LV1
Azt még érdemes megjegyezni, hogy a PC-s változatban volt egy csúnya bug is. Amikor megkaptuk a hírt, a gardenek csatájáról és ekkor csináltunk egy állásmentést. Akkor a gardent nekivezetve a másik gardennek, nem adta be a harcot. Tehát ha nem volt egy korábbi mentésünk, akkor kezdhettük újra az elejétől az egész játékot.
15. HTB  Szerkesztő
2015.09.01. 11:27:20
LV6
emlékszem, PC-n csapattam a kb 40x40 felbontású chocobo pimpelő emulátort, és az agyonfejlesztett csirkémmel győztem le mindenkit

good times
Just another freak in the freak kingdom
14. Alex  PlayStation.Community tag
2015.09.01. 10:39:04
LV13
Ezer helyen le volt írva, hogy a laguna kàrtya 100 darab hero-t ad... :D

Mellesleg remek írás!
SouthernPlayalisticCadillacMusic
13. soliduss  A Krónikás
2015.09.01. 08:28:59
LV24
Válasz 11. Itachi üzenetére:
Köszi srácok és csajok :D ha már ennyi elmélet van akkor megéri felállítani egy sajátot :D
12. Rinity  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 22:56:43
LV6
Nagyszerű, hogy ezt a The Endet trükköt nem is ismertem
Leda atomica
11. Itachi  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 19:47:16
LV2
10. JediEco  Szerkesztő
2015.08.31. 19:00:47
LV3
Zseniális játék, minden percét imádtam, nagyon-nagy kedvenc; de számomra mégis csak a VII a best! :)
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
9. jime  non-alcoholic
2015.08.31. 18:54:27
LV28
nálam Ő volt a második, de nem tudnám eldönteni melyiket szeretem jobban. a kedvenc akkor is a 6. :P
össze se tudnám számolni hányszor volt végigjátszva, PC-n, PS1-en és PS3-on többször is, Vita-n, zseniális rész!!!
abra-goddamn-cadabra
8. BoroSati  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 18:27:22
LV2
Számomra a FF7 volt az első, ez pedig a második Final Fantasy. Mindkettőt imádtam.
Nyugi Dagi, nyugi, nem csak foci van a világon!
7. Odin  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 17:53:41
LV4
Máig a legnagyobb kedvenc! Kösz az írást!
6. Zsolt  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 16:15:17
LV10
Válasz 1. soliduss üzenetére:
Az a "spoiler" csak egy fan theory, szóval csak amiatt ne állj neki a játéknak. :) Persze ettől függetlenül király FF, az egyik legjobb rész, sőt igazából ha már annyira komplex a története, hogy ilyen elborult összeesküvés-elméleteket kezdenek gyártani a rajongók (mint az mgs-nél), akkor már rossz nem lehet. :)
5. MrZ  La Peste Noire
2015.08.31. 15:31:54
LV11
Mostanában vettem meg ps3ra, továbbra is az egyik szerelmem a játék. Amíg élek.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
4. xerox  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 15:30:57
LV16
Számomra ez az első számú FF rész.
Miután elolvastam Veres Miki előzetesét (amit még az 576-ban írt), alig vártam, hogy megvehessem a játékot. Akkor még nem az volt, hogy mire kijöttek a tesztek, már napok óta fent voltak a játékok végigjátszásai a tecsőn.
Amúgy érdekes és elgondolkodtató a teória.
3. soliduss  A Krónikás
2015.08.31. 14:44:11
LV24
Válasz 2. Rinity üzenetére:
Pc-n toltam anno.... nem volt meg a feeling.

Most pont azon agyalok ,hogy fogom átkonvertálni a psp-re a játékot.... de szerencsére megoldottam. Hamarosan indúl majd a pótlás
2. Rinity  PlayStation.Community tag
2015.08.31. 14:35:12
LV6
Válasz 1. soliduss üzenetére:
Hogy lehet az első cd után abbahagyni wááá..:D
Leda atomica
1. soliduss  A Krónikás
2015.08.31. 14:22:45
LV24
Bakker a Spoilert elolvasva felkeltetted az érdeklődésemet.

kb az első cd után hagytam abba a játékot, de szerintem ebből sűrgős pótlás lesz egy gameszegény időszakban.

A 7-8-10 szentháromság a kései 90-es és a korai 2000 évek legjobb játékai voltak.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CITIES: SKYLINES - PLAYSTATION 4 EDITION (PS4)
2017.08.18. 12:12 Játékteszt
13 hozzászólás
Szerző: Dzson
Ideje kárba vész, ha farigcsál a kővel, építsen várost városépítővel!
PORTAL KNIGHTS (PLAYSTATION 4)
2017.08.16. 21:52 Játékteszt
7 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Egy szétszakadt világ hősei.
PlayStation 3 búcsúztató - egy évtized emlékei
2017.08.15. 19:05 Különvélemény
76 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Köszönet a boldog évekért.
Embers of Mirrim (PS4, PSN)
2017.08.15. 13:36 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Petunia
Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal.
AVEN COLONY (PLAYSTATION 4)
2017.08.11. 16:20 Játékteszt
6 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Földönkívüli Föld.
Hellblade: Senua’s Sacrifice (PS4, PSN)
2017.08.10. 22:34 PlayStation Network
39 hozzászólás
Szerző: Sanada
Őrült (kelta) nők ketrece.
Theseus (PS4, PSVR, PSN)
2017.08.10. 12:05 PlayStation Network
7 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
A minotaurusz már a spájzban van.
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas (PSV, PSN)
2017.08.08. 09:46 PlayStation Network
5 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Hordozható Zelda hasonmás.
Crawl (PS4, PSN)
2017.08.06. 16:49 PlayStation Network
2 hozzászólás
Szerző: New129
Szörnyű többszemélyes mészárlás.
Mozi - Atomszőke (2017)
2017.08.06. 15:50 Cool-Túra
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Tökös akciófilm egy tökös csajjal.